مردی که هویت ایرانی را زنده کرد

مجتبی محمودی مهماندوست*، گروه فرهنگی الف،   4020224121 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
مردی که هویت ایرانی را زنده کرد

سرآغاز سخن را به نام خداوند جان و خرد آغاز کرد تا زبان را بیانی بهاری ببخشد و روحی تازه از دل اسطوره‌ها بر جان جهان بنشاند.

به مناسبت روز فردوسی سزاست تا حکیم توس را ستود که احیاگر زبان پارسی بود و بر بلندای ایمان به قرآن و آیین ائمه اطهار(علیهم‌السلام) حماسه نیک‌نامی نیاکانمان را باقی داشت.

فرخنده فالیم به داشتنِ تقویمی که هر برگش، دفتری است، معرفتِ کردگار. زرین برگِ بیست و پنجمین روز اردیبهشت، نام یافته به حکمت مردی بهشتی خصال است به نام حضرت ابوالقاسم فردوسی که سخنش معرفت است و حکمتش، عظمت پروردگار را تحریر می کند. تشیع در واژه هایش موج می زند و کلماتش به قدرت، فارسی را توسعه ای نیکو می دهد. زبانی که حماسه را ترازی نو می بخشد و عرفان را جلوه‌ای نیکو می‌دهد.

تکریم فردوسی، تعظیم در برابر اسلام علوی و عظمت ایران عزیز است.زبانِ فاخر فارسی را رهین همت اوییم که "بسی رنج" برد در آن" سال سی" و "عجم" را زندگی جاودانه بخشید "بدین پارسی".

او فقط احیاگر فارسی به عنوان یک زبان نبود بلکه هویت ایرانی را احیا کرد. کلماتش بسان مرزبانان غیور از تاریخ و فرهنگ و حتی جغرافیای ایران دفاع کردند و هنوز و همیشه چونان دژی مستحکم بر اریکه فرهنگی شکوهمند ایران استوار است.

تاکید رهبر فرزانه انقلاب در لزوم عنایت و اهتمام ویژه به میراث فردوسی و توس‌ (طبق مرقومه سال ۱۳۷۵) می‌طلبد تا او را پاس‌ داشت و زبان پارسی را به‌عنوان یکی از مولفه‌های هویت ملی قدر شناخت.


*مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۴۴۴۱۸۰۰:۴۶:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۲۵
درود بر روان پاکش
ناشناس۳۰۴۴۵۸۸۰۷:۴۸:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی
ناشناس۳۰۴۴۹۹۵۱۲:۳۶:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
متاسفانه، پیدایش و بکارگیری واژه «خلیج عربی» توسط حکام کشورهای عربی منطقه، حاصل سیاست تسامح و تساهل مسئولان ما در مورد استفاده از واژگان عربی در کشور است.
ناشناس۳۰۴۵۱۱۹۱۳:۵۱:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۵
واژه جعلی خلیج عربی اولین بار توسط جمال عبدالناصر بکار گرفته شد زیرا شاه ایران به مدت 10 سال با دولت مصر مشکل داشت.
ناشناس۳۰۴۵۱۳۳۱۴:۰۴:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۵
در قاهره پایتخت مصر، خیابانی به نام «خلیج فارس» وجود دارد.
ناشناس۳۰۴۵۱۴۷۱۴:۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۵
از خیابان‌هایی که در قاهره به اسامی مرتبط با ایران نام گذاری شده، خیابان ایران و خیابان تهران و خیابان خلیج فارس است .
ناشناس۳۰۴۵۱۵۱۱۴:۱۳:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۵
تلویزیون العالم 10 اردیبهشت 1395: مصری‌ها عنوان خیابانی را که خلیج فارس نام داشت، تغییر داده و آن را به نام یک شخص نام گذاری کردند!
ناشناس۳۰۴۵۰۵۶۱۳:۱۳:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۵
فرضا که از همان قرن سوم و چهارم زبان مردم عربی یا ترکی شده بود و بجای فارسی خراسانی (افغانستانی) غلبه یافته بود چه فرقی میکرد به حال ما ؟
ناشناس۳۰۴۵۶۵۳۱۹:۱۱:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۲۵
زبان همیشه در حال تغییر هست و در ادوار مختلف مردم به زبانهای مختلف گپ زده اند. زمانی عیلامی، هوری، مادی، پارسی هخامنشی، پارثی اشکانی، یونانی سلوکی، پهلوی ساسانی، عربی، ترکی، دری سغدی و بخارایی و تخاری و دری آمده از افغانستان. امروز هم هنوز گیلگی و مازنی و ترکی و ترکمنی و لری و کردی و عربی و بلوچی و فارسی گپ می زنند.
عمران۳۰۴۴۵۴۷۰۶:۵۱:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
بله واقعا گنجینه ی زبان و فرهنگ ایرانی در تاریخ بسان مرزبان جغرافیاییِ ایران عمل کرده است. کافی است به تاثیر گذاری فرهنگی ایرانی و آثارش در کشورهای مجاور دقت شود و حالا فرض کنید که فرهنگ ایرانی مانند نوروز و زبان فارسی وجود نداشت و حفظ نمیشد، فکر میکنید در آنصورت آیا حفظِ جغرافیایی کشور ایران در این منطقه ی پر تلاطم بدون هویتِ مشترک فرهنگی ممکن بود؟
ناشناس۳۰۴۴۵۷۶۰۷:۴۰:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۵
زنیکی بود مرد را راستی****ز سستی کژی زاید و کاستی . درود بر روان پاک و روشن حکیم ابوالقاسم فردوسی .متاسفانه حال و روز امروز کشور رو به سستی و کژی هست. روز شعر و ادب پارسی هم باید تولد حکیم فردوسی باشه.
ناشناس۳۰۴۴۵۸۹۰۷:۵۰:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۲۵
چرا فرهنگستان زبان فارسی به نصایح فردوسی گوش نکرده است؟
ناشناس۳۰۴۴۶۹۰۰۹:۲۴:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
چون شما برای کلاس گذاشتن کلمات جدید بیگانه را تکرار می کنی!
ناشناس۳۰۴۴۷۲۵۰۹:۴۲:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۵
در هیچ کشوری دیگری جز ایران چنین فرهنگستانی با وظیفه ستیز با کلمات غربی وجود ندارد. اگر می شناسید، نام ببرید.
ناشناس۳۰۴۴۸۲۴۱۱:۰۲:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۵
همه جا هست مانند کشورهای عربی حتی برخی از کشورهای اروپایی حساس شدن، در ضمن کلماتی مانند کامبک یا تایم کامنت یهو از کجا وارد شد و ورد زبان ها؟!!! قبلا چی گفته می شد؟!!
ناشناس۳۰۴۴۸۹۰۱۱:۴۰:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
کلی گویی نکنید. کشوری را با نام و رفرانس اعلام نمایید.
ناشناس۳۰۴۴۹۰۳۱۱:۴۶:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
عزیز جان شما چرا سفسطه می کنی؟ شما به جای پاسخ دادن به نظر دوستمان، آن را به کل نفی می کنی؟ یک کشور را با اسم و آدرس سازمانی در آن کشور را نام ببر که کار معادل سازی انجام می دهد؟
ناشناس۳۰۴۵۰۸۵۱۳:۲۷:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۲۵
کشور عربی که نام برده شد یعنی به صورت هماهنگ یا کشور ایتالیا
ناشناس۳۰۴۴۸۷۳۱۱:۲۳:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۲۵
مردم ایران و هیچ کشوری تمایل به استفاده از لغات زبان های بیگانه ندارند.
ناشناس۳۰۴۴۸۹۳۱۱:۴۱:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
شما فقط می توانید از طرف خودتان صحبت کنید.
ناشناس۳۰۴۴۸۹۷۱۱:۴۳:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
چرا عادت نمی کنیم تا از طرف مردم نظرمان را اعلام نکنیم؟
ناشناس۳۰۴۴۹۴۷۱۲:۱۰:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
مردم ایران به زبان شیرین فارسی عشق می ورزند.
ناشناس۳۰۴۴۹۵۸۱۲:۱۸:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
زبان رسمی و مادری ایرانیان فارسی است مردم ایران باید از بکار بردن لغات زبان بیگانه اجتناب می کنند.
ناشناس۳۰۴۴۹۷۶۱۲:۲۶:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
شما چطور می توانی از طرف مردم کشورهای دیگر نظر بدهی؟!!!!
ناشناس۳۰۴۶۶۰۶۱۴:۲۹:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۲۶
در فرانسه هست و همچنین در ایتالیا. اگر جای دیگه ای هم هست من نمی دونن. در فرانسه که خیلی خیلی تند و تیز در برابر واژه های انگلیسی که تک و توک به کار برده شده هم ایستادگی می کنن ایتالیا هم جریمه دها هزار و صد هزار یورویی برای واژه های بیگانه بویژه انگلیسی گذاشته .نه تنها واژه های بیگانه حتی اگر یک واژه در ایتالیایی با زبان دیگری یکسان هست و تنها آوای اون جور دیگری است اگر آوای بیگانه جای ایتالیایی گفته بشه جریمه می کنن
بیضایی۳۰۴۶۸۶۰۱۷:۵۹:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۶
متصدیان فرهنگستان زبان فارسی نگران ورود اسم هایی فرنگی و بیگانه هستند که در زبان فارسی رخنه کرده مثل ساندویچ پیتزا. کالباس. سوس. اما وقتی از دهان مسؤلین کلمات بیگانه همچون ایرلاین سوبسید فراکسیون…….گفته می‌شود کاملا سکوت می‌کنند
ناشناس۳۰۴۴۵۹۰۰۷:۵۱:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۵
چرا حداد عادل و دوستانش تنها برای کلمات انگلیسی و فرانسوی معادل سازی می کنند؟ چرا به رواج کلمات عربی حتی کمک هم می کنند؟
ناشناس۳۰۴۴۶۹۱۰۹:۲۶:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۵
چون کلمات جدید هستند ولی عربی و برخی همین انگلیسی و فرانسوی بدون تغییر چون از قبل بوده!
ناشناس۳۰۴۴۷۳۲۰۹:۴۶:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۲۵
آنانی که «DNA» را به «دنا» معادل سازی کرده و صدها کلمه علمی متداول در دنیا را معادل سازی کرده و در کتابهای دانش آموزان آورده اند، کار اشتباه، عبث و از روی بغض و کینه انجام داده اند.
ناشناس۳۰۴۴۸۴۰۱۱:۱۱:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
کینه یعنی غرب گدایی!
ناشناس۳۰۴۴۸۵۱۱۱:۱۵:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۵
زبان علم، زبان مشترک دنیا است. آنانی که کشفیات علمی را انجام می دهند، این حق را دارند که بر آنها نام نهند.
ناشناس۳۰۴۴۸۷۲۱۱:۲۲:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۵
باید فارسی را پاس بداریم و از بکار بردن لغات بیگانه اجتناب کنیم.
ناشناس۳۰۴۴۸۶۷۱۱:۲۰:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۲۵
زبان عربی زبان قرانی و دینی ما است لذا بهتره مردم انرا فرا بگیرند.
ناشناس۳۰۴۴۹۱۵۱۱:۵۱:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
زبان رسمی کشور فارسی است.
ناشناس۳۰۴۴۹۵۰۱۲:۱۲:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
فارسی شکره ؛ ترکی هنره ؛ لفظ لفظ عربه .
ناشناس۳۰۴۴۹۶۳۱۲:۱۹:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۲۵
زبان رسمی کشور فارسی است باید از بکار بردن لغات انگلیسی پرهیز کنیم.
ناشناس۳۰۴۴۵۹۵۰۷:۵۵:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۵
مسئولانی که با بی کفایتی تمام مجسمه این چهره ملی ایران را در میدان فردوسی دو رنگ و تخریب کردند، با چه رانتی در شهرداری استخدام شده بودند؟
ناشناس۳۰۴۴۵۹۷۰۷:۵۶:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۲۵
چرا بعضی ها از شنیدن اشعار این شاعر پارسی گوی واهمه و بیم دارند؟
ناشناس۳۰۴۴۵۹۸۰۷:۵۸:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۵
داستانهای شاهنامه یکی از یکی دیگر شنیدنی تر و عبرت آموز تر هستند.
آبعلی۳۰۴۴۶۰۱۰۸:۰۱:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۲۵
سلام.باید پاسداشت این افتخار زبان و ادبیات پارسی در قدر و اندازه شاهنامه اش باشد نه با جلسه ای بی رنگ و بو و خوانندگی دو سه نوجوان خام.
ناشناس۳۰۴۴۶۰۲۰۸:۰۲:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
فرهنگستان زبان فارسی در این سالها جز معادل سازی چند کلمه فارسی که بسیاری از آنها سنگین، نامفهوم و حتی خنده دار هستند، چه کار مثبت دیگری برای حفظ و گسترش زبان فارسی انجام داده است؟
ناشناس۳۰۴۴۶۰۹۰۸:۰۷:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۲۵
اشعار شعرای این سرزمین پر از نصیحت، پند و عبرت هستند. فردوسی می فرماید: جهان سر به سر حکمت و عبرت است چــــرا بهرۀ ما همه غفلـــــت است
ناشناس۳۰۴۴۶۱۰۰۸:۱۰:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۲۵
فکر می کنید اگر فردوسی الآن زنده بود، به حداد عادل رییس فرهنگستان زبان چه نمره ای می داد؟
علیجانی۳۰۴۴۶۲۲۰۸:۱۸:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۵
عظمت امروز ایران مرهون تلاش فردوسی است
علوی۳۰۴۴۷۵۴۱۰:۰۴:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۲۵
بهتر است بگوئیم عظمت زبان فارسی مرهون فردوسی است. عظمت و بزرگی هر کشور در هر عصری برآمده از مردمانش در همان عصر است.
ناشناس۳۰۴۶۳۰۴۱۰:۱۷:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۶
هر دو نظر درست است! هم پیشینیان و هم نسل فعلی در اوضاع احوال کنونی هر جامعه ای نقش مهم دارند.
ناشناس۳۰۴۴۶۹۳۰۹:۲۶:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۵
و شما رسانه ای ها زبان فارسی را تخریب دارید می کنید
ناشناس۳۰۴۴۷۲۱۰۹:۴۱:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
رسانه مهمه و از آن مهمتر اقتصاده . اقتصاد که از بین بره اولین قربانی این اتفاق فرهنگ و ریشه های فرهنگیه . برعکسش هم هست . قبایل نیمه وحشی و بدوی در شرق آسیا به واسطه ی پول فراون ، برای خودشان فرهنگ می سازند و در قالب سریال همان فرهنگ را می فروشند . یا برخی کشورهای همسایه . همین که اندکی آب زیرپوستشان افتاده در حال غارت میراث فرهنگی ایران هستند .
ناشناس۳۰۴۴۸۲۷۱۱:۰۵:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
وقتی فرهنگی خاص در دنیا چیره شود بقیه تقلید می کنند یک زمانی عربی بود یا بک زمانی فارسی و الان انگلیسی یا فرهنگ برخی کارها و ربطی هم به اقتصاد ندارد که در رفاه باشی یا نه
علوی۳۰۴۴۷۸۰۱۰:۳۰:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۵
فردوسی در یکی از داستانهاهایش عهد و زمانی را پیش بینی کرده که بی شباهت به زمانه ما نیست و حکمت حکیم توس را بیشتر نمایان میکند. چو روز اندر آید به روز دراز ......... شود دانشومند و زاهد به نام بکوشند از این تا بر آرند کام زیان کسان از پی سود خویش بجویند و دین اندر آرند پیش
ناشناس۳۰۴۴۸۱۲۱۰:۵۶:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
فردوسی وطن‌پرست بود و به سرزمین نیاکان خود یعنی ایران بسیارعشق داشت پیش از فردوسی بزرگ شاهنامه‌هایی نوشته شده بود و بعد از او هم صدها شاهنامه پدید آمد اما آن چه کتاب او را متمایز کرد، عشقی است که او به هویت ملی ایران داشت. فردوسی تمام زندگی‌اش را وقف این کار کرد؛ اموالش از دست رفت و چیزی برایش باقی نماند. او همه چیزش را خرج شاهنامه کرد. فردوسی جان بر سر ایران گذاشت. او آرش دیگری بود که جان خود را در چله کمان فرهنگ ایران گذاشت و رها کرد. همانند آرش که با پرتاب آن تیر جان خود را بر چله کمان گذاشت فردوسی با شاهنامه تمدن و فرهنگ ایران در برابر دشمنانی که مانند گرگ و کفتار ایران را محاصره و تهدید میکردند بیمه کرد بطوریکه علاقه به شاهنامه و شاهنامه خوانی و حماسه سرایی در تمامی کشورهای جهان حتی رقبا و دشمنان تاریخی ایران رواج بسیار یافت بعنوان نمونه در کشور ترکیه عثمانی از زمان سلطان سلیمان منصب خاصی به نام «شهنامه­ چی» یا شهنامه ­نویس در دربار ایجاد شد و شاعران ترک نیز به خلق آثاری به سبک شاهنامه فردوسی بزرگ پرداختند. .
حسنعلی۳۰۴۴۸۶۸۱۱:۲۰:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
گرامی می دارم این روز را قسمت شد به مزارش تشریف فرما شدم جای دوستان خالی...
ناشناس۳۰۴۴۸۸۹۱۱:۴۰:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
نگذاریم ایران گوهرگران را ددمنشان از ما بگیرند و زبان و اداب روسوم خودشان را در آب و خاک ما یعنی ایرانیان یا همان پارسیان رواج دهند و صاحب آب و خاک مان شود.
آرمین۳۰۴۵۳۰۹۱۵:۲۸:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۵
بزرگترین حماسه سرای جهان روانش نیک باد
ناشناس۳۰۴۵۶۰۸۱۸:۳۷:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۵
بسازم از نظم کاخی بلند که از باد و باران نیابد گزند روانش هزاران سال شاد باد
ناشناس۳۰۴۶۳۰۳۱۰:۱۶:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۶
درود بر فردوسی بزرگ
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. من عجله ندارم!

آخرین عناوین