آخرین آمار کرونا در ایران
از دیروز تا امروز ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۵۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۹۷۳ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۸۶ نفر رسید.
متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۱ هزار و ۲۵۷ نفر رسید.
تا کنون ۱۹ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۵۹۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۸۴۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند. بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۹ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۴۴ دُز رسید.
طبق اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر روز گذشته ۲۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۲۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده بود. با احتساب آمار اعلامی امروز از سوی وزارت بهداشت، از ظهر روز گذشته تا ظهر امروز (۲۴ ساعت گذشته) ۳۰۰ هزار و ۹۱۷ دُز واکسن کرونا تزریق شده است.
واردات ۹۰ میلیون دز واکسن به کشور تا پایان آبان
«کریم همتی» رئیس جمعیت هلال احمر ایران در گفتوگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که به رغم ورود بیش از ده میلیون دز واکسن به کشور طی چند روز گذشته، اما به دلیل توزیع و ترخیص کند محمولهها همچنان مراکز واکسیناسیون با کمبود واکسن مواجه هستند، اظهار کرد: بخشی از واکسنهایی که به کشور وارد میشود از طریق هلال احمر و بخشی توسط منابع دیگر وارد کشور میشوند. واکسن وارد شده است و احتمالا توزیع آن با کندی صورت گرفته است.
او ادامه داد: یک هفته وقفهای رخ داد، اما از امروز شتاب بیشتری میگیرد و هلال احمر نیز پیرو تماس وزیر بهداشت ورود جدی به مساله تزریق واکسن خواهد داشت و این موضوع امروز به کل کشور ابلاغ میشود.
همتی درباره برنامه هلال احمر برای واردات واکسن به کشور گفت: تا پایان شهریور ماه ۲۰ میلیون دز و در مجموع از شهریور تا پایان آبان ماه ۹۰ میلیون دز واکسن وارد میکنیم.
بیشتر بخوانید:
وزیر بهداشت: افزایش واکسیناسیون کرونا به ۲ میلیون دُز در روز / حذف تدریجی محدودیت سفر و زیارت
***
روایت مصباحی مقدم از نقش مخبر در تیم اقتصادی دولت
غلامرضا مصباحیمقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفتوگو با ایلنا، درخصوص «تقسیم کار در تیم اقتصادی دولت و حضور دو چهره شاخص مانند محسن رضایی در جایگاه معاونت اقتصادی رئیس و محمد مخبر در جایگاه معاون اول و اینکه مسئولیت هماهنگی تیم اقتصادی برعهده چه کسی خواهد بود؟»، گفت: من معتقدم که باید رئیسجمهور خیلی شفاف نسبت به نفر ارشد اقتصادی دولت اعلام موضع کند، البته اعلام موضع کرده و شفاف هم بوده است؛ یعنی اینطور نیست که پنهان مانده باشد، ایشان اعلام کردهاند که آقای مخبر مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است و از این جهت ظاهرا جای نگرانی نیست.
وی ادامه داد: نقش آقای رضایی نقش معاونت اقتصادی است، معاونت اقتصادی در ادوار گذشته دولتها نقش مشاور داشته، نه نقش رهبری تیم اقتصادی دولت. اگر اکنون هم همینطور باشد، تصور نمیکنم مشکل یا دوگانگی به وجود بیاید. البته اگر احتمالا در این میان، بین این دو بزرگوار اختلافنظری پدید آمد، ما باید انتظار داشته باشیم که رئیسجمهور تعیین تکلیف کند و موضع اول ایشان که تاکنون اعلام شده این است که آقای مخبر مسئولیت این مساله را برعهده دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری درباره طرح برخی گمانهزنیها پیرامون یکدست نبودن تیم اقتصادی دولت، بیان کرد: من این اختلاف دیدگاه بین اعضای اقتصادی دولت را قبول ندارم، گمان میکنم یک القایی دارد صورت میگیرد که اینها شخصیتهایی هستند که همگی صاحب نظرند و ممکن است دیدگاههایشان با هم اصطکاک داشته باشد. در حالی که به نظر من واقعیت امر اینگونه نیست.
روزنامه خراسان نوشت: «رئیس جمهور پس از انتخاب محمد مخبر به عنوان معاون اول خود، دو بار اعلام کرد که وی مسئول هماهنگی در تیم اقتصادی دولت است... حکم رئیس جمهور برای محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور نشان داد که آقای رئیسی تمایل دارد تا جایگاه معاون اقتصادی را که صرفا به مدت یک سال در دولت مرحوم هاشمی و همچنین در دولت دوم روحانی وجود داشت ، ادامه دهد.
جایگاهی که شاید تنها مسئولیت مشخص آن دبیری شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا باشد. این انتصاب برخی نقدها را برانگیخت که به این ترتیب امکان ایجاد هماهنگی در تیم اقتصادی سخت میشود. در چنین شرایطی فرهاد رهبر که طی سال های گذشته در مسئولیت های قبلی رئیسی جزو مشاوران اقتصادی وی بوده است، به عنوان دستیار اقتصادی رئیس جمهور انتخاب شد. سمتی که در دولت اول روحانی و در سال نخست دولت دومش در اختیار مسعود نیلی بود.
به نظر می رسد ترکیب موجود در تیم اقتصادی دولت با سه چالش مشخص همراه باشد:
1- هماهنگی: به نظر می رسد اکثر افراد اتاق فرمان اقتصادی دولت سابقه همکاری قبلی نداشته اند و هماهنگ شدن آن ها زمان ببرد. به جز مقطعی که فرهاد رهبر و مسعود میرکاظمی در سازمان اقتصادی رضوی در آستان قدس با یکدیگر همکار بودند، عملا همکاری چندانی بین سایر اعضای این تیم اقتصادی با یکدیگر وجود نداشته است و حتی خاستگاه آنان تفاوت های جدی دارد..
2- شرح وظایف: نخستین سوال این است که دستیار اقتصادی و معاون اقتصادی رئیس جمهور چه وظایفی دارند؟ درباره سایر وزرا و سازمان ها با توجه به شرح وظایف مشخص آن ها می توان دانست که مثلا وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی یا رئیس سازمان برنامه و بودجه چه اقداماتی انجام می دهند اما درباره نقش و شرح وظایف معاون اقتصادی و دستیار اقتصادی رئیس جمهور، جزئیات مشخصی وجود ندارد.
3- جایگاه حقیقی یا حقوقی: درباره افرادی که جایگاه حقوقی چندان تعریف شده ای ندارند و جایگاه حقیقی شناخته شده ای دارند این احتمال وجود دارد که بخواهند با استفاده از جایگاه حقیقی خود در عرصه تصمیمات اقتصادی دولت اثرگذار باشند. در این صورت با یک در هم ریختگی در تیم اقتصادی مواجه خواهیم شد.»
***
اعضای تیم مذاکرات هسته ای باید بیشتر شود
رحمان قهرمانپور، صاحبنظر مسائل سیاست خارجی درباره مذاکرات هسته ای به ایران گفت: «اولین اقدامی که دولت آقای رئیسی باید انجام دهد این است که تعداد اعضای تیم مذاکرات برجام را گسترش دهد. تعداد تیم مذاکرات ما در برجام حداقل باید شامل 500 الی 600 نفر از متخصصان مختلف از جمله متخصصان صنعت گاز، نفت، بیمه، تحریم و حقوق بینالملل و سیاست بینالملل و... باشد.
خب این کار چند مزیت دارد؛ این کار اول میزان خطا و اشتباه را پایین میآورد. دوم اینکه 500 نفر ذینفع حضور دارند که در شرایط خاص که مذاکرات گره خورده و سخت شده میتوانند جامعه نخبگان را توجیه و قانع کنند و آنها بروند افکار عمومی را قانع کنند.
این در حالی است که ما در گذشته کلاً 5 نفر دیپلمات داشتیم که هم مذاکره میکردند، هم با رسانه حرف میزدند، هم گزارش راهبردی مینوشتند، هم به شورای عالی امنیت ملی گزارش میدادند، هم اجماعسازی میکردند و هم با امریکاییها مذاکره میکردند.
خب طبیعی است که این افراد با توجه به توان فیزیکی که دارند، نمیتوانند به شکل مطلوب به این کار برسند. فراموش نکنیم که تعداد تیم مذاکراتی امریکا حداقل دهها برابر تیم مذاکراتی ایران است. ما الان 18 سال است که با پرونده هستهای درگیر هستیم اما در کل این کشور در این سالها نمیتوان 10 نفر را پیدا کرد که به کل ابعاد پرونده هستهای مسلط باشد. م
مسأله هستهای آنقدر پیچیده شده و ابعاد فنی حقوقی، اقتصادی از جمله مسائل بانکی، تحریمهای اولیه و ثانویه و مشکلات با آژانس دارد که نمیتوان هیچ ابردیپلمات و سیاستمداری پیدا کرد که سواد و توان پرداختن به همه اینها را داشته باشد. در نتیجه این اتفاق میافتد که وقتی تعداد تیم مذاکراتی 4 الی 5 نفر باشد آنها با انبوهی از مسائل روبهرو میشوند و چون توان پرداختن تخصصی را به آنها ندارند سعی میکنند که فقط موضوع مورد علاقه خود را برجسته کنند.»
***
علی لاریجانی مثل برادرش عمل نمیکند
ایسنا نوشت: «علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی که در سیزدهمین دور رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری صلاحیتش توسط شورای نگهبان تایید نشد؛ این روزها به عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات این نهاد حاضر می شود...
باوجود آنکه تحلیلگران در آن ایام علی لاریجانی را حتی به احمدی نژاد، رئیس دولت های نهم و دهم شبیه دانستند؛ اما او با صدور نامه تشکری به رهبر انقلاب و بیانه هایی خطاب به مردم و جوانان خواستار حضور پررنگ آنان در انتخابات شد. بازتاب گسترده رسانه ای این تلاش نشان دهنده عزم او برای حضور مستمر در سیاست ایران بود.
... به نظر می رسد زمین بازی علی لاریجانی متفاوت از برادرانش است. او که در سمت ریاست مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو حقوقی در مجمع تشخیص مصلحت عضویت داشت در تاریخ 8 خرداد 1399 با حکم مقام معظم رهبری به عضویت حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد و در جلسات این نهاد شرکت می کند. همچنین منصور حقیقت پور اعلام کرده بود که لاریجانی گزینه رهبری برای پیگیری و امضا قرارداد جامع همکاری 25 ساله با چین بوده است.
ناصر ایمانی، کنشگر سیاسی اصولگرا به ایلنا گفت: بنده به دلایل دیگری استعفای آقای آملی لاریجانی را به مصلحت کشور و شخص ایشان نمیدانم و بهتر میدانستم که ایشان استعفا نمیداد. اما میخواهم بگویم که اگر قصد داریم قضاوت یا تحلیل کنیم باید اینطور قضاوت کنیم که این استعفاء به خاطر برادرش و یک موضوع شخصی نبوده، بلکه به خاطر یک رویهای بوده که آن را درست نمیدانست. اگرچه من این استعفا را صحیح نمیدانم و فکر میکنم که ایشان کار درستی نکردند.
ایمانی درخصوص پیشبینی از آینده سیاسی برادران لاریجانی در سپهر سیاسی کشور، گفت: یکی از دلایلی که من برای این مخالفت با استعفاء داشتم، همین مساله بود. به این علت که به هرحال کشور میتواند از وجود این دو فرد ارزشمند که در جایگاه خودشان میتوانند مثمرثمر برای شرایط کشور باشند، استفاده کند؛ در حالیکه آرام آرام دارند به این ترتیب کنار میکشند و این اتفاق خوبی نیست.
وی افزود:این مساله هم برای کشور که از خدمات این دو بزرگوار بخواهد محروم شود وهم برای شخص این دو بزرگوار و خانواده لاریجانی اتفاق مطلوبی نیست.
***
تذکر جدی ایران به پاکستان درباره حمله به پنجشیر
به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز دوشنبه خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین تحولات در منطقه پنجشیر و اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از رهبران مقاومت این منطقه توسط پهپادهای پاکستانی کشته شده اند و اینکه پاکستان شب گذشته به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حملات طالبان علیه مردم پنجشیر دخالت داشته است، گفت: اخباری که از پنجشیر می رسد اخبار نگران کننده ای است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستان مایه تأسف است و دخالت خارجی که شما اشاره کردید باید بررسی شود و ما این موضوع را در دست بررسی داریم.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه تاریخ افغانستان نشان داده است که دخالت مستقیم و غیرمستقیم نیروهای خارجی در امور افغانستان جز شکست برای نیروهای متجاوز نتیجه دیگری نداشته است، تصریح کرد: مردم افغانستان مردمی استقلال طلب و غیور هستند و هر گونه مداخله خارجی در امور افغانستان از نظر ما محکوم است.
بیشتر بخوانید:
خطیبزاده: گفتوگوهای وین انجام خواهد شد/ حملات شب گذشته به پنجشیر به اشد وجه محکوم است
***
هشدار سردار پاکپور به اقلیم کردستان
به گزارش سپاه نیوز؛ در پی برخی تحرکات جدید گروهک های تروریستی مسلح در مناطق مرزی شمال غرب کشور ، سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه ضمن بازدید از یگان ها و پاسگاههای مرزی این منطقه گفت : سال ها است که گروههای تروریستی و ضد انقلاب وابسته به استکبار جهانی و سرویسهای جاسوسی بیگانه از جغرافیای اقلیم شمال عراق برای برهم زدن امنیت و آرامش مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد اذیت و آزار برای مردم ساکن در این مناطق استفاده میکنند و در این خصوص به دولت عراق و مسئولین اقلیم شمال این کشور تذکرات لازم داده شده است.
وی با تاکید بر اینکه دولت عراق و اقلیم کردستان نباید به تروریست ها اجازه جولان و برپایی مقر در این سرزمین برای تهدید و ایجاد ناامنی علیه ایران را بدهند، تصریح کرد: هرگونه کوتاهی و غفلت در این خصوص را مغایر حسن همجواری و روابط حسنه دو کشور می دانیم.
سردار پاکپور تاکید کرد: با توجه به وضعیت منطقه و احتمال پاسخ قاطع ، کوبنده و پشیمان کننده جمهوری اسلامی ایران به گروهک های تروریستی وابسته به دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام اسلامی که در اقلیم شمال عراق لانه کرده اند ، از ساکنین این مناطق درخواست می کنیم از مقرهای تروریست ها فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه آنها نشود.