نظرات برگزیده مخاطبان الف: برجام نشان داد که هزینه سازش از مقاومت بیشتر است/ مصوبه جدید کنکور تا چه اندازه به عدالت آموزشی کمک می‌کند؟/ اقتصاد آزاد یک دروغ بزرگ است

گروه سیاسی الف،   4010325096 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبان الف: برجام نشان داد که هزینه سازش از مقاومت بیشتر است/ مصوبه جدید کنکور تا چه اندازه به عدالت آموزشی کمک می‌کند؟/ اقتصاد آزاد یک دروغ بزرگ است

یادداشتی با عنوان «قطعنامه آژانس و  ناله های همیشگی اصلاح طلبان» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*تنها راه نجات از دست آژانس وکشورهای زورگو خروج از NPTاست

*غرب فقط زبان زور می فهمد، دلیل: آزادی کشتی کریس وان ایران پس از عمل متقابل ایران، آزادی کشتی توقیف شده ایران توسط یونان نوکر صفت پس از توقیف دو کشتی آنها.

*نظر مردم در این ماجرا کجاست؟ چرا کسی نظر من شهروند را در مورد کشور نمی پرسد؟

*تا کی می خواهید مباحث جناحی را پیش بکشید؟ تا زمانی که ملت و حکومت یکپارچه نباشند و به این دودستگی ها دامن بزنیم و اراده و همت جمعی برای بهبود اوضاع وجود نداشته باشد، چیزی تغییر نمی کند.

*ترسوها می‌گن هرکاری کردن ما کاری نکنیم که ناراحت نشن، اونایی که به فکر منافع و آینده کشور هستن می‌گن اگه عکس‌العمل متقابل نشون ندیم به حقمون نمی‌رسیم مثل نفتکش یونان، خب درست می‌گن دیگه!!

*کشور نباید عقبگرد کند و یکبار دیگر گرفتار فصل ۷ منشور ملل شود که هزینه‌های گزاف به مردم تحمیل می‌کند.

*همه حیات ملت رو به صنعت هسته ای گره زدن اشتباهی نا بخشودنی است.

*(پاسخ به کامنت بالا)حیات ملت را به مذاکره گره زدن اشتباه فاحشی بود که در 8 سال گذشته صورت گرفت.

*اونی که می‌گفت تحریم کاغذ پاره‌ست دیگه رفته!! حتی اونی که می‌گفت آب خوردن ما هم به تحریم ربط داره هم دیگه رفته!! امیدواریم دوران افراط و تفریط در کشور تموم شده باشه!!

*آقا ول کنید این اصلاح طلبان را، اولا که ما چیزی به اسم اصلاح طلب نداریم، ثانیا اگر هم داریم که در قدرت نیستند برادر ، خودتان هستید و خودتان ، ببینید چه گلی به سر مملکت می زنید

*اگر انرژی هسته ای را تعطیل کنیم همین مردم و فرزندانشان در اینده دولت کنونی را لعن و نفرین میکنند که (چرا در برابر فشار غرب کوتاه امدید،چرا منفعت بلند مدت را فدای منفعت کوتاه مدت کردید حالا بعضی از مردم به وضع اقتصادی اعتراض داشتند شما چرا کوتاه امدید) ایا شما خیال میکنید کشورهای دیگر، حتی جهان سومیها تحقیقات هسته ای انجام نمیدهند؟ همه دنیا این کار را انجام میدهند ولی مخفیانه (در این کشورها منافقین خلقی وجود ندارد که خائنانه فعالیتهای هسته ای کشورشان را به غربیها گزارش دهد)

*برجام نشان داد که هزینه سازش از مقاومت بیشتر است و اسیب بیشتری به معیشت مردم وارد می شود.

*کشورهای بزرگ دنیا بر سر توانمندی های استراتژیک خود از جمله هسته ای و موشکی و غیره هرگز مذاکره نمی کنند.

*روحانی و ظریف باید در مورد مکانیسم ماشه پاسخگو باشند.

*اصلا به این بقول خودتان ناله ها توجه نکنید. دو حالت اتفاق خواهد افتاد. 1- اقدامات دولت فعلی به نتیجه می رسد و تحریمها برداشته می شود و رفاه نسبی مجدد باز می گردد. 2- تحریمها تشدید می شود

*ایران بدون لغو موثر تحریم ها و تامین منافع ملی به غربی ها باج نخواهد داد دوران باجگیری به سر اومده است.

*20 سال دنبال این بودید که بتوانید نفت بفروشید و اقتصاد را هم به خاطر آن نابود کردید هیچ ایران را هم ذلیل کردید به خاطر باج دادن به دشمنان تا نفت بفروشید

***

مخاطبین الف درباره مطلبی با عنوان «مشکل‌های مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*حذف درس های عمومی و خصوصا قطعی شدن معدل یعنی حذف قشر ضعیف و فقیر جامعه از تحصیل ، مثل قدیم بشه رعیت و ارباب که رعیت حق تحصیل نداشت

*با این اوضاع می خوان هیچ کس مهاجرت نکنه و جلوی موسساتی که بورس تحصیلی برای یک کشور دیگه رو می دن می گیرند و میگن که چرا دانش آموز نخبه نباید از کشور بیرون بره بمونه که این همه بلا سرشون بیارن

*مخالف تاثیر قطعی معدل هستم اگه میخوان حق معدل بالا ها ضایع نشه همون تاثیر مثبت معدل رو اعمال کنند

*نه تنها استرس کم تر نمی شود بلکه بیشتر هم می‌شود و هزینه هه چند برابر می‌شود. لطفا این طرح را لغو کنید.

*تمام بچه های مناطق محروم و دانش آموزانی که پول مدرسه غیرانتفاعی و معلم خصوصی ندارند، زیر چرخ دنده های این طرح له میشوند.

*تعداد زیادی کارشناس از این مصوبه ایرادات اساسی گرفته اند. اما مسئولین گوش شنوا ندارند. اجرای این مصوبه نتایج فاجعه بار دارد.

*دانش آموزان مناطق محروم با این طرح امکان رسیدن به دانشگاه را از دست خواهند دادچون اینان نه امکان دست رسی به کلاسهای خصوصی خواهند داشت نه هزینه آنرا .

*همه کاره هیچ کاره است وهرکس باید به رشته ای برود که استعداد آنرا دارد تا بتواند روی پای خود پول دربیاورد.اگر حسن یزدانی برای کشتی گیرشدن مجبور بود در ریاضیات رقابت کند الآن کشتی ازچنین نابغه ای محروم بود.درشیوه گذشته کنکور در رشته ریاضی-فیزیک،اکثربچه هایی که بالاترین درصد ریاضی وفیزیک درکل ایران دارندبخاطر دروس عمومی،از راهیابی به ۲۰دانشگاه برتر مهندسی محروم می شوند واین طنز ماجراست.شهید شهریاری ها ومرحوم میرزاخانی ها نماد اینگونه افراد هستند.پس من با طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی وحذف دروس عمومی وتاثیر درکنکور موافقم.

*مشکلی با حذف عمومی نیست مشکل کمبود و نبود قانون هستش: تصحیح امتحانات نهایی به صلیقه تصحیح کننده امنیت و بودجه امتحانات نهایی برای شهریور/دی/خرداد فشار زیاد به سال دوازدهمیا چون هم امتحانات نهایی هم کنکور مهم است و مورد دیگر اینکه فرست ترمیم معدل ندارند و باید پشت کنکور بمانند تا ترمیم معدل شرکت کنند قانونی برای فارغ التحصیلان نظام سالی واحدی (نظام قدیم) برای ترمیم معدل در این طرح نیست

*مثل همیشه اصل را ول کردید و به فرع چسبیدید! چرا باید حقوق پزشکان اینقدر بالا باشد و حقوق بقیه بسیار ناچیز! اگر این مشکل را حل کردید کنکور خود به خود درست خواهد شد!

*با این طرح نه تنها فشار از روی دانش آموزان برداشته نمیشه که فشار مضاعف تر میشه به جای یک کنکور باید ده ها کنکور داد و با نگرفتن هر بیست و پنج صدم نمره داوطلب هزاران نفر عقب میفته و فشار مالی زیادیم بر روی دوش خانواده ها و داوطلبین عزینه های ترمیم معدل داره.

*این مصوبه نه تنها دست مافیا‌ی کنکور رو کوتاه نمیکنه بلکه مافیای امتحان نهایی رو هم وارد بازار میکنه. امتحانات نهایی اصلا و ابدا پتانسیل تفکیک درست دانش آموزان از هم رو نداره، فقط نیم نمره کمتر هر کسی رو هزاران نفر عقب میندازه و باید حالا علاوه بر هزینه های سرسام آور کتاب و کلاس کنکور هزینه‌ی ترمیم معدل و غیره هم متحمل بشه.

*کنکور ۱۴۰۲فجیع ترین کنکور تاریخ ایران است که دودش هم فقط به چشم مناطق محروم می رود چونکه مناطق محروم قبلا می توانستند از دروس عمومی نمره کسب کنند اما الان با سختی دورس تخصصی متاسفانه هیچکس قبول نمی شود ومعدل هم فقط برای مدارس خاص خوب هست

*تصمیم حذف دروس عمومی از کنکور تصمیم درستی هست. سوالات دروسی مثل معارف در کنکور خیلی مسخره شده بود حذف اینها از کنکور اجازه میده تمرکز معلمین بر رشد دانش زبانی و دروسی مثل انشا و املا که خیلی مهم هستند برگردانده بشه و دانش آموزان فرصت لذت بردن از این دروس را داشته باشن و در دروسی مثل معارف اسلامی فرصت بحث شبهات در کلاس های درسی و بحث و گفتگو بین دانش آموزان فراهم بشه.

*سوال مهم اینه که چگونه تصمیماتی به این مهمی که تقریبا همه ی کشور را تحت تاثیر قرار میده اینجوری گرفته میشه؟ در هر صورت فاجعه باره، چه از روی جهل باشه چه از روی عمد و با اهداف خاص.

*کل داستان این است که اصلا شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیچ ردی در قانون اساسی ندارد. حضرت امام هم که دستور بازنگری قانون اساسی را سال 68 دادند و نهادهای جدیدی مثل مجمع تشخیص را در آن گنجاندند عمدا اشاره ای به این شورا نکردند. این شورا به همه چیز دخالت میکند جز انقلاب فرهنگی.

***

«چه کسانی باید به این تناقض بزرگ پاسخ دهند؟» از مطالب پربحث این هفته الف بود. تعدادی از نظرات مخاطبین درباره این مطلب را می‌خوانید:

*متاسفانه تلقی منابع صادرات موادخام به عنوان درآمد دولت مسبب اصلی مشکلات این روز ها است. که همه مکاتب اقتصادی آن را رد می کنند.

*وقتی با دنیا تنش ایجاد میکنید سرمایه از کشور فرار می‌کنه و دلار و یورو از خارج برای سرمایه گذاری به کشور نمیاد ، این علت اصلی افزایش قیمت دلار

*(پاسخ به کامنت بالا)عقلت انقدر محدوده که فکر میکنی کل دنیا آماریکا و اروپاست، اونم آمریکا و اروپایی که تا همین یکصد سال گذشته فقط استعمار میکردن و منابع بقیه کشور هارو بالا میکشیدن اما الان همین کارارو چنان زیرپوستی انجام میدن که شما هایی که متاسفانه هم عقلتون کمه هم اخلاقتون به کشور خودمون تهمت "ایجاد تنش" میزنین، تو همین چند سال گذشته اسرائیل این همه دانشمند تو کشورمون ترور کرده ولی انگار اینا ایجاد تنش نیست ! تحریم هم نمیشه برچسب تروریست هم بهش نمیزنن ، بعد اونوقت ما چجوری دقیقا ایجاد تنش میکنیم ؟غیر از اینکه زیر بار حرف زور نرفتیم، نه ترور میکنیم نه حمله ای کردیم هیچی فقط بهمون حمله شده و دانشمندامون هم ترور شدن ! متاسفانه امثال تو تعدادتون تو کشور زیاد شده

*اقتصاد لیبرالیسم یا آزاد دروغ بزرگی بیش نیست که با سلطه رسانه ای در فکر وذهن عوام وخواص جوامع کاشته اند،با تحقیق و مطالعه سیاستهای مدعیان آزادی سرمایه داری و لیبرالیسم بوضوح سلطه طلبی و غارتگری در اقتصادجهان بدست صاحبان قدرت نظامی خبری رسانه ای و علمی را مشاهده خواهیم کرد!

*اگر پزشکی علت بیماری را درست تشخیص ندهد درمان وی نیز نه تنها مفید نیست بلکه مضر نیز خواهد بود. نویسنده علت مشکلات اقتصادی را اجرای اقتصاد نئو لیبرالی ذکر کرده اند ولی مصداقی ذکر نکردند که کدام یک از سیاست های اقتصادی کشور نئو لیبرالی بوده است؟ در کدام یک از کشورهایی که اقتصاد نئو لیبرلی اجرا می شود چنین تورمی وجود دارد؟ ما هنوز قبل از انتخاب سیستم اقتصادی هستیم. اینکه نظام بانکداری ما علیرغم میل باطنی بنیانگذاران آن بعد از انقلاب ربویست ربطی به نئولیبرالیسم ندارد. اینکه بانک ها به هیات مدیره و سهامداران و شرکت های خودشان وام می دهند ربطی به اقتصاد نئولیبرالی ندارد. البته بیشینه کردن سود که در نظام های لیبرالی مد نظر است واقعا با فرهنگ ودین ما منافات دارد حتی با به ضرر محیط زیست و بقای بشر روی کره خاکیست. ولی اتفاقاتی که در اقتصاد ما به دلیل حکمرانی ضعیف و تعارض منافع و عدم حاکمیت قانون و عدم آزادی رسانه ها ربطی به نئو لیبرالیسم ندارد. کما اینکه چین بدون هضم در نظام بین الملل توانسته اقتصاد خودش رو پیش ببره.

*ما اصولا چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم و نمی توانیم داشته باشیم اقتصاد اسلامی در زمان حضرت محمد (ص) و امامان شیعه و حتی در دوران خلفای اموی و عباسی امکان اجرا با شدت و ضعف داشت چرا که در ان دوره چیزی به نام تورم وجود نداشت و مردم برای دادو ستد یا از روش کالا به کالا استفاده می کردند و یا از سکه هایی که جنس انها از طلا و نقره بود و دارای ارزش ذاتی بودندو چیزی به نام پول کاغذی و سفته و چک وجود نداشت اگر دولت جمهوری اسلامی و یا هر دولت دیگری در جهان بتواند برای مبادلات تجاری و دادو ستد از سکه های نقره و طلا و یاپول با پشتوانه طلا استفاده کنند مثلا بطور مثال ارزش یک میلیون تومان معادل یک گرم و یا هر مقداردیگری که دولت تعیینمی مند باشد و هر شخص حقیقی و حقوقی بتواند هر لحظه اراده کند با مراجعه به بانک با ارایه انواع پول کاغذی و یا چک و سایر اسناد دیداری معادل ان ها سکه طلا دریافت کند و بالعکس با این کار تورم یک شبه به زیر دو درصد خواد رسید و کشور از یوغ دلار و سایر ارزهای دیگر خلاص خواهد شد و بسیاری از مشکلات از جمله ربا و نزول خواری کاسته و شاید ریشه کن شود زیرا در حال حاضر اگر من از شا مبلغ شانزده میلیون تومان که معادل یک سکه بهار ازادی است قرض کنم و یا به شما قرض دهم اگر پشتوانه پول ملی طلا باشد اگر ده سال دیگر هم بخواهمقر خود را ادا کنم ارزش آن بدون توجه به تغییرات جهانی طلا تقریبا یکسان خواهد بود ولی در شرایط فعلی قرض گیرنده ها چه وام از بانک ها و یا اشخاص به علت کاهش ارزش پول ملی در واقه نزول خوارند زیرا یک میلیون تومان امسال در بهترین شرایط در سال ایده معادل هشتصد هزار تومان خواهد بود و طبق فتوای اینجانب قر گیرنده ربا خوار می باشد 

*مشکل اصلی اقتصاد کسری بودجه و تورم می باشد ریشه آن هم عدم شفافیت کافی است چه در بخش معاملات بخش خصوصی چه در بخش دریافتی ها و هزینه کرد بخش دولتی می باشد اگر همه فعالیت های اقتصادی شفاف و قابل بررسی و محاسبه مالیاتی باشد درآمد مالیاتی افزایش یافته و کسری بودجه نخواهیم داشت در نتیجه نیاز به چاپ پول نیست و تورم پایین خواهیم داشت الان که با ابزارهای نوین کارتخوان ها و کارت های بانکی و سیستم های اطلاعاتی یکپارچه بانکی و اسناد و املاک کشور امکان جمع آوری و بررسی و زیر زره بین بردن افراد و شرکتهای دولتی و غیر دولتی فراهم شده است بهانه ای وجود ندارد

*به جای این حرف ها یکبار برای همیشه پول هایی که چاپ می کنید را ببرید به تولید من قول می‌دهم کمتر یک دهه اقتصاد نوظهور شوید البته باید مالیات گیری را درست کنید تا بتوان برد به تولید وگرنه دلالی تا ابد با شما خواهد بود و چند برابر کردن قیمت‌ها درمدت کوتاه

*تا وقتی دنبال فروش نفت و زدن آن به اقتصاد هستید دلار بالا می رودهیچ تورم دو رقمی هم دارید آن زمان نفت ارزان بود و دولت وقت اصلاحات هم نمی توانست زیاد مانور بدهد برای زدن به اقتصاد ولی باز تورم دورقمی بود چون اقتصاد نفتی اداره می شد ولو کمتر

*(پاسخ به کامنت بالا)این نظر بسیار ابتدایی و سطحی است که فکر کنیم نفت باید از اقتصاد کشور حذف شود. نفت هم یکی از مؤلفه های رشد اقتصادی و پیشرفت است منتها نیاز به فکر و برنامه و مدیریت درست دارد. همه این بذبختی هایی که الان میکشیم و آن را به غلط گردن نفت می اندازند، ناشی از کوته فکری، کم دانشی و بی دانشی مفرط، بی و رانتی بودن مناصب است. در دوزه قاجار هم مناصب رانتی بود و باعث بدبختی و عقب ماندن وحشتناک ایران شد و اگر کسی مثل امیرکبیر قصد حذف رانت را داشت با توطئه کشته می شد.

*کاهش ارزش پول ملی نتیجه گره زدن چرخ اقتصاد به برجام و مذاکره در 8 سال گذشته است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۴۹۴۶۷۱۸:۲۴:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۲۷
مگذارید حسن و اسحاق و به اصطلاح دولتمردان قبل و مسولان دولت قبل قصر در بروند
ناشناس۲۵۴۹۷۵۸۲۳:۳۷:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۲۷
یک سوال چرا کشتی نفت ایران را می دزدند چرا کشتی نفت امارات را نمی دزدند؟
ناشناس۲۵۵۰۱۹۹۱۲:۳۰:۱۹ ۱۴۰۱/۳/۲۸
نفتکش ایرانی را می دزدند زیرا می خواهند مانع صادرات نفت ما بشوند و ما را به توافق مجبور کنند.
رامین۲۵۴۹۹۰۹۰۶:۵۹:۲۸ ۱۴۰۱/۳/۲۸
همین چیزایی که داری میگی خودش افراطه
ناشناس۲۵۴۹۹۸۵۰۸:۵۷:۴۴ ۱۴۰۱/۳/۲۸
ریشه بحران تجریم است مملکت را به این روز انداخته شجاعت داشته باشید حقیقت را کتمان نکنید .
ناشناس۲۵۵۰۲۰۵۱۲:۳۱:۱۹ ۱۴۰۱/۳/۲۸
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه و اشوب اصلاح طلبان در سال 88 بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین