محتوای بی محتوا !

عباس مدحجی، گروه فرهنگی الف،   4020411016 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
محتوای بی محتوا !

با همه گیر شدن راه های ارتباطی نسل جدید و رخنه ی فناوری در زیر ساخت ارتباطات نوع بشر، شبکه های اجتماعی هم به سرعت جزو لاینفک زندگی ما شدند. نفوذ ارتباط الکترونیکی یا مجازی به حدی رسیده که توانسته نه تنها تبدیل به عضو ثابت هر خانواده یا ارتباط انسانی شود که در بسیار موارد تعیین کننده، قاضی، افشا کننده و حتی راهبَرِ این روابط هم باشد. روابطی که برای این نسل ناشناخته و در مواردی غیر قابل درک است و با آزمون و خطا در حال فهم آن است. و در این بین روابط انسانی شاید شکننده تر از هر زمان و عصری شده و به واسطه یک پسند و نظر و تاخیر در پاسخ دادن (یا به عبارتی لایک ، کامنت و دیر  سین کردن) میتواند پایانش را نوید داد! 

در این بین اما "تولید محتوا" نقشی کلیدی بازی میکند. خصوصا در شبکه ها و رسانه هایی که نقشی پررنگ در زندگی روزمره ی عوام [و حتی خواص] دارند و علیرغم پرمخاطب بودن از غیرتخصصی ترین و کم کیفیت ترین محتوا رنج میرند، رنجی که البته به مذاق مخاطبان که اینجا مصرف کنندگان محتوا هستند بسیار خوش آمده است. محتواهایی که صِرف درگیر کردن احساس مصرف کننده را در دستور کار دارند و عقلانیت، تخصص، دانش و نگاه ژرف به هر موضوعی را آشکارا به کناری رانده اند. آشپزانی که فقط غذای خوش طعم سرو میکنند فارغ از دقت به مواد اولیه تهیه غذا ‌و تاثیرش بر روح، روان و حتی جسم مخاطب کم سوادِ پُر ولع.

کافی ست که عضو یکی از شبکه های پُرمخاطب اجتماعی بر بستر اینترنت باشید. با یک اسکرول ساده با حجم وسیعی از محتواهای تکراری، کم کیفیت‌، سطحی، زرد، سرگرم کننده، احساسی، نمایشی، ساختگی و بدون پشتوانه علمی روبرو شوید. فرق چندانی نمیکند که از تلگرام شروع کنید یا ردایت، واتساپ یا اینستاگرام ، توییتر یافیس بوک، همه با توجه به مخاطبانشان کم و بیش درگیر این سرطان بدخیم هستند و تنها تفاوتش در دُز و غلظت آن است. اگر مخاطبان یک شبکه مثلا قشر فرهیخته باشند، این محتواها به شکل اصولی تری [البته با همان نیت و کیفیت] تهیه و منتشر میشوند. زحمت در شبکه هایی که مخاطب عوام دارند کمتر و البته پُر درآمدتر و پُرمخاطب تر است.

تبلیغات غذاهای حجیم و بمب و گُنده و عجیب و غریب، کیف و کفش و مدو لباس و چگونه ست کردن آن رنگ با این لباس و این کفش با آن کلاه، ترید و بورس بازی و ترفندهای یک شبه پولدار شدن، راونشناسی زرد و بدون بنیه علمی با آثار مخرب، مسخره کردن گویش ها و اقوام و افراد و اشتباهاتی که سر از تصویر و صدا درآورده اند، ترند کردن بی دلیل یک موسیقی [بی دلیل برای مخاطب و پُردلیل برای تولید کنندگان محتوا]، توصیه های پزشکی مدرن و سنتی و عطاری که معلوم نیست کدام اساس علمی آنها را تایید کرده، توسل به هر روشی برای فروش اینترنتی و متقاعد کردن مخاطب خریدار، اندام نمایی به نام ورزش و فعالیت های ورزشی و باشگاه و آموزش، پروپاگاندای خبری جهت پررنگ یا کم رنگ کردن موضوع، فرد یا تصمیمی، تبدیل هر جمله و اکت بی ربطی از سینما و ادبیات و افراد مختلف به جملات تاثیر گذار [و اصطلاحا سُس ماستی]، عقده گشایی های جنسی_روانی در هر قالبی، درآوردن اشک یا خنده ی مخاطب به هر قیمتی برای بیشتر دیده شدن، نمایش اگزجره از تمایلات و تفکرات سیاسی، مذهبی و فلسفی برای کسب پیرو و عضو و هزاران مثال دیگر ...

این آفتی ست که روی تمام ابعاد زندگی امروز ما چنبره زده و حتی اگر خودمان را مستقیم درگیر نکرده باشد به واسطه ی درگیر کردن اطرافیان و عزیزانمان که با ما مرتبط اند‌، ماراهم نیش زده است. محتوایی که قضاوت ها، ارتباطات، سبک زندگی، نوع نگاه به پدیده ها و اتفاقات اطراف و حتی احساساتمان به پیش آمدهای زندگی و محیط را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و چنان ما را در خلسگی بلعیده که جز بر طریقت مجازی، طریقت دیگری را نمیبینیم. محتواهایی که پشت اغلب آنها نه یک متفکر سمج یا پزشک حاذق یا گروه تولید متخصص قوی که یک یا چند بلاگر است با هدف بیشتر دیده شدن، پسند مخاطب بودن، افزایش بازدید داشتن و شاید کسب درآمد تبلیغ. بلاگری که نه نگران عواقب محتوایی ست که نشر میکند و نه پیگیری قضایی مچش را میگیرد. فضایی که بلاگر را تبدیل به سلبریتی یا شخصیت تاثیر گذار میکند و اورا تا حد متخصصان بالا می آورد. فضایی که البته خاص ایران نیست و در تمام جهان کمابیش رخنه کرده. بله، در حلقه ی اول نسخه ی زاویه ی دید ما توسط همین افراد پیچیده میشود و در حلقه های بعد پروپاگانداها و جریان سازها و در حلقه های بعد مالکان و تصمیم سازان این فضای درهم و برهم.

گرچه نمیتوان نقش و حضور افراد، حسابها، رسانه ها و فعالان صحیح و کیفی را ندید گرفت اما سطح محتواسازی فِیک آنقدر بالارفته که بر محتوای درست و تخصصی غالب گشته و حتی در مواردی هم تشخیص سره از ناسره و محتوای فیک از اوریجینال سخت شده است. از سویی دیگر همین اندک توان در تولید و نشر محتوای صحیح باید تقویت، هویت بخشی و ارزش گذاری شود.

شناخت نوع و ارزش محتوا باید در دستور کار تمام واحدهای فرهنگی قرار بگیرد همانطور که برای تشخیص اخبار واقعی از اخبار جهت دار و غیرواقعی توان گزارده میشود. منابعی که چون به نظم حاکم بر مجازی و تولید محتوای بی بنیه تن نداده اند، گُم، مهجور ویا منزوی میشوند. نیل به این هدف در جامعه ای که هنوز گمان میکند اگر پیامی را برای هفت نفر ارسال کند گوشی موبایلش شارژ میشود البته کار راحتی نیست. بیشترین تلفات این راه هم وقت و عمر و ذهن مخاطب است. تبدیل ناهنجار به هنجار و تسهیل تلف کردن عمر و وقت، ارزشمندی جهل و سرگرمی و وقت گذرانی بر مجاهدت و تلاش و دانش اندوزی‌، کسب هویت جعلی، غرق شدن در دنیای غیرواقعی و فاصله پیداکردن با واقعیت، کاهش قدرت درک و تحلیل با تکیه بر اطلاعات نادرست واصله، اهمیت یافتن امورات زندگی شخصی افراد بر دستاوردها و آثارشان از مهمترین پیشامدهای  این فضاست. 

شاید نگاه اول برای رهایی از این محتوای تقلبی به فیلترینگ دوخته شود. بدترین و البته غیرکاربردی ترین راه فیلتر کردن است. در دنیایی که تهیه ی فیلترشکن رایگان و پولی کار چندان سختی نیست‌، فیلترینگ فقط به رشد بی اعتمادی مخاطب و حساب بانکی فیلترشکن فروشان و نارضایتی جمعی می انجامد. ریشه ی هبوط مخاطبان به چاه بی دانشی در فضای مجازی، فقدان آموزش صحیح است. مخاطب هوشمندی که سواد رسانه دارد و آموزشهای پایه و اولیه علمی، بهداشتی‌، روانی‌، اقتصادی، مذهبی و... را در گذشته آموخته و میداند برای پذیرش هرچیزی باید ریشه اش را کجا دنبال کند و متوجه است که وقتش را روی چه مواردی متمرکز کند تا اعتیاد مجازی عمرش را قورت ندهد، براحتی میتواند زندگیش را از این گزند حفظ کند. پیگیری و نظارت بر کار کاربران مجازی که خطرآفرین، کلاه بردار، مروج ناهنجاری سواستفاده، قانون شکنی و امثالهم هستند هم می تواند این موقعیت را بهبود بخشد[ البته نه چیزی که امروز توسط پلیس فتا شاهدش هستیم].

امروز در شرایطی هستیم که یک دختر ۱۶ ساله از منزلش و فقط با یک موبایل میتواند خیلی بیشتر از یک نماینده مجلس طرفدار داشته باشد، یک جوان ۲۴ ساله با همان امکانات و کمی بیشتر بیش از وزیر در اجرا یا عدم اجرای قانون دخالت کند، یک صفحه یا حساب کاربری قوی تر و سریعتر از یک قاضی، متهمی را مجازات کند، آن هم در زمانی که نمایندگان و وزرا و مسولان در شبکه هایی عضوند که خود فیلتر کرده اند!

  ساده انگارانه است اگر نخواهیم این نقش های پررنگ را جدی بگیریم و ساده انگارانه تر است اگر برای کنترل فضا فقط فیلتر کردن به ذهنمان برسد. فیلترینگی که بطرز مضحکی هیچ کس هم مسؤلیت آن را گردن نمی گیرد. فراموش نکنیم محتوای مزورانه، جهت دار، شبهه انگیز و فاقد هرگونه وجاهت همیشه در طول تاریخ بوده است. تنها چیزی که توان مقابله با آن را داشته فهم، درک، دانش و آموزش مردم زمانه است. روشنگری ذهن مخاطب و کاهش مشتری دکان دروغ و شایعه قوی ترین نسخه ی خداحافظی با محتوای بی محتواست.




دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۱۶۹۰۱۲:۰۷:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۱
باید در مدارس سواد رسانه تعلیم داده شود. عکس شخص را می گذارند و یک جمله از او می نویسند بدون ذکر هیچ منبعی که شخص این حرف را کجا و کی گفته. سخنان و فیلم ها را تقطیع می کنند. تصاویر را فتوشاپ می کنند و هزار ترفند دیگر
ناشناس۳۱۲۱۸۰۲۱۳:۱۱:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۱
بله محتوای تولید شبکه های داخلی محتوای بی معنی و بدرنخور که اصلا کابر بهش توجه نمی کنه ولی کلی بابتش بودجه هزینه شده و بیشتر سبب بی اعتمادی میشه چون نیت و عملکرد تهیه کنندگان محتوی داخلی نه جلب رضایت عموم مردم بلکه جلب رضایت صاحبان قدرت دارای پول هست !
ناشناس۳۱۲۱۸۰۳۱۳:۱۲:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۱
الف عزیز من سالهاست که از فیلتر شکن استفاده نمیکردم به این معنی که نیازمندی هایم در اینترنت نیاز به فیلتر شکن نداشت اما از زمانی که شبکه های اجتماعی فیلتر شده مجبور به خرید فیلتر شکن شده ام . بنظر میرسه که بسیاری از افراد همین جامعه مشابه بنده می باشند . در داخل پرانتز بگویم از زمانی که فیلتر شکن دارم گاها به سایتهای خبری خارج از کشور هم سری میزنم در صورتی که قبلا اصلا نیازی به اخبار آنها نداشتم .
ناشناس۳۱۲۱۹۳۰۱۴:۲۶:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۱
شما اینطور بودید! بنده از سال 2008 از فیلتر شکن استفاده می کردم! زیرا ما sharepoint کار می کردیم و بسیار جدید بود و تمام بلاگ های مربوط به آن فیلتر بود!! همچنین بسیاری از بلاگ های مربوط به سیستم های مایکرسافت فیلتر بود!
ناشناس۳۱۲۱۹۵۶۱۴:۴۰:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
طبق آمار داخلی 80 درصد کاربران به شبکه های اجتماعی خارجی دسترسی دارن. یعنی عملا فیلتر کردن بی معنی است. فقط هم یک دلیل برای فیلتر کردن باقی مانده. گردش مالی به گفته روزنامه دنیای اقتصاد 50 هزار میلیارد تومنی
ناشناس۳۱۲۲۲۱۵۱۸:۲۳:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۱
اگر از روز اول فیلتر می کردن الان کمتر مراجعه می کردن ولی در کل شبکه های اجتماعی بیشتر دردسر درست کرده تا در خدمت بشریت
ناشناس۳۱۲۱۸۲۵۱۳:۲۹:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
نگارنده محترم بهتر است توجه داشته باشد از زمانی که بشر نقش را اختراع کرد و اقدام به تصویر سازی کرد و بعد تر متوجه شد که می توان از همین تکنیک پیشرفته تر استفاده کند و خط را اختراع کرد و شروع به داستان سرایی کرد، تولید محتوا هم شکل گرفت. همواره و در همه دوران تولید محتوای زرد وجود داشته و عامه مردم نیز در روزمرگی شان به آن علاقه داشته اند و برای داشتنش و سرگرم شدن با آن هزینه کرده اند! ولی آنچه مانده و به ارث رسیده آن محتوا های زرد که اتفاقا همیشه از نظر کمیت از سایر محتوا ها بیشتر هستند، نبوده اند بلکه بشر آثار سقراط و افلاطون و فیثاغورس و طالس و ارسطو و خسروانی یا بعد ها شکسپیر ها و داستایوفسکی ها و سعدی ها و خیام ها و غیره را حفظ کرده و آموخته و عمل کرده! به همین دلیل نیز جام زهر به سقراط دادند چون قدرت دیکتاتوری و محتوای موثر همواره در تضاد است! بنابراین بهتر است اینقدر نگران محتوای زرد که در همه طول تاریخ بشر وجود داشته نباشید و طوری سخن نگویید که انگار ستون عالم در حال ریزش است، نگرانی باید مربوط به حفظ حرمت قلم از طریق نشکستن صاحب قلم توسط تشنگی قدرت باشد!
ناشناس۳۱۲۱۸۸۳۱۴:۰۰:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۱۱
آموزش خیلی مهم هست.
عمران۳۱۲۱۹۵۱۱۴:۳۸:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
بسیاری از این صحبتها درست است، اما برادر عزیز ما در چندین قدم پیش از این بحثها مانده ایم. هنوز در اینکه استدلال غلط و درست چیست، و اینکه راه درست را رفتن بهتر از پنهان کردنِ مسیر غلطِ گذشته است، مانده ایم. شما ابتدا این افراد را اصلاح کنید بعد به سراغ آسیبهای شبکه های اجتماعی و اینترنت. فعلا بالابردن درک و فهم مهمترین قدم است، مقابله و مبارزه با باطل و برطرف کردن مشکلات قدمهای بعدی است.
ناشناس۳۱۲۲۰۳۱۱۵:۲۸:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
با هر تفسیری که نگاه کنیم من هنوز متوجه نشدم چرا الان واتس اپ باید فیلتر باشه.؟
ناشناس۳۱۲۲۰۵۰۱۵:۳۹:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
گیریم همه حرفای شما درست. لینکدین رو چرا فیلتر کردید؟ گوگل پلی چرا؟ اونی که محتوای زرد تولید مبکنه، داره از این راه پول درمیاره. شما آیا بازار آزاد و رقابتی کسب و کار رو درست کردید که به تولیدکنندگان محتوای زرد ایراد میگیرید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

آخرین عناوین