در نامه احمد توکلی به سران قوا مطرح شد  نقد مصوبه مولد سازی دارایی های دولت / راه نجات کشور اصلاح روش حکمرانی و منش حکمرانان است

گروه سیاسی الف،   4011115037 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  و رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای مهم به سران قوا  مصوبه‌ «مولّد‌سازی دارایی‌های دولت» را  فروش بیت المالِ متعلق به آحاد ملت قلمداد کرد و آن را نوعی «کاپیتولاسیون» دانست که برای مدیران سیاسی دارای امضای طلایی مصونیتی ایجاد می کند که حتی  برای رهبری و مسولان رده بالای دیگر نظام  نیز چنین مصونیتی پیش بینی نشده است.

 نقد مصوبه مولد سازی دارایی های دولت / راه نجات کشور اصلاح روش حکمرانی و منش حکمرانان است

به گزارش الف متن این نامه بدین شرح است:


                 بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رییسی، رییس جمهور محترم
جناب آقای قالیباف، رییس محترم مجلس 
جناب آقای اژه‌ای، رییس محترم قوه قضاییه 

سلام علیکم

نمیدانم این نامه را که به قصد خیرخواهی می¬نویسم، با  إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ   آغاز کنم، یا، چون راه بازگشت را گشوده و راه چاره را در دست می دانم، با  مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ؟

عطف به مصوبه‌ای که تحت عنوان «مولّد‌سازی دارایی‌های دولت» به اتفاق آراء، به اجماع، تصویب کرده اید، در پیروی از امر الهی که فرمود   فَذَكِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّكْرَى نکاتی را متذکر شوم. امید است بر مسؤولیت‌پذیری شما و اصلاح نگرش و روش در چنین امور خطیری مؤثر افتد. پیش از پرداختن به مصوبه‌ی خطرناک کنونی، نکته‌ای را به صورت کلی اعلام می‌کنم:

این گونه مصوبات مهم و تأثیرگذار باید با سازوکارهای مردمسالارانه در فرایندهای نخبگانی،بررسی و تصویب شوند و همۀ اطلاعات ذیربط، به آسانی در دسترس مردم قرار داشته باشد. در نظام جمهوری اسلامی، بارزترین شکل آن مجلس است، که  مطابق اصل 71 قانون اساسی درعموم مسائل می‏تواند قانون وضع كند. آن هم در حدود مقرر در قانون اساسی  البته شرط عقل و شرع است که موضوعات کارشناسانه و علمی بررسی گردد تا ابعاد و آثار مختلف آنها واکاوی شده و بر قوت آنها افزوده و از ضعف‌های آن¬ کاسته شود. متأسفانه، مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا چنین مسیری را طی نمی‌کند. برعکس، کار این شورا، شیوه‌ای شده است برای تصویب موضوعاتی که با معیارهای کارشناسی قابل‌پذیرش نیستند ولی به هر دلیل، تصویب آن به مصلحت کشور تشخیص داده شده ‌است. موضوعی بسیار مهم تحت عنوان مولدسازی اموال دولت که در حقیقت، فروش بیت المالِ متعلق به آحاد ملت، از این نسل و نسل‌های آینده است، مصداق آشکاری از این دست موضوعات است که نمی‌توان در اتاقهای دربسته، به دور از چشم و عقل مردم درباره‌اش تصمیم گرفت و آن را اجرایی کرد. «قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی» که مبنای خصوصی‌سازی‌های سال‌های اخیر بوده است، در فرایندی شفاف در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای واگذاری‌ها نیز تشریفات و فرایندهای شفاف و مفصلی را پیش بینی کرد. با این وجود، نحوه اجرای قانون به دست کارگزاران و صاحب منصبان، چنان پیش رفت که بخش چشمگیری از توان کشور و قوه قضاییه برای مبارزه با فساد، معطوف به همین واگذاری‌ها بود. ولی اشکال از اجرا بود، نه قانون. باید از تجارب پند گرفت و از پنهان کاری و عدم شفافیت در تصویب مقررات و تنظیم‌گری متعارض با مردمسالاری با جدیت پرهیز کرد.

اما درباره‌ مصوبه‌ی موسوم به «مولدسازی دارایی های دولت» توجه شما را به نکات زیر جلب میکنم:
 

  1.    سوال اول و اساسی این است که چرا این مصوبه را محرمانه دانستید؟ درحالیکه مقام معظم رهبری در آبان ماه آن را تأیید کردند اما نزدیک به 2 ماه همچنان محرمانه ماند. این در حالی است که مقام معظم رهبری تأکید داشتند که همه امور باید شفاف و در منظر مردم باشد جز مسایل مربوط به جنگ و امنیت. این سؤال مطرح می شود که مگر ضمن این مصوبه قرار است چه اتفاقی رقم  بخورد که لازم دیده شد از چشم مردم پنهان بماند؟ معاون وزیر اقتصاد، با صراحت تام از محرمانه بودن دستور جلسات شورای هماهنگی سران قوا و جریان مذکرات آنها دفاع کرد و فقط پس از لازم الاجرا شدن، مردم را لایق آگاه شدن دانست! مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل 69 ملزم است، گزارش کامل همه جلسات خود را از طریق روزنامه رسمی و صدای جمهوری اسلامی به اطلاع مردم برساند. جلسات رسمیِ غیرعلنی تنها در وضعیت اضطراری و خطر برای امنیت ملی، با شرایط سختی، قابل تشکیل است و مصوبات آن فقط درصورتی معتبر است که تمام اعضای شورای نگهبان و سه چهارم مجموع نمایندگان در جلسه حضور داشته باشند. من تردیدی ندارم، که شما، سران محترم سه قوه جلسه سه نفره خود را، از جلسه مجلس که تمام اعضای شورای نگهبان و سه چهارم مجموع نمایندگان در آن حاضراند معتبرتر نمی دانید! البته وقتی شما سه نفر پای چنین متنی امضاء بگذارید که حدود سی اصل اصول از قانون اساسی را در مصوبه ای کوتاه مکررا نقض می کند، شنیدن چنین گزافه هایی در نقض میثاق ملی، تعجبی ندارد. ولی چنین اقدامات و اظهاراتی که  بی احترامی و بی اعتمادی به  مردم به روشنی در آنها آشکار است، متقابلا بی اعتمادی و دوری را در دلهای مردم می نشاند، یا ریشه دارتر می سازد. بحمدالله امروز از برکات فضای رسانه‌های عمومی و اجتماعی برخورداریم و مصوبه‌ای را که ابتدائاً قرار بود به صورت محرمانه اجرایی شود شفاف کرد و دولت را مجبور ساخت تا آن را منتشر کند و از این طریق مجال اظهارنظر نخبگان نسبت به آن فراهم شود. اما افسوس که این اظهارنظرها در مسیر تدوین و تصویب این مصوبه جایی نداشته است! 

    2.    هیأت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت از حیث ترکیب و وظایف مغایر قانون اساسی تشکیل شده است؛
ترکیب. آن که در ذیل بند «1» مصوبه ذکر شده‌است، متشکل است از نمایندگان هر سه قوه . که یک به یک وبه صورت جمعی صلاحیت قانونگذاری ندارند. تشکیل وترکیب آن مغایر با اصول 57 و 60و 71 و 85 قانون اساسی است. اینجا که عمق فاجعه بیشتر است و به جای نماینده‌ای به انتخاب «نمایندگان مجلس»، شخص «رییس مجلس» نماینده‌ای را از سوی خود تعیین می‌کند. حتی این نماینده می‌تواند «نماینده مجلس» هم نباشد! همچنین یک نفر هم از طرف رییس قوه قضاییه در این هیأت عضو است. گویی آنکه قرار است همه قوا در تصمیمات هیأت به نحوی پوشش داده شود تا فردا روز کسی نتواند مدعی باشد. 

اما از حیث وظایف هیأت که در بند «2» مصوبه ذکر شده‌است نیز سؤالات و ابهامات جدی مطرح است. اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی «پیشنهاد مازاد بودن اموال غیرمنقول دولتی» شود و در عین حال «اختیار شناسایی و تعیین مورد واگذاری، فروش  و پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی و قراردادهای مشارکت و سرمایه‌گذاری» را داشته باشد، چنان ملغمهای از مناسبات اداری میسازد که روند امور و عملکرد سایر دستگاه‌های اجرایی را مختل می کند. اینجا دیگر صحبت از منفذ فساد نیست بلکه سخن از دروازه فساد است. عبارت «رفع موانع (حقوقی، اطاله فرایندها، مستندسازی املاک فاقد سند، تغییر کاربری و ...) و ایجاد هماهنگی لازم میان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در زمینه واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت» موضوع جزء «4» بند «2» مصوبه، بسیار مبهم و منشأ فساد گسترده و عمیق در آینده‌ای نه چندان دور خواهد بود. در مصوبه ادعا شده است که یکی ازاهداف اصلی  اصلاح ساختار بودجه است.  در حالیکه سه اصل مربوط به بودجه ریزی را(52، 53 و 55) مکرر در مکرر نقض می شود ساختاری برای بودجه نمی ماند.   اما تفاوت این فساد با سایر مفاسد آن است که فسادی است مشروع و مستظهر به صلاحیت قانونی! در یک کلام فسادی است که لباس قانون بر آن پوشانده اند در این مرحله اجرای قانون خود منشا فساد است و اگر شما   بخواهید با فساد مبارزه کنید فریاد وا اسلامای مفسدان گوش فلک را کر می کند. اینجا دیگر مفسدان هستند که مصلحان را به سلابه می کشند. و اتهام قانون شکنی به مصلحان ، موجه جلوه می کند. منظور از رفع موانع حقوقی و اطاله فرایندها چیست؟! آیا غیر از این است که این عبارت پردازیها برای زیر پا گذاشتن تشریفات قانونی است؟ نظیر «قانون برگزاری مناقصات» و «قانون آیین‌نامه معاملات دولتی» و سایر قواعد حقوقی و قانونی که معاملات دولتی را تنظیم می‌کند. یا مقصودشان قوانین مربوط به بودجه ریزی یا قوانین مالی دیگر است. تمام این موارد برخلاف اصول قانون اساسی است.

 مورد دیگر تعیین قیمت پایه یا نهایی است که با وجود سازوکارهایی نظیر ارزیابی کارشناسی همچنان هیأت مزبور صلاحیت تغییر قیمت را خواهد داشت! این حکم نیز مغایر اصول 57 و 60 قانون اساسی است.

    3.    بند «4» مصوبه در خصوص هزینه‌کرد منابع حاصل از مولدسازی است که در این خصوص نیز حرف بسیار است اینکه تعیین املاک واموال قابل فروش ، تعیین قیمت، نحوه فروش، تخصیص منابع بدست آمده  از فروش به اراده 7 نفر بستگی داشته باشد. نقض حیرت انگیز قانون اساسی  وقوانین موضوعه است وبرای همه آنها جرم انگاری شده است.  این روش اداره دولت، ضمن آنکه با اصول 52 و 53 قانون اساسی تعارض دارد، بسیار شباهت به رفتار معتادی دارد که نیازمند تهیه هزینه موادش است. او اوایل اعتیاد درآمدش را صرف خرید مواد می‌کند اما پس از آنکه درآمدش  کفاف نمی کند، مشغول فروش اموال و اثاث خانه‌اش می‌شود.
 

  4.     آنقدر حجم دولت را افزایش دادیم و انبوهی از متعلقین و متعلقات را مواجب بگیر کیسه‌ی دولت کردیم که دیگر منابع ما کفاف پرداخت حقوق و مزایا را ندارد و مجبور شده‌ایم اموال دولت را به حراج بگذاریم تا از قِبَل آن منابع بودجه عمومی را تأمین کنیم. این طرز تجهیز منابع و تخصیص اعتبارات تا وقتی  جواب می دهد که تجهیز منبع، پایدار و بیش از نیاز باشد، در حالی که منابع پایدار نیستند ولی هزینه ها پایدار شده . معلوم نیست فردا روز که دیگر اموال قابل‌فروشی برای دولت نمانده باشد ودر آمدی برای آنها نمانده باشد، چه خواهیم کرد؟! در حقیقت اقتصاددانی که به قواعد بودجه ریزی نیز مسلط باشد و متن مصوبه شما را بخواند و از سلامت نیت و سوابق شما آگاه نباشد، گمان می برد که تنظیم کنندگان و تصویب کنندگان آن قصد به بن بست رساندن دولت را در سر دارند!
بدین ترتیب اگر این مصوبه به همین ترتیب به اجرا گذاشته شود، آنچه تا کنون با سوءتدبیرها یا سوءنیتها بر سر منابع نقدی آورده‌اند به زودی بر سر منابع غیرنقدی نیز خواهند آورد.
 

  5.    فاجعه آمیزترین بخش مصوبه، بند «5» آن، یعنی «مصونیت قضایی اعضای هیأت و مجریان تصمیمات آن» است. صدای فروافتادن تشت این بند چنان بلند بوده‌است که چرت بی‌حوصله‌ترین افراد را هم پاره کرده‌است. چنین حکمی چه تفاوتی با «کاپیتولاسیون» دارد؟ البته یک فرق دارد، و آن مصونیت برای مدیران سیاسی دارای امضای طلایی! رقم می خورد چنین مصونیتی در نظام جمهوری اسلامی ایران حتی برای مقام معظم رهبری، خود رؤسای قوا و نمایندگان مجلس و حتی مجلس از حیث کلی هم پیش‌بینی نشده است. این روش مغایر اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول 20، 34، 61 و 159 و نیز مغایر با موازین شرع است. همانطور که در بالا هم عرض شد، سابقه خصوصی‌سازی جلوی چشممان است. زمان زیادی هم از این ماجرا و برگزاری دادگاه‌های آن در قوه قضاییه نگذشته است. مایه شگفتی است که دو رییس قوه قضاییه کشور (رییس سابق و رییس فعلی) بنشینند و مصونیت قضایی را برای اعضای هیأت پیش‌بینی کنند! مگر در قوه قضاییه چه خبر است که آقایان این طور تصویب کرده‌اند؟ اگر ایشان اینطور نگران دخالت نادرست قوه‌ قضاییه و قضات هستند، پس مردم باید چه بگویند و به کجا پناه ببرند؟! این مصوبه را که معنایی جز عدم اعتماد به قضات شریف دستگاه قضایی ندارد، چگونه با اتفاق آرا به تصویب رسانده اید؟! در ضمن، تنها قیدی که مقام معظم رهبری در تأیید این مصوبه ذکر کردند آن است که با وجود اختیارات وسیع هیأت، مراقبت لازم نسبت به عملکرد آن صورت گیرد. آیا پیش‌بینی مصونیت قضایی برای هیأت و مجریان فرامین آن، «مراقبت لازم» است؟! چه سازوکاری را برای «مراقبت لازم» بر عملکرد این هیأت که دستور مقام معظم رهبری است پیشبینی کرده اید؟ نه ساختاری، نه نهادی و نه نیروی انسانی برای این امر تدارک ندیده اید.
 

6.    بر اساس بند «6» مصوبه، قوانین و مقررات مغایر با این مصوبه نیز به مدت دو سال موقوف‌الاجرا شده است، این امر نیز در عمل به تشخیص هیأت فوق‌الذکر خواهد بود. یعنی صلاحیتی برای اعضای هیأت به رسمیت شناخته شده که حتی خود اعضای شورای هماهنگی یعنی سران قوا ندارند. اگر سران قوا بخواهند قانونی را اصلاح کنند یا موقوف‌الاجرا نمایند باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد. اما در این مصوبه این اختیار را به هیات هفت‌نفره داده‌اند تا قوانین و مقررات مغایر را به تشخیص خود تا دو سال موقوف‌الاجرا نماید. این طرز برخورد با   مجلس شما را به یاد رفتار مستبدانه سال های اول  مشروطه نمیاندازد؟! از مشروطه تا امروز چند نفر برای تشکیل مجلس مردمی و آزادمنش به شهادت رسیده اند؟ چه پاسخی برای آنها داریم؟

راه نجات کشور بی ارزش ساختن قانون و ویژه سازی اشخاص نیست بلکه اصلاح روش حکمرانی و منش حکمرانان است که از آن غافلیم.
در پایان به شما، رؤسای محترم قوا متذکر می‌شوم: بهتر آن است که مسؤولیت اموری را که خود بانی آن هستید، بپذیرید.

مقام معظم رهبری پیش از این نیز فرمودند که در مواردی که رؤسای سه قوه به اتفاق، موضوعی را لازم بدانند ایشان نیز همراهی و حمایت خواهند کرد. نمونه این امر را در قضیه اصلاح قیمت بنزین در آبان 1398 شاهد بودیم. عقل حکم می کند اجماع سه رکن مدیریت کشور که به طور مستقیم یا غیر مسقیم به رای مردم متکی هستند، محترم شمرده شود. البته اگر آن پنهانکاری ناموجه سیر تکوین داستان مولدسازی نبود، بحث نخبگان ملت، راه درست را به روی ملت و حکومت می گشود. در تأیید این مصوبه   نیز ایشان همین موضوع را متذکر شدند که آنچه را رؤسای سه قوه برای کشور لازم دانسته‌اند، تأیید می کنم. بنابراین منش ایشان اعتماد به تصمیم اجماعی سران کشور است. اما آیا این همراهی رهبر معظم انقلاب باید سبب شود تا هر موضوعی که حتی از جهت کارشناسی محل تأمل و تردید باشد و یا این که در مسیر کارشناسی با آن مخالفت های جدی شده باشد،  با تأیید ایشان اجرایی کنید؟! 

چنین استفاده ای از ظرفیت ولایت فقیه برای پیشبرد امور، خطری بزرگ‌تر از دیگر خطراتی است که در این مصوبه قابل ‌مشاهده است.
شرح این هجران و این خون جگر
این زمان بگذار تا وقت دگر

احمد توکلی
عضو مجمع تشخص مصلحت نظام
رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد
دیده بان شفافیت وعدالت
1401/11/15

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۹۰۱۲۲۱۷:۴۵:۳۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
به نظرم آقای توکلی روی اصل و ضرورت این کار کار کارشناسی نکرده اند.
ناشناس۲۸۹۰۴۸۸۰۰:۰۳:۳۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
از آقای توکلی می خواهیم که به زیاده خوری های مدیران بانکی هم ورود کنند مدیران بانک های اصل ۴۴ پاداش های چند ده میلیونی که معادل ۲۲ روز حقوق و مزایا به مناسبت دهه فجر و یک پاداش دیگر هم جداگانه به مناسب ولادت امام علی این دو نمونه دو قلم از ده ها پاداش و مناسبتی دیگر است که در طی سال در کنار حقوق های کلان و وام های کلان با سودکم و پاداش های ویژه مجمع عمومی و پاداش های ترازنامه و انواع حق ماموریت و غیره لطفا به این زیاده خوری ها در شرایطی که اکثریت جامعه زندگی بسیار سخت دارند ورود جدی بنمایید
ناشناس۲۸۹۰۵۰۵۰۰:۱۷:۰۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
هیچ ضرورتی بالاتر از 《 اجرای دقیق و صحیح و کامل قانون اساسی وجود ندارد 》 چون در چند دهه اخیر بارها ..... اثبات شده که تمام رفتارهای فرا قانونی بدون شک و تردید فسادزا بوده و هست و خواهد بود .
ناشناس۲۸۹۰۵۲۷۰۰:۳۲:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
جناب دکتر توکلی بر اثر سیاست های غلط اقتصادی و تورم های سنگین و سو استفاده از قدرت و موقعیت و وام های کلان بانکی و فرار مالیاتی و پدیده قاچاق و رانت و رشوه و انواع مظاهر فساد عده زیادی با غارت بیت المال و کوچک کردن سفره مردم به ثروت های غیر قابل شمارش رسیده اند در گام دون انقلاب به منظور تحکیم هر چه بیشتر پایه های انقلاب برای تعدیل ثروت در جامعه این ثروت ها باید از دست متصرفین خارج و متصرفین به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور محاکمه شوند والسلام عزت مستدام
علیرضا۲۸۹۰۷۰۲۰۶:۴۰:۳۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
اتفاقا اقای توکلی بسیار درست میفرمایند .کشور متعلق به ملت ،سهم ارث پدر کسی نیست.
ناشناس۲۸۹۰۷۱۴۰۷:۰۷:۰۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
از جناب دکتر توکلی درخواست میگردد موضع و نظر کارشناسی خودشان را راجع به نحوه صحیح واگذاری خودرو بیان بفرمایند مسله خودرو چه تولید داخل و چه وارداتی نحوه توزیع آن باعث شده خودرو به قیمت مناسب بدست نیازمند واقعی آن نرسد
ناشناس۲۸۹۰۷۸۷۰۸:۳۰:۵۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
دکتر توکلی موضع خود را در مورد خودرو اعلام کنند
ناشناس۲۸۹۰۸۶۴۰۹:۲۲:۳۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
گفتنی ها را آقای توکلی گفتند حالا بعد از این سران قوا و نمایندگان خاموش و موافق مجلس باید مسؤلیت تصمیم خود و نتایج عملی آن را بپذیرند و پاسخگوی ملت باشند
ناشناس۲۸۹۰۱۶۲۱۸:۲۰:۲۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
درود بر دکتر توکلی که بسیار مبسوط و آگا هانه و دلسوزانه مطرح کرده اند امیدوارم گوش شنوائی باشد که خیلی هم بعید است خداوند به دکتر توکلی سلامتی عطا فرماید
ناشناس۲۸۹۰۴۷۶۲۳:۴۸:۰۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
از جناب دکتر توکلی این مرد خستگی ناپذیر و ریاست سمن دیده بان شفافیت و عدالت که هیچ صنمی با هیچ یاسمنی ندارد و با صراحت لهجه ثمن فروش و چوب حراج زدن به بیت المال را اطلاع رسانی کردند سپاسگزاریم
ناشناس۲۸۹۰۵۰۹۰۰:۱۷:۴۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
به قول هادی عامل گزارشگر کشتی دکتر شیر مادر و نان پدر حلالت
ناشناس۲۸۹۰۱۹۱۱۸:۴۲:۱۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
چرا عزیزان انقلابی به سمت این روشها رفته اند؟ خیلی فاجعه است خواهشا جلوی این کارها گرفته بشه
ناشناس۲۸۹۰۵۷۵۰۱:۱۴:۵۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
از وزیر اقتصاد درخواست میشود طرح مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها را به عنوان پایلوت برای تمامی مدیران بانکی که از اول انقلاب تا حال پست و سمت داشته اند به همراه بستگان آنها و وراث آنها و افراد در سایه آنها اجرایی نمایند
ناشناس۲۸۹۰۱۹۵۱۸:۴۵:۲۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
خوب است که یک نفر حرف دل ملت را زد.
ناشناس۲۸۹۰۱۹۸۱۸:۴۹:۵۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
باید طرحی نو در انداخت وگرنه پیش خواهد امد انچه نباید بیاید
ناشناس۲۸۹۰۵۱۷۰۰:۲۵:۵۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
از آقای دکتر توکلی درخواست میشود موضع و نظر خود را در مورد عرضه خودرو بیان فرمایند عرضه خودرو را به بورس برده اند تا زیان خودرو سازان داخلی را تامین نمایند و در مورد عرضه خودروهای وارداتی هم از طریق بورس دولت علاوه بر مالیات سنگین و عوارض گمرکی سود سرشاری هم از طریق واگذاری در بورس نصیب دولت شود البته با این روش افراد متوسط جامعه هیچگاه نخواهند توانست صاحب خودرو شوند
ناشناس۲۸۹۰۵۳۰۰۰:۳۵:۴۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
بجای چوب حراج زدن به ثروت کشور قانون از کجا آورده ای را که چند سال است از تصویب آن در مجلس میگذرد اجرایی نمایید
ناشناس۲۸۹۰۲۲۰۱۹:۰۴:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
بازم خدا به آقای توکلی سلامتی بده یاد اون حرف مسئولی افتادم که می گفت چون انتقاد علیه این مصوبه وجود دارد نشان می دهد این مصوبه موثر است. عجب
ناشناس۲۸۹۰۷۹۸۰۸:۳۸:۰۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
میگویند چون منتقد داخلی زیادی برای تصمیم مولدسازی داریم پس تصمیم گیری درستی کرده ایم!
ناشناس۲۸۹۰۹۸۰۱۰:۳۸:۰۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
دقیقا همینطوره اوضاع مملکت طوری شده که عده ای فکر می کنند هر کاری که مخالف زیادی دارد حتما راه درست است !و
ناشناس۲۸۹۰۲۲۲۱۹:۰۸:۰۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
یعنی بدعتی سران سه قوه در این دوره در سازوکارهای فروش بیت المال گذاشتند که تا بحال سابقه نداشته است و چه راه سوء استفاده هایی را باز خواهد کرد.
ناشناس۲۸۹۰۲۲۳۱۹:۱۰:۳۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
واقعا باعث تاسف هست معاون اول می گوید مصونیت در مورد تصمیمات است نماینده ای می گوید چون به این مصوبه انتقاد صورت می گیرد نشان از درستی مصوبه هست‌ . دم آقای توکلی گرم که حرف مردم رو می زنه
ناشناس۲۸۹۰۲۲۶۱۹:۱۳:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
با این نقد کاملا موافقم.
ناشناس۲۸۹۰۵۰۳۰۰:۱۵:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
دکتر جان دمت گرم که در عید مولا علی وار و بدون واهمه آنچه را که شایسته است با احترام و قاطع بیان فرمودید سپاس سپاس
بازنشسته۲۸۹۰۲۸۱۲۰:۲۰:۴۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
مولد سازی یعنی حیف و میل مدرن اموال ملت توسط دولت و مجلس و شرکا در لباس قانون، (به تمام وکمال مغایر اصول قانون اساسیی هست که مجلس تصویب کرده، اکثرا میدانند)
ناشناس۲۸۹۰۳۰۲۲۰:۳۷:۳۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
آفرین به آقای توکلی.واقعا به‌ کجا چنین شتابان
ناشناس۲۸۹۰۳۰۹۲۰:۴۵:۲۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
آقای توکلی عزیز از اظهار نظر به موقع شما متشکرم . ای کاش عزیزان دیگر هم تا دیر نشده دست به قلم شوند
ناشناس۲۸۹۰۳۲۷۲۱:۰۹:۰۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
اقای توکلی الان که شما عقلانیت کردید و مثل سایر عقلای دلسوز نامه نگاری کردید متاسفانه اب در هاون کوفتن هست.
ناشناس۲۸۹۰۳۲۹۲۱:۱۰:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
تاالان داشتم فکر میکردم چرا آقای توکلی در موردچنین مصوبه افتضاحی حرفی نمیزنند.داشتیم ناامید میشدیم.
ناشناس۲۸۹۰۳۳۲۲۱:۱۲:۲۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
به غیر مصونیت اصل مولد سازی کاری درست هست و آدرس غلط هم ندهید
مهدی۲۸۹۰۸۲۴۰۹:۰۰:۳۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
چرا حرف بی ربط میزنید . فروش اموال اسمش مولد سازی است؟ اصلا کار دولت تولید و مولد سازی نیست اگر انحصار و امتیاز های ویژه را از شرکتهای دولتی بگیریم با این هیکل بزرگ اصلا توان حرکت ندارند و یکشبه ورشکست میشوند . چطور یک طرح نامشخص را میگویید درست است .
ناشناس۲۸۹۰۳۳۹۲۱:۱۸:۵۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
از ریاست سمن دیده بان شفافیت و عدالت جناب آقای دکتر توکلی که هیچ صنمی با هیچ یاسمنی نداشته و ندارد و و موضع خودرو در باره ثمن مولد سازی دارایی های ملت اعلام کردند تشکر و قدردانی میگردد.
ناشناس۲۸۹۰۳۴۲۲۱:۲۲:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
درزمان احمدی نژاد وزارت نیرو تعدادی از نیروگاههای بزرگ کشور را با بدهی های خود تهاتر کرد . اکنون بابت تولید این نیروگاهها مبالغ بالاتر از فروش برق را می بایستی پرداخت کند .
ناشناس۲۸۹۰۳۴۹۲۱:۲۷:۲۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
کسانی که خریدار هستند مطمئن هستند هیچ مرجع قانونی درکشور نمیتواند قرارداد خرید اموال بین آنها و دولت را ابطال نماید .
ناشناس۲۸۹۰۳۵۲۲۱:۲۹:۰۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
حتی نام مصوبه هم ایراد دارد. چرا اموال دولت؟ اینها اموال ملت است نه اموال دولت و دولت فقط اجازه دارد از این اموال به نفع ملت و با نظارت ملت بهره برداری کند و نه اینکه آنها را خلاف میل و نظر ملت به فروش برساند.
س۲۸۹۰۳۵۴۲۱:۳۱:۰۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
کاش به ایرادات و راهنماییهای این مرد دلسوز و با سواد توجه میشد کاش
عمران۲۸۹۰۳۵۶۲۱:۳۳:۳۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
احسنت بر آقای توکلی که سخن حق میگویند. این مصوبه عینا کاپیتولاسیون داخلی است و چه بسا آثار آن بدتر از کا‌یتولاسیون آمریکایی باشد چرا که اینبار علاوه بر مصونیت یک هیات امکان اعتراض و سوت زنی علیه آنها در مصوبه مولدسازی جرم انگاری شده! یعنی کاپیتولاسیون به توان دو!
حسین۲۸۹۰۳۵۹۲۱:۳۳:۴۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
حرف دل مااست و توکل زدی بر دل..... کو گوش شنوا، خون جگر باید خورد ای دل... بایداحزاب شناسنامه دار و فعال به منزله چشم و گوش نظام، موارد نقض قانون رابه مردم اطلاع دهند درود خدا به توکلی و امثالهم موارد را گوشزد می کنند. در زمان اقای هاشمی چه مصیبتی بر سر اموال دولت امد بین دوست واشنا و... تقسیم وبا رانت بازی، حیف ومیل کردند ....
ناشناس۲۸۹۰۳۶۳۲۱:۳۹:۲۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
افرین بر دکتر توکلی
ناشناس۲۸۹۰۳۶۶۲۱:۴۱:۴۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
چرا نباید نمایندگان مردم در فروش بیت المال حضور داشته باشن ؟؟؟؟
ناشناس۲۸۹۰۳۸۰۲۱:۵۸:۰۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
این اعتماد کامل و بی حد و اندازه به تصمیمات دولت ، اشتباه است. نتیجه اعتماد کامل و بدون نظارت می شود فساد.
Sh B۲۸۹۰۳۹۲۲۲:۰۶:۵۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
ابکاش این نامه به رأی گذاشته شود ببینید حرف دل بیشتر از ۹۵ در صد جامعه هست یا نه . مگر قرار نیست که مجلس عصاره فضائل ملت باشد مردم که در نظر آقایان ارزشی ندارند اما این توهین آشکار به مجلس هم هست.
ناشناس۲۸۹۰۳۹۷۲۲:۰۹:۵۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
گرچه دیر بود ولی احسنت به شما. امیدوارم که پیگیر تا حصول نتیجه باشید. در این شرایط اینگونه مسائل فاصله مردم را با نظام و دولت بیشتر و بیشتر میکند.
ناشناس۲۸۹۰۴۰۲۲۲:۲۱:۲۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
دارایی هامال دولت نیست اموال مردم ایران است ومردم اجازه چنین اقدامی رانخواهندداد
امیر۲۸۹۰۴۲۰۲۲:۴۲:۰۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
احسنت آقای دکتر تشکر از شجاعت و ارائه نظریه کارشناسی شفاف.
ناشناس۲۸۹۰۴۲۲۲۲:۴۴:۱۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
جناب توکلی حرف دل مردمی را میگی که حکومت اصلا حقوق خق مردم براش مهم نیست .انها خودشون حتی از مردمی هم که معتقد این نظامند جدا میداند.واقعا نمیدانیم عاقبت این کشور چی بشه بااین برنامه های اینها.
ناشناس۲۸۹۰۴۲۶۲۲:۴۷:۱۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
استاد بزرگوار جناب آقای دکتر توکلی ، چرا .... تاکنون مطمئن نشده اید که در بین مسئولان هیچ چشم و گوشی برای خواندن نامه هایتان و شنیدن سخنانتان وجود نداشته و ندارد و قطعا نخواهد داشت (( لطفا بیشتر از این به فکر سلامتی خودتان باشید ، خدا نگهدارتان باشد )) .
محمدباقر۲۸۹۰۴۲۷۲۲:۴۸:۱۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
این که همگان فریاد می‌زنند این کار اشتباه بزرگی هست و نباید به این روش انجام شود و در مجلس پیش برود و سازوکارهایی که قانون تعین گرده پیش برود و از نخبگان بهره گیری شود از آنجا که سران قوا گوشی به این حرفها ندارند و کار خودشان انجام می‌دهند گویی تافته جدا بافته هستند امیدوارم حداقل به این نامه دلسوزانه توجه شود
ناشناس۲۸۹۰۴۳۷۲۳:۰۳:۴۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
چه کسانی توانایی خرید دارایی های دولت را دارند همان کسانی که ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی را تصرف کرده اند بجای واگذاری اموال دولت ثروت های حرام و نامشروع را طبق مصوبه که به قانون از کجا آورده ای شهرت یافته است عمل کنید
ناشناس۲۸۹۰۴۳۹۲۳:۰۵:۴۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
دکتر توکلی موضع صریح خودشان را در مورد مدیران شبکه بانکی و زیاده خوری آنان بیان بفرمایند
ناشناس۲۸۹۰۴۴۴۲۳:۱۲:۳۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
احسنت به شما نکاتی دیگر به ذهن حقیر میرسد اول اگر قوه قضائیه مستقل است پس باید استقلالش همه جانبه باشد سپس قوه ی مقننه چون شورایی هست نمی تواند رئیس داشته باشد و ریاست مجلس کارش نظرات و تنطیم جلسات وحضور و غیاب نمایندگان و امثالهم است ورئیس جمهور باید از مجلس نمایندگان اجازه بگیرد در هر صورت این شورای 3 نفره اصل کارشان در این موضوع خلاف شرع و عرف است واگر قانونی باشد این از ایرادات و ضعف های قانون اساسی هست ودر نظام اسلامی اگر مسائل شرعی در محتوای قانون ساری وجاری نباشد آن قانون کان لم یکن تلقی می‌شود
ناشناس۲۸۹۰۵۱۱۰۰:۲۱:۰۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
حادثه بنزینی سال ۹۸ هم علتش آن بود که مجلس به حساب نیامد اگر تصمیم در مجلس اخذ میشد شاهد آن همه خسارات مالی و جانی بنزینی سال ۹۸ نبودیم
ناشناس۲۸۹۰۴۵۶۲۳:۲۴:۱۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
با نام خدا، متأسفانه دارای های این کشور در هر برهه ای در معرض فروش قرار می گیرد، و سرمایه‌گذاری اقتصادی مقبول، و اورده ای ندارد، جزء مصارف، اخر چی اینا هم تمام می شود.
ناشناس۲۸۹۰۴۷۰۲۳:۴۴:۴۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
1حسنت.:علاج واقعه باید قبل از وقوع باشد
سوادکوهی۲۸۹۰۴۷۳۲۳:۴۷:۱۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
درود بر شرفت
مجید۲۸۹۰۴۹۳۰۰:۰۹:۴۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
با سلام به نظر من کلیات حرف دکتر درسته ولی جزییات زیادی لازمه تا بتوان این مصوبه را نقد کرد. در یک مقاله کوتاه نمیتوان همه ابعاد آن را بررسی کرد. خواهش میکنم یک برنامه بحث ویدئویی تهیه کرده و با کارشناسان بیشتری این موضوع مورد مداقه قرار بگیره. در غیر اینصورت ‌به نظرم اگر فقط به این نامه اکتفا شود چیزی جز یک شو نخواهد بود. نقد دلسوزانه میبایست بسیار مبسوط تر صورت گیرد. کلیات این مقاله فقط اشاراتی مبهم بود. خواهش میکنم تشریح و پیگیری بیشتری صورت گیرد
ناشناس۲۸۹۰۵۰۶۰۰:۱۷:۱۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
مسولین کشوری، دیگر گوش شنوایی ندارند.
ناشناس۲۸۹۰۵۲۲۰۰:۲۷:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
در ابتداء شفای عاجل جناب آقای دکتر توکلی را عاجزانه از خداوند متعال خواهانم و در ادامه می گویم ملت ایران برای بهبود وضعیت مملکت (( فقط فقط فقط ...... می توانند به خداوند متعال امیدوارم باشند و نه بندگان خدا )) !
ناشناس۲۸۹۰۵۵۳۰۰:۵۳:۴۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
ای کاش آقای توکلی ریس جمهور بود الان وضعیت کشوربهتربود سیاستمداری فهیم بزرگ که بنده ایشان درک میکنم فردی دلسوز باتقوا
محسن صانعیفر۲۸۹۰۵۹۰۰۱:۳۱:۲۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
اقای توکلی بنویسد باچه کسانی مشو رت کرده ونظرانها چیست
احمد۲۸۹۰۶۲۲۰۲:۳۸:۵۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
چوب حراج به اموال مردم میزنند،در خصوصی سازی گذشته تاچه وموفق بودیدوثروت ملی ازبین چه کسانی وباچه تعهد
ناشناس۲۸۹۰۶۲۹۰۲:۵۴:۰۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
نکته بسیار جالب این است که بدون تردید کل در آمدی که از این مصوبه بدست خواهد آمد حتی قسمتی از خسارت قرارداد کرسنت را هم تامین نخواهد کرد 《 خسارت پیش بینی شده ۱۲.۴ میلیارد دلار که با نرخ دلار ۴۳۰۰۰ تومانی می شود ۵۳۳/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ پانصدو سی و سه هزار و دویست میلیارد تومان 》 اما با این وجود باز هم حاضر نیستند به پرونده امضاء گنندکان این قرارداد که آقای زنگنه و یارانش می باشند رسیدگی کنند چون فروش اموال مملکت و ملت خیلی راحت تر از رسیدگی به پرونده کرسنت است .
میر یزدی۲۸۹۰۷۰۸۰۶:۵۳:۳۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
این آقایی که بر جایگاه ریاست مجلس تکیه زده و هر از گاهی شعار حکمرانی جدید میدهد چطور به خود اجازه داده امضا کند
ناشناس۲۸۹۰۷۲۵۰۷:۲۲:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
این نشان میدهد که میخواهند راه فساد بازباشد،شبیه خصوصی که هدف، تصرف اموال ملت بود و تراشیدن دشمن برای اسلام.
رضا۲۸۹۰۷۳۰۰۷:۳۵:۲۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
با این مصوبه سران قوا تغییرات در قانون اساسی ضرورتی اجتناب ناپذیر گردیده است.
حقشناس۲۸۹۰۷۵۰۰۸:۰۱:۵۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
هدف از تصویب این برنامه و تمام پنهان کاری های ان به خاطر هزینه کرد درآمد های حاصله آن است .
ناشناس۲۸۹۰۷۵۵۰۸:۰۵:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
اول بفرمایید خصوصی سازی را دیدیم که به چه شکل چوب حراج زدن کارخانه ها و تاثیری هم نداشت اگر کل ایران را هم بفروشید تاثیری در حال ملت نخواهد داشت .
امین۲۸۹۰۸۴۲۰۹:۰۹:۱۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
تمام دلسوزان و تمام کارشناسان مدتهاست میگویند این روش حکمرانی اشتباه است.ما به هیچ مقصدی نخواهیم رسید اما یه عده ای هنوز میگویند همین خوبه.
.۲۸۹۰۸۷۹۰۹:۳۰:۵۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
بلاخره این سرمایه هم تمام می شود بعدش چی؟
ناشناس۲۸۹۰۹۰۷۰۹:۵۰:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
مولد سازی کار ساز نیست ،باید ارگانها ونهادها دست از اقتصاد وبنگاه داری .وبانک داری بردارند ،هر بدبختی است زیر سر آنهاست
سعید۲۸۹۰۹۱۹۰۹:۵۸:۳۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
خیلی خوشحالم که شخصی مثل آقای توکلی که وضعیت جسمانی مناسبی هم ندارند، همچنان با قدرت و با روحیه ای مشابه با اول انقلاب، در برابر فساد و دور زدن قانون و نادیده گرفتن قانون اساسی و میثاق ملی، اینچنین پیگیر و جدی هستند. خدا حفظ کنه ایشان را و توفیقی بدهد که بقیه مسئولین کشور هم روش و منش ایشان را در پی بگیرند. سران قوا هرچند نیت خوبی دارند، اما اگر این مصوبه ایشان در مقام اجرا به کوچکترین مورد فسادی آلوده شود، دیگر جمهوری اسلامی و بخصوص قوه قضاییه آن، کل صلاحیت خود را در مبارزه با فساد از دست خواهد داد و به اصطلاح دیگر کسی برای شعار مبارزه با فساد، تره هم خورد نمیکند.
ناشناس۲۸۹۰۹۸۱۱۰:۳۸:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
اقای توکلی لطفا موضع خود را در مورد سربازی اجباری و 4 میلیون مشمول غایب که از همه خدمات اولیه زندگی محروم شده اند اعلام کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین