بیانیه اعتراضی رتبه های برتر کنکور درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

گروه اجتماعی الف،   4010411068 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

جمعی از رتبه های برتر کنکور سراسری طی بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند.  

بیانیه اعتراضی رتبه های برتر کنکور درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

در این بیانیه معترضین خواستار پاسخگویی و شفاف‌سازی مسئولین نسبت به ایرادات وارده به مصوبة فوق  و در نهایت لغو سریع آن شدند. 
به گزارش الف در این بیانیه آمده است:


بر فراز آشفتگی‌ها و سختی‌های فراوان در دوران حساس کنونی وطن نشسته‌ایم و به حکم وظیفه اما در حد توان همراه و هم‌صدای امیدهای پرشوری هستیم که برای آبادی و فردای روشن و مترقی آن بال می‌گشایند. ما جمعی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری در جهت حفظ روحیة مطالبه‌گری و همراهی با حقیقت، به بهانة رخدادهای دردناک آموزشی اخیر دست به نامه‌ گشوده‌ایم تا به خود یادآور شویم در تمام طول تاریخ آنچه سرنوشت نهایی جوامع را رقم زده، اراده و میزان آگاهی مردمان از وقوف به حق خود بوده است. در حالی که هر یک در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر کشور در حال تحصیل و ایفای نقش خود در حیات علمی و فرهنگی میهنمان هستیم، می‌خواهیم صدای هزاران دانش‌آموزی باشیم که این روزها در اثر دخالت‌ها و تصمیمات نابجای برخی صاحب منصبان بیش از پیش دلواپس آیندة خود و میهن هستند. از آنجا که تبعیت از دانش و خرد و تعالی فرهنگی وطن را هدف راه خود قرار داده‌ایم در تلاشیم تا همواره در مسیر تغییرات سازنده و متعالی گام برداریم. ما غم داریم و معترضیم اگر قرار باشد عده‌ای با تصویب قوانین بد و غیرکارشناسانه باعث شوند نخبگان کم‌نظیر مناطق محروم ایران از آرزوهای زیبای خود دست بکشند. ما آن‌ها را در ذهن داریم، آن‌ها و نگاه‌های درخشانشان را، که باید بیش از هر چیز پاس بداریم تا به واسطة یأس و انزوا، فروغ خود را نبازند.

در راستای وظیفه و به حکم عشق به وطن لازم می‌دانیم ایرادات وارد بر مصوبة کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحیة اخیر  آن را به همگان یادآور شویم:


1)    سوابق تحصیلی دانش‌آموزان قادر به تفکیک و رتبه‌بندی مناسب آنها  نیست؛
بطور کلی در جوامع مختلف، انگیزه‌های ورود به آموزش عالی با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی متفاوت است. بر همین اساس شیوه‌های مختلف پذیرش دانشجو در دنیا را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: 
الف) پذیرش بدون قید و شرط (تمایلی)
ب) پذیرش بر اساس کسب حداقل نمرة تعیین شده (حدنصابی)
ج) پذیرش رقابتی (بر اساس رتبه و ظرفیت پذیرش)
ماهیت سوابق تحصیلی آموزش و پرورش به گونه‌ای است که تنها صلاحیت یا عدم صلاحیت دانش‌آموز برای ورود به مقطع تحصیلی بالاتر را نشان می‌دهد و نوعی کسب حداقل نمرة تعیین شده محسوب می شود. حال آنکه مشکل اساسی و مورد بحث ما رقابت صدها هزار نفر برای تصاحب ظرفیت محدود رشته‌های خاص دانشگاهی است. بنابر اعلام رسمی سازمان سنجش آموزش کشور رقابت شکل گرفته در کنکور سراسری تنها برای پذیرش در 15% از رشته‌های دانشگاهی مطرح است و در 85% رشته‌های دانشگاهی، پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانش‌آموز انجام می‌شود. بنابر اعلام رسمی سازمان سنجش آموزش کشور هر ساله در هرکدام از گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری حدود چند ده هزار نفر دارای معدل (میانگین سوابق تحصیلی) 20 هستتند و امری کاملا بدیهی و آشکار است که سوابق تحصیلی نه بخاطر ایرادی خاص بلکه بر اساس ذات و ماهیت خود، در تفکیک و رتبه‌بندی متقاضیان رشته‌های خاص دانشگاهی ناتوان است.

2)    تجمیع خطی تراز سوابق تحصیلی و تراز آزمون کنکور سراسری با هدف محاسبة تراز کل و رتبه‌بندی علمی دواطلبان، دارای ایرادات ریاضی و آماری غیرقابل حل است؛
اصولا ترازبندی نتایج یک آزمون با هدف ارزش‌گذاری نتایج خام و همچنین گسترش بازة رتبه‌بندی داوطلبان انجام می‌شود. در این بحث، پارامترهای آماری همچون تعداد شرکت‌کنندگان، بازة ممکن داده‌های خام، میانگین نتایج خام داوطلبان، انحراف معیار آنها و ضرایب دشواری سوالات دخیل هستند. تفاوت تعداد داوطلبان، تفاوت سطح دشواری سوالات، تفاوت ماهیت سوالات و بازة نمرات خام در آزمون سراسری و سوابق تحصیلی باعث می‌شود که ارزش‌گذاری نهایی حاصل از تجمیع دو نوع تراز ناهمگون خدشة جدی بر صحت علمی و اعتباربخشی آن وارد کند. به عنوان مثال:
الف) در صورت کسب نمرات خام یکسان در آزمون کنکور سراسری، در هرحالت تراز نهایی داوطلبی با معدل 20 از داوطلبی که سوابق تحصیلی غیرمرتبط به گروه آزمایشی دارد (مثلا دارای معدل 10)، کمتر خواهد بود.
ب) سوابق تحصیلی برای هچ داوطلبی (حتی با معدل 20) که نمرة تراز بیشتر از 11000 در کنکور سراسری کسب کند، تاثیر مثبت و مفید نخواهد داشت.
ج) کاهش تراز سوابق تحصیلی به ازای کاهش هر یک نمره در درس‌‌های مختلف چیزی حدود 1000 نمرة تراز است که عملا جبران آن از طریق کسب درصدهای خام کنکور سراسری غیر ممکن خواهد بود.

3)     وزارت آموزش و پرورش زیرساخت‌ها و توان لازم برای تامین امنیت برگزاری امتحانات نهایی را دارا نیست؛
برکسی پوشیده نیست که آزمون کنکور سراسری سرنوشت‌سازترین و حساس‌ترین آزمون کشوری است که تامین امنیت برگزاری آن (شامل مراحل طرح سوال، نگهداری، چاپ و جلسة آزمون) نیازمند همکاری‌ نهادهای مختلف امنیتی کشور است. سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه به ویژه در چندسال اخیر کارنامه قابل قبولی داشته و تجربیات بسیار ارزشمندی نیز در این زمینه کسب کرده است. اما نقطه ضعف‌های زیادی را می‌توان بر سر راه برقراری عدالت در برگزاری امتحانات نهایی بر شمرد. بدون هیچ اغراق و تنها با یک پایش میدانی مشخص می‌شود که سوالات امتحانات نهایی به سادگی قبل از جلسة آزمون لو می‌روند و در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند. حتی طبق شهادت خود دانش‌آموزان، در بیشتر حوزه‌های امتحانی جدیت لازم در برقراری امنیت جلسة آزمون وجود ندارد و در سطحی گسترده پدیدة شوم تقلب رواج دارد. حال آنکه سخت‌گیری‌های به حق سازمان سنجش در حوزه‌های برگزاری آزمون کنکوری سراسری بر هیچ شخص منصفی پوشیده نیست. لازم به ذکر است ضمن باور به این که با توجه به پیشرفت‌ فناوری‌های نوین همواره راه‌های مختلفی برای تقویت هرچه بیشتر امنیت برگزاری آزمون کنکور سراسری وجود دارد، به عنوان افراد آگاه به موضوع، احساس می‌کنیم دستانی ناپاک پشت پرده سعی در خدشه‌دار کردن امنیت برقرار در آزمون کنکور سراسری را دارند که مقابله با این خدعة شوم هوشمندی و ذکاوت نهادهای مرتبط را طلب می‌کند. از جمله نقطه ضعف‌های غیرقابل حل دیگر می‌توان به مقولة سیاست‌های طراحی و تصحیح نتایج امتحانات نهایی اشاره کرد؛ عدم شناسایی طراحان سوالات کنکور سراسری و تصحیح تقریبا بدون اشتباه پاسخبرگ‌ها از نقطه قوت‌های این آزمون است. حال آنکه بعضی ازطراحان سوالات امتحانات نهایی کاملا شناخته شده هستند و ازطرفی دیگر در تصحیح امتحانات نهایی چالش‌هایی تقریبا اجتناب ناپذیری وجود دارد که به هیچ عنوان در این مصوبه مورد توجه قرار نگرفته است.


4)    بنابر اصول مطرح شده در کتاب‌های مرجع سنجش و ارزشیابی آموزشی و نیز مقالات علمی این حوزه، بیشتر سؤالات امتحانات نهایی حافظه محور هستند، حال آنکه پاسخگویی به سوالات مفهومی کنکور سراسری علاوه بر تسلط کامل بر متن کتاب‌های درسی نیازمند تسلط بر سطوح بالاتر یادگیری است.
سؤالات کنکورهای سراسری با وجود این‌که در قالب تست طراحی می‌شوند اما غنای مفهومی و تحلیلی بسیاری دارند و سطوح مختلف یادگیری (دانشی، مفهومی، ترکیبی، تحلیلی و ...) دانش‌آموزان را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهند. برای مثال در درس ادبیات کنکور سراسری طراحان با مطرح کردن متن‌های جدید و مبتکرانه همواره نشان داده‌اند که دانش‌آموز تنها با حفظ کردن معانی بیت‌های کتاب درسی راه به جایی نمی‌برد و بایستی به‌طور کلی درک ادبی و مفهومی خود از متون را تقویت کنند و سوالات این درس بالاترین سطوح یادگیری را هدف قرار می‌دهند. در درس‌هایی نظیر دین و زندگی، زیست‌شناسی و فلسفه نیز برخلاف آنچه خائنان به وطن در رسانة ملی به عنوان "تدریس کنکوری" به مردم القا کردند، سؤالات کنکور سراسری با حفظ کردن و استفاده از کلیدواژه‌ها و سطحی‌نگری حل نمی‌شوند، بلکه دانش‌آموزان باید درکی عمیق و مفهومی از متن کتاب درسی داشته باشند تا بتوانند در یک زمان محدود پاسخ صحیح سوالات را بیابند. این ادعا به هیچ عنوان لزوم بهینه شدن تست‌های کنکور را نفی‌ نمی‌کند و همچنین نافی این موضوع نیست که اصول آزمون‌سازی حکم می‌کند که در هر آزمون تعدادی از سوالات از سطح دشواری کمتری برخوردار باشند تا فرایند سنجش و تفکیک طیف وسیع شرکت کنندگان در آزمون به نحوی صحیح و علمی صورت گیرد. این در حالی است که پاسخگویی به سؤالات امتحانات نهایی وابسته به پایین‌ترین سطح یادگیری بوده و بیشتر سوالات سطح دانش و حافظه محور دانش‌آموز را مورد سنجش قرار می‌دهند. به عنوان مثال بیش از 19 نمره از 20 نمرة امتحان نهایی زیست‌شناسی سال 1400 با حفظ بودن متن کتاب درسی قابل پاسخگویی بوده است. لازم به ذکر است که بدیهی بودن این موضوع مهم مورد تایید آمار و ارقام رسمی سازمان سنجش آموزش کشور است، به نحوی که تعداد دانش‌آموزان با معدل 20 چند ده هزار نفر و داوطلبانی که قادر به پاسخگویی به بیش از 70% سوالات کنکور سراسری هستند به چند صد نفر بیشتر نمی‌رسد. 
مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان داد که مدافعان آن درک و آگاهی لازم و کافی را از سطح سؤالات کنکور ندارند. مدافعان این مصوبه غیرکارشناسانه با مطرح کردن یک سری حرف‌های کلیشه‌ای و عوامفریبانه راجع به تست و تکنیک‌های کنکوری نشان داده‌اند که اطلاعات و اشراف آن‌ها دربارة پارامترهای دخیل در امر آزمون‌سازی، و حتی فرایند سنجش و پذیرش بیش‌تر تحت تأثیر یک سری تبلیغات زرد و توخالی مؤسسات کلاهبردار در بازار کنکور است و اطلاع کافی و دقیق برای تصمیم‌گیری‌های خردمندانه در این زمینه را دارا نیستند. ما رتبه‌های برتر کنکور سراسری که پر بازده‌ترین سال‌های زندگیمان را صرف موفقیت در آزمون کنکور سراسری کرده‌ایم، یک بار برای همیشه گواهی می‌دهیم که موفقیت در کنکور هیچ راه میانبر و ظاهربینانه‌ای ندارد و برای پاسخ‌گویی به تست‌های آن باید با یک غنای مفهومی بر عمق متن کتب درسی مسلط بود.

5)    حذف درس‌های فرهنگساز از کنکور سراسری باعث تضعیف آن‌ها و منجر به کاهش توانایی علمی و پژوهشی دانشجویان و بحران فرهنگی در نسل‌های آینده خواهد شد.
بر هیچ شخص آگاهی در فضای آموزشی پوشیده نیست که مبرم‌ترین نیاز میهن ما ارج نهادن به علوم انسانی است که تعالی فرهنگی آن را رقم خواهند زد. شوربختانه شرایط نامناسب اقتصادی که پیش از این باعث هجوم داوطلبان به سوی رشته‌های خاص در گروه پزشکی و مهندسی شده بود، خود تا حد بسیاری منجر به تضعیف دانش و سواد علوم انسانی و اجتماعی در نسل‌های جدید شده است؛ به نوعی که ما در هم‌‌نسلان خود حتی در فضای دانشگاهی مسئولیت‌پذیری کمتری نسبت به مسائل اجتماعی و همت آن‌ها برای خدمت به میهن و حل بحران‌های آن می‌بینیم. نسل جدید با تضعیف دروس فرهنگساز در حال دوری از آرمان‌ها و ارزش‌های فرهنگی میهن ما هستند و متأسفانه تأثیرات ناراحت‌کنندة آن را در مهاجرت فزایندة نخبگان به کشورهای غربی و احساس خودکم‌بینی و ناامیدی نسبت به دستاوردهای ملی خود در مقابل کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌بینیم. در این شرایط حساس هر ذهن آگاهی تصدیق می‌کند که باید برای احیای جایگاه واقعی و تاثیرگذار درس‌های فرهنگ‌ساز از جان مایه گذاشته شود، اما جای بسی تاسف است که مصوبة اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کمر همت بر حذف آنها از اصلی‌ترین آزمون کشور بسته است. این مصوبه حتی از نگاهی فایده‌گرایانه نیز چندان خردمندانه به نظر نمی‌رسد. درس‌هایی نظیر زبان و ادبیات فارسی (که اصلی‌ترین درسی است که با هوش کلامی داوطلبان ارتباط دارد) و زبان انگلیسی (که زبان رایج پژوهش و توسعة دانش در دنیای امروز است) از مهم‌ترین بنیان‌های پیشرفت علمی دانشجویان ما و سطح علمی کشور هستند.  زبان فارسی برای ارائه مطالب علمی نوین در گفتمان دانشگاهی میهنمان و زبان انگلیسی برای پژوهش‌های دانشگاهی و ارتباط و تعامل با مجامع علمی و آشنایی با جدید‌ترین دستاوردهای دیگر کشورها درس‌هایی بسیار حیاتی هستند. این مصوبه با تضعیف و حذف این درس‌های فرهنگساز در آزمون سراسری آن‌ها را تبدیل به یک سری درس فرعی در نظام آموزشی می‌کند که صرفاً حفظ کردن و آماده شدن برای گذر از امتحانات سطحی و حافظه‌محور مدرسه در نهایت تنها انگیزة‌ احتمالی است که دانش‌آموزان را به سمت آن‌ها می‌کشاند. در حالی که نسل جدید با توسعه تکنولوژی و رسانه‌های جمعی از فرهنگ و زبان خود روزبه‌روز فاصله می‌گیرند، وای به روزی که تمام آنچه از ادبیات فارسی یا درس معارف یاد می‌گیرند حفظ کردن معنای یک سری بیت‌ها و آیات برگزیده و کنار گذاشتن آن‌ها باشد!


6)     این مصوبه نه تنها بازار کنکور را تضعیف نمی‌کند، بلکه با ایجاد فشار مالی سنگین بر طبقة مستضعف جهت تهیة سوابق تحصیلی جدید یا تکمیل و ترمیم آن، باعث افزایش شکاف طبقاتی و مضاعف‌شدن گردش مالی مدارس غیر انتفاعی و نشرهای آموزشی خواهد شد.
با توجه به ایرادات ریاضی و آماری که در رابطه با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی ذکر شد، می‌توان نتیجه گرفت که این مصوبه نه تنها فشار و بار مالی آزمون سراسری را برای داوطلبان کاهش نمی‌‌دهد، بلکه باعث ایجاد رقابت مازاد بسیار سنگین و استرس‌آور بین همة دانش‌آموزان برای کسب نمره در امتحانات نهایی خواهد شد. 
مشکلات ریاضی و آماری این موضوع در سطحی است که اگر دانش‌آموز موفق به کسب نمرة 20  در تمام درس‌ها نشود، تقریبا هیچ امیدی برای قبولی در رشته‌های برتر حتی با کسب درصدهای معقول و مناسب در کنکور سراسری نخواهد داشت. مدافعان این مصوبه برای رفع این مورد هیچ راه‌حل و اقدامی نیندیشیده‌اند جز اینکه اعلام می‌کنند دانش‌آموزان می‌توانند با پرداخت هزینه، 10 بار برای ترمیم سوابق تحصیلی خود اقدام کنند. در حالی که بسیار بسیار بدیهی می‌نماید، چگونه می‌توان نسبت به ابعاد بزرگ این فاجعه برای طبقة مستضعف بی‌توجه بود؟ چگونه انتظار می‌رود مستضعفان و دانش‌آموزانی که شرایط مالی چندان مساعدی ندارند بتوانند بارها برای اینکه در نهایت نمرة 20 کسب شود پول ترمیم سوابق تحصیلی پرداخت کنند، یا بتوانند در بازار داغی که این مصوبه به موازات بازار هزار و یک رنگ کنکور برای کتاب‌ها و کلاس‌های کسب نمرة 20 در امتحانات ایجاد می‌کند دوام بیاورند؟ بسیار بدیهی و روشن است که این مصوبه در راستای افزایش شکاف طبقاتی و ناامیدی طبقات محروم در پذیرش رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر است. کنکور سال‌ها جزو معدود راه‌هایی بود که نخبگان و دانش‌آموزان مستعد در مناطق محروم بتوانند تغییری در زندگی خود وخانواده‌شان ایجاد کنند. ناکارآمدی نظام آموزشی دولتی، شرایط نابسامان اقتصادی و تورم روزافزون، که باعث افزایش سرسام‌آور هزینه‌های لازم برای آمادگی سرنوشت‌سازترین آزمون کشور شده است خود بیش از پیش توازن بین فرصت‌ها را بر هم زده است. حال این مصوبة ناعادلانه تیر خلاصی خواهد بود بر جان‌های آزاده و برابری‌خواه. آیا قرار است ما که برای میهنمان کرامت انسانی و عدالت و برابری فرصت‌های اجتماعی را خواستار بوده‌ایم، راه کشورهای سرمایه‌داری و غربی را در پولی کردن همه چیز در پیش بگیریم؟!

سخن نهایی؛
تصمیم‌گیری، تصویب هرگونه قانون، ابلاغ و اجرای آن دربارة نحوه سنجش و پذیرش دانشجو که از خطیرترین مراحل روند تحصیلی آنان است نیازمند دقت و تامل کارشناسانه است. شتابزدگی و عدم دقت‌نظر در این زمینه آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر در پی خواهد داشت. با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و با استناد به دلایل ارائه شده، خواستاریم که مسئولین نسبت به پاسخگویی و شفاف‌سازی ایرادات وارد به این مصوبة غیرکارشناسانه و به طریق اولی به لغو هرچه زودتر آن اقدام نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۶۸۲۶۷۱۳:۱۳:۱۹ ۱۴۰۱/۴/۱۱
ورود به دانشگاه برای افراد بسیار باهوش و با استعداد، شانس آنها را برای مهاجرت از کشور بالا می برد. ورود به دانشگاه برای افراد سهمیه ای و کم سواد هم تنها عاملی برای گرفتن لقب دکتر و مهندس است تااز نردبان خودی ها بالا روند. ورود برای بقیه افراد هم فقط هدر دادن زمان و مال است.
جواد2۲۵۶۹۰۴۲۲۰:۵۸:۳۸ ۱۴۰۱/۴/۱۱
بابا ول کنید 12 تا کتاب برای کنکور کم شده کار بچه ها راحت شده چرا ایراد می گیرید. کسی که الان در شرایط نا برابر آموزشی قرار دارد، بعدا هم قرار دارد.
ناشناس۲۵۶۹۱۲۷۲۲:۰۲:۳۷ ۱۴۰۱/۴/۱۱
گل گفتی دمت گرم
جواد۲۵۶۸۲۸۳۱۳:۲۳:۳۰ ۱۴۰۱/۴/۱۱
با سلام متاسفانه قشر عظیمی از مردم در خواب به سر می برند و با این مصوبه تیر خلاص به فرزندان این مملکت شلیک شده است . کنکور با شرایط فعلی تنها امید فرزندان این مملکت بود که آن را هم زدند و ترکاندند . هر چند ایرادات فراوانی به سهمیه های آنچنانی وارد است ولی این مصوبه آن کور سوی امید را هم از بین برد. خداوند آخر و عاقبت همه مان را به خیر کند . اگر این مصوبه نتیجه کار کارشناسی و کار چندین هزار ساعته کارشناسان هست باید به حال این کارشناسان گریه کرد که نتوانسته اند واقعیتهای موجود را ببینند و رای مثبت به موضوعی داده اند که نتیجه آن چیزی جز نابودی آینده فرزندان با استعداد این مملکت نخواهد بود.
ناشناس۲۵۶۸۲۹۱۱۳:۲۷:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۱۱
خخخ کنکور تمام شد و به تاریخ پیوست
ناشناس۲۵۶۸۴۵۷۱۴:۴۴:۰۳ ۱۴۰۱/۴/۱۱
کنکور تمام نشد و به تاریخ نپیوست. این عدالت بود که تمام شد و به تاریخ پیوست. شما هم خوشحال نباش. فردا شاید بیست سال دیگه گیر یکی از همین پزشک‌هایی افتادی که با رانت پزشک‌ شده‌اند.
ناشناس۲۵۶۹۴۸۲۰۹:۰۰:۲۳ ۱۴۰۱/۴/۱۲
مگر الان نیست کافی است بچه ات را دو ترم بفرستی خارج درس بخواند بعد می توانی توی هر دانشگاهی در ایران پولی ادامه تحصیل دهد و پزشک شود و یاکافی خودت در کشورهای خارجی به عنوان مامور و یا کارمند سفارت باشی بچه ات بدون کنکور در پردیس قبول می شود. پول داشته باش نه خودت غم داشته باش نه بچه ات همه جا جایت هست.
ناشناس۲۵۶۸۴۹۱۱۴:۵۹:۳۰ ۱۴۰۱/۴/۱۱
سالها بی عدالتی در ورود به دانشگاه ها با امتیازات و سهمیه های بیشمار این بلا ها رو سر کشور آورده مسئولانی که ناکارآمدند !
ناشناس۲۵۶۸۳۲۵۱۳:۴۵:۰۲ ۱۴۰۱/۴/۱۱
《 خودی و غیر خودی کردن ملت 》که ریشه در تبعیض میان مردم دارد آشکارترین ظلم در این چند دهه به ایرانیان بوده و هست و تا این تبعیض برقرار باشد هیچ صدای حقیق طلبی شنیده نشده و نخواهد شد .
ناشناس۲۵۶۸۳۳۲۱۳:۴۷:۴۲ ۱۴۰۱/۴/۱۱
آقایان سال های سال است که هیچ گوشی برای شنیدن حرف حق نداشته و ندارند پس عزیزان رتبه برتری کنکور خودتان را خسته نکنید .
ناشناس۲۵۶۸۳۶۸۱۴:۰۲:۲۷ ۱۴۰۱/۴/۱۱
من هم با اصل حرف اینها در شرایط حال موافق هستم ولی کلا باید به شکلی باشد که راحت بشود وارد دانشگاه شد ولی خروجی دانشگاه سخت باشد ضمنا با این جمله کاملا مخالف هستم "سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه به ویژه در چندسال اخیر کارنامه قابل قبولی داشته" برعکس اصلا قابل قبول نبوده و پرونده های این سازمان گواه این نکته هست
ناشناس۲۵۶۸۳۷۰۱۴:۰۳:۴۶ ۱۴۰۱/۴/۱۱
سازمان سنجش و کنکور عمر ما را به فنا داد حالا مشخص شده که چه افتضاحاتی به بار آورده
ناشناس۲۵۶۸۴۰۲۱۴:۱۸:۱۱ ۱۴۰۱/۴/۱۱
این متن طولانی و پر از نکات آماری و تخصصی رو رتبه های برتر کنکور نوشتن یا به اسم اونها نوشته شده. رتبه های برتر که قبول شدن رفتن دیگه نحوه برگزاری در آزمون های بعد که دغدغه و مساله اونها نیست. لطفا اگه کسی، کارشناسی، موسسه ای یا هر شخصیت حقیقی و حقوقی ایرادی داره به اسم خودش منتشر کنه از داوطلبا مایه نذاره!
ايراني۲۵۶۸۴۴۲۱۴:۳۶:۱۵ ۱۴۰۱/۴/۱۱
اینارو واسه کی نوشتن ؟ اونایی که توی شوران
ناشناس۲۵۶۹۸۷۸۱۳:۰۷:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۱۲
همونایی که راحت بچه هاشون از دامپزشکی تغییر رشته می دن به پزشکی تو دانشگاه های درجه یک
ناشناس۲۵۶۸۴۴۳۱۴:۳۶:۲۷ ۱۴۰۱/۴/۱۱
نکات ذکر شده کاملا صحیح هستند و خواهشمندیم مسوولان کشور نسنجیده استعداد کشی نکنند.
حمید۲۵۶۸۴۵۴۱۴:۴۲:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۱۱
این مصوبه ناعادلانه شورا، فاتحه عدالت آموزشی را خواهد خواند
ناشناس۲۵۶۸۶۲۸۱۶:۰۷:۴۹ ۱۴۰۱/۴/۱۱
سالهای سال است که فاتحه ( عدالت ) در تمام امور مملکت و ملت خوانده شده و 《 عدالت آموزشی 》هم از اولین موارد است .
ناشناس۲۵۶۸۴۵۶۱۴:۴۳:۴۶ ۱۴۰۱/۴/۱۱
خیلی خیلی ممنون از لطفتون:) حق حق حق#
ناشناس۲۵۶۸۴۸۴۱۴:۵۶:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۱۱
الان ماهایی که معدلمون پایینه باید کلا از آرزوهامون دست بکشیم؟
ناشناس۲۵۶۹۰۱۱۲۰:۳۶:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۱۱
کسی اینو گفته ؟ این دقیقا لفظ کسی هست که متاسفانه در دام حرف های کذب مافیای کنکور افتاده دوست عزیز
ناشناس۲۵۶۸۵۰۷۱۵:۰۸:۵۶ ۱۴۰۱/۴/۱۱
نون اینا آجر شده و اعتراض به این مسئله دارن‌.
شیخ حسنعلی سبد سبد گل یاس۲۵۶۸۵۲۰۱۵:۱۴:۵۲ ۱۴۰۱/۴/۱۱
دولت و مردم سالانه چندین هزار میلیارد تومان برای کنکور هزینه می کنند اگر این پول ها صرف زیر بنای آموزش عالی و گسترش ظرفیت های آموزشی شده بود دیگر نیازی به کنکور و افسردگی بسیار زیاد برای این همه دانش آموز نبود
ناشناس۲۵۶۸۵۲۷۱۵:۱۸:۴۴ ۱۴۰۱/۴/۱۱
یکی از معضلات بسیار بزرگ آموزش عالی این است که اگر دانش آموزشی در رشته ای پذیرفته شد و پس از مدتی تحصیل دید علاقه ای به آن رشته ندارد برای یکسال از کنکور دادن محروم میشود و به نوعی این مسله باعث‌زجر روحی دانشجو میشود و اجباری واقعا دردناک برای خانواده ها از مسولان آموزش عالی درخواست میشود فکری عاجل برای این قانون بسیار مزخرف بنمایند
ناشناس۲۵۶۸۵۸۹۱۵:۴۹:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۱۱
نظراتشون کاملا درسته کاش مسئولین توجه کنند
امیر۲۵۶۸۵۹۷۱۵:۵۲:۳۱ ۱۴۰۱/۴/۱۱
این نوشته موسسات کنکوریه که نونشون آجر شده نه رتبه های برتر
علی۲۵۶۸۶۹۳۱۶:۴۵:۰۰ ۱۴۰۱/۴/۱۱
این مصوبه شورا خلاف عدالت و با قانون گریزی تصویب شده و باید لغو شود. به خدا ما محرومیم، ما رو این وسط له نکنید.
ناشناس۲۵۶۸۷۴۲۱۷:۲۹:۱۹ ۱۴۰۱/۴/۱۱
احتمالا این متن رو صاحبان آموزشگاههای کنکور نوشته اند که تجارت دهها هزار میلیاردی شون به خطر افتاده
رها۲۵۶۸۷۶۵۱۷:۴۵:۰۰ ۱۴۰۱/۴/۱۱
خواهش میکنیم طرح لغو بشههه
سهیل۲۵۶۸۷۸۲۱۷:۵۲:۲۶ ۱۴۰۱/۴/۱۱
وقتی کنکور یک مرحله ای سوالات لو می روند تکلیف امتحانات اموزش و پرورش برای سوابق تحصیلی روش است
ناشناس۲۵۶۸۷۹۳۱۸:۰۰:۰۷ ۱۴۰۱/۴/۱۱
به نطر من همه باید حق تحصیل در دانشگاه را داشته باشند و این کنکور ناعادلانه است چون عده ای تقلب می کنند و عده ای که سرمایه دار هستند و کلاسهای معروف می روند در کنکور موفق می شوند
ناشناس۲۵۶۸۸۲۱۱۸:۲۰:۳۸ ۱۴۰۱/۴/۱۱
واقعا شرط معدل ظلم عظیمی به دانش آموزانی است که تستی رو خوب انجام می‌دهند و حذف دروس عمومی هم درست نیست
ناشناس۲۵۶۸۸۷۰۱۸:۵۳:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۱۱
همین امسال سوالات کنکور تجربی ساعت ۴ صبح همه جا پخش شده بود و سنجش از ترسش خودش ساعت ۱۰ صبح لینک سوالات را در سایت خودش گذاشت
عع۲۵۶۸۸۸۴۱۸:۵۷:۲۶ ۱۴۰۱/۴/۱۱
ورودی آسان و خروجی سخت تا کسی که سوادداردماندگارباشد
ناشناس۲۵۶۸۹۲۷۱۹:۱۷:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۱۱
مسولین محترم ما مردم که پول نداریم بخدا استعداد هم داریم تیز هوشان هم درس خوندیم معدلمون هم 20 است ولی سهمیه نداریم و نمیخوایم و نمیدونبم تقلب کنیم نکلیفم چیه . توخدا حداقل جلوی متقلب ها رو بگیرید.
وحید۲۵۶۸۹۳۲۱۹:۲۴:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۱۱
ما دانش آموزان لغو تغییرات کنکور ۱۴۰۲ را خواستاریم این مصوبه عادلانه نیست تاثیر قطعی سوابق تحصیلی عادلانه نیست .
مهدی۲۵۶۸۹۵۰۱۹:۳۵:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۱۱
خواهشا کسانی که قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند در رابطه با آین مصوبه نظر دهند نه کسانی که سالها پیش امتحان داده و به خاطره درس نخواندن کنکور را نا عادلانه می خوانند سال دوازدهمی بهتر هر کسی تقلب در امتحان نه
ناشناس۲۵۶۹۱۸۸۲۳:۰۲:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۱۱
بسیار عالی خدا همراهشون باشه با نامه پرمحتوا و حقیقت طلب و حق طلبشون
ناشناس۲۵۶۹۲۱۰۲۳:۲۶:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۱۱
کنکور با همه کاستی و ایراداتی که داشت تنها و بهترین راه سنجش و غربالگری بین خیل عظیم متقاضیان بود، متاسفم که این تنها راه عادلانه هم به تاریخ پیوست، در اینجا هم باز قشر مستضعف و یا بی بهره از رانت و پارتی و ... بازنده هستند.
ناشناس۲۵۶۹۲۵۵۰۰:۱۱:۰۵ ۱۴۰۱/۴/۱۲
خود رتبه برترهای کنکور از ذینفعان موضوع کنکور هستند و نمیتونن نقد کننده مناسبی باشن. بهتره کارو همون شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام بده که تعارض منافع نداره.
ناشناس۲۵۶۹۲۵۸۰۰:۱۳:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۱۲
بسیار عالی بود امتحان نهایی سراسر تقلب است وباعث می شود خانواده ودانش اموز از سال دهم دگیر استرس واضطراب باشند نمره گرایی زیاد خواد شد مافیای امتحان نهایی به راه خواهد افتاد وفرزندان این مرز وبوم جوانی نخواهند کرد
ناشناس۲۵۶۹۳۴۲۰۲:۳۵:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۱۲
چرا این قدر کنکور سخته؟؟
بهار۲۵۶۹۳۴۸۰۳:۱۴:۲۰ ۱۴۰۱/۴/۱۲
نکاتی که گفتید واقعا عادلانه و درست هستش امیدوارم مسئولین کشور دقت کنند که اگر عمومی ها حذف بشن واقعا کنکور خیلی سخت میشه علاوه بر اون استرس بچه ها دو برابر میشه
مسعود۲۵۶۹۳۹۰۰۶:۲۹:۱۶ ۱۴۰۱/۴/۱۲
از یک طرف میگن معدل ۲۰ گرفتن آسونه چون فقط باید متن کتاب رو حفظ کنی و تقلب کنی، از طرف دیگه میگه مگه کسی می تون۲۰ بگیره ، اگر نگیره چنین و چنان!! کاملا مشخص است این نوشته از طرف دبیران دروس عمومی طراحی شده...
ناشناس۲۵۶۹۴۴۸۰۸:۰۳:۲۸ ۱۴۰۱/۴/۱۲
بیانه موسسات کنکوری است نه نخبگان کنکور. آنهم برای آن است که بازار آنها کساد خواهد شد.
از منطقه محروم۲۵۶۹۶۰۲۱۰:۳۰:۲۱ ۱۴۰۱/۴/۱۲
این مصوبه استرس ما دانش آموزارو زیاد کرده ،تورو خدا به داد ما برسید . حداقل امسال اجرایی نشه .
علی۲۵۶۹۷۱۹۱۲:۰۸:۱۹ ۱۴۰۱/۴/۱۲
این مصوبه شورا نباید اجرایی بشه چون اگه احرا بشه من که در مناطق دور افتادم کلا از گود رقابت پرت میشم بیرون. امیدوارم جناب آقای رئیس جمهور ابلاغ نکنند
ناشناس۲۵۶۹۸۰۳۱۲:۳۵:۰۰ ۱۴۰۱/۴/۱۲
خدایا به فرزندانمان کمک کن من پسر کنکوری دارم واین شتابزدگی درتصویب این برنامه ی جدید وتقلب گسترده در ازمونهای نهایی که خودم بارها در حوزه امتحاتی وحوزه تصحیح بودم پسرمن رو کاملا ناامید کرده
ناشناس۲۵۶۹۸۷۴۱۳:۰۶:۰۲ ۱۴۰۱/۴/۱۲
مطمعن باشید شورای عالی انقلاب فرهنگی هر چیزی که براشون نفع داشته باشد رو قانون می کنند دقیقا مثل تغییر رشته فرزندان هیات علمی از دامپزشکی به پزشکی با رتبه های باورنکردنی
روح اله۲۵۶۹۹۰۲۱۳:۳۲:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۱۲
بچه م تیز هوشان درس میخونه هم خودش هم خودمون موندیم عاقبتش با وجود هوش سرشاری که داره چی میخواد بشه با این اوضاع گرونی هزینه ها و تقلبها کنکور قبول میشه نمیشه واقعا فرزندان باهوش ونخبه این مملکت دارن حیف میشن هیچ کس هم رسیدگی نمیکنه
عدالت۲۵۶۹۹۵۵۱۴:۲۳:۵۷ ۱۴۰۱/۴/۱۲
شما هم برای درآمد زایی خودتون میگید
ناشناس۲۵۷۰۰۶۶۱۵:۵۰:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۱۲
دوستان برید سایت شورای فرهنگی وسایت سنجش به تاثیر قطعی معدل اعتراض کنید چون برای معدلای ۱۹ هم ضرر
یکتانتتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. چرا غربی ها برای اعلام توافق عجله دارند؟!

  2. واکنشها به مواضع اخیر میر حسین موسوی

  3. نگهداری حیوانات خانگی امری غیراخلاقی است

  4. پیام میثم مطیعی از هیأت به تل‌آویو

  5. خبر مهم از افزایش حقوق بازنشستگان

  6. هجوم مردم و استقبال هواداران محمدرضا گلزار در یک عزاداری

  7. یک جنجال بی ثمر در تایوان!

  8. مواضع موسوی و سردرگمی اپوزیسیون و اصلاح طلبان

  9. روغن موتور هم به سرنوشت روغن خوراکی دچار شد؟

  10. واکنش کیهان به ادعاهای اخیر روحانی/ بازی رسانه‌ای غربی‌ها با  رمز «متن نهایی» / مخالفت کمیسیون صنایع با تفکیک وزارت صمت

  11. آیا امام حسین (ع) را شیعیان کشتند؟!

  12. حمایت رسانه‌ای عربستان و اسرائیل از فتنه‌انگیزی در عراق

  13. پای دولتی ها در کفش عکاسان !

  14. محاسبات اشتباه اسرائیل در حمله به غزه 

  15. اگرها و بایدها،کافی است؛ باید در ترانزیت دریایی سرآمد شویم

  16. هویت ضارب سلمان رشدی اعلام شد

  17. توافق نهایی،«تا ساعاتی دیگر»؟ / توئیت عجیب نماینده سابق مجلس با هشتگ مذاکرات وین

  18. تصاویر و جزئیات حمله به سلمان رشدی در نیویورک

  19. چرا صهیونیست‌ها بیش از ۳ روز مقابل جهاد اسلامی دوام نیاوردند؟

  20. اظهار نظر تازه جهانگیری درباره دولت سیزدهم

  21. باید به بی عدالتی در اخذ مالیات پایان داد

  22. حمله به سلمان رشدی و مانورهای تبلیغاتی غرب

  23. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اگر توافقی صورت گیرد احتمالا موقتی خواهد بود/ اسرائیل چرا از رجزخوانی یک مداح می‌ترسد؟/ نگهداری از حیوان در خانه، خودخواهی است

  24. وزیر اقتصاد: تورم تحت کنترل است

  25. کارنامه اقتصادی دولت در یک‌سال

ابر آروان

آخرین عناوین

بلیط هواپیما