رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی در نهایت سرعت و دقت انجام شود

  4020405099 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس قوه قضائیه به مسئولان ذیربط قضایی دستور داد در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی نهایت سرعت، دقت و لحاظ موازین قانونی را به کار ببندند.

رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی در نهایت سرعت و دقت انجام شود

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در بخش پایانی همایش سراسری هفته قوه قضائیه، بار دیگر از تلاش‌ها و مجاهدت‌های کلیه کارکنان عدلیه اعم از مدیران، قضات، کارمندان و همچنین رؤسا و کارکنان سازمان‌های تابعه دستگاه قضائی قدردانی کرد و خطاب به حاضران در این همایش گفت: خانواده‌های شما مدیران، قضات و کارکنان دستگاه قضا، به‌خاطر کار و مشغله زیادتان، متحمل رنج، زحمت و محدودیت‌های فراوانی هستند و به همین خاطر از شما انتظار می‌رود که در زمینه توجه و عنایت به خانواده و فرزندان دچار غفلت نشوید.

رئیس عدلیه سپس با اشاره به مشکلات و سختی کار در قوه قضائیه، تصریح کرد: اعتقاد من این است که به سبب حجم و سختی کار در قوه قضائیه و همچنین فشارهای بیرونی که بر این مجموعه وارد می‌شود، حقوق و مزایای کارکنان قوه قضائیه متناسب با تلاش آنها نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته اما همچنان مشکلات مربوط به امکنه و ساختمان‌ها و تجهیزات واحدهای قضائی در برخی از نقاط کشور حل نشده است و امیدواریم که با استمرار تلاش‌ها و همچنین مساعدت دولت و مجلس، تمامی این مشکلات حل شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به اهمیت و ضرورت نظارت‌های میدانی، اظهار کرد: مسئولان و مدیران دستگاه قضائی در سراسر کشور، بازرسی‌ها، سرکشی‌ها و نظارت‌های میدانی را نسبت به زیرمجموعه خود و سایر مجموعه‌های مرتبط با مأموریت‌های عدلیه، گسترش و بسط دهند؛ قطعاً مسئول و مدیری که در میدان حاضر می‌شود و از نزدیک و بصورت ملموس مسائل و نارسایی‌ها را مشاهده می‌کند، نسبت به مدیری که صرفاً در اتاق کارش به مطالعه گزارشات اکتفا می‌کند، در اتخاذ تدابیر برای رفع مشکلات، از درک و جامعیت مطلوب‌تری برخوردار است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به مسئولان ذیربط قضائی دستور داد در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی نهایت سرعت و دقت و لحاظ موازین قانونی را به کار ببندند تا در این قبیل پرونده‌ها هر چه زودتر برای مال‌باختگان احقاق حق صورت گیرد.

رئیس دستگاه قضا در همین راستا تصریح کرد: مسئولان ذیربط قضائی باید جهات و ابعاد ناظر بر برخی پرونده‌های مستعد برای کثیرالشاکی شدن را به گونه‌ای مدیریت و تمشیت کنند که از تبدیل شدن آنها به پرونده‌های کثیرالشاکی جلوگیری به عمل آید.

رئیس عدلیه افزود: البته طی دو سال اخیر، از میزان ایجاد و تشکیل پرونده‌های کثیرالشاکی کاسته شده است.

رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌های مُسن از دیگر توصیه‌های رئیس قوه قضائیه خطاب به مسئولان ذیربط قضائی و رؤسای کل دادگستری‌ها بود؛ قاضی‌القضات در همین راستا گفت: به هیچ وجه قابل قبول نیست که پرونده‌ای در دستگاه قضائی مفتوح باشد و با گذشت ۵ سال هنوز در مرحله بازپرسی باشد؛ در پرونده‌هایی ممکن است متهم یا متهمین متواری باشند، اما وقتی متهم در دسترس است و ادله و قرائن احصاء شده‌اند، تأخیر و تعلل در رسیدگی‌ها، قابل قبول نیست؛ لذا مسئولان ذیربط قضائی تدابیر ویژه‌ای را برای رسیدگی هر چه سریع‌تر به پرونده‌های مُسن اتخاذ کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه توصیه‌هایی مهم را در راستای حفاظت و صیانت از مجموعه قضائی کشور خطاب به همه مسئولان ذی‌صلاح قضائی در مرکز و استان‌ها مطرح کرد و در همین راستا بیان داشت: توصیه‌ها و تذکرات مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و دادسرای انتظامی قضات از جانب همه بخش‌های قضائی و دادگستری‌ها مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: هر یک از مسئولان و کارکنان قضائی باید در مجموعه خود نسبت به وظایف و تکالیف نظارتی و مراقبتی اهتمام و عنایت داشته باشند و این قبیل امور را صرفاً مختص مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و یا دادستانی انتظامی قضات ندانند؛ چنانچه ملاحظه کردید رفت‌وآمدهای برخی وکلا یا کارشناسان یا افراد دیگر به مرکز و واحد قضایی‌تان نامتعارف و خارج از قاعده است، اقدامات مقتضی را انجام دهید و از باب خیرخواهی و دلسوزی تذکرات لازم را به همکاران خود بدهید.

همچنین در این مراسم، رؤسای کل دادگستری‌های استان‌های خوزستان، گلستان و بوشهر، به نمایندگی از رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

دهقانی رئیس کل دادگستری استان خوزستان ضمن بیان راهکارهایی در رابطه با کاهش ورودی پرونده به عدلیه و کاهش اطاله دادرسی در محاکم قضائی، اظهار کرد: برخورد با فساد و جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های کلان به بیت‌المال، بدون تلاش و مجاهدت کارکنان دستگاه قضائی میسر نخواهد بود.

آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان نیز طی سخنانی اظهار کرد: متعاقب سفر رئیس قوه قضائیه به استان گلستان و ماموریت‌هایی که ایشان به دادگستری استان محول کردند، موضوع پتروشیمی گلستان که طی سالیان گذشته به یک معضل لاینحل در این استان تبدیل شده بود، حل شد و در نتیجه پیگیری‌های ۱۸ ماهه، نقل و انتقال سرمایه به شرکت جدید اتفاق افتاد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دادگستری استان گلستان در زمینه جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستای زیارت گفت: پس از دستورات رئیس دستگاه قضا در این خصوص، دادگستری استان گلستان بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال، اقدام به برقراری ایست بازرسی در ورودی روستای زیارت کرد و اکنون یک سال و نیم است که در این روستا ساخت‌وسازی صورت نمی‌گیرد.

مهرانگیز رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز در این مراسم با اشاره به سفر بدون تشریفات مردادماه سال گذشته رئیس قوه قضائیه به بوشهر و بازدید وی از انبارهای اموال تملیکی این استان، گفت: در نتیجه این سفر، تمامی ماشین‌آلات سنگین و سبک اموال تملیکی تعیین تکلیف شدند و امروز فروش اموال تملیکی در استان بوشهر به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
مهرانگیز با اشاره به قلع و قمع ۷۷۰ هکتار از اراضی موضوع تغییر کاربری غیرمجاز در استان بوشهر، از صدور اسناد مالکیت حدنگاری برای بیش از ۹۹ درصد اراضی ملی و بیش از ۴۰ درصد اراضی کشاورزی این استان خبر داد.

در این همایش، تعدادی از مسئولان و کارکنان نمونه قوه قضائیه از سوی رئیس دستگاه قضا مورد تجلیل قرار گرفتند. «القاصی» رئیس کل دادگستری استان تهران، «دهقانی» رئیس کل دادگستری خوزستان، «عتباتی» رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین «موسوی» رئیس کل دادگستری استان فارس، «اسپانلو» دادستان مرکز استان گلستان، «فلاح تفتی» مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک، «افراسیاب» معاون قضائی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، خانم «غلامی» کارمند دادگستری کل استان تهران و همچنین آقایان طهماسبی و نظرنیا، از مدیران نمونه دستگاه قضائی طی یک سال گذشته بودند که امروز از سوی رئیس قوه قضائیه مورد تقدیر قرار گرفتند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۱۴۰۷۴۱۶:۲۹:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۵
یکسری فسادهای هم هست که شاکی خصوصی ندارد ولی مدعی العموم به منظور حفظ حقوق جامعه باید سریعا به آنها ورود کند ۱-اجرای قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها ۲-رسیدگی بع فسادهای کرسنت۳رسیدگی به فسادهای شبکه بانکی و بانک مرکزی از حد اقل ۱۶ سال گذشته ۴-رسیدگی به فساد فولاد۵-اعلام اسامی نمایندگان مجلس که رانت خودرویی گرفته اند پیش از انتخابات مجلس
ناشناس۳۱۱۴۲۰۱۱۸:۵۴:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۵
حالا اگر شاکی و متشاکی تعدادشان زیاد بود چکار باید نمود؟
نرگس طوبای۳۱۱۵۶۳۱۱۸:۰۳:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۶
آقای اژه ای خواهشمندم درمراجع قانونی بویژه دادگاه مدنی شعبه ۳۰ و۳۴ حقوقی ودادسرای سعادت اباد و دادسرای کارکنان دولت تشریف ببرید و پروندههاروکاملا بررسی نمایید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین