هشدار جدی در مورد نسل های جوانِ کشورهای عربی

گروه جهان الف،   4020312081

پایگاه خبری پراجکت سیندیکت در گزارشی می نویسد:« ۸۳ درصد از شرکت کنندگان(طیف سنی جوان) در نظرسنجی سال ۲۰۲۲ در کشورهای جهان عرب گفته اند که در مورد کیفیت آموزش در کشورشان به شدت نگران هستند. در عین حال، ۱۵ درصد از جمعیت جوان در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گفته اند که یافتن یک شغل برای آن ها سخت است. این آمار در منطقه شمال آفریقا ۵۵ درصد و در منطقه شام، ۷۳ درصد بوده است».

هشدار جدی در مورد نسل های جوانِ کشورهای عربی

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "پراجکت سیندیکت" در گزارشی با اشاره به یافته های یک نظرسنجی معتبر با محوریت جوانان جهان عرب در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا،  به رهبران کشورهای عربی توصیه می کند که صدای جوانان خود را بشنوند و نسبت به روندهای هشدار دهنده ای که مرتبط با زندگی، شغل و رفاه این طیف هستند کاملا حساس باشند. مساله ای که اگر مورد توجه نباشد، حامل تبعات و پیامدهای بسیار وخیمی در آینده برای این دسته از کشورها خواهد بود. 

پایگاه خبری پراجکت سیندیکیت در گزارش خود می نویسد:

«خوشبین بودن، آن هم در شرایطی که جهان کنونی با افزایش میزان عدم قطعیت ها و هرج و مرج های مختلف رو به رو است، بسیار دشوار است. بر اساس یافته های یک نظرسنجی در مورد جوانان جهان عرب( عنوان نظرسنجی مذکور: ASDA’A BCW Arab Youth Survey، است)که تنها اندکی پس از آغاز جنگ اوکراین و البته در بحبوحه پاندمی کرونا انجام شد، چشم اندازهای اقتصادی بسیار تیره و تاره ای ترسیم شده است. 

افزایش ناگهانی قیمت کالاها و ایجاد اختلالات جدی در زنجیره های تدارکاتی جهان، سطح بالایی از تورم را در سطح جهانی تشویق و تحریک کرد. در عین حال، افزایش قابل ملاحظه قیمت مواد غذایی نیز خانوارهای کم‌درآمد را تحت فشار قرار داده و به طور خاص امنیت غذایی شمار زیادی از افراد را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا(منطقه مِنا) با تهدید رو به رو کرده است. 

از آن زمان تاکنون، چیز های زیادی تغییر نکرده اند. علی رغم برخی کاهش ها در پایان سال 2022، فشارهای قیمتی به نحو لجوجانه ای همچنان بالا هستند. در سال جاری، انتظار می رود که نرخ تورم در جهان عرب به طور میانگین 15 درصد باشد. بسیاری از بانک های مرکزی منطقه خاورمیانه سیاست های پولی سخت گیرانه خود را با هدف مقابله با انتظارات شدید تورمی، ادامه داده اند. این رویکرد در کنار هرج و مرج در بازارهای مالی جهان و تشدید عدم قطعیت های سیاسی، می تواند تاثیرات منفی را بر فعالیت های اقتصادی در آینده نزدیک و قابل پیش بینی داشته باشد. 

با در نظر گرفتن این شرایط، شگفت انگیز نیست که افزایش هزینه های زندگی و آمار بیکاری، جز اصلی ترین دغدغه ها و نگرانی های جوانان عرب بوده است. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2022 که 5 کشور عرب حاشیه خلیج فارس نظیر بحرین، کویت، عمان، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی، و شماری از کشورهای منطقه شمال آفریقا نظیرِ الجزایر، مصر، لیبی، مراکش، سودان و تونس و همچنین کشورهایی در منطقه شام نظیر اردن، عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و یمن را دربر گرفته است، این نکته آشکار شده که نابرابری های گسترده در زمینه درآمد و ثروت همچنان با قوت سر جای خود هستند. 

در سال جاری، 41 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی ها در جهان عرب گفته اند که به شدت تلاش می‌کنند تا بتوانند هزینه های زندگی خود را به صورت تمام و کمال بدهند. قابل توجه است که این طیف در سال گذشته تنها 37 درصد بوده اند. این میزان در منطقه شام به مراتب بالاتر است. جایی که 63 درصد از جوانان عرب در جریان نظرسنجی گفته اند که نمی توانند نیازهای ابتدایی مالی خود را تامین کنند. 

اضافه بر این ها، تحقیقات سال جاری این نکته را نیز برجسته کرده که چگونه دغدغه ها و نگرانی های جوانان عرب در مورد آموزش و بیکاری، امیدهای آن ها در مورد آینده شان را تضعیف می کند. در این راستا 83 درصد از شرکت کنندگان(طیف سنی جوان) در نظرسنجی سال 2022 در کشورهای جهانِ عرب گفته اند که در مورد کیفیت آموزش در کشورشان به شدت نگران هستند. در عین حال، 15 درصد از جمعیت جوان در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گفته اند که یافتن یک شغل برای آن ها سخت است. این آمار در منطقه شمال آفریقا 55 درصد و در منطقه شام، 73 درصد بوده است. 

امیدوار کننده ترین بخش نظرسنجی مذکور، مربوط به افزایش قابل توجه علاقه و گرایش در میان جوانان کشورهای عربی جهت کارآفرینی بوده است. اکنون جوانانِ بیشتری در جهان عرب از تمایل خود برای آغاز یک کسب و کار و به طور خاص کار کردن برای خود سخن گفته و می گویند. این در حالی است که تفکرات سنتی مبنی بر اینکه بهتر است افراد شغل دولتی داشته باشند، به نحو قابل توجهی در حال کمرنگ شدن است(البته که شاید در این زمینه هنوز بتوان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را استثنا دانست). این تغییر جهت می‌تواند پویایی های اقتصادی را تحریک کند و رشد اقتصادی را افزایش دهد. مساله ای که در نهایت می تواند به فرصت های بیشتری برای نسل های آتی در جهان عرب ختم شود. 

در رابطه با یافته های مذکور، سیاست سازان باید بر بحران افزایش هزینه های زندگی و تولید فرصت های شغلی به نحو بیشتری متمرکز شوند. حفاظت از خانوارها در جوامع عرب در برابر افزایش قیمت کالاها و خدمات، نیازمند اتخاذ اقدامات هدفمند است. در این رابطه مثلا می توان به تخصیص پول به آسیب پذیرترین اقشار طبقات اجتماعی جوامع عربی اشاره کرد. البته که دولت ها باید در برابر بازگرداندن و یا گسترش تخصیص یارانه‌ها و همچنین برقراری محدودیت های تجاری، مقاومت خود را داشته باشند. 

در عین حال، شرکت کنندگان در نظرسنجی اخیر در جهان عرب که به آن اشاره شد، به طور خاص 2 دیدگاه متفاوت را در زمینه مقابله با بحران بیکاری در کشورهایشان پیشنهاد داده اند: اول، مبارزه با فساد و پارتی بازی و قوم و خویش پرستی و دوم، بهبود نظام آموزشی. هر دو دیدگاه و مولفه نیز نیازمند آن هستند که سیاست‌سازان در کشورهای عربی اصلاحات بلند مدت را در کشورهایشان طراحی و عملیاتی کنند. 

در حالی که این مساله مهم است که به افراد جوان کمک شود تا مهارت هایی را کسب کنند که برای کارفرمایان کنونی و آینده جذاب هستند، دولت ها باید همچنین حمایت های کارآفرینانه از جوانان عرب را که امید دارند تا کسب و کار خود را راه انداخته و رشد کنند نیز فراهم سازند. ورای ارائه آموزش های بیشتر، این به معنای رفع موانع در مسیر ورود به بازار، افزایش شفافیت در تامین کالاها و خدمات عمومی و گسترده کردن دسترسی ها به اعتبارات است. 

صندوق بین المللی پول به تازگی اهمیت بالا بردن و تقویت میزان دیجیتالی شدن و سرمایه گذاری در فناوری‌های جدید در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را مورد تاکید قرار داده است. این مساله به مردان و زنان جوان کمک خواهد کرد تا از مزایای فرصت های شغلی تازه که مرتبط با دورکاری هستند و همچنین یادگیری آنلاین، تجارت دیجیتالی و تجارت الکترونیک بهره برند. در عین حال، دیجیتالی شدن میزان دسترسی به خدمات محافظت اجتماعی را نیز بهبود می بخشد. 

در نهایت باید گفت که یافته های نظرسنجی اخیر که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد، بر تهدیدی که تغییرات اقلیمی حامل آن است نیز تاکید دارند. جهان عرب تا حد زیادی به واردات غذا وابسته است که این مساله، عملا قیمت مواد غذایی و دیگر کالاهای اساسی در منطقه خاورمیانه را به تابعی از تغییرات هوایی در دیگر بخش های جهان تبدیل می کند. 

سیاست سازان باید اقدامات قاطعی را جهت تضیمن امنیت غذایی نظیر سرمایه گذاری در زیرساخت های مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی، استفاده بهینه تر از آب و بهبود بخشیدن به مدیریت ذخیره مواد غذایی و زنجیره‌های تدارکاتی در سطح ملی انجام دهند. سرمایه گذاری های گسترده تر در زمینه فناوری های انرژی پاک می تواند همچنین مزایای نسبی را با خود به همراه داشته باشد و در عین حال، اقتصادهای منطقه را نیز متنوع تر کند و مشاغل بیشتری را ایجاد کند. 

صندوق بین المللی پول باید به کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از طرق مختلف نظیر اعطای کمک‌های مالی کمک کند. البته که از ابتدای پاندمی کرونا این نهاد مالی بین المللی چیزی در حدود 53.8 میلیارد دلار را به کشورهای عربی اختصاص داده است، صندوق بین المللی پول همچنین در حال تقویت ابزار وام دهی خود برای کمک به کشورهاست تا آن ها بتوانند بهتر با بحران ها و چالش های مختلف کنار بیایند. 

در حالی که یافته های نظرسنجی اخیر در مورد جوانان جهان عرب در نهایت یک تصویر مثبت را ارائه می کند و بسیاری را متقاعد می سازد که روزهای بهترِ آن ها در ادامه فرا خواهد رسید، این نظرسنجی و پژوهش همچنین به نوعی منازعه روز افزون میان دیدگاه های خوش بینانه و بدبینانه نیز اشاره دارد. 

این مساله مخصوصا وقتی صحبت از اقتصاد می شود از عینیت بیشتری نیز برخوردار می شود. برخی امید دارند که با حمایت های سازمان های بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول، محتمل است که تحقیقات و نظرسنجی های آتی، نوعی حس اعتماد به نفس تجدید شده که نشان از بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای عربی هستند، خود را نشان دهد. امید به آینده بهتر باید ادامه داشته باشد. مساله ای که مخصوصا در شرایط سخت، معنا و مفهوم عینی تری را به خود می گیرد». 

 

لینک: 

https://www.project-syndicate.org/commentary/arab-youth-survey-identifies-needed-reforms-by-jihad-azour-2023-05?a_la=english&a_d=645e0eed8918cacace5656e0&a_m=&a_a=click&a_s=&a_p=homepage&a_li=arab-youth-survey-identifies-needed-reforms-by-jihad-azour-2023-05&a_pa=curated&a_ps=main-article-a2&a_ms=&a_r=

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  7. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  8. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  9. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  10. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  11. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  12. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  13. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

  17. حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه

  18. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  19. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  20. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  21. «مورایس» مسلمان شد

  22. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  23. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. بازی با کلمات

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  21. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین