پوشش؛ قطعه ای از پازل بزرگ منطق حجاب

وحیده علی‏ میرزائی دانشجوی دکتری مطالعات زنان، گروه فرهنگی الف،   4020518022 ۷۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
پوشش؛ قطعه ای از پازل بزرگ منطق حجاب

انسان موجودی چندبعدی است و به‏ لحاظ هویتی دارای لایه‌های مختلف فکری و روانی و معنوی است. دین اسلام که برنامۀ جامع تربیت و رشد انسان است قطعا به این لایه‌های چندگانه نظر دارد. از این منظر اهمیت تربیت عواطف و تمایلات و احساسات بشر (تربیت گرایش‏ها) از تربیت عقلی و فکری او (تربیت بینشی) کم‏تر نیست. به عبارت دیگر دین به ‏دنبال این نیست که انسان‌ها فقط چیزهایی را بفهمند و بدانند؛ بلکه می‌خواهد انسان‌ها برخی چیزها را به‎طور عمیق بخواهند. در این میان عمل نیز با ایجاد اتصال میان فکر و قلب، هم گرایش‎ها و بینش‌ها را به منصۀ ظهور خارجی می‌رساند و هم آن دو را در وجود انسان تثبیت و تعمیق می‌کند.

ارزش دانسته‌ها و بینش‌ها در هماهنگی با واقعیت و حقیقت است و ارزش تمایلات و خواسته در هماهنگی با فطرت و غایات واقعی زندگی بشر. درواقع دین می‌خواهد در یک فرایند تربیتی تمامی ساحات وجود انسان را با حقیقت و فطرت همراه کند و موانعی که موجب غفلت و جهل یا ضعف او در این مسیر است را با انتخاب خودِ او مرتفع کند.

مدیریت و تربیت بینش‌ها و گرایش‌ها و رفتارها کاملا درهم‏ تنیده و به‏ هم ‏پیوسته است و همان‏طور که تغییر اندیشه‌ها به تغییر رفتار و تمایل منتهی می‌شود، تغییر تمایل وگرایش هم می‌تواند به تغییر اندیشه‌ها و بینش‌ها ختم شود. چه بسیارند اندیشه‌های معوجی که برای توجیه یک تمایل نابجا تولید شده‌اند.

به‌طور کلی هر اندیشه یا گرایش یا رفتاری که در انسان متولد و تثبیت می‌شود زمینه شکل‌گیری طیفی از اندیشه‌ها و رفتارها و تمایل‎های هم‌سنخ خود را نیز ایجاد می‌کند؛ «اِن لَم تکن حلیما فتحلّم». عدم توجه به پیوستگی عمیق این سه ساحت، بسیاری از کارهای فرهنگی ما را تک‌بعدی و کم‌ثمر می‌کند.

ما در عصر دست‏کاری تمایلات و بازتولید ذائقه‌ها زندگی می‌کنیم. دوران ما دوران استعمار احساس و تمایل است، زمانۀ فتح قلب‌هاست، عصر تئوریزه کردن رهایی است. گویی تنها قاعدۀ زندگی بشر پست‌مدرن این است که قاعده‌ای وجود ندارد. همه‏ چیز سیال، برساخت بشر و سلیقه‌ای است، همه ‏چیزِ همه ‏چیز! هم اندیشه‌ها هم تمایلات هم رفتارها.

واقعیت مهلک نیز همین‌جاست که این رهایی افراطی (لیبرالیسم) در حوزۀ اندیشه و تمایل ورفتار به جایی رسیده که انسان امروز هویت جنسیتی و حتی جنسی خود را هم در گردباد یک سیالیت موهوم گم کرده و می‌پندارد می‌تواند به‌راحتی سلیقه‌های موقت و آرزوهای مجازی خود را بر قواعد طبیعت، غریزه و فطرت که او آن‌ها را موهوم می‌پندارد غلبه دهد و شاد و رها در عالم ماده بچرد! این فاجعۀ هویتی و جنسیتی و جنسی شاید بیش از آن که محصول نسبیت در اندیشه باشد محصول رهایی احساس و تمایل است.

اسلام در تنظیم و مدیریت تمایلات و احساسات طبیعی و غریزی و فطری انسان یک منطق روشن و متناسب با آن و یک نظام رفتاری منسجم دارد. کارکرد بسیاری از احکام دین را به‏ طور دقیق می‌توان از همین منظر یعنی مدیریت تمایل در انسان تحلیل کرد.

برای تنظیم تمایل باید مرز گذاشت و حجاب به‌معنای عام آن همان مرزبندی است. شاید بتوان مدعی شد دلالت حجاب به‌مثابه یک منطق کلی، نه صرفا یک پوشش، مدیریت تمایل و احساس در زن و مرد نسبت به هم و حتی به لحاظ فردی است. روشن است که در یک مدیریت صحیح، هیچ تمایل طبیعی یا غریزی یا فطری نباید نادیده گرفته شده یا حتی ناقص به جوابش برسد؛ اما هنر این است که تمایلات و گرایشات به‌گونه‌ای تنظیم شوند که نتیجه‌اش حداکثر رشد شخصیتی و جنسیتی و معنوی بشر باشد چه در زیست جمعی، چه خانوادگی و چه فردی. از این منظر حجاب، یک کلان ‏پروژه است! یک رویکرد است. اتخاذ یک وضعیت است؛ نه به‏ طور صرف یک فعل یا یک پوشش خاص.

موضوع پوشش و پوشیدگی مردان و زنان تنها یکی از قطعات پازل بزرگ منطق حجاب به‌مثابه یک رویکرد و وضعیت است. یعنی دین هم آنجا که مرزهای پوشیدگی را برای زن و مرد تعیین می‌کند از حجاب می‌گوید و هم آنجا که به زن توصیه به خودآرایی و خودنمایی و عرضۀ جنسی در محیط زناشویی خانواده می‌کند، هم آنجا که نسبت به نازک‌گویی و پرهیز از تبرّج در رفتار و پنهان کردن صدای خلخال می‌گوید از حجاب سخن می‌گوید، هم آنجا که به مرد و زن دستور غضّ بصر می‌دهد، هم آنجا که به دختران توصیه می‌کند خالی از زیور نمانند از حجاب می‌گوید، هم آنجا که از لزوم جدا کردن بستر فرزندان و نیز دور بودن ایشان از بستر جنسی والدین می‌گوید، هم وقتی سخن از محبت ویژۀ مردان به زنان و دختران و مراقبت عاطفی از ایشان می‌گوید یا غیرت مرد را می‌ستاید از منطق حجاب سخن گفته است، هم آنجا که به حجاب زن در نماز دستور می‌دهد. همۀ این‌ها مدیریت تمایل و احساس است که سعی شده در یک نظام رفتاری ارائه شود. حجاب با تعریف ما علاوه‌بر مثال‌هایی که گذشت و بیش‏تر به حوزۀ رفتار مربوط بود یک وجه درونی و قلبی هم پیدا می‌کند، در اینجاست که به مفاهیمی مانند حیا و عفّت که آن‌ها هم باز به‏نوعی مدیریت کشش و کنش نفسانی بر می‌گردند نزدیک می‌شود. به‎نظر می‌رسد در روایات، عفت عموما ابزار مدیریت ورودی‌های قلب و نفس است و حیا ابزار مدیریت خروجی‌های قلب و نفس. وقتی مراقبت می‌کنیم که زشتی‌ها یا نبایدها وارد حیطه نفس نشوند، عفّت به خرج داده‌ایم و وقتی از بروز یک کشش و تمایل نادرست در رفتار یا پوشش و امثال آن مراقبت می‌کنیم حیا به خرج داده‌ایم. این دوصفت اخلاقی منحصر در عفت و حیای جنسی نیست و در کلیّتش بین زن و مرد مشترک است، اگرچه در مصادیق جنسیِ حیاورزی و عفت‌مندی ممکن است تفاوت‌هایی بین زن و مرد وجود داشته باشند.

اساساً در منطق حجاب به‌مثابه یک وضعیت کلی، زن و مرد وظایف کلی مشترک اما متفاوتی دارند و این تفاوت به تمایزات جنسیتی و جنسی آن‌ها بازمی‌گردد. مثلا در موضوع پوشش، نقش و مسئولیت زن پررنگ‌تر است؛ زیرا به ‏لحاظ جنسیتی نشو و نمای زن در زینت و محبت است و به همین دلیل در مدیریت تمایل و غریزه و احساس به ‏طور معمول از این ناحیه ضربه ‏پذیرتر است؛ به همین خاطر پوشش، برای او فراگیرتر و زودتر مطرح می‌شود تا مدیریت تمایل و احساس در او بهتر و کامل‌تر شکل بگیرد و تمایلات ارزشمند زنانه و جنسیتی او در مسیری سالم به بلوغ برسد و هرز نشود.هم‏چنین ابزار حیای جنسی نیز در او قوی‌تر است تا به این مهم کمک کند.

خلاصه آن که؛ منطق کلان حجاب به‌مثابه یک رویکرد یا یک وضعیت مطلوب، فراتر از پوشش است و مجموعه‌ای از دستورهای رفتاری و نیز قلبی را در بر می‌گیرد تا در نهایت یک نظم ویژه را در تمایلات و احساسات زن و مرد در زیست فردی و خانوادگی و اجتماعی رقم بزند. محصول این تمایل‎های سامان‌یافته، بلوغ روانی و جنسیتی، طهارت نفس و هماهنگی طبیعت و غریزه با فطرت خواهد بود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۰۶۸۵۱۰:۱۳:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۱۸
منطق حجاب اگر منطق هست چرا اجباری هست؟
ناشناس۳۱۸۰۹۴۰۱۲:۵۲:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
چون برای ادراه کشور قانون لازم هست
ناشناس۳۱۸۱۱۱۰۱۴:۵۱:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
در دیگر کشورها که حجاب اجباری نیست قانون رعایت نمی شه ؟؟
ناشناس۳۱۸۱۲۷۶۱۶:۵۴:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۸
حد قانون آنان بر حجاب کامل نیست اما در ایران هست
ناشناس۳۱۸۱۳۰۶۱۷:۲۰:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۸
دینداری با اجبار امکان پذیره ؟؟؟؟
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۱۸۰۹۶۳۱۳:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
متاسفانه در کشور ما چون افراد ظرفیت ندارند و با یک غوره سردیشان میشود و با یک مویز گرمیشان میشود لذا اجرای قانون باید با قاطعیت انجام شود تا افراد نقض کننده قانون به قانون و احکام شرع تمکین کنند.
ناشناس۳۱۸۱۱۶۷۱۵:۲۷:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
نیروی مردمی و وسیع و جان بر کف بسیج باید تمام قد به صحنه مبارزه با شبیخون فرهنگی به میدان بیاید و نسل عوامل اصلی فتنه بی حجابی و برهنگی که مزدوران جیره بگیر هستند برکنند و نا آگاهان را هم ارشاد نمایند به جز این طریق هیچ راه اصولی و اساسی وجود ندارد
ناشناس۳۱۸۱۳۱۱۱۷:۲۷:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اینقدر این جمله (نیروی بسیج بیاد تو خیابون) رو تکرار نکنید.....باید از تجربیات تلخ گذشته درس عبرت گرفت.
ناشناس۳۱۸۲۰۶۵۱۲:۰۵:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۹
یکی از شروط که باید قانون داشته باشد این است که اکثریت مردم آن قانون را قبول داشته باشند و الا قابل اجرا نیست مثل قانون منع ماهواره که چون مردم آن قانون را قبول نداشتن بعد از چند سال بی سر و صدا کنار گذاشته شد و الان هم قانون است ولی کسی پیگیر اجرایش نیست این حجاب اجباری هم سرنوشتی بهتر از آن نخواهد داشت .
ناشناس۳۱۸۱۲۰۵۱۵:۵۵:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۱۸
این همه قوانین داریم درجامعه که اجباریه اصلا پدر ومادر بزور بچه رو صبح راهی مدرسه میکنن ایا چون از سنخ اجباره به این معنیه که منطقی پشتش نیست!!!
ناشناس۳۱۸۱۲۹۴۱۷:۱۲:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
در کل دنیا پدر و مادر چنین کاری می کنند و هیچ کس بعد بزرگ شدن به پدر و مادرش معترض نیست ولی حجاب فقط در کشور ما و افغانستان اجباری است در ضمن مردم ایران کودک نیستند
ناشناس۳۱۸۱۲۲۱۱۶:۰۲:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
تنها راه برچیدن هجمه و شبیخون فرهنگی و قلع و قمع عناصر اصلی فساد حضور تمام قد نیروی مردمی در عرصه پیکار با این مزدوران قسم خورده می باشد.
حامد۳۱۸۱۴۱۳۱۹:۱۵:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
الان یعنی هر قانونی که توش اجبار هست، منطقی نیست؟!
ناشناس۳۱۸۲۱۸۹۱۳:۴۱:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۱۹
قوانین راهنمایی و رانندگی اگر منطقی است پس چرا اجباری است؟
ناشناس۳۱۸۳۴۸۶۱۶:۴۵:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۲۰
اسلام همانند حکومت ها قانون دارد و قانون بدون اجبار معنا ندارد مثل قانون راهنمایی رانندگی. قانون کار. قانون مدرسه. قانون دانشگاه
l t۳۱۸۰۶۸۷۱۰:۱۴:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
هیچ کس با منطق و اصل دین که تلاش برای سعادت بشر است مشکلی ندارد . اگر عده ای نظر مخالف دارند به دلیل استفاده ابزاری از دین است برای مطامع شخصی . کسی با حجاب مخالف نیست ولی رفتار دوگانه در برابر بعضی بی اخلاقی هامانند تخلفات مالی طبری و خاوری و بسیاری موارد دیگر با سخت گیری برای حجاب با هیچ منطقی جور در نمیاید
ناشناس۳۱۸۰۸۷۲۱۲:۰۷:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
هیچ کس با حجاب مخالف نیست. هیچ نظری در بابت مخالفت حجاب نمی توانید پیدا کنید. تمام مخالفت ها بابت اجبار در حجاب است
ناشناس۳۱۸۱۲۹۳۱۷:۱۱:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اگر مدینه فاضله با حجاب بود و ایران بی حجاب آزاد همین شما غرب گراها می گفتید چرا ایران مانند آنجا نیست ولی نگران نباش منجی بشریت که آمد جرات دیگر نمی کنید
ناشناس۳۱۸۰۶۹۲۱۰:۱۶:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۱۸
خانم علی میرزایی تا دو گانگی ها در اجرای ان برای خودی ها و غیر خودی ها برای مردم روشن نشود،صحبت های امثال شما اثرگذار نخواهد بود.
ناشناس۳۱۸۱۰۱۰۱۳:۳۸:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
با توجه به اینکه در اجرای قانون عفاف و حجاب مماشات صورت گرفت و جامعه یله رها و افسار گسیخته شد لذا لازم و ضروری است برای جلوگیری از این روند مخرب با قاطعیت هرچه تمام نسبت به اجرای قانون اقدام شود.
ناشناس۳۱۸۰۷۰۳۱۰:۲۰:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اسلام در مورد دروغ، غیبت، تهمت، ظلم، کم فروشی و خیلی دیگر از رفتار های انسان هم دستوراتی صادر کرده که خیلی نه تنها توسط برخی از مردم بلکه توسط حکومت هم از روی اجبار یا منفعت طلبی نادیده گرفته میشود.چرا از میان تمام این احکام به حجاب اجباری که تفاسیر مختلفی برای آن وجود دارد بند کرده اید؟
ناشناس۳۱۸۰۸۲۲۱۱:۲۹:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
عجب یعنی این هایی که گفتی نیاز به تفسیر و بررسی ندارد ولی حجاب نیاز به تفسیر دارد؟ از کی تا حالا اینطوری شده؟!!! اینقدر خوب نیست به هرچیزی چنگ بزنید آن هم به دروغ برای اینکه بی حجابی را توجیه کنید
lp۳۱۸۴۰۵۶۰۹:۲۳:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۱
چرا خودتان به نشنیدن میزنید ، تخلفات خاوری و طبری و ... قبل از این موضوع اتفاق افتاد چرا برای آنها رگ گردنتان بیرون نزد . مسیله تساهل برای بسیاری تخلفات دیگر است . شما برای لاپوشانی تخلفات قبلی ، این موضوع را بزرگ میکنید
ناشناس۳۱۸۰۷۲۵۱۰:۲۹:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
حجاب نیست که مصئونیت می آورد بلکه عفت انسان است که مردو زن هم ندارد. در کل دنیا جز کشور ما و افغانستان مردم پوشش خود را دارند و بخاطر نوع پوشش دستگیر نمی شوند.
ناشناس۳۱۸۰۸۰۱۱۱:۱۶:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اگر مصونیت نیست ولو کم چرا در مدینه فاضله که اینقدر چشم سیر هستند تجاوزات آنها بیشتر هست؟!!
ناشناس۳۱۸۰۹۲۴۱۲:۴۱:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
طبق کدام آمار می فرمایید تجاوز بیشتر است؟
ناشناس۳۱۸۱۲۴۷۱۶:۲۲:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۸
بالای 25 درصد هست ولی خودخواسته خصوصا زوجین 60 درصد هم می رسد
ناشناس۳۱۸۱۱۰۳۱۴:۳۷:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۱۸
آمار موثق مقایسه ای داخل و خارج دارید ، آمار داخلی موثق ؟!
ناشناس۳۱۸۰۷۲۷۱۰:۳۰:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
فمینیست ها با رواج تفکر برهنگی دنبال کسب درآمد بودن و اسناد آن هم بیرون امده
ناشناس۳۱۸۰۷۹۶۱۱:۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اسناد اون کجا بیرون آمده؟ اینکه مردم ما بخواهند شبیه دیگر کشورهای مسلمان زندگی کنند تقصیر فمینیست هاست ؟
ناشناس۳۱۸۰۸۴۷۱۱:۴۹:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
عزیزم تفکر فمینیستی مخصوص مسلمانان نیست اول برای آمریکا بوده و در جهان رواج دادن
ناشناس۳۱۸۰۸۳۱۱۱:۴۲:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
شما اصلا می دونی فمینیسم چیه ؟ فمینیسم یعنی برابری خواهی ربطی هم به پوشش و برهنگی نداره یعنی زن و مرد حقوق انسانی برابر داشته باشند
ناشناس۳۱۸۰۷۶۲۱۰:۴۵:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
چون در سایر حوزه ها کارایی مناسبی نداشتید حرف منطقی شما در مورد حجاب خریدار نداره
ناشناس۳۱۸۰۹۱۴۱۲:۳۴:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۸
پس با این حساب برای تمام قوانین همینگونه تز بدهید نه اینکه تا اسم حجاب می آید دنبال کشورهای دیگر و چرا دزدی هست و اختلاس هست و...!!
ناشناس۳۱۸۰۷۶۹۱۰:۵۲:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۸
در کدام کشور مسلمان برای نگهداشتن روسری بر سر زنان این همه هزینه انجام شده ؟؟
ناشناس۳۱۸۰۷۷۰۱۰:۵۵:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۸
بحث بر سر لزوم حجاب نیست ، موضوع اصلی ، حق یا اختیار حکومت برای دخالت در پوشش مردم و میزان اجازه عوامل حکومت در تحمیل این خواسته به مردم است . آنهایی که حجاب را رعایت می کنند نیاز به بخشنامه ندارند ، مشکل از جایی شروع می شود که عده ای از مردم به هر دلیل سیاسی یا فرهنگی نمی خواهند این فرمان دولت را اجرا کنند. حال باید فقط به آنها تذکر بدهیم و مطمئن باشیم که این تذکر سودی ندارد ، چون فرد معتقد نیاز به تذکر ندارد .
ناشناس۳۱۸۰۹۲۱۱۲:۳۷:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
یعنی آنهایی که کمربند می بندن تکلیفشان مشخص هست ولی آنهایی که به کمربند اعتقاد ندارد باید تذکر داد حال پند گیرند یا خیر و حکومت با آنها کاری نداشته باشد؟!!! یا می‌گوید نه چون دیگر کشورها قانون هست ما هم باید تقلید کنیم؟!!!
ناشناس۳۱۸۱۲۹۱۱۷:۱۰:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۱۸
قانون کمربند در همه کشورها اجباری است و حجاب نه
ناشناس۳۱۸۱۵۶۵۲۱:۳۰:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
این دو تا یکی نیست
ناشناس۳۱۸۰۷۷۷۱۰:۵۸:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۱۸
قانونی که مقبولیت داشته باشه نیاز به گشت ارشاد و زور نداره بستن کمربند و رعایت قوانین رانندگی و دستگیری دزد و قاتل و قاچاقچی و مزاحم و ....در همه جا رایجه و اگر کسی رعایت نکنه و جریمه و مجازات بشه مردم نیستند چون منطق پشت قانون را درک می کنند ولی حجاب اجباری مورد قبول نیست چون در هیچ کشور موفقی رایج نیست به جای این همه هزینه برای حجاب بان به فکر ساماندهی و رفع نیازهای کودکان کار و کودکان بد سرپرست و بیماران بدون دارو باشید به فکر محیط زیست باشید
ناشناس۳۱۸۰۹۳۸۱۲:۴۸:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
محیط زیست هم هیچ کجا مقبولیت زیادی ندارد و کسی اهمیتی نمی دهد اما قوانین زیادی برای آن هست چرا برای آن دوقطبی سازی نمی شود؟ دوم اینکه کمربند بستن و یا موبایل نگرفتن به دست جنبه پیشگیری دارد همانند حجاب و اگر قوانین آن نبود 90 درصد آن را عمل نمی کردن اما حجاب با اینکه جنبه پیشگیری دارد یک بحث اخلاقی و دینی هم دارد و ریشه ای هم هست. در ضمن چرا در سوئد اگر چراغ ماشین در روز روشن نباشد جریمه دارد و در کجای دنیا این قانون عمل می شود؟ آیا سوئدی ها می گویند چرا بقیه انجام نمی دهند و ما نباید انجام دهیم یا مانند شما دوقطبی ساز کاذب ندارند؟
ناشناس۳۱۸۱۱۱۸۱۵:۰۱:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
چون در سوئد نصف سال روز است و نصف سال شب و آسمان معمولا مه آلود است و چراغهای سفید خاصی برای این موضوع ایجاد کرده اند که مردم از حضور وسیله در حال حرکت آگاه باشند این امر هم مورد اعتراض کسی نیست چون همه از مزایای این چراغها مطلع هستند ولی مردم ما شرایط و تفاوت خاص با کل عالم ندارند که لازم باشه قوانین خاص داشته باشند
ناشناس۳۱۸۱۲۷۲۱۶:۴۹:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۸
انگار یک عده ای نمی خواهند رعایت کنند
ناشناس۳۱۸۰۷۸۳۱۱:۰۱:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
مثلا در مترو و سواحل و پاساژها حجاب بان می گذارید در کوچه ها و جنگل ها و پارکها و مشاعات ساختمان و شرکتهای خصوصی و ییلاق ها و پارکها و ... چه می کنید ؟؟ یه مدت هزینه کلان به هدر می دهید و در نهایت به این نتیجه می رسید که استخدام حجاب بان برای کل مملکت ممکن و به صرفه نیست
ناشناس۳۱۸۰۷۹۸۱۱:۱۳:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۱۸
وقتی محکم قوانین اجرا شود خیلی ها خودشان با اینکه اعتقادی هم ندارند حالت خود کنترلی می گیرند با این حال مانند سایر قوانین برخی ها کار خودشان می کنند
ناشناس۳۱۸۰۸۶۱۱۲:۰۰:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۸
دوست عزیز اصلاح خود کنترلی را غلط به کار نبر در دیگر کشورهای مسلمان که حجاب اجباری نیست هیچ کس برهنه نیست چرا ؟ چون جامعه حالت خود کنترلی داره ولی اینکه شما حجاب را اجباری کنی و با گشت ارشاد و حجاب بان در حال تحمیل آن باشی اسمش خود کنترلی نیست اسمش اجباره و هر جا که ممکن باشه حجاب نیست چون مردم خودشان تصمیم نگرفته اند رعایت کنند بلکه مجبور شده اند
ناشناس۳۱۸۰۸۸۱۱۲:۱۱:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۸
مثل قانون ماهواره و فیلترینگ اینترنت و... که با هزینه های نجومی کمترین نتیجه ای ندارد
ناشناس۳۱۸۰۹۰۶۱۲:۲۹:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
جهت اطلاع شما در همه جا حجاب اجباری هست!
ناشناس۳۱۸۱۴۴۲۱۹:۵۷:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
منظورتان لز همه جا همه جای ایران دیگه؟
ناشناس۳۱۸۰۸۱۰۱۱:۲۲:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
سلام اگر این همه انرژی و هزینه که دارین برای حجاب میکنید، این همفکریها ، این بسیج نیروهای بسیجی و یه عالمه وقت ، فکر، هزینه و انرژی را صرف ایجاد اشتغال میکردین، کشور گلستان میشد چه بسیار انسانهای با حجاب و بی حجابی که با هم دوست و رفیقند و به هم احترام میگذارند چون اخلاقیات بینشون حکم میکند
ناشناس۳۱۸۰۸۶۸۱۲:۰۵:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
مگر کاری هم می کنند برای جمع کردن بی حجابی؟ با اخبار توخالی روزگار نگذارن چون اگر انجام میدادن الان بی حجابی در سطح شهر نبود
ناشناس۳۱۸۰۹۰۷۱۲:۲۹:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
دوست عزیز زباله را جمع می کنند بی حجابها هم وطن های شما هستند که مثل شما مالیات می پردازند و به اندازه شما در این خاک ریشه دارند و به اندازه شما حق دارند اینکه شرایط طوری شده که افکار شما بر کل جامعه مسلط شده به این معنی نیست که حق داری دیگران را نبینی یا حقوق آنها را نادیده بگیری یا حق داشته باشی توهین کنی جامعه ما وسیع و گسترده و پر جمعیت است با تنوع فکری و فرهنگی زیاد چرا با توهین و تحقیر مخالفان ،جامعه را برای دیگر همفکرانت که بسیار محترم و بی گناه هستند نا امن می کنی ؟
ناشناس۳۱۸۱۰۳۱۱۳:۵۳:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
شما مشکلات گرانی و تورم و بیکاری و بی آبی و بی برقی و ...را نمی بینی ؟ واقعا درسته با این همه مشکلات به خاطر لچک سر زنان به جان هم بیافتیم و کینه و دشمنی و تقابل ایجاد کنیم پلیس را به خاطر حجاب فرسوده کنیم و مقابل مردم قرار دهیم که در برابر اشرار واقعی خسته و بی اثر باشد ؟
ناشناس۳۱۸۱۱۹۹۱۵:۵۰:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۸
برای آگاهی شما بیشتر حجم پرونده های دادگاه و پلیس مربوط به دزدان و قاچاقچیان هست حتی یک دهم درصد مربوط به حجاب هم نیست
ناشناس۳۱۸۱۳۹۰۱۸:۵۰:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۸
با روشی که مجلس در اصلاح قانون حجاب پیش گرفته به زودی شاهد جابجا شدن این درصد ها خواهیم بود.
ناشناس۳۱۸۰۸۲۹۱۱:۳۹:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۸
خدا قوت متن زیبا و کاملی بودد.
ناشناس۳۱۸۰۸۵۸۱۱:۵۸:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۸
یک سوال ؟ وقتی در قران مجازاتی برای بی حجابی نیست وضع قانون برای مجازات کاشفان حجاب غیر شرعی نیست؟
ناشناس۳۱۸۰۹۲۸۱۲:۴۱:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
دست حاکمیت هست چه مقدار باشد
امید یاوری دارانی۳۱۸۰۸۹۴۱۲:۲۲:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
مطمئنا علمای اعلام و ایات عظام و فقها بر این نظر اتفاق دارند که وظایف حکومت اسلامی در خصوص مردم متعدد و فراوان هستند اما اولویت انها متفاوت است. تامین معاش مردم و فراهم نمودن لوازم زندگی شرافتمندانه ملت فارغ از تقید و تعهد انها نسبت به احکام شرعی از وظایف ذاتی حکومت دینی است. اگر معیشت مردم تامین شده و فشار از روی مردم برداشته شود شاید بیش از 80 درصد بی حجابیهای امروزی اصلاح شود. دلایل مردم را نیز بشنوید و نظر سنجی واقعی کنید تا مسائل ریشه ای حل شوند.
ساشا۳۱۸۰۹۰۱۱۲:۲۷:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۸
دلیل تمسک حکومت به حجاب نه دغدغه مسوولین بلکه راحت تر بودن برخورد باموضوع حجاب توسط عده ای انسان است که نیازی به تخصص خاصی ندارد ولی برای حل مشکل اقتصاد به متخصص نیاز است ............
ناشناس۳۱۸۰۹۰۹۱۲:۳۲:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
حجاب تا زماني كه اجباري باشد منطق نيست،منطق ان است كه حجاب اختياري باشد واكثريت جامعه خودشان به حجاب پايبند باشند واقليت هم بخاطر اكثريت با منطق خواست اكثريت را رعايت نمايند .
علی۳۱۸۱۰۷۹۱۴:۲۲:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
عُرْف، به مجموعه عادات، رفتارها و باورهایی گفته می‌شود که صرفنظر از درستی یا نادرستی آن‌ها از سوی افراد یک جامعه پذیرفته می‌شود و حاکمیت آن را تعیین نمی کند
ناشناس۳۱۸۱۲۷۵۱۶:۵۳:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
از نظر جامعه شناسی انسان برعکس و وراء است .خداوند وقتی آدم را آفرید به آدم فرمود از این همه عیش و نوش استفاده کن غیر از میوه ممنوعه ، و آدم که نزدیک ترین شخص به خالق بود درست برعکس عمل کرد ، حالا هی گیر به حجاب بدهید تا مردم برعکس عمل کنند ...
ناشناس۳۱۸۱۲۷۷۱۶:۵۵:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
تنها راه کار فرهنگی است و وضع امروز نتیجه کم کاری مراکز فرهنگی است و دشمن در خلع فکر و اندیشه جامعه کار خود را کرده است و بایستی با عواملی که در کلاسها های مذهبی در درس قران و نهج الباغه و... در مدارس و دانشگاهها به تدریس و تبلیغ بودیست و بهاییت و فرقه های ظاله می پردازند برخورد جدی شود نه با قربانی
محمد۳۱۸۱۳۱۳۱۷:۲۸:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۸
یه خورده سطح پایینتر بنویسید که همه متوجه بشن
ناشناس۳۱۸۱۳۹۶۱۸:۵۹:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
چرا در نقاط تحت کنترل حزب ا... لبنان و همچنین کشور عمدتا شیعه عراق حجاب اجباری نیست ؟
ناشناس۳۱۸۱۴۳۸۱۹:۵۳:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۸
از همه چیزش گفتید الا اجباری، اینکه چرا اجبار ؟ آیا نماز که یک فریضه است هم باید اجبار باشد؟ کما اینکه سالها در مدارس (و بعضا ادارات) اجباری بود ولی هیچ نتیجه ای از اجباریش حاصل نشد، کار فرهنگی قبل از هر چیز باید مقبولیت یابد، مثلا وقتی کمربند ایمنی نمی بندیم با تذکر پلیس تمکین می کنیم چون آنرا پذیرا هستیم
عمران۳۱۸۱۵۶۲۲۱:۲۸:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اولا در شرع هم برای همه ی افراد واجب نیست، تنها برای زنان مسلمان که به سن بلوغ رسیده اند اما مسن هم نیستند واجب است. دوما بر فرض که تمام منطق حجاب را هم بپذیریم، ورود حکومت به این عرصه برای چیست؟
سینا۳۱۸۱۸۸۵۰۸:۵۷:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۱۹
حجاب نه جز اصول دین است و نه فروع دین صرفا یک توصیه خداست به پیامبر اسلام خطاب به زنان مومن و همسران پیامبر تکلیف به عموم مسلمانان نیست مثل روزه حدود تعیین شود و مجازاتی شمرده بشه خدا در مذمت و تقبیح خیلی از رفتارها آیه نازل کرده مثل دروغ ،ربا، ریا، غیبت ، تهمت ، دزدی ،گرانفروشی، کم فروشی چرا فقط چسبیدید به حجاب ؟
ناشناس۳۱۸۲۰۷۵۱۲:۱۰:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
موضوعی که موافقین حجاب اجباری توجه نمیکنند و حجاب اجباری را با مثلا قوانین راهنمایی و رانندگی مقایسه میکنند این است که قوانین راهنمایی و رانندگی از نظر عقلایی مورد قبول همه است حتی خود بنده بارها به علتی جریمه شدم ولی هیچ موقع علیه این قوانین نه سخنی گفتم و نه اعتراضی کردم و اتفاقا کار پلیس را هم تایید کردم ولی حجاب اجباری در هیچ کجای جهان خریداری ندارد
ناشناس۳۱۸۳۹۱۰۰۴:۳۶:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۲۱
دیروز عصر جمعه در خیابان بوعلی همدان زنی لباس نامناسب و با آرایش کامل یک سری خیابون رو میرفت بالا دوباره میومد پایین در عصر جمعه که دستفروشان در حال فروختن ومردم در حال رفت وآمد بودن وهمه فقط نگاه میکردن کسی به آن زن اعتراضی نکرد از استاندار همدان میخوایم دوربین هایی رو درسطح شهر کار بذاره واین بی حجاب هارو دستگیر کنه واقعا من به عنوان یه زن خجالت می کشیدم بدون دخالت پلیس با استفاده از دوربین ها از دولت میخوام سکوت در مقابل بی حجابی رو کنار بذاره وفکری اساسی بکنه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین