آیین تشییع پیکر زنده‌یاد عباس‌ براتی‌پور؛ حدادعادل: براتی‌پور آرمان‌های اخلاقی را با شعر به نمایش گذاشت

  4020204079 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آیین تشییع پیکر زنده‌یاد عباس‌ براتی‌پور گفت: براتی‌پور را باید در صدر پیشکسوتان شعر به حساب آورد، زیرا در شعر انقلاب سهم موثر داشتند. او توان ادبی خود را در راه آرمان‌های الهی نهاد و با شعر نشان دهنده آرمان‌های اخلاقی بود.

حدادعادل: براتی‌پور آرمان‌های اخلاقی را با شعر به نمایش گذاشت

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، آیین تشییع پیکر عباس‌ براتی‌پور شاعر پیشکسوت انقلاب و سرهنگ ارتش با همراهی نیروهای ارتش دوشنبه چهارم اردیبهشت در رواق شهادت حوزه هنری برگزار شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم درباره براتی‌پور گفت: براتی‌پور را باید در صدر پیشکسوتان شعر به حساب آورد، زیرا در شعر انقلاب سهم موثر داشتند. شاعرانی هستند که بیشتر شاعراند تا معلم و مدیر، براتی پور شاعر بود، معلم بود و مدیریت می‌کرد و این باعث می‌شد تاثیرگذار باشد.

غلامعلی حدادعادل این شاعر را فردی انقلابی و اخلاقی خواند و ادامه داد: براتی‌پور توان ادبی خود را در راه آرمان‌های الهی نهاد و با شعر نشان دهنده آرمان‌های اخلاقی بود.

به گفته او، براتی‌پور نه حاشیه‌ساز بود و نه طوری رفتار می‌کرد که برایش حاشیه درست شود، در هر جایی به عنوان برادر قابل اعتماد و اتکا حساب می‌شد، فوت او موجب اندوه شد به خصوص از دست رفتن هم‌زمان پدر و پسر اندوه را مضاعف کرد.

حدادعادل در جمع خبرنگاران درباره براتی‌پور توضیح داد: او از شاعران پیشکسوت انقلاب بود و شعر آیینی و انقلابی خوبی می‌گفت. علاوه بر اینکه با شعر خود ارزش‌های انقلابی و معنوی را منتشر می‌کرد، در عرصه هنری و ادبی مدیریت هم می‌کرد. در حوزه هنری جلسات شعر را مدیریت می‌کرد، و در نیروی هوایی امور فرهنگی و انقلابی را بر عهده داشت، وجودی بی‌حاشیه و خدمت‌گذار بودند و امید است که راه ایشان پر ره‌رو باشد.

راه براتی‌پور را جوانان و هنرمندان ادامه خواهند داد

سخنگوی ارتش با تاکید بر اینکه اجر قدم‌هایی که براتی‌پور برداشت کمتر از اجر شهادت نبود، بیان کرد: در مشکلاتی مانند سیل و زلزله اقداماتی کرد که می‌توان به آنها افتخار کرد.

سردار امیر تقی‌خانی با اشاره به سه وظیفه اصلی ارتش جمهوری اسلامی، توضیح داد: ارتش جمهوری سه وظیفه دفاع از استقلال، حفظ امنیت و تمامیت ارزی را بر عهده دارد، براتی‌پور در همه این بخش‌ها فعال بود.

به گفته تقی‌خانی راه براتی‌پور را جوانان، هنرمندان ادامه خواهند داد. ارتش نه تنها در دفع دشمن بلکه در تئاتر و موسیقی حضور دارد، اگر این روند شکل گرفته است، به دلیل حضور افرادی مانند براتی‌پور است.

بسیاری از شاعران معاصر از این معلم آموختند

یک شاعر با اشاره به مراسمی که در ماه‌های گذشته برای براتی‌پور در حوزه تشکیل شده بود، گفت: در آن روز فکر نمی‌کردیم آخرین مراسم برای ایشان است. امروز، چهارم اردیبهشت تولد براتی‌پور بود و این سخت‌ترین مراسم تولد برای او است.

سعید بیابانکی با بیان اینکه براتی پور در شعر، معلم صبوری بود، افزود: بسیاری از شاعران معاصر از این معلم بسیار آموختند.

در ادامه بیابانکی پیام تسلیت رهبر انقلاب و محمدباقر قالیباف درپی درگذشت مرحوم عباس براتی‌پور را خواند و اعلام کرد: مراسم یادبود این مرحوم پنج شنبه ساعت ۱۴ در مسجد نور میدان فاطمی برگزار خواهد شد.

براتی‌پور شخصیتی وارسته، عاقل و متشرع بود

یک منتقد ادبیات داستانی نیز با اشاره به اینکه حدود ۳۵ سال است که براتی‌پور را می‌شناخت، ادامه داد: اگر بخواهم او را در چند واژه تعریف کنم، شخصیتی وارسته، عاقل و متشرع بود، او تجربه عمیقی از قبل و بعد انقلاب داشت. بزرگانی از هر دو دوره را می‌شناخت. تجربه او در زندگی در ایران و آمریکایِ پیش از انقلاب باعث شد که بتوان به صحبت و پند و اندرز او اعتماد کرد.

محسن مومنی شریف ادامه داد: در کنار حوزه هنری و ادبی در بخشی از ارتش، مسئول آموزش زبان نیروی هوایی بود، سرود ۱۹ بهمن سال ۶۷ وقتی نیروی هوایی خدمت امام رفتند، را او سروده بود. کار در نیروی هوایی باعث نشده بود از فرهنگ و ادب فاصله بگیرند. اگر ایشان نبودند، ممکن بود پرچم ادبیات در حوزه هنر پایین بیاید، اما او و همفکرانش این پرچم را بالا نگه داشتند.

براتی‌پور شاخه نظامی شعر بود

یک شاعر با خواندن « از شمار دو چشم یک تن کم/ وز شمار خرد هزاران بیش» از رودکی، درباره براتی‌پور گفت: مرحوم براتی‌پور از نیروهایی بودند که از اوایل به جمع حوزه هنری پیوستند. براتی‌پور علاوه بر شخصیت ادیب و با هنری که داشت، در کار نظم و انضباط داشت.

حسین اسرافیلی ادامه داد: براتی پور از تربیت یافتگان نیروی هوایی بود و دوستان زیادی از نیروی هوایی در جمع شعر او حضور پیدا می‌کردند، می‌گفتیم شاخه نظامی شعر حوزه تقویت می‌شود.

او افزود: نیروی هوایی در بخش فرهنگ و ادب خوب درخشیدند و آموزش دیده‌ها فعالیت‌های فرهنگی خوبی داشتند و فعالیت آن‌ها چشمگیر بود.

براتی‌پور به اهل بیت ارادت داشت

وحیدرضا سیاوشان نوه براتی‌پور گفت: روز وداع با شاعری متعهد و اخلاق دوست است که ارادت ویژه به اهل بیت داشت و می‌توان این دیدگاه را در مصرع به مصرع اشعار او یافت.

در آیین تشییع پیکر زنده‌یاد عباس براتی‌پور، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سردار امیر تقی‌خانی سخنگوی ارتش؛ میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ علیرضا مختارپور قهرودی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی؛ محسن پرویز رئیس انجمن قلم ایران، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ عباس حسین‌نژاد مدیر دفتر طنز حوزه هنری؛ محمدرضا سرشار نویسنده، پژوهشگر، مدرس و منتقد ادبیات داستانی؛ راضیه تجار شاعر و هیات مدیره انجمن قلم؛علی داوودی مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری؛ رضا اسماعیلی شاعر، پژوهشگر و منتقد ادبی؛ نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل اسبق موسسه هنرمندان پیشکسوت؛ حسین اسرافیلی شاعر؛ مصطفی محدثی خراسانی شاعر؛ ناصر فیض شاعر؛ مصطفی رحماندوست نویسنده و مترجم؛ محمدرضا شرفی خبوشان نویسنده؛ محمود حبیبی کسبی شاعر؛ اکبر میرجعفری نویسنده؛ محسن مومنی شریف نویسنده و منتقد ادبیات داستانی؛ محمدمهدی سیار شاعر؛ محمد حسنی شاعر؛ سعید بیابانکی شاعر و اهالی فرهنگ و ادب همچنین نیروهایی از ارتش حضور داشتند.

 
 
  
  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین