وزیر بهداشت: افزایش واکسیناسیون کرونا به ۲ میلیون دُز در روز / حذف تدریجی محدودیت سفر و زیارت

  4000615072 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت تامین واکسن کافی در کشور و همچنین تاکید بر دایر شدن دانشگاه ها از ۱۵مهرماه و حضور اساتید، در عین حال گفت: تلاش ما این است که روزانه یک و نیم تا دو میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شود و از مرگ و میرهای بیشتر و بروز موجهای بعدی بیماری پیشگیری شود.

وزیر بهداشت: افزایش واکسیناسیون کرونا به ۲ میلیون دُز در روز / حذف تدریجی محدودیت سفر و زیارت

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت امروز در حاشیه نشست مشترک با اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی ایران، از روند واکسیناسیون دانشجویان این دانشگاه بازدید کرد.

به گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه این بازدید اظهار داشت: روند واکسیناسیون عمومی در کشور شتاب می گیرد و تلاش ما این است که روزانه یک و نیم تا دو میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شود و از مرگ و میرهای بیشتر مردم، پیشگیری شود و با تسریع واکسیناسیون می توان از موج های بعدی بیماری کرونا در کشور جلوگیری کرد.

وی افزود: هیچ محدودیتی در تخصیص واکسن کرونا به دانشگاه های علوم پزشکی نداریم اما نمی خواهیم که واکسن ها دپو و ذخیره شود. هر قدر که دانشگاه ها در این زمینه کار کنند و واکسیناسیون را به شکل کسترده تری انجام دهند، به آنها واکسن می دهیم بنابراین سرعت توزیع واکسن بستگی به سرعت تزریق آن در دانشگاه های علوم پزشکی دارد. خوشبختانه در روزهای اخیر مقدار قابل توجهی واکسن به کشور وارد شده و مقدار فراوانی واکسن در اختیار ما است و تلاش ما این است که واکسیناسیون به سرعت انجام و از مرگ و میرهای بیشتر جلوگیری شود.مشکلی برای تامین دُز دوم واکسن های تزریق شده وجود ندارد چون مقدار واکسن تامین شده، پاسخگوی تزریق برای دُز دوم نیز است.

وزیر بهداشت یادآور شد: متاسفانه کرونا صدمات زیادی به همه حوزه ها از جمله آموزش وارد کرد و آموزش به شکل مجازی به ویژه در رشته هایی که نیاز به کار عملی دارد، دشوار است. رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور تاکید دارند که دانشگاه ها سریعا بازگشایی شوند و لازمه بازگشایی دانشگاه ها، واکسیناسیون اساتید و دانشجویان است. تقریبا بخش عمده واکسیناسیون اساتید انجام شده و از امروز واکسیناسیون دانشجویان نیز در کشور آغاز شده و هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم. تمام مراکز ما، دانشجویان را واکسینه می کنند و دُز دوم آنها نیز یک ماه آینده قابل تزریق است و بازگشایی دانشگاه ها را در اواسط مهرماه خواهیم داشت.

عین اللهی خاطرنشان کرد: دانشجویان برای حضور در دانشگاه ها باید واکسینه شوند و کارت واکسن داشته باشند. برنامه ما این است که محدودیت ها از جمله محدودیت های سفر و زیارت و ... را با انجام واکسیناسیون به تدریج، برداریم البته همچنان باید شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت و از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده شود اما با واکسیناسیون اصناف، می توان محدودیت های مشاغل را برداشت تا شاهد شکوفایی وضعیت اقتصادی، رفاهی و اجتماعی مردم باشیم.

وی یادآور شد: همه واکسن های تزریق شده به دانشجویان در سامانه های وزارت بهداشت ثبت می شود و دانشجویان با داشتن کارت دانشجویی می توانند واکسینه شوند البته به سرعت، محدودیت های سنی در تزریق واکسن کرونا را بر می داریم که جزییات آن از طریق معاونت بهداشت وزارت بهداشت به اطلاع عموم می رسد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: از ۱۵ مهرماه کلاس های دانشگاه ها باید دایر شود و اساتید باید در دانشگاه ها حاضر شوند. حضور فراگیران و دانشجویان می توانند متفاوت باشد. به عنوان نمونه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که تعداد دانشجویان زیاد نیست، ممکن است تمام دانشجویان بتوانند در کلاس ها حاضر شوند اما در برخی رشته ها و مقاطع که تعداد دانشجویان زیاد است، دانشگاه ها می توانند به صورت ترکیبی، کلاس ها را برپا کنند که تعدادی به صورت حضوری و تعدادی نیز به صورت مجازی، در کلاس شرکت ها کنند.

عین اللهی گفت: دانشجویان بر اساس قرنطینه هوشمند، اگر بخواهند به صورت حضوری در کلاس های دانشگاه ها،  حضور داشته باشند باید کارت واکسن داشته باشند. علاوه بر مراکز واکسیناسیون، هر دانشگاه، ارگان و نهادی که اعلام داوطلبی برای واکسیناسیون کند، به آنها اجازه می دهیم بنابراین دانشگاه ها هم می توانند در این امر و در راستای واکسیناسیون دانشجویان کمک کنند.

وی یادآور شد: در بخشنامه ای به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کردیم که تمام کارکنان وزارت بهداشت می توانند به صورت داوطلبانه در واکسیناسیون مشارکت کنند و این امر فقط محدود به کارکنان حوزه بهداشت نیست بلکه تمامی پرستاران، ماماها، پزشکان و سایر نیروها نیز می توانند در این حرکت جهادی کمک کنند. ما در کنار تلاش های ارزشمند مدافعان سلامت، کمک به واکسیناسیون عمومی در کشور را مجاهدت می دانیم و همه مجاهدین واکسیناسیون می توانند داوطلبانه در این حرکت جهادی و انسان دوستانه مشارکت کنند.

وزیر بهداشت افزود: همواره شاهد حرکت های جهادی از جمله کمک به مناطق محروم به صورت داوطلبانه بوده ایم و امروز از همه گروه های جهادی درخواست داریم که در مجاهدت واکسیناسیون مشارکت کنند تا به سرعت واکسیناسیون در کشور انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: در دانشگاه علوم پزشکی ایران، ۲۰۰ نفر از اعضای هیات علمی به عنوان همیاران واکسن، ثبت نام کرده اند که آنها را ساماندهی کرده ایم تا واکسیناسیون اساتید، دانشجویان و خانواده نظام سلامت را انجام دهند و در ادامه نیز به صورت بازرس و نیز واکسیناتور در مراکز واکسیناسیون به کار گرفته شوند. با یک نرم افزار، این ۲۰۰ نفر عضو هیات علمی را ساماندهی کرده ایم و امیدواریم که این تعداد به کل یک هزار عضو هیات علمی دانشگاه برسد.

دکتر جلیل کوهپایه زاده ادامه داد: علاوه بر این، ۴۰۰ نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران برای کمک به واکسیناسیون، اعلام آمادگی کرده اند.

عین اللهی در حاشیه نشست با رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این روزها که همه دل‌ها متوجه امام حسین(ع) است و مردم حاجات خود را از ایشان می خواهند ما هم از اباعبدالله می خواهیم که ان شاالله کمک کنند تا مشکلات مردم‌ به خصوص در حوزه سلامت رفع شود، گفت: متاسفانه امروزه شاهد یک فاجعه هستیم و روزانه بیش از ۶۰۰ نفر از هموطنان عزیز ما به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند و خانواده های عزیزی داغدار می شوند و این موضوع برای من و همکارانم یک واقعه تلخ است.

وی ادامه داد: همه تلاش ما این است که بتوانیم از این بحران نجات پیدا کنیم، همپای تمام مردم و بیماران عزیز، همه کادر سلامت شبانه روزی برای ارائه خدمات در تلاش هستند و تمام امکانات وزارت بهداشت هم برای مهار بیماری بسیج شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کرونا در مرحله نخست بیماری خود را به خوبی نشان نمی دهد و علائمی همچون سرماخوردگی دارد، خاطرنشان کرد: من کرونا را به یک زلزله یا سیل تشبیه می کنم، هنگام وقوع زلزله ممکن است تلفاتی ایجاد نشود. یا مشخص نباشد اما بعد از آن خسارت هایی که به بار آمده خود را نشان می دهد.

عین اللهی تصریح کرد: زمانی که ویروس کرونا وارد بدن می شود در برخی افراد تمام سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند. ممکن است ویروس از بین برود اما عوارض بعد از عفونت ویروس همراه فرد خواهد بود. اکنون بیمارانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند به عوارض بعد از بیماری ویروسی دچار شده اند.

وی با بیان اینکه فروکش کردن این بیماری حداقل چند هفته زمان لازم دارد، توضیح داد: ما تا امروز از کلمه مدافعان سلامت استفاده می کردیم اما امروز از لفظ دیگری به عنوان مجاهدین واکسیناسیون در کنار آن استفاده خواهم کرد؛ واکسیناسیون یکی از راه حل های بزرگی است که می تواند همه گیری کرونا را کنترل کند. در تحقیقاتی که در دنیا انجام شده و ما هم در تجربیات خود کسب کرده ایم این موضوع مشهود است که واکسیناسیون به سرعت از بسیاری از موارد مرگ و میر جلوگیری خواهد کرد.

عین اللهی افزود: هرجایی از دنیا که واکسیناسیون انجام شده است، میزان مرگ و میر کاهش یافته است. افرادی که واکسن تزریق می کنند به بیماری مبتلا می شوند اما در اغلب موارد شدت بیماری کاهش می یابد، بنابراین راهبرد اصلی وزارت بهداشت برای کنترل بیماری واکسیناسیون است.

وی با بیان اینکه متاسفانه وقتی که دولت را تحویل گرفتیم با کمبود واکسن مواجه شدیم، گفت: در همین راستا رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور و وزرای ذیربط و وزارت بهداشت با تلاشی شبانه روزی برای تامین واکسن اقدام کردند و امروز این مژده را می دهم که واکسن به مقدار کافی وارد کشور شده و واردات همچنان ادامه دارد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ان شاءالله تا یکی دو ماهی که تا شروع موج بعدی مانده است، بتوانیم تعداد زیادی از افراد را واکسینه کنیم و برای این امر از مردم عزیز و همه ارگان هایی که همیشه در صحنه بوده اند، کمک می خواهیم تا به ما یاری برسانند.

عین اللهی ادامه داد: در برخی استان ها حرکت های انقلابی و جهادی انجام شده است؛ به طور مثال در اهواز حسینیه ای را  انجام واکسیناسیون بیست و چهار ساعته اختصاص داده بودند؛ هرکه می تواند با قرار دادن فضا و نیروی انسانی به وزارت بهداشت کمک کند. ما از همه نهادها همچون سپاه، ارتش، هلال احمر و آموزش و پرورش طلب یاری داریم.

وی با بیان اینکه صف های طولانی واکسن که این روزها به دلایل متعدد شاهد هستیم، باید جمع شوند، گفت: باید شرایط به گونه ای شود که ما منتظر مردم بمانیم تا برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه کنند، احترام و کرامت مردم باید حفظ شود که این امر با همراهی همه محقق خواهد شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بعد از انجام واکسیناسیون، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات باید همواره مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: ما بعد از انجام واکسیناسیون بحث قرنطینه هوشمند را اجرایی خواهیم کرد.

دکتر عین اللهی ادامه داد: ان شاءالله برنامه داریم محدودیت هایی که برای کرونا در کشور ایجاد شد را لغو کنیم و افرادی که واکسن تزریق کرده باشند بتوانند تردد کنند.

وی با اشاره به اینکه ما در کشور سابقه بسیار خوبی در امر واکسیناسیون های وسیع داریم، عنوان کرد: فلج اطفال در کشور ما بسیار شایع بود که با انجام واکسیناسیون توانستیم بیماری را کنترل کنیم. در مورد سرخک نیز این تجربه موفق را داریم.

وزیر بهداشت در ادامه ضمن تشکر از رسانه ها به خصوص صدا و سیما در همراهی وزارت بهداشت در دوران شیوع کرونا، مطرح کرد: تقاضا داریم در امر واکسیناسیون که کاری جهادی و انقلابی است رسانه ها کماکان همراه ما باشند تا بتوانیم همه سازمان و بخش ها را در این امر دخیل کنیم.

دکتر عین اللهی به اعتبارات تخصیص یافته در این حوزه اشاره کرد و گفت: از آنجایی که اولویت نخست دولت واکسیناسیون است، خوشبختانه اعتبارات لازم در نظر گرفته شده که سبب شده واکسن به میزان کافی وارد شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه امروزه واکسیناسیون یک امر جهادی و فی سبیل الله است، اظهار داشت: قرارگاه واکسیناسیون به صورت بیست و چهار ساعته در وزارت بهداشت تشکیل شده و بر میزان واکسیناسیون و فعالیت دانشگاه ها نظارت خواهد کرد. از آنجایی که تصمیم نداریم واکسن دپو کنیم هر استانی که در امر واکسیناسیون بهتر عمل کند، واکسن بیشتری دریافت خواهد کرد.

وی در پایان به واکسیناسیون هوشمند اشاره و مطرح کرد: در تفاهم نامه ای که روز گذشته با وزارت گردشگری داشتیم، مقرر شد واکسیناسون همه افرادی که در هتل ها و در قسمت های گردشگری مشغول هستند، انجام شود. همچنین واکسیناسیون همه والدین دانش آموزان بدون در نظر گرفتن رده سنی در اولویت قرار دارد، البته به دنبال تامین واکسن گروه های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال هم هستیم که اعلام خواهیم کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۸۵۵۷۵۱۶:۴۲:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۵
الان بیشتر از یک هفته است که مراکز مختلف با کمبود واکسن مواجه هستند. لطفا در آمار روزانه وزارت بهداشت، تعداد واکسیناسیون انجام شده در طی آن روز هم اعلام شود تا مشخص شود چقدر وعده‌های داده شده در خصوص تعداد واکسیناسیون در روز محقق می‌شود. در حال حاضر فقط تعداد کل واکسیناسیون انجام شده گزارش می‌شود.
ناشناس۲۱۸۵۶۰۱۱۶:۵۸:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۱۵
متاسفانه مسئولان ما همه جانبه نمي تواتند به موضوعات نگاه كنند فقط تعداد حضور سر كلاس را مي بينند در صورتيكه اين دانشجو بايد با وسيله عمومي به دانشگاه بيايد كه همينطوري هم كلي ازدحام داريم تا زماني كه بالاي 60 درصد جمعيت را واكسينه نكرديد وضعيت دارو و بيمارستانها عادي نشود و تعداد مرگ و مير به دو رقمي يا كمتر نرسيد بازگشايي محدوديتها ديوانگي است
ناشناس۲۱۸۵۶۲۰۱۷:۳۰:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۵
.. خوب زودتر همه مردن از كرونا
ناشناس۲۱۸۵۶۶۱۱۸:۰۶:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۵
خبرهای امیدبخش در این روزها زیاد شده. خدا را شکر. خسته شدیم از شنیدن خبر بد و غم.
از رشت۲۱۸۵۶۶۶۱۸:۱۱:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۵
چرا واکسن برکت در استان گیلان کم است.عده زیادی زمان تزریق نوبت دوم واکسن برکت دارند و زمان دز دوم این عده یک هفته است که سپری شده است.فقط حرف تحویل مردم داده می شود.شلوغی و ازدحام و بی برنامگی هم در مراکز تزریق از بین نرفته و متاسفانه صدا و سیما هم همه چیز را گل وبلبل نشان می دهد.
امیر۲۱۸۵۷۱۳۱۸:۵۴:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۱۵
جنابعالی فعلا جلوی مرگ و میر روزانه ۶۰۰ نفری رو بگیر نگران زیارت رفتن ما نباش ما از راه دورهم عرض ارادت بکنیم اجابت میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین