درباره موج‌های قهوه

گزارش بازرگانی، 207101،   4020608053

صنعت قهوه از ابتدای تولید تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی شده است. از رشد و برداشت دستی گرفته تا استفاده از ماشین آلات پیشرفته برای فرآوری و بسته بندی، صنعت قهوه دستخوش تغییرات زیادی شده است. اما یکی از تغییرات بزرگ در این صنعت را می‌توانیم "موج سوم قهوه" بنامیم. در این مقاله با سایت نسپیرو همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره موج سوم قهوه به دست آورید.

توضیحات کوتاهی درباره موج اول قهوه

در سال‌های ابتدایی 1900، قهوه به عنوان یک کالا در دسترس عموم مردم قرار گرفت و نزد همگان محبوب شد. به طور خلاصه، در این موج، مصرف قهوه بین مردم به سرعت افزایش پیدا کرد. این زمان به موج اول قهوه معروف است که در آن، اصلا تمرکز بر کیفیت بالای قهوه و طعم نبود، بلکه به عکس، تولید انبوه این کالا و راحتی استفاده از آن بود.

این موج، با در دسترس بودن قهوه فوری و قهوه از پیش آسیاب شده به صورت گسترده شناخته می‌شود.

درباره موج دوم قهوه

موج دوم قهوه، در دهه‌های 1960 و 1970 در آمریکا شروع به ظهور کرد و با تمرکز بر قهوه‌های اسپشیالیتی یا تخصصی و نوشدنی‌های بر پایه اسپرسو مانند لاته، کاپوچینو و غیره مشخص شد. در حقیقت مشخصه موج دوم قهوه، رشد بسیار زیاد کافی شاپ‌ها و رواج نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو بود. در موج دوم قهوه، مردم شروع به فکر کردن و اهمیت دادن بیشتر به کیفیت قهوه کردند و شرکت‌ها و کافی شاپ‌ها، شروع به تغییر کردند. در این موج، قهوه یک کالای درجه یک و لوکس در نظر گرفته می‌شد و بیشتر تمرکز افراد، بر تجربه قهوه بود.

هنگام صحبت از موج دوم قهوه، باید به شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس نیز اشاره کنیم که در این موج قهوه شروع به فعالیت کرد و تاثیر گسترده‌ای در این موج قهوه داشت.

موج سوم قهوه

موج سوم قهوه جنبشی است که در دهه 1990 برای تغییر نگرش نسبت به قهوه، بهبود کیفیت محصول و تمرکز بر ارزش‌های اجتماعی و زیست محیطی ظهور کرد. این حرکت قهوه را به یک صنعت حرفه‌ای تبدیل کرده و آن را به عنوان یک ارائه کننده تجربه خوشمزه معرفی کرد.

به طور خلاصه، می‌توانیم بگوییم در این موج قهوه، نه مانند موج اول، تنها دسترسی و تولید انبوه و نه مانند موج دوم بازاریابی و تجربه قهوه؛ بلکه خود شخصیت قهوه دارای اهمیت بسیار بود.

قهوه موج سوم از یک جامعه کوچک و خاص تکامل یافت که به شدت بر روی خود دانه قهوه تمرکز داشتند. این گروه از روستری‌ها و کافی شاپ‌ها، بر میزان رست سبکتر و دانه‌های پرورش‌یافته آزمایش می‌کردند و در تلاش بودند تا طعم‌های مختلفی از آن‌ها به ارمغان بیاورند.

بخش مهم بعدی، این است که در سال 1982، انجمن قهوه تخصصی آمریکا تاسیس شد و بستری را برای این سبک جدید رست کردن و دم کردن قهوه ایجاد کرد.

این تفکر و جنبش به سرعت رشد کرد و اصطلاح "موج سوم قهوه" در سال 1999 ساخته شد و رشد کرد. همچنین مردم نیز متوجه شدند که قهوه، چیزی بیشتر از تنها یک نوشیدنی تلخ است. این نکته را باید بگوییم که این روزه، همچنین از اصطلاح قهوه اسپشیالیتی یا همان قهوه تخصصی نیز استفاده می‌کنند که به همین قهوه موج سوم اشاره دارد.

لازم به ذکر است که در این موج قهوه، از روش‌های دم‌آوری پور آور (pour over) استفاده می‌کنند. قهوه‌سازهایی مانند فرنچ پرس نیز متعلق به این موج قهوه می‌باشند.

قهوه تک خاستگاه یا سینگل اورجین که از قهوه‌های یک منطقه تشکیل شده است و طعمی خاص و منحصر به فرد همان منطقه را دارد نیز، در این موج، بسیار محبوب شده‌اند و مورد استفاده قرار گرفتند.

مفاهیم اصلی موج سوم قهوه به صورت خلاصه:

  1. مبانی کشاورزی: ​​در این موج به نوع بذر، نحوه رشد قهوه و شرایط آب و هوایی اهمیت زیادی داده می شود. هدف از این روش بهبود کیفیت قهوه و حفظ اثربخشی محصول است.

  2. تمرکز بر مزارع و مناطق قهوه: موج سوم قهوه سعی می کند مشتریان را با منابع قهوه آشنا کرده و با بازدید از مزارع یا شرکت در رویدادهای مرتبط با قهوه، آنها را به نزدیکترین کافی شاپ برساند.

  3. تجربه قهوه: یکی از مفاهیم اصلی موج سوم قهوه، تاکید بر تجربه قهوه است. در طول موج اول و دوم قهوه، تاکید بر تولید انبوه و قیمت پایین بود. با این حال، با ورود به موج سوم، برندهای کوچکتر و خارج از زنجیره قهوه بر کیفیت و تجربه طعم مصرف قهوه تمرکز کردند.

  4. حمایت از کشاورزان: مشخصه‌ای که در نوع سوم قهوه دیده می‌شود، حمایت قهوه کاران است. اکثر کشورهای تولید کننده قهوه در فقر و ناامنی زندگی می کنند به همین دلیل، فروشندگان قهوه نوع سوم سعی می‌کنند مستقیما از کشاورزان خرید کنند و از واسطه‌ها چیزی نگیرند.

  5. تمرکز بر دانه قهوه: یکی دیگر از ویژگی‌های موج سوم قهوه تمرکز بر انواع دانه‌های قهوه است. نخبگان قهوه در زمان خود نقش مهمی در تولید قهوه ایفا کردند و تجربیات متفاوتی را در مورد انواع دانه‌های قهوه و فرآیند تهیه آنها به دوستداران قهوه ارائه کردند. علاوه بر این، قهوه‌های تخصصی و مستقل ظاهر شد و مورد استقبال عموم قرار گرفت.

با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که موج سوم قهوه به عنوان یک تجربه مصرف جدید، بهبود کیفیت و طعم قهوه، توسعه فرهنگ قهوه، معرفی قهوه به عنوان یک فرآیند هنری و فرهنگی، توسعه صنعت قهوه و توسعه تجارت است.

به طور کلی، موج سوم قهوه تاثیر قابل توجهی بر صنعت قهوه داشت. تمرکز بر یک تجربه دلپذیر قهوه، کیفیت دانه های قهوه و توجه به نیازهای اجتماعی و محیطی، صنعت قهوه را به سطح جدیدی از حرفه ای بودن رسانده است. موج سوم قهوه نشان می دهد که برندهای قهوه و علاقه مندان به آن آماده تغییرات مناسب برای بهبود و بهینه سازی این صنعت هستند.

تلگرامفیس‌بوکتوییترلینکدیننسخه‌ی متنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین