برجام؛ احیا یا مرگ دائم؟

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4020220084 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حال حاضر نمی‌توان تصور دقیقی در خصوص آینده برجام داشت و به دلیل پیچیدگی‌ها و الزامات دنیای سیاست، احیا یا مرگ آن محتمل است اما آن چیزی که قطعی است، عدم امکان ادامه شرایط موجود و «وضعیت تعلیقی» است که در سال‌های اخیر پیرامون این مسئله شاهدیم.

برجام؛ احیا یا مرگ دائم؟

به گزارش الف، کلاف پیچیده برجام بهترین تعبیر برای وضعیت کنونی توافق هسته‌ای است که ۸ سال از عمر آن و ۵ سال از به کما رفتن آن می‌گذرد و با گذشت زمان، این کلاف پیچیده‌تر از قبل می‌شود. 

هر چند از سال ۹۹ و پس از روی کار آمدن دولت بایدن و ادعای دموکرات‌ها مبنی اتخاذ دیپلماسی و بازگشت به این توافق،‌ مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و آمریکا با واسطه‌گری تروئیکای اروپایی از آن مقطع تا کنون در گرفته اما این سلسله گفت‌وگوها همچنان به نتیجه نرسیده و با شرایط موجود، آینده آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

گره کار کجاست؟ 

اختلافات موجود بین ایران و آمریکا فراتر از آن است که بتوان آن را محدود به مسئله خاصی کرد. ایالات متحده پس از خروج از برجام و با اعمال تحریم‌های گسترده و به عبارتی زدن غل و زنجیرهای فراوان به پای این توافق، راه را برای بازگشت به نقطه گذشته سخت و سخت‌تر کرده و خواسته‌هایی هم که دارد فراتر از مرزهای توافق ۲۰۱۵ است اما مطالبه ایران، احیای همان توافق پیشین است؛ نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر. 

دولت دموکرات بایدن با ادامه سیاست فشار حداکثری ترامپ و ضربه به اقتصاد ایران در پی اخذ امتیازات گسترده‌تر در حوزه‌های گوناگون و محدودیت‌های بیشر است که مانع بزرگی برای احیای توافقی است که ایران و ۱+۵ به آن دست یافته بودند. 

آمریکا به دنبال امتیازات بیشتر و برجام‌های گسترده‌تر است

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به دلایل عدم بازگشت آمریکا به برجام به مهر می‌گوید: «عدم تحقق خواسته‌های آمریکا در برجام یکی از دلایلی است که باعث شده این کشور به مذاکره برای رفع تحریم‌ها بازنگردد.ایالات متحده آمریکا به دنبال برجام پلاس، برجام منطقه‌ای، برجام موشکی، قطع همکاری‌های نظامی ایران با روسیه و کاهش همکاری‌های اقتصادی با چین است و تا زمانی‌که به این خواسته‌های خود نرسد به برجام بازنخواهد گشت. جمهوری اسلامی ایران در این راستا اعلام کرده که نه تنها این خواسته‌های آمریکا را اجابت نخواهد کرد بلکه برخلاف خواسته آنها نیز عمل خواهد کرد.»

وی ادامه می‌دهد: «جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌های هسته‌ای قدم‌های بسیار بلندی را برداشته و تا بالای ۶۰ درصد غنی سازی را انجام داده، از طرفی صنایع پهپادی و موشکی ایران بسیار گسترش پیدا کرده و در منطقه غرب آسیا به موفقیت‌هایی دست یافته است.»

ابوالفتح با بیان اینکه برای برجام آینده قابل پیش‌بینی را متصور نیستیم، تاکید می‌کند: «در بحث برجام توافقی را شاهد نخواهیم بود بلکه حالت «تعلیق» را در برجام شاهد هستیم؛ از طرفی آمریکا به برجام برنمی گردد و از سویی دیگر ما شاهد دنیای بدون برجام هم نیستیم چرا که ورود به آن فاز، معانی خاص خود را دارد. بنابراین با وجود اینکه مذاکراتی در جریان نیست و ایران به غنی سازی بالای ۶۰ درصد رسیده اما آمریکایی‌ها همچنان تاکید می‌کنند که خواهان انجام مذاکره هستند. اگر مذاکره‌ای نباشد قاعدتاً باید جنگ اتفاق افتد اما چون آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بجنگند لذا ترجیح می‌دهند حتی اگر توافقی حاصل نشود به شکل فرمالیته و تشریفاتی بحث مذاکرات برجامی و یا دیپلماسی همچنان مدنظر باشد.»

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اختلافات باقی مانده در برجام، می‌گوید: «حتماً اختلافات باقی‌مانده جزو مسائل حیاتی است. هرچند ۷۰ درصد اختلافات حل شده اما موضوعاتی که باقی مانده شاید به لحاظ ادبی تعدادش کم باشد اما حائز اهمیت است.»

وی با بیان اینکه آینده ایران برای ایالات متحده مهم است، خاطرنشان می‌کند: «آمریکا می‌خواهد در مذاکرات هسته‌ای جامع حتماً مفاد موشکی، پهپادی، سرنوشت نیروهای ایران در سوریه و همچنین روابط ایران با گروه‌های مقاومت در فلسطین مشخص شود. بنابراین خواسته‌ای آمریکایی‌ها در برجام جزو موضوعات بسیار کلان و در سطح حاکمیتی است و به‌خاطر همین موضوعات، برجام در چنین وضعیتی قرار دارد.»

ضریب دادن به خواسته یانکی‌ها در ایران

به اذعان تحلیل‌گران و بسیاری از کارشناسان، مطالبات آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای نامشروع و بی‌ارتباط به برجام ۲۰۱۵ است و هدف آن‌ها از روند فرسایشی کنونی، امتیازگیری بیشتر از ایران است اما در کمال تعجب شاهدیم که برخی رسانه‌های غرب‌گرا در داخل ایران، در حال تئوریزه‌کردن خواسته‌های آمریکایی‌ها هستند. 

اخیراً یکی از روزنامه‌های ایران با برجسته‌کردن و روی جلد بردن مواضع دو تن از تحلیل‌گران ایرانی حاضر در آمریکا که همکاری تنگاتنگی با دولت‌های دموکرات آمریکا دارند، از توافق جامع منطقه‌ای به جای برجام سخن گفته است.

در بخشی از مقاله «علی واعظ» مدیر  برنامه ایران در گروه‌ بین‌المللی بحران و «ولی‌ نصر» مشاور ارشد اسبق فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان با عنوان «یا رومی روم یا زنگی زنگ» آمده است:

«غرب در دیپلماسی هسته‌ای خود در قبال ایران، معاملات محدود و مبتنی بر مبادله را دنبال کرده است. به‌عنوان مثال، بسیاری از مفاد برجام به مرور زمان در حال منقضی شدن هستند و در این توافق از روی عمد مسائل منطقه‌ای از جمله تأمین مالی ایران برای گروه‌های مسلح نادیده گرفته شد، چراکه سیاست‌گذاران غربی معتقد بودند که نمی‌توانستند همزمان هم به توافق هسته‌ای دست یابند و هم تنش‌های دیگر را رفع کنند. آنها تصمیم گرفتند که بهتر است ابتدا بر روی توقف برنامه هسته‌ای ایران تمرکز کنند. سپس مذاکره‌کنندگان در آینده می‌توانند به مسائل دیگر بپردازند.

اما این رویکرد محدود دیگر قابل‌اجرا نیست. برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر از آن است که محدودیت‌های موقت و اقدامات شفاف بتواند نگرانی‌های غرب و اسرائیل را کاهش دهد. ایالات‌متحده همچنین نشان داده است که نمی‌تواند به تعهدات خود پایبند باشد، و این امر باعث می‌شود که غرب نتواند منافع اقتصادی موثر و پایداری را که ایران به دنبال آن است، ارائه دهد. اروپایی‌ها نیز به نوبه خود ثابت کرده‌اند که نمی‌توانند بدون موافقت آمریکا به وعده‌های اقتصادی خود به ایران عمل کنند. شکست برجام نشان داد که یک توافق هسته‌ای زمانی موفق است که مستلزم کاهش تنش ایران با همسایگان خود باشد. زمانی که برجام در سال 2015 نهایی شد، عربستان سعودی و امارات متحده عربی این توافق را به‌عنوان یک چک سفید امضا به ایران تلقی کردند که به تهران اجازه می‌دهد نقش‌آفرینی خود را در امور کشورهای عربی عمیق‌تر کرده و برنامه موشک‌های بالستیک خود را بیشتر گسترش دهد. در نتیجه، آنها «ترامپ دلسوز» را ترغیب کردند که از این توافق خارج شود. او هم اشتباه کرد و درخواست آنها را پذیرفت.

سال‌ها گذشت و حالا این کشورهای عربی دریافته‌اند که کشتن این توافق اشتباه بزرگی بوده است. پایان برجام، ایران را تهاجمی‌تر کرد و فعالیت‌های پیشرفته هسته‌ای ایران را به فهرست نگرانی‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، اضافه کرد. اما اگرچه این کشورها نمی‌توانند توافق هسته‌ای را احیا کنند، اما نگرانی آنها در مورد ایران، به‌طور متناقضی، یک توافق بزرگتر و منطقه‌ای را به یک احتمال واقعی تبدیل کرده است. دلیلش این است که در تلاش برای محدود کردن حملات ایران به سرزمین‌های خود، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به شیوه‌هایی با ایران وارد معامله شدند و شرایطی ایجاد شد که از اوایل دهه ۲۰۰۰ سابقه نداشته است. در ماه آگوست گذشته، کویت و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک کامل با ایران را احیا کردند و در ماه مارس، ایران و عربستان سعودی پس از هفت سال قطع رابطه، در توافقی با میانجیگری چین، روابط خود را عادی کردند. این توافقات بدین معناست که اکنون برای قدرتمندترین کشورهای خاورمیانه (به استثنای اسرائیل) امکان آغاز گفت‌وگوی منطقه‌ای با ایران وجود دارد؛ گفت‌وگویی که هدف آن دستیابی به آنچه همه طرف‌های بالقوه ادعا می‌کنند و می‌خواهند، است: افزایش امنیت گسترش تجارت و ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خلیج‌فارس.

شرط لازم برای دستیابی به این هدف، تضمین‌هایی از سوی ایران در مورد چشم‌انداز قدرت منطقه‌ای‌اش است. تضمین‌هایی نظیر تعهد به عدم حمایت مالی یا نظامی بازیگران غیردولتی در شبه‌جزیره عربستان. در مقابل، این کشورها خودشان متعهد می‌شوند که از گروه‌هایی که ایران را بی‌ثبات می‌کنند، حمایت نکنند. این رویکرد همچنین مستلزم موافقت تمامی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با کنترل‌‌‌های سختگیرانه توسعه برنامه‌های هسته‌ای از جمله برنامه هسته‌ای ایران است. برای مثال، این کشورها می‌توانند برای همیشه غنی‌سازی اورانیوم بالای پنج درصد را کنار بگذارند. برای همیشه از بازفرآوری پلوتنیوم دست بکشند و پروتکل الحاقی در خصوص معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تصویب کنند که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دسترسی غیرقابل برگشت و افزایش‌یافته به همه سایت‌های اعلام‌شده و مشکوک هسته‌ای را ارائه می‌کند. برای برآورده ساختن این الزامات، ایران می‌تواند ذخایر۲۰  و ۶۰ درصدی مواد شکافت‌پذیر موجود خود را به مواد با غنای زیر پنج درصد تبدیل کرده یا آنها را به خارج ارسال کند. همه امضاکنندگان این توافق، همچنین می‌توانند با بازرسی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در سوخت هسته‌ای و همچنین در ایمنی و امنیت هسته‌ای موافقت کنند. یعنی همان کاری که آرژانتین و برزیل در سال ۱۹۸۱  انجام دادند.»

هیج فرصتی دائمی نیست

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که شرایط اقتصادی ایران این تصور را در آمریکایی‌ها پدیدار کرده که ایران نیاز زیادی به برجام دارد و صبر پیشه می‌کند و می‌توان با پیچیده‌تر کردن شرایط و اصرار بر اخذ امتیازات بیشتر، این کشور را مجاب به پذیرش خواسته‌های ایالات متحده کرد؛ مسئله‌ای که بارها از سوی مقامات ایران به آن واکنش نشان داده شده و این فرضیه به خیال خام آمریکایی‌ها تعبیر شده است.

روز گذشته، علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه و مسئول مستقیم مذاکرات احیای برجام، در سالروز خروج آمریکا از این توافق به صراحت از دائمی نبودن فرصت مذاکرات برای غرب سخن گفت و در توییتی نوشت:‌ «‏یک یادآوری مهم: آمریکا ۵ سال قبل با خروج از برجام ضربه مهلکی به حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی وارد کرد. از آن زمان تاکنون، آمریکا نتوانسته است این اقدام خلاف خود را جبران کند. در حالی‌ که تدابیر جبرانی مشروع ایران در حوزه هسته‌ای ادامه دارد، از سرگیری اجرای کامل توافق که عنصر اساسی آن رفع موثر و پایدار تحریم‌ها باید باشد در صورتی‌که طرف ناقض (و اتحادیه اروپا/تروئیکا) اراده سیاسی معتبری برای نهایی‌سازی مذاکرات نشان دهند، ممکن‌ خواهد شد. هیچ فرصتی دائمی نیست.»

احیا یا مرگ دائم؟

غیرقابل انکار است که توافق هسته‌ای در حالت اغما به سر می‌برد؛ نه نشانه‌هایی از احیای آن به چشم می‌خورد و نه در حالتی است که بتوان آن را مرگ دائم تلقی کرد. اما این اغما نمی‌تواند دائمی باشد؛ یا باید به سمت حیات میل کند و یا اینکه شاهد مرگ آن باشیم. اینکه آینده این به کدام سمت حرکت خواهد کرد مشخص نیست و اراده طرفین و شرایط و واقعیات موجود، رقم‌زننده سرنوشت توافقی خواهد بود که برای تولد آن سال‌ها مذاکره و گفت‌وگو شد و صرفاً با امضای رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در شرایط زوال قرار گرفت.

در حال حاضر نمی‌توان تصور دقیقی در خصوص آینده برجام داشت و به دلیل پیچیدگی جهان سیاست، احیا یا مرگ آن محتمل است اما آن چیزی که قطعی است، عدم امکان ادامه شرایط موجود و «وضعیت تعلیقی» است که در سال‌های اخیر پیرامون این مسئله شاهدیم.

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۳۷۳۸۵۱۴:۵۵:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
برجام در زمان خودش خوب بود. اما اکنون کار از برجام گذشته است.
ناشناس۳۰۳۷۴۴۲۱۵:۳۰:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
برجام می توانست جلوی خسارت هایی را که امروز در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور شاهدیم تا حد زیادی بگیرد.
ناشناس۳۰۳۷۵۱۱۱۶:۱۵:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
وقتی سیاست خارجی این مملکت بر اساس هواشناسی « زمستان سرد اروپا» پایه ریزی می شود، آن هم توسط اشخاصی که نه بهره ای از علم هواشناسی دارند و نه آگاهی از علم سیاست، نمی توان انتظار بیشتر از این داشت.
ناشناس۳۰۳۸۳۸۶۰۸:۲۹:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۱
برجام بیراهه بود زیرا نه تنها سبب لغو تحریمها نشد بلکه باعث زیاده خواهی دشمنان در مسائل موشکی و پهپادی و منطقه ای و تشدید تحریمها و فشار حداکثری دشمن شد.
ناشناس۳۰۳۸۴۰۵۰۸:۴۳:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۱
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره و تعامل با دولت های بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۳۰۳۷۵۱۳۱۶:۱۵:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
اگر تحریم ها ادامه داشته باشد قیمت دلار باز هم بالا خواهد رفت
ناشناس۳۰۳۷۵۵۵۱۶:۳۵:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
برای برخی این مطلوب است.
ناشناس۳۰۳۷۵۵۷۱۶:۳۷:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۲۰
آن وقت تفاوت قیمت شاسی بلند در کارخانه با بازار بیشتر می شود!
ناشناس۳۰۳۸۱۷۱۰۰:۲۳:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۱
اختلاف آن به دلیل سرکوب قیمت کارخانه رخ داده
ناشناس۳۰۳۷۵۸۱۱۶:۴۹:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
تاریخ اقتصاد ایران را بخوان تا بدانی همیشه بالا می رفته در این 140 سال
ناشناس۳۰۳۸۴۰۱۰۸:۴۱:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۱
در دولت هاشمی که تحریم نبود چرا قیمت دلار 8 برابر شد و تورم رکورد زد ؟!
ناشناس۳۰۳۷۵۲۵۱۶:۲۰:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
حق مسلم ما زندگی آبرومند و آرام است. زندگی که پدر خانواده بتواند سر پناهی مناسب تهیه کرده و برای بچه اش مرغ و گوشت و میوه...... تهیه کند.
ناشناس۳۰۳۷۴۶۲۱۵:۴۳:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
حکمرانی خوب یا حکمرانی بد. صادقانه بگم معتقدم در ایران اتخاذ تصمیمات بد حاکمیت باعث وضعیت فعلی ماست. برجام می توانست تداوم پیدا کنه اگر تصمیم غلط گرفته نمیشد.
ناشناس۳۰۳۸۱۶۵۰۰:۱۵:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۱
برجام رو آمریکایی ها به هم زدن چه ربطی به ایران داره - آدرس غلط بهت دادن
ناشناس۳۰۳۸۳۸۹۰۸:۳۱:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۱
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام بود تحریم هم بود ادامه برجام هیچ سودی نداشت.
ناشناس۳۰۳۷۵۲۳۱۶:۲۰:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۲۰
برجام چه آن زمان و چه بعد آن باعث اوضاع فعلی هست
محمد قاسمی۳۰۳۸۰۹۹۲۳:۲۶:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
تناقض هم در بین اصلوگرایان وجود داره
ناشناس۳۰۳۷۳۹۱۱۴:۵۸:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
آیا اورانیوم غنی شده کنونی در ایران که دهها برابر 3-4 سال پیش است، می تواند اقتصاد ایران را از این وضعیت نجات دهد؟
ناشناس۳۰۳۷۴۷۳۱۵:۴۹:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
گفتند که معیشت مردم را به برجام گره نمی زنند!
ناشناس۳۰۳۷۶۳۱۱۷:۲۷:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
خوب گره زده نشده
ناشناس۳۰۳۸۲۱۸۰۱:۲۰:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۱
بله گره نزدن ولی معیشتی هم برای ملت باقی نذاشتن با این گزانی ها
ناشناس۳۰۳۷۵۲۷۱۶:۲۱:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
آیا فروش آن و باج دادن ها می تواند اقتصاد ایران را نجات بدهد؟!!
ناشناس۳۰۳۷۵۷۴۱۶:۴۶:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۲۰
آیا تمام کشورهای دنیا باج می دهند؟
ناشناس۳۰۳۷۸۵۷۲۰:۱۳:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۲۰
شما بتن می ریزی تا نفت خودت را بفروشی اسمش چی هست؟
ناشناس۳۰۳۷۵۹۰۱۶:۵۳:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
الان روسیه و چین از موقعیت ما سوء استفاده نمی کنند؟
ناشناس۳۰۳۸۱۷۳۰۰:۲۴:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۱
برجام خودش دخالت غرب و شرق در امور داخلی ایران بود
ناشناس۳۰۳۷۵۳۹۱۶:۲۵:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
وقتی منافع شخصی بر منافع ملی ارجحیت داشته باشد، پیشرفتی در کار نخواهد بود.
ناشناس۳۰۳۷۴۰۱۱۵:۰۴:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
با توجه به تهدیدات هر روزه روسیه علیه غرب مبنی بر استفاده از سلاح هسته ای، تنها معترض جدی به ادامه غنی سازی اورانیوم در ایران، اسراییل است. برای غرب داشتن یا نداشتن اورانیوم با غنای 60 یا 90 درصد دیگر آن چنان مهم نیست.
ناشناس۳۰۳۷۴۴۴۱۵:۳۲:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
این مردم هستند که تحریم ها و آثار ناشی از آنها را باید تحمل کنند.
ناشناس۳۰۳۷۴۱۵۱۵:۱۴:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
روسیه با داشتن صدها سلاح هسته ای در باتلاق اوکراین فرو رفته است. تسلیحات هسته ای دست برتر به هیچ کشوری نمی دهد.
ناشناس۳۰۳۷۵۳۱۱۶:۲۲:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
باتلاقی وجود ندارد طبق برنامه حرکت می شود و نتیجه آن در اروپا و تورم ان هست
اروپا۳۰۳۷۸۳۳۱۹:۵۴:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
اروپا جنگ جهانی را با تورم صد درصد گذارنده مطمئن باش این 5 و شش درصد تورم هیچ بلایی سرش نمیاره اما برعکس فقط در یک سال گذشته روبل چندین مرتبه ارزشش پایین اومده ضمنان اروپا زمستان امسال بیش از 80 درصد از تکیه به گاز روسیه را قطع میکند و در حال واردات گاز از قطر اسراییل ترکیه و... هست .
ناشناس۳۰۳۸۳۹۳۰۸:۳۳:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۱
زلنسکی کشورش را محل تاخت و تاز شرق و غرب قرار داد و زیرساخت های اوکراین را نابود کرد بازنده اصلی این جنگ مردم اوکراین هستن.
ناشناس۳۰۳۷۶۳۶۱۷:۲۹:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
پس چرا اینقدر خودشان را اذیت می کنند و هزینه می کنند تا ایران هسته ای نباشد؟
ناشناس۳۰۳۸۳۹۶۰۸:۳۵:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۲۱
اوکراین اگر در توافق با امریکا تسلیحات هسته ای خود را نابود نمی کرد روسیه جرئت حمله به این کشور را نداشت سلاح هسته ای قدرت بازدارندگی از جنگ دارد.
ناشناس۳۰۳۷۴۱۷۱۵:۱۵:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
هسته ای ایران را یک قرن عقب انداخت.
ناشناس۳۰۳۷۴۴۸۱۵:۳۵:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
شما نگاه کن ببین ترکیه و امارات و تا سال آینده مصر صاحب نیروگاه هسته ای شدند. آن هم با چه قیمتی و در چه مدتی و با چه بهای سیاسی!!!!!
ناشناس۳۰۳۷۵۳۵۱۶:۲۳:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
یک طوری میگه که قرار بوده چی شوید اتفاقا نمی دانید توافقات غیر قانونی باعث می شود ایران درجا بزند
ناشناس۳۰۳۷۵۴۴۱۶:۲۸:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
اولویت این کشور سرمایه گذاری در هسته ای نبود. اولویت این کشور سرمایه گذاری در زیر ساخت هایی چون پالایشگاه، نیروگاه، جاده، صنایع جدید، سیستم های آبیاری نوین،..... بود.
ناشناس۳۰۳۷۴۷۰۱۵:۴۶:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
حرکت در جهت کاهش اختلافات با امریکا و لزوم برقراری ارتباط مستقیم با این دولت نه یک توصیه سیاسی یا علاقه شخصی و حزبی که یک ضرورت واقعی است. وزن سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیک، رسانه ای و نظامی طرفین قابل قیاس با یکدیگر نیست و ادامه روند فعلی از دید جمع بسیار کثیری از صاحب نظران بسیار پرهزینه و نامعقول بوده و به هیچ وجه قابل توجیه نیست البته این به معنی وادادگی در ارتباط با امریکا نیست نوع تعامل ترکیه بعنوان کشوری مسلمان و شبیه به ایران در همسایگی ما، با امریکا با در نظر گرفتن خطوط قرمزی مانند به رسمیت نشناختن اسرائیل و عدم همکاری نظامی با امریکا یک نمونه است. ارتباط بین ترکها و امریکا نه برای ترکها تحقیرآمیز است و نه از استثمار و کاپیتولاسیون و امثالهم خبری هست در عوض ترکها را قادر ساخته از مزایای تجارت آزاد و کنشگری در دنیای سیاست و اقتصاد جهانی حداکثر بهره را ببرند.
ناشناس۳۰۳۷۵۴۱۱۶:۲۶:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
به آمریکا اینها را بگو چون نقشه خاورمیانه بزرگ کشیده که ایران و کشورهای منطقه تجزیه شوند و ایران نمی گذارد و تا الان نصف آن قدرت امریکا را گرفتیم و در صورت ادامه بقیه ان هم می گیریم و آمریکا می شود یک کشور عادی
ناشناس۳۰۳۷۴۹۰۱۶:۰۳:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
ایمان، تقوا و عمل صالح از خصوصیات برجسته مسئولین ولایی و انقلابی میباشد
ناشناس۳۰۳۷۵۳۰۱۶:۲۲:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
اولا برجام صد در صد به نفع ایران بود و در شرایط بد اقتصادی به کشورما کمک کرد تا از بحران رهایی یابد. اما چرا امریکا از برجام خارج شد؟ تحلیل بسیار آبکی است که بگوییم با حرف عرب ها امریکا از برجام خارج شد. دو دلیل عمده خروج امریکا از برجام یکی اینکه اجازه حضور و فعالیت شرکت های امریکایی در ایران داده نشد و این کار هزینه خروج از برجام را هم برای دولت امریکا راحت تر کرد و دوم و مهمتر آنکه امریکا دنبال برجام های دو وسه بود .امریکا به تمام اهدافش رسید و اقتصاد ما رو با تورم بالایی مواجه کرده صادرات مشکل گرفتن پول .گاز به عراق می دهیم اجازه نداریم پولش را بگیریم باید غذا و دارو بگیریم.
ناشناس۳۰۳۷۶۲۲۱۷:۲۰:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۰
همان سال 92 به جای مذاکره و طلب از دشمن اصلاح اقتصادی را اجرا می کردید الان برای ما داستان نمی گفتی، در ضمن اولویت اول و آخر آمریکا هسته ای موشکی منطقه هست که از ایران بگیرد تا حمله نظامی کند
ناشناس۳۰۳۸۳۹۷۰۸:۳۷:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۱
امریکا از برجام خارج شد و تحریمها را تشدید کرد تا برجام های موشکی و منطقه ای برسد گویا توافق هسته ای زیر زبان شون مزه کرده بود.
ابوذر۳۰۳۷۵۶۱۱۶:۳۹:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
دیواری که درحال فروپاشی باشه رو باهاش کاری ندارن وامیستن نگاهش میکنن
ناشناس۳۰۳۷۵۷۷۱۶:۴۶:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
الان منتقدین برجام، همان توافق پیشین را دنبال می کنند نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کمتر. و البته به کمتر هم راضی هستند
ناشناس۳۰۳۸۳۹۹۰۸:۴۰:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۲۱
امریکا بدنبال برجام پلاس یعنی برجام هسته ای موشکی و پهپادی است لذا اصرار ایران همان توافق سال 2015 هست و چیزی کمتر یا بیشتر را قبول نداریم.
ناشناس۳۰۳۷۶۲۹۱۷:۲۶:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۲۰
از 20 سال قبل وقتی کشور را روی قمار مذاکرات و توافقات فراقانون آژانس آن هم با چند کشور عمل می شود تا الان در حالی که دشمن با هدف هست و می‌داند دنبال چی هست(لیبی و عراق و اوکراینی کردن ایران) آن هم با حسن نیت عمل می شود و فکر می کنید دست از سر ایران بر می‌دارند.... بی خیال
آزاده۳۰۳۷۷۰۸۱۸:۱۲:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
هیچ گشایشی صورت نخواهد گرفت .
ناشناس۳۰۳۷۷۶۵۱۹:۱۰:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۲۰
همه میدانیم که برجام یک توافق بود ونه پیمان و قرارداد توافقی که بسیاری از توافقات آن شفاهی و بر اساس حسن نیت طرفین که متاسفانه هنوز جوهر توافق خشک نشده بود مواجه شد با کار شکنی دشمنان .
ناشناس۳۰۳۷۸۴۶۲۰:۰۷:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
برجام یعنی انحراف
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین