دوربرگردان آموزش و پرورش ما کجاست؟!

گروه فرهنگی الف،   4020327001 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
دوربرگردان آموزش و پرورش ما کجاست؟!

هشتمین وزیر آموزش و پرورش در ده سال گذشته هم انتخاب شد و به رسم زیبای چندین ساله این وزرا بر ممنوع بودن دریافت وجه به هنگام ثبت نام در مدارس دولتی تاکید کرد. البته آقای رضا صحرایی وزیر جدید آموزش و پرورش درمدت کوتاهی که از رای اعتماد مجلس به او می گذرد دوبار به این سنت حسنه عمل کرد!

او بیست و دوم خرداد در حاشیه نمایشگاه دستاورد‌های توانمندی دانش‌آموزان و فرهنگیان شهر تهران در باشگاه ورزشی امام رضا (ع) در خصوص الزام به دریافت وجه در مدارس اظهار کرد: این کار خطا و قطعاً خلاف است؛ از خانواده‌ها تقاضا می‌کنم اگر برایشان ممکن بود به مدرسه کمک کنند، اما هیچ مدیری حق ندارد چنین کاری کند و قطعاً تخلف است. 

صحرایی سه روز بعد هم در حاشیه جلسه هیات دولت بر این موضوع تاکید کرد. 

الحق والانصاف که همه مدارس دولتی نیز  در تمام چند دهه گذشته به این دستورالعمل وزرای محترم آموزش و پرورش تمکین کرده اند و از دریافت وجه کمک به مدارس به هنگام ثبت نام خودداری کرده و آن را به زمانی دیگر در طول سال و بعضا به هنگام ارایه کارنامه موکول کرده اند ! 

البته وزیر جدید آموزش و پرورش دریافت وجه به هنگام ارائه کارنامه را هم در اظهارات غیرقانونی خوانده اند تا دیگر حقیقتا «هیچ» بهانه ای برای مدارس دولتی در این زمینه باقی نماند  و «همه» چیز به خوبی و خوشی تمام شود! 

اینکه چرا در حالی که مدارس دولتی عموما این وجه را با عناوین مختلف دریافت می کنند شاید بی نیاز از توضیح باشد، اما اینکه چرا هر سال برغیرقانونی بودن آن تاکید می شود چندان معلوم نیست! آیا هدف این است که غیرقانونی عمل کردن یکی از مهمترین نهادهای حکمرانی ما هر سال به بهترین شکل و روشن ترین وجه آشکار شود و کوچکترین شکی در این زمینه باقی نماند؟! 

یا هدف این است که فرزندان ما در همان نخستین سال های فرایند مهم اجتماعی شدن شان با امکانات بسیار گسترده ای که درجامعه ما برای فن شریف « پیچاندن» مهیا شده به خوبی آشنا شوند؟ ! (کسانی که بر ضرورت وجود معلمان پرورشی در مدارس تاکید می کنند کجای مجلس نشسته اند و چرا برای جا انداختن امور تربیتی اینقدر جاهای دور می روند؟! ) 

تردیدی نیست که وزرای آموزش و پرورش و مدیران مدارس دولتی نمی توانند بدون بودجه لازم مدرسه را اداره کنند و گناه این امر نیز بر عهده نظام بودجه نویسی و سایر نهادهای تصمیم گیر در حکمرانی ماست که پس از ۴ دهه ترسیم آرمان های بسیار بزرگ تربیتی طوری عمل کرده اند که کودک نوآموز در همین نخستین تجربه های ورود به جامعه با یکی از بدترین صفات اخلاقی مواجه می شود! 

 اگر از این خرده گیری مهم هم بگذریم که چرا برای هزاران ریخت و پاش از بودجه دولت ، اعتبار هست اما برای مهمترین نهاد حکمرانی همیشه ناله ها بلند است؟!، باید از وزاری محترم آموزش و پرورش پرسید آیا تنها راه رفع کمبود اعتبارات در آموزش و پرورش همین دریافت مبالغ از خانواده ها آن هم با تاکید بر غیرقانونی بودن دریافت وجه در مدارس دولتی است؟! آیا این آسان ترین راه و چنانکه گفته شد بدترین و مضرترین آن نیست؟ 

البته شاید که رسانه ها نیز باید یک سوزن به خودشان بزنند و به جای بسنده کردن به این سوال تکراری درباره دریافت وجه در مدارس دولتی از وزرای آموزش و پرورش، به کمک این وزارتخانه بیایند و با تولید محتواهای کارشناسی و انتقادی درباره فرایند کلی حکمرانی و پرسش از دیگر وزرا و نهادها، به خصوص سازمان برنامه و بودجه و مجلس، آن ها را هم  در گناه بزرگ بی توجهی به مدارس دولتی شریک کنند بلکه در این راه غلط طی شده دور برگردانی  پیدا شود! 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۹۹۷۰۱۰۸:۴۱:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۲۷
شماها که اینقدر چاپ پول می کنید یک مقدار بیشتر چاپ پول کنید و مدارس را سیراب کنید که حداقل پول از مردم نگیرند!!
صابر۳۰۹۹۷۷۲۰۹:۲۲:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۷
از اولویت های اصلی وزیر باید اسلامی کردن مدارس غیر انتفاعی باشد که وضعیت فرهنگی پیش آمده در این بخش مهم است؟
ناشناس۳۰۹۹۸۴۷۱۰:۰۷:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۷
جناب وزیر می فرمایند شهریه به مدارس دولتی پرداخت نکنید ، ما هم می گیم پرداخت نکردیم
ناشناس۳۰۹۹۸۵۵۱۰:۱۱:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۷
نظام آموزش و پرورش ما بسیار قدیمی و ناکارآمد است. دروس به درد دانش آموزان نمیخورد و کارکردی در زیست فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و توسعه فردی ندارد. ما در آموزش و پرورش نیاز به یک انقلاب عظیم ساختاری و محتوایی داریم انقلابی که جذب و آموزش آموزگاران کاربلد و تامین زندگی آنان در آن دیده شده باشد.
ناشناس۳۱۰۰۰۲۴۱۱:۵۶:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲۷
در مدرسه باید مانند جامعه از افراد بی بضاعت وافراد متمول باشد تا به هم کمک کنند .در مدرسه باید بچه درس خوان و کم ذهن در کنار هم باشند تا در صورت کم کاری معلم بچه زرنگ به رفقای خود که ضعیف تر هستند درس یاد بدهد نه اینکه جدا سازی کنند
ناشناس۳۱۰۰۰۲۸۱۱:۵۸:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۷
چه کسانی مدارس غیر انتفاعی زدند که به هیچ کس پاسخگو نیستند
ناشناس۳۱۰۰۰۳۵۱۲:۰۱:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۷
استعداد درخشان .یعنی رانت آموزشی ازیک طرف معلم های خوب را می برند آنجا . از طرف دیگر دانش آموز زرنگ وبرای اینکه آمار موفقیت بدهند آن را تقویت میکنند .یادشان رفته در دوران تحصیل محتاج بچه زرنگ های کلاس بودند تا درس معلم را برایشان توضیح دهد
ناشناس۳۱۰۰۰۳۸۱۲:۰۳:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲۷
کلاس باید متشکل از بچه های قوی وضعیف باشد . نه اینکه آنها را جدا سازی کنند .باعث افسردگی هم بچه زرنگ ها میشود هم بچه ضعیف ها
ناشناس۳۱۰۰۰۸۷۱۲:۳۰:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۷
بخش اعظم مدارس دولتی تبدیل شدند به هیات امنایی و قانونی پول میگیرند. غیر انتفاعی ها هم که بعکس اسمشان از رسمشان معلوم است که باید با جیب پر سمتشان بروید. مدارس دولتی هم آنقدر کم شده اند و دسترسی بهشان سخت شده که وااسفاها...
ناشناس۳۱۰۰۰۹۷۱۲:۳۴:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲۷
گروه فرهنگی الف، صمیمانه از شما تشکر میکنم بابت نگاه ظریف و توصیه زیبا و کاری شما به این معضل.لطفا خود شما پیش قدم باشید برای خیزش رسانه ها در مطالبه حق و حقوق و بودجه اموزش و پرورش.
صمصام۳۱۰۰۲۶۹۱۳:۴۱:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۲۷
من یادمه در دهه 60 سال 61 زمانی که دوم دبیرستان بودم مرحوم پدرم برای ثبت نام طبق درخواست مدیر دبیرستان 400 تا تک تومن پرداخت کنه البته رقم درخواستی 500 تومن بود اما حالا برای ثبت نام دخترم در اول دبستان دارم 25 میلیون ماهانه 3 میلیون واریز میکنم بصورت اقساط و داستان همچنان ادامه دارد ..... و حالا اصل 30 قانون اساسی : دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازدو وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد
ناشناس۳۱۰۰۲۸۹۱۳:۵۲:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۷
ابتدا وزیر درست و حسابی که بتونه از مجلس بودجه بگیره ..بودجه هم باید دو برابر بودجه فعلی بشه ... بعدش استانداردها ی جدید اجرا بشه ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین