ایران به فناوری موشک کروز سوپرسونیک دست یافت

  4020518059 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

متخصصان صنایع دفاعی کشورمان به فناوری طراحی موشک سوپرسونیک دست یافته‌اند و این موشک هم اکنون در مرحله تست‌ قرار دارد.

ایران به فناوری موشک کروز سوپرسونیک دست یافت
به گزارش تسنیم، متخصصان صنعت دفاعی کشورمان به فناوری طراحی و ساخت موشک‌کروز سوپر سونیک یا ما فوق صوت دست یافته‌اند.
 
این موشک که در حقیقت نسل جدیدی از موشک‌های کروز ایرانی است،‌ هم اکنون در حال گذراندن آزمایش‌های خود است و فصل جدیدی در قدرت دفاعی کشورمان را آغاز خواهد کرد.
 
دستیابی به این فناروی از این لحاظ اهمیت دارد که به این ترتیب سرعت موشک‌های کروز ایرانی به صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و مقابله با  این موشک‌ها به شدت دشوار خواهد بود.
 
موشک‌های کروز ایرانی تا پیش از این از یک موتور راکتی برای تأمین شتاب اولیه و سپس موتورهای توربوجت ساخت داخل به‌نام‌ «طلوع» برای فاز پیمایشی حرکت خود استفاده می‌کردند.
 
 
بهره برداری از موتورهای رم‌جت در موشک‌های کروز دریایی و دستیابی به موشک‌های کروز سوپرسونیک (مافوق صوت) از آنجایی مهم و قابل توجه است که در صورت بروز هرگونه درگیری، قدرت واکنش جمهوری اسلامی ایران را بسیار سریع‌تر خواهد کرد و از سویی فرصت واکنش را نیز از نیروهای مهاجم خواهد گرفت.
 
این موتورهای جت در نمونه‌های اولیه دارای رانش ثابت و در نمونه‌های پیشرفته‌تر دارای قابلیت کنترل میزان نیروی رانش بودند.
 
تمامی انواع موتورهای توربین گاز، موتورهای راکتی شامل سوخت مایع و جامد و نیز موتورهای رمجت، اسکرمجت و... پیشرانه‌هایی هستند که بر اساس قانون عمل و عکس‌العمل کار کرده و از جت خروجی سیال، نیروی رانش را ایجاد می‌کنند. در این بین، موتورهای توربین گاز به‌عنوان موتورهای هواتنفسی و موتورهای راکتی به‌عنوان پیشرانه‌هایی که سوخت و اکسیژن لازم برای احتراق را با خود حمل می‌کنند، بسیار پرکاربرد هستند. هر دو دسته این موتورها قابلیت کار در گستره بسیار وسیعی از سرعت شامل لحظه سکون وسیله تا سرعت‌های بالاتر از سرعت صوت را دارند.
 
اما بین این پیشرانه‌ها به‌جز راکت سوخت جامد، سایر انواع، دارای اجزاء متعدد مکانیکی بوده که هم هزینه تمام‌شده توسعه، ساخت و آزمایش را بالا می‌برند و هم برای کسب قابلیت اطمینان کافی در سری‌های تولیدی باز هم به صرف هزینه‌های بالا احتیاج است. هزینه‌های سنگین دیگری نیز برای دوره عمر این موتورها باید صرف نگهداری و تعمیرات شود
 
اما موتور رمجت که ایده اولیه آن توسط یک مهندس فرانسوی در 1913 داده شد، به‌طور کلی یک محفظه تقریباً خالی است که تعدادی نازل سوخت‌پاش داخل آن قرار گرفته و به‌طور عمومی به هیچ جزء مکانیکی متحرک دیگری شامل کمپرسور، توربین، شفت و یا فن (در موتورهای توربوفن) احتیاج ندارد، در نتیجه این نوع موتور فرایند ساخت و تولید ساده‌تری داشته، سبک‌تر و کم‌حجم‌تر بوده و در دوره عمر نیز هزینه‌های پایینی دارد، به‌علاوه با توجه به اینکه پس از محترق شدن ترکیب هوا و سوخت به‌خلاف موتورهای توربین گاز که گاز داغ به توربین برخورد کرده و برای چرخاندن آن، بخشی از انرژی جنبشی خود را از دست می‌دهد، در موتورهای رمجت، هیچ بخشی از انرژی جنبشی گاز حاصل از احتراق توسط هیچ جزئی گرفته نمی‌شود زیرا قطعه متحرکی وجود ندارد که به‌واسطه توربین نیاز به چرخاندن آن وجود داشته باشد.
 
اما این نوع موتورها دارای یک مشکل بزرگ هستند و آن اینکه برای شروع کار خود، نیاز به دریافت انرژی از منبع بیرونی دارند، به‌بیان ساده‌تر، این موتورها باید توسط موتور دیگری به حرکت درآیند و پس از رسیدن به سرعت مشخصی، قابلیت کار خواهند داشت.
 
مشکل دیگر این موتورها، پیچیدگی‌های خاص دانشی در مرحله توسعه است تا موتوری با عملکرد بهینه حاصل شود. البته راه دیگر، استفاده از سطوح متحرک در ورودی و خروجی این موتورها برای ایجاد کنترل بهتر روی فرایند تولید نیروی پیشران است.
 
یکی دیگر از چالش‌های توسعه موتورهای رمجت، دشواری کنترل فرایند احتراق در آنها نسبت به موتورهای توربینی که از چندین محفظه احتراق بهره می‌برند است، در واقع رمجت‌ها تنها از یک محفظه احتراق استفاده می‌کنند که آن هم خود بدنه داخلی موتور است. مشکل دیگر همین‌جا بروز می‌کند و آن هم مسائل مربوط به انتقال حرارت داخل موتور و مواد مقاوم به حرارت است.
 
تفاوت موتورهای اسکرمجت با رمجت نیز در رخ دادن فرایند احتراق در سرعت مافوق صوت در این موتورها است در حالی که در موتور رمجت، سرعت هوا به زیر سرعت صوت در داخل موتور کاهش یافته و احتراق در سرعت فروصوت ولی بالاتر از سرعت جریان در محفظه احتراق موتورهای توربین گاز به انجام می‌رسد. همین لزوم کاهش سرعت در موتور رمجت، عامل کاسته شدن از کارایی آن است به‌طوری که در سرعت‌های بالای 5 ماخ، موتورهای رمجت، بازدهی بسیار پایینی دارند زیرا باید سرعت هوا در داخل آن، به یک‌پنجم کاهش یابد. برای بهبود عملکرد در این شرایط، موتورهای اسکرمجت توسعه یافتند.
 
لازم به ذکر است توسعه موتورهای اسکرمجت همچنان یکی از موضوعات مورد بررسی بین زمینه‌های تحقیقاتی در نیروی هوایی آمریکا است.
 
موشک , موشک‌های کروز , تحولات برنامه موشکی ایران , موشک فتاح , پدر موشکی , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , موشک هایپرسونیک , 

موشک , موشک‌های کروز , تحولات برنامه موشکی ایران , موشک فتاح , پدر موشکی , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , موشک هایپرسونیک ,
 
کاربرد موتورهای رمجت
 
با توجه به مطالب فوق و اینکه موتورهای رمجت در صورت طراحی صحیح، بازدهی بالاتری نسبت به موتورهای توربین گاز دارند، علاقمندی بالایی برای به‌کارگیری آنها در موشک‌ها و برخی پهپادها وجود دارد.
 
چندین نوع موشک پدافند هوایی ساخت انگلیس، آمریکا و شوروی سابق، چند نوع موشک هوا به سطح ضدکشتی و ضدرادار و نیز موشک هوا به هوا با این نوع موتور در دنیا ساخته شده است. در مجموع کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، تایوان و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که موشک‌هایی را با موتور رمجت توسعه داده‌اند.
 
پهپادهایی که از موتورهای راکتی برای تأمین انرژی اولیه استفاده می‌کنند نیز کاندیدای به‌کارگیری موتورهای رمجت هستند. البته با توجه به اینکه برتری و کارایی موتورهای رمجت در سرعت‌های بالا بیشتر است، در پهپادهایی که برای سرعت‌های فراصوت طراحی می‌شوند مانند پهپادهای هدف این نوع موتور عملکرد بهتری نسبت به انواع توربوجت دارد.
 
دو نمونه از هواپیماهای سرنشین‌دار و بدون سرنشین برخوردار از موتور رمجت، SR-71 و D-21 هستند که هر دو ساخت شرکت لاکهید و با مأموریت شناسایی بودند. این هواپیماها به سرعت پروازی بالای 3 ماخ دست می‌یافتند. هواپیمای SR-71 از موتور ترکیبی توربوجت و رمجت استفاده کرده و پهپاد D-21 نیز توسط یک هواپیما یا بوستر راکتی، مأموریت خود را شروع می‌کرد.
 
موشک , موشک‌های کروز , تحولات برنامه موشکی ایران , موشک فتاح , پدر موشکی , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , موشک هایپرسونیک , 

موشک , موشک‌های کروز , تحولات برنامه موشکی ایران , موشک فتاح , پدر موشکی , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , موشک هایپرسونیک ,
هواپیمای SR-71
 
خانواده موشک‌های 3M9 مورد استفاده در سامانه مشهور پدافند هوایی سام‌ــ‌6 روسی که ساخت آن به دهه 1960 میلادی بازمی‌گردد یکی از پرتولیدترین محصولات موشکی با موتور رمجت است. البته یک موتور راکتی سوخت جامد، انرژی اولیه برای حرکت این موشک از سرعت و ارتفاع صفر را تأمین می‌کند.
 
همچنین بین محصولات جدید موشکی می‌توان به موشک هوا به هوای میان‌برد اروپایی متئور اشاره کرد که از موتور رمجت استفاده کرده و به برد اعلام‌شده 150 کیلومتر دست می‌یابد. این موشک 190کیلوگرمی از سال 2016 وارد خدمت شده است.
 
موشک , موشک‌های کروز , تحولات برنامه موشکی ایران , موشک فتاح , پدر موشکی , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , موشک هایپرسونیک , 

موشک , موشک‌های کروز , تحولات برنامه موشکی ایران , موشک فتاح , پدر موشکی , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , موشک هایپرسونیک ,
موشک متئور
 
همچنین موشک‌های کروز خصوصاً انواع ضدکشتی نیز از جمله مشتریان استفاده از موتورهای رمجت هستند. موشک ضدکشتی فراصوت مشهور روسی P-800 اونیکس که به نام یاخونت نیز معروف است، از موتور رمجت برای مراحل پروازی پس از سرعت گرفتن توسط یک شتاب‌دهنده سوخت جامد راکتی استفاده می‌کند.
 
این موشک توانایی رسیدن به سرعت 1.2 تا 2.5 ماخ (2.5 برابر سرعت صوت) را دارد. نمونه مشترک هند و روسیه از این موشک به‌نام براهموس نیز با سرعت 2.8 ماخ توسعه یافته است. برای مقایسه باید گفت سرعت موشک‌های ضدکشتی کروز فعلی معرفی‌شده ایران در محدوده زیر یک ماخ است.
 
موشک , موشک‌های کروز , تحولات برنامه موشکی ایران , موشک فتاح , پدر موشکی , وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , موشک هایپرسونیک , 
 
یکی دیگر از موشک‌های مشهور ضدکشتی که هم به‌صورت سطح به سطح و هم هوا به سطح استفاده می‌شود و از پیشرانه رمجت استفاده می‌کند، موشک P-270 موسکیت است که به نام سانبرن نیز شناخته می‌شود. این موشک با سرعت 3 برابر سرعت صوت حرکت کرده و به برد بیشینه 250 کیلومتر دست می‌یابد. این موشک چهار ورودی هوا در اطراف بدنه خود دارد که هوای لازم برای موتور رمجت را تأمین می‌کنند.
 
اما با دستیابی ایران به فناوری موشک‌های کروز مافوق صوت در حقیقت ایران به نسل جدید از موتورهای جت به نام موتورهای رم جت نیز دست یافته است. از آنجایی که برخورداری از این فناوری، ویژگی‌ سرعت را به شکل بسیار پررنگی در انواع اشیاء پرنده و سلاح‌های پروازی مانند انواع موشک، پهپاد، گلوله های توپخانه و ... افزایش می‌دهد، در توسعه تسلیحات نظامی این موتورها به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند.
 
چندی پیش برد بلندترین موشک کروز دریایی این به نام موشک ابومهدی با برد 1000 کیلومتر و با قابلیت حمله به اهداف دریایی در زاویه 360 درجه تحویل نیروهای دریایی ارتش و سپاه شد و به این ترتیب نیروهای دریایی کشورمان به موشک‌هایی از برد 10 تا 1000 کیلومتر مجهز شده‌اند و قادرند انواع اهداف دریایی حتی از عمق کشور مورد هدف قرار دهند.
 
هر چند هنوز اطلاعات بیشتری از ویژگی‌های این موشک جدید و ویژه صنایع هوافضای وزارت دفاع منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد دستیابی ایران به موشک‌های کروز سوپرسونیک صفحه‌ای جدیدی از قدرت دفاعی ایران به نمایش بگذارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۱۰۱۵۱۳:۴۲:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
تاثیر این فناوری‌ها در سفره مردم چه بوده؟
ناشناس۳۱۸۱۶۶۳۲۳:۴۰:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
تاثیرش می شود راه تجارت باز می شود به کارگیری در صنایع دیگر
ناشناس۳۱۸۱۶۷۸۲۳:۵۲:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۸
همینطور باشه بهتر از این هست که کشور را بدهیم دست یک مشت سلبریتی که مملکتی بدتر از اوکراین تحویل ما دهند و هزار پاره
امیر۳۱۸۱۷۴۷۰۲:۱۱:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
دیدگاه جنابعالی خیلی سطحی و کودکانه است. مگر در جایی در دنیا موشک را برای سفره مردم میسازند؟ اصلا چگونه دارید قدرت نظامی را وارد سفره میکنید؟ با چه عقل و منطقی؟ هر چیزی جای خود دارد. هر آدم قادر به فکر کردن گندم و نان بخواد میره وزارت کشاورزی و نانوایی نه وزارت دفاع و سپاه!
افشین۳۱۸۱۸۲۹۰۷:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
اولا امنییت ارزشش بیشتر از سفره هست. دوما صادرات تسلیحات نظامی به کشورهای غیر مهاجم و دوست هم درآمد بسیار بالایی برای کشور دارد. که در بخش ارز آوری دارای اهمیت فراوان هست. ....متاسفم برای امثال برخی که فقط محتویات شکم برایتان مهم هست. البته در صورت نداشتن امنییت همان را هم نخواهید داشت. برای نمونه به تاریخ و قحطی دست ساز انگلیس در جنگ جهانی اول در ایران که باعث از دست رفتن نیمی از جمعیبت کشور شد مراجعه کنید.
ناشناس۳۱۸۱۱۷۴۱۵:۳۱:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
توسعه فناوری نظامی لازم است اما توسعه اقتصادی واجب تر است.
ناشناس۳۱۸۱۶۸۱۲۳:۵۵:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۱۸
هردو واجب هستند و دلیل نمیشه چون آن یکی نیست و مشکل دارد پس دیگری هم نباشد
امیر۳۱۸۱۷۵۲۰۲:۱۸:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
حرفتان از اساس و پایه غلط است. هم قدرت اقتصادی هم قدرت نظامی هر دو مولفه زندگی و جامعه هستند و تاثیر فاکتوری دارند. هر فاکتور که صفر شود فاکتور دیگری نیز صفر میشود. البته قطعا هیچ وقت این دو فاکتور در هیچ جای جهان صفر نمیشوند اما هردو مولفه هستند و وجودشان با یکدیگر است. کاهش یا افزایش هر کدام موجب تاثیر بر دیگر خواهد بود. قدرت اقتصادی هم اهمیت دارد همانطور که قدرت نظامی اهمیت دارد. لطفا با سخنان مغالطه آمیز خود سعی در خودتحقیری و کم ارزش جلوه دادن این دستاورد نکنید. هرچیزی به جای خود. اقتصاد را از متخصصان اقتصادی مطالبه کنید نه از متخصصان نظامی...
افشین۳۱۸۱۸۳۱۰۷:۳۰:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
دقیقا غلط و برعکس گفتید. توسعه اقتصادی بدون توسعه نظامی و امنیت اصلا امکان پذیر نیست. هر چند که توسعه اقتصادی هم در گرو همین توسعه صنعتی و کشاورزی هست که از سر ریز توسعه نظامی در بسیاری از این موارد میشود استفاده کرد.
ناشناس۳۱۸۱۳۳۲۱۷:۵۲:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
باید در همه زمینه ها پیشرفت کنیم
سعید۳۱۸۱۳۹۴۱۸:۵۴:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
خدا پشت و پناهتون. خدا قوت. متشکریم.
ناشناس۳۱۸۱۴۲۶۱۹:۳۰:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
کاش همانگونه که در صنایع نظامی سرمایه گذاری و پیشرفت داشته ایم در اقتصاد و کارهای عمرانی و اشتغال و حفظ محیط زیست هم کاری میکردیم.
ناشناس۳۱۸۱۵۵۳۲۱:۱۹:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اقتصاد در لیبرال های جنگل خواهه متاسفانه
افشین۳۱۸۱۸۳۸۰۷:۴۱:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۱۹
در همه این موارد کارهای بسیار بزرگی انجام شده که برای دیدنش نیاز به چشمان بی غرض داریم. فقط در زمانهایی که به دشمن اعتماد کردیم و یا کار را به ساده لوحانی دادیم که از دشمن طمع یاری داشتند دچار عقب ماندگی شدیم.‌با توجه به آمارهای مربوط به زیر ساختها از انرژی گرفته تا حمل و نقل تا صنعت و حتی کشاورزی و مقایسه آن با قبل از انقلاب میزان پیشرفت را میشود کاملا دریافت اگر مغرضانه قضاوت نکنیم. یادتان باشد که ما در گیر جنگی تحمیلی و هست ساله بودیم که مثل همه جنگها در دنیا تا سالها باعث عقب ماندگی کشور میشود. اما فقط برای نمونه جهت اطلاع امثال شما عزیزانی که فکر میکنید چهل سال پیش همه چیز مثل الان بود عرض میکنم که در زمان هم جنگ از پودر رختشویی تا نخود و لوبیا و ..... و بسیاری از موارد هم مه وارداتی بود. در حد کل ایران فقط دو سه شهر آنهم نصفه و نیمه دارای گاز بودن که الان آمار اشتراک کار در شهر به ۹۶درصد و در روستاها به ۸۷درصد رسیده که در دنیا نمونه ای ندارد. ختی کشورهایی مثل آمریکا که گاز زیادی هم مثل ما دارند. از جاده شهری و روستایی تا آب بهداشتی و برق رسانی به روستاها هم بهترین جهش را داشته ایم. البته برای پیشرفت بیشتر راه باز هست اما با تنبلی و کنار کود ایستادن و فرمان لنگش کن دادن پیشرفت حاصل نمیشود. پس از برج طلبکاری پایین بیایید و مثل همین بچه های انقلابی که در عرصه نظامی تلاش میکنند تلاش کنید و طمع تلاش از دیگران را کنار بگذارید.
ناشناس۳۱۸۱۸۴۰۰۷:۴۶:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۹
سرمایه گذاری در صنعت نظامی!!!!!؟؟ بهتر نیست که به بودجه نظامی کشور خودمان نگاه کنید و آن را با کشورهای منطقه و ختی کشورهای مینیاتوری مقایسه کنید و ببینید کشوری با وسعت و جمعیبت و ایضا تهدیداتی که داریم چند درصد این کشورها بودجه نظامی داریم؟؟ متاسفانه بودجه نظامی ما که شما بعنوان سرمایه گذاری از آن نام بردید در پایین‌ترین سطح در منطقه و حتی جهان و همسایگان نسبت به وسعت و جمعیبت و تهدیدات قرار دارد. اما این پیشرفتهای افتخار آمیز با پول حاصل نشده بلکه با کار جهادی و تلاش متعهدانه و پشتکار فرزندان انقلابی و مومن در نیروهای مسلح و وزارت دفاع و شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهها حاصل شده نه سرمایه گذاری که شما رشک آن را میبرید. منصفانه قضاوت کردن سخت نیست.
حمید۳۱۸۱۴۴۱۱۹:۵۶:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
توسعه نظامی باید قوی باشه اگه قوی نباشه همین سفره را هم نداشتیم هر بی سرپایی به خودش اجازه می‌داد که دست درازی کنه اقتصادمان هم درست میشه ایشالاه
ناشناس۳۱۸۱۴۹۵۲۰:۵۳:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
ایا نمی شود بخش کوچکی از مهندسان به طراحی موتور و خودروی مناسب داخلی بپردازند؟ طراحی خودرو خیلی از موشک و پهپاد ساده تر است.
ناشناس۳۱۸۱۶۷۵۲۳:۵۰:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
سلام می دانید چرا در دیگر عرصه ها عقب مانده ایم جدا از بی تدبیری ها و رانت ها ولی یک دلیل مهم دیگر برای این هست که دانشگاه ها به دست بعضی افتاده که می گویند و معتقد هستند که ایران آفتابه هم نمی تواند بسازد و آمریکا با یک موشک ایران را نابود می کند و مراکز رسانه ای و فرهنگی که می شود به یقین گفت 90 درصد در دست کسانی هست که چیزی جز ناامیدی و حقارت تبلیغ نمی کنند حتی کسی نیست به اینها بگوید اگر اعتراض و مخالفت هم می خواهی بکنی حداقل برای طرفداران خودتان هم که شده مقداری امید باید بدهید این همه ناامیدی و سیاهی بیشتر باعث می شود همین طرفداران خودتان هم دیگر رمق و انگیزه ای برای اعتراض نداشته باشند مورد دیگر چون خیلی از مراکز حساس و مهم اقتصادی (مثل اتاق بازرگانی )در دست کسانی افتاده که مردم و جوانان را تشویق به آشوب می کنند
ناشناس۳۱۸۱۷۲۵۰۱:۰۵:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۹
چیزی ک من متوجه شدم و از انتخابات ۹۶ کاملا مشخص شد این بود مسائل اقتصادی توسط عده ای وطن فروش و غربگدا ب این وضع درآمد تا ایران نتواند قدرت بگیرد و ب همین موشک ها دست یابد.. همان سالها کارشناسان تذکرات زیادی دادند ک برجام و نوع سیاست این افراد ب جهت زدن معیشت و ایجاد گسل های اجتماعی است تا کشور نتواند بر پیشرفت نظامی دست یابند .. بحران خودتحقیری و ایجاد شکاف در جامعه فقط با همدلی و بیدار شدن از خوابیدن ک فضای مجازی سردمدار این تقابل است .. وقتی درگیر خودمان شدیم زیر ساخت ها بزنند و تمام .. آگاه باشیم دوستان عشق ب میهن و باورهای مقدس از دست نرود
افشین۳۱۸۱۸۴۵۰۷:۵۱:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۱۹
خداوند به همه تلاشگران عرصه دفاعی و نظامی و امنیتی عمر طولانی همراه با سربلندی و سلامتی عطا کند که باعث امنییت و سربلندی ملت هستید. واقعا با این سطح پایین از بودجه نظامی انجام این فعالیتها و دستاوردها جز یاری خدا و تعهد پرسنل وفادار هیچ دلیل دیگری ندارد.‌ بر حسب تجربه وقتیکه موتور رمجت رونمایی بشود یعنی موتور اسکرول جت ساخته شده و در نوبت آینده قرار دارد. آفرین آفرین .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

آخرین عناوین