پایگاه خبری گلوبال تایمز گزارش می دهد: نظم مافیایی آمریکا در نقطه پایان !

گروه جهان الف،   4020424054 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارشی می نویسد: «هرچه آمریکا با صدای بلند تر از نظم جهانی به اصطلاح قانون محور خود دفاع کند، این بدان معناست که در حراست از آن ضعیف تر از هر زمان دیگری است. چالش اصلی آمریکا این است که دیگر کشورها عملا نظم جهانی مطلوب آن را مثل گذشته به رسمیت نمی شناسند و این مساله اعتبار و احترام بین المللی متصور واشنگتن را تا حد زیادی مخدوش کرده است.»

نظم مافیایی آمریکا در نقطه پایان !

به گزارش الف؛ پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارشی با اشاره به استفاده مکرر مقام های ارشد آمریکایی از مفهوم "نظم جهانی قانون محور"، به این نکته پرداخته که دولت آمریکا در پسِ استفاده از پوشش و مفهومی زیبا، رویه های مجرمانه و غیرقانونی را دنبال می کند و عملا یک نظم جهانی مافیایی را به الگوی اصلی خود در قالب معادلات جهانی تبدیل کرده است. 

پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارش خود می نویسد:

« "نظم جهانیِ قانون محور" به عنوان اصطلاحی که دستگاه سیاست خارجی آمریکا به کرات از آن استفاده می کند، دقیقا به چه معناست؟ این مفهوم هیچگاه به صورت دقیق تعریف نشده تا اینکه اخیرا یک توئیت پرطرفدار و ترند، ماهیت مافیایی این اصطلاح را بیش از هر زمان دیگری جلوی چشم افکار عمومی جهان قرار داد. 

"نوری ویتاچی" یک روزنامه نگارِ متولد سریلانکا که در هنگ کنگ اقامت دارد، 10 تعریف را از نظم جهانی قانونی محورِ ادعایی آمریکا ارائه کرده است: "آمریکا بر جهان حکومت می کند، آمریکا تمام قوانین را تعریف و تنظیم می‌کند، هیچکس نمی تواند و حق ندارد بداند که قوانین چه هستند، آمریکا مسوولِ انعطاف پذیری ماهیت غیرموجود و غیرواقعی قوانین بین المللی است، قوانین و رویه های آلترناتیو و جایگزین حکومت ها که با موفقیت کار می کنند همواره به مثابه جلوه هایی از اقتدارگرایی معرفی می شوند و در نهایت اینکه تسلط ناعادلانه 13 درصد از قدرت های اقلیت غربی بر جهان که خود جلوه ای عینی از تمامیت خواهی و تفکرات توتالیتری آن ها است، همواره بایستی به مثابه نمودی از دموکراسی معرفی شود." 

حداقل دو نکته در تعاریفی که روزنامه نگار مذکور ارائه می کند، قابل تامل و بررسی است. اولا، هیچکس نمی داند نظم جهانی قانون محور چیست و چگونه تنظیم شده است. البته که در این رابطه باید ایالات متحده آمریکا را استثنا دانست. واشنگتن به صورت عامدانه از ارائه یک توضیح و تعریف دقیق در رابطه با مفهوم مذکور خودداری می کند، زیرا اساسا قوانین مبهم انعطاف بیشتری را برای آمریکا فراهم می کنند تا آن ها را آنگونه که خود می‌خواهد تفسیر کند. 

دوم اینکه رویه های هژمونیک خودمحورانه و افراطی آمریکا مدت هاست که موجی از نارضایتی را در میان بسیاری از افراد و کشورها در اقصی نقاط جهان ایجاد کرده اند. این نارضایتی گسترده یکی از نمودهای خود را در قالب توئیت اخیر روزنامه نگار سریلانکایی که پیشتر به وی اشاره شد، نشان داده است. با این حال، مساله قابل تامل در این میان این است که استقبال گسترده از این توئیت و اظهارنظرها و کامنت هایی که از آن حمایت کرده اند، حامل معانی قابل توجهی به ویژه برای دولت آمریکا است. 

اگر به بررسی تصمیمات مهمی که دولت آمریکا در سال های اخیر گرفته بپردازیم، به خوبی متوجه می شویم که آنچه "نوری ویتاچی" در مورد نظم جهانی قانون محور و کنشگری منفی آمریکا در قالب آن ارائه کرده، با واقعیات عینی مو نمی زند. شاید جدیدترین نمونه در این رابطه مساله اعطای بمب های خوشه ای از سوی واشنگتن به دولت اوکراین باشد. در فوریه سال 2022، مسوول وقت مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا "جن ساکی" استفاده از بمب های خوشه ای را نمونه ای عینی از "جنایت جنگی" توصیف کرد. یک سال بعد، آمریکا عملا قوانین ادعایی خود را تغییر داد و تصمیمی گرفت که بمب های خوشه ای اش را به اوکراین تحویل دهد! 

نظم جهانی قانون محور مورد ادعای آمریکا، هر چیزی که هژمونی ادعایی این کشور را به چالش بکشد، سرکوب می کند. در این زمینه مثلا می توان به رویکردهای خاص آمریکا در رابطه با اوج گیری قدرت چین در جهان اشاره کرد. متعاقبا آمریکا اعتقاد دارد که این مساله درست است که تحریم های یکجانبه و یا محدودیت های صادراتی را علیه چین وضع و تحمیل کند. 

با این حال، زمانی که چین نیز مجموعه قوانین محدودیت کننده و کنترلی در زمینه صادرات گالیوم و ژرمانیومِ خود تعریف می کند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چین را به اعمال فشار از طریق اهرم های اقتصاد بر آمریکا و عدم رعایت قوانین بازی جوانمردانه متهم می کند. 

در عین حال، در چهارچوب معادله تقابل با چین و محدودسازی آن، آمریکا یک قاعده تکراری و همیشگی دارد: "جزیره تایوان نباید با سرزمین مادری خود(چین) متحد شود". آمریکا اهمیتی نمی دهد که مساله تایوان یک موضوع مرتبط با حاکمیت و تمامی ارضی چین است با این حال، اگر چین قوانین و قواعد آمریکا را نپذیرد، این بدان معنا خواهد بود که پکن نظم جهانی قانون محورِ مد نظر آمریکا را نقض کرده است. 

برای آمریکا، مفهوم نظم جهانی قانون محور باید کاملا در راستای منافع آن باشد. برای مثال، هنگامی که تجارت آزاد به منافع آمریکا سود می رساند، واشینگتن قویا با هرگونه دخالت دولت ها در اقصی نقاط جهان در اقتصادهایشان مخالفت می کند. با این حال زمانی که تجارت آزاد دیگر حامل منافعی برای واشینگتن نباشد، این کشور هیچ تردیدی در اجرای اقداماتی نظیر عملیاتی کردن "لایحه کاهش تورم" و دخالت خود در اقتصاد نمی‌کند. 

لایحه ای که اتحادیه اروپا تاکید می کند تولیدکنندگان مستقر در اروپا را با خسارت های جدی رو به رو کرده است زیرا آن ها مجبورند با بازاری دستکاری شده و رقبایی که در آمریکا یارانه های سنگین می گیرند، رقابت کنند. 

این نظم جهانی قانون محور نیست، این یک نظم دیکتاتورگونه است و حقیقتا بایستی آن را یک نظم بین المللیِ مافیایی ارزیابی کرد. این نظم تنها این نکته را ثابت می کند که زمانی که آمریکا در مورد دموکراتیک بودن خود در داخل مرزهایش غلو می کند، به نحو گسترده ای، اقتدارگرایی و تمامیت خواهی را ورای مرزهایش دنبال می‌کند. 

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، باید تاکید کنیم که این نظم حتی از نظم مافیایی نیز بدتر است زیرا رئیس یک تشکیلات مافیایی شاید به برخی قواعد اخلاقی در جهان گانگسترها وفادار و متعهد باشد. با این حال، آمریکا به هیچ اصول اخلاقی وفادار نیست و صرفا خودخواهی های خود را دنبال می کند. 

مهمتر از همه اینکه باید توجه داشته باشیم که اکنون آمریکا تا حد زیادی از قدرت کافی جهت حراست از نظم خودخواهانه و مطلوبش برخوردار نیست. هژمونی آمریکا با چالش های عدیده ای رو به رو است و شبیه به کشتی است که کف آن مملو از سوراخ شده است. به لطف جنگ هایی که آمریکا یا به صورت مستقیم در آن ها حضور داشته و یا به صورت نیابتی آن ها را مدیریت کرده و می کند، این به اصطلاح ابرقدرت تلفات زیادی را به غیرنظامیان و منافع اقتصادی و دارایی هایشان وارد کرده است. 

مساله ای که فجایع انسانی بزرگی را خلق کرده و عملا قدرت ملی و احترام بین المللی متصور آمریکا را زیر سوال برده است. نیازی به گفتن نیست که نشانه های جدی در مورد سقوط هژمونی دلار در چهارچوب معادلات اقتصادی جهان، مدت هاست که آشکار شده اند. 

جامعه بین المللی در شرایط کنونی تا حد زیادی بیدار شده و فهمیده که نظم جهانی قانون محوری که آمریکا مدام به آن اشاره دارد، دقیقا به چه معناست. کشورهای نوظهورِ بیشتری به دنبال ایجاد یک جهان چندقطبی هستند. این مساله بدون تردید آمریکا را ناراحت می کند و البته که آن را وادار کرده تا برای حراست از شعارها و ارزش های ادعایی خود، به هر کاری دست بزند و متحدانش را در کنار خود نگه دارد. در این راستا، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که متحدان آمریکا باید خود را آماده هر سناریوی در فضای پسازوالِ شدید موقعیت آمریکا در عرصه بین المللی کنند. 

هرچه آمریکا با صدای بلند تر از نظم جهانی قانون محور خود دفاع کند، این بدان معناست که در حراست از آن ضعیف تر از هر زمان دیگری است. و الا چه نیازی است که آمریکایی ها تقریبا هر روز در این رابطه صحبت می‌کنند. چالش اصلی آمریکا این است که دیگر، کشورها عملا نظم جهانی مطلوب آن را مثل گذشته به رسمیت نمی شناسند و این مساله اعتبار و احترام بین المللی واشنگتن را تا حد زیادی مخدوش کرده است. آمریکا باید بپذیرد که انحصار خود در حوزه تعریف مبهم و کلی نظم جهانی قانون محور را تا حد زیادی از دست داده و دیگر در این رابطه تنها بازیگر نیست.»

 

لینک: 

https://www.globaltimes.cn/page/202307/1294153.shtml

دیدگاه کاربران

علی۳۱۴۴۷۳۸۰۰:۴۸:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
نظم جایگزین چیست ؟ نظم مائویی چینی ؟ یا نظم تزاری روسیه ؟ یا نظم عثمانی ؟ نظم کمونیستی ؟ یا نظم سوسیالیستی ، دنیا نظم های مختلفی را تجربه کرده ، قطعا تظم امریکایی ایده ال نیست و لی از نظم روسی بهتره
ناشناس۳۱۴۵۰۴۶۰۹:۴۱:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
الان نظم آمریکایی داره تموم می‌شه چرا یقه ما رو گرفتی!؟ به ما چه که جایگزین چیه!؟ ما فقط باید تلاش کنیم توی نظم جدید جایگاه بهتری داشته باشیم!
ناشناس۳۱۴۵۲۳۲۱۱:۲۷:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ظاهرا نظم چند قطبی درذهن شما نمیگنجه وتصور دنیای بدون ارباب براتون سخته! چیزی که فعلا پدر دنیارو دراورده یکجانبه گرایی بی حد وحصر امریکاست. تعداد جنگ هایی که ازسال ۲۰۰۰ به بعد توسط امریکا راه افتاده رو بیاد بیار بعد باهاش مشق نظم امریکایی بنویس
ناشناش۳۱۴۴۷۵۳۰۱:۳۳:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
بدون تردید به سمت جنگ جهانی سوم از نوع اتمی میرویم.
ناشناس۳۱۴۴۷۸۴۰۲:۳۰:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
یک مسئله مشخص است، اگر فرض محال آمریکا از روی نقشه حذف شود.
ناشناس۳۱۴۵۰۵۰۰۹:۴۳:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
فقط یه رژیم هست که باید محو بشه، اما آمریکا چرا باید محو بشه، به یه کشور عادی در دنیا تبدیل می‌شه مثل خیلی از ابرقدرت‌های قدیم که الان یه کشور معمولی هستند!
ناشناس۳۱۴۴۷۸۷۰۲:۵۰:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آمر یکا یه زمانی خوب بود اما الان واقعا در نقش شیطان بزرگ است و قدرت افتاده دست سرمایه داران ببمار دنیا ندیده است که هرکاری میخوان میکنن
ناشناس۳۱۴۵۰۳۹۰۹:۳۸:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ببخشید کی خوب بوده!؟ زمان قتل عام سرخپوست‌ها یا کودتا در ایران یا جنگ ویتنام یا جنگ افغانستان و عراق یا الان!؟
ناشناس۳۱۴۴۸۵۱۰۶:۰۸:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
امریکا هم افول کنه چه نتیجه ای داره؟ همین الان روسیه علیه جزایر ما اقدام کرده و زمانی که امریکا ابرقدرت نبود روسیه ما را اشغال میکرد و هر کاری دلش می خواست میکرد من نمی دانم این درگیری با امریکا و این لجبازی کی تموم میشه چقدر باید هزینه داده بشه
ناشناس۳۱۴۴۹۰۲۰۷:۳۸:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
همه کشورها به فکر منافع خود هستند و در این راستا قطب هایی شکل گرفته که در کشاکش هستند. هر کشوری نیز باید تشخیص دهد که سود یا زیانش در چیست. با این حال نسبت به صد سال پیش تفکر روابط برد-برد و اعمال قوانین بین المللی بیشتر شده است.
ناشناس۳۱۴۴۹۳۶۰۸:۱۶:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
این را همه فهمیدن الی غرب گداهای داخلی
ناشناس۳۱۴۵۲۲۱۱۱:۲۳:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
نگاهی به هند بیانداز و احترامی که بواسطه سیاست های مستقل خود نزد کشورهای دیگر و حتی آمریکا کسب کرد.
ناشناس۳۱۴۶۰۲۰۱۵:۱۵:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
شرق تمام پیشرفت صنعت و بهداشت و حتی کشاورزیش مانند بقیه کشورهای دنیا مدیون جهش علمی و اجتماعی غرب در دو سده اخیر است.
ناشناس۳۱۴۴۹۴۹۰۸:۲۶:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
این همه سال در مورد افول آمریکا نوشتید و هنوزم دارید مینویسید؟ به جاش یک نگاه به آمار و ارقام اقتصادی بندازید گواه خیلی چیزها هست
ناشناس۳۱۴۵۰۴۳۰۹:۳۹:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
البته مطلب مال پایگاه خبری گلوبال تایمز هست!
ناشناس۳۱۴۵۴۵۹۱۲:۴۷:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
سهم اقتصاد آمریکا در گذشته چقدر بود و الان چه مقدار؟ سهم دلار چه مقدار و الان چقدر؟ و...
ناشناس۳۱۴۵۰۲۴۰۹:۲۸:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
بطورخیلی خلاصه آمریکاشیرپیری شده که فقط غرش میکندوسایرتوانایی های خودراازدست داده
سید رشتی۳۱۴۵۹۹۳۱۵:۰۷:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
خیر. آمریکا امپراتوری نسبتا جوانی است که از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. اگر رهبری خود را از دست رفته میدید قطعا او یا رقبای بالفعلش دست به کار میشدند. اما فعلا سلطه تقریبا مطلق دارد. هم نطامی ، هم فن آوری و هم اقتصادی و پولی.
ناشناس۳۱۴۵۲۹۱۱۱:۵۲:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
از کی حرفهای رسانه دشمن مهم شده !؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  20. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

آخرین عناوین