شرط وزارت ارتباطات برای افزایش تعرفه اینترنت/ نظر وزیر درباره فیلتر شدن توئیتر

گروه اقتصادی الف،   4010407042 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس قراردادی که با یک کنسرسیوم داخلی امضا کردیم، تا مهرماه ۷۰ درصد به ظرفیت کل شبکه زیرساخت کشور افزوده می‌شود؛ یعنی در مدت هشت ماه به آنچه در ۱۵ سال گذشته انجام شده، ظرفیت چند برابری اضافه می‌کنیم.

شرط وزارت ارتباطات برای افزایش تعرفه اینترنت/ نظر وزیر درباره فیلتر شدن توئیتر
 

به گزارش همشهری آنلاین، عیسی زارع‌پور در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره افت کیفیت و سرعت اینترنت افزود: سرعت اینترنت به عوامل مختلفی مربوط است. از تلفن همراه کاربر و مودم مصرفی وی گرفته تا سایت‌های BTS، شبکه انتقال مخابرات و شبکه زیرساخت، همگی روی سرعت اینترنت تاثیرگذار هستند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: بخشی از این مجموعه عوامل مانند تامین ارتباطات بین‌الملل و افزایش کیفیت شبکه در اختیار ما قرار دارد. عده‌ای شبهه وارد می‌کنند که دولت سیزدهم در واردات پهنای باند محدودیت ایجاد کرده است اما باید بگویم در حال حاضر ما مشکلی در تامین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم و اصلا چنین بحثی وجود ندارد.

وی خاطرنشان‌کرد: هر چقدر پهنای باند نیاز کشور باشد تامین می‌کنیم و منابع مختلفی برای تامین اینترنت از مسیرهای مختلف و شرکت‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم تا اگر قطعی پیش آمد، ظرفیتی برای جایگزینی داشته باشیم.

زارع‌پور درباره شبکه زیرساخت کشور و افزایش ظرفیت آن گفت: بهمن‌ماه پارسال قراردادی با یک کنسرسیومی ایرانی منعقد کردیم که به این واسطه ۷۰ درصد به ظرفیت کل شبکه زیرساخت کشور در مدت زمان هشت ماه اضافه کنند. فرآیند این کار آغاز شده و تا مهرماه ۷۰ درصد به ظرفیت کل زیرساخت گذشته اضافه می‌شود؛ یعنی به آنچه در ۱۵ سال گذشته انجام شده بود ما در مدت هشت ماه ظرفیت چند برابری اضافه می‌کنیم.

وی درباره دلایل افزایش ظرفیت شبکه زیرساخت کشور اظهار داشت: با اینکه شبکه مادر زیرساخت ظرفیت مورد نیاز خود را دارد اما از آنجایی که قصد به سرانجام رساندن پروژه بزرگ واگذاری ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری به کاربران  و کسب و کارها را داریم، نیاز است خودمان را برای بالا بردن سرعت دسترسی و تقاضا زیادی که از سوی کاربران وجود دارد، آماده کنیم.

شبکه مخابراتی ما در برخی استان‌ها فرسوده است

زارع‌پور درباره تاثیر افزایش ظرفیت شبکه زیرساخت به تجربه کاربران در استفاده از اینترنت، گفت: به‌طور قطع تاثیرگذار است و سرعت بهبود پیدا می‌کند. البته گلوگاه ما شبکه مادر، مخابراتی نیست. آنچه که در اختیار بخش خصوصی است یعنی شبکه تجمیع مخابرات، شبکه داخل شهرها و داخل استان‌ها، بین شهرها نزدیک به ۱۰-۱۲ سال است که متاسفانه به روز نشده است و در بعضی از استان‌ها شبکه مخابراتی ما فرسوده و نیاز به بازسازی فوری دارد.

وی ادامه‌داد: سال‌ گذشته کمک‌هایی به شرکت مخابرات کردیم تا بخشی از شبکه خودش را بازسازی کند، در حالی که این وظیفه ما نیست و بخش خصوصی باید خودش این کار را انجام دهد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: مشکل اصلی این است که بار اصلی ترافیک کشور که باید روی شبکه ارتباطات ثابت باشد، در سال‌های گذشته از آنجایی که شبکه ثابت توسعه پیدا نکرده، به شبکه تلفن همراه منتقل شده است. ارتباط همراه هم محدودیت دارد و اگر ترافیک آن از یک حدی بالاتر برود کیفیت اینترنت همراه کاهش پیدا می‌کند. گره اصلی و مسئله سرعت اینترنت کشور همین جاست که بار ترافیکی را شبکه همراهی به دوش می‌کشد که ذاتا برای این کار طراحی نشده است.

واگذاری ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری

زارع‌پور درباره اقدامات دولت برای افزایش سرعت اینترنت و کاهش بارترافیکی از روی شبکه همراه، افزود: اقدام نخست واگذاری۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان سال ۱۴۰۴ برای ۸۰ درصد خانوارهای کشور است. این کار در کشورهای دیگر با گستره جغرافیایی ایران نزدیک به هفت تا هشت سال طول کشیده و قرار است ما این کار را در مدت مدت سه سال انجام بدهیم.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف، بسته‌های حمایتی را برای اپراتورها در نظر گرفته‌ایم. ما باید فیبر را به در خانه‌های مردم ببریم. سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ای و چند ۱۰ برابر سرعت فعلی در اختیار کاربران قرار بگیرد.  

زارع‌پور تصریح‌کرد: آمارهایی که از اپراتورها داریم، نشان می‌دهد واقعا وضعیت اینترنت نسبت به گذشته بدتر نشده، اما نیاز است در این حوزه تلاش بیشتری انجام شود. اکنون کیفیت سرویس‌ها در حال افزایش است و مراجع جهانی هم نشان می‌دهد که سرعت اینترنت کشور رو به کاهش نیست اما متناسب با نیاز مردم نیز افزایش پیدا نکرده است.

کیفیت اینترنت در یک سال گذشته کاهش پیدا نکرده است

وزیر ارتباطات در ادامه با تاکید به اینکه در یک سال گذشته کیفیت اینترنت کاهش پیدا نکرده است، افزود: دولت سیزدهم فناوری اطلاعات را یک فرصت می‌بیند. شاه‌راه‌های جدید فیبرنوری هستند. زیرساخت توسعه در همه بخش‌ها، ایجاد یک شبکه ارتباطی پرسرعت و با کیفیت است، کسی که برنامه دارد تا فیبرنوری را در خانه مردم ببرد هیچ وقت به دنبال این نیست که سرعت اینترنت را کم کند. ما بیکار ننشسته‌ایم و روز به روز تلاش می‌کنیم.

واگذاری فرکانس‌های جدید به اپراتورها سیار

وی تاکید کرد: سال گذشته فرکانس ۲۳۰۰ را به اپراتورهای همراه اول و ایرانسل واگذار کردیم. بعضی از اپراتورها تجهیزات لازم برای استفاده از این فرکانس را وارد کشور کرده یا از تجهیزات بومی استفاده کردند و آن را روی فضای فرکانسی نصب کرده‌اند. طبق گزارشی که از سرعت اپراتورهای همراه منتشر شد کاملاً مشخص است که اپراتوری که تجهیزات را وارد و نصب کرده، در سه ماه اخیر توانسته سرعت بیشتری را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

ما امسال واگذاری فرکانس جدید هم خواهیم داشت و منتظر نمانده‌ایم که فیبرنوری راه بیفتد تا دسترسی به کیفیت و سرعت بهتر را به ۳ سال دیگر حواله دهیم، هرچند که این پروژه نیز با سرعت جلو می‌رود. ما در حوزه ارتباطات همراه که زندگی مردم به آن وابسته شده است کارهای اساسی را انجام می‌دهیم. برای نمونه امسال فرکانس ۳ هزار و ۵۰۰ را آماده واگذاری و در اختیار اپراتورها قرار خواهیم داد. اپراتورهای باید تجهیزات خود را روی این فرکانس نصب کنند. هرجا که این فرکانس‌های جدید فعال  شود یعنی مشترکان سرعت‌های بسیار بهتری را تجربه خواهند کرد.

شروط وزارت ارتباطات برای افزایش تعرفه اینترنت

زارع‌پور درباره اصلاح تعرفه‌های اینترنت افزود: بخش قابل توجه‌ای از شبکه در اختیار شبکه بخش خصوصی است. ما نیز ناظر فعالیت اپراتورها هستیم و باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هم سرمایه‌گذاری در این بخش برای فعالان این بازار به صرفه باشد و هم به مردم فشاری وارد نشود. بین حقوق اپراتورها و حقوق مردم وظیفه سختی بر گردن ما گذاشته شده است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: از سال ۹۵ تا الان ما هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای در حوزه ارتباطات سیار و ثابت نداشته‌ایم. در این شرایط این شرکت‌ها می‌خواهند برای توسعه شبکه خود سرمایه‌گذاری کنند. اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه اتفاق نیفتد قطعاً کیفیت شبکه در لایه دسترسی افت پیدا می‌کند. این تصمیمی است که باید گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر می‌خواستیم به دنبال محبوبیت باشیم باید تعرفه را همچنان پایین نگه می‌داشتیم، هرچند اکنون نیز تعرفه افزایش پیدا نکرده است. سال ۹۵ کمیسیون سازمان تنظیم مقررات تعرفه‌ای در بخش ثابت و سیار تصویب کرده که بر اساس آن کف قیمت هر گیگ اینترنت ۳ هزار تومان و سقف آن هم در حدود ۴۰ هزار تومان است. این مصوبه برای این بوده که رقابت بین اپراتورها شکل بگیرد. اپراتورها طبق این مصوبه یکسری بسته‌ها زیر کف قیمت تعریف کرده بودند تا در رقابت جلو بیفتند. در همان مصوبه آمده بود که اگر اپراتوری زیر کف بسته تعریف کند باید تا سه سال این روند را ادامه دهد. اپراتورها نیز طبق این مصوبه و برای رقابت بسته‌هایی تعریف کرده بودند که زیر کف قیمت بود تا این اواخر هم فروش این بسته‌ها ادامه داشت.

زارع‌پور تصریح کرد: در نهایت مدیران عامل اپراتورها چندین بار به وزارت ارتباطات آمدند و اعلام کردند در شرایط فعلی آن‌ها منابع لازم برای توسعه شبکه خود را ندارند و قیمت بسیاری از تجهیزات وارداتی نیز افزایش داشته است. این در حالی است که در ۵ سال گذشته آن‌ها امکان تغییر تعرفه را نداشته‌اند.

وزیر ارتباطات افزود: ما به آن‌ها اجازه دادیم که فقط قیمت بسته‌های زیر کف قیمت را افزایش دهند. اما در ادامه درخواست بعدی این فعالان این بود که بسته‌های جدید با تعرفه‌های جدید را معرفی کنند که در اینجا ما مخالفت کردیم و گفتیم اگر تضمین می‌دهید که کیفیت شبکه افزایش پیدا کند، ظرف مدت ۶ ماه در کنار افزایش کیفیت پوشش ۱۰۰درصدی نسل چهارم اینترنت در کشور اتفاق بیفتد و در کنار همه این‌ها توسعه نسل پنجم اینترنت نیز به حد مناسبی برسد، تعرفه‌ها را افزایش بدهیم. خط قرمز ما افزایش کیفیت شبکه است. به هیچ وجه به دنبال افزایش سود اپراتورها نیستیم. افزایش تعرفه تا یک حدی معقول است اما باید توازنی بین نیاز مردم فشار اقتصادی که به مردم وارد می‌شود برقرار کرد.

زارع‌پور تاکید کرد: ما صرفاً به دنبال کیفیت هستیم اگر تضمین بدهند که کیفیت را افزایش می‌دهند ما برای افزایش تعرفه با آن‌ها همراهی می‌کنیم در غیر این صورت هیچ افزایش تعرفه‌ای صورت نمی‌گیرد. قرار است به زودی اپراتورها بسته‌های بلند مدت ۶ ماهی نیز معرفی کنند.

کودک و نوجوان ما بی‌پناه در فضای مجازی رها شده‌اند

زارع‌پور درباره مورد اینترنت کودک و نوجوان افزود: در هیچ جایی از دنیا پدر و مادرها بچه‌ها را به این بی‌پناهی که ما در فضای مجازی بچه‌ها را رها می‌کنیم، رها نمی‌کنند. فضای مجازی فضای بسیار گسترده‌ای است که در کنار فرصت‌های بسیار، تهدیداتی هم دارد و در کل دنیا برای این تهدیدات چاره‌اندیشی شده است.

وی افزود: برای حمایت از کودکان در این فضا، ابزار کنترلی در اختیار خانواده‌ها قرار داده شده بتوانند از بچه‌های خود مراقبت کنند. این کارها هم فانتزی و نمایشی نیست. همه پلتفرم‌های مطرح دنیا اکانت کودک و ابزار کنترل والدین روی پلتفرم خود راه‌اندازی می‌کنند تا پدر و مادرها روی محتوایی که در اختیار کودکان‌شان قرار می‌گیرد نظارت داشته باشند.   

فضای مجازی نباید بی‌قاعده باشد

زارع‌پور درباره طرح موسوم به طرح صیانت افزود: از زمانی که به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شدم به این طرح ورود پیدا کردم و برای اصلاح آنچه به عنوان طرح صیانت شناخته شد در آخر خط، عنوان و محتوایش تغییر کرد و تبدل به نظام تنظیم‌گری فضای مجازی شد. اکنون مسیر تصویب این طرح دچار وقفه شده و من می‌خواهم این اطمینان را به مردم بدهم که هیچ کسی در بین تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان و مدیران جمهوری اسلامی ایران به دنبال قطعی اینترنت نیست اما فضای مجازی نیاز به قانون دارد. زیست خیلی از حوزه‌ها به فضای مجازی آمده است ما نمی‌توانیم در جایی که نیاز مردم را برطرف می‌کند، خرید و فروش مردم روی آن انجام می‌شود یا آموزش از طریق آن انجام می‌گیرد، دارای یک فضای بی‌قاعده باشیم. همه جای دنیا برای فضای مجازی قاعده وصل شده است.

اگر در زمان فیلتر توئیتر بر سرکار بودم، تصمیم متفاوتی می‌گرفتم

وزیر ارتباطات درباره فیلتر شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و حضور وزرای دولت سیزدهم در این شبکه‌ها گفت:  این تصمیمات عجیب غریب و دوگانگی‌ها در گذشته گرفته شده است. اما با این حال اگر من در موقعیت تصمیم‌گیری در گذشته قرار داشتم حتماً تصمیمات دیگری می‌گرفتم که با وضعیت موجود متفاوت بود. به هر حال گذشته را نمی‌شود نقد کرد اما آنچه که اشاره شده در مورد دوگانگی‌های درست است و یک جا باید این دوگانگی‌ها تمام شود.

زارع‌پور تصریح کرد: تا وقتی پلتفرمی برای عموم مردم غیر قابل دسترس باشد بدون استفاده از ابزارهای غیر قانونی مانند فیلترینگ بنده هم در آن پلتفرم‌ها حضور پیدا نمی‌کنم. من در همه پلتفرم‌های خارجی و داخلی مجاز حضور دارم، غیر از فیلتر شده‌ها در همه شبکه‌های اجتماعی حضور دارم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۶۳۹۵۹۱۵:۰۸:۱۲ ۱۴۰۱/۴/۷
دروغ در روز روشن!! تعرفه اینترنت که عمده اپراتورها از جمله مخابرات خودتان تا سه برابر سال قبل گرانش کردند پس برای گرم شدن و دستگرمی بود؟!
ناشناس۲۵۶۴۰۴۵۱۶:۵۹:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۷
تعارض منافع داشتن چه کسانی باعث بالا رفتن ماهانه تعرفه اینترنت شده است .
ناشناس۲۵۶۳۹۶۱۱۵:۱۰:۳۷ ۱۴۰۱/۴/۷
توسعه زیر ساخت را دادی به کنسرسیومی مرکب از شرکتها. مبارک است.
ناشناس۲۵۶۳۹۶۷۱۵:۱۸:۱۰ ۱۴۰۱/۴/۷
آقای عزیز بفرمایید برای چی این همه اختلال روی همهه پروتکلها افتاده چرا بیشتر از 1ماه همه راه های ارتباطی به کند شده و بی دلیل ارتباطات ریست می شن؟ جواب اینو بده
ناشناس۲۵۶۳۹۷۶۱۵:۳۲:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۷
وزیر : شرط وزارت ارتباطات برای افزایش تعرفه اینترنت . . . . . . شرط را قبل از بالا بردن تعرفه میذارن یا بعدش؟ آها... متوجه شدم اینی که گران شد از اول امسال حساب نیست؟
ناشناس۲۵۶۳۹۹۸۱۵:۵۹:۴۹ ۱۴۰۱/۴/۷
همه زندگی ما دوگانه است مردم در خانه جور دیگر زندگی می کنند در بیرون بصورت دیگر.
ناشناس۲۵۶۴۰۶۳۱۷:۱۰:۱۸ ۱۴۰۱/۴/۷
مقصر حضور کودکان در فضای مجازی، والدین هستند
ناشناس۲۵۶۴۱۵۹۱۹:۰۵:۰۰ ۱۴۰۱/۴/۷
نمیدونم توضیحات شما رو باور کنم یا قطع و وصل شدن مدام اینترنت رو.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین