یک دل و یک حسرت و یک کربلا؛ راهپیمایی جاماندگان اربعین تهران، با قرائت زیارت اربعین آغاز شد

  4020615019 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در تهران مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین با نام «حیاتنا الحسین» پس از اقامه نماز صبح با قرائت زیارت شریف اربعین، از ساعت ۶ صبح در مسیرهای ۵ گانه منتهی به حرم حضرت عبدالعظیم آغاز شده است.

راهپیمایی جاماندگان اربعین تهران، با قرائت زیارت اربعین آغاز شد

به گزارش مهر، پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی تهران همانند سال‌های گذشته از مسیرهای مختلف منتهی به حرم سید الکریم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) تدارک دیده شده است. در تهران این مراسم که با نام «حیاتنا الحسین» پس از اقامه نماز صبح با قرائت زیارت شریف اربعین و از ساعت ۶ صبح در مسیرهای زیر آغاز شده است.

مسیرهای راهپیمایی جاماندگان اربعین تهران عبارتند از:

مسیر شماره ۱: میدان امام حسین «علیه السلام» - خیابان ۱۷ شهریور - خیابان شوش - میدان شوش - خیابان فداییان اسلام - میدان شهرری - حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

مسیر شماره ۲: میدان جمهوری – بزرگراه نواب - میدان ۹ دی - میدان بهمن - خیابان بعثت - خیابان شهید رجایی - بزرگراه شهید کریمی - بلوار دستواره - میدان نماز - خیابان کمیل - میدان هادی ساعی - خیابان مدرس و خیابان آستانه - حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

مسیر شماره ۳: امام زاده حسن (علیه‌السلام) - خیابان امین الملک - خیابان قزوین - بزرگراه نواب - میدان ۹ دی - میدان بهمن - بزرگراه بعثت - خیابان شهید رجایی - بزرگراه شهید کریمی - بلوار دستواره - میدان نماز - خیابان کمیل - میدان هادی ساعی - خیابان مدرس و خیابان آستانه - حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

مسیر شماره ۴: باقر شهر- خیابان شهید رجائی- روی پل شهید آوینی- خیابان سلمان فارسی- حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

مسیر شماره ۵: جاده ورامین - سه راه تقی آباد - خیابان شهید مصطفی خمینی - خیابان سلمان فارسی - خیابان احمد قمی- حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

جهت تسهیل در حمل و نقل تمهیدات لازم با مترو، شرکت تاکسیرانی و اتوبوس‌های شهری در خصوص جابه‌جایی عزاداران انجام شده است که بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده خدمات رسانی خطوط حمل و نقل عمومی در طول مسیر پیاده روی روز اربعین به صورت رایگان انجام می‌شود. در ۱۲ نقطه تهران که از تقاطع بزرگراه بعثت و فداییان اسلام آغاز می‌شود، ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازگشت زائران مستقر شده است.

جهت سهولت در دسترسی به مسیرها، ۵ پارکینگ در نظر گرفته شده است که از میدان خراسان به سمت جنوب است.

در مسیر این پیاده‌روی موکب‌های فراوانی جهت پذیرایی از زائران تدارک دیده شده است. این خدمات توسط هیئات، مساجد، گروه‌های جهادی و نهادهای مردمی صورت می‌گیرد.

می‌توانید فهرست و جزئیات این اماکن و مراکز را در نشانی map.farhangsara.ir مشاهده کنید.

ساعت ۷ صبح

مشاهده حضور مشتاقان شرکت کننده در حماسه بزرگ جاماندگان اربعین حسینی تهران آن هم در ساعت ۶ صبح در متروی تهران دیدنی است.

 
خیابان‌ها برای زائران اباعبدالله الحسین آب پاشی شده و صدای مرثیه خوانی از گوشه گوشه شهر به گوش می‌رسد؛ از همین ابتدای صبح می‌توان رنگ و بوی ارادت موکب داران و زائران حسینی را به شهید کربلا با جان و دل استشمام کرد.
 
امروز همه کسانی که برای نظم بخشی و ایجاد امنیت اعم از نیروی انتظامی، بسیج، پلیس راهنمایی و رانندگی، یگان ویژه و… آمده اند تحت فرماندهی علمدار کربلا حضرت ابوالفضل (علیه‌السلام) به شرکت کنندگان در این راهپیمایی زیبا خدمت رسانی خواهند کرد.

ساعت ۷:۳۰ صبح

هم اکنون در میدان آئینی امام حسین (علیه‌السلام) مداحان اهل بیت (علیه‌السلام) مشغول نوحه سرایی هستند و مردم عزادار تهران نیز بر سر و سینه می‌زنند.

ساعت ۷:۴۰

خیل عظیمی از جمعیت با ذکر دلدادگی به ساحت مقدس امام حسین (علیه‌السلام) با ذکر لبیک یا زهرا، لبیک یا مهدی، لبیک یا حسین، لبیک یا عباس وارد خیابان هفده شهریور به یاد پیاده روی در مشایه عراق شدند. در ابتدای این مراسم پلاکاردهایی با شعار حیاتنا الحسین، حب الحسین یجمعنا، و القرآن یهدینا در بین جمعیت دلدادگان حسینی پخش و توزیع شد.

همچنین در ابتدای خیابان هفده شهریور با بازسازی عمودهای راه پیمایی اربعین حال و هوای کربلا و مشایه برای دلدادگان حسینی تداعی می‌شود.

حجت الاسلام طائب، سردار رحیم صفوی، سردار سرلشکر حسین سلامی فرماندهی کل سپاه پاسداران و فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله تهران در مراسم راهپیمایی حضور یافتند.

ساعت ۷:۵۵ صبح

۱۳۰۰ موکب حسینی هم اکنون به خدمات دهی فرهنگی، درمانی، اجتماعی، مداحی، سخنرانی و …مشغول هستند. باید به مردم تهران آفرین گفت که در هر لباس و منصبی در حال خدمت رسانی به زائران هستند. اینجا چه خبر است که از کودک و بزرگ گرفته همه با شوق و شور عجیبی در حال خدمت رسانی هستند چه درست گفت پیر جماران که فرمودند من جرأت می‌توانم بگویم این امت از امت عصر پیامبر و مردم کوفه بهتر است؛ امروز مردم تهران نشان دادند در هر زمان و موقعیتی که باشند به ندای هل من ناصر امامشان لبیک می‌گویند. هم اکنون ۷:۵۵ صبح، تهران زیر بارش عشق، ارادت و محبت غرق در محبتت به خاندان عصمت و طهارت است. شرکت نوجوانان و کودکان به همراه خانواده بسیار پر رنگ است. بعضی شرکت کنندگان با توزیع نذری اقدام به راه اندازی موکب سیار کردند.

ساعت ۸:۳۰

اینجا مسیری برای رسیدن به کربلای ایران حرم حضرت عبدالعظیم حسنی است که زیارتش، ثواب زیارت سیدالشهدا را دارد. مسیر مملو از حضور جمعیتی است که عاشقانه برای اربعین سید و سالار شهیدان به عزاداری می‌پردازند.کودکان و خردسالانی که رخت خادمی بر تن کرده اند و هر کس هر خدمتی که از دستش بر می‌آید را دریغ نمی‌کند.

دو خواهر و برادر برای زائران آب پخش می‌کنند و کودکان بسیاری از ابتدای صبح در موکب هایی که برای فعالیت‌های کودکان تدارک دیده شده است و ویژه نقاشی کودکان است حضور پیدا کرده اند.موکب‌های بسیاری به پخش نذری می‌پردازند.در این بین شاهد اشاعه فرهنگ مردم عراق در خیابان‌های تهران هستیم.

 

پخش قهوه در خیابان‌های تهران با سبک و سیاق عراقی از جمله بخشی از ورود فرهنگ عزاداری اربعینی عراق در ایران است. ارائه خدمات متفاوتی مانند واکس زدن در بین راه، ارائه خدمات به سبک و سیاق طریق و راهپیمایی اربعین در عراق جلب توجه می‌کرد.

در این بین موکب‌های مختلف با اجرای تعزیه و همخوانی گروه‌های سرود می‌پردازند.

ساعت ۸:۵۰

حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز از دقایقی پیش به همراه خانواده خود با حضور در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین به خیل عظیم مردم تهران پیوست.

ساعت ۹
 
فاطمه سادات میری که یکی از جوانان حاضر در راهپیمایی امروز تهران بود در حاشیه حماسه جاماندگان حسینی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، اربعین حسینی را ایام الله دانست و اظهار داشت: پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی سراسر کشور، معنویت و ارادت است. این حماسه انسان را از روزمرگی دور و ارتباط آدمی را با آسمان برقرار می‌کند. امروز شاهد این همدلی و اتحاد در میان مردم تهران بودیم؛ شاه کلید رفع همه مشکلات اتحاد و همدلی است. اربعین آغاز گسترش حماسه کربلا است. پیاده روی اربعین و همچنین پیاده روی جاماندگان حسینی فریاد مظلومیت امام حسین است که در این سال‌ها و در این ایام به گوش جهانیان می‌رسد. امیدوار هستم همواره ملت ایران در مسیر خاندان عصمت و طهارت گام بردارند.
ساعت ۹:۳۰
 
نوای هلابیکم یا زوارالحسین از جای جای خیابان فداییان اسلام به گوش می‌رسد و به هر میزان به گرمای هوا افزوده می‌شود به همان مقدار جمعیت در حال افزایش است. برخی موکب ها با پذیرایی شربت و هندوانه درصدد رفع عطش زائران هستند در حالی که عطش اصلی این جمعیت کثیر رسیدن به کربلای ایران و عرض ارادت به ساحت مقدس حضرت امام حسین و حضرت زینب است.
 
برخی موکب ها به نیت اسرای کربلا به زائران در حال اهدای گل هستند تا وقتی به مضجع شریف حضرت عبدالعظیم حسنی رسیدند گل‌ها را به ساحت آن امام زاده واجب التعظیم تقدیم کنند. کتری و سماور بسیاری از موکب ها در بزم حسین (ع) می‌جوشند و بوی هیزم و اسپند در خیابان فداییان اسلام این مسیر را به مسیر نجف تا کربلا مبدل کرده است.
 
ساعت ۱۰
 
همه مسیرهای پنج گانه راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی به سمت حرم حضرت سیدالکریم مملو از جمعیت شده و لحظه به لحظه بر حجم شرکت کنندگان این مراسم نورانی افزوده می‌گردد. راهپیمایی جاماندگان اربعین امسال تهران محل ظهور تصاویر تأثیرگذاری است. میدان خراسان شاهد حضور عزاداران حسینی و حضور موکب‌های بسیاری بود. در موکبی که به همت سپاه محمد رسول الله تهران برپا شده است مداحان با ذکر مصیبت و مداحی حال حاضران را کربلایی کرد. در این بین کودکی سه ساله مبتلا به بیماری نادری بر روی دستان مداح قرار گرفت و مداح از حاضران طلب دعا برای شفای عاجل این کودک کرد.گریه‌های مادر دل شکسته، دل عزاداران را به قنداقه علی اصغر امام حسین (ع) گره زد.

ساعت ۱۰:۱۵

یکی از صحنه‌های زیبا در راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در تهران خدمت رسانی موکب افغانستانی‌ها و پاکستانی‌های مقیم تهران بود.

 
زائران به عشق امام حسین با عرض ارادت و سلام به حضرت عبدالعظیم با حضرت ابا عبدالله الحسین عهد بستند که همواره در مسیر ایشان باشند و تا لحظه مرگ ذکر حسین حسین را زمزمه کنند.
 
ایستگاه‌های واکس صلواتی در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم صحنه جالبی را به نمایش گذاشته بود جوانان، نوجوانان و کودکان با التماس از زائران تمنا می‌کردند تا گرد و غبار مسیر را از کفش زوار پاک کنند. همچنین جوانان بسیاری با استفاده از مهپاش و گلاب پاش اقدام به خنک کردن و معطر کردن زوار می‌کردند.
 
هم اکنون ساعت ۱۰:۱۵ است و فریاد لبیک یا حسین خیل عظیم شرکت کننده در پیاده روی جاماندگان حسینی در شهر ری طنین انداز شده است.
 
ساعت ۱۰:۳۰
 
هنوز مردم عزادار که از میدان امام حسین علیه السلام مسیر پیاده روی اربعینی خود را آغاز کرده اند به مقصد این راهپیمایی که حرم حضرت عبدالعظیم باشد نرسیده اند و در حال طی مسیر هستند.
 
 

ساعت ۱۱

مردم در مسیرهای ۵ گانه راه پیمایی اربعین تهران مشغول طی مسیر هستند تا به شهرری برسند.

 

عزاداران پاکستانی مقیم تهران نیز در بخش‌هایی از مسیر به عزاداری پرداختند.

ساعت ۱۱:۱۵

برخی از موکب ها در طول مسیر راهپیمایی دلدادگان حسینی تهران با قراردادن پرچم‌های حرم مطهر امام حسین علیه السلام و حرم مطهر حضرت ابالفصل العباس مردم عزادار را برای تبرک به موکب‌های خود دعوت می‌کنند.

ساعت ۱۱:۳۰
تردد در سه راه ورامین شهرری به دلیل ازدحام جمعیت به سختی و کندی انجام می‌شود و با وجود گرمای شدید شرکت کنندگان همچنان به مسیر خود تا حرم حضرت عبدالعظیم ادامه می‌دهند. با نزدیک شدن به اذان ظهر در برخی مواکب مراسم قرائت زیارت اربعین دایر است.
 
در بخش‌هایی از مسیر عزاداری مسئولان لشکری و کشوری دوشادوش مردم به راهپیمایی و عزاداری برای سید و سالار شهیدان پرداختند.
 

ساعت ۱۲:۰۳

نوای اذان ظهر به افق تهران از جای جای شهر به گوش می‌رسد و مردم عزادار تهران در بخش‌های مختلف مسیر راهپیمایی به اقامه نماز ظهر اربعین پرداختند. علاوه بر نماز جماعت‌های مسیر که توسط مواکب برپا شده است.

نماز ظهر اربعین حسینی با حضور پرشور عزاداران اربعین حسینی و حاضران در راهپیمایی دلدادگان حسینی، در مصلی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیه به امامت حجت الاسلام قاضی عسکر تولیت آستان مقدس سیدالکریم برگزار شد.

 

 

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین