روایت نکنیم، روایت می‌کنند

یوسف مشفق، گروه اجتماعی الف،   4020322103 ۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
روایت نکنیم، روایت می‌کنند

عکس: شهید محمد قنبری

 در ساعات اولیه ماجرای ۲۱ خرداد ایذه، یک نکته بیشتر به چشم آمد؛ سرعت بالای بازتاب‌ خبر کشته‌شدن پویا مولایی‌راد در رسانه‌های معاند؛ آن هم با یک روایت ناقص و البته جهت‌دار.

«کشته‌شدن پسرعموی مادر کیان پیرفلک در تیراندازی نیروهای انتظامی و امنیتی»؛ این اولین خبر از مراسم پرحاشیه سالگرد تولد کیان پیرفلک بود که در گستره وسیع، منتشر و البته واجد وجوهی پنهان بود؛ در این خبر، بخشی از ماجرا آن هم به صورت جهت‌داری روایت شده که هدفش تصویرسازی و ساختن چهره‌ای دژخمیانه از نیروهای انتظامی بود؛ بدون پرداختن به تمامی ماجرا و اقدام تروریستی که پسر عموی مادر کیان پیرفلک مرتکب و منجر به شهادت یکی از نیروهای پلیس شده بود.

در سمت دیگر ماجرا و پس از گذشت چند ساعت از این واقعه، هر قدر اخبار تلویزیون را که مرور کردیم، نشانی از پرداخت دقیق به این حادثه و حتی اولویت‌دادن به انتشار آن هم نبود. حتی در اخبار ۲۰/۳۰ که نسبت به دیگر بخش‌های خبری رسانه‌ملی، معمولاً چابک‌تر عمل می‌کرد هم این واقعه‌ به عنوان آخرین خبر، اطلاع‌رسانی و جزئیات ماجرا از زبان مسئولین انتظامی استان بیان شد.

مقایسه این دو رفتار رسانه‌ای، حاکی از آن است که برای سکانداران رسانه‌ملی، اهمیت روایت چندان مشخص نیست. گویا آنان با سردرگمی مواجهند و از شناخت سوژه‌هایی که در ذهن جامعه علامت‌سوال ایجاد می‌کند، غافلند.

این تصور می‌رود که صدا‌وسیما برای انتشار خبر و روایت ماجرا، سبک‌وسنگین کرده و پس از آنکه افکار عمومی درگیر جریان‌سازی‌ها و سم‌پاشی‌ رسانه‌های برون‌مرزی شد، وارد گود شده و سعی در کنکاش و تفحص ماجرا دارد که بسیار دیر و البته روشی ناکارآمد است.

در عصری که سرعت روایت از تحولات و وقایع در رسانه به کمترین زمان ممکن رسیده نمی‌توان با اغماض، تعلل و خط‌ قرمزهای بیش از حد ترسیم‌شده، به نبرد با بنگاه‌های خبرپراکن پرشماری رفت که منفعت خود را در کلنگی‌کردن اذهان مردم ایران می‌بینند.

هر چند قابل انکار نیست که توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی و ظهور شبکه‌های اجتماعی، انحصار روایت‌گری توسط رسانه‌های رسمی را در هم شکسته اما در همین شرایط هم، تریبون‌های رسمی داخل کشور باید دست برتر را در روایت اولیه وقایع و رویدادها داشته باشند که شرایط کنونی، خلاف این مسئله را نشان می‌دهد و خروجی آن چیزی جز بی اعتباری و مرجعیت‌زدایی از رسانه‌ها نبوده.

از یاد نبریم؛ روایت نکنیم، روایت می‌کنند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۹۲۴۶۱۰۹:۰۳:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
حافظان امنیت ششدانگ بر اوضاع مسلط شوند عده ای قصد دارند حوادث و اغتشاشات سال گذشته را تکرار کنند اینبار باید به سختی با آنها مقابله شود
ناشناس۳۰۹۲۶۵۷۱۰:۵۹:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۳
چرا فیلم ماجرا نمایش داده نمی شود؟
ناشناس۳۰۹۳۰۰۶۱۴:۲۰:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۳
وسط بیابان فیلم سینمایی میخواهی پخش بشه؟
ناشناس۳۰۹۳۱۴۸۱۵:۳۵:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲۳
خودرور و لباس ماموران نیروی انتظامی به دوربین مجهز است.
ناشناس۳۰۹۳۲۴۴۱۶:۳۵:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
چه نیازی به نیروی مسلح در به قول شما وسط بیابان بوده؟ فرض کنید خانواده مقتول و مردمان دور هم چند شعا می دادند و چند ناسزا؟ چه اشکالی دارد؟ آن بهتر بود یا این؟! الان دو خانواده دگر داغدار شده اند، هر یک هم دوستان و آشنایانی دارند. فکر می کنید الان بهتر شد؟ مگر درگیری منجر به مرگ در تولد بر مزار کودک به قتل رسیده چند روایت می تواند داشته باشد؟!
فقط خدا۳۰۹۶۳۸۵۰۹:۱۴:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۵
امکان ندارد در شرایط حساس وامنیتی دوربینی وجود نداشته باشد.حتما هست .صدرصد
خورزمالی ز دیار بختیاری یل۳۰۹۳۰۵۳۱۴:۴۰:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۳
حضرات بختیاری یل سعی کنن بر اعصاب خود مسلط باشند
اصی۳۰۹۴۵۶۲۱۵:۵۹:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۲۴
داغم سی بختیاری
ناشناس۳۰۹۳۱۲۹۱۵:۲۵:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۳
هرچی میشه میگید فیلم کشور مسخره شما و رسانه هایی که شما می بینی نیست که نفرت پراکنی می کنید و وقت پلیس برای این چیزها هدر برود
ناشناس۳۰۹۴۹۹۱۲۰:۵۴:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲۴
چیشد دقیقا من نفهمیدم
ناشناس۳۰۹۲۴۷۸۰۹:۰۸:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۳
خانواده این شهید در خونه مادر کیان بروند و سوال کنند پدرشان به چه جرمی کشته شده است؟ مادر کیان جواب بده!!
ناشناس۳۰۹۲۶۵۸۱۰:۵۹:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
اگر نیروی انتظامی در مورد علت کشته شدن کیان پیر فلک شفاف سازی و به موقع اطلاع رسانی می کرد و فرد یا افراد خاطی را تنبیه می کرد میدان به دست رسانه های معاند نمی افتاد تا از این آب گل آلود ماهی خود را بگیرند.
ناشناس۳۰۹۲۸۲۵۱۲:۳۵:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
كسي كه يك عمر گفته كار خودشونه (مادر كيان) وقتي قاتل پسرش دستگير مي شه مي گه برادرمه پس اين جماعت كر و كور و لال هستند و با نيم ساعت عقب جلو تو اطلاع رساني (به زعم شما) چيزي عوض نمي شود
ناشناس۳۰۹۳۱۵۷۱۵:۴۱:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۳
دقیقا به نکته خوبی اشاره کردی می گویند کار خودشان هست الان هم می خواهند آن یار خودشان را اعدام کنند این وسط این زن چه می گه؟!!!! یعنی عقل در بست تعطیل یا هدفدار می گوید و غیر این دو نیست
مهران۳۰۹۲۸۶۳۱۲:۵۴:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲۳
نیروی انتظامی کاملا ماجرای کیان رو با سند توضیح داده قاتل هم دستگیر شده و حکم اعدامشون هم اومده
ناشناس۳۰۹۶۳۲۴۰۸:۵۳:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲۵
این سندها برای ماهواره بین ها کفایت نمی کنه برادر
ناشناس۳۰۹۲۷۷۸۱۲:۱۵:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲۳
قاتل این پلیس، کشته شده. خانواده کیان پیرفلک چه کاره است ؟
خور زمالی ز دیار بختیاری یل۳۰۹۳۰۶۲۱۴:۴۴:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۲۳
همانطور که شاپور بختیار خودش خودش را بد بخت کرد خانواده کیان پیر فلک هم خودشان خودشان بیچاره کردند
ناشناس۳۰۹۳۰۹۳۱۵:۰۶:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲۳
برپاکننده معرکه هستند اگر میخوای بدونی
ناشناس۳۰۹۳۴۱۱۱۸:۳۹:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۲۳
یعنی برای فرزندشان عزاداری نکنند؟!
ناشناس۳۰۹۳۲۴۹۱۶:۴۲:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۳
اشتباه مثبت زدم اونا باعث و بانیش بودن باید حتما مجازات بشن
ناشناس۳۰۹۴۲۶۵۱۲:۴۹:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲۴
جواب گوی خانواده شهید و خانواده قاتل باید باشن
ناشناس۳۰۹۲۵۰۷۰۹:۲۸:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲۳
البته نویسنده محترم به یک نکته مهم هم توجه کنند که موضوع اصلی، همیشه انعکاس سریع و فوری رویدادها نیست بلکه میزان اعتماد مردم به رسانه های داخلی از جمله صداوسیما است. قضایای بسیار مهمی بوده است که صداوسیما و سایر رسانه های داخلی، واقعیات را به مردم نمی گفتند و تلاش در پنهان کردن آن داشتند.
ناشناس۳۰۹۲۶۶۷۱۱:۰۹:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
شبکه های معاند وقایع کشور را به نفع خود سانسور و گزارش سازی میکنند. صدا و سیما و مطبوعات داخلی هم همانکار را انجام میدهند.
ناشناس۳۰۹۳۱۳۳۱۵:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲۳
صدا وسیما نمی تواند دروغ و یا حرف خلاف امنیت ملی بزند .
امیر حسین سلطان/تهران۳۰۹۲۵۶۷۱۰:۰۶:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۳
شنیدن خبر جانباختن یکی از ماموران از جان گذشته انتظامی دردناک است. ضمن عرض تسلیت به خانواده گرامی این عزیز جانباخته به بهانه این مطلب روایت نکنیم روایت می کنند! تذکر چند نکته خالی از فایده نیست: 1. رسانه ملی چرا انتشار و کندوکاو در چرایی و چگونگی این چتین حوادثی را اصولا در دستور کار خودش نمی بیند و بعضا بر حسب توفیق اجباری! به اینگونه حوادث ورود پیدا می کند؟! 2.روابط عمومی فرماندهی انتظامی با فوریت و حساسیت اصل ماجرا را اطلاع رسانی نماید مانع از خبررسانی های یکطرفه و جهت دار دیگر می شود و یا حداقل اثر آنها را کاهش خواهد داد. 3. اصولا برای برگزاری مراسم سالگرد تولد جانباخته حوادث سال گذشته در ایذه، نوجوان مرحوم کیان پیرفلک چه تمهیداتی برای امنیت و حفظ آرامش مراسم میبایست در نظر گرفته می شد که مانع بروز چنین حوادث تلخ و دردناکی می گردید؟ 4.بنا بر اخبار منتشره در جریان وقایع فوق پسر عموی مادر این نوجوان هم کشته شده است که قبل از آنکه رسانه های فرامرزی خبررسانی کنند شایسته بود رسانه های داخلی خودمان در این باره اطلاع رسانی می کردند.
ناشناس۳۰۹۳۵۰۳۲۰:۲۵:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۳
مماشات بیش از این نباید بشود باید هرچه سریعتر بسیج مردمی بطور قانونی حکم ضابط قضایی را پیدا کنند و به هر شکل ممکن کسانی را که با شبیخون فرهنگی زیر نقاب کشف حجاب قصد براندازی نظام را دارند به سزای کارهایشان برسانند والسلام عزت زیاد
ناشناس۳۰۹۴۲۰۳۱۲:۰۱:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲۴
یعنی شیر تو شیر بشه و هرکسی هر کاری دلش خواست بکنه ؟! مردم ضابط قضایی بشن ؟!
ناشناس۳۰۹۲۵۷۶۱۰:۰۹:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
عاقبت در حاشیه قرار دادن مردم چیزی جز این نیست که همه به جان هم بیفتند دوقطبیهایی که جز زیان برای مملکت ندارد.
ناشناس۳۰۹۳۰۰۸۱۴:۲۲:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
اغتشاگران آشوب کرده چه ربطی به مردم داره
ناشناس۳۰۹۲۶۰۰۱۰:۲۴:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
لعنت خدا باعث شهادت پلیس زحمتکش و خدمتگزار را! همین و بس حرف دیگه ای ندارم
ناشناس۳۰۹۳۰۱۰۱۴:۲۲:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۳
این تروریست های کثیفی که منفی دادن رو اگه پیدا کنید جامعه آروم تر میشه
ناشناس۳۰۹۳۱۳۵۱۵:۲۹:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
همان غرب گداهای معروف هستند که دنبال مثبت و منفی آن هم از جهت منفی و علیه کشور هستند ولی در جامعه بارها ثابت شده برعکس آن ها هست
ناشناس۳۰۹۳۱۶۵۱۵:۴۳:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
ما فقط نظرمان را با رای منفی و یا مثبت اعلام می کنیم. آنهم در یک سایت داخلی که مجوز هم دارد و از خوانندگان خاص خودش هم برخوردار است. ما تروریست‌های کثیف نیستیم. شک نکن از شما با این تفکر وحشتناکی که داری ایرانی تر و وطن پرست تریم. .
ناشناس۳۰۹۳۲۵۲۱۶:۴۵:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۳
با حرفهاتون باعث کشته شدن یه انسان شدید بعد به پیام های تسلیتش هم منفی میزنید؟ اگه شما تروریست نیستید پس شیطانید حتما وگرنه چرا باید منفی بزنید برای تسلیت به پلیسی که ناجوانمردانه کشته شد؟
ناشناس۳۰۹۳۷۳۸۰۰:۱۹:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۴
بارها دیدیم چه تفکری دارید بر علیه کشور و حتی در طرفداری از افرادی که غرب زده هستند و مشکل دار ولی باز...، از شست و شوی مغزی فاصله بگیرید
امید یاوری دارانی۳۰۹۲۶۸۵۱۱:۲۴:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۳
لازم است در این خصوص مطالبی ذکر گردد: 1. در اینکه یک مامور به شهادت رسیده است و این عمل محکوم است تردید وجود ندارد . 2.سوال مهم و اساسی که مطرح است اینکه چرا عوامل انتظامی مستقر در محل تمهیدات امنیتی و انتظامی لازم را در مواجهه با این دست تهدیدات بکار نگرفته اند؟ 3.چگونه می توان با توجه به شرایط زمانی و مکانی جنایت با خودرو و با سرعت بالا به واحد عملیاتی که از شرایط بحرانی محل مطلع است نزدیک شد و عوامل انتظامی مستقر در محل هیچ اقدام پیشگیرانه ای نکنند. شهادت این سرباز امنیت را تسلیت می گویم.
رضا۳۰۹۲۷۱۸۱۱:۴۰:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۳
باریختن خون چند نفر دل مادر کیان آروم میگیره حس مادری فقط برای فرزند خودت ?
ناشناس۳۰۹۳۱۴۰۱۵:۳۱:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲۳
اگر حس مادری داشت که نسبت به آن قاتل تروریست آن حرف بی خود نمی زد !!
ناشناس۳۰۹۲۷۲۸۱۱:۴۸:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۳
مهم این نیست که ما چگونه روایت می کنیم و انها چگونه روایت می کنند مهم این است که مردم کدام روایت را قبول می کنند.
ناشناس۳۰۹۳۰۹۷۱۵:۰۹:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲۳
منظورت مردمی است که امپراتوری دروغپردازی دشمنان انقلاب و ایران مسخ و مبهوتشون کرده از بس بمباران شایعه و تهمت و دروغ بر سرشان آوار کرده
ناشناس۳۰۹۳۲۸۹۱۷:۱۲:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۲۳
به هر دلیل باور مردم مهم است .
ناشناس۳۰۹۲۷۴۰۱۱:۵۷:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۳
همیشه دیر و یا همراه با تناقض اخبار منتشر می شود. به همین علت اعتماد زیادی نمانده است.
ناشناس۳۰۹۳۰۱۶۱۴:۲۴:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲۳
دیگه پیکر خونین مامور براتون مدرک نیست دیگه شماها معاند هستید و ارزش بحث‌کردن ندارید
ناشناس۳۰۹۲۷۴۵۱۱:۵۸:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
برگزاری جشن تولد بر مزار یک کودک در یک روستا چرا با حضور مامورین انتظامی ؟
ناشناس۳۰۹۳۰۲۰۱۴:۲۵:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
برای اینکه اون شیطان صفت داره از خون بچه برای گسترش خشونت در جامعه استفاده میکنه
ناشناس۳۰۹۳۰۵۵۱۴:۴۱:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲۳
خب مامور بوده اینطوری شده اگه نبود چی می‌شد!؟!؟
ناشناس۳۰۹۳۰۶۳۱۴:۴۵:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲۳
فرض کن یه نفر از تجزیه طلب‌ها لباس بسیجی می‌پوشه، با یه اسلحه کمری می‌ره سر مزار و مادر کیان رو می‌کشه، مسلمه که شما می‌گی کار خودشونه، حالا بیا و درستش کن!!! پس امنیت لازمه!
ناشناس۳۰۹۳۰۹۸۱۵:۰۹:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۳
درودبرشماسئوال من هم همین است روستایی کوچک که باشهرفاصله دارد.
ناشناس۳۰۹۳۱۴۴۱۵:۳۴:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۳
چون فراخوان داده بودن توسط رسانه ها .
ناشناس۳۰۹۳۳۲۲۱۷:۲۷:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۳
گیرم فراخوان مگه چه تعداد به اونجا می رفتن ؟!
ناشناس۳۰۹۳۷۳۱۰۰:۱۶:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲۴
حرفی بی ربط نزن پلییس هرکجا بخواهد می تواند برود
ناشناس۳۰۹۴۳۶۳۱۳:۴۳:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۴
دوست عزیز اینها قبلا فراخوان داده بودند اگر پلیس حضور نمی یافت ‌‌واتفافی آنجا برای خانواده پیر کلک یا کس دیگری می افتاد نمی گفتید پس پلیس مال چه روزی است مگه نمی دانستند که فراخوان داده شده . لطفا از این بهانه گیری ها دست بردارید .
ناشناس۳۰۹۶۴۱۲۰۹:۲۵:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲۵
به خاطر اینکه تولد نبوده آشوب بوده نیروی انتظامی هم می دونسته که تولد نیست بلکه فتنه هست
ناشناس۳۰۹۳۱۴۷۱۵:۳۴:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
چرا مماشات می شود با این طایفه خطرناک؟
ناشناس۳۰۹۳۴۹۰۲۰:۰۶:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
باید خوانین آنها را خواست و تذکر جدی به آنها داد که بیستر مراقب طایفه خود باشند به سرنوشت بهادر دچار نشوند
ناشناس۳۰۹۹۰۲۴۱۷:۲۹:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲۶
با طائفه چکار دارید.... همین بختیاری ها اگر نباشند که خوزستان از دست میره.
ناشناس۳۰۹۳۱۹۴۱۵:۵۶:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲۳
این خانواده در روز حادثه سال قبل با عوامل آن حادثه چه ارتباطی داشتند در فضای مجازی؟ آیا رفته بودن ببیند چی اتفاقی می افتد ؟
یوسفیان۳۰۹۵۸۲۶۰۱:۵۲:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۵
بخداقسم که زینب مولایی فقط مال اعدام کردن هست تمام
ناشناس۳۰۹۳۵۷۶۲۱:۲۶:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲۳
این حادثه نشان داد که سازمان های ذیربط نتوانسته اند خانواده کیان را با سند قانع نمایند.یا این که خانواده کیان خیلی عناد دارند
ناشناس۳۰۹۳۸۶۲۰۶:۴۱:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲۴
مادر کیان یقینا عناد داره رفتارش اینو بخوبی نشون میده... اینکه در خون پسرش داره موج سواری میکنه .....اینکه رنگین کمان همجنس بازها رو ترویج میکنه و خیلی تحرکاتش دیگش مشخص میکنه اصلا براش قاتل واقعی فرزندش مهم نیست.....
علی۳۰۹۴۷۵۴۱۸:۴۸:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۴
خود کیان پیر فلک در زمان حیات نقاشی رنگین کمان کشیده بود و نوشته بود بنام خدای رنگین کمان
محمد۳۰۹۳۷۵۳۰۰:۲۷:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲۴
اخه تومادری پسرتوقربانی چی کردی چی ازپسرت مهم تربودالانم ازتولدش سواستفاده میکنی
ناشناس۳۰۹۳۸۵۸۰۶:۳۸:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲۴
پیش نیاز باور حرفهای شما اعتمادآفرینی با خدمت واقعی به ملت است.
ناشناس۳۰۹۳۸۶۰۰۶:۴۰:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۴
مقایسه این دو رفتار رسانه‌ای، حاکی از آن است که برای سکانداران رسانه‌ملی، اهمیت روایت چندان مشخص نیست. گویا آنان با سردرگمی مواجهند و از شناخت سوژه‌هایی که در ذهن جامعه علامت‌سوال ایجاد می‌کند، غافلند....
احسان۳۰۹۳۹۴۶۰۸:۴۰:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲۴
باسلام بعدازفوت مرحوم کیان نیروی انتظامی قاتلین رادستگیرومجازات کردولی متاسفانه باگذشت یکسال هنوزخانواده کیان بخصوص مادرش وهمچنین باحمایت رسانه بیگانه هنوزپیگیرهستندبه طوری مادرکیان مدام بیانیه میدهداینها فقط میگقتندبایدانتقام بگیریم که فوت اخیر پسرعموی مادرکیان هم به جدبایدمقصراصلی راخانواده کیان دانست که دراین بین نیزمامورانتظامی که تنها پسر خانواده بودبه شهادت رسید واقعا به چه جرمی تازه شما طلبکارهم هستید
محمد۳۰۹۳۹۹۰۰۹:۱۱:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۴
تا کی بایدنیروهای مسلح تقاص عدم انجام وظیفه به موقع سایرارگانها را بده مگه نیروهای مسلح وخانواده وجانشون مهم نیست چرا صداوسیما شفاف سازی نمیکنه چرا بایدخون مامورفراجا به راحتی ریخته بشه . چرا قوه قضائیه محکم برخوردنمی کنه مگه مملکت چقدردیگه بایدشهیدبده تا بخودبیاییم چرا ما اینجورشدیم .
ناشناس۳۰۹۳۹۹۲۰۹:۱۶:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۴
دین اگرنداریم لااقل تیشه به ریشه آرمان شهدا نزنیم درست گرانی هست مشکلات هست ولی مگه با برهم زدن نظم جامعه چیزی درست میشه . این کشورصاحب داره صدها هزارشهیدداده فردای قیامت چه جوابی برا شهداداریم سلام ودرودخداوندبه روح شهدا وامام شهداولعنت بی پایان خدابرپشت کننده به آرمان شهداولعنت خدابرزبان تزویر
اصی۳۰۹۴۵۵۵۱۵:۵۶:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۴
بقول بختیاریها جانم فدای وطنم
علی۳۰۹۴۰۴۱۱۰:۰۳:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲۴
چرا قوه قضاییه جلوی این زن رو نمیگیره تا کی باید کشته بشن جوونا
ناشناس۳۰۹۴۴۹۷۱۵:۰۷:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲۴
سلام بله چرا باید این زن ضد انقلاب این جوری راحت بگرده چرا جلوش نمیگیرن...چرا موقعه سخنرانی باید توهین کند ........
عیسی۳۰۹۴۳۳۰۱۳:۲۶:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۲۴
تمام دشمنان داخلی و خارجی یک به یک اسیر خاک،و مار و مور میشن ولی نابودی ایران به گور خواهند برد.
ناشناس۳۰۹۴۵۶۷۱۶:۰۵:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲۴
خانواده پیرفلک خون پسرشان را بی ارزش کرده اند
علی۳۰۹۴۷۷۲۱۸:۵۸:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۴
ما به نظام اعتماد داریم و حرف و حدیث شبکه بیگانه و خودی هیچ تاثیری رو ما نداره خانواده مهسا امینی و پیرفلک خیلی در حق ایران ظلم کردن و باید جواب تک تک خون جوان های ما رو با فتنه انگیزی که ایجاد کردن بدن خدا لعنت کنه دشمن نظام رو
مجید۳۰۹۴۷۹۵۱۹:۲۱:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۴
خدمت به مردم افتخار است / پس چه خوب است با رفتارهای غلط جان مردم و نظامیان را به خطر نیاندازیم
ناشناس۳۰۹۴۸۷۸۲۰:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲۴
چرا خیلی هاجومیدن والکی قضاوت میکنند
ناشناس۳۰۹۶۴۸۴۰۹:۴۷:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲۵
شهیدان زنده اند الله اکبر
سام۳۰۹۵۰۰۴۲۰:۵۹:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۴
من کلا بحثم این ماجرا نیست و در این مورد اصلا نه قضاوت و نه دخالت میکنم،اما یه مورد رو واقعا قبول دارم اگ ،پلیس نباشه اگ قانون نباشه،اگ سختگیری نباشه،یه مشت جوان معتاد و از خود بی خود واقعا زندگی برا مردم نمیذارن..
ناشناس۳۰۹۵۰۱۳۲۱:۰۲:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲۴
کیان که پسر بچه ای بی گناه بود اما این مادر است که دارد ازاین طریق استفاده میکند و خون جوانان وطن را به زمین می‌ریزد غافل از اینکه آنها هم خانواده دارن و برای جامعه مفید، آیا اینها نباید انتقام بگیرن؟این مادر که مادر هم نیست با ریختن خون دیگران چه چیزی را میخواهد ثابت کند؟
سام_کرمی۳۰۹۵۰۱۸۲۱:۰۳:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲۴
انسانی که تا از خودگذشتگی نداشته باشه پلیس نمیشه،،این بیکاری و اقتصاد وووو رو لطفا پای پلیسای بدبخت نذاریم.
علی۳۰۹۵۲۸۲۲۲:۳۴:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۴
به قول ما لرها هرچی بکشی و ای غشنه این سه خانواده داغ دار شدن از خارج نیامده بودن مال همین اب و خاکه یک برادر کشی با چه انگیزه ای یک جون خام هیجانی بعث مرگ یک از هم شهری وهم وطن خودش میشه باید با حوصله و مدیرت از این جنایت جلو گیری میشد
سعید۳۰۹۶۵۳۷۱۰:۰۹:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۲۵
ادم حالش بهم میخوره وقتی میبینه رفتارمادرکیان پیرفلک هماهنگ بارسانه های معانده وسعی نمیکنه دنبال حقیقت باشه..شایدمثل مصی علینژاداینم فازرهبرشدن تواین اوضاع ورداشته.. بااون ادا اطفارمسخره ش.. هرروزنچسب ترمیشه.. خلاصه اینا فقط دنبال سودشخصی هستن نه حق وحقیقت..
دریا۳۰۹۶۵۸۳۱۰:۳۰:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۲۵
سلام و درودخدا بر شهیدان بر فتنه و فتنه گرتا صبح قیامت لعنت. مرگ برخائنین مزدوروطن فروش آمین.
مهناز۳۰۹۷۱۱۹۱۵:۱۰:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۵
اگر نیروی امنیت اجازه می‌دادند خانواده پیر فلک جشن تولد فرزندشان را می‌گرفتند چه میشد؟ باور کنید برخی ها اینقدر خطر ندارند اگر خودمان بهانه دستشان ندهیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. برای این عکس شما تیتر بزنید

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    4. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

    7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

    8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

    9. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

    10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

    11. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

    12. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

    13. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

    14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

    15. گاف "بی بی سی" درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی

    16. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

    17. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

    آخرین عناوین