ارائه آموزش مهارتی به ۱.۲ میلیون نفر در سال/ تشکیل دپارتمان مشاغل خانگی

اقتصادی،   4000508078

 رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: سال گذشته آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی به ۱.۲ میلیون کارآموز در کشور ارائه شد.  

علی‌اوسط هاشمی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که سال گذشته آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به چه تعداد افراد ارائه شده است، گفت: سال گذشته 1.2 میلیون نفر کارآموز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را دریافت کردند که از  این ترکیب معمولاً 580 هزار نفر در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و 620 هزار نفر در آموزشگاه‌های آزاد زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دوره‌های مهارتی و حرفه‌ای را گذرانده‌اند و بخش آزاد به مرحله‌ای رسیده که جانشین سازمان فنی و حرفه‌ای در ارائه آموزش مهارتی است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در پاسخ به این پرسش که چند درصد از آموزش فنی و حرفه‌ای منجر به اشتغال می‌شود، گفت: آموزش‌های ما بر پایه اشتغال است و بستگی به خود کارآموز دارد که دنبال شغل باشد یا نه و یا بتواند با خلق مزیت برای دریافت تسهیلات بانکی با سود کمتر اقدام کند.معمولاً گیرندگان تسهیلات خرد که اقساط آنها عقب می‌افتد، کسانی هستند که فاقد مهارت هستند و نمی‌توانند کاری راه‌اندازی کنند.

به گفته هاشمی، مراکز تخصصی فنی حرفه‌ای از دو سال پیش راه‌اندازی شده است که برای پشتیبانی از شغل افراد راه‌اندازی شده معمولاً کسانی که خوداشتغال هستند، در این دوره‌ها شرکت می‌کنند یا با معرفی کارآفرینان مشغول به کار می‌شوند. اگر آموزش مهارتی به درستی ارائه شود، افراد بیکار نمی‌مانند.

* تشکیل قرارگاه مهارتی در ستاد کل نیروهای مسلح

وی گفت: پادگان‌ها یکی از بهترین شرکای سازمان فنی و حرفه‌ای برای ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای است و در این زمینه قرارگاه مهارت در ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح تشکیل شده است که رابطه سیستمی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دارد تا در فرصت دو ساله آموزش سربازان زمینه مناسبی برای آموزش مهارت به آنها فراهم شود.

به گفته رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای سال گذشته بین 88 تا 90 هزار سرباز دوره‌های مهارتی را گذراندند و امسال قرار است به 120 هزار نفر آموزش مهارتی ارائه کنیم.

به گفته وی، عمده کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای برای سربازان داخل پادگان‌ها است در این زمینه مربیان ما 7 هزار کارگاه را در داخل پادگان‌ها ارزیابی کرده‌اند.

* ارائه 66 رسته مهارتی به سربازان

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فقط مشاغلی مانند رانندگی و مکانیکی به سربازان ارائه می‌شود، گفت: در پادگان‌ها مراکز جوار پادگانی برای آموزش فنی حرفه‌ای راه‌اندازی شده است و توافق کرده‌ایم کارگاهی که استعداد داشته باشند، به عنوان کارگاه جوار پادگانی مورد قبل و سازمان فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند، در این کارگاه‌ها حداقل 66 رشته شغلی به سربازان ارائه می‌شود.

هاشمی این را هم گفت:‌ البته در برخی کشورها تعداد مشاغلی که در قالب فنی حرفه‌ای ارائه می‌شود بین 20 تا 50 هزار رسته شغلی است با وجود فناوری‌های نوین بسیاری از مشاغل و مهارت‌ها عمر کوتاهی دارند و باید مشاغل جدید معرفی شود.

وی گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ما بر اساس آینده‌پژوهشی صورت می‌گیرد، چون عمر تکنولوژی کم شده و هر مهارت نمی‌تواند بیش از 5 سال عمر داشته باشد و هر کس می‌خواهد در بازار بماند باید مهارت‌آموزی در دستور کار باشد.

هاشمی این را هم گفت:‌در کشورهای دیگر کسانی که در مسابقات مهارتی قهرمان می‌شوند کارت ویژه شهروندی دریافت می‌کنند و در کشور ما هم کسانی که در المپیک رتبه اول کسب می‌کنند، جایزه ویژه برخوردار می‌شوند باید حداقل همتراز با مدال‌آوران برای برندگان مسابقات فنی و حرفه‌ای امتیازاتی قائل شویم.حتی برخی از مدال‌آوران فنی و حرفه‌ای همطراز مدال‌آوران رتبه‌های علمی تشویق نمی‌شوند در حالی که مهارت آنها خریدار جهانی دارد باید مکانیسم تشویق برای مدال آوران مهارتی در نظر گرفته شود.

هاشمی گفت: به برگزیدگان مسابقات مهارتی کازان روسیه سال گذشته در حضور معاون اول جوایزی داده شد که با توجه به تورم امسال بسیار ناچیز است و اما تلاش کردیم اعتبارات مسابقات ملی مهارت از 4 میلیارد تومان به 16 میلیارد تومان افزایش یابد.

وی گفت: پیشنهاد لایحه رتبه‌بندی مربیان فنی و حرفه‌ای را از طریق معاون اول به رئیس‌جمهور ارائه کردیم و از این طریق این لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی می‌شود هر چند مخالفت‌هایی از سوی رئیس سازمان اداری و استخدامی با آن انجام شد اما من گفتم با توجه به اینکه پایه حقوق مربیان فنی حرفه‌ای پایین است باید حقوق پایه آنها اضافه شود.

* افزایش 100 درصدی حقوق مربیان فنی و حرفه‌ای

به گفته رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای از بهمن 98 حقوق پایه همکاران سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای 50 درصد اضافه شد و در طی دو سال گذشته حقوق پایه مربیان و همکاران فنی و حرفه‌ای 100 درصد ارتقاء یافت.

وی همچنین از راه‌اندازی دپارتمان ملی عشایر ایران در خرم‌آباد خبر داد و گفت:‌در این دپارتمان مهارت‌های مورد نیاز جامعه عشایر ارائه می‌شود همچنین دپارتمان ملی مهارت مرزنشینان و دپارتمان ملی مشاغل خانگی راه‌اندازی شد.

هاشمی گفت: با ارائه مهارت به روستائیان امروز با روند معکوس مهاجرت مواجه هستیم و کشور برای مهارت‌آموزی نیازمند الگوی جدید آموزش مهارتی و تغییر ساختار دارد.

وی همچنین گفت:‌از سال 94 تا کنون 4 هزار مربی حق‌التدریس فنی حرفه‌‌ای استخدام شد گرچه مجلس تصویب کرده بود اما دولت به دلیل بار مالی مخالفت کرده بود، اما در نهایت گفتند استخدام‌ها باید از منابع داخلی سازمان فنی و حرفه‌ای تأمین شود. در این راستا قبلا 75 درصد بودجه سازمان فنی و حرفه‌ای، پرسنل و 25 درصد غیرپرسنلی بود که از سال 94 به بعد 95 درصد پرداخت‌ها در سازمان فنی و حرفه‌ای پرسنلی و تنها 5 درصد اعتبارات برای فعالیت‌های توسعه‌ای اختصاص یافت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین