یک بخشنامه و حاشیه‌های ناتمامش مجلس دست‌بردار وحیدی نیست!

گروه سیاسی الف،   4020404075 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود عقب‌نشینی وزیر کشور و احتمال برکناری معاون سیاسی خود، نمایندگان مجلس دست‌بردار احمد وحیدی نبوده و به دنبال تبدیل مسئله استیضاح به اهرم فشاری علیه وزیر هستند.

مجلس دست‌بردار وحیدی نیست!

به گزارش الف، حاشیه‌های بخشنامه جنجالی اخیر وزارت کشور همچنان ادامه دارد و امروز، بخشی از زمان مجلس به بحث و بررسی پیرامون این مسئله اختصاص داده شد؛ بخشنامه‌ای که فحوای آن به تمرکز نمایندگان بر امور مربوط به خود و عدم دخالت در مسائل اجرایی اشاره داشت که البته بندهای مهم و جنجالی آن حذف و اولین عقب‌نشینی مقابل نمایندگان صورت‌گرفت. 

بر اساس نامه‌ ارسالی احمد وحیدی به استانداران سراسر کشور بندهای 2،4،6،7 بخشنامه اخیر لغو و بلا اثر شد تا به نوعی آتش اختلافات فروکش کند اما مجلس به این امر قناعت نکرده و به دنبال اقدام وزیر کشور برای عزل معاون سیاسی خود است؛ مسئله‌ای که به صراحت اعلام و ذکر شده که عدم اقدام در این خصوص موجبات استیضاح و برکناری وحیدی را فراهم می‌کند.

قالیباف توضیح می‌دهد

پای این بخشنامه و حاشیه‌هایش امروز به صحن‌علنی مجلس کشیده شد و رئیس قوه‌مقننه در این خصوص توضیح داد. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۴ تیرماه) درباره علت اعلام نشدن استیضاح احمد وحیدی وزیر کشور پاسخ داد و گفت: «در جلسه غیرعلنی هفته گذشته با حضور وزیر کشور این موضوع بحث شد که کار ستاد انتخابات آغاز شده است و حضرت آقا چهار اصل اساسی امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت را در انتخابات مطرح کردند که باید همه کمک کنیم مسیر انتخابات به درستی طی شود.»

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: «همانطور که در آن جلسه بحث شد، معاون سیاسی وزیر کشور در ابلاغیه خطا کرده و وزیر کشور هم پذیرفت و بر اساس آن بندهای ۲، ۴، ۶ و ۷ این ابلاغیه را لغو کرد. همچنین وزیر در این جلسه توضیح داد که چنین اشکالی وارد بوده است.»

قالیباف بیان کرد: «قبل از جلسه علنی صحبتی با وزیر کشور داشتم که وی اشکال را وارد دانست. بنده به وزیر گفتم که دوستان ناراحت هستند. وزیر کشور در مجلس حضور پیدا کرد و قول داد این موضوع را پیگیری می‌کند، اما چون کار ستاد انتخابات شروع شده است خواستند که اجازه دهیم فرصت یک هفته و دو هفته‌ای داده شود تا جایگزین وی مشخص شود.»

وی افزود: «همین نکته را خدمت رئیس جمهور گفتم که دوستان اصرار دارند که استیضاح حق نمایندگان است و طبق آئین‌نامه مجلس باید استیضاح وزیر اعلام وصول شود. منتها وزیر این قول را به بنده داده و بنده در جلسه هفته گذشته هم گفتم و آن را پیگیری می‌کنم.»

رئیس مجلس خطاب به نمایندگان گفت: «از دوستان خواهش می‌کنم این موضوع را مطرح نکنند چون هر روز یک بحث جدید به وجود آمده و موضوعات حاشیه‌ای ایجاد می‌شود. ما از صبح در مجلس در حال پیگیری حل مشکلات مردم هستیم. نمونه آن معافیت‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌های پروانه‌های ساختمانی است. این موضوع در حال حل شدن است. پس به حاشیه نرویم و این موضوع را پیگیری می‌کنم و حتماً این کار پیش می‌رود.»

برخی نمایندگان کوتاه نمی‌آیند

با وجود تلاش قالیباف برای مدیریت اوضاع و رسیدن به نقطه مشترک بین وزیر کشور و مجلس، اما آتش برخی برخی نمایندگان، تندتر از همیشه است و اصرار به کلیدزدن استیضاح وزیر کشور دارند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده خراسان رضوی با اشاره به جمع‌آوری بیش از ۸۰ امضا برای استیضاح احمد وحیدی گفت: «وزیر کشور از یک معاون سیاسی که کار اشتباهی می‌کند، دفاع می‌کند. هیئت‌رئیسه مجلس بر اساس آئین‌نامه داخلی باید از کیان مجلس دفاع کند و استیضاح وزیر کشور تحویل داده شده است و باید اعلام وصول شود.»

وی بیان کرد: «وزیر کشور از جلسه غیرعلنی مجلس رفته و گفته که هیچ قولی ندادم. بنده از طرف خودم می‌گویم که با هیچ استاندار و شخص وزیر کشور تا پایان نمایندگی مجلس نشستی نخواهم داشت. استیضاح وزیر کشور باید اعلام وصول شود یا وزیر به تعهد و قولی که به مجلس داده است، عمل کند.»

همچنین کاظم دلخوش، نماینده گیلان نیز نیز در اخطار قانون اساسی، خاطرنشان کرد: «وزیر کشور به مجلس آمد و صحبت‌هایی داشت اما نمایندگان مجلس از ابتدای صبح تاکنون مدام پیگیر هستند که استیضاح وزیر کشور کلید زده شود.»

وی بیان کرد: «در شرایطی که قانون انتخابات وضعیت را مشخص کرده است، باید هیئت رئیسه حرمت مجلس را نگه دارد و این سوال پاسخ داده شود که وزیر کشور می‌خواهد چطور به مجلس جواب دهد. قانون اساسی میثاق ملی ماست و باید در قالب آن به مجلس پاسخ دهند.»

دفاع متفاوت از این بخشنامه

اگرچه در فضای سیاسی صدای مخالفان این بخشنامه بلندتر است اما اقدام وزارت کشور مدافعینی هم دارد که موافقت خود با محتوای این بخشنامه را اعلام کرده‌اند.

نعمت احمدی، یکی از حقوق‌دانان صاحب‌نام کشور در این باره به ایرنا گفت: «اگر قرار است «إِتَّقوا مِنْ مَواضِعِ التُّهَمْ» بکنیم و از هر حرکتی که مجریان و ناظران انتخاباتی و سایر ارکان جامعه را در معرض اتهام دخالت در انتخابات قرار می‌دهد پرهیز کنیم باید روند انتخابات ضابطه‌مند باشد و اقدامی که در این زمینه انجام شده درست است و من هم قبول دارم.»

وی افزود: «ما در کشور چندین هزار طرح نیمه‌تمام داریم و در هر شهری که بروید با پروژه‌هایی مواجه می‌شوید که در فضاهای هیجانی انتخاباتی در عهد دقیانوس وعده داده شده یا کلنگ‌ زده‌اند و حالا رها شده‌اند و حتی تابلوی بعضی از آنها بی رنگ و رو شده است.»

احمدی اضافه کرد: «نوع دیگر بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی این است که فردی صرفاً برای کسب رأی در نشست‌ها و بازدید یا افتتاح پروژه‌هایی برود که برای آبادانی یک شهر است که این کار هم پسندیده‌ نیست و باید از این نوع حرکات شائبه‌برانگیز به‌طور جدی پیشگیری شود.»

این حقوقدان با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند تا آخرین روز مسئولیت یک نماینده مانع انجام وظایف او شود، در عین حال متذکر شد: «یکی از معضلات این است که برخی افراد با استفاده از خلاء نظام حزبی وعده‌های سر خرمن می‌دهند که خود آنها هم می‌دانند قابل تحقق نیست و این کار حتماً به روند انتخابات در کشور آسیب می‌زند.»

احمدی افزود: «اینکه یک نماینده در یک همایش یا به صورت طبیعی در آیین افتتاح یک پروژه شرکت کند، اشکالی ندارد و نه کسی مانع آن شده و نه بخشنامه ستاد انتخابات ناظر بر آن است اما همانطور که تبلیغ زودهنگام خلاف قانون است، بهره‌برداری انتخاباتی از دستاوردهای ملی برای اثرگذاری بر افکارعمومی هم غیر اخلاقی است و هر اقدام و دستورالعملی که مانع اینگونه اقدامات و موجب تقویت شفافیت و سلامت انتخابات شود، قابل دفاع است.»

وحیدی عقب‌نشینی می‌کند؟

شواهد گویاست که حتی با وجود حذف بندهای حاشیه‌ساز بخشنامه اخیر وزارت کشور هم مجلس راضی نشده و به دنبال تنبیه عاملان تدوین و تصویب این بخشنامه است.

از نگاه بهارستانی‌ها متهم ردیف‌اول، محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وزیر کشور است. از نظر نمایندگان او به دنبال ایجاد محدودیت برای وکلای ملت بوده و با وجود حذف بندهای مهم این بخشنامه، او باید تاوان اقدام خود را بدهد و از سمتش برکنار شود.

مجلس هم برای رسیدن به مقصود خود، مسئله استیضاح را تبدیل به اهرم فشاری علیه احمد وحیدی کرده و دو راه را پیش‌روی او قرار داده؛ یا برکناری محمدرضا غلامرضا و یا به جان خریدن تیغ تیز استیضاح.

با توجه به صحبت‌های محمد باقر قالیباف، می‌توان گفت که وزیر کشور عقب‌نشینی کرده و در پی عزل معاون سیاسی خود است؛ اگرچه صحت و سقم این فرضیه را گذشت زمان ثابت می‌کند اما در صورت تحقق و عزل محمدرضا غلامرضا، شاید این اقدام تبدیل به یک بدعت برای گروکشی برخی نمایندگان مجلس از وزرا با چماق استیضاح شود.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۱۲۸۸۷۱۴:۴۶:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۴
مانند وزیر صمت که به خاطر سیاسی کاری استیضاح کردن...!
ناشناس۳۱۱۲۹۷۵۱۶:۰۷:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۴
مجلسیانی که انگار نماینده صندلی و جایگاه خودشان هستند نه نماینده مردم
ناشناس۳۱۱۳۱۶۰۲۰:۲۵:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۴
از وزیر کشور درخواست میشود پیگیر رسانه ای شدن نمایندگانی که از رانت خودرویی استفاده کرده‌اند باشند تا مردم تکلیف خود را برای انتخابات آینده بدانند و ضمنا باید تفاوت قیمت خودرو ها با بازار آزاد را به حساب کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی واریز کنند.
ناشناس۳۱۱۳۲۳۷۲۱:۵۲:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۴
اغلب این نماینده‌ها بدجوری امتحان پس دادن
ناشناس۳۱۱۲۹۰۸۱۵:۱۲:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۴
اسامی نمایندگان استیضاح کننده را منتشر کنید تا در انتخابات بعدی به آنها رای ندهیم
ناشناس۳۱۱۳۰۰۸۱۶:۵۱:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۴
من بخشنامه رو‌دیدم چیز خوبی بود و اتفاقا خیلی هم به جا بود ولی نمایندگان اگه اینطوری برای معضل مسکن و خودرو و جوانان ورود میکردن الان سوییسی ها می اومدن ایران برای پناهندگی
امیر۳۱۱۳۲۷۹۲۲:۳۷:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۴
متاسفانه مسئولان معاونت سیاسی حرفه ایی نیستند اگر بجای «نمایندگان مجلس »به «نامزدهای انتخابات مجلس» اشاره می شد بهانه ایی به دست نمایندگان نمی افتاد
ناشناس۳۱۱۲۹۲۶۱۵:۲۵:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۴
احتمال زیاد برکنار بشه
ناشناس۳۱۱۳۰۳۲۱۷:۰۷:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۴
......................... لایحه وزارت کشور کاملا مثبت و کمک کننده به سلامت انتخابات و یک امر کاملا بدیهی و جاافتاده در دنیای مدرن است اما هزار افسوس...........
ناشناس۳۱۱۳۰۴۸۱۷:۳۹:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۴
دقیقا چرا ۸۰ نماینده احساس خطر کردند
محمد۳۱۱۳۰۵۱۱۷:۴۵:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۴
واقعا متاسفم مگر نماینده گان باید در عزل و نصب مدیران دولتی دخالت کنند؟ این خودش رانت بزرگ ایجاد می کند.
ناشناس۳۱۱۳۱۰۷۱۸:۵۳:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۴
دعواهای درون گروهی که ربطی به ملت نداره !
ناشناس۳۱۱۳۱۶۲۲۰:۳۱:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۴
در تمام کشورها نزدیک انتخابات افراد ذینفع بایستی در جهت سلامت انتخابات در امور تاثیر گزار اجرایی محدودیت اعمال نفوذ داشته باشند
ناشناس۳۱۱۳۱۶۳۲۰:۳۲:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۴
مجلسی که با سوت زن تخلفات خود آنگونه برخورد کرد دیگر چه توقعی میتوان داشت
مهدی اسماعیل زاده۳۱۱۳۲۶۸۲۲:۱۶:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۴
از اینکه نمایندگان مجلس بجای رسیدگی به مشکلات کشور به دنبال دعواهای کودکانه هستند متاسفم. همین...
منصور۳۱۱۳۲۹۵۲۲:۴۹:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۴
هرکی در هر سمتی برخلاف قانون عمل کرد اجازه ندهید
حسین۳۱۱۳۳۰۸۲۳:۰۳:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۴
مجلسی ها این همه تورم و سوء مدیریت را نمی‌بینند ولی به محض اینکه کسی به حق بهشان می‌گوید بالای جشمتان ابروست بر می‌آشوبند. هرکسی دنبال این دخالت در کار عزل و نصب و استیضاح تیغ زنی باشد از چشم ملتخواهد افتاد.
ناشناس۳۱۱۳۳۹۷۰۳:۵۴:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۵
کار ازاین حرفها گذشته حرفی برای جامعه نیست جز بیکاری جوانان،بی پولی،فساداداری،گرانی و تورم.
ناشناس۳۱۱۳۴۸۹۰۸:۴۹:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۵
البته ما مردم هم مقصریم
ناشناس۳۱۱۳۴۹۷۰۸:۵۵:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۵
اگر یک اصل اقتصادی جهانشمول وجود داشته باشد ان این است : آنان که غنی ترند محتاج ترند الحق که پول چون اب شور، هرقدر بیشتر مزه اش را بچشی بیشتر تشنه دنیا می شوی
عمران۳۱۱۳۹۸۱۱۴:۵۸:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۵
معاون سیاسی وزیر کشور اراده کرده بود رانت سیاسی در انتخابات بعدی را قطع کند ...
ناشناس۳۱۱۴۰۱۳۱۵:۱۹:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۵
آخه وزیر بعد از جلسه با مجلس زد زیر حرفاش و گفت تصمیم به تعویض معاونش نداره
جهان۳۱۱۴۱۱۵۱۷:۲۴:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۵
بخشنامه خوبی بوده وبایدرعایت میشد وزیر کشورنباید عقب نشینی میکرد وبخشنامه رارسانه ای میکرد تامردم درجریان قراربگیرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  21. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  10. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین