خطای شناختی دولت

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4020129123 ۹۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
 خطای شناختی دولت

رئیس‌جمهور محترم گفته‌‌اند: «جابجایی آقای میرکاظمی نباید در افکار عمومی و رسانه‌ها این‌طور مطرح شود که تغییر او طی اشکال یا ارزیابی عملکردشان انجام شده است، بلکه این مسئله درخواست خود ایشان بود. او خدمات بسیاری انجام داده که یکی از آن‌ها تهیه بودجه‌های انقباضی این سال‌هاست و مهم‌تر از این‌ها عدم کسری بودجه در سال گذشته با وجود سختی‌ها و مشکلات بسیار بود. ایشان انسانی مجربی است و تصمیم ما این است که در صورت سلامتی و بهتر شدن شرایط، حتماً از تجربه او در دولت استفاده کنیم.»

صحبت‌های سید ابراهیم رئیسی ناظر به این مسئله است که از عملکرد مسعود میرکاظمی در قامت ریاست سازمان برنامه و بودجه راضی بوده و صرفاً بیماری وی سبب جدایی از سازمان شده و اگر غیر از این بود،‌ فعالیت او در دولت همچنان ادامه داشت. 

با توجه به این اظهارات، رئیس‌جمهور باید روشنگری کند که این رضایتی که ابراز کرده‌اند ناشی از تعارفات مرسوم دنیای سیاست و ترجیحات شخصی خود به دلیل سابقه طولانی همکاری و دوستی با ایشان است یا اعتقاد راسخ به کارنامه مسعود میرکاظمی؟

اگر گزاره اول باشد که این‌گونه اظهارات تا حدی قابل دفاع است اما اگر این اعتقاد از باور و اعتقاد به کارنامه او برخاسته باشد باید به جد نگران این برداشت رئیس‌جمهور محترم باشیم. زیرا با خطای شناختی مواجهیم که اثرات  سیاست‌های غلط اعمال‌شده را در نظر نمی‌گیرد. 

اینکه آقای رئیسی افق دید خود را محدود به طیف خاصی از اقتصاددانان و کارشناسان منحصر کند بزرگترین خطری است که ایشان و دولتش را تهدید می‌کند.

 موید این نکته، سیاستهایی است که  دولت تحت تاثیر القائات اقتصاددانان نئولیبرال به آن  تن داده است.

قدری صریح‌تر صحبت کنیم. موضع رئیس‌جمهور این شائبه‌ را ایجاد می‌کند که بناست به هر شکل ممکن مصرانه از سیاق کنونی دولت و نقش‌آفرینان آن دفاع کرده و نشانه‌هایی از تغییر ریل‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌ها را هم از خود بروز نمی‌دهند و صرفاً این اقتضائات و اجبارات است که ترکیب دولت را در سطوح فردی دستخوش جابجایی می‌کند و در جهت‌گیری و رویکرد کلی قوه مجریه خبری از تحول نیست. 

این رضایت رئیس‌جمهور از عملکرد معاون پیشین خود را در صورت خارج بودنش از مختصات تعارفات مرسوم ما ایرانیان در چنین مواقعی، می‌توان به مقیاسی بزرگتر تعمیم داد؛ رضایت از مجموع عملکرد دولت طی این مدت و تاکید بر ادامه این مسیر. و چه تفاوت زیادی است بین این احساس رضایت و آن چیزی که در واقعیت وجود دارد و بسیاری از ما در زندگی روزمره لمس‌شان می‌کنیم.

واقعیت آن است که بین روایت دولت از وضعیت کنونی و زندگی قاطبه مردم، تفاوت‌های بسیاری وجود دارد؛ البته این نوع تصویرسازی‌ها منحصر به دولت کنونی نیست و در دولت‌های قبل هم به کرات روایت‌ها و آمارهایی ارائه و مشاهده می‌شد که نمود عینی در زندگی ما نداشت. 

انتظار داریم رئیس‌جمهور محترم - که می‌دانیم دغدغه اعتلای کشور و زندگی میلیون‌ها ایرانی را دارند - با افق دید گسترده‌تری به مسائل نگریسته و حداقل سرنوشت دولت‌های قبل را مورد کنکاش قرار دهند.

بخش عظیمی از آشفته‌بازار اقتصاد ایران نتیجه تمکین دولت‌های قبل به فرامین همان نئولیبرال‌هایی است که از قضا دولت کنونی را هم در تله حذف ارز ترجیجی، شوک درمانی و سرکوب دستمزدی قرار دادند که این افراد همچنان مشغول کار و تجویز نسخه‌های خسارت بار هستند و یا ممکن است دوباره در مقام مشاور و معاون به صحنه بازگردند و جالب اینکه از چنان نفوذ و قدرت تاثیرگذاری برخوردارند که گزاره‌های‌ القائی‌شان به کلام شخص رئیس‌جمهور راه یافته. برای اثبات این مسئله، به اظهارات سید ابراهیم رئیسی در خصوص علل و ریشه‌های تورم و خطای ارجاع آن به چالش نقدینگی بنگریم.

تغییر وضعیت کنونی و رهایی از مسیر غلطی که دولت در آن قرار گرفته، جز با اراده و اهتمام شخص رئیس‌جمهور میسر نیست و امیدواریم فردی چون سید ابراهیم رئیسی که دغدغه برقراری عدالت را داشته و همواره از آن دم زده، بتواند رویکرد و مناسبات جدیدی را در دولت حاکم کند.
 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۰۹۱۹۹۱۰:۴۰:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱
اقای ونکی، از زبان مردم نوشتین و بی طرفانه قضاوت کردین
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۰۰۹۴۴۰۱۴:۰۱:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۱
جناب آقای رییسی ریاست محترم جمهوری چرا شما بالاترین کار را برای مبارزه با فساد اقتصادی است و آن اجرای قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها می باشد را اجرایی نمی کنید اجرای این قانون مادر تمامی مبارزات با فساد اقتصادی بوده و باعث ایجاد تعادل و توازن اقتصادی میشود سند تحول قوه قضا هم که شما تصویب کردید پشتیبان و تامین اجرای این قانون است
ناشناس۳۰۰۹۴۸۹۱۴:۵۰:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۱
رئیسی و دولتش نه تنها مشکلی را حل نکرده اند، بلکه در این 2 سال به شدت بر دامنه مشکلات افزوده اند. 2 برابر کردن نرخ ارز، شاه بیت این مشکلات است که باعث بوجود آمدن تورم بی سابقه در کشور شده است.
ناشناس۳۰۰۹۴۹۵۱۴:۵۳:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱
توان مدیریتی اکثر وزرای این دولت در حد اداره یک شهر کم جمعیت هم نیست.
ناشناس۳۰۰۹۵۰۱۱۴:۵۸:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱
دو قطبی کردن جامعه در بحث حجاب و نیز مسمومیتها (بدحالی ها!) دانش آموزان با هیچ متری قابل اندازه گیری نیست.
ناشناس۳۰۰۹۵۱۴۱۵:۱۰:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱
شانگهای و اوراسیا چه شد؟! تفاهم نامه 25 ساله با چین و 20 سال با روسیه چه شد؟! چرا هیچ کشوری حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیست؟
ناشناس۳۰۰۹۵۲۳۱۵:۱۶:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱
حبیب الله دهمرده از تدوین طرح استیضاح وزیر امور خارجه خبر داد و گفت: با توجه به جمع‌بندی که من و تعدادی از همکاران از مسائل کل کشور داشتیم، براساس قانون استیضاح وزیر امور خارجه را در دستورکار قرار دادیم.
ناشناس۳۰۰۹۵۳۶۱۵:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱
بر اساس اعلام فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، طی دو ماه گذشته ۳۰ هزار سارق منزل و خودرو در کشور بازداشت شده‌اند!!!
ناشناس۳۰۰۹۵۴۳۱۵:۲۴:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱
خطر فقر در سال گذشته ۱۸ میلیون تومان اعلام شد. این درحالی است که امسال حداقل حقوق کارگری را حدود ۸ میلیون تومان کردند!
ناشناس۳۰۰۹۵۶۱۱۵:۳۲:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱
دولت رییسی و مجلس هیچ برنامه ای برای اداره کشور ندارند.
ناشناس۳۰۰۹۲۱۶۱۰:۵۷:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۱
اقای ونکی مگر سیاستهای انقلابی در کشورهای سوسیالیستی و نفی مالکیت خصوصی توانست از فقر و تبعیض جلوگیری کند که سیاستهای لیبرالی را مقصر اوضاع کنونی معرفی میکنید ؟. اقتصاد ما ملغمه ای از هر دو است در عین بر سمیت شناختن حق مالکیت خصوصی تمام سیاست گذاریها و قوانین توسط دولت و در جهت اهداف آن انجام می‌گیرد و این جمع اضداد باعث نا بسامانی و نزول اقتصادی شده است
ناشناس۳۰۰۹۴۴۸۱۴:۰۴:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱
با سند تحول قوه قضا جول و پلاس مفسدان از هر طیف و جناح بر روی هواس
ناشناس۳۰۰۹۴۷۲۱۴:۲۷:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱
رییس جمهور زمانی که قاضی القضات بودند اجرای قانون از کجا آورده ای را از دادستان طی دستورالعملی درخواست کردند لطفا در جلسات سران قوا پیگیر اجرای آن با ریاست قوه قضا تبادل نظر فرمایید
ناشناس۳۰۰۹۸۶۰۲۰:۲۲:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱
ما اقتصاد هم مگه داریم؟که سوسیالیستی باشه یا چیز دیگه
ناشناس۳۰۰۹۲۳۶۱۱:۱۶:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۱
در خصوص علل و ریشه‌های تورم و خطای ارجاع آن به چالش نقدینگی بنگریم,,؟ رشد نقدینگی اصلی ترین عامل تورم در ایران است. انکار این واقعیت یعنی بن بست در حل چالش تورم کشور.
ناشناس۳۰۰۹۳۹۸۱۳:۱۵:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱
رشد نقدیندگی نه به واسطه نقدینگی موجود در دست عموم نردم بلکه تعداد معدودی که یه ملت باید خسارت انها را از طریق سرکوب دستمزد بدهد
ناشناس۳۰۰۹۴۵۲۱۴:۰۷:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱
از وزیر محترم اقتصاد درخواست میشود قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها را به عنوان پایلوت برای تمامی به اصطلاح مدیران بانکی که از اول انقلاب تا حالا پست و سمت داشته اند به همراه بستگان آنها و وراث آنها و افراد در سایه آنها اجرایی فرمایید فساد در این حوزه بسیار هولناک است
ناشناس۳۰۰۹۴۶۷۱۴:۱۹:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱
نه خیر عزیزم. رشد نقدینگی ممکنه در کشورهای دیگه دلیل اصلی تورم باشه ولی در کشور ما افت ارزش پول ملی هست که باعث تورم میشه
ناشناس۳۰۰۹۲۵۹۱۱:۲۹:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱
اگر تله بود، پس چرا دولت و حاکمیت یک دست با این همه امکانات و عده و عُده در این تله افتادند ؟!
ناشناس۳۰۰۹۵۴۹۱۵:۲۷:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱
تله بزرگ برجام بود زیرا سبب دو برابر شدن تحریمها و یک دهم شدن ارزش پول ملی شد.
ناشناس۳۰۰۹۲۸۰۱۱:۴۳:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۱
دولت رییسی در اکثر حوزه ها به خصوص حوزه اقتصادی با شکست روبرو شده است.
محمد قاسمی۳۰۰۹۴۱۴۱۳:۴۱:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱
کجا پیروز شده؟ یک مورد نام ببرید
ناشناس۳۰۰۹۵۴۵۱۵:۲۵:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱
در دولت روحانی چرا قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو بیش از 10 برابر افزایش یافت و اقتصاد مملکت ته دره رفت ؟!
ناشناس۳۰۰۹۲۸۶۱۱:۴۷:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱
انسان مومن، انقلابی و دوستدار کشور، اگر توان خدمتگزاری در خود نمی بیند، نباید تردید به خود راه داده و جایش را به فرد اصلح بدهد.
ناشناس۳۰۰۹۵۵۸۱۵:۳۲:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۱
دولت رئیسی کمر تحریم ها را شکسته است زیرا صادرات غیرنفتی را 50 درصد و صادرات نفت را به 1/5 میلیون بشکه در روز افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورده و 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است کاری که روحانی حتی با وجود برجام نتوانست انجام بدهد.
ناشناس۳۰۰۹۲۸۸۱۱:۴۹:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۱
کافی است که وضعیت مملکت را در ابتدا و الان دولت رییسی با هم مقایسه کنید.
ناشناس۳۰۰۹۴۲۰۱۳:۴۴:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱
هیچ اتفاقی نیافتاده در اقتصاد ولی اگر ارز 4200 حذف نمی شد الان تورم شما دو رقمی می بود و اگر 28500 هم برای مدت طولانی باشد باز همین اش و کاسه هست
ناشناس۳۰۰۹۵۳۹۱۵:۲۱:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱
رئیسی کشور را با تورم 65 درصدی همراه با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و خزانه منفی در مرداد ماه 1400در شرایطی تحویل گرفت که حتی پول برای پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان وجود نداشت زیرا صادرات نفت در دولت روحانی به کمتر از 100 هزار بشکه روزانه رسیده بود و در اثر تعلل در خرید واکسن روزانه 800 نفر فوتی کرونا و روزانه 6 ساعت قطعی برق داشتیم.
ناشناس۳۰۰۹۵۶۹۱۵:۳۴:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱
وضعیت دارو به شدت اسفناک است.
ناشناس۳۰۰۹۵۷۲۱۵:۳۶:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱
رئیسی زمین سوخته و خزانه خالی تحویل گرفته برای بازسازی خرابی های دولت قبل حداقل 4 سال زمان لازم است.
ناشناس۳۰۰۹۶۲۳۱۶:۳۰:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱
رئیسی در زمانی که دولت رو تحویل گرفت حتی روغن خوراکی مایع و جامد در فروشگاهها یافت نمی شد.
ناشناس۳۰۰۹۶۳۸۱۶:۴۹:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱
در پایان کار دولت روحانی صف مرغ طولانی تر از صف انتخابات بود.
ناشناس۳۰۰۹۲۸۹۱۱:۵۰:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱
فکر می کنید چند درصد مردم از دولت رئیسی راضی هستند؟
ناشناس۳۰۰۹۵۰۳۱۵:۰۰:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱
رییسی از همان ابتدا با آرای کم (حدود 30 درصد) در انتخابات به پیروزی رسید.
ناشناس۳۰۰۹۵۶۲۱۵:۳۳:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱
ریاست محترم جمهوری لطفا دستور رسیدگی صادر فرمایید چگونه مدیران بانک تجارت در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ بر طبق صورت های مالی بانک هر کدام بطور میانگین ماهانه ۶۹ میلیون تومان دریافتی داشته اند۶
ناشناس۳۰۰۹۵۷۷۱۵:۳۸:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۱
حضور گسترده 25 میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس نشان داد مردم میدانند که تورم و مشکلات فعلی اقتصادی نتیجه اقدامات دولت بی تدبیر قبل است.
ناشناس۳۰۰۹۹۹۰۲۲:۲۹:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۱
من فکر می کنم‌ بیش از 90 درصد مردم ناراضي وناراحت هستند
ناشناس۳۰۰۹۳۰۴۱۱:۵۹:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۱
افراد کم‌درآمد و مستاجر اغلب مورد بی‌مهری دولت‌ها به ویژه دولت کنونی قرار گرفته‌اند ..
ناشناس۳۰۰۹۳۰۷۱۲:۰۰:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱
دولتی ها پایین بودن باروری در کشور را توی سر مردم نزنند. یک جوان برای زندگی مشترک نمی‌تواند که در بیابان چادر برپا کند. وقتی یخچال 60 میلیون تومان شده یک کارگر چگونه دخترش را به خانه بخت بفرستد؟
ناشناس۳۰۰۹۴۱۲۱۳:۳۹:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۱
نرخ فرزند آوری پایین جهانی هست آن هم عوض شدن فرهنگ هست دلیل اصلی هم مردانه کردن زنان می باشد
ناشناس۳۰۰۹۳۱۰۱۲:۰۰:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۱
به آقای رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان عرض می‌کنیم به شکر خداوند همه چیز در کشور وجود دارد. مشکل ما برخی دولتمردان هستند که در اجرای عدالت ناتوان بوده و به واسطه سوءمدیریت خود سبب ایجاد مشکل به مردم می‌شوند.
ناشناس۳۰۰۹۳۱۴۱۲:۰۲:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱
مرغ چیست که دولتی ها از عهده ثابت نگه داشتن قیمت آن برنمی‌آید؟ در این چند روز قیمت این محصول چند بار افزایش پیدا کرده و هر روز بالاتر می‌رود.
ناشناس۳۰۰۹۵۴۲۱۵:۲۲:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۱
در دولت مورد وثوق شما چرا مرغ 5 هزار تومانی 65 هزار تومان شد ؟!
ناشناس۳۰۱۰۲۳۶۰۰:۵۶:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲
در کشوری که دولتش در مدیریت بازار مرغ ناتوان است انتظار تشکیل خانواده و فرزند آوری دارند
ناشناس۳۰۰۹۳۱۵۱۲:۰۲:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۱
در این اوضاع بیکاری و تورم پسر دانشجویم دائم از سوی دانشگاه جاجرم تهدید می‌شود که اقساط وام یک میلیون و هشتصد هزار تومانی شما پرداخت نشده است! ای کاش این تهدیدها و پیگیری‌ها برای وام‌های چند صد میلیاردی هم وجود داشت.
ناشناس۳۰۰۹۳۲۲۱۲:۰۵:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۱
بیمار خود را که فشار خون او بالا رفته بود به بیمارستان دولتی ... رساندیم با اینکه دفترچه بیمه تامین اجتماعی داشتیم مبلغ 1.5 میلیون تومان هزینه گرفتند خیلی راحت گفتند کاری با بیمه ندارند!!!!
ناشناس۳۰۰۹۳۲۴۱۲:۰۷:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱
به خاطر کمبود نهاده‌های دامی و جوجه، برخی مرغداران از ریختن جوجه در مرغداری‌ها خودداری می‌کنند و چند ماه است بیکار در منزل نشسته‌اند.
ناشناس۳۰۰۹۵۶۶۱۵:۳۳:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۱
فراموش نکنیم در دولت روحانی به دلیل کمبود نهاده های دامی با وجود کرونا مردم در صف های طویل مرغ بودند.
ناشناس۳۰۰۹۳۲۶۱۲:۰۸:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۱
قیمت لاستیک دوچرخه کوچک 350 هزار تومان شده است!
ناشناس۳۰۰۹۶۸۳۱۷:۳۵:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱
توفقط نگران دوچرخه ات هستی خوش به حالت
ناشناس۳۰۰۹۳۳۰۱۲:۱۰:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱
برای گرفتن مجوز ساخت و ساز در محدوده یک بافت روستایی در شهرستان کرج مدت 6 ماه است که در پیچ و خم ادارات و نهادهای دولتی گرفتارم. یک روز به بهانه کمبود کارشناس، یک روز به بهانه عدم تشکیل کمیسیون مربوطه و...! سزاوار نیست به بهانه‌های واهی در این تورم، گرانی با اتلاف وقت و... هزینه یک ساختمان روستایی را 2-3 برابر افزایش دهیم.
ناشناس۳۰۰۹۳۳۲۱۲:۱۲:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱
برای تمدید پروانه چاه آب، سال‌های قبل نزدیک 180 هزار تومان پرداخت می‌کردیم که امسال با بیش از 10 برابر افزایش مبلغ 1.8 میلیون تومان گرفتند. مگر بهای محصولات ما هم این قدر افزایش یافته است که قیمت‌ها را 6 برابر کرده‌اند.
ناشناس۳۰۰۹۳۳۴۱۲:۱۳:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۱
دولت‌ها در کل جهان برای اداره کشور خود معمولا برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به‌ویژه در بخش اقتصادی دارند. ....
مانی۳۰۱۰۰۱۵۲۲:۴۳:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱
از دولت اقای رئیسی برنامه و عقلانیت و کنترل قیمت ها و تورم را انتظار نداشته باشید.
ناشناس۳۰۰۹۳۳۵۱۲:۱۴:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۱
چرا دولت و مسئولین هیچ کاری برای کنترل قیمت‌ها نمی‌کنند؟ چگونه باید قبول کرد که قیمت پراید به نزدیک 400 میلیون تومان برسد و هیچ مسئولی دردش نیاید؟
ناشناس۳۰۰۹۳۴۰۱۲:۲۱:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱
سیمان، میلگرد، شیر، ماست، لوبیا و...! همه تولید داخلند و تحت مدیریت دولت پس چرا قیمت‌ها سرسام‌آور بالا رفته‌اند؟ قیمت خودروهای داخلی را چه کسی و یا کسانی افزایش داده و بالا نگه داشته‌اند...
ناشناس۳۰۱۰۲۸۵۰۱:۳۷:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲
بله درست می فرمایید سیمان، میلگرد، شیر، ماست، لوبیا و... که فرمودید همه تولید داخل هستند، اما مواد اولیه برای تولید آنها (مثل اهن، پلاستیک و...) را شرکت های تولید کننده، به قیمت دلار محاسبه و به تولید کنندگان میفروشند، به این شکل با هر رشد قیمت ارز، کلیه اقلام فوق هم با افزایش قیمت روبرو می شوند. دولت اگر میخواهد به این دور باطل پایان بدهد باید در رابطه با شرکت ها و مجموعه های مهم در حوزه پتروشیمی، آهن و فولاد، سیمان و ... از موضع اقتدار وارد شود. وگرنه با خواهش و تقاضا و التماس مشکل حل نخواهد شد.
ناشناس۳۰۰۹۳۴۵۱۲:۲۳:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۱
یک مقام مسئول پاسخ بدهد وقتی شهرداری هیچ طرحی را اجرا نمی‌کند، بودجه صرف چه می‌شود؟
ناشناس۳۰۰۹۳۴۷۱۲:۲۴:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۱
کجای اقتصاد ایران نیولیبرال است ؟! نیولیبرال یعنی ازادی در سرمایه‌گذاری و خرید و فروش و...در حالیکه اینجا حتی با پول خودت نمی تونی خودرو وارد کنی یا واردات خیلی چیزها انحصاری است و...
ناشناس۳۰۰۹۶۶۸۱۷:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱
عزیز برای خودشون و سرمایه دارها لیبرالی هست و بنابراین اون انحصاری که میگویی معنا پیدا میکنه.
ناشناس۳۰۰۹۳۴۸۱۲:۲۵:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱
مسئولین اجرایی از وفور کالا سخن می‌گویند شکی در وفور نعمت نیست ولی با این تورم، گرانی‌، رکود و قیمت‌های براساس ارز تهیه کالا از حد توان بسیاری از مردم خارج است.
ناشناس۳۰۰۹۳۶۴۱۲:۳۶:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۱
با نوشته شما و سخن رئیس جمهور تکلیف خودتان را مشخص کنید آیا نظم در بودجه و عدم کسری بودجه برای سال قبل که 90 درصد برنامه آن محقق شد خوب هست جناب ونکی یا نه؟ اگر خوب هست خوب برخلاف دولت های قبل عددهای من درآوردی درست نشد و کسری بودجه ایجاد نشد بد هست یا خوب؟
ناشناس۳۰۰۹۴۰۲۱۳:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱
نظمی که سفره اکثریت ملت رو کوچکتر کرده و موجب نارضایتی بی سابقه در کشور شده به نظرت نظمه ؟؟؟
تام کلبه دار۳۰۱۰۱۹۶۰۰:۲۳:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۲
صحبت های رئیس جمهور صرفا ادعا است. بودجه انقباضی یعنی محدود کردن ریخت و پاش و هزینه ها. کجا هزینه های دولت کاهش داشته.؟ و نیز، کسر بودجه در سال 01 که بیش از یک همت بوده است.
ناشناس۳۰۰۹۳۶۸۱۲:۳۹:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱
در همان اقتصاد نئولیبرالیسم مالیات بر دلالی دارند که اجازه نمی‌دهد تورم بالا بزند اما در ایران برعکس دلالی آزاد هست که تورم بالا می‌زند ولی از روش نئولیبرالیسم استفاده می شود و کمتر از تورم حقوق افزایش می باید!!
ناشناس۳۰۰۹۳۹۱۱۳:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۱
رییسی باید از فروش مازاد نفت یک فکری به خال معیشت مردم بکنه ...کاری نداره ده قلم را کوپنی کنه و به ملت بدهد...این دست فرمون خبری نیست ..
ناشناس۳۰۰۹۴۰۹۱۳:۳۸:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۱
شناخت؟!! رییسی و تیمش؟!! شوخی می کنید..
ناشناس۳۰۰۹۴۱۵۱۳:۴۲:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱
چه جوری یک نفر از جبهه پایداری نئولیبرال میشه!
ناشناس۳۰۰۹۴۱۶۱۳:۴۳:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱
آدرس غلط ندهید همان ارز 4200 باعث تورم بالای امروز هست، با علم اقتصاد نمی توانید در بیفتید همان طوری که 4 سال قبل آن با سرکوب افزایش قیمت ارز داده نمی شد چون تورم بالا داشتید و یک روزی آن سرکوب تمام می شد .
ناشناس۳۰۰۹۴۶۹۱۴:۲۱:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۱
با تشکر از عزیزان رسانه خوب الف و آرزوی سلامت برای همه این عزیزان به نظر من جناب ونکی آدرس غلط داده اقتصاد نئولیبرالیستی بسیار هم موفق میتونه باشه اقتصاد ما نئولیبرالی نیست و مبتنی بر چاپ پول هست این چاپ پول در دولت احمدی نژاد بوده در دولت روحانی هم بوده و الانم هست اقتصاد نئولیبرالی که نمیگه پول بی پشتوانه چاپ کن انحصار ایجاد کن تورم درست کن دولت رئیسی بسیار ضعیف بوده و قابل توجیه هم نیست این قوانین فعلی که دولتها اجرا می کنند را هم که مجلس نوشته و شورای نگهبان تایید کرده دولت که از خودش قانون در نیاورده که میفرمایید اقتصاد نئولیبرال شده! اگر از خودش دراورده که همین الان دولت رئیسی هم از خودش قانون خلق کنه بشه اقتصاد فوق کمونیستی. این حرفها چیه عزیز دولت رئیسی در اجرا ضعیف عمل کرده اگر هم معتقدید اقتصاد ما نئولیبرال و بد است چرا دولت لایحه نمیبره مجلس تبدیلش کنه به اقتصاد خوب کمونیستی؟ پس این دو سال دولت چه کار کرده؟ یا قانون بد است یا اجرا بد است کدومش؟ قانون بد را عوض کن اجرای بد را هم تقویت کن خوب بشه
ناشناس۳۰۰۹۵۰۰۱۴:۵۸:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۱
برای کمک به قشر اجاره نشین و کنترل افسار گسیختهٔ تورم، باید دولت هر چه زودتر درصد تمدید اجاره‌بهای مسکن را تعیین کند و با تعیین بازرسان فعال،مصوبه‌ای که در خصوص حمایت از اقشار تحت فشار اجاره نشین، صا ر می‌کند، پی‌گیری و رصد کند تا بیش از این اجحافی از سوی موجر و بنگاه‌های املاک و مستغلات صورت نگیرد.
ناشناس۳۰۰۹۵۲۴۱۵:۱۶:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۱
بین عملکرد اقتصادی دولت ها و میزان رضایت عموم مردم وابستگی غیر قابل انکار وجود داره اگر گوش شنوایی وجود داشته باشه باید بدونن که میران رضایت ملت در حال حاضرچقدره...حالا هی دولت بگه اوضاع رو به پیشرفته و همه جا آرومه ..مهم واقعیتیه که تو جامعه تسلط داره
ناشناس۳۰۰۹۵۵۰۱۵:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۱
اقای ونکی برای مردم عادی همه چیز گران است.
سینا۳۰۰۹۵۶۰۱۵:۳۲:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱
جناب ونکی، در نیت خیر شما و سایر دوستانی که خود را در جنگ با نئولیبرالیسم تصور میکنند هیچ شکی ندارم. اما به گمانم شما هم خود دچار خطای شناختی هستید و با تکرار بی حد و اندازه واژه نئولیبرالیسم در اقتصاد، مسائل مهمی را نادیده میگیرید. نیئولیبرالیسم اقتصاداتی، مانند هر نو نگاه و تفکر دیگر، یک مجموعه کامل است، یک زنجیره کامل. و البته شما کاملا حق دارید با آن مخالف باشید و یا آنرا نقد کنید، اما تقلیل مشکلات اقتصادی ما به تفکر نئولیبرالیسم، بسیار خطرناک است و ما را از رسیدگی به کاستی های خود باز میدارد. به نظرم اقتصاد ما فاقد ساختار و تفکر منسجم است. اینکه نا کارآمدی آنرا به دلیل تمایلات نئولیبرالیستی اقتصادمان بدانیم، نه صادقانه است نه کارگشا. اگر تمام زنجیره اقتصاد، از بالا تا پایین، بر مبنایع تفکرات و راهکارهای نئولیبرالیستی اداره میشد آن وقت حرف شام کاملا درست بود، اما واقعا اینطور نیست... در هیچ کجای این ایدئولوژی نئولیبرالیسم چنین سیستم بانک داری وجود ندارد. در هیچ کجای این بسته فکری، این حد از بی قانونی و شلختگی و بی انضباطی و عدم اعمال حاکمیت وجود ندارد، نظام چند نرخی ارز در هیچ کجای تفکر نئولیبرال وجود ندارد، دیوان سالاری نا کارآمد، عدم توان دریافت مالیات، ایجاد بی اعتمادی و عدم شفافیت و عدم توانایی مبارزه با فساد و این شکل از توزیع رانت در زمینه های مختلف، هیچ تناسبی با نئولیبرالیسم ندارد. خواهش من از شما این است که اگر قصد دارید یک ایدئولوژی را نقد کنید، ابتدا آنرا درست فهم و تبیین کنید و سپس به نقد آن بپردازید، اگر هم ممکن بود، یک بسته کامل و جامع، از ابتدا تا انتهای مسائل، به عنوان جایزگزین معرفی کنید. به نظر من مشکل اقتصاد ما دقیقا نداشتن هویت و افق فکری مشخص است و در این بین، طبیعتا هیچ کس مسئولیت تصمیمات خود را به عهده نمیگیرد و همه یک ایسمی برای حمله و انداختن تقصیرها به گردن او پیدا میکنند. درخواست من از شما این است که اگر میخواهید نئولیبرالیسم را نقد کنید، نئولیبرالیسم را نقد کنید، ایده های آنرا بطور واضح و شفاف مطرح کنید و بگویید به چه دلیل با آنها مخالفید و راهکار جایگزینتان چیست... زمانی هم که میخواهید مسئولین و تصمیم گیران را نقد کنید، به نقد عملکرد و سیاست های آنها بپردازید و بین بی کفایتی و فساد و اجرای دقیق و کامل یک تفکر (چه نئولیبرالیسم چه هر تفکر دیگر) تفاوت قائل شوید. خلاصه بگویم، اقتصاد ما نئولیبرالی نیست، آنهایی هم که فکر میکنند مثلا با پیاده کردن یک ایده از نئولیبرالیسم در یک گوشه از این اقتصاد میتوانند تمام مشکلات آنرا حل کنند، به اندازه شما در اشتباهند. اقتصاد ما نیازمند یک تفکر واحد و یک ساختار جامع و هدفمند و یکپارچه بر اساس آن تفکر است و در کنار آن، حکمرانی قانون و شفافیت و کارآمدی و مسئولیت پذیری و مبارزه با فساد و جلب اعتماد عمومی است.
ناشناس۳۰۰۹۵۶۴۱۵:۳۳:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۱
جلسات و تصمیم گیری های سران 3 قوه در کجای قانون اساسی قرار دارند؟
ناشناس۳۰۰۹۵۸۶۱۵:۵۴:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱
نقد شما را به نگاه رئیس دولت قبول دارم اما نگاه رادیکال ضد نئولیبرالی شما را خیر.
ناشناس۳۰۰۹۶۰۳۱۶:۱۵:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱
رئیسی گناهی نداره، سریع و انقلابی داره کارشو به نحو احسنت انجام میده
ناشناس۳۰۰۹۶۳۴۱۶:۴۴:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱
هردولتی وهراقتصاددانی بیاید وضع همینگونه است میرکاظمی ومنظور چه تفاوتی میکنند
ناشناس۳۰۰۹۶۵۶۱۷:۱۲:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱
کشور را از بن بست خارج کنید با رابطه منطقی با غرب وامریکا ما نباید سیاست یه طرف ان هم به سمت چین وروسیه داشته باشیم باید همانگونه که با روسیه وچین کار می کنیم با امریکا وغرب هم کار کنیم
ناشناس۳۰۰۹۶۵۸۱۷:۱۳:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۱
مشکل اقتصاد ما تحریم هست تا تحریم هست هیچ کاری نمی شود بکنید چاره به حال تحریم کنید
ناشناس۳۰۰۹۶۶۲۱۷:۱۵:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱
حقوق کارمند و کارگر و یک پنجم تورم افزایش بدی بعد کسری نیاری، میشه از توانمندی؟!
ایرانی آباد و آزاد۳۰۰۹۶۶۹۱۷:۲۱:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱
احسنت تحلیل خوب و مردمی بود. دولت به نظر می رسد که درکی از نظرات مردم ندارد و انتخابها به خصوص تیم اقتصادی اون خیلی خیلی ضعیف است ..
ناشناس۳۰۰۹۷۱۱۱۸:۰۳:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱
این حرفها که زده شد اثر مثبت اش در اقتصاد خانواده چه بوده است ؟ اگر اثری نداشته بیهوده است .
ناشناس۳۰۰۹۷۲۳۱۸:۱۵:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱
متاسفانه باید گفت که جناب رئیس جمهور خودشان درک درستی از اداره کشور ندارند وگرنه کاربه اینجا نمی کشید که در این مدت کوتاه اینهمه تغییر داشته باشند
ناشناس۳۰۰۹۷۳۲۱۸:۲۳:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱
متاسفانه این تبلیغ کنندگان نئولیبرال مثل رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و وزیر اقتصاد نکات خوب اقتصاد لیبرال مثل مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر دلالی را نزدیک دوسال است که تصویب و اجرا نکرده اند اما نکته بد اقتصاد لیبرال که سرکوب افزایش دستمزد کارگران است را زود اجرا کردند اکثر تیم اقتصادی دولت برعکس مسئولان کشور چین عمل کرده اند مسئولان اقتصادی کشور چین به نکات خوب اقتصاد لیبرال عمل کرده اند و به نکات منفی اقتصاد لیبرال عمل نکرده اند و این همه رشد اقتصادی و کاهش فقرا را داشته اند متاسفانه در کشور ایران اکثر اقتصاد خوانده های لیبرال به ضرر اکثریت مردم و فقیرتر شدن فقرا نسخه آزادسازی قیمتها را تجویز کرده اند و باعث تورم و گرانی های سرسام آور شده اند و آبروی آقای رئیسی را برده اند
ناشناس۳۰۰۹۷۶۷۱۹:۰۵:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱
دولت سیزدهم باید سه کار انجام دهد. بهبود روابط با دنیا ، جلب اعتماد مردم ، احترام به مالکیت خصوصی
کرمانشاهی۳۰۰۹۷۸۱۱۹:۱۵:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱
به نظر می رسد آقای میرکاظمی بهتر بود خودش از مردم بابت عملکرد ضعیفش در سازمان مدیریت عذرخواهی‌ می کرد سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی استانها به حال خود رها شده اند بی نظمی و بی انضباطی مالی بیداد می کند دستگاه‌ها بخاطر عدم نظارت میدانی سازمان مدیریت استخدام فله ای نیروهای شرکتی و بدون ضابطه و بدون امتحان انجام می دهند که خلاف صریح قانون و عدالت استخدامی است هر دستگاهی که نفوذ سیاسی بیشتری داشته باشد از بودجه سهم بیشتری می برد اینها با روح قانون ناسازگار است ای کاش بودجه دستکاههای دولتی در استان کرمانشاه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رصد شود دستگاهی ۱۰۰ درصد افزایش بودجه در ۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ برخوردار بوده و دستگاهی فقط ۳۰ درصد!!!دستگاهی از منابع ملی و استانی در کنار هم برای پرداختی پرسنلی استفاده می کند و دستگاهی بودجه ندارد ۵۰ ساعت اضافه کار پرداخت کند ....اگر سرانه پرداختی به افراد بررسی شود این حقیقت روشن می شود...از آقای میرکاظمی بعنوان یک نیروی انقلابی عدالت خواه انتظاری بیش از این داشتیم .
ناشناس۳۰۰۹۸۰۰۱۹:۲۷:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱
کلا سعید خان ونکی را دوست دارم
ناشناس۳۰۰۹۸۳۳۱۹:۵۷:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱
لطفا همه نظرات و کامنت ها اگر آزاده و صادق و شفاف و مردمی هستید منتشر شود !!!!
ناشناس۳۰۰۹۸۶۹۲۰:۳۲:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۱
من با این مقاله متوجه شدم که آقای ونکی هم می تواند یک نقاد خوب باشد. البته امیدوارم این اولین و آخرین متن قابل قبول ایشان نباشد.
ناشناس۳۰۰۹۹۱۸۲۱:۲۲:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱
تا زمانیکه نخواهند با دنیا در ارتباط باشیم، اوضاع همینه، رییسی، روحانی،..... تفاوت نمی کند و کنترل اوضاع از دستشون در میره، افتضاح ترین مدیریت ارز رو داشت رییسی در دو سال اول یک دولت!!
ناشناس۳۰۱۰۰۲۳۲۲:۴۸:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱
گرانی و بدبختی و بی عرضگی دوران روحانی ادامه دارد فیلترینگ و بگیر و ببند هم بهش اضافه شد
حامد حمدایی اصل۳۰۱۰۲۱۵۰۰:۳۹:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۲
اقتصاد نئو لیبرالی شده کلمه ای ورد زبان اصول گرایان برای دادن آدرس غلط. مشکل اقتصاد ایران سوسیالیستی یا لیبرالی بودنش نیست. اقتصاد ایران به شدت سیاسی است.
احمدفوالادوند۳۰۱۰۲۲۵۰۰:۴۵:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۲
تا زمانیکه اقتصاد را اقتصادیون درس خوانده مکتب نئولیبرالیسم تهیه وتنظیم کنند، همین است وجز این نیست.چون در ان مردم جامعه به شهروندهای یک الی دو وسه ووووتقسیم میشودکه اقایان انرا دهک مینامند. راه حل: اجرای اقتصاد جهانی اسلامی است که در آن مردم جامعه شهروندمحسوب نمیشوندکه درجه بندی شوند، بلکه امت واحده هستند وهمه از مواهب ودرآمدومعادن ومنابع کشور بهره میبرند.که این امربه ضرر اقایان اشراف مسلک است.
علی۳۰۱۰۷۹۱۱۳:۳۴:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۲
خدا را شکر اینبار حرف دلمان از سوی اقای سعید ونکی زده شد چون هربار در خصوص رویکرد دولت در مورد وضعیت ارزی و اقتصادی مطلب مینوشتیم و واقعیتهای موجود را که حاصل تفکرات اقتصاد دانان لیبرالیسمی در کشور میباشد را بیان میکردیم در سایت مذکور انتشار نمی یافت دولت باید بپذیرد که دستاوردهای او در این مدت تحت تاثیر سیاست مخرب و شکست خورده قیمت گذاری نرخ ارز توسط بازار بچالش کشیده شده است و وعده مسکن و اجاره بهای ارزان با این قیمتها بهیچ وجه قابل تحقق نیست بحث تشویق به افزایش جمعیت بدون ایجاد زیر ساختهای مناسب برای زوجهای جوان که از جمله آن داشتن مسکن مناسب و تامین هزینه زندگی با حقوق و درآمدهای فعلی میباشد قابل تحقق نیست مقایسه قیمتهای لوازم خانگی از بهمن سال گذشته تا فروردین سالجاری نشان میدهد برخی کالاها مانند یخچال ساید حدود 50 درصد افزایش قیمت داشته است چطور خانواده ها بتوانند برای جوانان درشرف ازدواج خود این کالاها را تهیه کنند ؟ ایا مسئولین دولت و سازمان حمایت از قیمت ها در بازار خبر دارند یا خودشان را بخواب زده اند ؟ نکته آخر تا دولت به این حقیقت تن ندهد که در شرایط جنگ اقتصادی باید منابع ارز کشور همه تحت کنترل شدید دولت و با قیمت بانک مرکزی و با ارزیابی دقیق و علمی قیمتی و برای مصارف واقعی و ضروری کشور قرار نگیرد باید شاهد رشد سرسام آور قیمت ارز و به تبع آن افزایش شدید قیمت کالا و خدمات در بازار باشیم که همه دستاوردهای دولت در سایر عرصه را به چالش خواهد کشید و کام مردم را تلخ خواهد کرد
ناشناس۳۰۱۲۰۵۳۰۹:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۴
تنها کسی که در دولت رئیسی خوب کار کرد میرکاظمی بود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین