اصل مطلب !

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4020217115 ۷۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
اصل مطلب !

۱- نه مسئله بر سر ارتباط دریافت خودروی شاسی‌بلند با استیضاح وزیر پیشین صمت است، نه تکیه بر روی توزیع این رانت در دولت قبل یا کنونی است، نه بحث بر سر تخلف یک شرکت خصوصی یا دولتی است، نه چالش اصلی عدم ممنوعیت اعطای حواله در گذشته یا حال است، نه دغدغه کنونی واگذاری یا عدم واگذاری این خودروها به نمایندگان از مجرای مجلس یا غیر از آن است، نه نکته اصلی تعداد نمایندگانی است که خودرو دریافت کرده‌اند، نه دریافت آن توسط نماینده یا کارمند اهمیت چندانی دارد و نه مسائل جانبی و حاشیه‌ای دیگر.

۲- مسئله اصلی، توزیع و دریافت رانت است. اینکه رانت به عنصر جدایی ناپذیر مناصب گوناگون تبدیل شده، اینکه اعطا و استفاده از این رانت در حال عادی سازی است، اینکه یک مسئول خود را در جایگاهی برتر می‌بیند که خود را محق برخورداری از رانت می‌داند، اینکه روحیه اشرافی‌گری به قدری نهادینه شده که انتقاد به دریافت خودروهای میلیاردی، به «گدابازی» تعبیر می‌شود؛ آن هم در زمانه‌ای که افراد عادی از خرید ساده‌ترین خودروها عاجز شده‌اند.

۳- اینکه یک تبعیض بزرگ رخ داده اظهر من‌الشمس است و نیاز به تدقیق زیادی نیست؛ اولین مورد نبوده و آخرین آن هم نخواهد بود. ساختار درگیر استفاده از رانتی شده که جدایی از آن سخت و در کوتاه‌مدت ناممکن است؛ هر چقدر هم جریان‌های سیاسی مختلف روی کار بیایند و شعارهای رنگارنگی مبنی بر فسادستیزی و مقابله با این پدیده شوم بدهند. 

اما آن چیزی که افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند عدم اقرار به این خطا، تقلیل دادن ماجرا و مبرا دانستن مجلس از چنین خظای ناصوابی است. یک نماینده به دنبال متهم کردن صدا و سیماست و سعی دارد با این نهاد مقابله به مثل کند، دیگری در پی کم‌اهمیت جلوه دادن این رانت با توسل به تعابیری چون دولت قبل و … است و شخص دیگری که از قضا  باید علم اعاده‌حیثیت از مجلس و نظام را با مطالبه‌گری و برخورد با نمایندگان متخلف بلند کند، سعی وافر دارد تا دامن مجلس را از این مسائل مبرا می‌داند که انگار مجلس کنونی و نمایندگان آن از آسمان نازل شده‌اند!

از سویی دیگر، بازرس ویژه رئیس‌جمهور هم به گونه‌ای متفاوت سخن گفته که بر ابهام ماجرا افزوده و آن چیزی که در این ماجرا مفقود و حضور آن احساس نمی‌شود، عنصر شفافیت، صداقت با افکار عمومی و دغدغه لازم برای باز کردن گره این ماجراست. ما با یک ذهنیت اجتماعی مشوش مواجهیم که تلاش چندانی برای التیام این تشویش مشاهده نمی‌شود و تمام تقلاها از جنس مبرا کردن افراد و انداختن توپ به زمین دیگری است.

۴- رانت و فساد یک شبه متولد نشده که انتظار داشته باشیم با مقابله‌های موردی، مضمحل و نابود گردد. این وضعیت، برآمده از دل یک نظم سرمایه‌محور است که در دامن خود چنین پدیده‌های شومی را پرورش می‌دهد. هر چند انتظار جامعه و افکار عمومی برخورد با نمایندگان خاطی و حتی فراتر از آن، ارگان‌هایی است که از این رانت برخوردار بوده و استفاده کرده‌اند اما این خیال خامی است که بتوان در این بستری که سرمایه حاکم شده و در حال ترکتازی است، مقابله و مجازات بتواند ریشه‌های رانت و فساد را بخشکاند. هر چند این مسئله نافی انتظار عموم جامعه برای برخورد شدید با متخلفین امر نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۳۳۲۹۰۰۹:۲۱:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱۸
شاید این اولین متن آقای ونکی باشد که 100% موافقم.
ناشناس۳۰۳۳۵۰۸۱۱:۰۱:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اصل مطلب: کسانی که خودشان از رانت (در حدود 1.4 میلیارد تومانی) برای دریافت یک خودرو شاسی بلند استفاده می کنند، چه طور می توانند علیه رانت خواری موضع بگیرند؟!
ناشناس۳۰۳۳۵۹۱۱۱:۳۲:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
قیمت خودرو دریافتی 780 میلیون تومان بوده چطور رانت 1/4 میلیارد تومانی دریافت کردند ؟!
ناشناس۳۰۳۳۸۸۷۱۳:۲۷:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱۸
تفاوت قیمت کارخانه با بازار حدود 1.4 میلیارد تومان است. قیمت بازار آن حدود 2 میلیارد و 100 میلیون تومان است.
ناشناس۳۰۳۴۰۲۳۱۴:۱۷:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اول کار هم که دنا پلاس فول گرفتند
ناشناس۳۰۳۴۰۷۱۱۴:۳۲:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
ببخشید چرا کسی که انتقادی میکند یا سوتی میزند یا مخالفتی بیان میکند بسرعت مورد پرونده سازی و بگیر و ببند وووووو قرار میگیرد ؟ مثل آن کسی که موضوع شاسی بلند ها را لو داد !
ناشناس۳۰۳۴۲۳۲۱۶:۰۶:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
چون حرف دروغ و راست با هم قاطی کرد و هدف اصلی هم علیه شخص وزیر صمت بود
H۳۰۳۴۱۷۵۱۵:۳۲:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
قیمت خودروی اهدایی در بازار حدود دو میلیارد و صد میلیون تومان است.
ناشناس۳۰۳۴۳۲۱۱۷:۰۰:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
ما به التفاوت قیمت آزاد و کارخانه‌ای می‌شود رانت!
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۰۳۴۴۰۶۱۸:۰۸:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
مجلسی ها و سایر دستگاه ها که خودروی رانتی گرفته اند باید تفاوت قیمت کارخانه و بازار را به حساب کمیته امدادواربز کنند سریعا
ناشناس۳۰۳۳۵۹۶۱۱:۳۳:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
چطور می توانند داعیه دار « اقتصاد مقاومتی » باشند؟!
ناشناس۳۰۳۴۰۹۶۱۴:۴۸:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۱۸
از مدعی العموم و قاضی القضات می خواهیم حتما حتما تفاوت قیمت این خودرو ها با بازار آزاد را از کسانی که خودروها را گرفته اند بگیرند.
ناشناس۳۰۳۳۷۱۲۱۲:۱۹:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۱۸
مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: شورای اسلامی شهر تهران تصویب کرده که نرخ بلیت اتوبوس در روزهای تعطیل و شبها نسبت به روزهای غیر تعطیل 50% افزایش یابد. بله مردم در مرکز طوفان گرانی و کمبودها گیر کرده اند، اما مسئولان به فکر استفاده از رانت هستند!
ناشناس۳۰۳۳۷۶۴۱۲:۴۱:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
با مراجعه به دیکشنری انگلیسی به فارسی می خوانیم که Dignity به معنی بزرگی، وقار، شان، شایستگی و متانت است. همچنین Fidelity به معنی وفاداری، صداقت، راستی، پیروی از تعهدات و وظایف است. آنانی که این دو برند خودرو را با رانت دریافت کرده اند، این معانی را از دست داده اند!
ناشناس۳۰۳۴۰۳۴۱۴:۱۹:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱۸
آفرین به این دقت و نکته سنجی متاسفانه بسیاری از نمایندگان اول کار هم در دیده بان شفافیت قسم نامه امضا کردند که از موقعیت نمایندگی سو استفاده نکنند و رانت و امتیاز و پست و رشوه نگیرند
ناشناس۳۰۳۳۸۸۲۱۳:۲۴:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
در خانه شیشه ای، رفتار و کردار همه قابل مشاهده است. نه جای پنهان شدن و پنهان کردن و جود دارد و نه پارکینگی برای پارک خودرو شاسی بلند.
ناشناس۳۰۳۴۲۶۴۱۶:۲۴:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
فروش آزاد چقدر هست؟
ناشناس۳۰۳۳۵۱۲۱۱:۰۳:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
آنانی که همواره فساد سیستماتیک در مملکت را انکار می کنند، آیا باز هم بهانه ای برای رد این واقعیت دارند؟
ناشناس۳۰۳۳۹۳۴۱۳:۵۱:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
درسته که این فساد در ابعاد بسیار بزرگه اما فساد سیستماتیک یک تعریف مشخص داره که حکومت ایران در دایره اون تعریف قرار نمیگیره. متاسفانه عناصر سیستم به فساد عادت کردن ولی همچنان شما میتونید از فساد شکایت کنید و اگر به قدر کافی صبور باشید و پوست کلفت نهایتا به حق می رسید. یعنی سیستم بالاخره مجاری برای جلوگیری داره که متاسفتنه به دلیل فساد افراد استفاده از این مجاری بسیار سخته. مساله اینه که خیلی از جاهای دنیا چنین مجاری اساسا وجود نداره
ناشناس۳۰۳۴۱۰۰۱۴:۵۰:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
برای سلامتی آن تعداد نماینده پاکدست که این خودرو ها را نگرفته اند بلند صلوات بفرست اللهم صل علی محمد و آل محمد
ناشناس۳۰۳۴۲۰۴۱۵:۴۹:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
عزیزم این فساد آن هم از نوع سیستماتیک نیست
ناشناس۳۰۳۳۵۱۶۱۱:۰۴:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
آیا توضیحات دیروز محمد باقر قالیباف در مورد شاسی بلندها قانع کننده بود؟
ناشناس۳۰۳۳۸۶۳۱۳:۱۶:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
انکار و تکذیب تنها کاری است که مسئولان بلدند.
ناشناس۳۰۳۳۵۱۹۱۱:۰۵:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
معنی و مفهوم «رشوه» چیست؟
ناشناس۳۰۳۴۰۶۲۱۴:۲۸:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
رشوه را جدیدا شیک کرده اند بجای آن می گویند رانت و امتیاز که همان رشوه است .
ناشناس۳۰۳۳۵۲۰۱۱:۰۵:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
آیا مدیریتی که از آن دم می زدند، همین بود؟
ناشناس۳۰۳۳۵۲۴۱۱:۰۸:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
با گفته های ایشان موافقیم ولی چرا اصل مطلب را نگفتن؟ مگر می شود مهمترین نقاط و حساس ترین موقعیت های منصبی کشور در معرض فساد باشه؟ چرا در کشورهای توسعه یافته اینگونه نیست؟
ناشناس۳۰۳۳۵۲۵۱۱:۰۸:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
بی اعتمادی مردم به مسئولان روز به روز بیشتر می شود. اکنون مشخص شده که هم مجلسیان و هم دولتیان و هم صدا و سیما،... خودرو بدون نوبت دریافت کرده و از رانت میلیاردی آن استفاده کرده اند.
ناشناس۳۰۳۳۵۴۰۱۱:۱۵:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
نماینده ای که ماجرای برخورداری از رانت خودرو شاسی بلند را به تمسخر «گدابازی » می نامد، با دریافت و فروش یک عدد فیدلتی نزدیک به 1.4 میلیارد تومان کاسب می شود. جالب است که امثال همین ها مردم را به قناعت، مقاومت، خوردن اشکنه.... دعوت می کنند!
ناشناس۳۰۳۳۸۲۷۱۳:۰۰:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
برای بعضی ها 1-2 میلیارد تومان پول توجیبی ماهیانه فرزندشان است.
ناشناس۳۰۳۳۵۵۷۱۱:۲۰:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
وقتی اعتماد عمومی در یک کشور از دست برود، کشور خلع سلاح می شود!
ناشناس۳۰۳۴۱۶۶۱۵:۲۸:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
تبریک به اقای ونکی. بعد از مقالات انچنانی از ایشان که بازتاب منفی ان را در کامنتهای خوانندگان بوضوح اشکار بود ایشان انقدر شجاعت و عقلانیت داشت که این کامنتها را بخواند و انها را در مقالات اخیر خود بکار ببندد و بسیار بهتر با مسایل که درد و رنج کشور و مردم هست برخورد می کند و ان را بیان کند.
ناشناس۳۰۳۵۰۲۱۰۶:۴۰:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۱۹
این موضوع ربطی به فرهنگ سرمایه داری ندارد.چرا در کشورهای اروپایی چنین پدیدهای نمیبینیم.تا وقتی که آزادی مطبوعات و احزاب و قوه قضاییه مستقل وجود نداشته باشد این معضلات وجود خواهد داشت.آزادی مطبوعات در واقع چشم جستجوگر جامعه برای دیدن و از بین بردن فساد است.رانت دیگر در بین مقامات تبدیل به حق گرفتن شده و قبح آن از بین رفته است.
ناشناس۳۰۳۳۳۰۶۰۹:۳۵:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
نمایندگان مجلس به جهت جایگاهی که دارند بزرگ‌ترین رانتی که دریافت میکنند آگاهی از تصمیمات اقتصادی و تغییر و تحولات است که چنانچه از آن برای کسب در آمد بخواهند استفاده هر موردش از صد شاسی بلند بیشتر عایدی دارد
ناشناس۳۰۳۳۴۵۱۱۰:۳۶:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
قیمت 70 دستگاه شاسی بلند 50 میلیارد تومان است که نمایندگان پرداخت کردند قوه قضاییه باید به فساد عظیم کرسنت که بیش از 50 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کرده رسیدگی کند.
ناشناس۳۰۳۴۲۱۲۱۵:۵۴:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱۸
در قضیه شاسی بلند فقط یک عده خواستند زودتر تحویل بگیرند چیزی که به همه مردم که ثبت نام کردن آخرش می رسید حال یک عده ای زودتر می خواستند تحویل بگیرند ولی یک خوبی آن این شد یک تکانی به خود خواهند داد و این سرکوب قیمت کارخانه را کنار خواهند گذاشت و صف خرید هم برچیده خواهد شد و حتی قیمت بازار ازاد هم کمتر خواهد شد
ناشناس۳۰۳۳۳۳۵۰۹:۴۷:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اصل مطلب این هست که هر مسئولی و مدیری به فکر خودشه،فقط بیشتر و زودتر بارشا ببنده و پول جمع کنه
ناشناس۳۰۳۳۳۴۶۰۹:۵۴:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اقای ونکی اینهمه گفتی و میگویی اما کلاهت رو قاضی کن و ببین در این چند دهه غیر از تعدادی اندک ،کدام مسئولی با پای پیاده امده و با بالاترین امکانان مالی و اجتماعی و اقتصادی ادامه راه نداده؟
مهدیار۳۰۳۳۵۰۲۱۰:۵۸:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
یکیش مرحوم دکتر شیبانی نماینده چندین دوره مجلس و شورای شهر، و یا دکتر احمد توکلی و ... و ده ها و صدها مدیر سالم و درستکار زنده و مرده اشکال و فساد هست و متاسفانه کم هم نیست، اما آدمهای سالم و پاکدست هم کم نیستند. به شکل طبیعی ما خبر بد را بیشتر می بینیم و ضریب می دهیم و البته فساد، کمش هم زیاد است.
ناشناس۳۰۳۳۳۵۵۰۹:۵۸:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
آفرین خوبه که تو این مقاله گدا بازی در نیاوردین و اصل مبحث رو از نگاه مردم بیان کردین
ناشناس۳۰۳۳۴۵۶۱۰:۳۷:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اصل مطلب این است که 70 نماینده بدون نوبت خودرو دریافت کردند و البته پول انرا پرداخت کردند لذا رانت و فساد بزرگی نبود.
ناشناس۳۰۳۳۶۹۱۱۲:۱۰:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
به ما هم بدهند پولش را میدیم. چرا نمی دهند؟ رانت می دونی یعنی چه؟
ناشناس۳۰۳۳۹۷۵۱۴:۰۴:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
شما هم برو ثبت نام کن و خودرو بگیر اینکه ناراحتی نداره !
ناشناس۳۰۳۴۶۵۴۲۱:۳۴:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
وقتی بفهمید قیمت پرداختی ۷۰۰ میلیون بوده و در بازار نزدیک ۲ میلیارد قیمت دارد متوجه میشوید واژه رانت برای این اتفاق حتی کم هم هست .
مصطفی۳۰۳۳۳۵۹۱۰:۰۱:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
سلام وقتی بجای عمل به قانون سلائق افراد و گروه‌ها ملاک قرار می‌گیرد و وقتی در مهم ترین کنش اجتماعی یعنی دموکراسی مبنا باند و حزب و ارتباطات گروهی است که میدان داری میکند و این خودش می شود بزرگترین رانت و بعد همین افرادی که این ظلم عظیم را در حق ملت روا داشته اند می شوند کارگزار.آن وقت شما انتظار دارید این جریانی که خود محصول رانت است دست از رانت‌های آب ونان دار بردارد وبا رانت مبارزه کن.
ناشناس۳۰۳۳۳۶۱۱۰:۰۲:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱۸
من به عنوان یک جوان ازاصلاح امور ناامیدم. این ویژه خواری در دولت ومجلس که قسم به حفظ وارتقاء جایگاه وزندگی مردم دارند روزمره دیده می شود .
ناشناس۳۰۳۳۳۸۲۱۰:۱۱:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
روز به روز بیشتر به مفهوم کاسبان تحریم و نفوذ آنان در همه جای حکومت و شعار های تندی که علیه عادی شدن روابط با دنیا میدادند پی میبریم.
ناشناس۳۰۳۳۳۹۵۱۰:۱۴:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱۸
ضمن تحسین اکثر بخشهای این نگاشته اما بخش تاسف بار آن قسمتی است که نوشته شده این قبیل رانتها اولین بار نبوده آخرین بار هم نخواهد بود.و این یعنی عادی سازی فساد سیستماتیک! واضح است که حاکمیت اقدامات مقتضی برای مبارزه با رانت خواری انجام نداده و در این زمینه مسئول است و باید پاسخگو باشد. در همین لحظه که این کامنت نوشته یا خوانده میشود جوامع بسیاری توانسته اند ریشه این رانتها را بخشکانند و فرمولش هم بسیار ساده است. شفافیت اقتصادی، قوه قضائیه مستقل و رسانه آزاد به همین راحتی.
ناشناس۳۰۳۳۴۶۹۱۰:۴۱:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
چند سال پیش که بحث فساد سیستماتیک داغ بود، آقای توکلی به مسئولان هشدار داد که فکری برای مقابله با این فساد سیستماتیک بکنند وگرنه سیل بنیان کن خواهد بود.
ناشناس۳۰۳۳۴۳۳۱۰:۲۸:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
بسیاری از فسادها و رانت ها رو نمیشود. این هم که رو شد سر موضوع استیضاح وزیر صمت بود. اما انتظار می رود که موارد اندکی که رو می شود دولت مردمی! و مجلس انقلابی! حداقل ظاهرا با آن برخورد کنند.
مهدی جوادی فر۳۰۳۳۴۷۲۱۰:۴۶:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
فرض کنیم قبل از استیضاح قبلی بوده به هر حال طرف رو مدیون خودش کرده تا به استیضاح رای منفی بدهد یا حتی بعد از آن بوده شاید قبلا وعده آن داده شده بود ، این طرز برخورد فقط ساده لوح انگاشتن جامعه است مجلس برای تصویب یک قانون و یا رد آن فقط یک کلمه نیاز دارد موافق یا مخالف در ثانی نماینده مجلس برگزیده مردم نیست بلکه خدمتگذار مردم است هیچ وقت تا این حد از خودم ناامید نشده بودم که خدمتگدارم برای یک کلمه از کسی یا گروهی خودرو دریافت کرده و من همچین خدمتگذاری دارم .
ناشناس۳۰۳۳۵۵۸۱۱:۲۰:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
30 سال پیش روی جلد مجله گل آقا یک کاریکاتور بود که نمایندگان جدید با موتور وارد مجلس میشدند و نمایندگان دوره قدیم با ماشین آخرین مدل خارج میشدند پس این امر چیز جدیدی نیست
ناشناس۳۰۳۳۶۹۲۱۲:۱۱:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
لان مشخص شده چرا با همه درخواست های خودروسازان موافقت میشه و هر بلایی هم سر مردم میارند جیک کسی در نمیاد
ناشناس۳۰۳۳۷۱۳۱۲:۲۰:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
طرف یدونه از این فیدلیتی های مجلس گرفته بود 700 تومن تو بازار فروخته بود 1200- 1300 بعد به من میگه کل حقوق دو سال تو رو من با یه معامله به دست آوردم و فکر میکنه شاخ غول شکونده و ناشی از هنر سرمایه گذاری و شناسایی فرصتهای خودش بوده نمیگه رانت داشتم.
اصل مطلب۳۰۳۳۷۵۸۱۲:۳۹:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اصل مطلب این است چه کس یا کسانی با چه سیاست های اشتباه وعناد آمیزی باعث بوجود آمدن رانت شده اند؟!والا انسان طبیعتا منفعت طلب است
ناصر۳۰۳۳۸۴۹۱۳:۱۲:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
سلام و احترام در این روزها و در همین صفحه عنوان دو خبر شرم و پوزخند ببار می آورد : 1- احضاریه باران کوثری و ‌‌شقایق دهقان به دادگستری 2- خودرو شاسی بلند رانتی (یکی از انبوه رانتها) تعدادی از نمایند'گان مجلس. و این ها همه یعنی تخریب و تمسخر سرمایه اعتماد عمومی. یکی با سرگرم کردن نیروی انتظامی و قوه قضائیه به اموری چنین و نه چندان مهم قانون و اعتماد را به تحلیل میبرد و دیگری در جایگاه تقنین با خودرو شاسی بلند رد می‌شود از روی شأن و اعتبار و وجاهت قانون و نمایندگی قانون. هنر پیشه مبتذل حجاب از سر بر می دارد و نماینده مبتذل بی حیا و حجب حجاب اعتماد می درد.
سید محمد۳۰۳۳۹۱۱۱۳:۳۹:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
با احترام به همه نظرات، اما مهمترین چیزی که در این گونه اتفاقات از بین می رود اعتماد و اطمینان و باور مردم بویژه جوانان است. شاید این افراد مجازات و یا عزل شوند و شاید این پول ها برگردد اما اعتماد و ایمان مردم هرگز باز نمی گردد.
ناشناس۳۰۳۳۹۴۰۱۳:۵۳:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
حرف حق
حسینی۳۰۳۳۹۹۳۱۴:۰۸:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اصل مطلب، در این زمینه، خیانت در امانت و خدشه دار شدن اعتماد مردم است. نماینده مجلس و مسئول و کارگزار دولت، امانتدار مسئولیت و جايگاهی است که مردم با رای خود به او سپرده اند. مسئول یعنی کسی که مورد سوال است و همواره باید پاسخگوی اعمال و رفتار و تصمیمات خود باشد. اصل مطلب ماشین و خانه و حقوق و مزایای آنچنانی نیست... مهم اعتماد و باور مردم است از بین می رود.
ناشناس۳۰۳۴۰۱۹۱۴:۱۶:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
ریزش هولناک بورس را هرچه سریعتر جمع کنید تا این ته مانده اعتماد مردم از دست نرود .
ناشناس۳۰۳۴۰۸۹۱۴:۴۰:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اگر یک روز یک نماینده مجلس و یا یک وزیر بخاطر فساد در زمان نمایندگی و یا وزارت محاکمه و عادلانه محکوم و حبس شود دیگر هیچکس جرات تخلف پیدا نمی کند.
ناشناس۳۰۳۴۱۳۰۱۵:۰۶:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
آقای ونکی بانوشتن این مطلب با مردم همراهی کرد.
ناشناس۳۰۳۴۱۳۷۱۵:۱۰:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۸
به نظر من موضوع اصلي اينه كه اون شركتي كه به اينها (مجلس، دولت و ساير صاحبان نفوذ و تصميم ساز) ماشينهاش رو با رانت ميداده در عوضش چي گرفته؟ چه فايده اي داشته براش؟ چرا كسي به اين موضوع نمي پردازه؟ مثلا تاثير تو تصميمشون رو جلوگيري از واردات ماشينهاي غيرچيني نداشته؟
علی۳۰۳۴۱۷۲۱۵:۳۱:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
آقا جان مساله اصلی و مشکل اساسی در کشور ما وضعیت بازار خودرو و مافیای عجیب و غریب خودرو هست که همه این رانتها و فسادها در نتیجه اون ایجاد شده، چرا ایران باید تنها کشوری باشه که قیمت خودروی ۲۰ هزار دلاری به ۸۰ هزار دلار میرسه و هیچکس هم پاسخگو نیست؟! درامد یک ایرانی بطور متوسط یک بیستم کشورهای پیشرفته هست و قیمت خودرو ۵ برابر، یعنی عملا یک ایرلنی باید ۱۰۰ برابر یک خارجی کار کنه و پس انداز کنه تا بتونه خودروی مشابه رو بخره، این یک فاجعه هست
ناشناس۳۰۳۴۲۹۳۱۶:۴۵:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
و اصل مطلب این هست نه فساد هست و نه دزدی بلکه یک رانتی هست که به همه امکان داده شده که بگیرند به دلیل اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد (کاری بسیار غلط در سرکوب قیمتی) حال یک عده ای می خواهند زودتر دریافت کنند (حال به هر دلیلی اعم از مصرفی یا سرمایه گذاری) و از ارتباطاتی که دارند استفاده می کنند و خواهان زودتر گرفتن هستند، فساد جایی هست ماشین می گیرند برای اهداف دیگری و کار راه انداختن چیز دیگر که آیا در این مورد بوده؟ و باز هم سازمان ها و نهاد برای مصارف عمومی خود درخواست ماشین کنند هم ایرادی ندارد وسلام
ناشناس۳۰۳۴۳۰۸۱۶:۵۳:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۸
چیزی نبوده شاسی بلند چینی بوده، دیگه قضیه رو اینقدر کش ندهید .
ناشناس۳۰۳۴۴۰۰۱۸:۰۴:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
سرچشمه رانت وفساد از دادن مدارک سهمیه ای واستخدام گزینشی شروع شده و با تاسیس دانشگاه های کوچه وپس کوچه برای مدرک دادن به آن افراد بی سواد برای تصاحب پست مدیریتی و حقوق آن چنانی متاسفانه روز به روز دارد شدت می گیرند واین افراد کم مایه چون خود بدرستی می داند جایگاه نخبگان راتصاحب کردند حاضر به کناره گیری نیستند
بی نام۳۰۳۴۴۴۵۱۸:۴۷:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
صحیح است . رانت خواری و ویژه خواری در تار و پود جامعه تنیده شده و نباید اینطوری می شد.
ناشناس۳۰۳۴۴۷۶۱۹:۱۸:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۸
تخم مرغ کیلوی 58 هزار تومان، اخر این که نماینده مجلس چه ماشینی رانت گرفته یا نگرفته برای ما چه اهمیتی دارد، مجلسی که حاضر نیست رای مثبت و منفی خودش را اعلام کند معلومه به درد مردم نمیخورده.
ناشناس۳۰۳۴۶۴۷۲۱:۲۸:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
منشا اصلی رانت در کشور وقتی شناسایی می‌شود که مشخص شود چطور یک نفر برای انتخابات نمایندگی مجلس چند میلیارد تومان خرج میکند، در حالی که مجموع حقوق چهار سال نمایندگی مجلس از این عدد کمتر است . چه اتفاقی قرار است بیفتد که این هزینه را توجیه می‌کند؟؟ چند نفر شیفته خدمت در کشور داریم که حاضر هستند اینگونه هزینه کنند ؟؟؟؟ چگونه ممکن است دو سه نفر از دوستان و آشنایان نزدیک فردی که در وزارتخانه صنعتی مسئولیت میانی دارد ابتدا هایما با نرخ کارخانه بگیرد ، بعد دو سه ماه فیدلیتی و الان فونیکس ، و در مجموع حدود ۷۰۰ میلیون تومان پول را طی کمتر یک سال تبدیل به نزدیک ۵ میلیارد تومان بکند و تنها زحمتی که می‌کشد ساخت کلیپ آنباکس و تحویل خودروها و انتشار آن در اینستاگرام باشد ؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  14. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  15. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  16. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  17. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  18. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین