ایدۀ اصلی جمهوری اسلامی در نظام حکمرانی

دکتر محمدرضا قائمی نیک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، گروه سیاسی الف،   4020407038 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
ایدۀ اصلی جمهوری اسلامی در نظام حکمرانی

1)  با طرح ایدۀ حکمرانی در کشور، در حدود حداقل ده سال گذشته اغلب پژوهشگاه‌ها، متفکرین، دانشگاه‌ها، نویسندگان، اندیشکده‌ها و نظایر آنها که در قلمروهای کلان کشور از اقتصاد و سیاست تا فرهنگ و جامعه و آموزش و پرورش و شهرسازی و نظایر آنها فعال بوده‌اند، یا بخشی از فعالیت خود را به «حکمرانی» اختصاص داده‌اند یا ایدۀ اصلی خود را به «حکمرانی» تغییر داده‌اند.

ماحصل این تغییر رویکرد، ایجاد مفاهیم جدیدی نظیر حکمرانیِ اقتصادی، حکمرانی اخلاقی، حکمرانی فرهنگی، حکمرانی فضای مجازی و انواع متعدد دیگری از حکمرانی‌ها است. گاهی در کنار مفهوم حکمرانی، از مفهوم «سیاستگذاری» یا «خط‌‌ومشی گذاری» نیز یاد می‌شود.

2)  با این ‌حال در مراجعه به منابع اصیل و مهم ناظر به مفهوم حکمرانی یا سیاستگذاری، به شدت شاهد فقر منابع و مفاهیم پایه هستیم. در بعضی از موارد، هنوز تفاوت مفاهیم مشابه، همچون تمایز «سیاست» (politics) و «سیاستگذاری» (policy making) یا حکومت و حکمرانی مشخص نیست و گویا تنها به جهتِ مُد و رسم رایج، به‌جای سیاست و حکومت، از سیاستگذاری و حکمرانی بهره می‌برند. در بعضی موارد که آگاهی بیشتری حاصل شده، سیاستگذاری و حکمرانی را رابطۀ متقابل مردم و حکومت می‌دانند و در بعضی موارد، با دقت بیشتری، سیاستگذاری و حکمرانی را ناظر به تفاوت میان تصدی‌گری و تنظیم‌گری تعریف می‌کنند.

3)  فارغ از اینکه چقدر این مفاهیم به دقت به کار می‌روند، آنچه خسران جبران‌ناپذیری از این مواجهۀ بی‌بنیاد با این مفاهیم برای سنت و تاریخ و وضعیتِ فعلی ما فراهم می‌آورد، بی‌توجهی به نقش هویت و تاریخ اجتماعی گذشتۀ ما در سیاستگذاری و حکمرانی است.
در جهان غرب، رشته‌های دانشگاهی یا مفاهیم و نظریه‌های حکمرانی و سیاستگذاری، از خلال تحولات چند سده‌های جهان مدرن سربرآورده‌اند. در یک روایت متقن‌تر و قدر مشترک‌تر از نظریات ناظر به سیاستگذاری و حکمرانی، با تسامح متناسب با این یادداشت، می‌توان به‌روشنی دریافت که تکوین این رشته‌ها و مفاهیم و نظریه‌ها، از خلال تحولات علوم اجتماعی در غرب، مخصوصاً در نیم سدۀ گذشته سربرآورده‌اند. این تحولات خود متوقف بر تعریف حوزۀ گستردۀ مطالعات اجتماعی و تاریخی است و مفهوم تنظیم‌گری یا خط‌ومشی‌گذاری زمانی معنا می‌یابد که سیاستگذار یا حکمران، اطلاع و فهم دقیقی از میدان مورد نظرش داشته باشد. به‌تعبیر دیگر، موضوع تنظیم‌گری، از خلالِ مطالعات اجتماعی و هویتی بدست می‌آید و تنظیم‌گری در خلاء رخ نمی‌دهد. 

4)  با این‌حال افزون بر اهمیت و جایگاه مطالعات تاریخی و اجتماعی در سیاستگذاری و حکمرانی، سنخیتِ میان سطح مطالعات اجتماعی-تاریخی و ایدۀ حکمرانی نیز ضروری است. فی‌المثل اگر مطالعات تاریخی-اجتماعی در سطح مطالعات کمّی و آماری باشد، سیاستگذار یا حکمران تنها قادر به خط‌ومشی‌گذاری یا تنظیم‌گری در سطح کمّی پدیده‌های اجتماعی و تاریخی است و مجوزِ ورود در عرصه‌های مابعدالطبیعی یا کیفی را ندارد. این نداشتنِ مجوز، امری طبیعی و ناظر به قاعدۀ سنخیت میان علم و عالم و معلوم و دست‌یابی به یک کلیت منسجم است. به این معنا هر خط‌ومشی‌گذاری یا تنظیم‌گری متناسب با یک نظریه صورت می‌گیرد که مطالعات اجتماعی و تاریخی متقضی آن، با همان نظریه صورت‌بندی شده است.

5)  با نظر به این مقدمات، سیاستگذاری یا حکمرانی در جامعۀ ایرانی، مخصوصاً بعد از انقلاب اسلامی، اگرچه امری ضروری و گریزناپذیر است، اما این سیاستگذاری و حکمرانی، بایستی ناظر به سنخیتِ میان ابزارهای مفهومی و عملی سیاستگذار و حکمران با هویت تاریخی و اجتماعیِ جامعۀ ایرانی باشد.

جامعه‌ای که به‌لحاظ هویت تاریخی، تحت تاثیر تاریخ هزارسالۀ اسلامی-ایرانی است و تک‌تک عناصر این هویت را در گوشه و کنار شهرها یا روستاها و لحظه‌لحظۀ زندگی انسان مسلمان ایرانی می‌توان دید، تنظیمِ امور او نیازمند منطق و نظریه‌ای برآمده از این هویت تاریخی و اجتماعی است. فی‌المثل اگر فقه و احکام فقهی و شرعی، نقش مهمی در زندگی فردی و جمعی انسانِ ایرانی بازی می‌کرده، نمی‌توان حکمرانی یا سیاستگذاری آن‌را بدون توجه به سطح مواجهۀ فقه یا مبانی که دانش فقه در آن معنا می‌یابد، صورت‌بندی کرد. فقه و احکام فقهی، همچون اخلاق و فتوتِ اسلامی-ایرانی، از خلالِ واسطه‌ای با جهان معنادار می‌شده که در آن، سطح مواجهۀ انسانِ مسلمان ایرانی، سطح پیوندِ میان دنیا و آخرت بوده است. بدون توجه به پیوند میان دنیا و آخرت، مخصوصاً از حیث هستی‌شناختی نمی‌توان اهمیت نقش فقه و اخلاق و اعتقادات را در زندگیِ مسلمان ایرانی و تجلیات آن در هنر و معماری و زیست شهری شناخت.

‌فی‌المثل اگر از حیث هستی‌شناختی، اعتقاد به معاد و معاد جسمانی در نظرِ انسان مسلمان ایرانی، حتی در زندگی روزمره‌اش امر حی و حاضر است، می‌توان به اهمیت اخلاق و فتوت و رعایت ظرائف خاص در هنر و معماری و طب و نظایر آنها پی‌بُرد. حال اگر چنین جهانی با همۀ تنوعات و فرازفرودهایش سبقۀ هویتی و تاریخی ما را شکل می‌دهد، نمی‌توان در سیاستگذاری و حکمرانی، سطح مواجهۀ انسانِ ایرانی را به منطقِ کمّی و منحصراً ریاضیاتی فرمول‌های سیاستگذارانه اصحاب سیاستگذاری علم و تکنولوژیِ مدرن سپرد. اگر فرهنگ و ادب در سنت تاریخی و اجتماعی ما، پیوندی با آخرت و امر اخروی و امر متعالی و مثالی داشته و درکش از هنر، در اتصال خیال متصل و منفصل شکل می‌گرفته و به گزارش فارابی، تنظیم‌گرِ زبان عام و خاصش، همان واضع‌النوامیس مدینۀ فاضله یعنی نبی و حکیم و امام معصوم بوده است، نمی‌توان «سیاستگذاری و حکمرانی فرهنگی و زبانی»‌اش را بر درکی از فرهنگ بنا نهاد که فرهنگ را صرفاً محصول روابط عُرفی می‌داند و هنر را محصول مصنوعات تکنیکی قلمداد می‌کند و نمادهای زبانی خاص و عامش را محصول امور قراردادی و عُرفی تلقی می‌کند. از این بگذریم که حتی با همین نگاه‌های عرفی و این‌دنیایی نیز اطلاعی از وضعِ فرهنگی و اجتماعی و تاریخیِ ما در نزد بسیاری از مدعیان سیاستگذاری و حکمرانی نیست.

6)  ایدۀ اصلی نظام جمهوری اسلامی در حکمرانی و سیاستگذاری، به تبع فرمایش شهید بزرگوار، آیت‌الله دکتر سیدمحمدحسین بهشتی، یحتمل بایستی شیفتگی به خدمت و نه تشنگی به‌ قدرت باشد و یحتمل، حکمرانان و سیاستگذاران کشور نیز تابع چنین منطقی عمل می‌کنند. اما با نظر به مقدمۀ ضروریِ مطالعات اجتماعی-تاریخی برای سیاستگذاری و حکمرانی، شاید سنجش  دقت و عمق مطالعات اجتماعی و تاریخیِ حکمرانان و سیاستگذاران، چه در قالب افراد و چه در قالب نهادها، میزان و سنجۀ مناسبی برای سنجش میزان خدمت‌گزاری حکمرانان و سیاستگذاران باشد.



دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۳۷۲۳۰۸:۰۷:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
فعلا که با رسوخ فرهنگ و قوانین غربی آن هم از نوع غلط.....
ناشناس۳۱۲۳۸۰۷۰۹:۳۰:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
در شرایط کنونی کشور تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد اجرای قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها و شناسایی تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی در مرتبه اول و بتدریج برای تمامی ثروت های حرام و نامشروع با مبالغ کمتر
ناشناس۳۱۲۳۷۶۵۰۸:۴۱:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اینکه یک کشور ثروتمند رو فقیرانه مدیریت کنی ایده میخاد؟
ناشناس۳۱۲۳۸۷۱۱۰:۳۱:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
معلوم بود و اثبات شد شعار زن زندگی آزادی همان هرزگی ولنگاری بی بند باری مد نظر اراذل و اوباش وطن فروش می باشد
ناشناس۳۱۲۳۹۰۹۱۰:۵۳:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
البته فقر فقط برای مردم عادی است. کدوم مسئولی رو میشناسید که در فقر زندگی کند؟
ناشناس۳۱۲۴۰۴۶۱۲:۳۴:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اینکه چطور سیاستگذاری کنی که تحت سیطره غرب قرار نگیری واقتصادت نابود نشه وامنیتت حفظ بشه ایده میخواد.
ناشناس۳۱۲۴۵۳۴۱۸:۱۲:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
حالا که هم اقتصادمون نابود شده هم پولمون بی ارزشترین پول دنیاست هم محیط زیستمون نابود شده و در ادامه کم آب ترین کشور دنیا خواهیم شد
ناشناس۳۱۲۳۷۸۳۰۸:۵۹:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
بعضی مسئولان بیشتر تشنه قدرت و مزایایی که قدرت براشون به همراه داره هستن تا شیفتگی برای خدمت .البته برای رسیدن به قدرت با شعار شیفتگی خدمت به مردم وارد عرصه میشن و رای میارن.این مسئله در تمام ادوار دولت و مجلس مشهوده.که اگر غیر این بود الان وضعیت مملکت این نبود.
ناشناس۳۱۲۳۸۰۳۰۹:۲۸:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اداره کشور به گونه ای است که بعید میدانم ایده اصلی یا فرعی ای وجود داشته باشد
ناشناس۳۱۲۳۸۱۱۰۹:۳۳:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
در دنیای مدرن مهمترین فاکتور حکمرانی خرد جمعی و افکار عمومی هست و حکمرانی که متکی به افکار و خواست عمومی نباشه راه به جایی نمیبره حتی اگه مدعی بهترین روش و منش باشه.
ناشناس۳۱۲۴۳۳۶۱۵:۲۴:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
در تایید نوشته شما باید گفت که اصولا روش و ایده بهتری برای حکمرانی وجود ندارد بلکه اولین شرط یک ایده و روش خوب داشتن پشتوانه افکار عمومی و مخصوصا اکثریت نخبگان است والا هر طرح و برنامه ای که در روی کاغذ بی عیب باشد ولی در مرحله عمل بدون داشتن پشتوانه مردمی موفق نخواهد شد
ناشناس۳۱۲۳۸۲۴۰۹:۴۰:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
این چیزی که ایشون بهش ارجاع میده حد اکثر بعد از صفویه و بیشتر قاجار معنی میده
امید یاوری دارانی۳۱۲۳۹۴۰۱۱:۱۵:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
انچه که در این دوران برای مردم نمایان شده است علی رغم وجود برنامه هرچند ناقص هیچ تلاشی برای حرکت در راستای همان برنامه ناقص نیز وجود ندارد. مردم از شنیدن سخنان بی عمل و بی نتیجه خسته شده اند. مردم چشم انتظار این هستند که تغییرات مثبت را در سفره خود احساس کنند.
ناشناس۳۱۲۴۰۹۶۱۳:۰۶:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اول برداشت خود از تاريخ را اصلاح كنيد بعد تحليل كنيد . بفرماييد هويت تاريخي چند هزارساله منصف نباشيد مخاطب قضاوت خواهد كرد
ناشناس۳۱۲۴۳۱۸۱۵:۱۶:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ایده اصلیش جمهوری اسلامی حمایت از مستضعفان بود اما عملا شد اشرافی گری مسئولان .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

    15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

    17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

    19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

    23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

    آخرین عناوین