کشف رازی که مریخ هر ساله در دل خود دارد

4020521080

تجزیه و تحلیل اخیر داده‌های جمع‌آوری‌شده، شگفتی‌هایی را در مورد مریخ نشان داده است، از جمله یک راز عجیب که هیچ‌کس دلیل آن را نمی‌داند.

کشف رازی که مریخ هر ساله در دل خود دارد

به گزارش فارس به نقل از دیجیتال‌ترندز، مأموریت‌های متعدد دائماً در مورد سایر سیارات منظومه شمسی، به ویژه مریخ، اطلاعات بیشتری کسب می‌کنند.

تجزیه و تحلیل اخیر داده‌های جمع‌آوری‌شده ماموریت اینسایت که به طور رسمی در دسامبر 2022 به پایان رسید شگفتی‌هایی را در مورد مریخ نشان داده است، از جمله این واقعیت که این سیاره هر سال سریع‌تر می‌چرخد.

محققان از ابزاری در اینسایت به نام RISE استفاده کردند که امواج رادیویی ارسال شده توسط شبکه فضایی عمیق ناسا را ​​منعکس می کند. محققان با اندازه گیری چگونگی تغییر فرکانس این سیگنال بازتابی با مقادیر بسیار ناچیز، می توانند سرعت چرخش سیاره را به دقت اندازه گیری کنند.

سباستین لوماستر از رصدخانه سلطنتی بلژیک، در بیانیه‌ای گفت: «آنچه ما به دنبال آن هستیم، تغییراتی است که در طول یک سال مریخی فقط چند 10سانتی‌متر است.»

آنها دریافتند که این سیاره هر سال کمی سریعتر می چرخد، که مربوط به کاهش طول 1 روز مریخی به میزان کسری از میلی ثانیه در سال است.  لوماستر افزود اندازه گیری های بسیار دقیقی لازم بود تا بتوانیم این تفاوت کوچک را که در یک دوره 900 روزه مریخی انجام شده، مشاهده کنیم.

این اثر کوچک است و دانشمندان هنوز در حال بحث در مورد علت آن هستند. یک نظریه این است که کلاهک‌های یخی که در قطب‌های مریخ یافت می‌شوند ممکن است در حال ذوب شدن یا رشد باشند که توزیع جرم را در این سیاره تغییر می‌دهد. یافته دیگر به دست آمده از داده ها این است که هسته مریخ، که مایع است، به گونه ای در حال چرخش است که امکان اندازه گیری دقیق تری از اندازه هسته را فراهم می کند. آخرین اندازه گیری این است که شعاع هسته بین 1112 تا 1150 مایل است.

دانشمندان به کار با داده‌های RISE ادامه خواهند داد و در مورد فضای داخلی مریخ اطلاعات بیشتری کسب خواهند کرد. این تحقیق در مجله نیچر منتشر شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

19. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱