گران نمی‌کنیم اما قبول کنید بنزین خیلی ارزان است!

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4020128106 ۱۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که به گفته دولت و مجلس فعلا تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد، اما برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه خود دولت یعنی روزنامه ایران ، در حال ایراد توضیحات و دلایلی‌ مبنی بر ارزان‌بودن بنزین هستند!

گران نمی‌کنیم اما قبول کنید بنزین خیلی ارزان است!

به گزارش الف، مسئله بنزین دوباره صدر اخبار رسانه‌های ایران را به خود اختصاص داده و علت آن چیزی نیست جز تصمیمات جدیدی که در حوزه سوخت‌گیری گرفته شده. بر اساس تصمیم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سوخت‌گیری بدون استفاده از کارت‌های شخصی و به وسیله کارت‌های جایگاه با محدودیت مواجه شده و از این به بعد برای بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی باید کارت‌های شخصی به کار گرفته شوند و هدف از این کار هم کاهش قاچاق بنزین اعلام شده است.

همین مسئله باعث شده که تفاسیر مختلفی از سوی برخی افراد و رسانه‌های مختلف مبنی بر احتمال تغییرات قیمتی و تغییر شیوه‌های سهمیه‌ای بنزین مطرح گردد که البته در مقطع کنونی محلی از اعراب ندارد. هم دولت و هم مجلس به صراحت اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین برای امسال وجود ندارد و بنابراین گمانه‌زنی‌ها حداقل برای امسال صحیح نیست.

اما با این وجود، جریاناتی همچون گذشته در حال تئوریزه‌کردن ضرورت افزایش قیمت با دستاویزهایی چون ارزانی بیش از حد، قاچاق به خارج کشور، اختلاف زیاد با نرخ فوب خلیج‌فارس و امکان صادرات و درآمد بالای ارزی هستند؛ عیناً مشابه مقطع قبل و آبان ۹۸ که رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه، برخی خبرنگاران را به خط کرده و قصد داشت از آن‌ها برای آمادگی ذهنی افکار عمومی استفاده کند!

نرخ عجیبی که روزنامه دولت از آن پرده برداشت!

این روزها که بوی تند بنزین در فضا پیچیده، سعی می‌شود که روایتی متفاوت و جهت‌دار برای جهت‌دهی به افکار عمومی ارائه گردد. حتی روزنامه دولتی ایران نیز در شماره اخیر خود از هزینه تمام شده ۱۸ هزار تومانی یک لیتر بنزین صحبت کرده است! 

این روزنامه نوشته است: «استمرار رو به رشد و نگران‌کننده مصرف بنزین در کشور، همچون روند سال‌های قبل؛ درحالیکه در سال گذشته مصرف بنزین در کشور رشد ۲۰ درصدی را به ثبت رساند، امسال نیز مصرف بنزین نسبت به پارسال از رشد ۱۱درصدی حکایت داشته است. هر چند که بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار بود تا رشد مصرف بنزین در کشور در محدوده بین ۷ تا ۱۰ درصد باشد. گفته می‌شود که به صورت میانگین روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که بیم آن می‌رود با ادامه این روند، نتیجه‌ای جز ناترازی در تأمین سوخت به دنبال نداشته باشد.»

این روزنامه در ادامه از قول سعید مداح مروج، عضوهیأت مدیره و مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آورده است:« برای پالایش هر بشکه خوراک در پالایشگاه‌ها حدود 30 تا 35 هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. به عبارتی برای ساخت یک پالایشگاه 200 هزاربشکه‌ای نفت خام حدود 6 تا 7 میلیارد دلارسرمایه نیاز خواهد بود و درشرایط فعلی، تولید هر لیتر بنزین 18 هزار تومان هزینه در بردارد که این رقم برای هر لیتر نفت‌گاز 18 تا 20 هزار تومان است. البته برای تولید هرلیتر نفت کوره استاندارد (کم گوگرد) 30 تا 32 هزار تومان است. برخی شرکت‌های دانش‌بنیان مدعی هستند با قیمت‌های پایین‌تر امکان تولید وجود دارد، لذا امکانات مورد نیاز در اختیار برخی ازشرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است.»

این تاکید بر اختلاف قیمتی این تصور را ایجاد می‌کند که ارگان رسانه‌ای دولت در حال جا انداختن مفاهیمی چون ارزان بودن بنزین، یارانه پنهان و متعاقباً، آمادگی اذهان به منظور تغییرات قیمتی است که در لوای گزارش‌های کارشناسی و آمار و اعداد و ارقام بیان می‌شود!

یارانه پنهانی که وجود ندارد! 

هر چند بسیاری از کارشناسان، از وجود یارانه پنهان در صنعت انرژی کشور سخن می‌گویند و اینقدر آن را تکرار کرده که بخشی از افکار عمومی آن پذیرفته‌‌اند اما این ماجرای بنزین و به طور کلی انرژی در کشور روی پنهان دیگری هم دارد که همواره مورد تاکید منتقدان بوده است. 

همت قلی‌زاده، کارشناس اقتصادی در این باره می‌گوید:« مفهوم یارانه پنهان انرژی که از سال ۱۳۶۹ به بعد تبلیغات گسترده ای برای آن شکل گرفت، همان جهانی سازی نرخ انرژی است که از اساس با واژه اصیل یارانه که یک واژه علمی است تفاوت دارد. اساسا هم اصطلاح یارانه پنهان انرژی در هیچکدام از اسناد علمی وجود ندارد.»

وی ادامه می‌دهد: «کاری که این‌ها می‌کنند این است که نرخ فوب خلیج فارس را برای گونه های انرژی، در نرخ ریالی ارز ضرب می کنند و می گویند مابه التفاوت این نرخ با نرخ فروش به مردم، یارانه است. با نوسانات نرخ ارز هم این یارانه ادعایی بالاتر می رود تا جایی که امروزه مدعی هستند که مردم 4 برابر بودجه عمومی کشور را یارانه دریافت می کنند و شاکر نیستند! یعنی ماجرا اینگونه غم‌انگیز شده است.»

این کارشناس با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات اجتماعی ایران ناشی از همین سیاست گذاری ها است، تاکید می‌کند: «در این شرایط یک عده می گویند انرژی در ایران مفت است. ما در یک دانشگاه توضیح دادیم که یک آدم آلمانی با یک ماه کار، فلان مقدار بنزین می تواند خریداری کند. در صورتیکه یک آدم ایرانی با یک ماه کار کردن مقدار کمتری خریداری می کند لذا بنزین در کشور ما ارزان نیست. انرژی ما برای خارجی ها مفت است اما برای مردم خودمان اینطور نیست. یکی از اقتصادخوانده‌ها می گفت بنزین را 10 هزار تومان کنیم تا هم نقدینگی جمع شود و تورم هم کاهش پیدا کند. بعد از آبان 98 کسی یقه این‌ها را نگرفت و الان همان آدم ها می گویند بنزین باید 30 هزار تومان شود! بنزین کالای اساسی یک اقتصاد است و با چیپس و پفک تفاوت دارد. کی می خواهید به اصل موضوع بپردازید؟»

توسل به توجیهات غلط

از این منظر هر چند شواهد و داده‌ها حکایت از این دارد که آمار مصرف بنزین در کشور تصاعدی بوده و این مسئله در نوروز امسال با مصرف 144 میلیون لیتر در روز خودنمایی کرد اما از نظر برخی کارشناسان اقتصادی این توجیه مناسبی برای افزایش قیمت بنزین نیست. تجربه‌های مشابهی در مقاطع مختلف در کشور وجود دارد که سعی شد با ابزار افزایش نرخ، مصرف بنزین کنترل گردد که هیچ کدام از آن‌ها چاره‌ساز نبود و پس از شوک افزایش قیمت و متعاقب آن کاهش مصرف در مقطعی کوتاه، دوباره همه چیز به نقطه اول بازگشت و مصرف، سیر تصاعدی به خود گرفت.

برای کنترل مصرف بنزین، ابزارهای دیگری از جمله توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین اصلاح صنعت خودروسازی کشور به منظور بهینه‌کردن مصرف سوخت وجود دارد که به یاد نداریم به آن‌ها توجه شده باشد و همیشه پر هزینه‌ترین و خطرناک‌ترین راهکار که همان افزایش قیمت است، مطرح گردیده؛ بدون توجه به ابعاد اجتماعی آن و هزینه‌ای که به نظام سیاسی وارد می‌شود و علی‌رغم تجربه‌های تلخی چون آبان 98، همچنان به اجرای این راهکار غلط اصرار ورزیده می‌شود. 

تله افزایش قیمت 

در هر حال دوباره از گوشه و کنار صداهایی بلند شده که دولت باید قدم در راه اصلاح قیمت بگذارد و توجیهاتی هم که این روزها از زبان برخی کارشناسان اقتصادی و چهره‌های رسانه‌ای می‌شنویم، همان دلایلی است که قبلاً مطرح می‌شد و احتمالاً با فرض افزایش قیمت در برهه کنونی، در آینده هم خواهیم شنید. 

به اعتقاد منتقدان رویه های اقتصادی 3 دهه گذشته ، دور باطل توجیهاتی چون جلوگیری از قاچاق و امکان صادرات و ارزآوری و حفظ سرمایه‌های ملی و از این قبیل برهان‌ها تا ابد ادامه خواهد داشت. از این نظر  در شرایط فعلی که تورم امان مردم را بریده و نیاز به برقراری آرامش اجتماعی بیش از هر زمان دیگری وجود دارد، دولت نباید در تله تزهای اقتصادی نئولیبرال‌ها و مدافعان افزایش قیمت‌ سوخت بیفتد؛ حتی اگر مجبود به واردات بنزین هم شود که به نظر می‌رسد این مسئله دور از واقعیت نیست. در وضعیت فعلی، واردات بنزین برای تعادل‌بخشی و جبران ناترازی انرژی نسبت به اینکه یک بحران اجتماعی و تنش‌های خیابانی به کشور تحمیل گردد، ارجحیت دارد.

اقتصاددانان منتقد تاکید می کنند در سال گذشته عمل به فرامین اقتصاددانان نئولیبرال و حذف ارز ترجیجی تورم مصیبت‌باری را بر کشور تحمیل کرد و ضرورت دارد که دولت، مجلس و حتی شورای اقتصادی سران قوا بیش از پیش مراقب دامی که این روزها برای کشور پهن شده، باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۰۴۸۵۸۰۸:۳۸:۳۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
قبوله ارزان . مسئولین هم بپذیرند که عرضه حفظ قدرت پول ملی را ندارند .
ناشناس۳۰۰۴۹۰۸۰۹:۱۵:۴۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
حیف این بنزین که در حلقوم این ماشین های پرمصرف، نا ایمن، الکی گران و بهره مند از تکنولوژی چند دهه قبل ریخته می شود.
ناشناس۳۰۰۶۴۷۸۰۴:۱۸:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۳۰
قدرت خرید مردم را هر روز بیشتر پایین می آورند !
ناشناس۳۰۰۴۹۱۱۰۹:۱۹:۰۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
تا موقعی که آهنگ تورم متوقف نشود، اقتصاد این مملکت روی خوش نخواهد دید. توقف تورم هم وابسته به انجام اصلاحات بنیادی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.
ناشناس۳۰۰۴۹۱۶۰۹:۲۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اگر قیمت بنزین 2 برابر شود، نرخ تورم 4 برابر خواهد شد.
ناشناس۳۰۰۵۱۶۴۱۱:۵۸:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
و بیچاره اونهاییکه که مستاجرند و از گرانی اجاره به شهرها و شهرکهای اطراف شهرهای بزرگ مثل تهران نقل مکان کرده اند و هر روز باخودروی شخصی یا کرایه مسافتی طولانی طی می کنند و به محل کارشان به شهر بزرگ رفت آمد می کنند بنزین گران شود چه کنند؟
ناشناس۳۰۰۴۹۱۷۰۹:۲۲:۴۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
باید به سوی برقی کردن خودرو قدم برداشت.
ناشناس۳۰۰۵۰۳۱۱۰:۲۷:۵۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
این نظرات رو با چه استدلالی میدید ؟ شما تو ایران زندگی میکنید؟ ایران خودرو و سایپا یه خودروی دهه ۸۰ اروپا رو نمیتونن به صورت ۱۰۰ درصد داخلی تولید کنن بعد شما نظر میدید که خودروی روز دنیا تولید کنن؟
ناشناس۳۰۰۵۴۱۵۱۴:۰۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱/۲۹
حتی عربستان هم چندی قبل خودروی برقی تولید کرد. ترکیه هم پارسال خودرو برقی در مقیاس انبوه تولید کرد.
ناشناس۳۰۰۵۵۳۵۱۵:۰۲:۱۲ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اونوقت برقش رو از کجا تامین می کنی؟
مانی۳۰۰۵۸۲۹۱۷:۵۹:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
باید خودروی برقی با تعرفه صفر وارد و با حاشیه سود 5% در اختیار مصرف کننده قرار گیرد. نه مثل خودروهای عادی که سه برابر قیمت اصلی به دست مصرف کننده میرسد. تولید کننده داخلی هم اگر میتواند با قیمت بین المللی رقابت کند بهش اجازه تولید بدهند،....
ناشناس۳۰۰۴۹۲۰۰۹:۲۵:۵۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
چرا مردم باید تاوان کم دانشی و ناکارآمدی مسئولان را بدهند؟ این مسابقه گران شدن اجناس تا کی ادامه باید پیدا کند؟
ناشناس۳۰۰۵۱۲۲۱۱:۲۵:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
آیا یکی از این مسئولین تا به حال برای خطاهایش محاکمه شده یا حتی پاسخگو بوده؟ فلان مسئول در یک جایگاه کلی خطا میکند و گند میزند نهایتش به یک مسئولیت دیگه منتقل میشه!
ناشناس۳۰۰۴۹۳۹۰۹:۴۱:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بنزین در کشور ما اصلا ارزان نیست زمانی که احمدی نژاد دست به اصلاحات اقتصادی زد و قیمت رو ازاد کرد ما هم مثل حاشیه خلیج فارس و شاید بهتر است بگویم با قیمت های جهانی یکی شدیم .همین اتفاق در دوره روحانی افتاد و بنزین را با دلار یکی کردند حالا کسی نیست از این اقتصاد دان ها و دولت ها سوال کنه که شما پول ملی را بی ارزش میکنید دلار را گران میکنید برای تامین کسری بودجه بعد قیمت بنزین هم می شود دست اویز شما که قیمت بنزین ارزان است :چرا از قیمت خودروهای خارجی در حاشیه خلیج فارس صحبت نمی کنید ؟
ناشناس۳۰۰۵۱۳۸۱۱:۳۷:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اول چاپ پول می کنند ریال را زیاد می کنند بعد که ریال بی ارزش شد و دلار بالا رفت می گویند که نرخ بنزین را حالا نگاه کنید ببینید به دلار چقدر ارزان شده! یعنی چاپ پول براش لذت بخشه ولی وقتی به بنزین میرسه میبینه ای بابا بنزینه که الان با این نرخ دلاری که درست کرده ام ارزونه! حقوق 100 دلاری را اما نمیبینه! بعد متوجه نیست که خودش دلار را بالا برده و ریالها را خودش خلق کرده!
ناشناس۳۰۰۵۱۴۵۱۱:۴۲:۵۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
قیمت فوب خلیج فارس تقریبا 60 سنت هست چه زمانی 60 سنت قیمت بنزین شده در ایران؟
ناشناس۳۰۰۵۳۲۵۱۳:۲۰:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
یه نگاهی به حقوق و دستمزد فوب خلیج فارس هم بیندازید و مقایسه ش کنید با حقوق ها در ایران؟؟
ناشناس۳۰۰۵۷۱۲۱۶:۳۱:۳۲ ۱۴۰۲/۱/۲۹
نمیشه بنزین را با فوب خلیج فارس مقایسه کرد ولی دستمزدهای کشورهای خلیج فارس را ندید
ناشناس۳۰۰۵۷۱۹۱۶:۳۴:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
قیمت فوب خلیج فارس60سنت هست درسته ما قبول داریم ولی شما قبول دارید دستمز مردم حاشیه خلیج فارس 60برابر مردم ایران هست شما قبول دارید قیمت خودرو ایرانی چند برابر خودروهای که اونا سوار میشن ...
ناشناس۳۰۰۶۳۶۱۰۱:۱۷:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۳۰
به جای دادن پاسخ های الکی نظرات را درست بخوانید ایشان گفته قیمت ها به فوب خلیج فارس رساندن و نظر داده شد و عدد آورده شد که آیا به آن قیمت نزدیک هم شده یا نه!
ناشناس۳۰۰۵۰۲۳۱۰:۲۱:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
ما ناچاریم ساکت باشیم ولی قبول کنید این دستمزدها فوق العاده پایین است
ناشناس۳۰۰۵۰۸۴۱۱:۰۲:۴۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
ساعتی 17 دلار حقوق خداقل است شما حقوق حداقلی بدید بعد گران کنید
ناشناس۳۰۰۵۲۴۵۱۲:۳۸:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بدليل بي ارزش كردن ارزش پول ملي كشور دولت باور كند قيمت خودرو در ايران با همين ارز ٥٠ هزار توماني چند برابر كشورهاي ديگر است دولت باور كند گوشت گران است دولت باور كند قيمت گازي كه شروع كرده به گرفتن از ملت گران است دولت باور كند ماليات گراني از مردم ميگيرد دولت باور كند قيمت مسكن و اجاره بها گران است دولت باور كند قيمت داروها گران است دولت باور كند قيمت ميوه ها گران است دولت باوركند همه چيز گران است و من الله التوفيق
ناشناس۳۰۰۵۷۸۸۱۷:۳۳:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اون موقع که دلار را بالا میبردین و ریال بی ارزش می کردین فکر اینکه بنزین با ریال محاسبه بشه ارزون محسوب خواهد شد را نمیکردین؟
ناشناس۳۰۰۵۸۱۵۱۷:۵۱:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بنزین ارزان هست در عوض خودرو نجومی گران هست. یک بار باید این دیوار کج جراحی شود و تمام. مانند بیشتر کشورها قیمت بنزین شناور جهانی شود و حتی مالیات داشته باشد ولی ورود خودرو آزاد و گمرکی آن حذف شود. مردم ماشین خوب سوار شوند ولی الکی دور دور نکنند. نمیشه که هم بنزین گران باشد و هم خودرو
ناشناس۳۰۰۶۰۸۷۲۲:۱۳:۳۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹
شما هم بپذیرید مردم به ریال حقوق میگیرند به دلار خرج میکنند و حقوق ها از تورم خیلی عقبه.قبول
ناشناس۳۰۰۴۸۵۹۰۸:۳۸:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
۸ میلیون حقوق میگیریم ، اما باور کنید با ۲۰ میلیون هم نمیشه زندگی نرمالی داشت !
ناشناس۳۰۰۴۸۶۴۰۸:۴۰:۴۲ ۱۴۰۲/۱/۲۹
ما که چیزی نگفتیم ، ولی باور کنید حقوق کارگر در اکثر نقاط جهان حدودا روزی ۱۰۰ دلار معادل ۵ میلیون تومان در روز است !!!
ناشناس۳۰۰۵۱۱۷۱۱:۲۲:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اکثر جهان زیر 500 دلار درآمد دارند و اگر مبنا هم کشورهای 3000 دلاری باشد قیمت بنزین می شود 60الی 90 هزار تومان.
علی۳۰۰۵۱۷۰۱۲:۰۱:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹
تو ایران ماهی صد دلار کارگر حقوقشه ولی ماشین مسکن و .... را دارین با نرخ دلار 50000 میفروشین
ناشناس۳۰۰۵۱۸۴۱۲:۰۵:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
منظور من از اکثر جهان ، اروپا و آمریکا هستش.
ناشناس۳۰۰۵۳۶۴۱۳:۳۴:۰۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
متوسط درآمد در آمریکا 5800 دلار است و در اروپای غربی 3200 دلار و در ایران هم متوسط 300 دلار، در مورد ماشین و برخی کالاهای دیگر بله با دلار محاسبه می شود ولی اکثر چیزهای دیگر خیر ولی قدرت خرید در مجموع کالاها در آنجا بیشتر هست
ناشناس۳۰۰۵۲۵۷۱۲:۴۵:۴۲ ۱۴۰۲/۱/۲۹
همون 500 دلار میشه ماهی 25 میلیون تومن شما ماهی 500 دلار را بده بعد بحث نرخ بنزین را بفرما و حقوق را هم به دلار حساب کن دلار بازار ازاد به ریال بریز ببینیم کی ضرر میکنه
ناشناس۳۰۰۵۵۰۸۱۴:۴۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اگر 25 میلیون هست معنی آن نیست حتما به قیمت کالاها در ایران خرید می کنند
ناشناس۳۰۰۴۸۶۷۰۸:۴۳:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
وظیفه حداقلی شماست. البته از نظر من شهروند بنزین گرونه و باید ارزون تر بشه. این منبع خدادادی برای ماست. چیز دیگرش که به ما نمیرسه
براتی۳۰۰۴۸۷۰۰۸:۴۶:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹
یعنی با گذشت 20 سال از موضوع قاچاق مواد نفتی الخصوص بنزین این همه دستگاه نظارتی و ابزارهای کنترلی نتونستن جلوی قاچاق را بگیرند چرا ؟؟
ناشناس۳۰۰۷۶۴۴۲۳:۴۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱/۳۰
چون قاچاق کلان را خودشان میدانند کار چه نهادهایی هست...
جواد۳۰۰۴۸۷۱۰۸:۴۸:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
در کدام اقتصاد نئولیبرالی تولید خودرو انحصاری است در کدام اقتصاد نئولیبرالی حاکمیت بزرگترین کارفرماست و بخش خصوصی واقعی نه خصولتیها در حضیض کامل در کدام اقتصاد نئولیبرالی اقتصاد رانتی است . اقتصاد ایران حتی ذره ای به علم اقتصاد و نظریه های مطرح اقتصادی شباهتی ندارد
ناشناس۳۰۰۴۸۸۰۰۸:۵۲:۳۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹
همیشه شما سرنا را از سر گشادش میزنید وقتی سه تومن شد دلار هم همین قیمت بود شما خودتان ارزش پول را نابود کردید حالا میخواهید دوباره مردم را بیچاره کنید ارزش پول را بالا ببرید تا ارزان نباشد
ناشناس۳۰۰۵۲۳۰۱۲:۲۸:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
قیمت بنزین در سال 83 -80 تومان و دستمزد رسمی 106 هزار تومان یعنی 1325 لیتر در ماه الان با دستمزد 5300 تومان و نرخ 3000 هزار تومان بنزین آزاد 1766 لیتر در ماه، اگر در سال 97 ارز 4200 ایجاد نمی شد که باعث شد دلار 70 الی 100 درصد بیشتر از نرخ واقعی در بازار آزاد بالا رفت الان تورم نصف می بود و افزایش قیمت بنزین هم برای یکی دوسال آینده بحث می شد (هرچند هر سال چند درصد افزایش قیمت داده شود نه نیاز به چند برابر کردن یک دفعه ای و شوک به اقتصاد هست و نه دادن یارانه بابت افزایش قیمت) اما الان به خاطر دستکاری در اقتصاد(ارز 28500 هم هست) هم باید چاپ پول شود برای دستکاری در اقتصاد و هم چند برابر شدن یکدفعه ای قیمت بنزین و شوک به اقتصاد
لا۳۰۰۴۸۸۱۰۸:۵۳:۰۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
کاملا موافقم بالاخره یکنفر پیدا شد حرف حساب بزند درود بر شرفت
ناشناس۳۰۰۴۸۸۲۰۸:۵۳:۵۶ ۱۴۰۲/۱/۲۹
تو هر جمله ای تو این مملکت اگر (اما) بود مطمئن باشید اتفاق میوفته
علي هاشمي۳۰۰۴۸۸۹۰۸:۵۸:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
با عرض ادب خدمت یاران سایت الف از اول سال شاهد افزایش لجام گسیخته بیشتر کالا و خدمات دولتی و خصوصی بوده ایم که دارو و مواد غذایی در راس آنها بوده است. لطفا از جانب من حقیر بپذیرید که ملت دیگر طاقت گرانی بیشتر را ندارند .
ناشناس۳۰۰۴۸۹۱۰۹:۰۰:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
خودروهای بی کیفیت و پرمصرف رو که به چندبرابر قیمت به مردم قالب می کنید کافی نیست؟؟؟
مهدی۳۰۰۴۸۹۶۰۹:۰۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
ارزان می خریم ولی قبول کنید خودرو بی کیفیت وبا مصرف بالا تحویل می دهید ودستمزد بسیار پایین
حمیدرضا۳۰۰۴۸۹۷۰۹:۰۳:۳۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
همه میدونیم که دولت مجبوره قیمت بنزین رو اضافه کنه همه میدونیم که قیمت بنزین حتی از آب هم ارزون تره و اگه قیمت رو ۱۸۰۰۰ تومان بذاره یعنی ۶ برابر کمرمون زیر بار این تورم خم میشه. من بعنوان یک پدر الان دیگه هیچ آرزویی ندارم غیر از اینکه بیشتر از این شرمنده ی بچم نشم.
امید یاوری دارانی۳۰۰۴۸۹۹۰۹:۰۴:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
باید به چند نکته اشاره کرد: 1.مصرف بالا با کدام معیار سنجیده می شود؟ 2. قیمت پایین با کدام معیار سنجیده می شود؟ ایا می توان برای هر کدام ازیک روش مجزا استفاده کرد؟ بنده هم تایید می کنم که مصرف بنزین بالاست اما دلایل ان اضافه تر از ان دلیلی است که موافقان افزایش قیمت اعلام می کنند . وقتی بنا به دلایل متعدد از جمله تحریم خارجی و عدم اجازه دولت به واردات خودروهای کم مصرف امکان ورود و یا نوسازی صنایع برای اصلاح خودروهای داخلی وجود ندارد مردم چکاری می توانند انجام دهند ؟ وقتی بدلیل تورم بالا و گرانی روزافزون مردم امکان تامین هزینه اولیه مایحتاج روزانه خود را ندارند و نمی توانند از پس هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای خود برایند گناه مردم چیست؟ حاکمان بجای فقط افزایش قیمت و توجیه ان فکری بحال مردمی بکنند که باید عواقب تصمیمات کسانی را تحمل کنند که صاحب اختیارند اما عوارض تصمیمات را نه تحمل می کنند و نه حتی می پذیرند .
ناشناس۳۰۰۴۹۰۴۰۹:۱۰:۲۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
خودروهای کم مصرف باقیمت واقعی مثل همه دنیا وارد کنید تا مصرف سوخت بیاد پایین!
مش ممد۳۰۰۴۹۰۹۰۹:۱۷:۰۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
درسته که بنزین ارزان هست ولی این رو هم قبول کنید توان مردم کم هست.یعنی مردم پول ندارند با همین قیمت بنزین هم مردم در فشار هستن چه برسه به اینکه گران بکنن
ناشناس۳۰۰۴۹۱۳۰۹:۲۰:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
در اینکه بنزین در مملکت ما ارزان است و این امر باعث قاچاق سوخت و مصرف بی رویه شده هیچ شکی نیست ولی : خودرو های ما کیفیت و ایمنی پایین دارند و پر مصرف هستند حمل و نقل عمومی متناسب و گسترده نیست حقوق ها پایین است و مجال افزایش قیمت نمی دهد ارزش پول ملی پایین است تورم و گرانی کمر مردم را شکسته تحریم اجازه تقویت پول ملی و ارتقا کیفیت بنزین و بالا بردن بهره وری پالایشگاهها را نمی دهد فرهنگ مردم طوری است که برای کارهای غیر ضروری از خودرو شخصی استفاده می کنند فرهنگ و زیر ساخت پیاده روی و ورزش و دوچرخه سواری وجود نداره و از همه مهمتر فشارهای مسخره فرهنگی بر مغز و روان مردم آنها را طوری عصبانی کرده که فشارهای اقتصادی را هم به سختی تحمل می کنند و نمی شه شوک با افزایش قیمت بنزین شوک جدید به جامعه وارد کرد
علی۳۰۰۴۹۲۳۰۹:۲۸:۰۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بنزین را گران کنید ما هم موافقیم ، بشرطی که قیمت خودرو با عواض گمرکی عجیب غریبش هم جهانی بشه و گمرکش مثل کشور های همسایه بشه ، قیمت خونه هم جهانی بشه و‌ مثل کشور های همسایه شود ، حقوق را هم مثل نیویورک نه حداقل مثل ترکیه و دبی بدید.
علی۳۰۰۴۹۲۷۰۹:۳۲:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بله بنزین خیلی ارزانه ، ولی ماشین چند برابر قیمت جهانیه و از کل دنیا خیلی گرون تره ، مسکن چند برابر قیمت جهانیه و با پول آپارتمان های غیر استاندارد بدون امکانات تهران در کشور های همسایه میتوان صاحب خانه لوکس شد ، یادم رفت حقوقمان هم ریالی هست و از کشورهای همسایه بغیر از افغانستان خلی پایین تره ، بله اقتصاد که دستکاری میشه دودش تو چشم همه میره.
ناشناس۳۰۰۴۹۲۸۰۹:۳۳:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹
آقایون هم بپذیرند که با متوسط حقوق کمتر از ۱۰ میلیون همه چی گرانه.
ناشناس۳۰۰۴۹۳۱۰۹:۳۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
چرا روزنامه دولت در مورد حقوق و دستمزد داد سخن نمیزنه؟! اینکه هرسال با افزایش ظاهری حقوق، سفره حقوق بگیران خالی تر میشه.
ناشناس۳۰۰۴۹۳۳۰۹:۳۹:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
دولت ماهانه‌هزارن‌هزارخودرو‌بی کیفت‌تحویل‌مردم میده‌..دولت‌بابد‌فکربنزین‌باشه‌.
ناشناس۳۰۰۴۹۴۸۰۹:۴۸:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹
متاسفانه همه چیز به هم ریخته است خود نویسنده در آخر متن از حذف ارز ترجیحی انتقاد و اون رو توصیه نئولیبرالها دونسته و از اون طرف خود نویسنده قطعا دولت روحانی و جهانگیری رو که سیاست ارز ترجیحی رو اعمال کرد لیبرال میدونه یعنی خودتون هم تکلیفتون با خودتون روشن نیست چه رسد به مردم.
ناشناس۳۰۰۴۹۴۹۰۹:۴۸:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
منصفانه این است که قیاسی هم میان متوسط درآمد مردم و هزینه های آنها با دیگر نقاط دنیا می شد.
رضا۳۰۰۴۹۵۳۰۹:۴۹:۱۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
خودرو پرمصرف بی کیفیت که الان ساخته میشن و دو برابر استاندارد جهان سوخت مصرف میکنن رو جمع کنید و میبینید که مصرف سوخت از ۱۰۰میلیون به ۵۰ میلیون کاهش پیدا میکنه.. بجای راه حل مسئله فقط دنبال گران کردن هستید
بی غم۳۰۰۴۹۵۷۰۹:۴۹:۵۲ ۱۴۰۲/۱/۲۹
دولت حقوقها را بر اساس دستمزد اروپا یا منطقه بدهد بعد ادعای ارزان بودن بنزین ادعا کند . حقوق بر اساس ریال می دهید و از مردم به دلار میگیرید .
ناشناس۳۰۰۴۹۶۶۰۹:۵۳:۱۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بنزین ارزان نیست دلار گرانه
ناشناس۳۰۰۴۹۷۳۰۹:۵۶:۴۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
آیا افزایش مصرف بنزین مربوط به تولید خودرو جدیدواضافه شدن آن به خیابانها نیست؟؟ امکان واردات خودرو برقی از محل صرفه جویی در مصرف کمتر بنزین را فراهم کنید.خود دولت با حمایت از خودرو سازان قصد ایجاد نارضایتی، آلودگی هوا و.. را دارد.
ناشناس۳۰۰۴۹۷۵۰۹:۵۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
دولت اعتیاد به تورم پیدا کرده ،دلارو بردن رو۵۰ میگن سوخت ارزونه راست میگی دلارو بیار رو ۱۰۰۰ تومن تا بنزین اتوماتیک وار بشه ۳ دلار!
ناشناس۳۰۰۴۹۹۰۱۰:۰۲:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
دولت با چاپ پول ریال را بی ارزش می کنه بعد میگه ببین بنزین چقدر ارزونه! خب دلار را بیار پایین پول چاپ نکن! حقوق ما هم ریالیه و ارزونه!
ناشناس۳۰۰۵۵۲۸۱۴:۵۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹
حرف حق
داود۳۰۰۴۹۹۱۱۰:۰۳:۰۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اول خودرورا در حد قیمت جهانی بدید دوم خودروراباکیفیت جهانی تولیدکنید سوم حقوق کارگر کارمند به دلار پرداخت کنید بنزین روهم گران کنید
ناشناس۳۰۰۴۹۹۲۱۰:۰۳:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
هیچ چیز ارزان نیست حتی بنزین این پول ملی است که ارزان شده است
ناشناس۳۰۰۵۰۳۶۱۰:۲۹:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
رهبر فرمودند مهار تورم ولی مثل اینکه دولت نمی خواهد شعار سال به تحقق برسد اداره یک کشور رئیس جمهور قوی وزرا قوی باسواد واقتصاد دانان زبده می‌خواهد.
ناشناس۳۰۰۵۰۴۲۱۰:۳۴:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اگه دلار رو 60 تومن نکرده بودین الان قیمت بنزین ارزون نبود
حسین۳۰۰۵۰۵۵۱۰:۴۴:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
کی گفته بنزین ارزانه؟ با در آمد ماهانه یک کارگر و کارمند چقدر بنزین میشه خرید؟ البته کارگر و کارمند که قرار نیست بتونن تا آخر عمرشون ماشین بخرن و از این کارا بکنن!
ناشناس۳۰۰۵۰۶۱۱۰:۴۸:۵۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
از یک طرف میگن دلار زدایی کنیم از طرف دیگه میان هزینه بنزین را بادلار محاسبه میکنن. از یک طرف میگن تورم را کنترل میکنیم از طرف دیگه دارن زمینه رشد قیمت انرژی را فراهم میکنن که رو همه چی تاثیر داره.
تیمور۳۰۰۵۰۶۶۱۰:۵۰:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
توروخدا گران نکنید تورم مردم را بیچاره کرده فقط بنزین گران شود که دیگه فاجعه میشود.
ناشناس۳۰۰۵۰۷۹۱۰:۵۸:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
ملت ایران نسبت به حقوق دریافتی گرانترین بنزین دنیا را می زنند و فوق گرانترین خودروها و در عین حال بی کیفیت ترین خودرو ها را نسبت به حقوق خود دارند .
ناشناس۳۰۰۵۰۹۶۱۱:۰۹:۳۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
چه ربطی به آلمان و فوب خلیج فارس دارد؟ هزینه تولید به خود ایران ربط دارد و بر اساس آن هست یعنی قیمت تمام شده در ایران فلان مبلغ هست حال ممکن است کمتر از المان و خلیج فارس باشد یا بیشتر
ناشناس۳۰۰۵۰۹۹۱۱:۱۰:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
پس چرا بنزین به قیمت ۵۰۰تومن صادر میکنن
ناشناس۳۰۰۵۱۱۲۱۱:۱۹:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
دقیقا بنزین خیلی خیلی خیلی ارزان است البته دستمزدها هم خیلی خیلی خیلی خیلی کم هست. تناسب ایجادکنید بعد بنزین را گران کنید .
ناشناس۳۰۰۵۱۱۳۱۱:۱۹:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
فقط برای نمونه ساده به شما می گویم در دولت هاشمی متوسط تورم 25 الی 30 درصد بود ولی چرا در دولت خاتمی متوسط 15 درصد؟ علت اصلی عدم دستکاری در اقتصاد و سرکوب بود حال 15 درصد هم خوب نبود ولی 25 درصد کجا و 15 درصد کجا
ناشناس۳۰۰۵۱۱۴۱۱:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
شما هم قبول کنید حقوق ها خیلی پایین است.
مح۳۰۰۵۱۱۵۱۱:۲۲:۱۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
لطفا حقوق ما را هم دلاری کنید بنزین را هم گران کنید
محمدی۳۰۰۵۱۱۹۱۱:۲۳:۳۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
با توجه به اینکه کشور ما یک کشور نفت خیزه نه تنها ارزان نیست بلکه گران هم هست
فردین۳۰۰۵۱۲۴۱۱:۲۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱/۲۹
هر موقع درآمدها و حقوق مردمو را با دلار حساب کردید اونوقت حق دارید بگید ارزانه
ناشناس۳۰۰۵۱۲۶۱۱:۲۹:۳۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اتفاقاً نسبت به قدرت خرید مرد بسیار هم گران است
ایران ازاد۳۰۰۵۱۲۹۱۱:۳۲:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
سلام مزد کارگر رابا قیمت تمام محصولات از ماشین تا خورد وخوراک وکلاهبرداری های صنایع فولاد وپتروشیمی وخیلی کالاهای یکی کنید بعد فکر گرانی بنزین باشید
ناشناس۳۰۰۵۱۴۷۱۱:۴۴:۰۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
یارانه پنهانی که مردم بابت دستمزدهای ناچیز و تورم فوق العاده به دولت می پردازند چیست؟!
ناشناس۳۰۰۵۱۵۲۱۱:۴۵:۳۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اتفاقا اگر با میانگین سطح درآمد در دیگر کشورها مقایسه کنید بسیار هم گران است! نمی شود که درآمد ملت بر اساس ریال باشید ولی بنزین به قیمت دلار بخرند برادر!!!
ناشناس۳۰۰۵۳۱۳۱۳:۱۶:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
فهم این مطلب برای آقایون خیلی مشکله!
ناشناس۳۰۰۵۱۵۸۱۱:۵۰:۴۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
مشکل، گرانی دلار و کاهش ارزش پول ملی است، قیمت دلار را کم کنید ، خود بخود قیمت مقایسه ای بنزین در مقایسه با دیگر کشور ها ، تعدیل میشود. در ضمن با توجه به قیمت بسیار بالای خودرو در ایران، عملا پول بنزین 50 سال استفاده از خودرو از مردم به صورت نقدی دریافت شده است. برای همین دقت بفرمایید که بر سر مردم منت نگذارید که دارید بنزین را ارزان میفروشید.
مهدی۳۰۰۵۱۵۹۱۱:۵۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بنزین ارزون نیست، پول این مملکت بی ارزشه. بعدم شما ی لطفی بکنید در این دوتا خودرو ساز رو ببندید انقدر خودرو پرمصرف و بی کیفیت تولید نکنن هم در مصرف بنزین صرفه جویی میشه، هم کاهش جمعیت از بین میره
ناشناس۳۰۰۵۱۷۴۱۲:۰۲:۱۲ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بنزین صد تومانی را به هفتصد رساندید به این بهانه که قیمت فوب خلیج فارس هشتصد تومان است . اما بعد از آن دلار را چند برابر کردیدو دوباره ملت بدهکار شما شدند . حالا هم قیمت بنزین را 18 هزار اعلام می کنید و اگر سال بعد دلار شد دویست هزار تومان چه کنیم ؟
ناشناس۳۰۰۵۷۲۳۱۶:۳۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱/۲۹
دور باطله و مدام این کار را تکرار خواهند کرد چون داره ریال را بی ارزش میکنه با چاپ پول
ناشناس۳۰۰۵۲۰۱۱۲:۱۳:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بله قبول داریم ارزان نیست ولی شما هم قبول کنید اقتصادمان فشله. قبول کنیدماشین های تو خیابون همه فشله. قبول کنید قدرت خرید مردم زیر خط مطلق فقره. قبول کنید پدرا شرمنده خانواده هاشون شدن.قبول کنید یک بیستم حقوق کشورهای دیگر رو به کارگر و کارمند نمیدید.
م فلاح۳۰۰۵۲۰۷۱۲:۱۵:۳۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹
مصرف بنزین ۱۰۰ میلیون لیتر نیست و دراصل ۵۰ میلیون لیتر باید باشه حالا اگر ماشینی تولید میکنید که دوبرابر بنزین مصرف میکنه مشکل مردم نیست مشکل از ناکارامدی مدیران و مسئولان نالایق حوزه صنعت خودرو هست
ناشناس۳۰۰۵۲۰۹۱۲:۱۶:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
باور میکنیم .. اما دستمزد هم همینطور ماشینی که شما ۴ میلیارد میدین به مردم کشور همسایه زیر ۱ میلیارد است حتی تو عراق ماشین ۳ میلیاردیتون ۶۵۰ تومنه
ایران۳۰۰۵۲۲۳۱۲:۲۴:۰۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
نه عمو ارزان نیست حقوق روزانه یک کارگر یا بازنشسته کارگری یا مستمری بگیر یک باک بنزین نمیشود با دنیا مقایسه کنید
ناشناس۳۰۰۵۲۶۵۱۲:۵۰:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
دلار را بالا میبرد بعد می گوید که بنزین ارزان شده چرا دلار را بالا میبری بیارش پایین درست می گردد
سینا۳۰۰۵۲۸۹۱۳:۰۵:۴۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
ببینید، کشور منابعی دارد. نفت دارد، گاز دارد، معدن دارد. سرمایه گذاری های ملی برای تولید برق انجام شده و همه اینها محصولات و منابعی است که باید برای حداکثر کردن منافع عمومی، برای آنها تصمیم گیری کرد. از ماکلیت این منابع گرفته تا استخراج و تبدیل و توزیع و مصرف کننده نهایی، زنجیره ای تشکیل میشود. نفت را چه کنیم که بیشترین منفعت را برای عموم مردم داشته باشد؟ بنزین همینطور، برق همینطور. گاز همینطور...
ناشناس۳۰۰۵۲۹۷۱۳:۰۹:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
قبول کنید درامدمان خیلی کم هست .
ناشناس۳۰۰۵۳۰۲۱۳:۱۱:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۲۹
همین الان هم بنزین آزاد 3000 تومان نیست 9000 تومان است چرا که خودرو های تولیدی داخل 3 برابر استاندارد جهانی مصرف می کنند . تازه اجحافی که بابت قیمت 10 برابری خودرو در داخل که به جیب عده ای می رود هم اگر به مقوله خودرو اضافه کنیم مردم هرینه مصرف بنزین چند سال آینده خود را در موقع خرید خودرو پرداخت می کنند. اگر بنزین را براساس دلار حساب می کنید کافی است اجازه ورود خودرو به مردم بدهید.
ناشناس۳۰۰۵۳۰۷۱۳:۱۳:۳۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
مگر حقوق کارگر و کارمند چند؟ جرا دولت در گرانی خودش را محق می دونه؟ همه چیز صد برابر شده.
ناشناس۳۰۰۵۳۱۲۱۳:۱۵:۵۲ ۱۴۰۲/۱/۲۹
دولت مگر به ما بر اساس دلار و حقوق کشورهای اروپایی پول میده که بنزین با اونا مقایسه می کنه؟! بازم گرونی؟
ناشناس۳۰۰۵۳۳۶۱۳:۲۴:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بعد از قیمت گذاری خودرو با دلار، حالا نوبت به قیمت گذاری بنزین با دلار رسیده.
سامان۳۰۰۵۳۶۵۱۳:۳۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اتفاقا بنزین گرونه همه چیز گرونه قدرت خرید دیگه کسی ندارن.
ناشناس۳۰۰۵۳۷۶۱۳:۳۹:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بله ارزان است ولی تاوان ارزانی بنزین راازکالاهاداریدمی گیرید
ناشناس۳۰۰۵۳۹۵۱۳:۴۸:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
قیمتها در یک کشور بر اساس در امد مردم یک کشور است حقوق یک روزکارگر در آمریکا مصادف با حقوق یکماه کارگر در ایران است هر دو کشور قیمتها را باید برابر در امد مردمشان تعیین کنند پس بنزین گران نیست حقوق ودرامدمردم ارزان وپایینه
ناشناس۳۰۰۵۴۲۹۱۴:۱۳:۰۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
شما قیمت دلار را برگردانید به سال قبل ، قیمت بنزین خود به خود درست می شود. همه شما با رای مردم آن بالا نشسته اید و جز کسب رضایت مردم کار دیگری نباید انجام بدهید.
کیوان۳۰۰۵۴۳۶۱۴:۱۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
کاملا قبول دارم بنزین خیلی خیلی ارزونه ولی شما هم قبول کنید خودرو هم خیلی خیلی گرونه. بنزین رو 5 برابر کنید ماشینم 5 برابر ارزون کنید. اونوقت ببینید صدای کسی در میاد؟!!!
مجید۳۰۰۵۴۶۵۱۴:۲۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بنزین ارزون اما حقوق و درامد پائین اما ماشینهای پر مصرف با قیمت ماشینهای لوکس کم مصرف .
ناشناس۳۰۰۵۵۱۳۱۴:۴۵:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
حقوق کارگر و کارمند را برابر رشد تورم افزایش دهید مشکلی نیست نرخ تورم بیشتر از هشتاد درصد افزایش حقوق کارمندان و کارگران بیست درصد
‌پژ۳۰۰۵۵۳۹۱۵:۰۴:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اول حقوق کارگر و کارمند هم مثل کشورهای دیگه بشه بعد بیایید بگید که بنزین افزایش داشته باشد.با حقوقی که کارگر و کارمند میگیره این بنزین 3هزار تومانی هم گران است.
م ب۳۰۰۵۵۴۵۱۵:۰۵:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۲۹
همه چی رو به دلار کنید .حقوق مردم رو به دلار پرداخت کنید قیمت بنزین هم همینجور .
مرتضی۳۰۰۵۵۶۲۱۵:۱۶:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند. از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد. به همین خاطر با سهمیه بندی و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا (چه بسا بخشی از علتهای بحران عظیم خشکسالی هم باشد) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 3-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 4- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد که برنامه اصلی رئیس جمهور محترم هم می¬باشد. در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد. در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باهر۳۰۰۵۶۳۲۱۵:۵۱:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
حقوق و دستمزد مثل کشورهای اروپایی یا آمریکایی و یا استرالیا و یا ژاپن و ..به دلار بدهید و سایر کالاها و خدمات هم بقیمت آن کشورها به مردم ارایه دهید.مسلما کسی اعتراض نخواهد کرد. حقوق کارگر در آنجاها حدود دو هزار دلار در ماه می باشد.حقوق کارمند معمولی نه متخصص حدود پنج تا شش هزار دلار می باشد.
ماهان۳۰۰۵۶۴۸۱۶:۰۰:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
ما در ایران ۶میلیون خودروی فرسوده داریم که به طورمیانگین ۱۲لیتر بنزین استفاده می کنند که یعنی ۷۲میلیون لیتر در روز !!اگر مسولین واقعا به فکر تراز مصرف و تولید بنزین هستند این خودرو ها رو نوسازی کنند که هم نیاز به واردات نباشه هم از آلودگی هوا کم شه!!
ناشناس۳۰۰۵۸۴۱۱۸:۱۱:۵۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اخه مشکل اینه خودروهای داخلی در مصرف دست کمی از فرسوده ها ندارند
م۳۰۰۵۹۰۵۱۹:۳۸:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
خودروهایی که الان داره تولید میشه یا مثل خودروهای چینی وارد میشه مصرفش بیشتره من یه خودرو جک مدل 98دارم مصرفش 14است
ناشناس۳۰۰۵۶۵۱۱۶:۰۲:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
واقعا بنزین بر مبنای دلار خیلی ارزانه، اما بر اساس میزان درآمدی که مردم دارند گران هم هست.
ناشناس۳۰۰۵۷۳۲۱۶:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
شما فرض کن دلار همان هزار تومن سال 85 هست بنزین 3 هزار تومنی میشه 3 دلار مشکل از اینه که ریال را زده بی ارزش کرده و دلار را بالا برده وگرنه بنزین 3 هزار تومنی بسیار هم گرونه ریال را از بین میبره بعد مدام می ناله که بنزین ارزونه اگر دلاتر بشه 200 هزار تومن مردم چه باید کنن؟
لرستان۳۰۰۵۸۵۸۱۸:۳۹:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۲۹
شما هم‌قبول دارید دستمزد کارگر خیلی خیلی پایینه
هادی جعفری۳۰۰۵۸۷۶۱۹:۰۴:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۲۹
شما تا زمانیگه توجه به سوخت پاگ سی ان جی نکنید همین وضعیت وجود دارد زیر ساخت جایگاهای سی ان جی فراهم‌شد و سرمایه گذاری اعظیمی در این صنعت شده توسط بخش خصوصی ولی چون هزینه تهجیزات سی ان جی خیلی بالاست دیگر کسی ورود به این صنف نمیکنند و همین تعداد جایگاه سی ان جی روزانه بیست وپنچ ملیون لیتر کمک بنزین در کشور میکنند شما بیایید نسبت به سرمایه گذاری که در این صنعت سی ان جی شد کارمزد واقعی که همان سرمایه گذاران دیگر در بخشهای دیگر صنعت انجام دادن به همین سرمایه گذاران فعلی بدین و سرمایه گذار بیشتری در صنعت سی ان جی میاد جهت سرمایه گذاری و دوم‌مخازان تاریخ گذاشته را از روی ماشینها جمع کنید که بلای جون سرمایه گذاران صنعت سی ان جی شدن بروز رسانی کنید و ماشینها را گاز سوز کنید رایگان انموقع هم از واردات بنزین جلوکیری میشود هم سرمایه گذاردر صنعت سی ان جی ورود میکنند امید است که به این پیشنهاد فگر کنید
محمد رضا۳۰۰۵۸۸۰۱۹:۰۷:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۲۹
فردی را می شناسم که. ۱۵۰ماشین صفر خریداری کرده و در مکان‌های مختلف من الجمله بنگاه‌های اتومبیل احتکار کرده است،حالا حساب کنید با ۱۵۰کارت سوخت و ۹۰۰۰ لیتر سهمیه بنزین چیکار می کند.
مسعود۳۰۰۵۸۸۲۱۹:۰۸:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
بنزین ارزان نیست ریال است که روز به روز کم ارزش تر می شود
ناشناس۳۰۰۵۹۳۶۲۰:۱۵:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۲۹
زمانی که نمی توانید خودرو کم مصرف تولید کنید راحل گرانی بنزین است، محاسبه کنید اگر خودرو کم مصرف در کشور بود روزانه چقدر بنزین مصرف می شد
ناشناس۳۰۰۵۹۶۹۲۰:۵۰:۲۶ ۱۴۰۲/۱/۲۹
اتفاقابااین درآمدمردم خیلی خیلی هم گرونه
ناشناس۳۰۰۶۰۸۶۲۲:۱۳:۱۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
وقتی حساب میکنی روزانه صدمیلیون لیتر مصرف بنزین داری ولی نصفش داره قاچاق خارج میشه برو جلو قاچاقو بگیر ................
ناشناس۳۰۰۶۰۹۸۲۲:۲۰:۴۴ ۱۴۰۲/۱/۲۹
مسئله چاپ اسکناس و کم ارزش کردن ریال
هندیان پور۳۰۰۶۱۰۳۲۲:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۱/۲۹
آخه این که نشد از اینور میگید بنزین ارزانه و باید گران شود خب خودرو بر قی یا دوگانه سوز به قیمت بدید بعد بنزین بکنید ۲۰تومن پژو ۵۰سال پیش ۸۰۰میلیون با مصرف ۱۲لیتر در صد کیلومتر اما واردات خودرو به بهانه بیکار شدن کارگران ممنوع ... نیشکر هفت تپه هپکو رشت الکتریک ماشین سازی کارخانجات کفش بلا گام ملی و...اینا تعطیل شد آب از آب تکان نخورد........
ناشناس۳۰۰۶۲۲۱۲۳:۳۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱/۲۹
ما هم قبول میکنیم از آب ارزانتره ، ولی حقوق ما و ارزش پول ما هم بی ارزشتره .!؟....
رستم۳۰۰۶۲۹۷۰۰:۲۸:۰۷ ۱۴۰۲/۱/۳۰
سلام باید گران کنید با نرخ شناور کشورهای حاشیه خلیخ فارس هیچ چاره ای ندارید نترسید اون موقع هم گفتم ده سال دیگه گرفتار میشوید کمتر از ۲۵هزار نکتید سهمیه هم ۳هزار تومان
ناشناس۳۰۰۶۳۱۶۰۰:۳۹:۲۴ ۱۴۰۲/۱/۳۰
بنزین ارزانه خوب دستمزدها هم نازله حقوق های کارگران و بازنشستگان و همه روی هم خیلی کمه
ناشناس۳۰۰۶۵۹۷۰۷:۱۱:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۳۰
طبق چه ملاک و استانداردی ارزان است؟ اگر منظور قیمت جهانی بنزین است که مگر ایرانی ها طبق میانگین و قیمت جهانی حقوق و مزایا از کار خود دریافت می کنند که بنزین طبق آن محاسبه شود؟!!
ناشناس۳۰۰۶۶۶۳۰۸:۱۳:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۳۰
بله ما هم قبول داریم نرخ بنزین واقعی نیست، اما چرا؟! آیا این از لطف دولت است یا نا توانی آن؟! وقتی دولتی نا توان در حفظ ارزش پول ملی باشد همین اتفاق می افتد. آیا اگر نرخ برابری ریال به دلار در حدود دویست هزار ریال بود بازهم بنزین ارزان بود؟ اگر صد هزار ریال بود چطور؟ اگر چهل هزار ریال بود چطور؟ اما باز هم قبول نفت قیمت جهانی دارد و بنزین هم همینطور و ما ملت ایران قبول داریم که آنرا براساس FOB خلیج فارس محاسبه کنند اما تنها به یک شرط، حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران هم براساس نرخ های کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و قطر و عربستان محاسبه کنید... هم شما ضرر نمی کنید هم ملت راضی هستند و شما را دعا می کنند..
ناشناس۳۰۰۶۶۸۱۰۸:۲۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱/۳۰
مقصر ارزانی قیمت بنزین دولت است خودش با تولید نقدینگی تورم ایجاد میکندو با کاهش ارزش پول ملی همه چیزهایی که عرضه میکند قیمتی پایین پیدا میکنند (البته به معیار خودشان ) بعد هم داد و فریاد راه می اندازد که ایهاالناس بنزین ارزان است به این میگویند قیاس از روی سیری و ثروتمندی به نظر من با توجه به میزان کف حقوق بنزین گران هم هست
ناشناس۳۰۰۶۷۰۸۰۸:۴۳:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۳۰
آقایان مسئول این واقعا کجای عدالت است که حقوق ها را به ریال به کارگران و کارمندان بینوا بدهید و از آن ظرف دم از قیمت پایین بنزین بزنید؟ قیمت الان بنزین نسبت به حقوق ها تازه گران هم هست.
ناشناس۳۰۰۶۷۷۷۱۰:۱۶:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۳۰
نه اينکه اتومبيل را چندين برابر دنيا بفروشيد و بنزين را هم قيمت دنيا بفروشيد !
رسول۳۰۰۶۷۸۰۱۰:۱۹:۵۲ ۱۴۰۲/۱/۳۰
بنزین را متناسب با حقوقی که به مردم میدهید زیاد کنید
حسن۳۰۰۶۹۲۹۱۲:۳۰:۴۵ ۱۴۰۲/۱/۳۰
با توجه به کمبود بنزین سوپر در جایگاه های سوخت و تشویق پالایشگاه ها به تولید این نوع بنزین و با توجه به این که معمولا ماشین های خارجی نیاز به بنزین سوپر دارند پیشنهاد می شود که قیمت بنزین سوپر 9900 تومان (نه هزار و نهصد تومان) تعیین شود و توزیع آن آزاد و بدون کارت باشد
محمد۳۰۰۶۹۵۹۱۲:۵۳:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۳۰
اگر خواسته باشیم به دلار همه چیز را حساب کنیم .شما هم قبول کنید که حقوق کارگر وکارمند خیلی ارزان است.به کارگر هم باید الان ماهی حداقل270ملیون حقوق بدهید.
ناشناس۳۰۰۷۱۳۲۱۵:۰۰:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۳۰
اگر بر قیمت خودرو نظارت بود الان این همه ماشین فرسوده در جاده ها و خیابانها نداشتیم به تبعات ماشینهای بی کیفیت مصرف بنزین بالا می رود هر جا نگاه می کنیم افزایش مصرف را می بینیم نشان بیکفایتی مسئولین است
من۳۰۰۷۴۳۶۱۹:۲۴:۰۹ ۱۴۰۲/۱/۳۰
اقای الف لطف کنید که بگید چرا بنزنین ارزان است یه امار ی هم از خط فقر کشورهای غربی در چه رتبه ای هست بدون سانسور واقعیت امارها رو اعلام کنید یه کارگر غربی ماهیانه چقدر حقوق میگیرد که میتونه در بلاد کفر مثلا زندگی کنه
ناشناس۳۰۰۷۴۹۰۲۰:۳۱:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۳۰
همه جای دنیا یا بنزین گران است وماشین ارزان یا بنزین ارزان و ماشین گران
ناشناس۳۰۰۷۴۹۴۲۰:۴۰:۰۱ ۱۴۰۲/۱/۳۰
بنزین باید برای کسانی که بیشتر از سهمیه استفاده‌ می کنند و دور دور می کنند باید گران شود .
ابراهیم۳۰۰۷۶۶۳۰۰:۰۲:۲۵ ۱۴۰۲/۱/۳۱
آقای رئیسی بر اساس تورم هر سال بنزین رو افزایش بدین یک دفعه چگشی افزایش دادن تبعات دارد
ناشناس۳۰۰۷۸۰۹۰۵:۱۲:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۳۱
اخه چرا نمی خواهید قبول کنید که اگر قراره بنزین تولید داخلی را به دلار حساب کنید بیایید هزینه زندگی مردم را هم به دلار حساب کنید روزانه بین هشتاد تا صد دلار برای یک کارگر ساده حقوق تصویب کنید بعدبنزین وفراورده های نفتی را هم به دلار از مردم بگیرید .
ناشناس۳۰۰۷۸۲۶۰۵:۴۶:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۳۱
قیمت مفت بنزین در ایران به یک سوژه طنز توی دنیا تبدیل شده! وقتی میشنون با پول یک لیتر بنزین تو آلمان، میتونی تو ایران یک باک 40 لیتری رو پر کنی گیج میشن که اینا با چه توجیهی ثروت ملیشونو اینجور مفت میسوزونن و محیط زیستشونو آلوده میکنن!
منصور۳۰۰۹۶۴۵۱۶:۵۶:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱
منت سر مردم نذارید. بله با این تورم و گرانی و با این دستمزد کارگران و حقوق کارمندان ارزان هم نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  7. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  8. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  9. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  13. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

آخرین عناوین