همه آنچه واکسن نزده ها می گویند...

محمد فیروزی، گروه اجتماعی الف،   4000817085 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
همه آنچه واکسن نزده ها می گویند...

از زمانی که کرونا شایع شد، انتظارات برای ساخت واکسن نیز در دنیا وجود داشت. در این میان جنبش‌های ضد واکسن نیز در نقاط مختلف جهان گزارش شد. در ایران براساس نظر رهبر انقلاب تلاشی شکل گرفت تا ساخت واکسن داخلی در دستور کار قرار بگیرد. اما گروه‌های ضد واکسن در ایران نیز فعالیت‌ دارند. این گروه ها دلایل مختلفی برای مخالفت با واکسن بیان می کنند. رفتار گروه‌های ضد واکسن در داخل نیز چندان با جنبش‌های مشابه در نقاط دیگر دنیا تفاوتی ندارد و الگوهای یکسانی به چشم می‌خورد . 

برخی از این دلایل که از عمق بیشتری برخوردار است بر روی موضوع غیر اخلاقی بودن اجبار در این امر متمرکز است و آن را در تناقض با برخی ارزش ها و حقوق اساسی فردی می داند.
برخی دیگر متکی بر ادعاهای بدبینانه ای درباره تولید کنندگان واکسن غربی است و تاکید بر تزریق واکسن در داخل را نیز نوعی همسویی با سیاست های مرموز آنان قلمداد می کند.
و بالاخره برخی نیز به عوارض ناخواسته آن اشاره می کند و معتقد است عوارض منفی واکسن از چشم مردم پنهان شده.

 غیراخلاقی بودن واکسیناسیون اجباری؟

واکسیناسیون اجباری را از این جهت غیر اخلاقی می دانند که نمی‌توان کسی را برای بیماری که نرخ مرگ و میر آن بالا نیست مجبور به واکسن زدن کرد و به علاوه هر کسی مالک زندگی و سرنوشت خود است. اما جدا از اینکه دانشمندان بر تاثیرات واکسن زدن در کاهش نرخ مرگ و میر و کنترل بیماری کرونا تاکید دارند و شواهد تجربی نیز تایید کننده این واقعیت است باید گفت در بیماری های مسری موضوع تصمیم گیری در سرنوشت فردی تبدیل به امری اجتماعی می شود بنابراین نمی توان آن را از فقط از منظر حقوق فردی سنجید . 

تراشه جاسوسی و کنترل در واکسن !

این گروه‌ها از زمانی که واکسیناسیون در جهان گسترش پید اکرد در شبکه‌های اجتماعی از هشتگ واحدی با عنوان «واکسن-نمی‌زنم» استفاده می‌کنند. عده‌ای از هواداران این گروه‌ها معتقدند از طریق واکسن‌ کرونا تراشه‌ای در بدن کار گذاشته می‌شود که مانند یک جاسوس از زندگی آنها عمل می‌کند. این دیدگاه ریشه‌هایی درآمریکا و کشورهای غربی دارد و البته در ایران هم هواخواه کم ندارد. بنابر نظرسنجی موسسه یوگاو که چندی پیش نتایج آن منتشر شد از 1640 شرکت‌کننده، 28 درصد آمریکایی‌ها بدون هیچ استنادی معتقد بودند «بیل گیتس»، مالک کمپانی بزرگ مایکروسافت می‌خواهد با واکسیناسیون در بدن افراد چنین تراشه‌هایی را کار بگذارد. 

به‌نظر می‌رسد از آنجایی که بیل گیتس سرمایه‌دار است و در زمینه تکنولوژی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کند چنین شایعه‌ای به‌راحتی در کشورهای غربی زمینه پذیرش پیدا کرد. اما این موضوع با نگاه بدبینانه‌تری در ایران رواج پیدا کرد چرا که اظهارات بیل گیتس در گذشته درباره افزایش جمعیت جهان و دسترسی محدود به منابع موجب شد برخی استنباط کنند این شخص قصد جان‌شان را کرده است و بدبینی نسبت به واکسن و کنترل زندگی آنها موضوعیت جدی‌تری پیدا کرد. 

در میان کسانی که مایل به واکسن زدن نیستند، عده‌ای معتقدند تولید واکسن‌ها به‌گونه‌ای است که ساختار ژنتیکی فرد مورد حمله و یا دستکاری قرار می‌گیرد. چنین دیدگاهی نیز در ابتدا در آمریکا و غرب رایج شد، به‌عنوان مثال امرالد رابینسون، خبرنگاران کاخ سفید که برای یکی از وب‌سایت‌های حامی ترامپ به نام «نیوزمکس» می‌نویسد، از ۲۶۴ هزار دنبال‌کننده خود در توییتر خواست مواظب واکسن فایزر/ بایون‌تک باشند. او در توییتر خود نوشت: «این واکسن دی‌ان‌ی شما را دستکاری می‌کند.»

نمونه مشابه چنین دیدگاهی در ایران هم رایج شد و برخی قشرهای مذهبی جامعه بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتند. در‌حالی که واکسن فایزر آمریکایی که با روش دستکاری ژنتیکی (تغییر در ام. آر. ان. آ) فعال می‌شود جز واکسن‌های مورد استفاده در ایران نبود. در همان کشورهای غربی نیز در مورد مصرف آن تحقیقات مختلفی صورت گرفته است و باوجود تازه بودن این نوع تحقیقات، دانشمندان نسبت به آن بدبین نیستند. 

پست‌هایی که از سر دلسوزی بازنشر می‌شود

بسیاری از پست‌هایی که در ضدیت با واکسن کرونا منتشر می‌شوند از طریق شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و افراد مختلف از سر دلسوزی و علاقه به خویشاوندان و دوستان‌شان آنها را بازنشر می‌کنند. این پست‌ها فاقد منابع علمی مشخص هستند و بسیاری‌شان براساس گمانه‌زنی و ادعا پیامی را منتقل می‌کنند. به عبارتی فاقد استناد هستند و در عوض تلاش می‌کنند احساسات مخاطب را درگیر کنند. اگر هم از استناد خاصی بهره‌ می‌گیرند سایر استدلال‌ها و گزاره‌های نقض آن را پنهان می‌کنند.

در چنین شرایطی برخی از رهبران فکری جنبش‌های ضد واکسن هم تلاش می‌کنند بر ترس‌ها و تردیدهای مخاطبان دست بگذارند. همین موجب شده است بنابر گزارش وزارت بهداشت مجموعه‌ای از استدلال‌های ضد واکسن شکل بگیرد که بعضی‌شان از خیلی وقت پیش نقض شده و بعضی دیگر با تدابیری در آینده می‌تواند فاقد هوادار عمده شود. 

تلاش برای به تعویق انداختن واکسیناسیون

یکی از تلاش‌های جنبش‌های ضد واکسن به تعویق انداختن واکسیناسیون افراد است.تلاش آنها بر این است که مخاطب حداقل امروز واکسن نزند و این کار را به آینده موکول کند تا واکسن با کیفیت‌تری در اختیارش قرار گیرد. درحالی‌که واکسن‌هایی که در داخل مصرف می‌شود مجوزهای قانونی را اتخاذ کرده است و طیف‌های مختلف اعم نوجوانان بالای 12 سال تا سالمندان و گروه‌های در معرض خطرات سنین بالا آن را استفاده کرده‌اند. 

تلاش دیگر گروه‌های مورد اشاره این است که مخاطب را نسبت به مخاطرات واکسن بی اطمینان کنند. در این خصوص ضمن اینکه می‌توان به گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی توجه کرد که می‌گوید واکسن‌ها بسیار کم‌خطر هستند و در عوض سالیانه جان 2- 3 میلیون نفر را نجات می‌دهند اما هیچ‌ واکسنی بدون خطر کامل نیست. البته برای متقاعد کردن این دسته افراد شاید برنامه‌های اقناعی و گزارش‌های وزارت بهداشت در آینده بتواند کمک کند تا افراد هزینه و فایده واکسیناسیون را بسنجند و تلاش‌های جنبش‌های ضدواکسن خنثی شود. 

تلاش برای بی‌کیفیت نشان دادن واکسن‌ها

گروه‌های ضد واکسن در ایران تلاش می‌کنند واکسن تولید داخل و نمونه‌های وارداتی را بی‌کیفیت جلوه دهند. این دست گزاره‌ها که ماهیت شایعه دارد اغلب در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود بدون اینکه منابع منتشر کننده به سند محکمی استناد کند به‌عنوان مثال می‌گویند مسئولان ایران خودشان واکسن فایزر زدند و واکسن‌های بی‌کیفیت به مردم رسیده است!

باز در این خصوص به‌نظر می‌رسد بهترین راهکار انتشار گزارش‌های عمومی درباره کارایی واکسن‌های مورد استفاده در داخل باشد که البته لازم است این گزارش‌ها مبتنی بر واقعیت و مستنداتی باشد که مراجع بین‌المللی هم آنها را می‌پذیرند. متاسفانه زمینه پذیرش چنین موضوعاتی این است که طی سالیان اخیر بسیاری از کالاهای مختلف ایرانی (به‌ویژه کالای مصرفی) ساخت داخل بی کیفیت بودند و در بخش واردات نیز واردکنندگان کالاهای متعدد مصرفی بی کیفیتی را از چین و سایر نقاط به کشور وارد کرده‌اند و چنین شایعاتی در مورد واکسن‌های کرونا زمینه پذیرش گسترده پیدا کرده است. 

پیوند دلایل واکسن نزدن به جوانی و ناباروری

جنبش‌های ضد واکسن در داخل و خارج سعی می‌کنند دلایل واکسن نزدن را به موضوعاتی مانند جوانی افراد، ناباروری، ابتلای دوباره به کرونا توسط واکسن زدگان و …. پیوند بزنند. جالب آنکه گزارش‌های علمی هیچ‌گاه نظرات آنها را تایید نکرده است و با این جال این گروه‌ها به ادعاهایشان اصرار دارند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۸۴۲۵۱۱۷:۰۳:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۲۰
خوب اگر دوست ندارند واكسن بزنند همين كار را بكنند واى اگر مبتلا به كرونا شدند هر چقدر كه هزينه ى درمانشان باشد بايد از جيبشان بدهند
ناشناس۲۲۸۴۲۶۲۱۷:۱۹:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۲۰
چرا این افراد بازدداشت نمی شوند؟
ناشناس۲۲۸۴۴۵۰۲۰:۲۷:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۲۰
امریکا و روسیه باوجود واکسیناسیون امار کشته بالای هزار نفری دارند
ناشناس۲۲۸۴۴۶۸۲۰:۴۵:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۲۰
۱-واکسن ایمنی ایجاد می کند.اما: ۲-واکسن نزده ها برای واکسن زده ها خطر دارند. ۳-ماسک و دستورها کماکان باید اجرا شود. ۴-دوز سوم و چهارم در راه است. ۵-اول کرونا قرار شد، فقط ۱۴ روز در خانه بمانیم، تا کرونا گم شود! ۶-کدام بیماری و واکسن در طول تاریخ این همه تناقض علمی داشته است؟ خودتان قضاوت کنید.
ناشناس۲۲۸۴۴۷۲۲۰:۴۸:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۲۰
سی میلیون نفر را چطور بازداشت کنند؟ به چه گناهی؟ با حکم کدام دادگاهی؟ ای کسانی که واکسن زده اید، طبق اصول علم پزشکی، شما باید کاملا ایمن باشید و این واکسن نزده ها هستند که باید بترسند! اگر هم واکسن ایمنی ندارد و فقط عوارض دارد چرا مردم را مجبور به واکسن زدن می کنید! در نزد خداوند چه جوابی دارید؟!
ناشناس۲۲۸۴۵۰۲۲۱:۱۹:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۲۰
به چه جرمی باید بازداشت شوند.؟ مگر غیر این است که تزریق واکسن به معنای ایمن شدن است.؟ پس واکسن نزده اگر هم ضرری دارد برای خودش دارد.
ناشناس۲۲۸۴۵۵۹۲۲:۲۳:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۲۰
آیا از هزینه های بیمارستان خبر دارید؟ آیا میدانید فقط یک آزمایش خون ساده ۴۰۰ هزار تومان آب میخورد؟ آیا میدانید اگر دولت کمک هزینه درمان کرونا را به واکسن نزده ها ندهد چه میشود؟
ناشناس۲۲۸۴۶۰۲۲۲:۵۹:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۲۰
دولت باید یک ماه به اینهایی گه واکسن نزدن مهلت بده اگر واکسن زدن که هیچ ولی اگر واکسن نزدن اگر کرونا گرفتن باید محروم بشن از خدمات درمانی و هیچ بیمارستان و داروخانه ای نباید انها را پذیرش کند . چون هزینه های درمان بیماران کرونایی به دوش همه مردم ایران هست .‌
احمد۲۲۸۵۵۹۹۲۲:۳۱:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۲۱
طبق کدام قانون؟!
ناشناس۲۲۸۵۶۴۳۲۳:۰۷:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۲۱
حالا که واکسن نزن زیاد داریم به نظرم برای کسانیکه دو دوز واکسن زدند ولی آنتی بادی کرونا در خونشان نیست زودتر برای دوز سوم اجازه تزریق داده شود
ناشناس۲۲۸۴۲۷۰۱۷:۲۵:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۲۰
واکسن اگر به درد بخور باشه ۱۰۰ ٪ مردم واکسن میزنند
ناشناس۲۲۸۴۵۰۶۲۱:۲۱:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۲۰
من حداقل بالای صد نفر را می شناسم که پس از تزریق واکسن یا کرونای شدید گرفته اند و یا فوت کرده اند. در حالی که اکثرا هم جوان و میانسال و کاملا سالم بودند.
ناشناس۲۲۸۴۵۳۲۲۱:۴۷:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۲۰
به درد بخور یعنی چی؟ بیشتر توضیحات بفرمائید ما هم از علم شما بهره مند بشویم
ناشناس۲۲۸۵۷۶۸۰۶:۴۲:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۲۲
احتممالا زمین هم گرد نیست و دانشمندان دروغ می گویند !خخخخخ
شبیه راز۲۲۸۴۲۸۷۱۷:۴۹:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۲۰
یک طرفه قضاوت کردید. فقط کافی است فیلم مناظره هفته قبل در دانشگاه علوم پزشکی تهران را ببینید تا بفهمید دست مدافعان واکسن اجباری چقدر دستشان خالی است.
ناشناس۲۲۸۴۴۸۳۲۱:۰۰:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۲۰
واکسیناسیون تا 70 درصد ایمنی ایجاد می کند و اجبار و قرنطینه هوشمند یک مساله مشکوک است و با علم پزشکی جور در نمی آید. در ضمن اگر کسی را به اجبار واکسن زدید باید در قبال عوارض آن پاسخگو باشید.
ناشناس۲۲۸۴۵۳۰۲۱:۴۵:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۲۰
کادر درمان بیش از دویست شهید داد و بعد از دریافت واکسن تعداد شهدا به انگشتان یک دست هم نرسید. شما که حرفهای مناظره کننده ها را شنیدی بفرما در بیمارستان بخش کرونا هفته ای یک روز با دو برابر دریافتی کادر درمان کار کن.
ناشناس۲۲۸۴۲۸۹۱۷:۵۱:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۲۰
ماسک ها نشان میدهد که این افراد از چه پارودکسی رنج میبرند
ناشناس۲۲۸۴۴۸۰۲۰:۵۷:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۲۰
مراحل کرونا تا واکسن ۱-فیلم ساختگی از ووهان چین ۲-شایعه ورود به ایران ۳-فقط چهارده روز خانه بمانید تا چرخه قطع شود. ۴-ماسک بزنید. دستکش بزنید. الکل بزنید... ۵-تشکیل ستاد کرونا ۶-گاها بیرون بیایید. گاها نیایید! آمار روزانه مرگ و میر و تصاویر قبر و بیمارستان و... ۷-درخواست رسانه ای واکسن! ۸-واکسن گیر هر کسی نمیاد. اگر شانس داشته باشی شاید با پول زیاد واکسن گیرت بیاد! ۹-اعتراض هدفدار به منع واردات واکسن ۱۰-واردات گسترده سینوفارم ۱۱-سهمیه بندی اولیه برای واکسن برای ترغیب و تشویق مردم ۱۲-اجباری کردن واکسن! تمام کسانی که آگاهانه در این مسیر حرکت می کنند، رو سیاه و در قیامت باید جوابگو باشند. هر چند اعتقادی ندارند!
ناشناس۲۲۸۴۶۱۵۲۳:۰۹:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۲۰
واکسن بزنی ولی چرا کرونا بگیری و یا فوتی هم هست؟
داوود محمدی۲۲۸۵۰۶۸۱۴:۴۷:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۲۱
لطفاً بفرمایید که چه ربطی دارد.... ماسک وسیله پیشگیری از آلوده شدن به ویروس و عفونت کروناست، اما برخی به ایمنی و بی خطر بودن واکسن های موجود اعتماد ندارند.
سالم۲۲۸۴۳۰۳۱۷:۵۶:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۲۰
نزدن واکسن این بیماری را گسترش میدهد بنا بر این همه باید واکسن بزنند ولی اگر باز عده ایی هستند که پافشاری میکنند , من پیشنهادی دارم . اگر واکسن گریزها دچار کرونا شدند از مزایای درمان رایگان نتوانند استفاده کنند و هزینه درمانشان را خودشان به پردازند .
ناشناس۲۲۸۴۳۱۴۱۸:۰۵:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۲۰
واکسنی که به طور گسترده توی ایران استفاده شده واکسن سینوفارم هست که هم تاییدیه سازمان بهداشت جهانی رو داره و هم کشورهایی که قبله عالم بعضی هستند مثل آمریکا و انگلیس و استرالیا، افرادی که این واکسن رو تزریق کردند به کشورشون راه میدند پس این بهانه بی اساس است. تنها چیزی که برای واکسن نزدن واقعا توجیه داره اینه بگی دوست ندارم واکسن بزنم!
علی۲۲۸۴۳۲۴۱۸:۱۴:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۲۰
اتفاقا این افراد باید شناسایی شوند و هزینه های در مانی و بعد از خوب شدن پول واکسن و تزریقات از آنها اخد شود تا بی جهت در راستای آهنگ دشمنان .... کوک نشوند.
ناشناس۲۲۸۴۳۵۸۱۸:۵۹:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۲۰
باید واکسیناسیون اقناعی باشه نه اجباری کسانی که معتقدن واکسن مضره باید بصورت علمی اقناع بشن که واکسیناسیون برای مقابله با کرونا در جامعه مفیده
ناشناس۲۲۸۴۳۷۳۱۹:۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۲۰
سپاس به خاطر نگارش این مقاله مستدل و سنجیده.
ناشناس۲۲۸۴۵۱۰۲۱:۲۶:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۲۰
کرونا یک نوع سرماخوردگی با مرگ و میر اندک است که توسط رسانه ها و دولت ها با اهداف مشخص بزرگ شده است و هدف اصلی رسیدن به مرحله واکسن بود. حالا پس از آن شاهد مرگ و میر و عوارض شدید هستیم و معلوم نیست چه بلاهای دیگری سر ما خواهند آورد.
مردم۲۲۸۴۴۵۹۲۰:۳۸:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۲۰
واقعا حرف درستیه چرا برخورد نمیشه .... هزاران مرجع علمی در مورد واکسن هست کل دنیا دارن میزنن که چی که با واکسن مخالفین ...؟ و که چی که مقابل قانون کشور ایستادین ...؟ مگه کشور قانون نداره ؟؟ پس چرا هرج و مرج راه انداختن ؟ کجاست مدعی العوم ؟؟ جمع کنین این مسخره بازی هارو .... قانون باید شدت نشون بده
ناشناس۲۲۸۴۴۶۵۲۰:۴۴:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۲۰
اینجوری که نمیشه.این عده با انتشار نادانی خود در جامعه مانع حصول ایمنی جمعی با واکسن میشن.باید به هر ترتیبی که شده این افراد را وادار به واکسن زدن کرد چون حق دیگران رو دارن ضایع میکنند.
ناشناس۲۲۸۴۵۳۹۲۱:۵۴:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۲۰
آیا عاقلانه است یک دارو که از خارج وارد شده در بازه زمانی کوتاه به کل جمعیت یک کشور تزریق بشه؟ این یک خطای استراتژیک برای یک کشور است. همین ۷۵ درصد کافی است. شما یک درصد احتمال بدید که توطئه ای در کار باشه
ناشناس۲۲۸۴۵۸۴۲۲:۴۵:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۲۰
کسی که واکسن نمیزنه هیچ خدماتی بهش ندید ...
ناشناس۲۲۸۴۶۶۹۰۰:۲۹:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۲۱
واکسن نزده نشان دهنده مخالف مراقب و ماسک نزدن نیست که، اگر واکسن شما را ایمن میکند چرا باید از واکسن نزده ها بترسید، که اینقدر در حال تلاش برای اجباری کردن واکسن زدن هستید، وظیفه واکسن مراقب از شما است نه امثال واکسن نزدها
ناشناس۲۲۸۴۶۸۱۰۰:۵۳:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۲۱
کسی که به کار گذاشتن تراشه با واکسن معتقد بوده و اگر پزشک بوده مطلقا از واکسن و مواد تزریقی هیچ چی نمی داند. هیچ هم زیاده براش و از خطوط تولید محصولات استریل مطلقا خبری ندارد
کوید۲۲۸۴۷۳۸۰۲:۲۵:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۲۱
با اجبار واکسن بجز برای شاغلین درمان و تو بخش سالمندان مخالفم،‌ اما اینکه واکسن مضره پس مصرف غذا هم ممنوع باشه چرا که هزاران نفر در سال در جهان در اثر گیر کردن لقمه تو گلو ‌دچار خفگی میشند
ناشناس۲۲۸۴۸۹۵۱۱:۰۸:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۲۱
تا انسان هست جهل وخرافات وشایعه هم هست
داوود محمودی۲۲۸۵۰۶۴۱۴:۴۶:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۲۱
این مقاله دارای سوگیری و جانبداری است. بحث بر سر این است که تمام واکسن ها، فقط مجوز مصرف اضطراری دارند. هنوز مدت کمی از عرضه و ساخت این واکسن ها گذشته و اصلاً فرصت مطالعه و تحقیقات کافی وجود نداشته و ممکن است عوارض جانبی آنها در بلندمدت خطرناک باشد. هر فردی، چه واکسن بزند و چه واکسن نزند، ممکن است ویروس کرونا را به دیگران انتقال دهد. اتفاقاً واکسن با سرکوب علائم، باعث می شود فرد عاری از ویروس جلوه کند و از او فاصله نگیرند. موارد ابتلا و مرگ و میر با وجود واکسن وجود داشته. متأسفانه نگارنده محترم بحث را به جای دیگری هدایت کرده و مخالفان واکسیناسیون اجباری را به نحوی که خود خواسته جلوه داده. واکسیناسیون اجباری، خلاف کرامت انسانی و حقوق بشر و حقوق شهروندی است و امری اجتماعی نیست.
ناشناس۲۲۸۵۱۷۶۱۶:۴۴:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۲۱
دو سال از کرونا می گذرد دیگر باید به ایمنی جمعی رسیده باشیم یعنی زدن واکسن تاثیری ندارد کرونا دارد تمام می شود اینها می خوان پول پارو کنن و بگن واکسیناسیون باعث تمام شدن کرونا شد - مگر اینکه ویروس جدیدی انداخته باشند تو مردم که انوقت ان امپول ازمایشی اضطراری که اسمش را گذاشتن واکسن تاثیری ندارد
ناشناس۲۲۸۵۷۶۹۰۶:۴۴:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۲۲
عده ای به خاطر عناد و سرکشی ذاتی که دارند یاد گرفته اند با همه چیز مخالفت کنند مهم نیست که این چیزی که با آن مخالفت می کنند چیست فقط مخالفند و بس ! یاد اقای مخم و مخم و مخالفم افتادم ...
ناشناس۲۲۸۵۸۴۷۰۸:۵۸:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۲۲
وادار کردن افراد به تزریق دارو یا واکسن غیر اخلاقی و غیر قانونی است. یک فرد واکسن نزده هیچ خطری برای فرد واکسن زده ندارد.
دکتر صاحبکار۲۲۸۵۹۷۷۱۰:۱۸:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۲۲
چرا آمار اینایی که واکسن زدند و مردند رو نمیدید بیرون؟؟ قرار نبود آمار بیاد زیر 50؟؟ تا وقتی تضاد منافع هست و دارو های ساخت داخل رو اجازه کارآزمایی بالینی نمی دید عملا دارید برای WHO جاسوسی مفت و رایگان با ارسال دیتا انجام می دهید...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  14. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. ایثارگران را بدنام نکنید !

  19. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  22. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  23. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

آخرین عناوین