وزارت اقتصاد ۴ دلیل کاهش تورم را اعلام کرد

  4020514076 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

کاهش تدریجی رشد نقدینگی، کاهش تورم تولید کننده، ثبات نرخ ارز در ماه‌های گذشته و کاهش تورم جهانی، چهار عاملی است که آثار خود را در کاهشی شدن تورم تیر ماه نشان داده است.

وزارت اقتصاد ۴ دلیل کاهش تورم را اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم نشان می‌دهد که تورم پس از یک دوره ۱۴ ماهه دوباره به کانال ۳۰ درصد بازگشته است و در همین حال نرخ تورم ماهانه تیرماه با ثبت عدد ۱.۹۵ کمترین میزان تورم ماهانه ۱۶ ماه اخیر است.

در همین حال تورم نقطه به نقطه با کاهش ۳.۲ واحد درصدی نسبت به خرداد به ۳۹.۴ درصد رسیده است؛ تورم نقطه به نقطه که به آن تورم پیش‌نگر هم گفته می‌شود، تغییرات تورم و شاخص قیمت‌ها در یک دوره ۱۲ ماهه را مورد بررسی قرار می‌دهد و از آن جهت حائز اهمیت است که دورنمای تورم و مسیر آتی تورم سالانه را نشان می‌دهد و البته نشانه واکنش سریع‌تر آن به تغییرات سطح عمومی قیمت‌هاست.

همچنین تغییرات نرخ تورم نقطه به نقطه، در یک فرایند تدریجی اثر خود را بر تورم سالانه نشان می‌دهد، در واقع وقتی قرار است نرخ تورم صعودی شود، آثار آن خود را ابتدا در تورم تولیدکننده و سپس در تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده نشان می‌دهد.

علاوه بر این یکی از زیر شاخص‌های مهم تورم کل، تورم «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» است؛ گروهی از اقلام که تورم آنها برای مردم محسوس‌تر از سایر اقلام است؛ تورم ماهانه این گروه با کاهش ۰.۶ واحد درصدی نسبت به خرداد به ۱.۲ واحد درصد و تورم نقطه به نقطه این اقلام با کاهش ۵.۵ واحد درصدی به ۳۷.۱ واحد درصد رسید.

کاهش تورم در تیر ماه البته به پشتوانه دلایل و اقداماتی محقق شده که واکاوی آنها می‌تواند امید به استمرار این روند را تقویت کند.

کاهش تدریجی رشد نقدینگی؛ نخستین دلیل کاهش تورم

یکی از نخستین دلایل کاهش تورم، کاهش تدریجی نرخ رشد نقدینگی از ابتدای دولت تاکنون بوده است به طوری که در خردادماه امسال پس از ۱۶ ماه، نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی به زیر ۳۰ درصد رسید.

اما کاهش رشد نقدینگی چطور محقق شد؟ در سال ۱۴۰۱ تلاش دولت این بود که در وهله اول با انضباط بخشی به بودجه، از استقراض از بانک مرکزی پرهیز کند و این رویکرد موجب شد خالص بدهی دولت به بانک مرکزی بهبود پیدا کند و در پایان ۱۴۰۱ به منفی ۱۲۵ درصد برسد.

علاوه بر این دولت تلاش کرد تا با کنترل مقداری ترازنامه‌های بانک‌ها، مقدار رشد نقدینگی را به سطوح بلند مدت خود برگرداند، در تداوم این روند هدف گذاری دولت کاهش رشد نقدینگی به ۲۵ درصد است که محقق خواهد شد.

ثبات نرخ ارز در ماه‌های اخیر

ثبات نرخ ارز در ماه‌های اخیر یکی دیگر از عوامل مؤثر در کاهش تورم بوده است چرا که ثبات نرخ ارز هم تأثیر واقعی و هم تأثیر روانی بر قیمت‌ها دارد. از یک سو با توجه به اینکه انتظارات تورمی تأثیر بسیار زیادی در نوسانات نرخ تورم دارد، ثبات نرخ ارز در ماه‌های اخیر موجب کاهش انتظارات تورمی و به تبع آن، کاهش قیمت در بازار دارایی‌ها شده است.

و از سوی دیگر باتوجه به وابستگی بخشی از تولیدات داخل به واردات نهاده‌های تولید و کالاهای واسطه‌ای، ثبات نرخ ارز موجب کاهش تورم تولیدکننده می‌شود و همین مساله بر کاهش نرخ تورم مصرف‌کننده تأثیر دارد. علاوه بر این همچنین ثبات نرخ ارز موجب ثبات قیمت کالاهای نهایی وارداتی مورد نیاز می‌شود از این ناحیه هم تورم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

کاهش تورم تولید کننده به یک سوم در دولت سیزدهم

یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم در مدیریت تورم، کاهش شدید تورم تولید کننده است که به تدریج تأثیر خود را بر تورم مصرف کننده نشان می‌دهد. به طوری که تورم تولید کننده از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم به عنوان یک متغیر مهم و اثرگذار بر تورم مصرف کننده، به یک سوم کاهش یافت.

این متغیر که در دولت قبل به سقف تاریخی خود رسیده و در اردیبهشت ۱۴۰۰ سطح ۱۰۳ درصد (نقطه به نقطه) را به ثبت رسانده بود در یک روند رو به بهبود، در اردیبهشت ۱۴۰۲ به ۳۲ درصد رسید که افت ۷۱ واحد درصدی را نشان می‌دهد و در واقع به یک سوم کاهش یافته است.

تورم تولیدکننده بخش معدن از ۱۵۴ درصد بهار ۱۴۰۰ به ۳۳ درصد در زمستان ۱۴۰۱ و صنعت از ۹۴ درصد به ۲۹ درصد رسیده است. هنگامی که با تورم‌های بالای تولیدکننده مواجه باشیم نمی‌توانیم انتظار کنترل تورم مصرف‌کننده را داشته باشیم. به همین دلیل دولت سیزدهم تلاش کرد که با کاهش هزینه تولید کنندگان، زمینه کاهش تورم مصرف کننده در ماه‌های آتی را فراهم کند.

کاهش تورم جهانی

یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ تورم را می‌توان کاهش تورم جهانی عنوان کرد؛ در ۴ ماهه امسال برخلاف مدت مشابه سال گذشته، بازارهای جهانی از ثبات نسبی برخوردار بوده است. بر اساس گزارش اخیر بانک جهانی انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۳ میلادی، نرخ تورم جهانی در بیش از ۷۶ درصد از اقتصادهای جهان روند نزولی داشته و ارقام پایین‌تری را نسبت به سال قبل تجربه کنند. بانک جهانی همچنین تورم اغلب کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران نیز را کاهشی پیش‌بینی کرده است.

دیدگاه کاربران

احمد۳۱۷۵۴۷۵۱۹:۱۰:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
کدوم کاهش تورم که ما نمی‌بینیم!!؟؟
ناشناس۳۱۷۵۸۷۹۰۰:۰۵:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
حتما هم فکر کردی تورم یعنی کاهش قیمت نه؟!!!!
ناشناس۳۱۷۶۱۱۷۰۸:۲۱:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۵
اول توم را به 150 درصد مي رسانند بعد مي گويند كاهشي شده در اين دولت تورم به بالاي 100 درصد رسيد در دو سال مردم بيچاره شدند ديگه حتي نمي تونند فكر كنند كه بعد 100 سال مي تونن خونه بخرن
ناشناس۳۱۷۵۴۷۶۱۹:۱۱:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱۴
تا مالیات بر دلالی نگیرید هیچ وقت تورم تک رقمی نمی شود بر فرض هم بشود به خاطر سرکوب اقتصاد هست و موقتی
ناشناس۳۱۷۶۱۲۲۰۸:۲۵:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
هر چي ماليات بيشتر بگيرن اون دلال از مردم مي گيره مگر تا به حال اينطور نبوده
ناشناس۳۱۷۶۱۴۴۰۸:۴۹:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۵
این مالیات بر دلالی نیست مالیات بر بی ارزش شدن پولی است که خود دولت با چاپ پول ارزش آن را کاهش داده بجای آنکه ریخت و پا هایش را کم کند در واقع دولت هر سال بیست تا پنجاه درصد نقدینگی مردم را با چاپ پول از جیبشان در می آورد و حالا میخواهد با این مالیات پولهایی را که مردم تبدیل به سرمایه کردند تا دولت نتواند ارزش آن ا از بین ببرد را از جیب مردم در آورد
ناشناس۳۱۷۵۵۶۷۲۰:۱۹:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۴
این کاهش تورم هیچ‌دردی از ما درمان نمیکنه.در این دو سال تورم آنقدر جهشی شده
ناشناس۳۱۷۵۶۰۸۲۰:۴۶:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۱۴
اول ثابت کنید که تورم کاهش یافته و پس از آن دلایل کاهش را بگویید. تا حدی که میبینم تورم نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته و با احتمال کمتر ثابت مانده.
ناشناس۳۱۷۵۸۸۰۰۰:۰۶:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۵
ثابت کردن؟ از همان وزیر صمتی که نبود می گفتید!
ناشناس۳۱۷۶۱۲۶۰۸:۲۸:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
چرا كاهش پيدا كرده مردم را نقره داغ كردن تورم را به 100 درصد رسوندن بعد 5 درصد اوردن پايين .
ناشناس۳۱۷۵۶۴۶۲۱:۰۹:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۱۴
فصل الخطاب وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم هستن
ناشناس۳۱۷۵۶۷۵۲۱:۲۹:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۴
اگر دولت غرب گدای قبلی بود الان تورم 100 درصدی می بود و می گفت کدخدا!!
ناشناس۳۱۷۵۷۶۴۲۲:۳۶:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۴
فعلا که دو ساله دولت جناب رئیسی و هر جا کم میاره میگه همه چیز تقصیر دولت قبلیه
ناشناس۳۱۷۵۹۰۳۰۰:۲۵:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
می گویند تورم کاهش یافته تا بیش از پیش در حق حقوق بگیران و بازنشستگان اجحاف کنند و حق قانونی آنها را ندهند؟!!!
ناشناس۳۱۷۵۹۵۸۰۱:۳۹:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۵
بعد از دو سال که همه چیز دستتونه خجالت نمیکشید با این حرفا اعصاب مردم رو داغون میکنید!!؟
حسین۳۱۷۶۰۰۴۰۴:۰۳:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۵
واقعا نظرات مردم را میخونی. ؟کسی موافق تو ودولت ریسی هست که تورم کاهشی بود. ما هر روز خرید میکنیم هر ۳ روزی یک بار قیمت اجناس میره بالا تن ماهی ۳ ماه پیش 30 تومان بود الان شد ۸۰ قیمت مرغ ۱۰۰ گذشت گوشت ۵۰۰ رد کرد خودرو پراید ۴۰۰ سکه ۲۸ دلار ۵۰ .اینا زمان روحانی یک چهارم بودن مثال سکه ۱۱ بود مرغ ۲۰ بود خودرو تیبا من خودم صفر ۷۰ فروختم الان میگن ۴۰۰ اونوقت روحانی دروغ گو بود.دلت به چی دولت خوش است مگه نمی‌گفت مشکل داخلی هست پس چرا مرغ رفت ۱۰۰ هزار چرا دلار شد 50 .
ناشناس۳۱۷۶۰۱۹۰۵:۱۷:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۵
وضعیت فعلی که از تورم ۱۰۰% هم گذشته !!!!!!!!! . از گذشته دست بردار و حال رو ببین.
ناشناس۳۱۷۶۱۱۱۰۸:۱۶:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۵
همان دولت غربگرا كه شما مي گوييد در 4 سال اول تورم را به زير 10 درصد رساند و متوسط تورم در 4 سال اول 14 درصد بود
ناشناس۳۱۷۶۱۱۹۰۸:۲۲:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۵
حالا ببينيم اين دولت شرق گرا چه كارفوق العاده اي مي كنه ؟!!!
ناشناس۳۱۷۶۱۴۰۰۸:۴۴:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۵
چیزی که عیان است. بابا عرضه داشته باشید یه تکون به خودتان بدهید. هی جنازه دولت قبل را نبش قبر نکنید. شما نشان دادیدچند مرد حلاج اید. همه چیز از سفره مردم معلومه نیازی به امار نیست
ناشناس۳۱۷۵۶۸۷۲۱:۳۸:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۱۴
گوشت مرغ میوه برنج و...... هر روز گرانتر از دیروز یعنی کاهش تورم ؟؟
ناشناس۳۱۷۵۷۱۲۲۱:۵۳:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۱۴
کدوم کاهش تورم! تازه دولت میخوادنان روکه قوت اصلی مردم هست گرون کنه اصلا بااین حرفها فقط اعصاب مردم روبااین روزگارسخت بیشترخردمیکنین هفته به هفته نرخها توفروشگاهها بیشترمیشه اونوقت وزارت اقتصادمیادحرف از کاهش تورم میزنه
ناشناس۳۱۷۵۷۱۵۲۱:۵۵:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱۴
آخه چطور روتون میشه از پائین آمدن تورم حرف بزنید. مردم غرق در گرانی وتورم و بیکاری وفقرند شما چه میگید
ناشناس۳۱۷۵۷۴۷۲۲:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۴
کاهش تورم درست است تورم کمتر گران شدن نسبت به قبل است و به معنی ارزان شدن نیست یعنی اگر جنسی قبلا ۵۰ تومان بوده و بعدا ۱۰۰ تومان شده یعنی تورم صد درصدی ... اگر همین تورم صد درصدی ادامه داشت قیمتش میشد ۲۰۰ تومان! ولی خوشبختانه!! با کاهش تورم قیمتش شده ۱۵۰ تمن یعنی تورم ۵۰ درصدی. واین یعنی کاهش تورم.
ناشناس۳۱۷۶۱۹۰۰۹:۲۷:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۵
پس به این خاطره که دولت پارسال تورم بالای ۱۰۰ درصدی ایجاد کرد تا امسال به کاهش تورم افتخار کنه!
ناشناس۳۱۷۵۷۵۷۲۲:۲۸:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
با سند سازی تورم کاهشی نمیشه
ناشناس۳۱۷۵۷۶۹۲۲:۳۹:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۴
واقعا شوخی ساله خبر کاهش تورم
ناشناس۳۱۷۵۷۷۱۲۲:۴۰:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۴
این اخبار بیشتر کاربرد سیاسی دارن والا حتی مسئولان بهتر از ما میدونن ملت گرفتار گرانی هستند.
ناشناس۳۱۷۵۷۷۴۲۲:۴۴:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
ارائه امار های غیر واقعی هم نوعی تقلبه .
اکبر۳۱۷۵۷۷۶۲۲:۴۴:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۴
این اعداد و ارقام فقط عوام فریبی است. کف بازار قیمتها چیز دیگه ای می گن.
صادقپور۳۱۷۵۷۷۸۲۲:۴۵:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۴
اخه تورم جهانی چه ربطی به تورم کشور ما داره !!!وقتی قیمت جهانی طلا کلی میریزه اینجا شروع می کنه میره به اوج
سلامتی۳۱۷۵۷۸۲۲۲:۴۷:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۴
جناب رئیسی هر چند وقت بصورت ناشناس یه سریربه بازار بزن دو قلم جنس بخر بدون درد ملت چیه
ناشناس۳۱۷۵۷۸۳۲۲:۴۸:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۴
به نظر می رسه دولت با جراحی اقتصادی پر رسیک معیشت ملت و به کمای عمیق برد و دیگه توان برگدوندنش و به حالت عادی نداره
عبدی۳۱۷۵۷۸۶۲۲:۵۰:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
بابا کوتاه بیایین مردم و از این که هست بیشتر عصبانی نکنین ....
ساریگل۳۱۷۵۷۸۹۲۲:۵۲:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۴
جناب رئیسی یقه ی دولت قبل چطوری بگیریم وقتی شما سرکاری؟؟؟؟؟
محمد۳۱۷۵۷۹۷۲۳:۰۹:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۴
تورم؟
ناشناس۳۱۷۵۸۰۱۲۳:۱۳:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۴
میوه های تابستونه هنوز نتونستیم مصرف کنیم قدرت خرید نداشتیم گوشت و مرغ که حرفشم نمیزنیم لبنیاتم که روزی چند درصد گرونتر میشه این کاهش تورم مال چیه ؟؟
علی۳۱۷۵۸۰۴۲۳:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۴
در اوایل سالجاری سینه بوقلمون را کیلویی ۸۵ هزار تومن میخریدم ، الان شده کیلویی ۱۷۰هزار تومان ، تورم جهش سنگین داشته و داره .
ناشناس۳۱۷۵۸۲۲۲۳:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۴
در ایران عموما چیزی بنام تورم بالا نداریم و اکثر تورم کم یا منفی است. این چیزی که به عنوان تورم القاع میشود در اصل افت ارزش پول است که دست حکومت است و هر موقع حکومت تصمیم به کاهش ارزش پول بگیرد کالاها به تدریج افزایش قیمت به نسبت کاهش ارزش پول پیدا میکنند.
ناشناس۳۱۷۵۸۳۴۲۳:۳۳:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۴
ذوق زدگی مقامات از این است که تورم بجای اینکه با سرعت ۱۲۰ تا در شبانه روز حرکت کند دارد با سرعت مثلا ۴۰ تا حرکت می کند. منظورشون کاهش قیمتها نسبت به گذشته نیست.
نسیم۳۱۷۵۸۴۹۲۳:۴۱:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۱۴
ازوقتی رئیسی اومده روز خوش نداشتیم هر روز قیمتهامیره بالا مردم روز به روز فقیرتر میشن دیگه میوه وگوشت ومرغ وبرنج وروغن وحتی تن ماهی هم نمیشه خرید اجاره وقیمت مسکن تو این دوسال سر به فلک کشیده مردم رو چی فرض کردین که تو صورتشون اینجوری دروغ میگید
یکتا۳۱۷۵۸۵۵۲۳:۴۵:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۴
کدوم کاهش تورم .
ناشناس۳۱۷۵۸۶۹۲۳:۵۵:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۴
نان را تازه گران کردید تورم نیست اصلا آقای وزیر با ابتدای وزارت خودت مقایسه کن کاهش تورم را مردم باید احساس کنند نه آمار و ارقام غلط
ناشناس۳۱۷۵۸۷۰۲۳:۵۶:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۱۴
از آن مضحک سنگ مفت و کنجشگ مفت
ایرانی۳۱۷۵۸۸۷۰۰:۱۲:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱۵
چرا اینقدر کاهش تورم داریم؟؟؟؟همه چی ارزون شده مثلا گوشت شده ۵۰۰هزارتومان.مرغ ۱۰۰هزار.میوه که دیگه هیچ مفت، یه نمونه بگید که ارزون شده؟؟؟نوشابه ۱۸ تومانی شده ۳۰ تومان...بهتون خیلی خوش میگذره...
ناشناس۳۱۷۵۸۸۸۰۰:۱۲:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱۵
معلوم نیست این آمارها از کجا می‌آیند؟!! آنچه مردم درک می‌کنند تورم شدید است . فقط لبنیات از اسفند تا کنون و نه یک سال اخیر یا نقطه به نقطه حدود شصت درصد افزایش یافته
حسین۳۱۷۵۸۹۵۰۰:۱۶:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
کاهش تورم نقطه به نقطه یعنی گران شدن مرغ وگوشت و.....ما هروز شاهد گران شدن هستم !!!!
ناشناس۳۱۷۵۸۹۷۰۰:۱۷:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۵
ولا اینا روی دولت غرب زده قبل رو سفید کردن .
محسن۳۱۷۵۸۹۹۰۰:۲۱:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۵
من سوپر مارکت دارم روزانه ۲۰ درصد افزایش قیمت کلا داریم به این میگن کاهش تورم پس افزایش و کاهش در لغت نامه معنا شون جابه جا شده
مانی۳۱۷۵۹۰۲۰۰:۲۴:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۵
واقعیت این است که کاهش ناچیز تورم ادعایی ناشی از بسته بودن بازار واردات کالا و رکود اقتصادی است. هر وارد کننده ماه ها باید در صف تخصیص و حواله ارز بماند.واردات بسیاری از کالاهای مصرفی ممنوع گردیده است.طبعا اگر اندکی اجازه واردات داده شود،تورم نهفته و پنهان دوباره سر بر می آورد. ثانیا انتشار اخبار متنوع درباره آزادسازی و دریافت عنقریب منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف موجب توقف معاملات و نگرانی از ریزش قیمت ارز و سکه و خودرو شد.
ناشناس۳۱۷۵۹۵۶۰۱:۳۵:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۵
کاهش تورم ؟
محمد۳۱۷۵۹۶۳۰۱:۵۵:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۵
از گوشت مرغ نان واب همه چی گرون شده این را کاهش تورم می گویند؟
علی۳۱۷۵۹۶۶۰۱:۵۷:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۵
دولت کجا تورم کاهش پیدا کرده ؛؛ چرا الکی عدد سازی میکنید ؛؛ اجاره خونه از اردیبهشت سیر صعودی داشته و تا همین ۱۵ مرداد کم نشده هیچ تازه گرانتر هم شده ؛ قیمت خوراکی ها کجا کاهشی شده ؛؛ گرانی و تورم بیداد میکنه ؛ اجاره خونه پدر همه رو در آورده ؛؛ حقوق بازنشستگان تا یه هفته جوابگوه؛؛ حقوق این عزیزان و کارگران زیر خط فقره ؛؛ هر وقت یه بازنشسته تونست بدون مشکل اجاره خونه بده و خوراک و پوشاک و درمان و تحصیل و تهیه جهیزیه و عروسی و انرژی رو با ۵۰ درصد حقوقش بدون دغدغه پرداخت کنه تازه میشه فهمید که تورم کاهشی شده و پول ملی ارزش پیدا کرده تا آن موقع شما موظفید همسان سازی و افزایش حقوق رو متناسب با تورم واقعی و گرانی اصلاح و در فیش حقوقی مرداد ماه برای بازنشستگان و سایر اقشار تصویب و اجرایی کنید.وسلام
ناشناس۳۱۷۶۰۱۸۰۵:۱۵:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۱۵
من هر روز کالا و خدمات رو گرونتر از روز پیش میخرم اینا هی فقط حرفش رو میزنن که تورم کاهشی شده . تاسفبار و خجالت آوره .
رضا۳۱۷۶۰۶۰۰۷:۱۴:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
کاهش‌تورم‌! مردم را مسخره‌کردین‌
ناشناس۳۱۷۶۰۷۵۰۷:۳۵:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱۵
نرخ همه چی به دلار روزه و دستمزدا به ریاله بعد چطوری تورم اومده پایین
ناشناس۳۱۷۶۱۰۹۰۸:۱۳:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۵
مردم را چه فرض کرده اید ؟ هر فردی میداند متعاقب رکود تورمی و عدم تقاضا بازارها عقب نشینی دارند این کاهش تورم ناشی از درایت و راهکار های درست اقتصادی نیست بلکه توانی برای خرید نیست
ناشناس۳۱۷۶۱۱۶۰۸:۱۹:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۵
فاصله زیادی بین مردم و مسئولین ایجاد شده است بطوریکه حتی زبان همدیگر را هم نمی فهمند .
باقر نورالهی۳۱۷۶۱۳۶۰۸:۴۳:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۵
از سایت وزین الف خواهشمند است نقد درست و منصفانه با حضور کارشناسان اقتصادی بکنه و بحث را به انحراف نکشونه به دولت قبلی و فعلی.معیار کاهش تورم باید سطح رفاه و معیشت مردم باشه نه آمارهای ساختگی.در خوشبینانه ترین حالت تورم بالای 50 درصد هست.کافیه نرخ 20قلم کالا زمان تحویل گرفتن دولت اقای رییسی را با قیمت فعلی مقایسه کنید و انوقت تورم سرسام آور این 2 سال را حساب کنید.مردم زیر بار تورم دارند له میشوند دریغ از یک برنامه اقتصادی درست.از دولتمردان آقای رییسی انتظار میره اون لیست بالا بلند از وعده هایی که دادن را عملی کنند تا مردم بیشتر زیر بار تورم له نشوند.باتشکر
علیرضا۳۱۷۶۱۴۹۰۸:۵۳:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۱۵
پارسال تابستان گوشت بره کیلویی 160 در جنوب خراسان بود امسال بالای 450 حالا شما تورم را حساب کن
علی۳۱۷۶۱۶۴۰۹:۱۱:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
دکتر پورابراهیمی میگوید قیمت مرغ با دلار 28500 تومانی میشود کیلویی 40 هزار تومان ولی در بازار به 90 هزار تومان رسیده . دولت این نامعادله را حل کند که چرا با حذف دلار 4200 تومانی مشکل مرغ و گوشت هرروز چهره جدیدی به خود میگیرد در حالی که نرخ ارز در بازار تقریبا ثابت هست ؟
ناشناس۳۱۷۶۲۰۱۰۹:۳۴:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۵
بادام زمینی در ابتدای دولت رییسی حدود 80 هزار تومان بود الان شده 215 هزار تومان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین