شکایت ابربدهکار بانکی از رئیس سازمان محیط زیست/ جلسه دادگاه دیروز برگزار شد

  4020612086 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

  جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت سرمایه‌گذار پروژه پتروشیمی میانکاله از علی سلاجقه؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته برگزار شد.

شکایت ابربدهکار بانکی از رئیس سازمان محیط زیست/ جلسه دادگاه دیروز برگزار شد

 به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته شعبه 1060 مجتمع رسیدگی به جرایم کارکنان دولت دادگاه کیفری 2 استان تهران جلسه رسیدگی به شکایت سرمایه‌گذار پروژه پتروشیمی میانکاله از علی سلاجقه؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را برگزار کرد.

شکایت سرمایه‌گذار پروژه پتروشیمی میانکاله به‌دلیل مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست و ممانعت آن از اجرای این پروژه مطرح شده است.

سازمان محیط زیست اعلام کرده است که پروژه پتروشیمی میانکاله دارای مجوز زیست‌ محیطی نیست و صراحتاً با احداث آن به دلیل آثار مخرب و زیان‌بار زیست محیطی مخالفت کرده است.

این برای نخستین بار است که سازمان محیط زیست نسبت به اجرای این پروژه جنجالی صراحتاً اعلام مخالفت می‌کند. متولیان این سازمان در دولت  قبل هیچ واکنشی در این خصوص از خود نشان نداده بودند؛ اما با توجه به حساسیت موجود، این بار علی سلاجقه با احداث این پتروشیمی مخالفت صریح کرده است.

ورود سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع پتروشیمی میانکاله به استناد اصل 50 قانون اساسی است که می‌گوید: "در جمهوری اسلامی‏، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است‏."

میانکاله در شرق استان مازندران واقع شده است و تالاب آن یکی از محیط‌های بکر و دست‌نخورده است که در دنیا منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. احداث پتروشیمی در این منطقه از شمال کشور آثار زیست‌محیطی مخربی دارد و باعث از بین رفتن این منطقه در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهد بود.

از این رو سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به اعطای مجوز زیست محیطی احداث پتروشیمی میانکاله خودداری می‌کند.

معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز نظر خود را درباره این اقدام محیط زیست مطرح و اعلام کرده؛ تمام اقدامات سازمان محیط زیست وفق مقررات است.

این معاونت نظر خود را به رئیس جمهور و دادگاه اینگونه مطرح کرده است؛ بر اساس اصل 50 قانون اساسی، نظر سازمان حفاظت محیط زیست فصل‌الخطاب است و با بررسی اسناد و مدارک مشخص شده که با احداث پتروشیمی میانکاله آلودگی ایجاد می‌شود.

همچنین بنا بر اعلام وزارت صمت، احداث پتروشیمی میانکاله تنها 350 شغل ایجاد خواهد کرد.

سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله طبق لیست اعلامی از سوی بانک مرکزی جزو ابربدهکاران بانکی محسوب می‌شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۱۱۲۶۲۱۸:۳۳:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱۲
یک سوال؟ خوراک گاز این کارخانه قراره از کجا تامین بشه؟ این خوراک که به احتمال زیاد گاز پروپان است، هیچ منبع تامین کننده ای در شمال کشور ندارد. محصول این کارخانه هم گاز پروپیلن است که هیچ مصرف کننده ای (برای تولید پلی پروپیلن استفاده میشود یعنی ماده اولیه لوله های ساختمانی) در شمال کشور ندارد و باید توسط تانکرهای گاز به جنوب کشور حمل شود. خب چرا این کارخانه را در جنوب کشور نمیسازید که هم خوراک هست و هم مصرف کننده دارد، و هم راههای صادراتی آسانتری برای آن است. خیلی مبهمه. مگر اینکه بحث پولشویی مطرح باشه. لطفا سازمان بازرسی کل کشور نگاه عمیق تری به این پروژه داشته باشد. مشکل فقط زیست محیطی نیست. به نظر مسائل دیگری مطرح است.
ناشناس۳۲۱۱۴۰۷۲۲:۴۸:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱۲
خیلی عالی گفتی ولی درموردفوق فقط بحث زمین خواری مطرح است دست خیلی هاهم الوده است برای چنین طرحی9هکتارزمین کافی است همین که امدن حدود100هکتارزمین گذاشتن رانت وزمین خواری راثابت کردن
ناشناس۳۲۱۱۶۲۲۰۹:۰۶:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۱۳
اینجا اول طرح اجرا میکنند بعد بفکر انتقال محصول و ماده اولیه می افتند ضمنا هیچ کجای دنیا اجازه تخریب محیط زیست آنهم با صنایع آلاینده را نمیدهند حالا بجای پاسخگویی متعرضین به محیط زیست شاکی هم میشوند جل خالق ما نتیجه برخوردهای غیر علمی با محیط زیست را در مناطق مختلف کشور دیده آیم اما هنوز عبرت نگرفته ایم توسعه نامتوازن ارزشی ندارد تمام دنیا بر مبنای توسعه متوازن اقدام به صیانت از منابع ملی و محیط زیست خود میکند
ناشناس۳۲۱۱۶۲۹۰۹:۱۵:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۱۳
این کامنت را بنده دیروز نوشتم. این مطلب تکمیلی را هم به عنوان راهنمایی مینویسم خدمت دوستانی که در نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی کل کشور مشغول هستند و احیانا خواستار ورود به موضوع هستند. این پروژه که اصطلاحا PDH نامیده میشود خوراکش گاز پروپیلن است که عمدتا در جنوب کشور توسط پتروشیمی ها و در مقادیر کمتر توسط پالایشگاهها تولید میشه. سایز مقرون به صرفه این پروژه های PDH حدود 450 هزار تن در سال است و اگر فرض کنیم مقدار تولید محصول و ماده اولیه یک به یک باشد (اینطور نیست و تنها برای سهولت محاسبات درنظر میگیریم) یعنی این کارخانه سالیانه حداقل 450 هزار تن گاز پروپان احتیاج دارد که باید توسط تانکرهای حمل ال پی جی به این کارخانه حمل شود. ظرفیت این تانکرها حدود 20 تن است یعنی سالیانه به 22500 دستگاه تانکر نیاز داریم یعنی هر ماه 1875 تانکر مورد نیاز است. اولا ما این تعداد تانکر ال پی جی در کشور نداریم. دوما جاده های شمال اصلا ظرفیت این لجستیک را ندارند و سوما اینکه تانکر حمل ال پی جی از لحاظ ریسک، مثل تانکر بنزین نیست و بسیار خطرناک تر است و تخلیه هر روزه این تانکر در مخازن ذخیره در کارخانه بسیار سخت و خطرناک است آن هم در این حجم بالا. و لذا سرمایه گذار این طرح (که خود این مسائل را بهتر می داند)، به دنبال ساخت کارخانه نیست و احتمالا بحث زمین خواری و یا پولشویی مطرح است. شنیده ام که ایشان زمینی بسیار بزرگتر از آنچه مورد نیاز است را از دولت گرفته. بعد از فنس کشی و یک مقدار کار کردن صوری، چند وقت دیگر غیر اقتصادی بودن طرح را مطرح میکند و زمین را تصاحب میکند و به قیمت های سرسام آور می فروشد. به نظر می آید هدف ایشان همین است و بس زیرا از نظر فنی و اقتصادی این پروژه در این مکان، مقرون به صرفه نیست و ایشان دارد با تقلیل موضوع به مسائل زیست محیطی افکار مسئولین نظارتی را منحرف می کند. البته که مسائل زیست محیطی هم مهم است اما این پروژه قرار نیست ساخته بشه. حالا وظیفه بنده به عنوان یک مهندس باتجربه این تذکر بود که خدمت مردم و مسئولین نوشتم.
ناشناس۳۲۱۱۲۶۴۱۸:۳۵:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۱۲
مملکت گل و بلبله. ابر بدهکار بانکی مدعی و شاکی است
ناشناس۳۲۱۱۲۹۱۱۹:۳۱:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۱۲
رفسنجانی بدعتِ طلبکار شدنِ بدهکارها رو بنا کرد الآن فاجعه سازان برجام هم طلبکار شدن مقصر اصلی قوه قضائیه است که هیچوقت نخواسته یا نتونسته بساط خیانتکارها جمع کنه
مصطفی۳۲۱۱۲۷۰۱۸:۴۴:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۱۲
خیلی دیگه نظام به این رانت خواران رو داده که با کمال پررویی با اینکه این همه بدهکاری دارد و فساد داره از سر و صورتشون می ریزه می آیند شکایت می کنند که چرا نمی ذارید ما محیط زیست رو تخریب کنیم . واقعا وقاحت هم حدی داره باید جدی و محکم باهاشون برخورد بشه .
ناشناس۳۲۱۱۲۷۹۱۹:۱۶:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱۲
دادگاه اول از همه گوش همین ابر بدهکار بانکی را بگیره تا پول ملت را برگردونه دوم هم گوش اون اشخاص و مسئولینی که در مازندران و خصوصاً شهرستان بهشهر دارن از این ابر بدهکار حمایت میکنند را بکشه...
ناشناس۳۲۱۱۲۸۱۱۹:۱۹:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۲
من فقط موندم که این وسط دادستان بهشهر و دادستان استان و در نهایت دادستان کل کشور الان کجا هستند که صداشون در نمیاد..
ناشناس۳۲۱۱۲۹۰۱۹:۳۰:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۱۲
قضیه بسیار ساده است : پس از مدتی کش و قوس، پروژه تعطیل میشود، اما نود هکتار زمین عالی در اختیار سرمایه گذار باقی میماند. سپس پروژه قطعه بندی و شهرک سازی راه می اندازند.
ناشناس۳۲۱۱۳۱۳۲۰:۱۱:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۱۲
چرا نام سرمایه‌گذار پروژه پتروشیمی میانکاله را نیاورده اید؟ یعنی اینقدر محرمانه است ؟ خیلی جالب است. آدم جزو ابر بدهکاران بانکی باشد، کسی هم جرات نکند نامش را ببرد.
ناشناس۳۲۱۱۳۳۲۲۰:۴۹:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۱۲
کاش واقعا مسئولین دغدغه ی محیط زیست رو داشتن
مقداد جهانگیری۳۲۱۱۳۳۵۲۰:۵۲:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۱۲
چگونه میشود برای ایجاد احداث پروژه میانکاله با آن همه آلایندگی نظر مثبتی داشت که فوقش ۴۰۰نفر بصورت مستقیم ویا غیر ،آن هم بخشی از آن یقینا نه بصورت اشتغال پایدار،که حتما در راستای منافع یک عده دست اندرکار مافیائیست ،در حالیکه با وضعیت بغرنجی که برای بالای شش هزار هکتار از بهترین مناطق بکر زیست محیطی بین المللی شرق مازندران وموجودات وپرندگان مهاجر وغیر مهاجر آن از خلیج گرگان تا جزیره آشوراده وآتش سوزی های اخیر انارستان میانکاله در منطقه شکاربانی که حتی بفکر خاموش کردنش هم نبودند جز نیروهای مردمی با امکانات اولیه،بجای آنکه بفکر احیای آن با توجه به خشکسالی وپسروی دریای خزر باشند بسمت نابودی بیشتر و بیشتر وسوختن وسوختن قدم بر میدارند،آیا نظام و دولت نمی اندیشند که بالای هزاران هکتار زمینهای کشاورزی اعم از دیم وشالیزاری وباغستانها تحت تاثیر چنین طرحی کارشناسی نشده ای که بازهم یقینا منجر به بیکاری بیشتر وبسیاری از معضلات برای کشاورزان ودامداران وفرزندانشان خواهد شد.
ناشناس۳۲۱۱۶۱۴۰۸:۵۶:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۱۳
بنده خدا رییس محیط زیست مافیای قدرت و ثروت موفق میشه و تهش مقصر محیط زیسته
نسرین۳۲۱۱۶۴۸۰۹:۴۲:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۱۳
میترسین اسم ،ابربدهکار بانکی رابنویسید ؟ هنوز هم هواشو دارین ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین