چند نکته درباره تبصره ماده ۵۲ لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه تهران را بیشتر از این بزرگ نکنید!

سید حسین میرزاده- پژوهشگر دکتری شهرسازی، گروه اقتصادی الف،   4020604028 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

با ایجاد ارزش افزوده برای اراضی دولتی موجود در محدوده شهر تهران و فروش آنها و از سوی دیگر با الحاق اراضی جدید به محدوده شهر، سود اصلی به چه گروه ها و افرادی خواهد رسید؟ افراد توجیه کننده الحاق اراضی جدید به محدوده شهر تهران، چرا به اراضی و زمین های دولتی موجود در محدوده شهر تهران که قرار است در فرآیند مصوبه مولدسازی، تغییر کاربری یابند، توجه نکرده و صرفا به دنبال گسترش افقی شهر هستند؟

تهران را بیشتر از این بزرگ نکنید!

افزایش محدوده های شهری و گسترش افقی شهرها از جمله پیامدهای ناگزیر توسعه شهرنشینی است اما در کنار این موضوع باید به عوامل محدودکننده گسترش افقی شهرها نظیر محدودیت های محیط زیستی، ظرفیت جمعیت پذیری ناشی از کمبود منابع، شرایط اقلیمی-طبیعی، زمین شناختی و کیفیت اراضی پیرامون شهرها از جنبه های مختلف توجه شود. لحاظ نمودن جمیع این شرایط سبب خواهد شد که برای رشد محدوده و گسترش افقی یک شهر تصمیم گیری شود. اما در کشور ما شرایط به گونه دیگری است، به طوری که طی دهه های اخیر رشد افقی شهرها سبب گردیده که اراضی زراعی و باغی گسترده ای در پیرامون شهرهای مختلف کشور به دلیل الحاق به محدوده های شهری و ساخت وساز در این اراضی از بین رود. شدت آسیب به این اراضی ارزشمند و منابع طبیعی به حدی بوده است که حتی در سخنرانی 17اسفند 1393 مقام معظم رهبری به مناسبت روز درختکاری، ایشان به صراحت بر حفظ و توسعه این اراضی تأکید داشته و اعلام نمودند که از تغییر کاربری این گونه اراضی میبایست پرهیز شود. از نکات قابل توجه اینکه سیاست های توسعه پایدار شهری در بسیاری از شهرهای جهان به سمت تمرکز هرچه بیشتر مناطق مسکونی و فعالیتی در بخشهای مرکزی شهرها حرکت کرده تا از این طریق، زمینها و محیط زیست ارزشمند پیرامون شهرها حفظ گردد. این امر با توجه به ماهیت غالبا کویری کشورمان و مساحت بسیار کم اراضی زراعی و باغی، از ضرورتی صدچندان برخوردار است. 

اما الحاق اراضی جدید به محدوده شهرها (به بهانه های طرحهای تولید مسکن، درآمدزایی برای شهرداری ها و ...) صرفا باعث تخریب اراضی زراعی، باغی و منابع طبیعی ارزشمند نشده و سبب شده که نابسامانی ها و لطمات جبران ناپذیری بر پیکره کالبدی شهرها ایجاد شود. از جمله اینکه بررسی تجارب گذشته در شهرهای مختلف کشور نشان دهنده این موضوع است که بازار سوداگری زمین و مسکن از چنان جاذبه ای برای بورس بازان برخوردار است که دائما اراضی پیرامونی شهرها از سوی افراد حقیقی و حقوقی (عمدتا توسط تعاونی های مسکن کارکنان دستگاه های دولتی و نهادهای حاکمیتی) خریداری شده و به واسطه فشارهای نهادهای ذینفع و ذی نفوذ، طی ادوار مختلف به شهرها الحاق می شوند. نتیجه چنین امری جلب سرمایه ها به سمت بورس بازی زمین های شهری و تفکیک این اراضی برای اهداف مختلف است که در نهایت، سبب خواهد شد سرمایه ها از سایر بخش های تولیدی به سوداگری و بورس بازی زمین جلب شود و همچنین با روند رو به رشد تقاضا برای زمین های جدید، قیمت زمین شهری در اراضی پیرامونی و جدید شهرها افزایش قابل توجهی داشته باشد. نتیجة چنین روندی، علاوه بر تخریب اراضی ملی، روند رو به رشد افزایش قیمت مسکن برای شهروندان (به ویژه در نقاط پیرامونی شهرها) است. این موضوع با شدت بیشتری برای کلانشهرهای کشور از جمله کلانشهر تهران مطرح و قابل بررسی است. به طوری که تا کنون، نتایج حاصل از پژوهشها و مطالعات متعدد در قالب برنامه های فرادستی آمایشی در مورد کلانشهر تهران بر این نکته تأکید داشته که این کلانشهر نباید به صورت افقی گسترش یافته و محدوده آن افزایش یابد. زیرا عواملی نظیر محدودیتهای جدی تأمین آب، محدودیتهای طبیعی کوهستان های شمال شهر، فرونشست در جنوب شهر تهران و گسل های اصلی عبوری از شمال و جنوب شهر تهران برای پایتخت وجود دارد.

اما علیرغم محدودیتهای مذکور، جذابیت های قابل توجه و ارزش افزوده ناشی از گسترش شهر و ورود اراضی به محدوده شهر تهران، سبب شده که سوداگران بهانه های مختلفی برای عبور از ضوابط و مقررات ملاک عمل مطرح نموده تا افزایش محدوده کلانشهر تهران را توجیه نمایند. این در حالی است که مقام معظم رهبری با توجه به دلایل کارشناسی فوقالذکر، در جلسه مورخ 14اسفندماه 1387 صراحتا درباره عدم گسترش افقی شهر تهران چنین موضعگیری نموده اند که: "از گسترش شهر تهران باید جلوگیری شود، نه فقط جلوی ساخت وساز جدید در بالای ارتفاع 1800 را باید با قاطعیت بگیرند بلکه همان گونه که بارها گفته ام باید تدبیری بیاندیشند که کلا شهر تهران گسترش پیدا نکند ... چه از شمال، چه از جنوب، چه از شرق و چه غرب ... مسئله عدم توسعه تهران و اجتناب از شهرکسازی اطراف تهران یکی از اصولی است که باید رعایت شود. بنابراین، نباید با ایجاد شهرکه ای جدید در حریم و اطراف تهران موافقت کنند."

 البته می بایست بدین نکته اشاره شود که ایشان در سخنرانی های دیگر خود و به مناسبت های مختلف نیز به عدم گسترش افقی شهر تهران و حفظ منابع طبیعی موجود در پیرامون این کلانشهر تأکید داشته اند. همه این دلایل کارشناسی، احکام برنامه های فرادستی و دستور صریح عالیترین مقام کشور مبنی بر عدم گسترش کلانشهر تهران در حالی است که در تبصره ذیل ماده 52 لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه چنین عنوان شده که "افزایش محدوده شهر تهران صرفا به منظور بازتنظیم کاربریهای خدماتی و بازآفرینی بافتهای ناکارآمد و رساندن تراکم جمعیتی این بافتها به کمتر از 150نفر در هر هکتار برای تأمین خدمات دولتی غیرانتفاعی و انتقال حق توسعه بافتهای تاریخی و باغات درون شهر از طریق تهاتر زمین یا واحد مسکونی و با رعایت ثبات جمعیت شهری تهران و حومه مجاز است".

اما علاوه بر موضوعات ذکر شده در بخشهای قبلی در نقد گسترش افقی شهرها (از جمله کلانشهر تهران)، نکته ای وجود دارد که نباید از آن غفلت گردد، اینکه در سال گذشته، مصوبه موسوم به مولدسازی اموال دولتی از سوی شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا صادر گردید. وزیر اقتصاد و دارایی و بعضی دیگر از مقامهای دولتی و یا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در توجیه این مصوبه، به اراضی و زمین ها و املاک قابل توجه دولتی در کلانشهر تهران اشاره نموده که سالهاست در اختیار بعضی دستگاهها و نهادهای دولتی است و از جریان تولید اقتصادی بازمانده و بلوکه شده است. فلذا ایشان و سایر متخصصان در دولت و سایر قوا به این نتیجه رسیده اند که برای بازگرداندن این گونه اراضی و املاک به جریان تولید اقتصادی باید از طریق نهادهای ذیربط (نظیر کمیسیون ماده 5 و یا شورایعالی شهرسازی و معماری ایران) ارزش افزوده برای این زمین ها (از طریق تغییر کاربری این اراضی از خدمات عمومی به کاربریهای انتفاعی) ایجاد شده و سپس این اراضی به فروش رسانده شوند. اما در اینجا این سوال پیش می آید که اگر حجم این املاک و مستغلات دولتی در محدوده شهر تهران به حدی است که میتوان برای استفاده بهینه از آنها، این اراضی را مشمول مصوبه مولدسازی نمود، پس به طریق اولی واجب است این زمین ها و اراضی دولتی برای اهداف مدنظر در تبصره ذیل 52 لایحه پیشنهادی دولت برای برنامه هفتم توسعه کشور استفاده شوند.

در واقع و با توجه توأمان به لایحه پیشنهادی دولت برای برنامه هفتم توسعه و مصوبه مولدسازی می توان گفت که در حال حاضر، زمین ها و اراضی دولتی و حاکمیتی بسیار ارزشمند و با مساحت زیادی در سطح محدوده شهر تهران وجود دارد که می توان از آنها برای اهدافی همچون تأمین کاربریهای خدمات عمومی و دولتی غیرانتفاعی برای بافتهای ناکارآمد و یا انتقال حق توسعه بافتهای تاریخی و باغات درون محدوده شهر تهران استفاده کرد اما دولت به جای استفاده از این اراضی موجود در محدوده شهر تهران، می خواهد با ایجاد ارزش افزوده روی این اراضی (از طریق تغییر کاربری و دادن تراکم ساختمانی بدانها)، آنها را با قیمتی صدچندان فروخته و مجددا از سوی دیگر، زمین ها و اراضی جدیدی را به محدوده کلانشهر تهران برای تأمین کاربری های خدمات عمومی و دولتی الحاق نماید که به نظر می رسد این موضوع، دور باطلی در عرصه مدیریت و برنامه ریزی کلانشهر تهران ایجاد خواهد کرد. زیرا دولت از یک سو، چوب حراج به دارایی های کنونی خود می زند و از سوی دیگر، زمین های واقع در حریم شهر تهران را با هدف تأمین خدمات عمومی و دولتی به محدوده شهر الحاق مینماید.

در این بین، این پرسشها قابل طرح است که با ایجاد ارزش افزوده برای اراضی دولتی موجود در محدوده شهر تهران و فروش آنها و از سوی دیگر با الحاق اراضی جدید به محدوده شهر، سود اصلی به چه گروه ها و افرادی خواهد رسید؟ افراد توجیه کننده الحاق اراضی جدید به محدوده شهر تهران، چرا به اراضی و زمین های دولتی موجود در محدوده شهر تهران که قرار است در فرآیند مصوبه مولدسازی، تغییر کاربری یابند، توجه نکرده و صرفا به دنبال گسترش افقی شهر هستند؟ به نظر میرسد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در روند بررسی احکام برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می بایست بدین نکات و پرسشها توجه داشته و از جوانب مختلف تبصره ذیل ماده 52 لایحه پیشنهادی دولت چشم پوشی نکنند. چه بسا که گروه هایی در بدنه دستگاههای تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور به دنبال ایجاد رانت برای اشخاص و نهادهایی خاص بوده و از این طریق، صرفا اموال و سرمایه های عمومی کشور که متعلق به عموم ایرانیان است، از بین خواهد رفت.    

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۰۳۰۵۳۱۲:۳۹:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۵
با دو سه میلیارد میشه تهران خانه خرید. تو همین دیوار میشه با پول پیش صد تومان و ماهی شش میلیون یک خانه هفتاد متری اجاره کرد که در میاد روزی دویست هزار تومان! دو تا کرایه اسنپ...
ناشناس۳۲۰۳۱۱۲۱۳:۱۴:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۵
متاسفانه مدیران کشور مخصوصا وزارت مسکن توجهی به محیط زیست و نابودی اراضی کشاورزی ندارند و بارها این را اثبات کرده اند هم در مسکن و هم در اتوبان سازی و حذف قطارهای بین شهری سریع مافیای زمین و مسکن هم با دهان باز اماده بلعیدن این اراضی است از طرفی هرچی افغانی در افغانستانه به اطراف تهران مهاجرت داده شده اند و اطراف شهر تهران جولان میدن دیگه از اب و هوا و درخت و باغ و فضای نفس کشیدن چیزی نمیذارن باقی بمونه تهران دیگه غیر قابل سکونت خواهد شد
راننده۳۲۰۳۳۳۵۱۷:۰۹:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۵
بنده راننده تاکسی اینترنتی بودم. انقدر توی اون مدت که مسافرکشی کردم ماشینم به خرابی افتاد که عطای اسنپ را به لقایش بخشیدم. کجا دو تا سفر ۱۰۰ تومنه ؟ مشتاق شدم که باز برم مسافرکشی
ناشناس۳۲۰۳۳۸۳۱۸:۲۶:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۵
بر طبق نظریه ها حدود هر ۱۷۰ سال زلزله بسیار بزرگی در تهران رخ می دهد که در گذشته چون ساخت و ساز کم بوده است ویرانی و خرابی آن هم نسبت به حالا خیلی کمتر بوده است .
ناشناس۳۲۰۳۱۳۳۱۳:۳۱:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۵
مگه خود شما همین یکی دو هفته پیش تیتر نزده بودید که چرا چند طبقه ساختید چرا خانه ها ویلایی نیست ؟
ناشناس۳۲۰۳۱۵۱۱۳:۵۶:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۵
یک روزی موافق هستید یک روزی مخالف، تکلیف ما را مشخص کنید با افقی یا عمودی
ali۳۲۰۳۱۵۳۱۳:۵۹:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۵
توسعه عمودی شهر بدون در نظر گرفتن سرانه مناسب عمومی شهری باعث بالا رفتن تراکم جمعیتی و ترافیکی میشود. بطور مثال کلانشهر تهران فاقد زیر ساخت های لازم برای توسعه عمودی میباشد. و البته توسعه عمودی در شهری مثل تهران رانت مالی بالایی برای بلندمرتبه سازان به همراه دارد.
رضا۳۲۰۳۱۶۳۱۴:۰۹:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۵
نگارنده علیرغم انکه تحصیلات مسکنی بالا دارد ،دنبال رویه پادگانی برای جلوگیری از توسعه شهر است که ابدا جواب نمی دهد اگر دنبال توقف توسعه افقی هستی باید شجاعت طرح های جایگزین را هم داشته باشی که در راس ان تخریب شهر از ناحیه جنوب و ساخت شهرک هایی مانند اکباتان و نواب بجای ان است که بخشی در اختیار مالکان فعلی قرار گیرد و بقیه در اختیار بقیه مردم .
ناشناس۳۲۰۳۶۸۶۰۱:۵۵:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۶
تهران کشور را می بلعد و زلزله تهران را. دولت‌ها باید سیاست همه چیز برای تهران را کنار بگذارند.
بی نام۳۲۰۳۸۱۱۰۸:۱۷:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۶
متاسفانه دیدگاه های یک سو نگر باعث شده مشکلات و مسایل کلان کشور روز به روز بزرگ تر و حل نشدنی تر شوند. یکی از این دیدگاه های یکسونگر همین مقاله است که در باره جلوگیری از بزرگتر شدن تهران نگاشته شده. آیا نگارنده محترم درد اجاره نشینی و بی خانمانی را کشیده که چنین تاخت و تازی با بزرگنمایی بیش از حد تبصره ماده 52 و ناآگاه از پی آمد های تلخ آن انجام داده و نصایح خارق العقولی با هزینه کردن از موقعیت بالاترین مقام کشور ارایه می فرمایند. شایسته است توجه فرمایند که بزرگ شدن تهران علت نیست بلکه معلول است. تا زمانی که علت ها توجه نشوند برخورد با معلول ها می تواند مشکلات را روز به روز بیشتر و بزرگتر کند. راه جلوگیری از گسترش تهران این نیست که جلوی ساخت و ساز در تهران و حواشی آن را بگیریم بلکه باید راهکارهای جلب مردم به سایر شهر ها را فراهم بیاوریم تا نه تنها کسی قصد مهاجرت به تهران را نداشته باشد بلکه با برنامه های تشویقی به مهاجرت معکوس بها داده شود. تا زمانی که این مشکل حل نشود بزرگتر شدن تهران قانونی یا غیر قانونی اتفاق خواهد افتاد و راه گریزی هم برای آن نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    3. دور باطلی که تمامی ندارد!

    4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    5. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

    7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

    8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

    9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

    10. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

    11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

    12. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

    14. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

    15. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

    16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

    17. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

    18. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

    19. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

    آخرین عناوین