مجلس در این هفته؛ از موافقت با تفحص از اوقاف تا تذکر درباره عدم افزایش مستمری مددجویان

  4020430048 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی این هفته ۳ روز جلسه داشتند که با تحقیق و تفحص از اوقاف موافقت کرده و به مسئولان دولتی درباره عدم افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد تذکر دادند.

 مجلس در این هفته؛ از موافقت با تفحص از اوقاف تا تذکر درباره عدم افزایش مستمری مددجویان

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس این هفته 3 روز جلسه علنی داشتن که موضوعات مختلفی را با حضور مسئولان دولتی بررسی کردند.

جلسه روز یکشنبه به ریاست  محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه آغاز شد که در ابتدای این نشست رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس مطالب بیانیه مشترک کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی را قویا رد می‌کند، گفت: به همسایگان ایران از جمله روسیه اعلام می‌کنیم که حفظ ثبات و توسعه‌ اقتصادی منطقه تنها بر مبنای رعایت اصول حُسن همسایگی از جمله احترام به تمامیت ارضی کشورمان میسر است.

وی همچنین خطاب به روسیه تاکید کرد: روسیه که خود قربانی توسعه طلبی‌های ژئوپلتیکی غرب و ناتو و در حال نبرد علیه آن است، نباید به برنامه ژئوپلتیکی غرب برای بی‌ثبات سازی خلیج فارس کمک کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تایید شورای نگهبان به طرح مجلس جهت واردات خودروی کارکرده را زمینه‌‌‌‌ساز رفع انحصار از بازار خودرو دانست.

*تصویب کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی

پس از آن نمایندگان وارد دستورکار شدند که بررسی کلیات لایحه 2 فوریتی وزارت بازرگانی اولین دستورکار نمایندگان بود که پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات این لایحه با اکثریت آرا به تصویب رسید.

*انتخاب ناظران مجلس در شوراهای عالی

در ادامه این جلسه انتخاب ناظران مجلس در هیات‌های امنای صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، اجرای قانون محاسبات عمومی و شورای عالی ورزش در دستورکار صحن قرار داشت و در این راستا وکلای ملت، صمداله محمدی را با 84 رای موافق به عنوان عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیئت امنای صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان انتخاب کردند. همچنین بهروز محبی نجم آبادی را به عنوان عضو ناظر هیات سه نفره اجرای قانون اصلاح تبصره 4 ماده 95 قانون محاسبات عمومی تعیین کردند.

همچنین در ادامه وکلای ملت محمدمهدی فروردین را نیز با 123 رأی موافق به عنوان عضو ناظر شورای عالی ورزش انتخاب کردند.

*انتقاد مصری از عدم افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی

در بخشی از جلسه علنی امروز عبدالرضا مصری که ریاست جلسه علنی را بر عهده گرفته بود با تاکید بر بیان تذکری از جانب تمام نمایندگان مجلس به سازمان برنامه و بودجه،گفت: مجلس شورای اسلامی مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) را 40 درصد افزایش داد، اما دولت در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد فقط 20 درصد به مستمری اقشار مذکور افزود. این امر به طور قطع غیرقانونی است و انتظار داریم در اولین پرداخت هم معوقات و هم مرّ قانون پرداخت شود و اگر قرار است کسری صورت گیرد، نباید از محرومان جامعه چیزی کسر و حق آنها ضایع شود.

*اعلام وصول‌ها

بنابر این گزارش، در این جلسه طرح اصلاح بند (3) ماده (32) قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و شورای عالی استان‌ها و لوایح اساسنامه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و همکاری قضایی بین‌المللی نیز اعلام وصول شد.

*اصرار نمایندگان بر برگزاری انتخابات تناسبی در تهران

به گزارش تسنیم، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (2) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی روز دوشنبه قرار داشت.

در ابتدای این جلسه، محمدباقر قالیباف قهرمانی تیم ملی والیبال زیر 21 سال و نایب قهرمانی تیم ملی بسکتبال بانوان (دختران زیر 16 سال) را تبریک گفت.

*ارجاع تشکیل وزارت بازرگانی به کمیسیون اجتماعی

ادامه رسیدگی به لایحه 2 فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی در دستورکار قرار داشت که پس از بررسی‌های اولیه، رئیس مجلس ، این لایحه را به منظور رفع برخی از ابهامات به کمیسیون اجتماعی باز گرداند و توضیح داد: یک ابهام جدی در ماده واحده این لایحه و تبصره‌های آن وجود دارد. براساس اصل 130 قانون اساسی باید وظایف دستگاه‌ها دقیقا در قانون مشخص شود و مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار نمی‌تواند تعیین وظایف دستگاه‌ها را به دولت بسپارد. در اینجا وظایف وزارت بازرگانی به طور دقیق احصا نشده است.

در بخش دیگری از این جلسه نمایندگان گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها پیرامون طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را به منظور تامین نظر شورای نگهبان بررسی کرده اما در نهایت با پیشنهاد کمیسیون مبنی بر حذف ماده مربوط به برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در تهران مخالفت کردند.

بنابراین قالیباف اعلام کرد که این ماده بار دیگر به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها باز می‌گردد.

*تکالیف مجلس برای سازمان مالیاتی

دستورکار دیگر نمایندگاندر این روز ،‌ بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (2) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بود که درجریان این بررسی ها سازمان امورمالیاتی مکلف شد با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مؤدیان در پایان هر دوره، نسبت به تهیه اظهارنامه برای کلیه مؤدیان اقدام کند.

نمایندگان همچنین سازمان امور مالیاتی را مکلف کردند تا نسبت به ثبت نام و عضویت کلیه مودیان در سامانه مؤدیان و تخصیص کارپوشه اختصاصی به آنها اقدام نماید.

در مصوبه ای دیگر نمایندگان مشخص کردند که چه شرکت هایی ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هستند.

سازوکاری هم برای محاسبه مالیات مودیانی که فروش سالانه آنها کمتر از نصاب معین شد و بر این اساس نمایندگان به سازمان امور مالیاتی اجازه دادند که ماخذ محاسبه مالیات و عوارض فروش گروه‌هایی از مودیان را که میزان فروش سالانه آنها کمتر از نصاب تعیین شده است را با توجه به میزان فروش آن‌ها در هر دوره مالیاتی و ضریبی که توسط سازمان تعیین می‌شود، محاسبه و مالیات آن را پس از کسر اعتبار قابل قبول دریافت نماید.

همچنین با تصویب مجلس، بانک مرکزی موظف شد که به رسید پرداخت صادره توسط دستگاه‌های کارتخوان و گزارش الکترونیکی درگاه‌های الکترونیکی پرداخت، شماره منحصر به فرد مالیاتی تخصیص دهد.

نمایندگان در ادامه جلسه ، ماده 4 لایحه الحاق پنج تبصره به ماده (2) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، سازمان امور مالیاتی موظف شد مودیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده که فراخوان نشده اند را طبق جدول زمان بندی تا پایان سال 1403 فراخواند.

* طرح جامع مدیریت شهری و روستایی به صورت عادی در مجلس بررسی می‌شود

نمایندگان همچنین تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل 85 قانون اساسی را بررسی کرده و در نهایت با این درخواست مخالفت کردند. بنابراین طرح جامع مدیریت شهری و روستایی به صورت عادی در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

*بیانیه قدردانی رئیس قوه ‌قضائیه از نمایندگان

همچنین در جلسه علنی امروز محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه قدردانی رئیس قوه قضائیه از نمایندگان مجلس را قرائت کرد

*اعتراض به کنسرت برج‌میلاد

به گزارش تسنیم، در پایان جلسه علنی روز دوشنبه، مجتبی ذوالنور نایب رئیس قوه مقننه ،‌ با اشاره به اینکه کنسرت ابتذالی که در برج میلاد برگزار شد محل ترویج منکرات بود،‌ گفت: وزیر ارشاد شریک بوده و باید پاسخگو باشد. افکار عمومی مردم با این کنسرت جریحه دار شد و باید در صدور مجوزهای چنین کنسرت‌هایی تجدید نظر شود. کسانی که مسئولیت برج میلاد را در اختیار دارند باید توجه کنند تا شریک گناه نباشند و زمینه فساد و گناه را در کشور ایجاد نکنند. شهردار تهران نیز باید بر روی کنسرت‌ها و تجمعاتی که در برج میلاد برگزار می‌شود نظارت داشته باشد.

*سوال از وزیر ارتباطات در دستورکار مجلس

به گزارش تسنیم، جلسه علنی روز سه‌شنبه این هفته به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رسیدگی به گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان اوقاف و امورخیریه کشور در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن گرامی داشت فرا رسیدن سالروز تشکیل شورای نگهبان با فرمان رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره)، گفت: شورای نگهبان نهادی ریشه‌دار در تاریخ معاصر ایران بوده و از زمان تصویب اصل فراز اول قانون اساسی در زمان مشروطه تا به امروز وظیفه صیانت از قانون اساسی و احکام مبین اسلام را عهده‌دار بوده است.

اولین دستورکار جلسه علنی امروز بررسی سوال محمدرضا پورابراهیمی از وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی ضمن طرح چند سوال از وزیر ارتباطات پیرامون علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در زمینه‌های عملیاتی،‌ گفت: علی‌رغم وعده‌هایی که وزیر ارتباطات در زمان رای‌گیری به نمایندگان برای بهبود شاخص‌های این حوزه داده بود، در دو سال گذشته نه تنها شاهد ارتقاء شاخص‌های زیرساختی حوزه ارتباطات نبودیم، بلکه امروز در کمتر شهر و روستایی است که مردم از وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی ناراضی نباشند.

عیسی زارع پور هم ضمن پاسخ به این اظهارات یادآور شد که بیش از صدهزار سایت و سرویس پرکاربرد را برای ای‌پی‌های ایران تحریم و ممنوع کردند لذا سازوکاری طراحی شده تا برنامه نویسان و نخبگان از این سرویس ها بدون فیلترشکن استفاده کنند.

وی همچنین با بیان اینکه برای کاهش پینگ و تاخیر بازی های رایانه ای سرویس ویژه ای برای گیمرها طراحی شده است، افزود: در حال حاضر پیام رسان های داخلی مورد اقبال قرار گرفته اند به طوری که ماهیانه بیش از 40 میلیون نفر از این پیام رسان ها استفاده می کنند. تمام زیرساخت های آن را وزرات ارتباطات تامین و اتصال متقابل را راه اندازی کرده است.

درنهایت نماینده مردم کرمان از توضیحات وزیر پیرامون سوال خود درباره علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در زمینه‌های عملیاتی به صورت مشروط قانع شد.

در ادامه محمدباقر قالیباف خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: از شما درخواست دارم که شبکه ملی اطلاعات را با اولویت پیش ببرید و با جدیت در دستور کار خود قرار دهید.

*حجت الاسلام پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل نود شد

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز،‌ نصرالله پژمانفر با ١١5 رای از مجموع ٢٢5 رای نمایندگان حاضر در جلسه، رییس کمیسیون اصل نود در اجلاسیه چهارم شد.

*موافقت با تفحص از اوقاف

بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از دیگر دستورکارهای نمایندگان بود که در نهایت با 170 رای موافق با آن موافقت کردند.

*گزارش کمیسیون اصل نود درباره اثر فعالیت پتروشیمی‌های متانولی در بخش عمومی

در ادامه جلسه این روز ،‌ سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ضمن قرائت گزارش این کمیسیون در خصوص ارزیابی اثر فعالیت پتروشیمی‌های متانولی در بخش عمومی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته مجتمع‌های تولید متانول کشور طی 12 سال گذشته 1.7 میلیارد دلار ارزش کاسته تولید داشته است که برای اصلاح ریل‌گذاری گذشته یکسری اقدامات ضروری است.

*گزارش کمیسیون اصل نود درباره آبیاری محصولات زراعی با آب‌های آلوده

علی خضریان همچنین ضمن قرائت گزارشی درباره استفاده از آب‌های آلوده و غیرمتعارف در کشت محصولات کشاورزی گفت: مستند به اظهارات دستگاه‌های ذی‌ربط، بیش از 48 هزار هکتار از زمینهای زراعی در سطح کشور زیر کشت محصولات کشاورزی است که با آبهای نامتعارف کشت و تولید می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۵۴۴۹۴۱۳:۱۶:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۳۰
چرا پس از دو سال از تفحص از بورس نتیجه ای از آن منتشر نشده است
ناشناس۳۱۵۴۶۲۳۱۴:۰۳:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۳۰
مگه قرار نبود در صورت دادامه تورم و گرانی حقوق کارمندان و کارگران ترمیم بشه؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  14. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  15. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  16. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  17. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  18. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین