واکنش گمرک به جهادکشاورزی: اگر جواب صریح ندهید، تمام موزها را ترخیص می‌کنیم

اقتصادی،   4000507004 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از آنکه وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تعیین تکلیف واردات موز و ترخیص چند هزار تنی که در گمرک مانده، پاسخ شفافی ارائه نکرد، گمرک ایران در واکنش به آن اعلام کرده است در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی پاسخ شفاف و صریحی ارائه نکند و تکلیف را مشخص نکند، برای جلوگیری از فساد این کالا، آنچه را در گمرک موجود است ترخیص خواهد کرد.

واکنش گمرک به جهادکشاورزی: اگر جواب صریح ندهید، تمام موزها را ترخیص می‌کنیم

به گزارش ایسنا، پنجمین نامه‌نگاری برای تعیین تکلیف موزهای وارداتی نیز امروز (چهارشنبه) صورت گرفت و گمرک ایران در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام مبهم بودن مکاتبه صورت گرفته از این وزارتخانه با وزارت صمت، خواستار اعلامی صریح در این رابطه شد.

این در حالی است که آخرین مکاتبه‌ای که اخیرا برای تعیین تکلیف واردت موز صورت گرفت، به اعلام وزارت جهاد به سازمان توسعه تجارت برمی‌گشت که طی آن جریان واردات موز در ثبت سفارش‌های سال ۱۳۹۸ مورد اشاره قرار گرفته یا بحث واردات این کالا در قبال صادرات چند کالای دیگر مطرح شده و عملا وضعیت موزهایی که در حال حاضر در گمرکات وجود دارد را مشخص نمی‌کرد و همچنان حدود سه هزار تن موز به عنوان کالای فسادپذیر را در گمرک بلاتکلیف می‌گذاشت.

حتی اگر امروز همه‌چیز  اجرایی شود، باز فرقی نمی‌کند

اما این جریان در فاصله‌ای کوتاه با واکنش گمرک ایران همراه شده است، به طوری که طی مکاتبه ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - با گیلان‌پور - معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی - با اشاره به ابهامات موضوع اعلام شده که «با توجه به اینکه این وزارتخانه در مورد اظهارنامه هایی که از اول بهمن ۱۳۹۸ و بعد از آن در دوره غیر فعال بودن ثبت سفارش موز صادر شده و مهر خروج محموله در پشت اظهارنامه است پیشنهاداتی به سازمان توسعه تجارت داشته است، اگر این پیشنهاد همین امروز مورد پذیرش سازمان توسعه تجارت قرار گرفته و همین امروز هم به مراجع ذیربط از جمله بانک مرکزی و گمرک ابلاغ شود عملا ۲۴ روز فرصت برای استفاده از این تسهیلات وجود خواهد داشت که به نظر می رسد با توجه به فرآیند بررسی، پذیرش و ابلاغ مراتب پیشنهادی، عملا بعد از این فرصت تصمیم گرفته شود که هیچ نتیجه ای عاید صادر کنندگان سیب دارای حقوق مکتسبه نخواهد داشت.»

معاون فنی گمرک در ادامه این مکاتبه  یادآور شده «آنچه که گمرک به وزارت جهاد اعلام و دارای اهمیت بود این مورد بوده است که اخیرا وارد کنندگان موز بدون اینکه صادرات سیب داشته باشند اقدام به ثبت سفارش معتبر، کد رهگیری بانک عامل و مجوز قرنطینه نباتی کرده و مآخذ حقوق ورودی ۲۰ درصد بدون تخفیف را برای اظهارنامه وارداتی موز در نظر گرفته و اظهار می کنند،به عبارتی دیگر تمامی مجوزهای قانونی و مقرراتی لازم برای ترخیص کالا آماده است.»

تکلیف را صراحتا مشخص کنید 

بر این اساس خواسته شده که وزارت جهاد صریحا در این خصوص اعلام نظر کرده که گمرکات اجرایی می توانند با توجه به موارد موجود اجازه ترخیص موزهای وارداتی را صادر کنند یا از ترخیص این کالا به نحو اشاره شده جلوگیری شود؟

همچنین معاون فنی گمرک به معاون وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرده با توجه به فساد پذیری کالا در شرایط جوی موجود دستور تسریع در اقدام صادر شود و عدم پاسخ صریح به این مورد گمرک را مجاز به ترخیص موزهای وارداتی خواهد کرد.

جریان پیچیده واردات موز 

ماجرای این نامه‌نگاری‌ها به این برمی‌گردد که طبق مصوبه بهمن ۱۳۹۹ ستاد تنظیم بازار مقرر شد که واردات موز تنها به شرط صادرات سیب انجام شده و با انجام ثبت سفارش و تایید کد منشأ ارز بلامانع باشد؛ اما آنچه اتفاق افتاد این بود که حجم زیادی از موزهای وارداتی زمانی به گمرک اظهار و درخواست ترخیص دارند که برای آنها ثبت سفارش از سوی وزارت صمت و همچنین تایید منشأ ارز از سوی بانک مرکزی انجام شده ولی شرط مصوبه یعنی صادرات سیب را ندارد.

بر این اساس، با توجه به اختلافی که وجود داشت گمرک ایران طی مکاتبه ای با وزارت صمت خواست تا تکلیف واردات موز را مشخص کرده و یا اینکه در این رابطه اصلاحی در مصوبه صورت دهد.

ولی اعلام قبادی - معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت - در پاسخ به درخواست ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - از این حکایت داشت که وزارت صمت مخالف واردات موز بدون شرط صادرات سیب نیست و اشاره شد که مصوبه مربوطه در زمانی بوده که می خواستند هم صادرات سیب افزایش پیدا کند و هم بازار موز متعادل شود ولی اکنون زمان صادرات سیب نیست و از نظر وزارت صمت امکان واردات موز بر اساس مقررات صادرات و واردات بلامانع است. با این وجود قبادی خواسته بود که گمرک از وزارت کشاورزی نیز کسب تکلیف کند. 

نامه‌نگاری دیگر از سمت گمرک با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت و طی آن معاون فنی گمرک به معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد اعلام کرد که در حال حاضر حجمی حدود ۲۵۰۰ تن موز وارد گمرک شده که ثبت سفارش و کد رهگیری بانک را نیز دارد اما صادرات سیب مقابل آن صورت نگرفته، از این رو از گیلان پور خواسته بود تا تکلیف واردات موز به ویژه آن دسته که بدون صادرات سیب انجام می شود را مشخص کند که در مکاتبه وی با سازمان توسعه تجارت همچنان ابهامات باقی بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۱۸۷۸۷۱۰:۵۰:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۷
مشت نمونه خروار یعنی این. کل کشور به امان خدا رها شده است. روحانی مچکریم.
ناشناس۲۱۱۹۰۶۱۱۳:۱۸:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۷
چرا در مورد 5 میلیون تن نهاده دامی و طیور که در گمرکها احتکار شده اند و غذای 85 میلیون نفر به آنها وابسته است هیچ حساسیتی ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
صداقت۲۱۱۹۳۲۶۱۵:۵۶:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۷
عجب شیر تو شیری شده
ناشناس۲۱۱۹۳۷۷۱۶:۵۰:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۷
به نظر بهانه ای بوده برای جلوگیری از واردات موز
ناشناس۲۱۱۹۳۸۱۱۶:۵۰:۵۸ ۱۴۰۰/۵/۷
ایران و موز چند ده سال هست که با هم مشکل دارن.
ناشناس۲۱۱۹۳۹۵۱۷:۱۰:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۷
سریع وارد بازار بشه تا مردم استفاده کنن
عباس۲۱۱۹۴۶۰۱۸:۱۴:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۷
تا نپوسه جواب نمیدن!!!!
ناشناس۲۱۱۹۵۰۹۱۸:۴۴:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۷
وارد کننده چرا اقدام نمیکنه که گمرک نامه نگاری میکنه اونم موز که سریع فاسد میشه
ناشناس۲۱۱۹۹۹۶۰۵:۱۵:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۸
باید مدیرانی که کم کاری می کنند محاکمه شوند دادن یک جواب صریح کار سختی نیست اگر تخلفی صورت نگرفته باشد ۰
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین