برزخ ۱۲ ساله!

امیرحسین خواجوند صالحی، گروه اقتصادی الف،   4020209085 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از موافقت دولت با تشکیل وزارت بازرگانی در اردیبهشت‌ماه امسال، موضوع تفکیک صنعت از تجارت، برای چندمین بار طی سال‌های گذشته، دوباره مطرح و البته با طرح استیضاح وزیر صمت، همزمان شده است. این در حالی است که به اعتقاد برخی از نمایندگان، بزرگ شدن دولت، برخلاف اسناد بالادستی است و وزارت صمت، نیاز به تفکیک ندارد، بلکه ضعف مدیریتی در راس این وزارتخانه و مدیران زیرمجموعه آن، دلیل نابسامانی کنونی بازار است.

برزخ ۱۲ ساله!

به گزارش الف اکنون 12 سال از ادغام وزارت صنعت و معدن با وزارت بازرگانی که سال 1390 در دولت دهم رخ داد، سپری شده است. طی این سال‌ها خصوصا در دولت دوازدهم، چندین بار موضوع تفکیک این دو وزارتخانه از همدیگر مطرح شد اما در نهایت با مخالفت مجلس به سرانجام نرسید. حدود یک سال بعد از تشکیل دولت سیزدهم، زمزمه‌های ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس یازدهم مطرح شد و دولت هم موافق تفکیک بود. 

پنجم تیرماه سال گذشته سخنگوی دولت، در توئیتی از موافقت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی خبر داد؛ اتفاقی که این روزها هم تکرار شده است. بر این اساس، تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، کنترل موثرتر قیمت‌ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاست‌گذاری واحد و چابکی در امور بازرگانی و نیز حمایت جدی‌تر از مصرف‌کننده، از دلایل موافقت با تفکیک صنعت از بازرگانی اعلام شده است. با این حال، بعد از چندین ماه کش‌وقوس و حتی استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت در آبان‌ماه سال گذشته، همچنان ادغام تداوم یافت. 

اینک با گذشت کمتر از یک سال، بعد از چراغ سبز مجدد بهارستان درباره تفکیک، لایحه دولت در زمینه تشکیل وزارت بازرگانی ششم اردیبهشت‌ماه امسال، ارائه و مجددا موافقت با تفکیک از سوی دولت مطرح شد تا موضوع جدی‌تر از قبل به نظر برسد.

ادغام: از دولت دهم تا دوازدهم

در همین رابطه، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با توجه به سابقه‌ ادغام و تفکیک وزارت صمت و بازرگانی و نقش دولت‌های قبلی در این زمینه به الف می‌گوید: این موضوع در دولت احمدی‌نژاد اتفاق افتاد اما در دولت روحانی گفته شد این طرح، موفق نبوده و باید با ایجاد یک وزارتخانه مستقل، بین تولید و تجارت فاصله ایجاد کنیم. 

وی می‌افزاید: در دوره مجلس دهم، این موضوع در قالب‌های مختلف به بهارستان آورده شد اما مجلس با آن مخالفت کرد و این اقدام را غیرکارشناسی دانست. در نهایت، دولت این دو مقوله را از هم جدا کرد، در حالی که در ساختار آن اتفاقی نیفتاد و در واقع، از اختیارات دولت، استفاده یا به تعبیر دیگر سوءاستفاده شد. تبعات این اقدام که برخلاف ‌نظر مجلس صورت گرفت، وضعیت نابسامان فعلی است.

به گفته پژمانفر، ماجرای تفکیک در دولت دوازدهم تمام نشد و در دولت جدید نیز مجلس پیگیر آن شد. 

وی ادامه می‌دهد: پیش‌تر به بهانه‌ حمایت از تولید، بخش تولید و بازرگانی را ادغام و این دو حوزه را کنار هم قرار دادند و وزارت صنعت، معدن و تجارت را با تولید را در یک مجموعه جمع کردند، زیرا نگاه دوجانبه‌ در تولید و تجارت را آسیب جدی می‌دانستند و معتقد بودند چنانچه زیرمجموعه‌ مدیریت واحد در یک وزارتخانه باشد، مشکل حل می‌شود.

  ضعف مدیریتی وزارت صمت، چالش اصلی

در این زمینه، برخی از اهالی بهارستان معتقدند ساماندهی بازار، مدیریت صادرات و واردات کالاها و وضعیت آشفته کنونی، تشکیل وزارت بازرگانی را ضروری می‌سازد اما تعداد دیگری از نمایندگان بر این باورند که تفکیک، راهکار سامان دادن به بازار و نظارت بر تولید و توزیع کالاها نیست، بلکه چالش اصلی، ناکارآمدی و عدم توانمندی وزیر صمت و مدیران زیرمجموعه وی در اداره توامان صنعت و بازرگانی است.

پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس که از مخالفان تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی است، اقدام برخی نمایندگان مجلس را برای تفکیک، ناشی از ضعف مدیریتی این وزارتخانه می‌داند و معتقد است وقتی در این حوزه، مدیریت ضعیف به‌کار گرفته می‌شود و وی توانمندی به‌کارگیری دو معاون قوی و هماهنگ با خود را ندارد، مجلس تصمیم به تفکیک می‌گیرد. 

پژمانفر با اشاره به اینکه تغییر ساختار به خاطر ضعف مدیریت برخی افراد است، می‌گوید: استفاده از مدیران قوی در وزارتخانه‌ها به تقویت زیرساخت‌های مدیریتی کشور کمک بسزایی می‌کند.

این نماینده مجلس، از تلاش برای گفت‌وگو با سایر نمایندگان یعنی موافقان تشکیل وزارت بازرگانی درباره تشریح علت مخالفت با طرح تفکیک خبر داد. 

وی معتقد است مجلس و دولت باید به سمتی حرکت کنند که افراد توانمند و قوی با اِشراف بر دو بخش تولید و بازرگانی به همراه معاونان قوی و خبره به کار گرفته شوند تا مانند دو بال پرنده، اقدامات جدی انجام دهند.

ادغام با حضور مدیران قوی

علاوه بر پژمانفر، الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن که سال گذشته مخالف طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین و امسال، موافق استیضاح است، نیز با تفکیک مخالف است. وی کمتر از یک‌سال قبل درباره تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی گفته بود ناموفق بودن طرح ادغام در 10 سال گذشته، به ضعف مدیریتی وزیران برمی گردد و به دلیل اختلاف سلایق و اتخاذ سازوکارهای مختلف وزرای گوناگون، تفکیک و تشکیل وزارت بازرگانی مستقل درست نیست.

از نظر دهقانی، هرچقدر تصدی­گری دولت در حوزه­ های مختلف کمتر باشد و دولت کوچک­تر شود، تمرکز بر تصمیم ­گیری­های کلان افزایش می­یابد. بر این اساس، وی نیز ناکارآمدی و عدم توانایی  وزیر صمت را برای مدیریت این وزارتخانه، عامل تاکید برخی نمایندگان بر تفکیک صنعت از بازرگانی می‌داند، در حالی که با حضور مدیران قوی در رأس کار، ادغام مشکلی ندارد.

تفکیک، مغایر با اسناد بالادستی

عبدالناصر درخشان، از دیگر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز تشکیل وزارت بازرگانی را خلاف سیاست کوچک‌سازی دولت می­داند و معتقد است تشکیل یک وزارتخانه جدید، مغایر با این سیاست است.

کوچک­سازی دولت که یکی از دلایل موافقت ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت بازرگانی در سال 1390 در مجلس هشتم بوده، یکی از تاکیدات مکرر در اسناد بالادستی کشور است. محدود کردن تصدی دولت در فعالیت‌های اقتصادی، در سند چشم­ انداز 1404، سیاست­های کلی اصل 44 قانون اساسی و برنامه ­های پنج­ساله توسعه کشور به وفور اشاره شده است. این تاکیدات خصوصا در برنامه سوم که آغاز آن در سال 1379 بوده، تا پایان برنامه برنامه ششم و نیز سیاست­های کلی برنامه هفتم توسعه (که شهریورماه 1401 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده)، قابل مشاهده است.

صمت به کدام سمت: بازگشت به تفکیک یا ابقای ادغام؟

 اکنون در حالی که موافقان تشکیل وزارت بازرگانی، حجیم بودن وزارت صمت را از دلایل موافقت خود با تفکیک عنوان می‌کنند‌، مخالفان معتقدند تشکیل وزارت بازرگانی منجر به واردات گسترده و آسیب به تولید می‌شود و با گزینش مدیران قوی در بدنه این وزارتخانه، مشکلات فعلی قابل حل است. علاوه بر دیدگاه‌ها و چالش‌های مطرح‌شده درباره تفکیک یا تشکیل وزارت بازرگانی مستقل، هزینه‌زا بودن و وقت‌گیر بودن اجرای این طرح و تبعات ناشی از آن، از دیگر دلایل مخالفت با تفکیک است.  

در این میان، گزارش یک نهاد تخصصی مانند شبکه کانون ­های تفکر ایران درباره تجربیات ادغام در دنیا نشان می­دهد 70 درصد کشورهای پیشرو و دارای ثبات اقتصادی در پنج قاره جهان، تنها یک وزارتخانه در حوزه‌های صنعت و بازرگانی دارند. بر این اساس، اگرچه ادغام وزارتخانه ­های صنعت و بازرگانی در بیشتر کشورهای آفریقایی و آسیا خصوصا برخی کشورهای عربی، کشورهای توسعه ­نیافته یا در حال توسعه، کمتر است اما بسیاری از کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا، آمریکا، اقیانوسیه و به ­ویژه اروپا، از الگوی ادغام بهره می‌برند؛ تجربیاتی که بیش از یک دهه قبل، با استناد به آن طرح ادغام صنعت و بازرگانی اجرایی شد. 

با این حال، باید منتظر ماند و دید بعد از 12 سال، سرنوشت وزارت صمت، به کدام سمت خواهد رفت: ابقای ادغام با مدیران کارآمد و توانمند یا بازگشت به عقب با تفکیک و تمام هزینه‌هایش؟!

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۲۰۱۴۴۰۹:۰۴:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۰
در زمان دولت قبلی پیشنهاد تاسیس مجدد وزارت بازرگانی با مخالفت مجلسیان و اصولگرایان روبرو شد. اما در زمان دولت فعلی این پیشنهاد با نظر مساعد آنان روبرو شده است.
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۰۲۰۲۱۴۱۰:۰۴:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۰
قبل از تشکیل وزرات بازرگانی باید قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای شناسایی اموال نامشروع افسانه ای و گنج قارونی اجرا شود زیرا اگر وزارت بازرگانی هم تشکیل شود این مفسدین اقتصادی هر بازاری را که بخواهند متاثر می کنند
ناشناس۳۰۲۰۳۷۰۱۱:۵۸:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۰
شعار مبارزه با فساد فایده ندارد باید مجلس قانونی جامع و فراگیر تصویب کند مبنی بر مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها که فراگیر باشد و همه آحاد جامعه را در بر گیرد و اقتصاد کشور بصورت زیر بنایی اصلاح شود
ناشناس۳۰۲۰۲۳۵۱۰:۱۷:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۰
از آقای موسوی لارگانی درخواست میشود نتیجه تفحص از بورس را به اطلاع مردم برسانند
ناشناس۳۰۲۰۳۷۴۱۱:۵۹:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۰
نتیجه رسیدگی به فساد فولاد مبارکه به کجا انجامید
ناشناس۳۰۲۰۲۵۷۱۰:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۱۰
تا ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای پ گنج قارونی ملی نشود مفسدان اقتصادی هر بازاری را در دست خود دارند
ناشناس۳۰۲۰۳۸۱۱۲:۰۳:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۰
استیضاح وزیر اقتصاد قبل از وزیر صمت از اوجب واجبات بوده است.
سعید۳۰۲۰۴۴۳۱۳:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۱۰
شعارهای بی نتیجه و بدون روش ندین. مشروعیت سنجی اموال در این کشور یعنی تاسیس نهادهای نظارتی جدید و طبعا افزایش فساد بیشتر. به جای اینکه شیپور رو از سر گشادش بزنیم باید راههای فساد بسته بشه که با شرایط موجود نمیشه. و گرنه مشروعیت سنجی اموال فقط نتیجه ش میشه فساد بیشتر و برخورد سلیقه ای با کسانی که باهاشون مشکل داریم و یا اگر حذف بشن سود یکی دیگه بیشتر میشه پس بگیریم حذفش کنیم
ناشناس۳۰۲۰۵۳۳۱۴:۲۱:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۰
چه روشی پیشنهاد می کنید برای باز پس گیری ثروت های افسانه ای و گنج قارونی و کلان که به تصرف مفسدین در آمده است این نظر شما برای بعد از اصلاح اقتصاد مفید است نه الان
ناشناس۳۰۲۰۵۴۱۱۴:۲۹:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۱۰
با چند سوال و جواب کلیدی ثروت های حرام و نامشروع تحت چهارچوب محکم و متقن قابل شناسایی و بازگشت به بیت المال می باشد ۱چند سالتونه ۲ از چه زمانی شروع بکار کردید ۳ چه مشاغلی از زمان شروع بکار داشته اید ۴ دارایی های خود و بستگان را شفاف بیان کنید ۵ اگر ارث‌ هم داشته اید بیان کنید ۶ نوسانات و تلاطمات اقتصادی چه اثری بر ثروت شما داشته ۷ و چند سوال بسیار ساده دیکر براحتی می‌توان ثروت پاک و ناپاک را از هم جدا کرد .
ناشناس۳۰۲۰۱۴۷۰۹:۰۹:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۰
مشکلات کشور از زمان ادغام وزراتخانه ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. انحلال وزارت بازرگانی و واگذار کردن مسئولیت حوزه های صنعت، تجارت و معدن به یک وزیر که هیچ ربطی به هم ندارند، نشان از عدم آگاهی، تجربه و تفکر بانیان این کار بود.
ناشناس۳۰۲۰۵۲۸۱۴:۱۹:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۱۰
وقتی سلیقه به جای کار اصولی و علمی حاکم میشود نتیجه همین ادغام وزارتخانه هاست. یک وزیر چطور می تواند هم بر صنعت هم بر تجارت و هم بر معدن نظارت و برنامه ریزی و کارها را سازماندهی کند ؟نمونه دیگر ادغام نادرست وزارت مسکن با راه و شهرسازی است زمینه کاری مسکن چطور با راه همخوانی دارد ؟! اگر تفکیک می خواهیم بکنیم اصولی ، ادغام کنیم اصولی و علمی نه فقط اعمال سلیقه شخصی.
ناشناس۳۰۲۰۱۵۴۰۹:۱۲:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۱۰
استخراج برخی از معادن کشور به افرادی سپرده شده که با استفاده از رانت به این امتیاز دست پیدا کرده اند.
ناشناس۳۰۲۰۱۵۵۰۹:۱۵:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۰
آمدند به اسم کوچک سازی، چابک سازی و کم کردن مخارج ابرو را درست کنند، زدند چشم را هم کور کردند.
ناشناس۳۰۲۰۱۶۰۰۹:۲۱:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۰
یک مدیر باید از حداقل دانش و تخصص در حوزه مدیریتی تحت امرش آگاهی داشته باشد تا زیر دستانش اعم از معاون و مشاور و کارشناس نتوانند از نا آگاهی او سوء استفاده کنند. چطور یک نفر آدم می تواند مسلط بر حوزه های صنعت، تجارت، بازرگانی و معادن آگاهی و تخصص لازم را داشته باشد؟ صنعت با دانش مهندسی، تجارت و بازرگانی با علم اقتصاد و معدن با دانش زمین شناسی گره خورده است.
ناشناس۳۰۲۰۱۷۵۰۹:۳۰:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۱۰
اصطلاح «همه کاره، هیچ کاره» را حتماً شنیده اید. این اصطلاح را می توان در مورد وزیر صنعت معدن تجارت به کار برد. شخصی که باید کار چهار وزارتخانه ( شامل وزارت بازرگانی در حوزه تجارت) را انجام دهد.
ناشناس۳۰۲۰۱۸۱۰۹:۳۴:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۱۰
اگر لیست سازمانهای وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت را هم در نظر بگیرید، متوجه میزان عرض و طول بسیار دراز این وزارتخانه می شوید.
ناشناس۳۰۲۰۲۲۷۱۰:۱۰:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱۰
با بوجود آورندگان این برزخ و مانع شوندگان رفع این برزخ در زمان دولت قبل، چه برخوردی شده یا خواهد شد؟
ناشناس۳۰۲۰۳۰۸۱۱:۲۵:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۰
با به وجود آورندگان این برزخ و مانع شوندگان رفع آن در دولت قبل چه برخوردی شده یا خواهد شد؟
ناشناس۳۰۲۰۳۳۲۱۱:۳۲:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۱۰
مدیران نالایق و بی سواد و در بیشتر مواقع بی انگیزه برای انجام کار و در لایه های پایین تر بی توجه به ارباب رجوع. قوانین و بخشنامه های متعدد و دست و پاگیر که بعضا یکی ناقض دیگری است که برداشتهای سلیقه ای از آنها می شود مشکلات اصلی وزارتخانه ها و ادارات زیر مجموعه هستند و با ادغامها و جداسازیها اتفاقی نخواهد افتاد
علی۳۰۲۰۳۵۲۱۱:۴۶:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۱۰
تو شرایط هرج و مرج تا دفتر دستک واسش درست کنن و شروع به کار کنن مرغ شده دویست هزار
ناشناس۳۰۲۰۴۴۶۱۳:۰۶:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱۰
این مشکل را خود اصولگرایان ایجاد کردند در دولت روحانی هم مانع تفکیک میشدند
امید یاوری دارانی۳۰۲۰۴۵۹۱۳:۱۳:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۰
جالب اینکه در هر دوره ای اگر طرحی و یا لایحه ای ارائه می شد جناح رقیب مخالفت می کرد ولی در دوره بعد که مجلس و دولت همسو شده اند همان طرح و لایحه رای می اورد و تصویب می شود. براستی اگر نتوان بر این اقدامات لجاجت و عناد جناحها نام نهاد چه اسم دیگری می توان بر این عملکرد گذاشت. نبود احزاب .عدم شفافیت .عدم نظارت مردمی و نبود رسانه ازاد از دلایل عمده چنین اقداماتی است. دولتها همیشه مشکلات را برگردن دولت قبل از خود می انداختندولی هیچکس از نقش نظارتی و کنترلی مجلس و نمایندگانش سوال نمی کند. اگر دولت روحانی بد کرد و خلاف قوانین عمل کرد چرا نمایندگان انقلابی مجلس هیچ گونه اقدام نظارتی نکردند؟ اگر بناست فقط برای حفظ قدرت مسامحه کنید پس حق مردم و ملت چه می شود؟
محمد۳۰۲۰۵۴۹۱۴:۵۶:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۱۰
اگر قرار باشه بازار رو از تولیدکننده بگیرن بدن وزارت بازرگانی که وارد کنه کلا در تولید رو تخته کنیم نفت بفروشیم زندگی کنیم خلاص.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    3. دور باطلی که تمامی ندارد!

    4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    5. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

    7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

    8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

    9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

    10. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

    11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

    12. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

    14. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

    15. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

    16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

    17. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

    18. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

    19. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

    آخرین عناوین