این راهش نیست!

گروه سیاسی الف،   4000801122 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
این راهش نیست!

سجاد محمدی /

مدتی است که موضوع محرمانگی اموال و دارایی های مسوولان در افکار عمومی و محافل سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. روایت های مختلفی از این موضوع از سوی اهالی سیاست عرضه شده است که تفاوت های زیادی با هم دارند. برخی آن را به مجلس هفتم نسبت می دهند، برخی به مجلس هشتم، یعنی هنگامی که این مجلس طرحی را درباره گسترده تر کردن دایره شمول مسوولانی که در اصل ۱۴۲ قانون اساسی اموال و دارایی هایشان مورد بررسی قرار می گیرد ارايه کرد. 

برخی دیگر که بیشتر شامل نمایندگان مجلس یازدهم می شود طرح مجلس هشتم را فاقد قید محرمانگی معرفی کرده اند و این قید را به مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت می دهند که پس از رفتن این طرح به مجمع به دلیل مخالفت شورای نگهبان با آن ( به دلیل مغایرتش با اصل ۱۴۲ قانون اساسی) آن را به طرح یاد شده افزوده است.
 اما این روایت هم به نقل از برخی دیگر از اهالی سیاست رد شده است.

جدا از این پرسش مهم که چرا درباره موضوع محرمانگی اموال و دارایی های مسوولان نظام در طرح یاد شده تا این حد اظهار نظرهای متناقض وجود دارد، (چیزی که با توجه به موجود بودن سوابق این طرح عجیب می نماید) آنچه در این زمینه شایسته توجه است نه گذشته این طرح بلکه سرنوشت و آینده آن است. 

این طرح هر چه بوده و قید محرمانگی آن را هر کسی یا هر نهادی بدان افزوده است حال که افکار عمومی و البته برخی از نمایندگان فعلی مجلس بر ضرورت رسیدگی و اعلام اموال مسوولان نظام فراتر از آنچه قانون اساسی معین کرده است (یعنی رهبری، ريیس جمهور و معاونان و وزرا و همسران و فرزندانشان) تاکید دارند بهتر است راه حلی برای پرداختن به آن از هر طریقی که به افزایش اعتماد عمومی منجر شود، یافت.

نباید فراموش کرد که شوربختانه به دلیل رویه های غلط پایه گذاری شده طی سالهای طولانی گذشته و رنگ باختن انگیزه های والا در میان برخی مسوولان  اجرایی کشور برای حضور در عرصه سیاست و البته در سایه نظارت کمرنگ و ناکارامدی نهادهای نظارتی زمینه برای فعالیت های منفعت طلبانه کسانی که از انگیزه های یاد شده در کنش سیاسی تهی شده اند کاملا فراهم بوده است و هر چند شاید نتوان این روحیه را به همه فعالان و کنشگران عرصه سیاست و دولت نسبت داد یا میزان آن را به صورت دقیق و قابل اطمینانی نشان داد اما یقینا نمی توان رشد آن را طی دو دهه گذشته نیز نادیده گرفت.

 منفعت طلبی شخصی و سوداندیشی (چیزی که فرسنگ ها با فرهنگ و ارزش های دینی و انقلابی و آرمان های ترسیم شده در دهه نخست انقلاب فاصله دارد) حتی اگر بپذیریم که فقط گریبان عده اندکی از مدیران را گرفته باشد (چیزی که معمولا در دفاع از سلامت کلی مجموعه مدیران کشور بیان می شود) آنچه مهم است تصوری است که افکار عمومی از این واقعیت دارد.

از نظر مدافعان، اعتماد سوزی صورت گرفته طی سال های گذشته باعث شده که به اصطلاح تر و خشک با هم بسوزند و زیاده خوهی و ثروت اندوزی عده ای به پای همه نوشته شود. اما دراین صورت نیز راه اعتماد سازی صرفا سخن گفتن نیست و ای بسا که برای بازگرداندن اعتماد زایل شده باید تلاشی دو چندان انجام داد و فراتر از رویه های معمول چاره اندیشی کرد. 

گسترش شمول مدیرانی که در اصل ۱۴۲ اموال و دارایی هایشان قبل و بعد از مسوولیت مورد بررسی قرار می گیرد از جمله این موارد است و جرم دانستن اعلام آن با توجه به تصویری که از این موضوع در افکار عمومی وجود دارد نه تنها کمکی به  اعتماد سازی نمی کند بلکه کاملا در جهت تخریب اعتماد عمل می کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۵۷۷۳۴۰۹:۲۴:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۳
آیا تا به حال به عواقب آشکار شدن اموال مسئولان فکر کرده اید؟!
ناشناس۲۲۵۷۸۰۹۰۹:۵۸:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۳
اقتصاد بیمار ایران مانند مزرعه ای میماند که آفت سرتاسر مزرعه را گرفته و هیچ راهی نیست جز شخم زدن مجدد زمین و سوزاندن بقایای آفت در اقتصاد اینکار با ملی کردن ثروت های حرام امکان پذیر است و راهی جز این نیست
ناشناس۲۲۵۷۸۶۲۱۰:۳۷:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۳
سیاست تعمیر دیگر کارساز نیست
ناشناس۲۲۵۷۹۶۴۱۲:۰۱:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۳
کمونیستها هم همین کارها را کردند و باعث تباهی میلیونها انسان شدند.
ناشناس۲۲۵۸۰۴۶۱۲:۵۶:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۳
پس هر کس فساد مالی داشت رها شود به این می گویند سفسطه و مغلطه و ترس وحشت و انحراف صورت مسله
ناشناس۲۲۵۸۰۵۵۱۳:۰۰:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۳
وحشت از مصادره اموال نامشروع کردی توهم زدی بالاخره در یم مقطعی باید زنجیره فساد را برید
حسنعلی سبد سبد گل یاس۲۲۵۸۰۸۹۱۳:۲۲:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۳
اقتصادکشور را باید کوبید و از نوع ساخت هر گونه هزینه برای اصلاح هدر رفت منابع و زمان است
علی۲۲۵۷۸۳۵۱۰:۱۴:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۳
باسلام درکشورهای دیگر مگر چه اتفاقی افتاده به جز اینکه جلوی فساد ورانت و....راگرفته است بد نیست تجربه دنیا به این موضوع را هم درنظر داشته باشید
راه۲۲۵۷۸۸۳۱۰:۵۳:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۳
عواقب اعلام دارایی‌های مسئولین هرچه باشد منجر به اصلاح است اعلام دارایی‌ها هرچه دیرتر انجام شود هزینه‌های اصلاح بیشتر و عواقب کار ، خطرناک‌تر و نامطلوب‌تر است ______ مسئولان و مدیرانی که از دارایی‌های نامشروع و نامطلوب برخوردارند بهتر است خود را گم و گور کنند
ناشناس۲۲۵۷۹۳۶۱۱:۳۸:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۳
شما از تعدادشان اطلاع دارید؟ چند نفرند که خودشان را گم و گور کنند؟ پس تکلیف اموال به غارت رفته چه می شود؟
ناشناس۲۲۵۸۳۲۷۱۵:۲۸:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۳
سلام در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد، ایشان (احمدی نژاد)اطلاع داشتند ولی نگذاشتند با آنها برخورد کند.
ناشناس۲۲۵۷۹۵۱۱۱:۵۲:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۳
بله باید خودشونو گم و گور کنن
ناشناس۲۲۵۷۹۴۵۱۱:۴۶:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۳
فساد همه جا هست و تمامی ندارد منتهی یک جایی کمتر و یک جایی بیشتر
ناشناس۲۲۵۷۹۸۰۱۲:۰۷:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۳
با خودمان و خدایمان صادق باشیم همه جا بیشتر بیشتر بیشتر ........ است و هیچ جایی از فساد کم نمی آورد !
ناشناس۲۲۵۸۱۵۴۱۳:۵۷:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۳
نه عزیز من فساد همه جا نیست. اگر سر گذشت سقراط رو بخونین میبینین برای نجات جانش هم حاضر نشد رشوه بده شما حکم رشوه دادن و رشوه گرفتن رو در رساله های بزرگان ما بخون از این همه بند و تبصره و اما و اگر مبهوت میشی. ریشه فساد در اشخاص نیست
ناشناس۲۲۵۷۷۳۹۰۹:۲۶:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۳
من نمی دانم چرا با صادرات و فروش چند دهه نفت و کسب درآمدهای سرشار، چرا وضعیت این مملکت این است!!!! شما می دانید؟
ناشناس۲۲۵۸۰۰۱۱۲:۱۹:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۳
چون در این چند دهه ، جیب برخی آقایان و خانواده و یارانشان آنقدر بزرگ بزرگ بزرگ .... شده است که هرگز پُر نخواهد شد !
ناشناس۲۲۵۸۲۷۸۱۵:۰۰:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۳
جواب ساده است،اقتصاد دولتی از اول انقلاب و بعد خصولتی در بیست سال گذشته و به بهانه مبارزه با غرب جلوی هرگونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی را گرفتن.
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۲۵۷۷۴۲۰۹:۲۶:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۳
اولا کسانی که مسول هستند و اموال زیادی از طریق ناصواب کسب کرده اند این ثروت ها در میان افراد در سایه خود تقسیم و توزیع کرده اند بعضی از آنها اصلا مستقیما چیزی بنام خودشان نیست تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی با اجرایی شدن سند تحول قوه قضا با محوریت مشروعیت سنجی اموال و اجرای قانون اعاده اموال نامشروع می باشد
ناشناس۲۲۵۷۷۴۷۰۹:۲۸:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۳
اسرار ازل را نه تو دانی و نه من، وین حرف معما نه تو خوانی و نه من هست از پس پرده گفتگوی من و تو، چون پرده در افتد نه تو مانی و نه من!!
ناشناس۲۲۵۷۷۴۸۰۹:۲۹:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۳
در مملکت اسلامی، واژه «محرمانه» معنی و مفهومی ندارد.
ناشناس۲۲۵۷۸۵۱۱۰:۲۷:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۳
اتفاقأ دارای معنی و مفهوم می باشد چه فراوان و زیاد و چه بسیار والا!!! اگر دارای معنی و مفهوم نبود اینقدر بر سر آن بلوایی نبود!!!!
ناشناس۲۲۵۷۷۵۱۰۹:۳۱:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۳
کشور نیاز به سامانه ای جامع دارد که میزان تمام دارایی هر فردی در آن منعکس شود و هر ثروتی شناسه کامپیوتری داشته باشد و هرگونه نقل و انتقال با استفاده از کد ملی و شناسه ثروت صورت بگیرد تمامی حقوق ها هم باید از طریق این سامانه به افراد داده سود حتی بخش خصوصی
ناشناس۲۲۵۷۷۵۶۰۹:۳۳:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۳
این است و جز این نیست تنها راه اصلاح اقتصاد و نجات کشور و انقلاب ملی کردن تمامی ثروت های بالاتر از یک زندگی خوب و مطلوب
ناشناس۲۲۵۷۷۶۹۰۹:۳۹:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۳
این یک اصل تغییر ناپذیر است که ثروت ثروت می آورد و گوشت می آید رو دنبه و از آنجا مخدر طی سالیان دراز افراد زیادی به ثروت های حرام و نامشروع و باد آورده زیادی رسیده اند که لا توجه به تورمدهای سنگین این ثروت ها تصاعدی افزون‌تر نیز میشو و سیل نقدینگی مخرب را هم بوجود آورده است تنها راه اصلاح اقتصاد این است که با ملی کردن تمامی ثروت های بالاتر از یک زندگی خوب پ ایده آل و مطلوب ملی گردد و این چرخه معیوب اقتصاد کشور اصلاح اساسی شود
ناشناس۲۲۵۷۷۸۳۰۹:۴۳:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۳
اول از همه میزان اموال و دارایی های مسولان دولت قبل و هیت دولت قبل را شفاف سازی نمایید
ناشناس۲۲۵۷۷۸۹۰۹:۴۵:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۳
بر من که صبوحی زده ام خرقه حرام است ای مسولان شیفته خدمت دو راهی شفافیت و خرابات کدام است
علی۲۲۵۷۷۹۱۰۹:۴۹:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۳
در کشور انگلیس قبض آب و برق ملکه هم شفاف هست و مردم چندین بار بخاطر مصرف بالای دربار اعتراض کردند ، ما که نظام پادشاهی نیستیم و نظام اسلامی هستیم ، واقعا این محرمانه ها بی معنا هستند.
dayani۲۲۵۷۸۲۰۱۰:۰۸:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۳
یکی از بندهای قانونی اساسی که باید تغییر کند، همین مورد است، چرا باید دارائیهای این گروه محرمانه باشد. مگر کسی نمیدانست رسول اکرم و ائمه اطهار چه مقدار دارایی دارند که حالا این قید در قانون اساسی آمده است.
ناشناس۲۲۵۷۸۲۷۱۰:۱۱:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۳
متاسفانه سیاست در هر جناحی که بر کار می آید یک تعریف دارد و آنهم پنهانکاری از مردم بعنوان ولی نعمتان همه مسئولین است.
علی۲۲۵۷۸۵۴۱۰:۲۹:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۳
تولید ثروت مشروع در تمام دنیا و ادیان نه تنها عملی پسندیده است، بلکه کشور را پایدارتر نیز می کند. تنها کسانی بیم آشکارشدن ثروتشان را دارند که از راه حرام خواری و غیر قانونی ثروت اندوزی نموده اند.
ناشناس۲۲۵۷۸۹۴۱۱:۰۹:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۳
به نظرم این مسئله ی فقهی ای هست که میشه از مراجع در موردش استفتا کرد. جای بحث نداره.
Ali۲۲۵۷۹۱۴۱۱:۲۳:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۳
خب آخه ما تافته جدا بافته این. مسولیت ما هم فرشته. وگرنه که در اروپا مورد زیاد داریم که بعد از اینکه وزیری ، رییس جمهوری لیست ناقص داده از دارایی‌هایش، گوشش را گرفتند، از حزبش اخراجش کردند و بعدش هم محاکمش کردند...خلاصه اینجا ایرانه و صحبت از شفافیت مالی و قوانین بین المللی پولشویی و تروریسم شده کفرگویی.
ناشناس۲۲۵۷۹۸۱۱۲:۰۷:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۳
اگر طرح صیانت اجرا شده بود الان به خوبی می شد از این مسوول محترم صیانت کرد.
ناشناس۲۲۵۸۰۰۵۱۲:۲۳:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۳
کشور رواندا که چند سال پیش یه نسل کشی وحشتناک در آن اتفاق افتاد ، چند سالیست اصلاحات اقتصادی در آن اتفاق افتاده که به عنوان سنگاپور آفریقا از آن نام می برند . این اصلاحات شامل قانونی است که خانواده درجه ۱ و اقوام مسئولین به هیچ وجه اجازه تجارت و فعالیتهای اقتصادی را ندارند . به همین سادگی و اجرای صحیح آن توانسته اند جلوی حجم وسیعی از فساد را بگیرند . حالا اگر این قانون در کشور ما اجرایی شود ، شیفتگان خدمت بسم ا...
ناشناس۲۲۵۸۲۶۴۱۴:۴۹:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۳
قانون صراحتا گفته اموالشون باید معلوم باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین