«حاجی‌مایلی» یک نمونه‌ زشت از تفکر «تاکسیسمی»

  4020330097 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

صرف‌نظر از محتوای ادعاهای محمد مایلی‌کهن، آب‌وتابِ صحبت‌های جدید این مربی بازنشسته فوتبال شدیداً رنگ‌وبوی دیالوگ‌های داخل تاکسی را دارد.

«حاجی‌مایلی» یک نمونه‌ زشت از تفکر «تاکسیسمی»

خبرگزاری تسنیم ـ حتماً برای شما هم پیش آمده، سوار تاکسی شده‌اید؛ راننده یا یکی از مسافران به‌بهانه گرانی، چاله‌چوله‌های خیابان یا هر موضوع دیگر، پای یک بحث داغ را باز می‌کند، با کوچکترین جرقه سکوت شکسته می‌شود، برخی متخصص می‌شوند تا موضوع را از ابعاد گوناگون مورد تحلیل قرار دهند.

بحث داغ؛ احتمالاً با جمله «کار خودشونه» سرد می‌شود، یک پایان‌ دمُده برای همه بحث‌های داخل تاکسی، البته از سوی «همه‌چی‌دان‌ها» همچنان احتمال ازسرگیری بحث وجود دارد که «اینم کار خودشونه» پایان‌‌بندی دیگری می‌شود برای قسمت‌های بعدی بحث، در نقش یک عامل اقناع‌ساز برای حضار.

صحبت درباره هرچیزی در تاکسی، صف نانوایی و مطب پزشک یا هرمکان دیگری اساساً و ماهیتاً نمی‌تواند ایراد داشته باشد، از جهاتی حتی می‌توان به این گفتمان از حیث پویایی جامعه، پیگیری اذهان و کنشگری اجتماعی نگاه مثبت داشت، مشکل اما جایی است که عموماً در این دست بحث‌های به‌اصطلاح «کوچه‌بازاری» نظریه‌پردازی درباره مسائل تخصصی، بدون اطلاعات کافی، دقیق و حقیقی صورت می‌گیرد و  اصرار می‌شود که این نگاه‌ِ غیرواقعی به سایرین نیز تحمیل شود.

موضوع جایی حادتر می‌شود که سلبریتی‌ها به‌دلیل اینکه صرفاً مشهورند، این حق را برای خودشان قائلند تا درباره موضوعات خارج از حوزه عامل مشهوریت‌شان به اظهار‌نظر تخصصی و کارشناسی بپردازند، پیشامدی که در مصاحبه‌های اخیر فردی مثل محمد مایلی‌کهن به‌وضوح دیده می‌شود.

صرف‌نظر از محتوای ادعاهای این مربی بازنشسته فوتبال ـ که بررسی مصداقی‌اش منظور و مقصود نگارش این مطلب نیست ـ آب‌وتابِ صحبت‌های جدید او شدیداً رنگ‌وبوی دیالوگ‌های داخل تاکسی را دارد، درباره مسائل مختلف خیلی مطمئن اظهارنظر می‌کند و هرچه را به زبانش می‌‌آید، در قالب نسخه برای مردم و کشور می‌پیچد، حتی در موضوعات لایه‌لایه و فوق‌‌تخصصی سیاسی و بین‌المللی! آن‌هم درحالی که خودش در مصاحبه چندبار صراحتاً اعلام می‌کند؛ «از سیاست سر درنمی‌آورد»، با این حال اما مسائل را در سطح سیاست کلان شخم می‌زند!

تصور کنید یک سیاستمدار که شاید نام چند بازیکن فوتبال را هم به‌خوبی نداند، مسائل ریز و فنی یک مسابقه فوتبال را آنالیز کند، مضحک به‌نظر نمی‌رسد؟ یا اینکه یک مکانیک، صرف‌نظر از اینکه در حرفه‌اش هرچقدر ماهر باشد، نمی‌تواند صلاحیت اظهارنظر درباره یک عمل تخصصی قلب را داشته باشد. خیلی ساده است؛ مهارت ضمنی یک فرد در یک حوزه و یا منحصراً مشهوربودنش نمی‌تواند ادله کافی برای حقانیت یک نظر غیرکارشناسی باشد.

البته طرف صحبت فقط «حاجی‌مایلی» نیست، خیلی از سلبریتی‌ها در این تاکسی سوارند و پیاده هم نمی‌شوند، به‌هرحال ابزاری است برای سلبریتی‌ماندن. تفکر «تاکسیسمی» در فضای مجازی کشور حاکم است و برخی از رسانه‌ها هم بدشان نمی‌آید موضوعات غیرمرتبط را با یک سلبریتی‌ غیر‌مربوط مطرح کنند، جنجالی است و مصاحبه‌شان وایرال می‌شود.

بگذریم، طبیعتاً شخصیت حقیقیِ هر فرد، می‌تواند هرچه را درباره هرچیزی که به ذهنش می‌رسد، برای خودش قبول داشته باشد یا رد کند، اما آیا منطقی و عقلانی است که نظر غیرتخصصی از سوی شخصیت حقوقی همان فرد، در قالب نظر کارشناسی به‌خورد مردم داده شود؟

رسانه‌های آن‌ورآبی از این اظهارنظر‌های هردمبیل و بی‌سروته استقبال می‌کنند و به‌نسبت سیاست‌های‌شان تکه تکه و گزینشی جمله‌های تراوش‌شده از یک ذهن کم‌اطلاع (در حوزه مورد بحث) را به‌عنوان یک نظر رسمی و متقن بازنشر و به آن استناد می‌کنند، همان‌طور که شبکه اینترنشنال که این روز‌ها با پهلوی و سلطنت‌طلبان چپ افتاده است، بین صحبت‌های مایلی‌کهن سعی می‌کند جمله «یقین بدانید اگر رژیم قبل خوب بود، مردم انقلاب نمی‌کردند» را بُلد کند و یا با غرض‌ورزی به مقدسات مردم این سرزمین، روی این قسمت مانور برود که «چقدر طلا برای گنبد و بارگاه امامان {معصوم} هزینه کرده‌ایم؟»

شاید برخی زاویه بگیرند که سلبریتی‌ها حرف مردم را می‌زنند و کسی که شهرت و تریبون دارد، این وظیفه‌ را هم دارد که مشکلات را بگوید و به‌اصطلاح صدای مردم باشد. این درست؛ اما آیا همه صحبت‌هایی که عموماً از زبان مشهور‌ها می‌شنویم، صدای مشکلات است یا صدای کارشناسی‌های ‌غیرکارشناسانه؟ آن‌هم در همه امور؟

توجه یک سلبریتی به مشکلات مردم و جامعه، با اظهارنظر بی‌پایه واساس همان سلبریتی درباره مسائل تخصصی که خودآگاه یا ناخودآگاه در جهت تحمیل به جامعه است، تفاوت دارد. سلبریتی‌ها نه‌تنها این حق را دارند که از مشکلات و از مردم بگویند، بلکه این رویکرد می‌تواند جزو وظیفه ذاتی‌ موقعیت اجتماعی‌شان باشد اما یک بار برای همیشه باید قبول کنیم؛ اگر آدم صرفاً معروفی هستیم، این صلاحیت و این وجاهت را نخواهیم داشت که در همه امور، جامعه را با چراغ‌ خاموش به جایی ببریم که خودمان هم بَلَدراهش نیستیم.

یادداشت از علی عابدیان

دیدگاه کاربران

نظر۳۱۰۵۴۶۸۱۷:۱۳:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
یک نفر مخالف نظر شماست .
ناشناس۳۱۰۵۴۹۱۱۷:۲۹:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۳۰
البته مردم ایران به دلیل تاثیر زیاد سیاست بر زندگیشان اطلاع سیاسی خوبی دارند و اتفاقا اظهار نظر های سیاسی آنان نتیجه تحلیل شخصی آنها به تنهایی نیست بلکه نتیجه آگاهی جمعی و مشابه نظرات گروهی از سیاستمداران از طیف های مختلف است..
ناشناس۳۱۰۵۵۵۳۱۸:۰۷:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۳۰
حالا گوی که همه متخصصین سر کارند و فقط متخصصان سرکارند.
ناشناس۳۱۰۵۶۷۴۱۹:۵۶:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۳۰
بنظرم داخل تاکسی هم اگه کسی حرف درست بزنه باید قبول کرد واین که این سخن مخصوص تاکسی یا صف نانوایی است نمی توان آن راتحقیر کرد و ناچیز شمرد
ناشناس۳۱۰۵۶۹۶۲۰:۱۹:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۳۰
من با دغدغه حاجی مایلی موافقم
ناشناس۳۱۰۵۷۲۸۲۰:۴۲:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۳۰
به این فکر کنید برای تغییر نگرش داخل تاکسی چه کارهای باید انجام داد.
ناشناس۳۱۰۶۱۲۴۰۷:۴۶:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۳۱
درود
ناشناس۳۱۰۵۷۹۸۲۱:۴۱:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
دقیقا همین طوره که میفرمایید،مثل سیاستمدارانی که اومدن تو ورزش
کاوه۳۱۰۵۸۰۸۲۱:۴۸:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
هر کسی را بهر کاری ساختن میل آنرا در دلش انداختند همچنان که عاشقی بر سروری عاشق است آن خواجه بر آهنگری وقتی مدیر یک باشگاه فوتبال یک ماشین فرو یا تاجر آهن می شود شما انتظار دارید بازیکن و مربی سابق فوتبال که مدیر بخشی از سازمان تربیت بدنی بوده راجع به سیاست حرف نزند.
ناشناس۳۱۰۵۸۰۹۲۱:۵۰:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۳۰
ظرفیت انتقاد را بالا ببریم . البته کمی تند برخی حرفها هستند و در واقع شخص زود جوش هست
شهاب۳۱۰۵۸۳۹۲۲:۲۳:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۳۰
بسیاری از حرفهاش عین واقعیت و منطبق برنظر کارشناسان هست، نباید هر حرفی که مخالف باشد را زشت بدانید.
ناشناس۳۱۰۵۸۴۰۲۲:۲۴:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۳۰
کشف کنید که چی شده سیاست تو زندگی مردم اومده و آرامش ها رو برده با خودش
ناشناس۳۱۰۶۵۱۹۱۲:۱۰:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۳۱
شبکه های ماهواره ای و مجازی بی در و پیکر کل اوکراین با دستور دیکتاتوری ناتو رفت هوا لیبی ۱۲ سال ه نابود شده مردمش رو برده می گیرند و می فروشند و....و خیلی مصیبت های اطراف و الحمدالله تو آلمان و فرانسه و ...‌‌ ولی مال ایران بدبختیه مال اونا عین خوشبختی خدایا شر این وطن فروش ها رو از سر ما کم کن
ناشناس۳۱۰۵۸۵۹۲۲:۴۷:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۳۰
حرف های کوچه بازاری را باید ازاین گوش در آن گوش بیرون کرد و رد شد
ناشناس۳۱۰۵۹۸۱۰۰:۴۵:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۳۱
اتفاقا مسئولین اگر دلسوز زحمت های خودشان هم باشند حتی بحث های روزمره و داخل تاکسی و توی صف را هم رصد میکنن تا متوجه دغدغه مردم بشوند.
ناشناس۳۱۰۶۰۴۵۰۲:۵۴:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۳۱
امثال مایلی کهن در جامعه کم نیستن،گاهی یه چیزایی میگن که رو سر آدم اسفناج در میاد
جعفراحمدیان۳۱۰۶۱۵۹۰۸:۱۸:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۳۱
حاجی کاملا درست می‌فرمایند حرف حق قیمت ندارد
مهراب۳۱۰۶۸۹۸۱۶:۳۱:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۳۱
نابود باد افرادی که مردم را بازیچه قرار داده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین