پایگاه خبری میدل ایست مانیتور گزارش می دهد: چرا اسرائیل نمی تواند مقاومت ملت فلسطین را در هم بشکند؟

گروه جهان الف،   4020409014

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی می نویسد: «برای ملت فلسطین قیام مسلحانه، در واقع نبردشان علیه بی عدالتی و ستم است اما برای افرادی نظیر "اسموتریچ" و "بن گویر"، خشونت ورزیِ بیشتر تنها راهبردی برای توسعه شهرک سازی های غیرقانونی، تشدید پاکسازی قومیتی و ایجاد جنگ داخلی است.»

چرا اسرائیل نمی تواند مقاومت ملت فلسطین را در هم بشکند؟

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانتیور" در گزارشی با اشاره به جدیدترین تحولات مرتبط با اوج‌گیری جریان مقاومت به ویژه در منطقه کرانه باختری، سعی کرده به این سوال محوری پاسخ دهد که چرا اسرائیل قادر نیست تا جریان مقاومت در فلسطین را شکست دهد؟ 

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد:

«اعداد و ارقام اگر در چهارچوبی درست قرار داده شوند، می توانند موضوعات گسترده و کلانی را روشن کنند و به سوالات زیادی نیز پاسخ دهند. به عنوان مثال آن ها می توانند پاسخ دهند که چرا فلسطین اشغالی در آستانه یک قیام و انقلاب گسترده است؟ و اینکه چرا اسرائیل نمی تواند مقاومت مسلحانه ملت فلسطین را نابود کند؟ 

درست در رابطه با همین پرسش ها است که اهمیت اعداد و ارقام بیش از پیش روشن می شود. از زمان آغاز سال جدید میلادی، حدودا 200 فلسطینی در کرانه باختریِ اشغالی و نوار غزه توسط رژیم اسرائیل به شهادت رسیده اند. در میان آن ها 27 کودک نیز وجود داشته است. 

غزه، جنین و نابلس بیشترین هزینه و بها را در قالب خشونت ورزی های اسرائیلی ها پرداخت کرده اند و البته که به همین دلیل نیز در این مناطق شاهد مقاومت قوی و گسترده ملت فلسطین هستیم. شگفت انگیز نیست که پناهجویان فلسطینی نیز در خط مقدم جنبش آزادی‌بخش و آزادی‌خواه فلسطینی ها بوده اند و اردوگاه های پناهجویان نظیر اردوگاه جنین، جبالیا، نصیرات و عقبات جبر را به مناطقی که در آن ها مقاومت مسلحانه و مردمی از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است، تبدیل کرده اند. در این راستا، هر چه اسرائیل بیشتر و سخت‌تر تلاش می کند تا مقاومت فلسطین را نابود کند، واکنش فلسطینی ها به این مساله بیشتر و گسترده تر می شود. 

در این رابطه می توان "جنین" را یک نمونه بسیار خوب دانست. مبارزان فلسطینی در اردوگاه پناهجویان جنین علی رغم اقدامات متعدد تجاوزکارانه و خشونت آمیز نظامیان اسرائیلی علیه اردوگاه خود، باز هم به مقاومت ادامه می دهند و حتی کشتارهایی که صهیونیست ها علیه پناهجویان فلسطینی در اردوگاه مذکور در جریان انتفاضه دوم مرتکب شدند نیز خللی در اراده آن ها ایجاد نکرده است. 

در شرایط کنونی که نسل های جدید ملت فلسطین در اردوگاهی نظیر اردوگاه پناهجویان جنین حضور دارند، حملات اسرائیلی ها به اردوگاه مذکور کاملا تشدید شده و افزایش پیدا کرده و به امری روتین و روزانه تبدیل شده است. با این حال، در این زمینه خودِ اسرائیلی ها نیز مجبور به پرداخت هزینه شده و می شوند. 

شاید یکی از وحشیانه ترین حملات اسرائیلی ها به اردوگاه پناهجویان جنین در تاریخ 26 ژانویه سال جاری بود. تاریخی که در آن، رژیم اسرائیل به اردوگاه جنین حمله کرد و 10 فلسطینی را به قتل رساند و 20 تن دیگر را نیز به شدت مجروح ساخت. 

در این راستا، فلسطینی های بیشتری در شرایط کنونی در جریان حملات اسرائیلی ها علیه ملت فلسطین که تناوبِ آن ها بیشتر نیز شده به شهادت می رسند. با این همه هر چه این حملات بیشتر می شود، مقاومت مسلحانه فلسطینی ها نیز بیشتر می شود و حتی شاهدیم که دامنه مقاومت فلسطینی ها به ورای شهر جنین و به طور خاص به نزدیکی شهرک های صهیونیست‌نشین، پاسگاه های نظامی اسرائیلی و غیره گسترش یافته است. با این همه، بخش قابل توجهی از رزمندگان فلسطینی که اقدام به انجام عملیات های شهادت طلبانه علیه صهیونیست ها می کنند(در منطقه کرانه باختری)، اهل شهر جنین هستند. 

اسرائیلی ها همواره تمایل داشته اند تا خشونت گری های خود علیه ملت فلسطین را در قالب دفاع از خودشان توجیه کنند. با این حال این استدلال کاملا غلط است. یک اشغالگر چه از حیث عرفی و چه حقوقی، در هیچ کجای دنیا حق ندارد که برای خود حقِ دفاع از خودش را در نظر گیرد. حق دفاع از خود صرفا محدود به دولت‌های حاکم و مشروع است. 

اسرائیل نه تنها از منظر قانونی و حقوقی و بین المللی، یک کنشگر "اشغالگر" است، در عین حال از منظر قانونی موظف است که تضمین کند که مردم غیرنظامی از انجام هرگونه خشونت علیهشان مصون هستند. موضوعی که در بیانیه دبیر کل سازمان ملل متحد در تاریخ 20 ژوئن سال جاری میلادی نیز مورد اشاره قرار گرفته است. این بیانیه در واکنش به شهادت 8 فلسطینی در روز قبل از صدور آن صادر شده است. 

در میان قربانیان، دو کودک 14 و 15 ساله نیز حضور داشته اند. مساله ای که نشان می دهد تا چه اندازه اسرائیل خود ناقض حقوق غیرنظامیان است و فعالانه ارتکاب جنایت در این رابطه را دنبال می کند. 

در این نقطه، باید به این مساله اشاره کرد که در شرایطی که قدرت های غربی نظیر آمریکا عملا چشم بر جنایات صهیونیست ها بسته اند و حتی در برخی موارد، ملت فلسطین را نیز متهم می کنند، فلسطینی ها چه چاره ای جز مقاومت مسلحانه جهت احقاق حقوق خود دارند؟ 

تشکیل گروه های شبه نظامی نظیر "بیشه شیر"، "گردان های جنین"، "گردان های نابلس"، و بسیاری از دیگر گروه های مسلح فلسطینی در کرانه باختری که اغلب آن ها از فلسطینی های فقیر و پناهجو تشکیل شده اند، نشانه از آن دارد که تحقیر و ستم ها علیه ملت فلسطین از سوی اسرائیل به نقطه اوج خود رسیده و فلسطینی‌ها هیچ راهی را در مسیر احقاق حقوق خود جز مقاومت مسلحانه نمی بینند. 

البته که بسیاری از مخالفان آزادی‌خواهی و عدالت طلبی فلسطینی ها شدیدا با ظهور حرکت های مقاومت‌طلبانه ملت فلسطین مخالفت دارند. از جمله این کنشگران می‌توان به "تشکیلات خودگردان" اشاره کرد که اساسا به دلیل رویکرد منفعل خود در برابر ستمگری اسرائیلی هاست که میلیون ها دلار کمک های مالی دریافت می‌کند. 

با این همه، اسرائیل اکنون با خطرات و تهدیدات زیادی رو به رو است. مقام های ارشد وزارت جنگ اسرائیل مایل به یک جنگ تمام عیار با فلسطینی ها نیستند با این حال، سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل "شین بت"، شدیدا خواهان تحقق یک‌ چنین سناریویی است.

"بزالل اسموتریچ" وزیر دارایی افراطی دولت نتانیاهو سعی دارد تا با تحریک خشونت علیه ملت فلسطین راه را برای توسعه شهرک سازی های غیرقانونی اسرائیل هموار کند. "ایتامار بن گویر" دیگر وزیر تندروی دولت نتانیاهو که عهده دار وزارت امینت داخلی اسرائیل است هم به دنبال شعله ور کردن آتش یک جنگ داخلی با محوریت شهرک نشینان یهودی است تا از این طریق دستورکارهای افراطی اش علیه ملت فلسطین را محقق سازد. 

نتانیاهو نیز که اکنون در موقعیت ضعیفی قرار دارد سعی می کند به هر فردی در دولتش تا حدی آن چیزی را که می خواهد بدهد. موضوعی که چالش و تنش های گسترده ای را در اراضی اشغالی ایجاد کرده است. در این چهارچوب، وزارت جنگ اسرائیل و شین بت، بر شدتِ عملیات های تروریستی خود علیه چهره های مهم جریان مقاومت فلسطین افزوده اند و انتظار می رود که این روند در آینده نیز تشدید شود. 

در این فضا، آمریکا و دیگر دولت های غربی عملا سکوت پیشه کرده و می کنند. با این همه، هیچ تردیدی نیست که انتفاضه بعدی در فلسطین مسلحانه خواهد بود و در قالب آن، فلسطینی ها متحد تر از همیشه هستند و البته که این انتفاضه جدید، ماهیت مردمی تری هم خواهد داشت. تبعات این انتفاضه نیز برای اسرائیل بسیار گسترده تر خواهد بود. 

برای ملت فلسطین، قیام مسلحانه در واقع نبردشان علیه بی عدالتی و ستم است اما برای افرادی نظیر اسموتریچ و بن گویر، خشونت‌ورزیِ بیشتر تنها راهبردی برای توسعه شهرک سازی های غیرقانونی، تشدید پاکسازی قومیتی و ایجاد جنگ داخلی است.»

 

لینک: 

https://www.middleeastmonitor.com/20230627-the-armed-revolt-why-israel-cannot-crush-the-resistance-in-palestine/

 

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین