سخنی با برادرمان آقای عراقچی

گروه سیاسی الف،   4000704034 ۷۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

چهارشنبه هفته گذشته در ستون دیروزنامه‌های زنجیره‌ای، چند خطی در نقد سیاست خارجی دولت پیشین نوشته شده و در آن ادعای کاربلدی و عدم اعتماد مذاکره‌کنندگان کشورمان به آمریکا نقد شده بود. در این مطلب به خاطره‌ای از وندی شرمن مذاکره‌کننده آمریکایی نیز بطور مختصر‌اشاره شده بود.

سخنی با برادرمان آقای عراقچی

کیهان نوشت: جناب آقای عباس عراقچی به این مطلب کوتاه واکنشی مفصل داشته و ضمن نقل مفصل خاطره شرمن، در انتها نوشته است؛ «اگر نهایتا حرف شرمن را باور می‌کنید چرا از خودتان سؤال نمی‌کنید که دیپلمات جمهوری اسلامی چه بر سر معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد آن کشور آورد که او را به‌گریه انداخت؟ ادعاهای شرمن برای توجیه‌گریه کردن خود در هنگام مذاکرات است چون می‌دانست که ما روزی آن را در کتاب خاطرات برجام خواهیم آورد، که آورده‌ایم. اگر فکر می‌کنید تاکتیک بوده آیا حتی یک مورد در تاریخ سراغ دارید که عالی‌رتبه‌ترین دیپلمات آمریکایی برای رسیدن به خواسته‌اش‌گریه کرده باشد؟ یک مورد دیگر نمونه بیاورید که یک دیپلمات آمریکایی، چه رسد به مذاکره‌کننده ارشد آنها و معاون وزارت امور خارجه‌شان، در مذاکره‌ گریه کرده باشد. 
خانم شرمن یک فرد معمولی نیست، او مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده آمریکا است. تعبیر درست آن است که بگویید دیپلمات پرورش یافته مکتب امام و رهبری طرف آمریکایی خود را در  یک مذاکره سخت و طولانی چنان در استیصال قرار داد که نهایتا او را به‌گریه وادار کرد.»
درباره واکنش جناب عراقچی ذکر چند نکته ضروری است. نخست آنکه علیرغم همه انتقادهایی که به دست‌اندرکاران برجام وجود دارد، بی‌شک یک تار موی آنان با امثال شرمن که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران هستند قابل معاوضه نیست. گفتنی است این نکته را مدیر مسئول کیهان در مصاحبه چند سال پیش خود با خبرنگار روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درمیان گذاشته بود که بازتاب گسترده‌ای داشت و جناب عراقچی نیز از آن باخبرند.
نکته دیگر آنکه نقد مذاکرات پیشین و محصول آن یعنی برجام، نیازی به استناد به خاطره شرمن هم ندارد. وضعیت امروز برجام خود گویای همه چیز است. مذاکره‌کنندگان برجام متاسفانه خطوط قرمز متعددی را نقض کردند و نتیجه آن شد که امتیازات نقد دادند و وعده‌های نسیه گرفتند و وقتی آمریکا از برجام خارج شد دست ایران عملاً به جایی بند نبوده و دولت پیشین حتی نتوانست براساس سازوکار برجام اقامه دعوا کند و مجبور به اقامه دعوا در لاهه براساس عهدنامه مودت که مربوط به رژیم طاغوت است، شد!
و بالاخره بدیهی است که خدای نخواسته قصد اهانتی درمیان نبوده است.

دیدگاه کاربران

مسعودی۲۲۱۴۸۲۷۱۰:۴۷:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۴
به نظرم خوب است از گروه پیشین انتقاد کنید ولی نه با نیش و کنایه .. اگر آنان اشتباه کردند با ادب و دقت و علمی نقد شود تا تیم جدید دچار اشتباه مشابه نشود. ضمن این که مسئله آنقدر بغرنج است که هرگروهی در ایران بخواهد آن را حل کند آخرسر گروه دیگری دستاوردها را زیر سوال می برند و حتما در آن غلط پیدا می شود. اگر این طور باشد عملا ابتکار عمل از دیپلمات های ایرانی گرفته می شود. رویکرد باید حمایت از نمایندگان ایران باشد. مسئله به امنیت ملی ایران مربوط است و نباید درگیر جناح بندی شود.
بنده خدا اصل۲۲۱۴۸۳۴۱۰:۵۴:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۴
خدا شاهد است شما فردی متعهدتر ‌.متخصص تر از عباس عراقچی پیدا نمی کنید
ناشناس۲۲۱۵۱۵۸۱۴:۳۴:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۴
اگر نتیجه اینهمه تخصص و تعهد شده برجام، پس دیگه برای چی مذاکره مبکنیم!؟ نتیجه مذاکره به قول دولت قبل تقریبا هیچ بود!!
علیرضا۲۲۱۵۲۶۹۱۵:۵۱:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۴
تا زمانی که منصفانه و بی‌طرفانه و بدون جانبداری وقایع رو نقد و تحلیل نکنیم یعنی پختگی لازم رو برای اظهار نظر نداریم و تا زمانی که بجای مصالح مملکت و وطن ،سنگ این گروه و آن گروه رو به سینه بزنیم وضع همین است که هست .باید اینو بفهمیم که این مملکت خاک آبا اجدادی همه ماست و هر کس تونست خدمت کنه،وظیفه اوست و ملت ازش متشکر و هرکس نتونست در هر پست و مقام و هر طیفی و جناحی که باشه باید برکنار شه و اگه خیانت یا کمکاری بود محاکمه و مواخذه
ناشناس۲۲۱۵۳۸۶۱۷:۲۹:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۴
اگر نظر شما و همفکران شما درست باشد، پس چرا هنوز در برجام باقی مانده اید و از این توافق خارج نمی شوید ؟ چرا به خاطر اینکه خودتان را خوب نشان دهید ، بقیه را خراب می کنید؟
ناشناس۲۲۱۵۶۹۶۲۳:۰۷:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۴
چون برجام را طوری نوشتند که نه می شود خارج شد و نه می توان حق کشور را گرفت
ابراهیم غلامی۲۲۱۵۴۲۶۱۸:۲۰:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۴
سلام ، بنظرم بهترین جوابی که مناسب اشخاص ساده لوح که در تائید روش دیپلماتیک وزیر و معاون سابق وزارت خارجه قلم فرسایی میکنند اینه که حضرات فقط جواب جمله (امضای جان کری تضمین میباشد) را بدهند ، دیگر نیاز به جر و بحث پیرامون این موضوعات نمی باشد ، اگر واقعا تضمین بود چرا بعد چندین سال اکنون باید بدنبال مذاکرات بعدی باشیم .
ناشناس۲۲۱۵۵۰۴۱۹:۵۲:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۴
چرا هست برادرزاده پاکدستش هم متخصص هم درستکار هم کوفت.. ..
ناشناس۲۲۱۵۵۷۶۲۱:۱۶:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۴
کاملا درسته مخصوصا همان قومشان در بانک مرکزی.
ناشناس۲۲۱۴۸۵۸۱۱:۰۷:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۴
کاری که ایران کرد مانند یک کشور شکست‌خورده از جنگ بود که داشته های کشور را تاراج کرد کره شمالی ضعیف تر از ما هم این کار را نکرد چون سیاستمداران غرب زده نداشت
ناشناس۲۲۱۴۸۶۱۱۱:۰۸:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۴
اگر برجام بد است پس چرا .. می گویید طرف غربی به تعهدات برجام برگردد. همان موقع مجلس اصولگرا برجام را پاره کرد .. حالا بخواهید برجام اجرا شود. اتفاقا خروج ترامپ از برجام نشان داد که در این توافق نامه غربی ها بیشتر امتیاز داده بودند. کاش به جای منافع گروهی منافع کشور را ملاک ارزیابی قرار بدهید
ناشناس۲۲۱۴۸۹۶۱۱:۳۶:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۴
حتی دلجویی کردنتان هم رنگ وبوی جناح بندی دارد ، دوست عزیز عجب کینه .. از دولتمردان دولت قبلی دارید. ملت واقعا خسته شدند از این ادبیات وکشمکش ها .دست بردارید از این رویه .بیکاری وگرانی وتورم نابودمان کردوشما هنوز در خیالات خودتان هستید!
صمصام۲۲۱۴۹۲۳۱۱:۵۲:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۴
مثلا دولت قبل از دولت قبلی چه گلی به سر مملکت زد؟؟؟ جناب جلیلی امروز آنکارای ترکیه بود فردا میرفت آلماتی قزاقستان پس فردا میامد تهران و تقریبا هیچ ! 6 تا قطعنامه دادند دستش دیگه ..اینو دیگه انکار نکنید ! نه دولت روحانی و نه هیچ دولت دیگری قادر به حل برنامه هسته ای نبوده و نیستند چون نظام همان نظام جمهوری اسلامی است و امریکا همان امریکای جنایتکار است و اینها هرگز تغییری در اصول خودشان نکرده اند فقط چیزی که تغییر میکنه جوانها و نوجوانهای مملکت هستند که با دنیایی از حسرت و آرزو های محال نسل به نسل بزرگ میشن ..و جای خودشون رو به نسل بعدی میدن . و انرژی هسته ای هم هیچ گشایشی ،خیر و برکتی (لااقل برای زندگی مردم) نداشته است . ما ملتی هستیم که در سرزمینی ثروتمند و .. داشتن آرزوها و حسرتهای محال هستیم ..ملتی که تحریم و قطعنامه را با تمام وجود و اعماق جانمان در همه دولتها مزه مزه کرده ایم هم اصولگرا و هم اصلاح طلب این یک حقیقت تلخ است !
ناشناس۲۲۱۵۶۹۷۲۳:۰۸:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۴
حداقل دولت دهم باج هم نداد و فشار هم کمتر روی مردم بود
ناشناس۲۲۱۴۹۶۹۱۲:۲۵:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۴
زنده باد تیم مذاکره کننده قبلی.
ناشناس۲۲۱۵۱۷۹۱۴:۴۹:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۴
منفور ابدی یک جامعه هستند
علی کریمی۲۲۱۴۹۷۶۱۲:۲۸:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۴
برجام برای تیم مذاکره کننده کشورمان پیروزی بزرگی بود کما اینکه ترامپ به این موضوع اعتراف و با استدلال اینکه برجام به ضرر امریکا است از آن خارج شد.
ایرانی۲۲۱۵۶۲۲۲۱:۵۰:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۴
عجب استدلالی!! برجام وقتی برجام است که به سرانجام برسد. صرف یک متن یک طرف بتواند به راحتی و بدون هیچ تبعاتی آنرا پاره کند ، یک سیاهه بی خاصیت است . توافقنامه آیی که طرفین را ملزم و متعهد به پایبندی نکند ، تغافل نامه است. برجام مصوب آقایان به اعتراف خودشان که تحصیل کرده و تبعه ی غرب هستند با تغییر یک کلمه معنای مخالف داد قابل پشتیبانی نیست.
ناشناس۲۲۱۵۷۰۰۲۳:۱۰:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۴
عزیزم نقشه برجام های 1 تا 3 بوده و به قول اروپایی ها آمریکا زود از برجام 1 خارج شدن وگرنه ما اروپایی ها اگر ایران راه نمی آمد از این برجام خارج می شدیم
ناشناس۲۲۱۴۹۹۷۱۲:۴۰:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۴
اتفاقا خاطره شرمن به نظر منطقی تر میرسه ، چون در موارد دیگه هم از شگردهای زنانه برای گرفتن امتیاز از مذاکره کننده های ایرانی استفاده شده ، مثل همین گریه و زاری و ..
ناشناس۲۲۱۴۹۹۹۱۲:۴۱:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۴
قسم عراقچی رو باور کنیم یا دم خروس برجام رو ؟؟؟
ناشناس۲۲۱۵۰۸۰۱۳:۳۸:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۴
هیچکدام. زندگی خیلیها رو باور کن که الان ۴۰ سالشون شده و نه کار و نه ازدواج و نه هیچ و از روزی که یادشون میاد فقط شعار شنیدن. وضع اونی که میره داروخانه ۱۳ آبان و دنبال داروهای تحریمیه هم از نزدیک قابل مشاهده است
پرویز۲۲۱۵۰۹۰۱۳:۴۵:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۴
کسی باید در مورد برجام حرف بزند که هم حقوق بین الملل بداند هم یکبار آن را خوانده باشد و هم بغض نداشته باشد. آنهایی که در مورد مسئولین وزارت خارجه کشورمان حرف میزنند تا جایی که بررسی کردم نه یکبار آن را خوانده اند نه از حقوق بین الملل میدانند و هم با بغض حرف میزنند.
ناشناس۲۲۱۵۴۷۲۱۹:۲۳:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۴
قسم کیهان را باور کن که در اینجا به سخنان شرمن استناد میکنه. یعنی شرمن مقبول کیهان است! پس مرگ بر آمریکا بغیر از شرمن!!!
ناشناس۲۲۱۵۰۱۳۱۲:۵۸:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۴
درود بر شرف عراقچی
ناشناس۲۲۱۵۰۴۱۱۳:۱۷:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۴
شرمن به حال مردم ایران گریه میکرد بنده خدا
ناشناس۲۲۱۵۰۴۶۱۳:۲۰:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۴
ایران چه در ازادی گروگانهای امریکا چه 8 سال جنگ و حالا در هسته ای نشان داده است که همیشه فرصتها را از دست می دهد و وقتی کارد به گلویش رسید بدون هیچ امتیازی همه را می پذیرد. با آمدن این تیم باقری هیچ اتفاقی جز بیانیه دادن نخواهد افتاد. دیدارهای عبدالهیان بی فایده است چون همه چیز منوط به رفع تحریم است. بعدا می فهمید که ظریف و عراقچی حق داشتند و باید خیلی وقت پیش برای رفع حتی شده یک تحریم کاری کرد
ناشناس۲۲۱۵۷۰۴۲۳:۱۳:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۴
فرصت را خودتان 20 سال قبل برای دشمنان ایجاد کردین آن هم با بین‌المللی کردن مسئله داخلی ایران در مورد سفارت و جنگ که معلوم نیست چی می‌گویی!
ناشناس۲۲۱۵۰۵۵۱۳:۲۲:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۴
عراقچی یکی از شریفترین و کاربلدترین دیپلماتهای تاریخ جمهوری اسلامیست. اما رسم ما ایرانیان این شده که اینگونه با سرمایه‌های اجتماعی خود رفتار کنیم. با گذشتگانمان چه کردیم و آیندگان با ما چه خواهند کرد. ..
ناشناس۲۲۱۵۰۵۶۱۳:۲۲:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۴
و تنها دستاورد آقای عراقچی و تیمش از مذاکرات برجام همین ( به گریه انداختن خانم وندی شرمن ) است و بس !
ناشناس۲۲۱۵۲۷۷۱۵:۵۶:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۴
وچرا وندی شرمن گریه کرد ؟!!
ناشناس۲۲۱۵۵۹۴۲۱:۲۷:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۴
فصل هفت منشور که ما رفتیم ذیل آن و تیم مذاکره کننده قبلی بیرون آورد میدونی یعنی چی ؟
ناشناس۲۲۱۵۷۰۵۲۳:۱۵:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۴
هیچ پشیزی نیست و الان کشور را بیشتر گرفتار کردین
ناشناس۲۲۱۵۰۵۷۱۳:۲۳:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۴
اگربرجام بد و به نفع دیگران بود و خط قرمزها در آن رد شد؛ مگر آمریکا و ترامپ مغزشان معیوب بود که از آن خارج شوند؟ و اگر واقعا برجام و مذاکره بد است چرا این همه رفت و آمد و هزینه و بازی با روان مردم،کامل قیدش را بزنید. مگر دولت شما ملقب به دولت انقلابی نیست؟ بزنید زیر میز استکبار و خلاص و سومین و مهم ئرین نکته : کاش یک نفر از مقامات.. پیدا شود به ما عوام الناس بگوید نقش مردم در تصمیم گیری های مهمی چون برجام کجاست؟
ناشناس۲۲۱۵۱۲۱۱۴:۰۶:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۴
بنده خدا رو له می کنید و درپایان یک تارمویش را به امثال شرمن ندادید و البته که قصد اهانتی هم نداشتید!!!
ناشناس۲۲۱۵۱۳۲۱۴:۰۹:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۴
حالا دیگه این گروه رفتند.آینده راخواهیم دید
احمد۲۲۱۵۱۶۱۱۴:۳۶:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۴
الان از کیهان حمایت کردی از عراقچی حمایت کردی برجام نقد کردی خدایی الف جان بدجوری داری به درو دیوار میزنی کیهان یه مطلب ناصوابی نوشت عراقچی جواب داد حالا این وسط اخوی شما ......
ناشناس۲۲۱۵۱۶۲۱۴:۳۷:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۴
تجزیه طلبان تا مرز فروپاشی اقتصاد پیش رفتند ، تعهد انگلیسی برای پاسپورت انگلیس و منافع ملکه، در صدر اصلاح طلبان است
ناشناس۲۲۱۵۱۶۶۱۴:۳۹:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۴
^کیهان نوشت: جناب آقای عباس عراقچی به این مطلب کوتاه واکنشی مفصل داشته^ برادر عزیز آقای شریعتمداری، اشکالی ندارد که آقای عراقچی پاسخ مفصلی داده اند. اگر کوتاه پاسخ می دادند شما می نوشتید حرفی نداشت، الان پاسخ مفصل داده که جای شکی نگذاشته باشد و اگر منصف باشیم کار خوبی کرد.
ناشناس۲۲۱۵۷۰۶۲۳:۱۶:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۴
چه پاسخ هایی هم داد که کاملا قانع شدیم!!!
ناشناس۲۲۱۵۱۷۱۱۴:۴۲:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۴
جناب عراقچی نتیحه مهم است.دیپلمات جمهوری اسلامی کاری با ملت خود کرده که سال هاست اشک میریزد و خواهد ریخت.لطفا یک ماه با درآمد قشر کم درامد نه همان طبقه متوسط جامعه زندگی بفرمایید تا نتیجه فتح الفتوحتان را حس کنید
ناشناس۲۲۱۵۲۸۳۱۵:۵۹:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۴
شما چرا تیم مذاکره کننده را مقصر میدانی آنها فقط سعی داشتند سنگی را که عده ای در چاه انداخته اند خارج کنند حالا اگر نتوانستند یا همان سنگ اندازان در چاه اجازه ندادند تقصیر آنها نیست ! حالا هم که یک تیم .. دیگر آمده بسم الله ببینیم چه می کنند .
ناشناس۲۲۱۵۴۷۹۱۹:۲۶:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۴
فقط عراقچی زندگی کند؟ بقیه مسئولین معافند؟!
ناشناس۲۲۱۵۱۷۵۱۴:۴۶:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۴
فعلا کلاسهای فشرده لازم است تا مثل عراقچی در وزارت خارجه پیدا کنید
ناشناس۲۲۱۵۴۳۴۱۸:۲۹:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۴
یعنی اینهمه خسارت بس نیست.
ناشناس۲۲۱۵۴۸۱۱۹:۲۷:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۴
یک استاد زبان فارسی و یک استاد زبان عربی برای بعضیها لازمه!
ناشناس۲۲۱۵۱۸۲۱۴:۵۰:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۴
این گروه موجود چنان امتیازاتی بدهند که ابوموسای اشعری هم به عمروعاص نداده بود! این خط، این نشان!
ناشناس۲۲۱۵۵۶۶۲۱:۰۱:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۴
گروهی که قبلا انتخاب کردی که زبون دنیا بلد بودند دیگر امتیازی نگزاشتند که اینها بدهند آش را با جاش دادند رفت
ناشناس۲۲۱۵۱۹۶۱۴:۵۹:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۴
دیگه دست دولت رئیسی است و ایشون باید پاسخگوی ملت بزرگ ایران باشد ببینیم چه خواهند کرد آرزوی موفقیت دارم براشون
عباس۲۲۱۵۲۴۰۱۵:۳۶:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۴
پرتکردن خودکار به کری وگریه شرمن دردی از مردم دوا نکرد اقایان مذاکره کننده در یک جلسه مطبوعاتی مرد ومردانه به منتقدین جواب دهند عوام فریبی چند سال جواب داد حالا وقت حساب است
ناشناس۲۲۱۵۲۴۵۱۵:۴۱:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۴
آقای نویسنده زمان در گذر است زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد ما صبر می کنیم شما هم صبر پیشه کنید دو سه سال دیگر خواهیم دید چی بودیم چی شدیم
محمد۲۲۱۵۲۵۰۱۵:۴۴:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۴
وقتی کنگره که در خدمت صهیونیسم اسا قوانین ضد ایرانی کاتسا وایسا را لغو نمی کند چه امیدی په وین دارید با مردم روراست باش جناب عراقحی
ناشناس۲۲۱۵۲۵۲۱۵:۴۴:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۴
جوابیه کیهان نشان از اشتباه کردم ولی از نوع پدرانه در ضمن اگر برجام در این دولت آقای کیهان به سرانجام رسید بدانید کار دیپلمات‌های قبلی هست اگه نرسید هم کیهان جشن پایان برجام را میگیره اونوقت دلار ۵۰تومنی نوش .. کیهان و زهر مردم بدبخت
ناشناس۲۲۱۵۲۷۶۱۵:۵۵:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۴
مگر وقتی آمریکا در زمان ترامپ زیر دیگر تعهدات آمریکا با کشورهای دیگر زد کسی توانست از آمریکا شکایت‌کند که ما به خاطر خروجش از برجام باید شکایت می کردیم ؟!! اتفاقا در آن مقطع رفتار ایران بسیار پسندیده ومنطقی بود و نشان داد کشوریست که می توان روی بستن پیمان با او حساب باز کرد !! شاید ترامپ فکر می کرد تیم مذاکره کننده قبلی به خاطر حفظ نام خودش بر روی برجام حاضر است تن به زیاده خواهی های او بدهد اما تیم مذاکره کننده قبلی باکوتاه نیامدن در برابر خواست ترامپ ثابت کرد عزت وکرامت ایرانی را نمی توان با فشار غیر منطقی خرد کرد !! از دیگر حرکات پسندیده تیم مذاکرات قبلی بازی نخوردن از ترامپ بود آرزوی ترامپ این بود که ایران هم در رفتاری متقابل از برجام خارج شود تا او را در این نقض پیمان هم ردیف خودش کرده و نگاه ملامت کننده متحدان اروپایی را به سمت ایران بچرخاند اما موفق نشد!! و ای کاش بعد از آمدن بایدن مجلس تیم مذاکره کننده را برای برداشته شدن همه تحریمها تحت فشار قرار نمی داد و اجازه می داد طبق توافق برجام همان تحریمهای قید شده مرتبط با هسته ای برداشته شود وبرجام به نتیجه برسد وکمی از فشارها کم شود !! ولی با درخواست رفع همه تحریمها عملا خودمان مذاکرات را از حیطه برجام خارج کردیم و این بهانه را به بایدن ودیگر طرفین دادیم که این بار آنها ما را به عنوان طرف مانع ساز در مسیر تحقق برجام‌ معرفی کنند !!
ناشناس۲۲۱۵۲۸۶۱۶:۰۰:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۴
قطعا اسرائیل ونفوذیهایش اجازه تحقق برجام را نمی دهند !
رضا۲۲۱۵۳۴۲۱۶:۵۶:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۴
زدی تو خال.دو گروه مخالف برجام هستند دشمنان جمهوری اسلامی و طرفداران ساخت سلاح هسته ای در ایران.
ناشناس۲۲۱۵۷۰۹۲۳:۱۹:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۴
دشمنان داخلی و خارجی دنبال گرفتن تمام .. کشور هستند تا حمله نظامی کنند ولی کورخواندین
ناشناس۲۲۱۵۳۱۷۱۶:۲۱:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۴
اگر فقط امتیاز دادند چرا آمریکا از آن خارج شد؟ اگر توافق بد بود شما چرا از آن خارج نمی شوید!؟
حسن۲۲۱۵۳۴۰۱۶:۵۴:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۴
رهبری فرمودند در برجام از خط قرمز عبور شد آقایان بجای طلبکاری نتیجه را به مردم گزارش کنند اگرچه ظریف در مجلس گفت برجام را نخوانده است
ایرانی اصیل فهیم باشرف۲۲۱۵۳۶۰۱۷:۰۹:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۴
هیچکس ازمحتوای برجام انتقادنکرده ,,امامسیله این هست چه ضمانتی جهت اجراداشته است ایرادازبرجام این نکته است چرابراحتی امریکاانرانقض کند واز آن خارج شوداین مشکل برجام بوده وهست ,بدون هیچ دلیلی براحتی یک کشور از آن خارج شود!!! آیانمیشدجریمه ای سنگین برای نقض کننده خروج ازبرجام تعیبن کردانگونه که برای ایران خروج ونقض تاکیدگردیده است از زحمات ظریف وعراقچی و .. قدردانیم ,اماچرا قراردادنباید لازم الا اجراباشد,, باید طوری فیدگرددکه اگریک کشوربدون اراده جمع خارج شد سایرین آن کشور را تحریم کنندوارتباط خودرابانقض کننده قطع کنند نه اینکه بااوهمراه ,به تحریمهایش پایبندشوند,,,این مشکل برجام بایدبرطرف شود,قرارنیست طوری قراردادتنظیم شود تامجددا سه سال بعد آشغالی چون ترامپ روی کارایدوانرا نقض کندواز آن خارج شود ,,,ودوباره روزازنو روزی ازنو,,,وکشوروقتش تماما صرف این مسیله شود,,,البته والله من سال ۹۴ گفتم این برجام دررییس جمهوربعدی. کاملا نقض واز آن خارج میشود اینقدربه من خندیدندکه فکرکردم بدبین هستم و دیگران راست میگویند,,,اماانچه فکرکردم رخ داد,,,بانگاهی هم میفهمدقرارداد باید قطعی باشدکه هیچکدام ازطرفین حق خروج از آن نداشته ویاخسارتی برای خسارت سنگین تعیین میکنند,لااقل ایکاش یک بنگاهی شش کلاسی باگروه اساتید دکترا دانشمندان مسوولین همراه خودمیبردند ,مشتی مرادشش کلاسی لر والله چنان قرارداددربنگاه میبنددکه ۷۵سال هیچ احدی قادربه نقض آن نشده است چون باتجربه وفهیم میباشد
ناشناس۲۲۱۵۳۷۳۱۷:۱۸:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۴
اونایی که بیشتر شعار میدن بیشتر هم امتیاز میدن
ناشناس۲۲۱۵۳۷۶۱۷:۲۰:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۴
تغيير دولتها بيشترين خسارت را براي تعدادي از كشورها و بيشترين فايده را براي تعدادي ديگر از كشور ها را بدنبال دارد آمدن ترامپ در امريكا بيشترين خسارت را براي ايران داشت وبيشترين فايده را براي عربستان سعودي
منصف۲۲۱۵۳۸۲۱۷:۲۵:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۴
یاد داستان لوطی مثنوی افتادم. جناب عراقچی، با لشکر مجازیت نمیتونی افتضاح برجامو ماست مالی کنی.
ناشناس۲۲۱۵۴۵۵۱۹:۰۳:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۴
مردم بیچاره
ناشناس۲۲۱۵۴۵۸۱۹:۰۳:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۴
درود بر دکتر ظریف و آقای عراقچی و تیم قبلی مذاکره که هیچ چیز کم نگذاشتند و سال های تلاش کردند. مردم ایران تلاش آنها را فراموش نخواهند کرد. تیمی که همواره مورد حمایت و تایید رهبری هم بودند
ناشناس۲۲۱۵۴۸۰۱۹:۲۷:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۴
چرا در یک دادگاه منصف و عادلانه محاکمه نمی شوند تا برای همیشه مردم تکلیف خودشان بدانند هر چند چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است وصد البته که از زمانی که چهره ی .. این حضرات نمی بینم انصافا احساس آرامش می کنم
حسن۲۲۱۵۴۹۹۱۹:۴۶:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۴
گفته می شود شرمن در خاطراتش نوشته برای حرف های خودمون را به کرسی بنشانم ظریف و عراقچی را با اسم کوچشان صدا می کردم و تا.. در مذاکرات بدست بیاورم یعنی مذاکرات را می بردم روی ریل شخصی!
ناشناس۲۲۱۵۵۰۰۱۹:۴۷:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۴
بیچاره‌شون کردی عباس. آخه چقد تو خشنی. یا خودکار پرت می‌کنی یا فشار ایمیلی میاری یا گریه‌شونو درمیاری.
ناشناس۲۲۱۵۵۴۹۲۰:۳۹:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۴
برجام برای رفع تحریم ها بود ولی نه تنها تحریمی لغو نشد بلکه چیزهایی هم برآن افزوده شد ما خروجی و عملکرد را لازم داریم اینکه عجوزه ای گریه کرده یا نه به چه درد مردم میخورد
ناشناس۲۲۱۵۵۵۰۲۰:۴۰:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۴
برجام بزرگترین خیانت به منافع ملی ایران عزیز و بزرگترین خدمت به استکبار جهانی بود و برجام خسارت محض و سم مضاعف بود و ننگین ترین معاهده استعماری در تاریخ 10 هزار ساله ایران بود که روی معاهده ننگین و فضاحت بار و ذلت بار و خفت بار عهد شاهان بی سواد قاجار را سفید کرد آمریکا و اروپا دشمن قسم خورده ایران هستند و 43 سال دشمنی و کینه توزی و عداوت نشانگر این موضوع است و آنها 100 سال بعد هم تحریم ها را بر نمی‌دارند و هدف آمریکا از بازگشت به برجام کشاندن ایران به برجام موشکی و نابودی موشک های ایران هست تا بلافاصله به ایران حمله کند
حسین۲۲۱۵۵۵۱۲۰:۴۱:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۴
جناب عراقچی بفرمایید خروجی مذاکرات شما چه بوده به قول آن بنده خدا پرت کردن خودکار و‌گریه شرمن چه سودی به حال مردم داشت رییس شما از اول جیب مردم بود خدا وکیلی شما از جیب مردم خبر داری که یقینا نداری چون سیر از گرسنه هیچ موقعرخبر ندارد شما هشت سال ملت را سرکار گذاشتی به خاطر هیچ چون رییس بانک مرکزی شما جناب سیف هم فرمود حاصل هیچ بوده شما با مذاکره و غربگرایی عده زیادی را به خاطر وارد نکردن واکسن به بهانه برجام و تحریم به کشتن دادید پس چرا تحریم برداشته نشده این همه واکسن وارد شد شما باید از ملت عذرخواهی کنید نه طلبکار شوید
ناشناس۲۲۱۵۵۶۲۲۰:۵۳:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۴
منظور از روزنامه های زنجیره ای چه است؟ این چه رسم انسانی یا اسلامی است که رقبای مطبوعاتی خود را که اتفاقا حرفه ای تر از شما هستند، تحقیر کنید؟
ناشناس۲۲۱۵۵۶۸۲۱:۰۳:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۴
جواب کیهان شریعتمداری در آینده بسیار نزدیک مشخص میگردد ! و باید شرمنده تیم مذاکره کننده قبلی باشد و از آنها معذرت خواهی کند ! دستاورد تیم جدید ملاک بسیار خوبی برای شناخت است !!!
ناشناس۲۲۱۵۵۸۴۲۱:۲۰:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۴
چرا کیهان از تیم مذاکره کننده به سرپرستی جلیلی که هیچیک از شرایط را نداشت وبا ناکارآمدی و همراه آوردن کاغذ پاره های کیلویی به قول خودش و رییس .. پرونده برجام را به حالت بحران رساند،سخن نمی گوید.البته با این روش یکی به میخ یکی به نعل هم معلوم نیست گشایشی روی دهد،باوجود آرزوی قلبی توفیق آقای امیرعبدالهیان،اگر از تجربه افرادی مثل ظریف وعراقچی مشاوره استفاده کند ممکن است گشایش حاصل شود.البته اگر نماینده طرف مقابل یعنی کیهان اجازه دهد..
خوش خیال۲۲۱۵۵۸۹۲۱:۲۴:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۴
به نظر من هشت سال ریاست جمهوری اقای رئیسی هم میگذرد و دورئیس جمهور امریکا جمهوری خواه و دموکرات می آیند و می روند و مذاکرات احیاء برجام هم همچنان ادامه خواهد یافت و قیمت ها همچنان بالا خواهد رفت و اغنیا پولدارتر و فقرا فقیرتر میشوند..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین