عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با الف: تشکیل وزارت بازرگانی فقط وقت و هزینه دولت را می‌گیرد

گروه اقتصادی الف،   4020218092 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می گوید دولت دچار خطای محاسباتی شده و فکر می کند اگر وزارت بازرگانی را تشکیل دهد وضعیت تورم و بازرگانی حل می شود در صورتی که با این اقدام از راه حل های اصلی هم باز خواهد ماند و راه برگشت هم نخواهد داشت.

تشکیل وزارت بازرگانی فقط وقت و هزینه دولت را می‌گیرد

محسن زنگنه در گفت وگو با الف، درباره میزان کارشناسی بودن طرح تشکیل وزارت بازرگانی گفت: به عنوان نماینده مجلس با تشکیل یک وزارتخانه جدید تحت عنوان وزارت بازرگانی مخالف هستم، به این دلیل که وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم متوجه می‌شویم که به دلایلی در سالهای قبل وزارت بازرگانی با وزارت صنعت و معدن ادغام شده است و این دلایل همچنان به قوت خودش باقی است.

زنگنه در ادامه افزود: علاوه بر این دولت هم اکنون با مسائل متعددی دست و پنجه نرم می کند و اگر بخواهد بخشی از بدنه دولت در مرکز استان ها و شهرستان ها تفکیک شود یک بار ِعملکردی و  تکلیفی مضاعف را بر گردن دولت می گذارد و به جای اینکه دولت به مسائل اصلی بپردازد درگیر ایجاد ساختارهای جدید و کارکنان جدید میشود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در ادامه گفت: علاوه بر این بسیاری از مدیرانی که هم اکنون در حوزه ستادی وزارت صمت مشغول هستند در زمینه بازرگانی تخصص دارند و باید از وزارت صمت جدا شوند و عده‌ای دیگر که تخصص بازرگانی ندارند هم به این وزارتخانه اضافه شوند تا نیروی انسانی آن کامل شود، با این اقدام مسائلی به وجود می آید که وقت و هزینه دولت گرفته می شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: با این اقدام دولت از بخش های اصلی که باید به آن بپردازد باز می ماند دلیل دیگر برای مخالفت با تشکیل این وزارتخانه این است که ما باید بررسی کنیم که دلیلی که برای انجام یک تفکیک داریم پیوست کارشناسی شده داشته باشد.

وی توضیح داد: در حال حاضر این سوال مطرح است که ما بر چه اساس به این نتیجه رسیده ایم که باید به تشکیل وزارت بازرگانی رای مثبت بدهیم؟ چرا تصور می کنیم اگر این وزارتخانه تشکیل شود همه مشکلات حل می‌شود، قیمت‌ها در بازار کنترل می شود، نظام صادرات ساماندهی می‌شود، نظام واردات اصلاح می‌شود و بهبود پیدا می‌کند. ما یک منبع که به صورت کارشناسی شده این مسائل را تایید کند ندیده ایم.

زنگنه در ادامه توضیح داد: با مشکل در حوزه بازرگانی مواجه هستیم  و کنترل بازار با مشکل مواجه شده و گرانی ها را برای جامعه به وجود آورده است. بروز این مشکلات باعث شده ما به این جمع بندی برسیم که باید وزارت بازرگانی را تشکیل دهیم، ولی تاکنون از دولت هیچ  مرجع و یک متن متقن و قوی درباره علت نیاز به تشکیل وزارت بازرگانی ندیده‌ایم.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: علاوه بر این دولت در یکی دو سال گذشته نشان داده که به شدت به مدیران کارآمد نیاز دارد ولی این مدیران هم در دسترس دولت قرار ندارند.

این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: وقتی ما در این شرایط یک وزارتخانه جدید ایجاد کنیم به دو مدیر قوی در سطح مدیریت وزارت خانه نیاز داریم و اگر هر کدام از این وزرا ضعیف باشد وزارتخانه دیگر را هم تحت‌الشعاع قرار خواهند داد. بنابراین معتقدم در شرایط فعلی دلیل محکمی برای تشکیل وزارت بازرگانی وجود ندارد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه افزود: دچار خطای محاسباتی شده ایم و فکر کنیم اگر وزارت بازرگانی را تشکیل دهیم وضعیت تورم و بازرگانی حل می شود. در صورتی که با این اقدام از راه حل های اصلی هم باز خواهیم ماند و یک سال وقت مجلس و دولت هم گرفته خواهد شد و بعد از این که فرصت و تاریخ را از دست دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که ایجاد این وزارتخانه راهکار منطقی نبوده و ما مسیر را اشتباه رفته ایم در این شرایط ما راه برگشت هم نخواهیم داشت.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: ما باید به جای دو وزیر ضعیف یا دو وزیر متوسط برای دو وزارتخانه صمت و بازرگانی یک وزیر قوی کارآمد و با تجربه بر سر وزارت صمت بگذاریم، در این صورت به راحتی می توان این مسئله را مدیریت کند.

زنگنه ادامه داد: ما باید بدانیم که بعد از ۴۳ سال مشکل ما با ایجاد ساختار جدید یا ایجاد شورای عالی جدید و یا ایجاد کارگروه جدید حل نمی شود، بلکه این ها ابزار هستند. در حکمرانی جدید اصل کار راهبرد و نگاه و نقشه کلان اقتصاد کشور است.

زنگنه با بیان اینکه ما اگر آن راهبرد و نقشه کلان کشور را درست کنیم از این نقشه میتوانیم به ساختاری که نیاز داریم برسیم افزود: اما متاسفانه این نقشه کلان اقتصادی و راهبرد اساسی را نداریم و به جای آن در پایین دست ساختار ها را جابجا می کنیم. در حال حاضر مسیر را اشتباه میرویم در این شرایط ایجاد ساختار جدید فقط وقت دولت و مجلس را می‌گیرد و قطعاً حواشی هم خواهد داشت.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه تشکیل این وزارتخانه نیازمند وزیر، نیروی انسانی، ساختمان و غیره و حتی ساختار نویسی است گفت: فاطمی امین وزیر سابق صمت وقتی بر سر کار آمد تا چند ماه درگیر تغییر ساختار بود وقتی بخواهیم یک وزارتخانه جدید تاسیس کنیم باز هم زمان را به همین صورت از دست خواهیم داد.

وی افزود: در حال حاضر که شرایط ثبات اقتصادی نداریم باید از هرگونه کار اضافه بپرهیزیم و تمام تلاشمان را برای پیدا کردن وزرای کارآمد و قوی برای وزارتخانه های فعلی کنیم.

زنگنه در ادامه گفت: همان دلایلی که ما برای ادغام وزارتخانه‌ها داشتیم هم اکنون هم پابرجاست. علاوه بر این ما تصورمان این بود که دولت قرار است لایحه تشکیل وزارت بازرگانی داخلی را به مجلس ارائه دهد ولی هم اکنون دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را به مجلس ارائه داد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تشکیل وزارت بازرگانی بر ضد تولید محسوب می شود توضیح داد: طبیعتا از وزیر بازرگانی انتظار می رود که تجارت را افزایش دهد و سهم تجارت را در دنیا به میزان مطلوب برساند و این نگرانی وجود دارد که بین مصالح تولیدکننده، مصالح وارد کننده و مصالح صادر کننده تعارض هایی به وجود بیاید و ما هم تجربیات تلخی از این موضوع داریم.

زنگنه در ادامه گفت: تعارض منافع در کشور ما فوق‌العاده جدی است و ما نمی توانیم این موضوع را حل کنیم وقتی دو وزارتخانه جدا در زمینه تولید و تجارت تشکیل شوند تعارض منافع آنها جدی تر خواهد شد.

رای دادن به تشکیل وزارت بازرگانی کمک به دولت نیست اتفاقا کمک به دولت را در این میدانیم که بار اضافی به دولت تحمیل نکنیم دولت را درگیر حواشی نکنیم اتفاقاً به دولت اختیارات بدهیم تا با همین وزارتخانه های موجود به وظایف خود عمل کنند.

دیدگاه کاربران

مجید۳۰۳۵۴۸۹۱۳:۰۸:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۹
سلام به نظر من که بیش از بیست سال در این وزارتخانه مشغولم حرف آقای نماینده کاملا صحیح بوده و اقدام به تفکیک کاری صد در صد غیرکارشناسی بوده که هم باعث ضربه به تولید وهم معیشت مردم در نهایت خواهد زد و از اساس این کار غلط می باشد
ناشناس۳۰۳۵۷۳۵۱۵:۵۰:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱۹
همانگونه که اتاق فکر دولت یک شبه بورس را از عرش به فرش آورد باید یکروز صبح که مردم از خواب بیدار می شوند ببینند همه چیز ملی شده . تنها راه نجات کشور ملی کردن تمامی ثروت ها و دارایی ها بصورت یکباره می باشد
ناشناس۳۰۳۵۷۷۳۱۶:۲۶:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۹
چرا وقتی ادغام شد صادرات غیر نفتی ایران رشد قابل توجهی کرد؟ و چرا دنبال جدا سازی؟
ناشناس۳۰۳۵۵۱۱۱۳:۳۱:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱۹
وزارت بازرگانی بودنش بهتره ،نمیشه تولید و صادرات و واردات و عرضه و ....دست یک وزارتخونه باشه در اینصورت از مصرف کننده غافل میشه. وزارت بازرگانی میتونه تاحدودی بامصرف کننده ارتباط نزدیکتری داشته باشه و در امر واردات بخصوص کالاهای اساسی مستقل تر عمل کنه و دست یک عده ابر دلال رو از تخصیص منابع کوتاه کنه.
ناشناس۳۰۳۵۹۷۱۱۸:۵۴:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۹
با استدلالی مشابه همین اما مخالف چند سال پیش ادغام کردند
ناشناس۳۰۳۵۹۸۹۱۹:۰۷:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۹
دلالها بی که میگوییم زورشان زیاد است و کوتاه کردن دست آنها به این سادگی نیست
ناشناس۳۰۳۵۵۱۲۱۳:۳۱:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۱۹
آیا تصور می کنید که مثبت و منفی بودن نتیجه کارها برای احدی در دولت اهمیتی دارد قطعاً پاسخ خیر خواهد بود .
ناشناس۳۰۳۵۵۲۳۱۳:۳۹:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱۹
دولت با تیم مجدد احمدی نژادی ها و با روش قبلی ازمون و خطای احمدی نژادی و با وزارتی که احمدی نژاد منحل کرد از نو روشی را ازمون و خطا میکند؟
ناشناس۳۰۳۵۵۴۷۱۳:۵۴:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۹
وزارت بازرگانی مهمترین وزارت خانه است و خیلی از رانتی ها دوست ندارند کنترل بشن البته اگر در این وزارتخانه هم افراد نالایق و رانتی وارد نشوند
ناشناس۳۰۳۵۷۷۵۱۶:۲۷:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۹
وزارت بازرگانی برای واردات هست و بیشتر منافع وارد کنندگان
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۰۳۵۶۰۴۱۴:۲۴:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۹
لطفا مسولان نظام هر چه سریعتر تکلیف آندسته از نمایندگان رانتخوار را که حیثیت نظام را خدشه دار کردند معلوم و اسامی آنها را منتشر و تفاوت قیمت خودرو ها با بازار آزاد را از آنها کرفته و به حساب کمیته امداد واریز نمایند
ناشناس۳۰۳۵۶۴۸۱۴:۵۱:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۱۹
به نظر مردم همه وزارت خانه ها بی اثر و هزینه اضافی است.
ناشناس۳۰۳۵۶۶۸۱۵:۰۸:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱۹
حذف وزارت بازرگانى يكى از موجبات مشكلات اقتصادى كشور است
حسین۳۰۳۵۷۱۶۱۵:۴۱:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۹
حالا مگه دولت محترم چه کار مهمی داره که وقتش گرفته میشه؟
سعید احمدطجری۳۰۳۵۷۴۵۱۵:۵۹:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۱۹
با سلام وزارت بازرگانی از قبل نباید ادغام میشد هر چه سریعتر باید احیا شود تا معیشت مردم به شماره نفس نفس افتاده
ناشناس۳۰۳۵۷۷۹۱۶:۲۸:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۱۹
جلوگیری از رشد قیمت و تورم به پول سرگردان مربوط هست که آن هم با گرفتن مالیات بر دلالی قابل حل هست
ناشناس۳۰۳۵۹۲۲۱۸:۱۷:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۱۹
به بهانه حمایت از تولید احازه تشکیل وزارت بازرگانی را نمی دهید. تازمانی که سرمایه دارن به شماها مشورت می دهند. به فکر مصرف کننده نیستید.
ناشناس۳۰۳۵۹۲۴۱۸:۱۹:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۱۹
تشکیل وزارت بازرگانی ازضروریتهای تنظیم بازار داخلی وخارجی است. قرار بود امروز درصحن بررسی شود. .
علی۳۰۳۵۹۵۲۱۸:۳۶:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۱۹
با تفکیک این وزارتخانه نه معیشت مردم درست میشه و نه تورم کاهش پیدا می‌کنه ضعف مدیریتی رو با این کارها پوشش ندید عاقبت اینکار نابودی بیشتر اقتصاد خواهد بود
علی فارغ التصیل دانشگاه علامه۳۰۳۶۳۲۶۲۳:۲۴:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۹
وزارت بازرگانی مهم ترین وزارتخانه اقتصادی هر کشوری است منجمله ایران ، وزارت بازرگانی تنظیم کننده نبض اقتصادی کشور میاشد، وجودش حتی از وزارت خارجه ضروری تره ، نبود وزارت بازرگانی موجب هرج و مرج در اقتصاد شده و هرچه زودتر و با قدرت باید احیا گردد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین