درس های یک کشور بسیار کوچک برای یک دنیای بزرگ

گروه تعاملی الف،   4020605011 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
درس های یک کشور بسیار کوچک برای یک دنیای بزرگ

گروه تعاملی الف - پیمان مولوی:

داستان توسعه و پيشرفت کشاورزي هلند پر از درس‌هايي است که جهان بايد فرا گيرد. هلند، کشوري کوچک، با 17 ميليون جمعيت به دومين صادرکننده محصولات غذايي جهان تبديل شده است. اين کشور تقريباً از تمامي منابع سرزميني و خاک که براي کشاورزي در مقياس بزرگ لازم است محروم است. آمريکا به عنوان اولين صادرکننده محصولات کشاورزي جهان 270 برابر بيشتر از هلند زمين کشاورزي دارد اما هلند دومين صادرکننده محصولات کشاورزي بعد از آمريکا است و درعين حال بزرگترين صادرکننده گوجه فرنگي، سيب زميني و پياز و دومين صادرکننده سبزيجات در دنیا است. يک سوم تجارت جهاني دانه‌هاي سبزيجات خوراکي از هلند سرچشمه مي‌گيرد.
اين موفقيتها فقط در 94 کيلومترمربع گلخانه به دست آمده است. در مقايسه بايد گفت؛ مساحت شهر تهران 730 کيلومترمربع است.

راز موفقيت در چيست؟
راز موفقيت هلند استفاده از تکنولوژي‌هاي برتر و گلخانه‌هاي پيشرفته کشاورزي است. اين تکنولوژي‌ها برداشت در سطح هکتار را به شدت افزايش داده است.

نمونه‌اي از تکنولوژي‌هاي به کار رفته در هلند:
با استفاده از سنسورهاي حساس، در مصرف آب برخي از محصولات کليدي تا 90 درصد صرفه جويي مي‌شود. در هلند 15 نوع گوجه فرنگي با ارتفاع 6 متر پروش داده مي‌شوند که ريشه آنها نه در خاک بلکه در محلول‌هاي مغزي قرار دارد. هلند به طور کامل استفاده از آفتکش‌هاي شيميايي را کنار گذاشته است. همچنين در عرصه پرورش طيور و از سال 2009، مرغداران و دامداران استفاده از آنتي‌بيوتيک را حدود 60 درصد کاهش داده‌اند. کشاورزان براي تنظيم دماي گلخانه ها از انرژي زمين گرمايي (geothermal) استفاده مي‌کنند. کشاورزي هيدروپونيک که در آن محصولات بدون خاک و با استفاده از محلول‌هاي مغذي رشد مي‌کنند، مصرف آب و هزينه ها را به شدت کاهش داده است. راز پيشرفت‌ها در تحقيقاتي است که در دانشگاه واخنينگن (Wageningen) هلند صورت مي‌گيرد. شايد بتوان گفت که اين دانشگاه بهترين موسسه تحقيقاتي جهان درزمينهٔ کشاورزي است.

اگر آمريکا سيليکون ولي (Silicon Valley) کاليفرنيا را به عنوان مرکز نوآوري‌هاي تکنولوژيکي دنيا در اختيار دارد، هلند نيز مرکز تحقيقات کشاورزي غذايي فوود ولي (Food Valley) را به کشاورزي جهان معرفي مي‌کند. اگر دانشگاه کاليفرنيا مرکز ثقل سيليکون ولي آمريکا است، دانشگاه واخنينگن نيز مرکز ثقل «فوود ولي» هلند است.

 وقتي فناوري جاي خالي خاک را پر مي‌کند

هلند کشوري کوچک است که رتبه دوم صادرات محصولات کشاورزي و عنوان بزرگترين توليدکننده سيب زميني در جهان را در اختيار دارد. همانطوري که گفته شد مساحت آمريکا 270 برابر هلند است يعني آمريکا 9 ميليون و 843 هزار کيلومترمربع وسعت دارد درحاليکه مساحت هلند 41 هزار و 543 کيلومترمربع است و طبعاً اين پرسش مطرح مي‌شود هلند چگونه توانست در يک رقابت جهاني اينگونه به مقامي برتر از ديگر کشورها دست يابد؟

هلند آخرين کشور غربي است که دچار قحطي شديد شده است؛ در واپسين سال جنگ جهاني دوم، کمبود مواد غذايي موجب شد 10 الي 20 هزار هلندي جان خود را از دست بدهند. اين تجربه ي تلخ، توأم با پيش‌بيني‌هاي نه چندان روشن در رابطه با آينده تأمين مواد غذايي در جهان، هلندي‌ها را بر آن داشت تا به دنبال راهکارهايي براي حل معضل کمبود مواد غذايي باشند. حدوداً سه دهه پيش، دولت هلند برنامه‌اي ملي و جامع را براي توسعه کشاورزي پايدار در اين کشور در برنامه توسعه خود قرارداد. هدف اين برنامه، دو برابر شدن توليدات کشاورزي و کاهش استفاده از منابع به يک دوم بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۰۴۹۷۹۰۹:۰۹:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۷
عزیزانی بودند گفتند برین در چاه ها رو باز کنین وزیر مانع شد ! در واقع غیر از درس کشاورزی درس های دیگر هم باید گرفت!
ناشناس۳۲۰۵۵۰۷۱۵:۱۷:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۷
در این کشور مقامات باید از دنیا درس بگیرند که فعلا بدلیل منافع بسیار زیادی که نصیبشان شده راضی به درس گرفتن نیستند !
مهدی۳۲۰۴۹۸۳۰۹:۱۲:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۷
مطلب کامل منعقد نشد چرا؟
ناشناس۳۲۰۴۹۹۰۰۹:۱۶:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۷
ما هم هرروز به یک بهانه نسخه دانشمندان مون را میپیچیم
ناشناس۳۲۰۵۰۷۰۱۰:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۷
موسسه سیاست استراتژیک استرالیا: ایران یکی از 10 قدرت برتر علم و فناوری دنیاست.
ناشناس۳۲۰۵۱۹۷۱۱:۵۳:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۷
قدرت تکنولوژیک صنعت خودرو و لوازم خانگی کشور چه جایگاه و رتبه ای دارد ؟
ناشناس۳۲۰۵۳۵۰۱۳:۳۳:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۷
چرا یکی از 10 قدرت برتر علم و فناوری دنیا، نه اقتصادش درسته نه محیط زیستش درسته نه پول و پاسپورتش با ارزشه نه عامه مردمش در رفاه و آسایشه؟؟!
ناشناس۳۲۰۶۱۳۷۰۰:۳۸:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۸
حالا چرا این قدرت در بخش های دیگر همچون نظامی و بخشی از صنعت موفق هست؟!!
ناشناس۳۲۰۵۳۸۵۱۴:۰۱:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۷
روش ارائه شده در وبسایت این موسسه برای طبقه بندی منطقی به نظر نمی رسد : ایران از 44 تکنولوژی که به نظر این موسسه حیاتی هستند در 6 حوزه فعالیت دارد و دهم است. جالب است که به نظر این موسسه، ژاپن و فرانسه در 4 حوزه و روسیه و هلند در دو حوزه فعالیت دارند و از ایران عقبتر هستند! و کره جنوبی در 20 حوزه حضور دارد و از همه جلوتر است!!
حیدر بابا۳۲۰۵۵۱۲۱۵:۱۹:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۷
ایران جز ده قدرت علم و تکنولوژی دنیاست . این تکنولوژی و علم مگر نباید باعث بهتر شدن سطح زندگی مردم وبالا رفتن سطح معیشت شود پس کو .
ناشناس۳۲۰۵۸۲۱۱۹:۵۵:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۷
این رتبه بر اساس تعداد مقالات علمی است که اولا فقط تئوری هست و هیچ بهره برداری صنعتی و اقتصادی از آن نمیشود دوما بسیاری مقاله نمایشی به نوعی کپی از مقالات علمی دیگر است مینویسند که هیچگونه بار علمی به دنیا اضافه نمینماید
ناشناس۳۲۰۵۱۹۹۱۱:۵۵:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۷
استادی که به ساختار اعتقاد نداره حواسش میره جای دیگه و کارهای حاشیه ای دیگه لذا از کار علمی خودش هم باز میمونه. ایران با جوانان متعهد و متخصص خود مدارج علمی را درنوردیده است. این جنگولک بازی اصلاح طلب ها مال دهه 70 است و دورانش سپری شده
ناشناس۳۲۰۵۰۰۴۰۹:۲۸:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۷
اما در اینجا 80 درصد مصرف اب برای کشاورزی هست که با روش‌های غلط 30 الی 40 درصد آن هدر می رود ولی عده ای با آدرس غلط دادن می گویند صنایع آب را می بلعد!
ناشناس۳۲۰۵۰۱۸۰۹:۴۵:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۷
نتیجه مدیریت صحیح است....
ناشناس۳۲۰۵۰۱۹۰۹:۴۶:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۷
مدیریت مدیریت مدیریت شایستگی شایستگی شایستگی نه روابط نه ظاهر نه ... بلکه کاردانی و تخصص
پرویز۳۲۰۵۰۲۲۰۹:۴۷:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۷
در ایران هم عمدا مراکز تحقیقات کشاورزی را با عدم جایگزینی محققین بازنشسته تعطیل کرده ایم.
ناشناس۳۲۰۵۰۲۳۰۹:۴۸:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۷
اگه جیرفت رو تو ایران مکانیزه کنند مواد غذایی کل ایران رو تامین میکن خاکش طلاست
ناشناس۳۲۰۵۲۴۴۱۲:۳۴:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۷
دقیقا
ناشناس۳۲۰۵۸۱۵۱۹:۵۰:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۷
کشوری که می‌تونه پسته تولید کنه گردو داشته باشد مردمش در حسرت اینها است..
ناشناس۳۲۰۵۰۲۵۰۹:۵۱:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۷
با توجه به وضعیت وخیم ذخایر آبی کشور، بررسی دقیق این مطلب توسط مسئولین امر بسیار برای کشور ما میتواند سازنده باشد بسیار مفیدتر از بسیاری از بحثهای سیاسی و جناحی. از نگارنده بسیار ممنونیم
ناشناس۳۲۰۵۰۸۴۱۰:۲۸:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۷
مساحت هلند تقریبا یک سوم استان فارس هست . مدیریت صحیح و کارآمد نتایج خوبی را به همراه دارد
سیدرضا۳۲۰۵۱۱۲۱۰:۵۱:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۷
با سلام واحترام مطلب بسیار مهمی بود، بویژه برای شرایط ایران که با وجود داشتن اقلیم خشک و کمبود منابع آبی، حدود 80میلیارد مترمکعب آب دربخش کشاورزی سالانه مصرف می شود(85درصدکل منابع آبی کشور) ومیزان تولیدات متناسب با آن نیست.واما دلایل را بطور کامل بیان نکردین. برخی از مهمترین دلایل آن: -بکارگیری متخصصین ونخبگان بدون توجه به نگاه سیاسی وحزبی آنها در مشاغل حساس، درست عکس کشور ما (شما مقایسه کنید و بینید آیا درخصوص کشاورزی ومنابع آب ایران ،بااینهمه متخصص ونخبه چه افرادی عهده دار مسئولیت هستندمانند وزرا ) -توجه به اصل تحقیقات و تامین بودجه کافی برای آن . درست عکس کشور ما(درکشور ما سهم بخشهای تحقیقاتی چقدر است،مقایسه کنید شاید کمتر از یک نهاد کوچک درکشور است) -اصولا در بین مسئولین ما فقط توسعه کشاورزی از دیدگاه توسعه در سطح زیرکشت وتولیدمحصول به هر قیمتی معنی پیدا می کند.حال آنکه لازم است تا توسعه کشاورزی بدون افزایش سطح زیرکشت وتنها با تکیه بر تکنولوژِی در عملکرد محصولات(در واحد سطح ) صورت پذیرد. همچنین باید از تولید محصولات آب بر نظیر برنج و هندوانه و.. (دربیشتر مناطق کشور با اقلیم خشک) خودداری شود.بعنوان نمونه توسعه اراضی کشاورزی در اراضی بالادست دریاچه ارومیه یکی از دلایل اصلی خشک شدن آن است.
ناشناس۳۲۰۶۴۲۳۰۹:۲۳:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۸
عزيزجان در زمينه كشاورزي مدرك دار زياد هست اما متخصص خيلي خيلي خيلي كم است كه اين عده قليل هم در حال فعاليتند . فرد اگر به كارش مسلط باشد در كشاورزي مانعي براي فعاليت نيست ، اما در مورد مدرك داران پشت ميز نشين، حق با شما است، نياز به رانت و پارتي است.
ناشناس۳۲۰۵۱۴۱۱۱:۰۵:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۷
آیا ملاحظات جناحی و سیاسی و حکومتی و ... میگذارد ببینیم چرا به این وضعیت رسیده ایم؟ وقتی یک سایت خبری به اصطلاح مستقل (!) کامنتها را سانسور و دستگاری میکند مشخص است که هرگز امکان چنان نقدی وجود ندارد ؟ میدانید چرا؟ چون در چنین نقدی روشن میشود که چه کسی یا کسانی مقصر بوده و هستند و این برای خیلیها که دارند ارتزاق میکنند خوب نیست...
ناشناس۳۲۰۵۱۷۴۱۱:۳۲:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۷
بلایی که کشور ما دچار ان شده مدیریت نا توان است مشکل از مدیران است بس.
ناشناس۳۲۰۵۲۲۳۱۲:۱۵:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۷
جنگ روسیه و اوکراین همه چیز تغییر داد یه سال دیگه حال اروپا را میپرسیم
اکبر تاجی۳۲۰۵۲۷۹۱۲:۴۸:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۷
بیست تا بچه دانشجو را بفرست هلند دانشگاه اونجا یاد بگیرن بیان اینجا اجرا کنن..
عباسعلی۳۲۰۵۳۱۷۱۳:۱۰:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۷
نتیجه شایسته سالاری،نظارت صحیح چیزی نیست جزبرداشت وبروندادمطلوب. درکشورما،خداهمه چیزداده،ازمنابع زیرزمینی گرفته تاهوش واستعدادبرتر...متاسفانه دچارمدیریت غلط، ناصحیح واحساسی هستیم وگرنه میتوان با مدیریت صحیح ومدیران متخصص ومتعهدکشوررادرکلیه ی شاخصهادردنیادست نیافتنی نمود.
ناشناس۳۲۰۵۴۰۱۱۴:۱۱:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۷
علاوه بر سومدیریت مسئله مهم دیگه اینه که مسئولین و مدیران و صاحبین قدرت تنها و تنها به فکر منافع شخصی هستند. اگه یک ذره به فکر درست کردن زیرساختهای آب و خاک و معدن و اقتصادی و اجتماعی و تولید ثروت بودند که الان وضعیت این نبود
ناشناس۳۲۰۵۴۹۸۱۵:۱۱:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۷
بر اساس تجربه شخصی می گم که خودش یک داستانه مسئولین ما در شعار خوبند ولی در عمل که میشه عمل با شعارشون ۱۸۰ درجه فرق می کنن گاهی ادم می مونه این همونی بود که داشت دم از بهره وری و سیستم گلخانه ای و ضرورتش می زد یا نه
حسین۳۲۰۵۵۶۷۱۵:۵۳:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۷
الف گرامی، متاسفانه کار علمی و شایسته سالاری در سیستم سیاسی ما جایی ندارد. فقط دقت کنید ما به چه اشخاصی از ریاست محترم جمهوری تا پایین ترین مدیریتهای کشور چه متخصصینی داریم.
ناشناس۳۲۰۵۶۳۴۱۶:۴۱:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۷
در کشورهای غربی هیچ مسئولی به صندلی نمی چسبه. فرقش اینه مدیران ما حاضرند همه چیزشان را برای قدرت و صندلی بدهند در حالی که پست مدیریت در کشورهای غربی اصلا قدرت مالی آنچنانی برایشان نمی آورد. شما یک وزیر و نماینده مجلس را نشان کنید و وضعیت مالی شان را قبل و بعد از مدیریت اعلام کنید.
ناشناس۳۲۰۵۷۵۷۱۸:۳۰:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۷
آمارهای ارائه شده در این مقاله کاملا غلط هست هلند جزو ۲۰ تولید کننده محصولات کشاورزی هم نیست رتبه دوم صادرات محصولات کشاورزی برای هلند برای افرادی که اطلاعات کشاورزی دارند یک شوخی خنده دار هست ضمنا در تولید سیب زمینی هلند رتبه دهم جهان را دارد (منبع سایت fao) البته من منکر کشاورزی پیشرفته در این کشور نیستم .
باهر۳۲۰۵۸۸۱۲۱:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۷
درهلند مدیریت لایق وقانون و شفافیت و عدالت و .‌.حاکم است ولی در کشورهای جهان سوم وایران کیش شخصیت و قهرمان پروری از مدیران نالایق حاکم هست .
سارینا۳۲۰۶۴۲۴۰۹:۲۳:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۸
باسلام. درست مصرف کردن آب هنوز اینا یاد نگرفتن که به کشاورز یاد بدن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین