غدیر، چشمه‌ همیشه‌ جوشان ولایت

  4020416010 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

واقعه "غدیر خُم" یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام و نقطه عطفی تاریخی است که پیامبر مکرم اسلام (ص) بنا بر آنچه بدو وحی شده بود، برای جلوگیری از قطع پیوند امت با ولایت، چشمه‌ای جوشان و چراغی فروزان را به آنان نمود تا به هنگام تشنگی از زلالش سیراب شده و به گاه غلبه تاریکی، در شعاع نورش راه را گم نکنند.

غدیر، چشمه‌ همیشه‌ جوشان ولایت

به گزارش ایرنا، در روایات اسلامی از غدیر به «عیدالله‌الاکبر»، «یوم العهد المعهود» و «یوم المیثاق المأخوذ» تعبیر شده است که این نشان از تأکید و اهتمام خاصی دارد که پیشوایان دین برای این روز شریف قائل شده اند.

این واقعه‌ تاریخی نشان از اساسی‌ترین برنامه‌های پیامبر خاتم (ص) برای دوام، عزت و شکوه اسلام و قرآن دارد. رویدادی که طی آن پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) مهم‌ترین ماموریت خود را به انجام رساند.

ماموریتی که انجام آن در حکم تکمیل رسالت و کوتاهی از انجام آن به منزله از بین رفتن زحمات چندین ساله آن حضرت و ناتمام ماندن پیامبری او بود.

بنابراین غدیر، تنها یک واقعه معمول تاریخی نیست که در کتاب ها از آن نامی آورده باشند، بلکه اساس دین و تکمیل کننده رسالت نبوی است و بزرگداشت این عید سعید نیز به معنای احیای هویت اسلامی است.

غدیر امتداد نبوت

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در خصوص اهمیت غدیر هم در روایات و هم در قرآن کریم،‌ در سوره "مائده" چند ویژگی برای این روز ذکر شده است.

حجت الاسلام مرتضی همتی فر افزود: برای غدیر در قرآن کریم کامل شدن دین، یاس کفار و رضایت الهی بر انتخاب این دین برای مسلمانان بیان شده است و امام صادق(علیه‌السلام) در این خصوص فرموده اند که روز عید غدیر در میان روزهایی مثل عید فطر و قربان و جمعه، همانند ماه در میان ستارگان است و این روز را باعظمت ترین عید و بهترین روز سال می دانند.

وی ادامه داد: در روایات بر اهمیت این روز تاکید شده است، وقتی پیامبر(ص) به عنوان خاتم انبیا مشخص شد و قرار بود دیگر پیامبری نباشد، وظیفه به سر منزل رساندن امت اسلام بر دوش ائمه اطهار(ع) قرار گرفت، زیرا زمین نمی‌تواند از حجت حق خالی باشد و باید افرادی باشند که جامعه را به سوی هدف نهایی و کمال راهنمایی کنند.

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: غدیر روزی است که نعمت الهی و دین کامل می‌شود. در این روز کفار از اینکه نمی توانستند اسلام را همانند دینهای گذشته تحریف نمایند،‌ ناامید شدند و رمز ماندگاری دین اسلام، امتداد نبوت و واقعه غدیر است که امیدواریم تا ظهور حضرت مهدی(عج) بتوانیم این دین را حفظ کنیم.

غدیر تجلی روح دین در کالبد جسم

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی گفت: اهمیت غدیر از آخرین آیاتی که روز ۱۸ ذی الحجه بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شد دریافت می‌شود، جایی که خداوند در سوره مائده می‌فرماید "ای پیامبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد به مردم برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و ادای وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از شر مردمان محفوظ خواهد داشت و دل قوی دار که خدا کافران را به هیچ راه موفقیتی راهنمایی نخواهد کرد".

حجت الاسلام محمدحسین ایزدی افزود: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) ۲۳ سال جنگ، سختی و مرارت را پشت سر گذاشت و در حضور ۱۲۰ هزار نفر قرار شد پیام الهی را ابلاغ کند، این موضوع معلوم می‌شود غدیر، غیر از نماز، روزه، حج و زکات است.

وی گفت:‌ امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند که مبانی اسلام پنج چیز است، نماز، روزه، زکات، حج و ولایت. آن حضرت سپس فرمودند که هیچ چیز مثل ولایت سفارش نشده است.

وی با بیان اینکه غدیر تجلی روح دین در کالبد جسم است، افزود: اگر روح غدیر در نماز حاکم شود نماز پویا می‌شود. یا حج، به روز می‌شود. نمازی باعث وحدت مسلمانان و هراس دشمن می‌شود که تجلی غدیر باشد برای همین است بعد از واقعه غدیر آهنگ آیات فرق می‌کند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی اظهار داشت: کمال دین با نماز، روزه، حج و زکات به تنهایی نیست. وقتی روح در نماز آمد و روح غدیر در حج دمیده شد می‌تواند به روز باشد و مسلمانان را در کنار هم متحد کند. اگر تجلی غدیر، بر دین و اجزای آن باشد باعث هراس و یاس دشمن می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وظیفه شیعیان در زمان کنونی، گفت: امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) در نهج البلاغه فرمودند که هر مامومی باید امامی داشته باشد و به او اقتدا کند. آن حضرت ادامه دادند من از دنیا به ۲ تکه پارچه و ۲ قرص نان بسنده کردم و شما نمی‌توانید مثل من باشید.

حجت الاسلام ایزدی افزود: امیرالمومنین(علیه‌السلام) در ادامه فرمایش خود می‌فرمایند که در چهار چیز مرا یاری کنید و آن، پارسایی، تلاش و کوشش، پاکدامنی و استقامت و مقاومت در برابر دشمن برون و درون است.

مشخص شدن ضابطه و قاعده در غدیر

معاون فرهنگی، تبلیغی حوزه علمیه خراسان گفت: پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود که روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند دستور داد برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدیت شوند.

حجت الاسلام جلال منتظری افزود: تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ هدایت و حکومت، در غدیر معین شده است. اهمیت غدیر فقط این نیست که در جریان آن امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) به عنوان وصی پیامبر(صلی الله علیه و آله) معرفی شد، مهم‌تر از آن این است که در این روز ضابطه و قاعده را معین کردند.

معاون فرهنگی، تبلیغی حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: هر یک از ما وظیفه داریم به عنوان یک شیعه واقعی، روح و معنای غدیر را به گوش مردم جهان که امروز بیش از هر زمانی تشنه عدالت و معنویت هستند، برسانیم. تبلیغ و تبیین اهدافی که غدیر به دنبال آن است یک رسالت همگانی برای شیعیان است.

حجت الاسلام منتظری افزود: از الزامات و بایسته‌های تعظیم شعائر این است که با روح آنها هم‌خوانی و در یک راستا باشد و به انتقال پیام کمک کند که در غیر این صورت کالبدی بدون روح خواهد بود.

وی گفت: غدیر که بالاترین اعیاد اسلامی است، عظمت خود را از پیام بزرگی گرفته که همراه خود دارد. در مراسم بزرگداشت غدیر آنچه نباید فراموش شود اراده خدا بر استقرار حاکمیت او بر عالم با استفاده از سازوکار امامت و ولایت است و به عبارت بهتر تنها شیوه مشروع و مورد قبول الهی، همان ساختار ولایی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۷۵۴۶۰۹:۲۶:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۶
حضرت علی به محض رسیدن به خلافت، تمام امتیازات و رانت‌هایی را که برخی از سرشناسان (به ظاهر به صورت قانونی) در دوران خلفای پیشین برخوردار بودند، گرفت و نه تنها اینگونه موارد را قطع کرد بلکه فرمود هر آنچه که خلفای پیشین به ناحق از اموال خدا و مردم به شما دادند، من باز پس می‌گیرم و به بیت المال برمی‌گردانم. این یک شعار نبود و در مقام عمل هم اجرایی شد. حضرت علی (ع) به اصطلاح حقوق‌های نجومی آن زمان را قطع کردند و در صدد بازگرداندن آن‌ها بود. گروهی از اصحاب با سابقه پیامبراکرم (ص) که اسم و رسمی داشتند و جزء نخبگان و خواص جامعه و آلوده به فساد شده بودند، در برابر حضرت علی (ع) موضع گرفتند و فتنه جمل را به پا کردند. شیوه عدالت محوری در اندیشه و عمل امیرالمومنین (ع) باعث شد رنجش‌هایی به وجود بیاید و به طور طبیعی افراد صاحب نفوذی که به شیوه‌های قبلی عادت کرده بودند، به مخالفت با امام برخاستند. هر چند عامه مردم از این شیوه بسیار خوشحال بودند. در دوره‌ای امام علی (ع) به عبدالله بن ابی رافع که خزانه‌دار امام بود دستور دادند به هر فردی از مسلمانان سه دینار پرداخت کند. سهل بن ابی حنیفه انصاری که از بزرگان انصار بود وقتی برای دریافت سهمش از بیت‌المال مراجعه کرد و دید غلامی که او دیروز آزاد کرده نیز مانند او سه دینار می‌گیرد، بسیار ناراحت شد و اعتراض کرد. مثال دیگر ولید بن عقبه است که نزد امام آمد و به شیوه پرداختی حضرت اعتراض کرد و گفت حداقل آن اموالی را که عثمان به ما بخشیده از ما پس نگیر که امام او را رد و درخواستش را قبول نکرد
ناشناس۳۱۲۷۵۹۴۱۰:۲۲:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۱۶
.. وقتی مردم برای اعتراض و گرفتنِ حقّ خودشان به سوی تو آمدند، سربازان و ياران و نگهبانان خود را از سر راهشان دور كن تا سخنگوی آنان بدون اضطراب در سخن گفتن با تو گفتگو كند من از رسول خدا (ص) بارها شنيدم كه مي فرمود "ملتي كه حق ناتوانان را از زورمندان بي اضطراب و بهانه اي بازنستاند رستگار نخواهد شد" پس درشتي و سخن ناهموار آنان را برخود هموار كن و تنگ نظري و خود بزرگ بيني را از خود دور ساز تا خدا درهاي رحمت خود را به روي تو بگشايد . والسلام لکم دینکم ولی دین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. من عجله ندارم!

آخرین عناوین