مزاحم بزرگ مسوولان !

حسین علی زاده، گروه فرهنگی الف،   4020212090 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
مزاحم بزرگ مسوولان !

اظهارات اخیر رهبر انقلاب درباره آموزش و پرورش خصوصی را قاعدتا باید ختم کلام درباره نگاه حکمرانی جمهوری اسلامی به آموزش و پرورش قلمداد کرد:

...این فکر وجود داشته در بعضی از مسئولین کشور در گذشته که ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم. بدهیم دست بخش های خصوصی بروند، این خرج سنگین و این بودجه‌ی سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم. دستشان درد نکند، برای نابود کردن کشور فکر خوبی است این! شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است. هیچ نظامی نمی تواند این شأن را از خودش دور کند، قابل تفکیک نیست از نظام.  تربیت و تعلیم کشور به عهده‌ی نظام حاکم بر این کشور است. در همه‌ی دنیا همین جور است. یک مواردی یک استثناهایی دارد مثل همین مدارس به اصطلاح غیرانتفاعی که حالا در کشور وجود دارد. اینها موارد استثنایی است. قانون اساسی ما هم که این را به صراحت بیان کرده. بنابراین مسئله‌ی برون‌سپاری معنی‌ای ندارد. این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست.

...به نظر بنده بعضی هنوز قادر نیستند نقش آموزش و پرورش را در پیشرفت همه جانبه‌ی کشور درک کنند. یک خطای راهبردی در بین برخی از مسئولین در گذشته وجود داشته که خسارتهایی هم وارد آورده و آن کوچک‌انگاری این دستگاه حیاتی است.

...بعضی آن  [آموزش و پرورش]  را به صورت یک مزاحم نگاه کردند. اینها را من که عرض می کنم، چون حرفهایی را از خود افراد شنیده‌ام. به صورت یک مجموعه‌ی مصرفی نگاه می کردند و به بنده میگفتند که مثلاً فرض کنید فلان قدر از بودجه‌ی کشور صرف آموزش و پرورش می شود. دنباله‌اش چیست؟ دنباله‌اش برون‌سپاری است یعنی به چشم یک مزاحم به آموزش و پرورش نگاه می کردند.

به نظر بنده عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت که ما دنبال پیشرفت همه جانبه‌ی کشور هستیم، در این مسیر گردنه‌های دشواری وجود دارد، بدون کمک آموزش و پرورش عبور از این گردنه‌ها ممکن نیست.

یقینا معتقدان به آموزش و پرورش خصوصی در این اظهارات هم نفی نشدن مدارس غیر انتفاعی را به صورت مطلق برجسته می کنند اما مساله اصلی چنانکه در اظهارات رهبری نیز بر آن تصریح شده استثنا بودن مدارس غیر انتفاعی بر قاعده (مدارس  دولتی) است. استثنایی که متاسفانه علیرغم تعداد هنوز کمتر مدارس غیر دولتی نسبت به مدارس دولتی و به دلیل کوتاهی و کج فهمی تصمیم گیران و ناظران آموزش و پرورش در این زمینه رفته رفته هم در نگاه تصمیم گیران و هم در نگاه شهروندان تبدیل به قاعده شده و همه این گزاره را پذیرفته اند که « اگر آموزش با کیفیتی می خواهید فرزندتان را به مدارس غیر دولتی ببرید!» 

جدا از معنای تحریف شده و رندانه ای که در پشت تعبیر «غیر انتفاعی(!)» در مورد مدارس غیر انتفاعی وجود دارد- یعنی تابلو غیر انتفاعی اما رفتار کاملا منفعت محور- باید گفت همین تعداد از مدارس غیر انتفاعی به دلیل نوع نگاه حکمرانی ما در عرصه آموزش و پرورش در عمل سال به سال کیفیت آموزش را در مدارس دولتی تضعیف کرده است و نه معلمان و نه مدیران مدارس دولتی به تبعیت از نوع نگاه حاکم، میل و رغبت و البته توان چندانی برای ارتقای کیفیت آموزشی خود ندارند. هر معلمی با هر سطحی از کیفیت آموزشی در هر سازه ای تحت عنوان مدرسه می تواند در نظام آموزش و پرورش دولتی برای سالها مشغول به کار باشد و حمایت های مالی ناکافی از مدارس دولتی نیز مدیران این مدارس را در اداره موثر آنها ناتوان ساخته است.

اگر سخنان رهبر انقلاب به عنوان تعیین کننده خطوط اصلی راهبردهای کلان کشور مورد توجه مسوولان باشد باید از همین امروز شروع به ریل گذاری های جدید در آموزش و پرورش کنند و تمام هم و غم و ظرفیت های سرمایه ای کشور برای برگشت از این مسیر پر غلط و پر هزینه بسیج شود.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۲۵۲۳۰۰۸:۳۷:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۳
آموزش در کشور مانند زمان ساسانیان که طبقه بندی جامعه وجود داشت شده است
ناشناس۳۰۲۶۴۳۸۲۲:۴۷:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۳
در بعضى از مدارس غير انتفاعى صحبت شهريه هاى پنجاه تا يكصد مليون تومان و بيشتر براى ثبت نام ها ميشود بكجا ميرويم بكجا !!
ناشناس۳۰۲۵۲۵۰۰۸:۵۵:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۳
الان عملا خیلی از مدارس خصوصی شدن.به اسم های مختلف: غیرانتفاعی ، هیئت امنایی و...
عمران۳۰۲۵۳۲۲۰۹:۴۵:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۱۳
بودجه ی نهادهای دولتی واقعا هنگفت است و دولت درآمد و منابع لازم را برای رسیدگی به تمامی آنها ندارد. اینجاست که اولویت بندی میشود. حالا به نظر شما نهادهای تبلیغی و مذهبی باید اولویت بالاتری در دریافت بودجه داشته باشند یا آموزش و پرورش، محیط زیست، صندوق بازنشستگی و غیره. آیا نهادهای بودجه بگیر تبلیغی و مذهبی خروجی مشخص و شفافی در بهبود اوضاع اقتصادی کشور دارند و اصطلاحاً خرج خودشان را در می آورند؟
ناشناس۳۰۲۵۳۸۸۱۰:۴۱:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۳
چه کسی مسئول بوده است؟؟
محسن۳۰۲۵۴۳۶۱۱:۳۲:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۱۳
یادم هست زمان ما یعنی همین 15,20سال پیش نفراتی که درس ضعیف تری داشتند می‌رفتند غیر انتفاعی ، الان برعکس شده انگار
ناشناس۳۰۲۵۴۳۷۱۱:۳۲:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۳
آقا من 44 سالم است، وقتی من مدرسه می رفتم بخش خصوصی وجود نداشت، حتی در زمان دبستان، رتبه بندی مدارس دولتی هم نبود، تنها معیار محدوده جغرافیایی منزل بود! م
ناشناس۳۰۲۵۵۷۶۱۳:۰۶:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۱۳
آن موقع مدارس نمونه مردمي بودش كه با امتحان دانش آموز مي پذيرفتند .
ناشناس۳۰۲۵۶۰۶۱۳:۱۹:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۳
برای متولدین 56و 57 غیر انتفاعی بود مدارس نمونه برای متولدین 53 در مقطع دبیرستان شروع به کار کرد
ناشناس۳۰۲۵۸۹۷۱۶:۰۴:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۳
برای متولدین 57 دختر، در مقطع دبیرستان چند غیر انتفاعی بود که بالاترینشان دبیرستان هدف بود، نمی دانم چه سالی تاسیس شد ولی من سال 72 در امتحان ورودیش شرکت کردم و پذیرفته شدم. در مقطع دبستان و راهنمایی در سال های 63 تا 69 غیرانتفاعی نداشتیم، پس از آن را دیگر نمی دانم.
ناشناس۳۰۲۵۴۷۹۱۱:۵۴:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۱۳
حالا برنامه دولت چیه برای مدارس؟
ناشناس۳۰۲۵۵۴۳۱۲:۴۷:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۳
یکی از ریشه ای ترین مشکلات آموزش و پرورش ، به هم خوردن رویه استخدام نیرو از زمان احمدی نژاد است . یک زمانی معلم شدن ارج و قربی داشت ، ولی استخدام یکباره دهها هزار نفری که صلاحیت این کار را نداشتند و همچنین دستکاری محتوای آموزشی نتیجه ای را رغم زده که امروز می بینید. هرچند این اشکال را در همه عرصه های فرهنگی هم شاهد هستیم .
ناشناس۳۰۲۶۰۲۸۱۷:۲۲:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۱۳
دولت در جایی که باید برای رفاه شهروندان هزینه کند مثل آموزش، غایب است.
ناشناس۳۰۲۶۰۵۶۱۷:۳۶:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۱۳
دولت های قبلی ها میگفتن آموزش وپرورش فقط بودجه بر هست وهیچ منفعتی نداره مدرسه ودامشگاه باید پولی وغیرانتفاعی وآزاد شوند وفاتحه فرهنگ وتربیت دهه ۷۰ و۸۰ و۹۰ خوانده شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. من عجله ندارم!

آخرین عناوین