بادام هایی که کام جامعه را تلخ کرد

گروه اجتماعی الف،   4000803075 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

حکم حبس برای سرقت سه بسته بادام هندی که روز گذشته در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت باعث تعجب افکار عمومی شده است.

بادام هایی که کام جامعه را تلخ کرد

به گزارش الف، روز یک‌شنبه در سراسر ایران مراسم جشن و شادی میلاد حضرت محمد (ص)، پیامبر عظیم‌الشان اسلام برپا بود، هم‌چون سال‌های قبل رسانه‌ها از فضایل اخلاقی و مهربانی پیامبر اسلام صحبت می‌کردند و خطیبان و سخنرانان به تبیین ابعاد این شخصیت بزرگ می پرداختند. 

اما عصر همان روز در شبکه‌های اجتماعی خبری درحال گردش بود که تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. در متن خبر آمده بود فردی به جرم سرقت سه بسته بادام هندی مشمول محکومیت 10 ماهه حبس شده است و برای ارتکاب این بزه می‌بایست 40 ضربه شلاق نیز بخورد. 

تصویر حکم و پایانی بر احتمال خبرسازی

در‌حالی‌که تصویری از متن حکم دادگاه این فرد دست به دست می‌شد ، برخی منابع تاکید داشتند این فرد دارای سه فرزند است، بنابراین بسیاری اولین استنباط‌شان این بود که فرد مذکور برای بچه‌های خود این سرقت را انجام داده و احتمالا به دلیل فقر و تنگدستی مرتکب چنین اقدامی شده است. هر چند باید منتظر اطلاعات بیشتر در این زمینه بود اما آنچه مسلم است بی تناسبی این جرم با مجازات آن در وجدان عمومی جامعه است.

روز دوشنبه (3 آبان) خبری درباره همین موضوع در خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت که حاکی از صحت این سرقت و حکم صادره دادگاه بود. بنابراین کلیه شائبه‌ها درباره خبرسازی و شایعه برای بدبینی به دستگاه قضایی از بین رفت. فارس نوشت:‌ «اگرچه حکم منتشر شده بدوی است اما به علت عدم تجدیدنظرخواهی متهم، حکم وی پس از گذشت مدت قانونی تجدیدنظرخواهی در حال حاضر قطعی شده است. هرچند به موازات برخورد با دانه درشت‌ها و جرایم سنگین، رسیدگی به تخلفات و جرایم کوچک نیز ضروری است و مانع هرج و مرج می‌شود اما عدم تناسب ظاهری این حکم با جرم صورت گرفته نیازمند توضیح یا اصلاح توسط دستگاه قضایی است.»

نقدها در فضای مجازی هنوز باقیست!

بعد از انتشار این خبر هنوز در فضای مجازی نقدها درباره اینکه آیا تناسبی بین حکم صادره و بزه ارتکابی وجود دارد یا خیر مطرح است. از نگاه برخی قاضی‌، در موارد مشابه چاره‌ای ندارد جز اینکه وقتی پرونده شکایت روی میزش قرار می‌گیرد برای آن حکمی صادر کنند و در این پرونده وقتی شاکی خصوصی وجود دارد پرونده می‌بایست سیر قانونی خود را با صدور حکم قطعی طی کند. 

برخی دیگر می‌گویند 10 ماه حبس برای پدری که احتمالا از سر فقر و ناچاری مرتکب سرقت شده است صحیح نیست و مجازات‌های جایگزین همراه با تخفیف باید درنظر گرفته شود. 

آیا ضرورتی به تشکیل این پرونده بود؟

 برخی امید دارند این حکم در مرحله تجدید نظر شکسته شود و با احکام سبک‌تر جایگزین شود. اما فارغ از اینکه در ماه‌های آتی این پرونده چه سیری را طی کند یادآوری این موضوع لازم است که این پرونده می‌توانست تشکیل نشود و شاکی این پرونده [فرد مغازه‌دار] می‌توانست برای سرقت سه بسته بادام هندی به مدستگاه قضایی مراجعه نکند. چنین موضوعی و تشکیل نشدن چنین پرونده‌هایی با ترویج فرهنگ گذشت و بخشش در جامعه امکان‌پذیر هستند. البته فرد صاحب مغازه حق دارد از اموال خود مراقبت کند و بابت سرقت آنها ولو سه بسته بادام هندی ناقابل که در جیب هم جا می‌شده ناراحت و شاکی باشد اما وقتی در جامعه فرهنگ گذشت ترویج پیدا کند از بسیاری خطاها می‌توان به سرعت گذشت. 

نکته بعد در مورد خبر حکم دادگاه سرقت سه بسته بادام هندی این است که چرا باید دستگاه قضایی کشور با حجم کاری سنگین درگیر چنین پرونده‌هایی شود . مجموع ارزش کالای سرقت شده چند 10 هزار تومان بیشتر نیست. شوراهای حل اختلاف، هیئت امنای مساجد محلات و نهادهای قانونی و مدنی می‌توانند درباره چنین پرونده‌هایی نظر بدهند و در نهایت موضوع را با «کدخدا منشی» حل و فصل کنند. 

ورود شوراهای حل اختلاف به چنین پرونده‌هایی به شیوه کدخدا منشی بیشترین تاثیرش همان ترویج اخلاق‌گرایی و فرهنگ گذشت در جامعه است و طرفین در چنین پرونده‌هایی بهتر به صلح و سازش می‌رسند در‌حالی که تشکیل دادگاه با تشریفات مرسوم آن فرد شاکی را سخت‌تر به گذشت وادار می‌کند و اراده فرد برای محکوم کردن طرف متهم یا مجرم بیشتر می‌شود. 

به‌نظر می‌آید جامعه ایرانی برای رسیدن به چنین ویژگی نیازمند توجه بیشتر به اخلاقیات و بازنگری در این زمینه است، برای‌ همین هم اندیشمندان، متخصصان علوم اجتماعی و کارشناسان حوزه دین باید به دنبال راه‌حل باشند. 

نباید فراموش کرد جامعه با آذین‌بندی خیابان‌ها و چند سریال و نماهنگ در مناسبت‌های مذهبی و دینی به یک جامعه اسلامی- اخلاقی تبدیل نمی‌شود بلکه  بروز و ظهور جامعه اسلامی در رفتار و کنش  شهروندانش است.

دیدگاه کاربران

علی هاشمی۲۲۵۸۴۰۵۱۶:۱۵:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۳
سلام بر همه یاران سایت الف . نمیدانم چرا این حکم مرا به یاد داستان بینوایان می اندازد . هنگامی که شخصی تهیدست بخاطر قرصی نان مجبور به تحمل سالها زندان میشود . حالا در مورد این فرد باید عرض کنم ، حتما پس از پایان دوره محکومیت به دنبال انتقام از اجتماع بر می‌آید . من هم شاید اگر جای او بودم چنین میکردم . جایی که دزدی از بیت المال دیگر عیب نیست و سهم خواهی است اما مجازات فقط برای پا پتی ها است . به کجا رسیده ایم.
ناشناس۲۲۵۸۴۵۵۱۶:۴۴:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۳
سه بسته بادام هندی بالای یک میلیون تومان قیمت آن است
ناشناس۲۲۵۸۴۸۷۱۶:۵۹:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۳
بستگی به بسته بندی داره .از صدتومن تا سیصد تومن .شاید بسته صد تومنی بوده.
ناشناس۲۲۵۹۲۳۴۰۹:۱۹:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۴
در دادنامه نوشته شده که: (اموال مسروقه را در جیب خودش گذاشته) تو جیب مگه چقدر جا داره که سه تا کیسه رو بذاره؟؟ شما خودت حساب کن خیلی بشه ، هر بسته یک کیلو ، که اون هم نمیشه
ناشناس۲۲۵۸۵۶۴۱۷:۵۲:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۳
مگه شما وزنش رو می دونی که قیمت رو برآورد کردی
ناشناس۲۲۵۸۵۶۸۱۷:۵۵:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۳
اصلا شما بگو 4 میلیون وقتی تو این مملکت چند ده هزار میلیارد برده میشه وقتی حقوق یک مدیر بالای 200 میلیون است این ارقام کجای زندگی رو میگیره
ناشناس۲۲۵۸۹۶۷۲۳:۲۹:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۳
یک میلیون بیشتره یا صدها هزار میلیارد تومان؟؟؟ اگه این ۱۰ ماه حبس داره باید اونو تیکه تیکه کنن ولی راست راست میگرده و به ریش قانون و ملت میخنده
ناشناس۲۲۵۹۱۴۷۰۷:۵۵:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۴
سه بسته کوچک بوده تو جیب جا میشده
ناشناس۲۲۵۹۲۵۳۰۹:۲۷:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۴
برای آنکه قیمت داده احتمالا سه بسته از این مزمزها بوده که برای بچه ها می گیرند قیمتش هم بسته ای حدود بیست تومان است
ناشناس۲۲۵۹۳۵۴۱۰:۳۰:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۴
نباید برای مجرم دلسوزی کرد. اگر مجازات ها باز دارنده بود الان این همه جرم در سطح جامعه اتفاق نمی افتاد. نسبت به مسئولین هم همینطور بدون ارفاق و بدون ملاحظه باید عمل شود.
ایرانی گرفتار۲۲۵۹۳۵۵۱۰:۳۰:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۴
عزیزم این داستان و داستان انتصاب دختر نماینده فقط برای انحراف نگاه افکار عمومی از مسائل و مشکلات اصلی مملکت
ناشناس۲۲۵۸۴۱۱۱۶:۱۶:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۳
مگه اندازه بسته بادام هندی و یا وزن اون رو هم نوشته . خوب شاید بسته بزرگ بادام هندی بوده وبخاطر بالا بودن مبلغ به شورای حل اختلاف ارجاع ندادن . گفتم شاید چون توی حکم موضوع دقیق شکایت نیست .
ناشناس۲۲۵۸۵۶۲۱۷:۵۰:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۳
اینم حرفیه باید میزانش مشخص بشه ممکنه ۳ بسته بسیار بزرگ باشه شایدم اینطور نباشه
ناشناس۲۲۵۸۶۸۷۱۹:۳۶:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۳
بسته بزرگ که توی جیب جا نمیشه اونم سه بسته .
ناشناس۲۲۵۹۱۳۰۰۷:۴۱:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۴
توی جیبش گذاشته. مگه چقدر تو جیب جا میشه.
بازنشسته۲۲۵۹۳۸۱۱۱:۰۵:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۴
اگر جیب امثال خاوری باشه سه هزار میلیارد
ناشناس۲۲۵۹۱۷۶۰۸:۲۶:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۴
ناشناس گرامی و با هوش توی جیب جا شده یعنی کم و کوچک بوده جهت اطلاع....
ناشناس۲۲۵۹۱۹۷۰۸:۴۶:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۴
شما حکمو دقیق بخوان. نوشته بادام هندیو گذاشته تو جیبش، پس مقدارش ناچیز بوده که تو جیب جا شده
کور پیشن بین در خشت خام و کج معوج۲۲۵۸۴۱۳۱۶:۱۸:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۳
مثلی معروف میگه خلاف خلاف است چه یکریال چه هزاران میلیارد نفس دزدی مذموم است منتهی چیزی که خیلی مهم است با دزدان گردن کلفت برخورد نمی شود و دزدی هم شیک و غیر شیک دارد برتول برشت می گوید دزدان ناشی بانک میزنند و دزدان کاردان بانک تاسیس میکنند مثلی معروف تر همین یکسال گذشته خیلی شیک و مهندسی شده هزاران هزار میلیارد ثروت که از پول های خرد و متوسطذاقشار جامعه با تبلیغ کمک به تولید و سود خوب چپاول شد و با هیچکدام از سارقان پول مردم هم برخوردی نشد
ناشناس۲۲۵۸۴۱۷۱۶:۱۹:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۳
سارقان کلان فعلی همان تخم مرغ دزدان گذشته اند که به آنها فرصت داده شده است
ناشناس۲۲۵۸۸۹۲۲۲:۲۰:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۳
کدوم آقا زاده تخم مرغ دزد بوده؟
ناشناس۲۲۵۹۲۲۰۰۹:۱۰:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۴
پدرانشان
ناشناس۲۲۵۹۰۶۲۰۲:۱۲:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۴
این جمله کاملاً صحیح است اما استفاده در این موضوع ( قیاسی مع الفارق ) است
ناشناس۲۲۵۸۴۱۹۱۶:۲۰:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۳
نفس دزدی مذموم و پلید است باید چوب در آستین هر دزی کرد چه کم و چه زیاد
ناشناس۲۲۵۹۰۶۵۰۲:۱۹:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۴
البته در این سالها تمام چوب ها را فقط و ققط در آستین کم ها کرده اند و در آستین زیادها حتی خلال دندان هم نکرده اند
ناشناس۲۲۵۸۴۲۳۱۶:۲۳:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۳
از قوه قضاییه درخواست میشود رمین هاای را که در قزوین بین بعضی از عوامل قوه واگذار شده سریعا پس بگیرند دیده بان شفافیت هم چند وقت پیش پبگیر این ویژه خواری بود
ناشناس۲۲۵۸۶۶۷۱۹:۲۷:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۳
نه عزیزم این چه حرفیه مجازات خودیها اصلی ابدا خودیها از مجازات مبرا هستن مگه مردم عادی مردن که شما این حرفو میزنی
ناشناس۲۲۵۸۸۱۷۲۱:۲۵:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۳
زمینهایی که مسئولین در کرمانشاه بذل و بخشش کرده هم نیاز به بازپسگیری داره و پیگیری
ناشناس۲۲۵۸۴۲۵۱۶:۲۳:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۳
هنر روحانی و جهانگیری این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند روحانی و مدیران دولتش بانیان وضع موجود هستن و باید محاکمه و مجازات بشوند.
ناشناس۲۲۵۸۵۷۵۱۷:۵۸:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۳
به روحانی مربوط نیست
ناشناس۲۲۵۸۴۲۷۱۶:۲۴:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۳
می امد شهرضا ی لوده اناروش میدادیم
ناشناس۲۲۵۸۴۳۰۱۶:۲۵:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۳
باز هم گیر به شهروندان و مردم متخصصان علوم اجتماعی و کارشناسان حوزه دین که مشغول در کارخانجات شکر و لاستیک سازی هستند وقتی برای مردم ندارند اینجا باید زندانی برای مسئولی در مملکت صادر کرد که جامعه رو با نادانی به این فقر دچار کرده که 3 بسته بادام زمینی بدزده
ناشناس۲۲۵۸۴۳۲۱۶:۲۶:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۳
در دولت قبل میلیاردها دلار 4200 تومانی به کشور بازنگشت بجای محاکمه مرد بادام دزد باید رانت خواران ارز 4200 تومانی بگیر محاکمه و زندانی می شدند.
ناشناس۲۲۵۸۴۳۳۱۶:۲۸:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۳
خدایا عدالتت کجا رفته؟ چرا یک پدر اینطور باید شرمند بچه هاش بشه و آبروش بریزه؟ خدایا کجایی ببینی؟ به نظر تو هم اینجا کشور اسلامی ه؟!!! خدایا ریشه ظلم رو بسوزون با هر لباسی و با هر ادعایی....
ناشناس۲۲۵۸۴۴۰۱۶:۳۱:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۳
در این مملکت سنگ را بسته و سگ ها را رها کرده اند
روزبه۲۲۵۸۴۵۴۱۶:۴۳:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۳
انگار قیمت بادام هندی رو نمیدونید.کجا چند ده هزارتومنه...چند صد هزار تومنه...بجای متهم کردن مال باخته بفکر ریشه کن کردن فقر مردم و حفظ ارزش پول ملی باشید
ناشناس۲۲۵۸۵۰۶۱۷:۰۹:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۳
حکم رو بخون نوشته تو جیبش گذاشته یعنی از این بسته های کوچک ۲۰ یا ۳۰ هزار تومنی بوده
ناشناس۲۲۵۹۰۶۳۰۲:۱۴:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۴
مال باخته را کسی متهم نکرده بلکه اعتراض به عدم تناسب حکم با جرم است
ناشناس۲۲۵۸۴۶۵۱۶:۴۹:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۳
قدری از بودجه نهادهای به اصطلاح فرهنگی کاسته شود و بین فقرا تقسیم شود.
ناشناس۲۲۵۸۵۵۸۱۷:۴۷:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۳
ما اگه سازمان فرهنگی داشتیم غرب انقدر راحت فرهنگ کثیفشو تحمیل نمیکرد به همون
ناشناس۲۲۵۹۲۳۶۰۹:۱۹:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۴
غرب‌گفته‌که‌شما‌مسلمان‌دزدی‌واختلاص‌بکنی‌این‌موضوع‌به‌غرب چه‌مربوطه
ناشناس۲۲۵۸۶۴۶۱۹:۰۶:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۳
چرا از دستمزد بازیگران ندیم فقرا؟ یا فیلمسازان؟ بازیکنان و مربیان فوتبال؟ لابد چون از قماش خوددتونن ایرادی نداره
حمید۲۲۵۸۴۷۸۱۶:۵۵:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۳
این قاضی را باید محاکمه کرد و همچنین سایر حکمهایی را که تا کنون صادر کرده باید مجدد بررسی کرد
ناشناس۲۲۵۸۴۸۶۱۶:۵۹:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۳
چرا دلار پایین نمیاد که مشکلات کم بشود و مردم بتوانند خرید کنند تا این همه سرقت بخاطر نداری نداشته باشیم؟ دو ماه از دولت گذشته چرا اقدامی در جهت کاهش دلار انجام نمی شود؟
ناشناس۲۲۵۸۵۰۲۱۷:۰۷:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۳
بی انصاف برای رفیق دوستان لواسانی با کلاهبرداری چند صد میلیارد تومانی شاید هم هزار میلیارد تومانی ، ۲۰ سال حبس می برید وبرای این خطاکار که سقف دزدی آن به دویست هزار تومان هم نمیرسد ۱۰ ماه حبس ؟ تحقیق کنید برای چه دزدی کرده . کشوری که نصف جمعیت آن به کمک فوری نیازمند هستند ( طبق گفته یکی از مسئولین ) آنوقت این حکم عادلانه هست ؟
ناشناس۲۲۵۸۵۵۵۱۷:۴۵:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۳
با این حکم یعنی جرم طبری دزدیدن ۵۰ تا بسته بادام هندی بوده
ناشناس۲۲۵۸۵۵۷۱۷:۴۶:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۳
نزدیک یکسال زندان واسه سه تا بسته؟ پس سیف یار روحانی هم جرمش دزدیدن ۳۰ تا بسته بادام هندی بوده.
ناشناس۲۲۵۸۵۷۰۱۷:۵۶:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۳
حد اقل اگر میخواهید مجازات کنید انها را وادار کنید که به نسبت خلافشان سطح کوچه ها و خیابانها را از اینهمه پلاستیک پاکسازی کنند
ناشناس۲۲۵۸۶۶۹۱۹:۲۸:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۳
اگه سیف وبقیه میلیارد دلاری ویورویی را ببرن محکمه اش حتما تا نوه ونتیجه های انها باید در زندان بپوسنداگه هرسه بسته بادام ده ماه حبس پس اختلاسهای نجومی هزارمیلیاردی چقدر
ناشناس۲۲۵۸۷۶۳۲۰:۵۵:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۳
این آقای قاضی را مسول پرونده های دیگه قرار بدند
ناشناس۲۲۵۸۸۰۳۲۱:۱۹:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۳
بهتر است شغل وکار ایجاد شود در صورت نداشتن کار به نامبرده کارداده شود از دری که فقر وارد شود ایمان از در دیگر خارج شود
ناشناس۲۲۵۸۸۱۲۲۱:۲۳:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۳
چرا دزدای رده بالا رو نمیدین این قاضی حکم بزنه براشون؟ چرا قاچاقچیایی که میلیونها جوون و خونواده های اونها رو به خاک سیاه نشوندن نمیدین این قاضی حکم بزنه؟
ناشناس۲۲۵۸۸۱۹۲۱:۲۷:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۳
با حبس و شلاق تمام مشکلات اخلاقی اجتماعی اقتصادی حل خواهد شد
ناشناس۲۲۵۸۸۸۰۲۲:۱۲:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۳
وقتی خاوری ها با هواپیمای فرست کلاس ماموریت فرستاده می شوند باید هم چنین احکامی ببینیم
ناشناس۲۲۵۸۹۱۷۲۲:۴۳:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۳
آیا کلیه فروشی برای تفریح و سرگرمی است؟ چرا به این وضع دچار شدیم ، تا کی میخواهند این وضع را ادامه دهند؟
ناشناس۲۲۵۸۹۷۹۲۳:۳۸:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۳
بنده خدا اگر اختلاس چند میلیاردی کرده بود همچین مجازاتی براش در نظر نمی گرفتند.
حسین۲۲۵۹۰۳۳۰۱:۰۱:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۴
صادقانه که می‌خوام بگم مایع تاسف که خیلیها به نام اسلام ازخون ملت و بیت المال زندگیه شاهانه میکنندولی بقیه ملت نان شب ندارن
ناشناس۲۲۵۹۱۳۷۰۷:۴۶:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۴
چون خودی و آقا زاده نبوده قاضی خیلی هم بهش لطف کرده که حکم قطع دست صادر نکرده
ناشناس۲۲۵۹۲۳۵۰۹:۱۹:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۴
وقتی این حکم را با حکم جناب آقای سیف و عراقچی مقایسه میکنم انوقت هست که متوجه میشوم چرا این همه اختلاس و دزدی کلان در این مملکت اتفاق می افتد.
ناشناس۲۲۵۹۲۴۶۰۹:۲۴:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۴
بهترین‌مجازات‌برای‌این‌دزد‌دوختن‌درب‌جیبش‌میباشد‌تانتوانددستش‌رادرجیبش‌بکند
لک دلفان۲۲۵۹۲۵۱۰۹:۲۶:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۴
من دست ان قاضی را میبوسم برای حکمش اگر از اول قضات ما با دزدی برخورد انچنانی میکردند امثال خاوریها .زنجانی ها حروف دزد الفبا در جامعه وجود داشتند
ناشناس۲۲۵۹۶۵۹۱۳:۴۵:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۴
یادش بخیر ، رمان بینوایان و ژان والژان ، خدا یا به کجا رسیده ایم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین