«تلاش برای نجات اقتصاد اتحاد شوروی»؛ کریس میلر؛ ترجمه زهرا کریمی و سید مقداد ضیاءتبار؛ انتشارات چاپ و نشر بازرگانی، کتابی که خواندن آن برای مسئولان کشور ضروری است

دکتر علی سرزعیم،   4020519011 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

برای بیشتر مردم دنیا پدیده فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی موضوعی مربوط به گذشته است اما «کریس میلر» فردی است که نتوانسته کنجکاوی فکری خود را با این توجیهات سرکوب کند و به همین دلیل تلاش کرده تا به اسناد و گزارشهای محرمانه ای که در اختیار مسئولان وقت شوروی گذاشته شده و شرح مذاکرات حزب کمونیست وقت دست یابد و روایتی از درون عرضه کند

«تلاش برای نجات اقتصاد اتحاد شوروی»

نوشته: کریس میلر

ترجمه زهرا کریمی و سید مقداد ضیاءتبار

ناشر: انتشارات چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول 1402

215000 تومان

 

****

 

یکی از بزرگترین وقایع پایانی قرن بیستم، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و افول یک ابرقدرت مطرح بود. ابرقدرتی که برای چند دهه نقطه امید و آرمانشهری برای بسیاری از روشنفکران، نویسندگان، مبارزان و فعالان سیاسی در نقاط مختلف دنیا بود. با اینحال این بنای به ظاهر عظیم نهایتا از درون فروپاشید. معمولا انسانها با توجیهات ساده تلاش می‌کنند پدیده های بزرگ را توجیه کنند. مثلا وقتی پرسیده می‌شود چرا شاه سقوط کرد؟ پاسخ داده می‌شود چون بیش از یک حد قابل تحمل برای جامعه ایران ستم کرد! به همین قیاس وقتی پرسیده می‌شود چرا اتحاد جماهیر شوروی سقوط کرد پاسخ می‌دهند چون با فطرت و طبیعت انسانها به دلیل انکار معنویت سازگار نبود، یا می‌گویند چون به لحاظ اقتصادی ورشکسته و ناکارآمد بود و یا گفته می‌شود چون بنیان آن بر استبداد و سرکوب بود و هیچ ظلمی تا ابد ماندگار نمی‌شود. 

اگرچه این توجیهات ساده تا حدود زیادی درست هستند اما موضوع پیچیده و تودرتو تر از آن است که بتوان به سادگی از آن گذشت. برای بیشتر مردم دنیا پدیده فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی موضوعی مربوط به گذشته است اما «کریس میلر» فردی است که نتوانسته کنجکاوی فکری خود را با این توجیهات سرکوب کند و به همین دلیل تلاش کرده تا به اسناد و گزارشهای محرمانه ای که در اختیار مسئولان وقت شوروی گذاشته شده و شرح مذاکرات حزب کمونیست وقت دست یابد و روایتی از درون عرضه کند.

نکته ارزشمند پژوهش کریس میلر که به شکل کتابی جذاب عرضه شده آنست که مشاهده می‌شود گورباچف و مشاوران همراهش درک کاملا خوبی از ناکارایی اقتصادی نظام شوروی داشتند و اصلا اینگونه نبوده که شناخت درستی از مسئله نداشته باشند و سانسور دولتی چشمان آنها را بر واقعیت بسته باشد. همچنین یافته‌های این پژوهشگر نشان می‌دهد که مسئولان شوروی با دقت اصلاحات اقتصادی در چین را دنبال می‌کردند و تلاش می‌کردند مشابه همان اصلاحات را در شوروی پیاده کنند تا آنها نیز بتوانند اقتصاد خود را نجات دهند.

نکته اصلی و کلیدی کتاب (و پژوهشی که مبنای کتاب است) این است که چرا شوروی در اجرای اصلاحات اقتصادی ناکام ماند ولی چین توانست چنین اصلاحاتی را انجام دهد؟ اگر بخواهیم پاسخ کوتاه و یک خطی کتاب را به این پرسش بگوییم آنست که نظام سیاسی حاکم بر شوروی به شکلی بود که بخش‌های مختلف بر سر اجرای اصلاحات اقتصادی سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کردند و حزب کمونیست شوروی نیز تحت تاثیر لابی بخش‌های مختلف اقتصاد هیچ همراهی قابل قبولی با اصلاحات اقتصادی نمی‌کرد اما در نظام چینی دنگ شیائوپینگ با چنین مخالفتهایی روبرو نبود و حزب کمونیست با اصلاحات اقتصادی همراهی خوبی داشت. بنابراین پیام اصلی کتاب این است که ساختار سیاسی تاثیری قاطع بر موفقیت یا ناکامی اصلاحات اقتصادی دارد. اگر بخشهای منتفع از ناکارایی اقتصادی آنچنان قوی باشند که راه را برای هر اصلاح اقتصادی سد کنند، در این صورت فرجام یک نظام سیاسی می تواند فروپاشی باشد! اما نظام سیاسی از انسجام خوبی در تصمیم‌گیری و اجرا برخوردار باشد و استقلال خوبی از بخشهای ذینفع اقتصاد داشته باشد می‌تواند دست به اصلاحات اقتصادی بزند و تداوم خود را تضمین کرده و رفاه جامعه را تامین کند. 

کتاب به تفصیل و جزء به جزء نشان می‌دهد که چه اصلاحاتی در شوروی در دستور کار قرار گرفت و گورباچف برای تصویب و اجرای آنها با چه دشواریها و موانعی روبرو بود و چگونه نظام اداری وقت با همراهی بخش‌های سیاسی اگر نمی‌توانستند مانع اجرای یک سیاست اصلاحی شوند در عمل آن را زمین‌گیر می‌کردند. کتاب به خوبی نشان می‌دهد که گورباچف سرمایه سیاسی لازم برای مواجهه با مخالفان اصلاحات اقتصادی را در اختیار نداشت و بسیاری از تقلاهایش در عمل بی‌ثمر ماند. استیصال گورباچف در مقابله با کانون‌های قدرت موجب شده بود که گاه و بی‌گاه گورباچف مجبور بود باج دهد و به تصمیم‌هایی تن دهد که خود با آن موافق نبود. گاه گورباچف چنان درمانده می‌شد که به غر زدن و شکوه کردن پناه می‌برد که چرا نمی‌گذارید این کشتی طوفان‌زده را به ساحل آرامش رسانم و با کمال تعجب می‌دید که پیامدهای وخیم ناکارایی که به شکل کمبود و قحطی خوراکی جات و اقلام روزمره در زندگی میلیونها فرد روس ظاهر شده بود زمینه‌ای برای تغییر دیدگاه مخالفان فراهم نمی‌کند. مخالفان گورباچف توهم داشتند که با شکست دادن گورباچف و ناکام گذاشتن طرح‌های اصلاحی وی می‌توانند منفعت زیادی کسب کنند اما واقعیت آنست که وقتی اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید هیچ برنده‌ای بر جا نگذاشت و همه باختند و البته باخت برخی از مخالفان سابق گورباچف بیش از دیگران بود. 

امروزه نیز وضعیت اقتصادی ایران اصلا مساعد نیست. فقر بخشی از جامعه، بیکاری بخش دیگر، تورم بالا و افت قدرت خرید موجب نارضایتی قشرهای مختلف جامعه شده و همین امر نارضایتی سیاسی بزرگی را به وجود آورده است. پرسشی که پیش روی هر مسئولی وجود دارد آنست که چگونه می توان گره مشکلات اقتصادی را باز کرد؟ پاسخ این پرسش آنست که راه‌حلها مشخص هستند اما اجرای این راه‌حلها نیازمند نظام سیاسی خاصی است که از اجرای این راه‌حلها پشتیبانی کند نه اینکه در مقابل آنها سنگ اندازی کند. ساختار سیاسی موجود تا کنون نتوانسته از اصلاحات در قوانین بازنشستگی برای کاهش بحران صندوق‌های بازنشستگی، از اصلاحات در نظام بانکی برای کاهش بحران تورم، از اصلاحات در مالیه دولتی برای کنترل کسری بودجه و ... حمایت کند. اینک مسئولان امر باید دست به انتخاب بزنند که آیا می خواهند به سمت چین شدن پیش روند یا به سمت فرجام شوروی؟ اگر انتخابها حرکت به سمت چین و ایجاد رفاه برای جامعه است آیا به الزامات سیاسی چنین انتخابی می‌توانند تن دهند؟ اگر نمی‌توانند آرزواندیشی برای چین شدن سودای خامی است و شبح فروپاشی هراسی است که باید آن را جدی گرفت. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۱۸۸۴۰۸:۵۶:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
برخی مسئولین ما اهل مطالعه کتاب های جدید نیستند
ناشناس۳۱۸۲۰۹۲۱۲:۲۲:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
البته رهبر انقلاب کتاب خوان قهاری هستند.
ایمان۳۱۸۲۲۱۶۱۴:۰۶:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
من این کتاب را خوانده ام این کتاب بررسی شوروری از دیدگاه غرب است
ناشناس۳۱۸۳۵۹۲۱۸:۴۶:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۰
شما از دیدگاه شرق بررسی فرمایید و به ما اطلاع دهید!
ملت۳۱۸۳۷۵۱۲۲:۰۷:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۲۰
چه نفعی میبره،گمراه ترشون می‌کنه.!؟
حسن۳۱۸۱۹۲۷۰۹:۵۰:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
البته اصلاحات در چین پس از مائو یک تفاوت دیگر با شوروی داشت. چین تصمیم ‌گرفت که حقیقتا اقتصاد را اولویت خود قرار دهد و در اثر این تصمیم از هرگونه تنش غیرضروری در فضای بین المللی دوری گزید. در حالی که شوروی همچنان در همه جای دنیا مبارز می‌طلبید ..
ناشناس۳۱۸۱۹۳۰۰۹:۵۰:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۹
پیشنهاد جالبی بود...
ناشناس۳۱۸۲۰۴۱۱۱:۵۲:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۹
در چین حاکمیت یکدست بود در شوروری خیر . بدلیل حاکمیت یکدست در دو سال گذشته شاهد پیشرفتهای درخشان در اقتصاد ایران بودیم . باید در این دوره انتخابات مجلس هم شورای نگهبان از حضور عناصر اصلاح طلب لیبرال و غربزده در مجلس جلوگیری کند .
ناشناس۳۱۸۲۳۹۶۱۷:۰۰:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۹
پیشرفت‌های درخشان؟؟؟؟؟
ناشناس۳۱۸۲۳۹۷۱۷:۰۱:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
بعید می‌دانم مردم در سفره‌هاشان این پیشرفت درخشان را احساس کرده باشند
ناشناس۳۱۸۲۴۰۴۱۷:۰۹:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
پیشرفت های درخشان در اقتصاد ایران ؟ شما کدوم کشور زندگی میکنید ؟
محمد۳۱۸۲۴۶۹۱۸:۲۱:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۹
۲ساله به قول خودتون دولت انقلابی و مجلس انقلابی دستتونه حاصل چیشد؟؟ تورم افسارگسیخته و فقیر تر شدن مردم
ناشناس۳۱۸۳۵۹۵۱۸:۴۹:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۰
"پیشرفت‌های درخشان در اقتصاد ایران در دو سال گذشته " (دوره رئیسی ) !!؟؟ حال شما خوب است؟ در کجا سیر میکنی ؟
ناشناس۳۱۸۲۰۷۰۱۲:۰۷:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱۹
اگر همه مسئولین ما اهل مطالعه بودند ...
ملت۳۱۸۳۷۵۸۲۲:۱۱:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۰
مطالعه کردن،تا خواندن ودرک وفهم کردن خیلی فرق می‌کنه.
ناشناس۳۱۸۲۰۸۵۱۲:۱۷:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۹
عامل مهم و تاثير گذار رقابت تسليهاتي و دشمني شوروي با امريكا بود كه در اين رقابت منابع زيادي از كشور را هزينه كردن فريب امريكا در اين رقابت كارساز بود به ويژه پروژه جنگ ستارگان كه فريبي بيش نبود
ناشناس۳۱۸۲۱۳۷۱۲:۵۴:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
شوروی وقتی فروپاشید که با کدخدا توافق کرد
ناشناس۳۱۸۲۳۹۱۱۶:۵۵:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۱۹
کمونیسم شوروی ،زمانی پاشید که مردمش خواستند از آن حکومت رهایی یابند
ناشناس۳۱۸۳۴۵۷۱۶:۰۹:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۰
بهتر است بگویم شوروی وقتی با امریکا (کدخدای شما) توافق کرد که دیگر در سرازیری سقوط بود و راه برگشتی نداشت ولی چین از ابتدا وارد چالش با امریکا نشد و در جای شروع به اندک چلنج هایی با امریکا کرد که انقدر قوی شده بود که انها دیگر تاثیر بر اقتصادش نداشته اند
ناشناس۳۱۸۲۲۷۹۱۵:۱۰:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۹
صاحبان اصلی این نظام مردم هستن در حالیکه در حال حاضر از نظر معیشتی در بدترین شرایط قرار دارند نه از مجلس صدای بلند میشه نه از دولتی که مقصر اصلی این شرایطه بلکه گزارش های دولتی کاملا معکوس شرایط موجود هست
ناشناس۳۱۸۲۲۸۳۱۵:۱۱:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
کتاب که سهله بعضی از مسئولان ما قیامت رو هم ببینن باز میگن ما درست می گیم
ناشناس۳۱۸۲۳۶۹۱۶:۳۹:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
اقتصاد ایران بعد از انقلاب همواره به صورت غیر رقابتی فعالیت کرده در بالادست که در انحصار دولت بوده و الان در انحصار خصولتیهاست و در پایین دست در تبانی اصناف و اتحادیه ها وحامیان منع واردات، احمدی نژاد اصولگرا، در اقتصاد ایران اصلاحات آورد شرکتهای دولتی را خصوصیسازی کرد انحصار را برداشت و با توسعه واردات ارزان و ثابت نگه داشتن نرخ ارز اقتصاد را به سمت رقابتی شدن و پربازده شدن پیش برد این عمل احمدی نژاد به مذاق منفعت طلبان موتلفه و اصلاحطلب که به مدل اقتصاد کینزی هم متمایلند خوش نیامد و فتنه سبز کردند و قصد براندازی نرم با انقلاب رنگین داشتند،بعد از پایان دوره احمدی نژاد مجدد انحصار در اقتصاد قانونی شد و تباتی اصناف قوت گرفت و نرخ ارز صعودی شد و واردات نکوهیده شد و رقابت در اقتصاد از میان رفت تورم دامن ایران را گرفت و بسیاری از شرکتهای دولتی که واگذار شده بودند مجدد به مالکیت دولت درامدند ،شرکتهای دولتی هزینه هایشان را از بودجه دولتی میگیرند اما از پول فروش چیزی به دولت نمیدهند، پول حاصله از صادرات و حاصل از فروش به داخل کشور که به علت انحصار همیشه چندین برابر قیمتهای جهانی است،کجا میرود؟این سیستم تنگ نظر چه آینده ای می تواند داشته باشد
ناشناس۳۱۸۲۳۸۳۱۶:۵۰:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
آقای رئیسی نیاز به کتاب خواندن ندارد، ایشان متخصص و با ذکاوت میباشد.
بشیر۳۱۸۲۴۲۷۱۷:۳۲:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
چین اگر در میدان تیان آن من آن کار اساسی را انجام نداده بود و در برابر سیاستهای غربی ها سر فرود آورده بود الان در چنین جایگاه اقتصادی قرار نداشت . سیاستمداران آنجا یکبار برای همیشه جا پای غربیها را هر چند با بهای سنگین ، ولی برای همیشه از بین بردند . اطلاعات درگیری‌های میدان تیان آن من و حوادث آن که همزمان با فرو پاشی کمونیست جهانی بود به راحتی و در یک جستجوی ساده اینترنتی قابل دسترس است ‌.
ناشناس۳۱۸۲۴۲۹۱۷:۳۶:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۹
چطور جرات کردید این مطلب را منتشر بکنید!!! آنچه از این کتای نوشته اید، دقیقا در زمان حسن روحانی با شلیک موشک بعد از برجام اتفاق افتاد، و کاسبان تحریم از ترس منافعشون، به بهانه های واهی جلو ارتباط کشور با دنیا را گرفتند. رفتار این جماعت متوهم و متعصب، نتیجه ای جز فروپاشی در پی نخواهد داشت.
ناشناس۳۱۸۲۵۱۸۱۹:۱۷:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۹
متاسفانه اقتصاد پاشنه آشیل جمهوری اسلامی و نقطه ضعفش هست چون نه دستور رو قبول می‌کنه نه شعار ،لطفا کار اقتصاد رو به متخصصش بدید تا بیشتر از این گرفتار بی کفایتی مسئولان نباشیم
ناشناس۳۱۸۲۵۸۲۲۰:۴۶:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
اگه قرار بود با خواندن یک کتاب مسئولان عبرت بگیرند وامور را اصلاح کنند کشور ماگلستان بود
ناشناس۳۱۸۲۶۳۹۲۱:۵۸:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
اقتصاد بزرگ سولو چندین‌بار قبل توقف اقتصاد شوروی رو پیش بینی کرده بود
محمدرضا۳۱۸۲۸۷۶۰۲:۰۷:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۰
سلام بنظر من یک دلیلی که فرجام شوروی این شد این بود که اختیار تمام بنگاه های اقتصادی (موسسات شرکت ها و کارخانه ها) در دست دولت بود همین امر باعث بوجود آمدن یکسری آدم خودخواه و منفعت طلب شد که باعث فروپاشی شوروی شد دلایل سقوط شوروی خیلی بیشتر به مسائل اقتصادی ربط داره ۱.ناکارآمدی دولت وقت در بودجه بندی ۲.دخالت های گاه و بیگاه حزب کمونیست ۳.بدهی های ارتش سرخ که در زمان جنگ جهانی دوم متحمل شد ۴.توجه بسیار زیاد به صنعت اتمی (ساخت بمب اتم تولید کیک زرد ساخت موشک و کلاهک) ۵. نارضایتی مردم از ضعف دولت در تامین مایحتاج اولیه برای زندگی ۶.لابی گری های دولتی و رانت و فساد های دولتی گسترده همه‌ی اینها دلیلی محکم و قاطع اقتصادی برای فروپاشی شوروی بود من که طرفدار هیچ کس نیستم ولی امیدوارم زیر بار مشکلات کمر نشکنیم و مثل شوروی نشیم چرا وقتی که رژیم تغییر کنه داخل کشور هرج و مرج میشه همین کشور های همسایه شرقی اعلان جنگ میکنن یا ایران تجزیه میشه که این به ضرر مردم ایران هستش نه مسئولان کشور چون اونها پول دارند هرجا که بخواهند میروند ما می مانیم در مانده
مهدی۳۱۸۲۹۱۶۰۳:۵۴:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۲۰
ما فرهنگ رو در دنیایی که سیاست و فرهنگ به اقتصاد خط میده فراموش کردیم و به اقتصاد باختیم‌ چرا چون فقط شعار می‌دیم اگر مسئول مثل شهید رجایی باشه حقوق نگیره چندسال در راه خدا و وطن کارکنه لباس معمولی ماشین معمولی داشته باشه بچه هاش وقتی پول ندارن تو اسنپ برن این میشه فرهنگ بعد چی میشه مردم نمیرن تو صف دلار پوشک طلا و غیره ولی وقتی اینطوری نباشه کسری بودجه باشه میشه دور باطل اقتصادی و ایجاد تورم
ناشناس۳۱۸۲۹۸۳۰۷:۳۲:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۲۰
باید سطح سواد به خوندن کتاب برسه. کدامیک سواد خوندنش رو دارن
ناشناس۳۱۸۳۵۳۲۱۷:۲۸:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۲۰
کشور را به جایی رسانده اند که فقط باچین وشوروی سابق قابل مقایسه شده است یعنی اقتصاد کمونیستی را تا به امروز پیاده کرده اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین