سخنگوی دولت: ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته‌ایم

سیاسی،   4000505055 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

علی ربیعی با تأکید بر اینکه دولت یازدهم و دوازدهم کارنامه سیاهی به‌جا نگذاشته است، گفت: همه کارنامه ما روشن است.

سخنگوی دولت: ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته‌ایم

به گزارش فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود  که به دلیل همزمانی با نشست اقتصادی دولت، به صورت مکتوب برگزار شد، اظهار داشت: سالهای اخیر را باید سالهای گذار و سالهای حیاتی خواند و توصیف کرد. تحمل سه سال تحریم و سه سال پُرفشار اقتصادی که در ماه‌های اخیر آثار حاد آن بر زندگی مردم مشهودتر شده است، پاندومی کرونا و ابهام در زمان پایان‌ یافتن ویروس کووید ۱۹ و ضرورت مبارزه بی‌امان ملی با آن، در کنار کم‌آبی و خشکسالی بی‌نظیر در ۵۰ سال اخیر و تاثیر آن بر آب و کشاورزی، ‌در مجموع باعث ایجاد فشاری کم‌نظیر بر جامعه شده است.‌

وی ادامه داد: بزرگترین  قدرت اقتصادی و نظامی جهان با همه توان و ظرفیت خود، به اقتصاد در حال رشد ایران، حمله کرد. قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند. البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیمات اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد.

سخنگوی دولت گفت: در هفته‌های اخیر، موضوع تغییر دولت و انتقال قدرت را نیز در پیش‌ داریم. مجموعه این موارد ایجاب می‌کند تا ما بیش از هر دوره‌‌ای، با هوشمندی همگانی و همدلی ملی بتوانیم این دوره را پشت سر بگذاریم و بتوانیم فردایی بهتر را برای ایران ترسیم نماییم.

وی ادامه داد: ما در مقابله با جنگ اقتصادی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که احساس مقاومت و پایداری ایران، باید کماکان از سوی تحریم‌کنندگان درک بشود؛ برای همین نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم به تحریم‌گرها داد.

ربیعی تصریح کرد: اپیدمی کرونا و خشکسالی نیز مساله ای جهانی است و همه کشورهایی که درگیری جدی با آن دارند،‌ با بحران مواجه‌‌اند؛ سالها است که آب، مولفه مهمی در امنیت جهانی محسوب می‌شود. در همین راستا، ما برای مبارزه با خشکسالی و کرونا نیز نیاز به همکاری و همیاری ملی داریم و در صورت بروز رفتار غیرهمدلانه، جامعه‌ دچار تنش خواهد شد. 

وی بیان داشت: دولت همه توان خود را تا آخرین ساعات کاری به کار خواهد گرفت تا دولتِ آینده بتواند با آرامش، ماه‌های آغازین فعالیت خود را شروع کند. در این میان همه ما ایرانیان، چه آنان که به رئیس‌جمهور منتخب رای داده‌اند و چه آنها که رای ‌نداده‌اند،‌ ضمن درک شرایط موجود و مشکلات تحمیل‌شده ناشی از تحریم و کرونا به ملت و دولت، به عنوان یک وظیفه ملی، باید همدلانه و با صبوری گام بردارند تا جامعه در آرامش از این مقطع عبور کند.

ربیعی تصریح کرد: کماکان با امیدها و بیم های زیادی در مقابله با کرونا مواجه هستیم. لازمه موفقیت ما در مبارزه با ویروس کرونا ، رفتار معطوف به سلامت توسط همه آحاد جامعه، از سطح فرد تا نهادهای مختلف‌ و همچنین اجرای برنامه واکسیناسیون با گسترش تولید واکسن می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: سیاست گذاری سلامت در این زمینه، چند عرصه دارد که اگر برنامه‌ریزی و حرکت همزمان در هر دو عرصه بطور توامان انجام بشود، موفق خواهد بود. «کنش معطوف به سلامت مردم و جامعه » و «برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی جامعه و «مبارزه با کرونا» سه عرصه مهم حوزه سلامت و مقابله با گسترش ویروس کووید ۱۹ است که در کنار سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی‌، می‌تواند موجب پیروزی در مبارزه با کرونا باشد.

سخنگوی دولت بیان داشت: در عرصه مقابله با ویروس و ایمن سازی مردم، دولت از ابتدا در یک برنامه‌ریزی دو جانبه که امروز صحت آن اثبات شده است، پیگیر واردات و تولید واکسن کرونا شد. در این مسیر، در مورد زمان ورود واکسن به کشور، ابهاماتی پیش آمده که لازم است توضیحی درباره‌اش ارائه کنیم.

ربیعی اظهار داشت: ما جزو کشورهای پیشگام در خرید واکسن بودیم که از کوواکس و کشورهای روسیه و چین و  هرجایی که امکان خرید واکسن وجود داشت، ‌برای خرید واکسن اقدام کردیم. بدون تردید، تحریم و عدم تبادل مالی بزرگترین مانع در دستیابی به واکسن بود. تا اینکه بالاخره تحریم‌گران اجازه خرید واکسن از منابع ارزی ما در خارج را صادر کردند. مشکل دیگر ما در حوزه خرید واکسن، ‌محدودیت کشورهای تولیدکننده و متاثرشدن برنامه‌ریزی‌های ما از سیاست‌های این کشورها بود.

وی ادامه داد: بنابراین دولت تمام تلاش خود را برای خرید واکسن به عمل آورد و با وجود اینکه هیچ کشوری در دنیا شبیه ایران نیست که با موانع خرید واکسن مواجه شده باشد، اما تاکنون برغم همه مشکلاتی که مردم، بخشی از آنها را خبر دارند، واکسن وارد کشورمان شده و این روند در هفته‌های اخیر، سرعت بیشتری یافته است.

ربیعی اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت شبکه بهداشتی کشور برای واکسیناسیون فراتر از ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار دوز در روز رسیده است.فعلا رکورد ۴۲۴ هزار واکسن در روز ثبت شده که امیدواریم مردم عزیز بر اساس اطلاعیه های صادره وزارت بهداشت اقدام به ثبت نام نمایند که بااین اتفاق در روزهای آتی سرعت واکسیناسیون هم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه فراهم و دسترسی فعلی به واکسن مطلوب هست چنانکه ما واکسن حتی برای دوز دوم و تکمیل واکسیناسیون گروه های سنی اعلام شده از هم اکنون موجود هست و فراخوان  ثبت نام برای واکسیناسیون بیماری‌های زمینه ای و بیماران صعب العلاج و خاص که تاکنون واکسینه نشده اند نیز بزودی صادر خواهد شد.

ربیعی تاکید کرد: شایان ذکر است طی روزهای اخیر اولین محموله واکسن آسترازنیکا تولیدی ژاپن به کشور وارد شد و ان‌شالله اگر مشکلی پیش نیاید با وعده ای که عزیزان در ژاپن دادن جمعه هم محموله دوم یعنی مجموعا دو میلیون و نهصد هزار دوز این واکسن تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سبد ۱۰ میلیونی واکسن از چین نیز دو روز گذشته تکمیل شد، تصریح کرد: امیدواریم در هفته های آتی برغم تاخیری که کواکس در ارسال واکسن برای کشورهای مختلف از جمله کشور ما داشته بتوانیم با توجه به پیش خریدی که انجام شده محموله های جدید واکسن کووکس رو دریافت کنیم و البته به موازات آن روز به روز و هفته به هفته تولید داخل افزایش پیدا خواهد کرد و باافزایش پلکانی تولید داخل ما انشالله در هفته های آتی هموطنان عزیزمان دغدغه کمتری خواهند داشت.

ربیعی بیان داشت: به نظر می‌رسد ریل گذاری برای برنامه واکسیناسیون عمومی انجام شده و با منظم شدن واردات و تولید داخلی، واکسیناسیون شهروندان در مدار خود بر اساس برنامه ومالی واکسیناسیون انجام خواهد شد

وی افزود: اما مهمتر از همه اینها،‌ مساله خستگی مردم از رعایت پروتکل های بهداشتی است. هیچ کشوری در جهان بدون همکاری مردم ، توفیق نسبی در غلبه به کرونا بدست نیاورده است و کشور ما هم مستثنا از این واقعیت نیست. به عنوان مثال به پیشنهاد وزارت کشور و تایید قرارگاه مبارزه با کرونا، ‌تهران اخیرا ۶ روز تعطیل شد اما برغم هشدارهای متعدد، شاهد هجوم مردم برای سفر بودیم و همین عدم همکاری مردم، باعث کم‌اثرشدن این تصمیم شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: شرایط اپیدمی نشان می‌دهد بدون تلاش جمعی و رعایت پروتکل‌ها، قطعا زمان طولانی‌تری را باید برای غلبه بر یک بیماری، در نظر بگیریم و هزینه‌های بیشتری چه مالی و چه جانی باید پرداخت شود.

وی افزود: فارغ از بحث کرونا، باید بپذیریم که بنابر برآوردهای علمی، به علت مراودات بین‌المللی‌‌ای که بین کشورها وجود دارد، جامعه بشری وارد عرصه جدیدی از بیماری‌های واگیردار شده‌ است.

ربیعی گفت: حال اگر ویروسی مثل کرونا مرگبار بوده و سرعت فراگیری زیاد هم داشته باشد، وضعیت کشورها در این زمینه خیلی سخت می‌شود. واقعیت مسلّم این است که هیچ برنامه‌ای برای کنترل این بیماری بدون همکاری مردم، موفق نخواهد شد و اگر مردم همراهی نکنند کشورها مجدد با موج‌های جدید کرونا مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به سالگرد عملیات مرصاد اظهار داشت: امروز سالگرد مقابله‌ درهم کوبنده گروه‌های مردمی با یورش مهاجمانی است که چنان قربانی جاه طلبی های خود بودند که مشتاقانه خود را در اختیار دیگران قرار دادند و کورکورانه به خاک میهن هجوم آوردند.

ربیعی بیان داشت: واقعه مرصاد و تحلیل غلط تجاوزگران که گمان می کردند مردم خسته از جنگ دیگر تاب مقاومت در برابر تجاوزی تازه را نخواهند داشت، همچنان می تواند حاوی درس های آموزنده ای برای امروز هم باشد.

وی خاطر نشان کرد: شاید برخی از بدخواهان ملت ما گرفتار تکرار این خطای محاسباتی شده باشد که خستگی مردم ایران از فشارهای ناشی از تحریم و کرونا، ما را به ملتی گرفتار ضعف در روحیه و عزم در دفاع از مام میهن تبدیل کرده و فرصت خوبی برای آنها به منظور افزودن بر شکافها و اختلافهای و بهره برداری از ناملایمات اقتصادی و اجتمای ما فراهم آورده است.

ربیعی تصریح کرد: بنابر تجارب تاریخی، ملت ما نشان داده که حتی در شرایط بحرانی هم در برابر تهدید علیه تمامیت ارضی و وحدت ملی یکپارچگی و عزم خود را برای مقابله با هر نوع بدخواهی حفظ می کند. واقعه مرصاد در پیچ و خم تاریخ پژواک می کند که هیچ کس نباید با افتادن در دام اشتباه محاسباتی، اراده ملت ما را برای دفاع از امنیت و تمامیت سرزمینی ایران عزیزمان آزمایش کند.

وی اضافه کرد: اما در یک نگاه تاریخی، مرصاد نشان داد که چگونه برخی قدرت جویان با تصورات غلط به دنبال تحقق جاه طلبی های بی مبنای خود حتی تن به بیگانه دادند و تا به خاک و خون کشیدن هم وطنان خود به پیش رفتند. آنها برای همیشه یاد گرفتند که برخلاف آن نظریه ساده لوحانه که تصور می کرد بعد از شکستن خط اول هیچ مانعی در مقابلشان وجود نخواهد داشت، مقاومت مردمی و مدنی بزرگترین مانعی است که همیشه پیش روی این ساده اندیشان بدخواه قد علم خواهد کرد. این سرمایه و پشتوانه همیشگی ما هوشیاری و هوشمندی مردم بود که باید آن را پاس بداریم.یاد و خاطره شهدای مرصاد گرامی باد.

سخنگوی دولت با تبریک به مدال‌آوران المپیک بیان داشت: در روزهای اخیر با درخشیدن ورزشکاران ایرانی در المپیک توکیو، شاهد لحظات شادی‌بخشی برای مردم ایران بودیم. موفقیت همه ایرانی‌ها در عرصه‌های مختلف چه ورزش یا هنر و سینما و علم و دانش، برآمده از توانمندی و روح موفقیت‌ خواهی ایرانی است. مجددا صمیمانه تبریک گفته و آرزوی موفقیت‌روزافزون برای همه ایرانیان دارم.

وی همچنین با تسلیت درگذشت آقای تابش گفت: متاسفانه در هفته گذشته یکی از مدیران زحمت‌کش‌ و بی‌آلایش کشورمان را از دست دادیم. خدمات زنده‌یاد علیرضا تابش چه آن موقع که در ایام جنگ استاندار‌ کردستان بود و چه بعدها در بنیاد مسکن، ‌از او چهر‌ه‌ای خدوم ملت ساخته است. این فقدان را به خانواده و همکارانش تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و تسلی برای بازماندگان مسألت دارم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که طی روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر فروپاشی برجام براساس تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و جلوگیری از صادرات نفت ایران به چین منتشر می‌شود، دولت هم رسما مذاکرات وین را به دولت آقای رییسی واگذار کرد. آیا آمریکا دستور کار مذاکرات جامع‌تر از برجام را در ارتباط با دولت ایران پیش کشیده است و راهبرد احیای برجام با تغییر دولت دوازدهم تغییر خواهد کرد؟، گفت: ما هم این گمانه زنی های رسانه ای را شنیدیم ولی تا پیش از ارتکاب احتمالی چنین اشتباه بزرگی قصد نداریم بطور جدی درباره آن موضع بگیریم. 

وی تصریح کرد: اما بطور کلی، طی سالهای گذشته باید به روشنی ثابت شده باشد که هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست است و هیچ تحریم تازه ای نمی تواند به نتیجه ای فراتر از تکرار شکست های پیشین دست پیدا کند. بنابراین ما امیدواریم که دولت آمریکا به خوبی درس های دولت گذشته را آموخته باشد و به دام تحلیل ها و برداشت های نادرست و مخرب نیفتد. 

ربیعی گفت: ما همچنان به بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پایبندیم و بنا نداریم که هیچ مسئله دیگری را به مذاکره بگذاریم. تا وقتی آمریکا و دیگر اعضای ۱+۴ به تمامی تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند، صحبت و حتی فکر کردن درباره مذاکراتی فراتر از آن بی معنی است 

سخنگوی دولت تصریح کرد: این رویکرد اصولی و مبنایی جمهوری اسلامی ایران و مستظهر به اسناد بالادستی نظام بوده و با تغییر دولت ها تغییر نخواهد کرد. البته دولت سیزدهم این اختیار قانونی را خواهد داشت که به شیوه منحصر به خود به مسئله، ابزارها و شیوه های دیپلماسی و تحقق اهداف مسامحه ناپذیر ملی نگاه کند 

وی افزود:‌ دولت دوازدهم تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است و اگر محدودیت های غیرضروری اعمال شده در قانون مذکور نبود، امروز شاهد نتیجه متفاوتی می بودیم.

ربیعی در مورد اینکه ایران با افتتاح خط لوله جدید انتقال نفت، تنگه هرمز را دور زد و از این پس می تواند بخشی از نفت صادراتی خود را بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز، راهی بازار کند و افتتاح خط لوله جدید انتقال نفت چه اهمیت و تاثیری در صادرات نفت ایران خواهد داشت؟، اظهار داشت: ساخت و بهره‌برداری از مگاپروژه خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک برای ایران مجموعه‌ای از اهداف امنیتی، اقتصادی و توسعه‌ای را در بردارد. 

وی ادامه داد: از منظر کلان و بدون ملاحظات خاص سیاسی، هرچه راه‌های انتقال انرژی در سطوح مختلف متعددتر و متنوع‌تر باشد، به همان میزان امنیت انرژی جهانی بیشتر تأمین می‌شود.
اما فارغ از ملاحظات امنیتی، مگاپروژه گوره - جاسک برای صنعت نفت ایران به لحاظ فنی مهندسی و مدیریت اجرای پروژه‌های کلان، راهبردی به شمار می‌آید. در نگاه نخست، این پروژه در شرایطی اجرا شد که ایران شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌های نفتی را تجربه کرد.

سخنگوی دولت بیان داشت: حضور شرکت‌های ایرانی در مراحل مختلف طراحی و اجرا، سرعت اجرای طرح با توجه به حجم کار و وسعت جغرافیایی و طولانی‌ بودن مسیر طرح، استفاده از تجهیزات و تأسیسات ساخت داخل در مراحل مختلف ساخت خط لوله و تأسیسات مستقر در پایانه جاسک و مواردی از این دست، سبب ارتقای سطح دانش فنی و مهندسی در صنعت نفت و شرکت‌های سازنده اقلام و تجهیزات طرح شده است.

وی ادامه داد: ایجاد تأسیسات پایین‌دستی شامل پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و بخش‌های جمعی و پشتیبانی در پایانه جاسک، به‌طور طبیعی هم ابعاد پروژه را گسترش می‌دهد و هم ساحل مکران را به سومین حوزه توسعه‌ای و صنعتی برای کشور پس از خوزستان و پارس‌جنوبی تبدیل می‌کند، اما نکته پایانی اینکه خط لوله گوره - جاسک و تأسیسات صادراتی مکران زمانی اهمیت واقعی و راهبردی خود را پیدا و ایجاد آن را به لحاظ اقتصادی و توسعه‌ای توجیه‌پذیر می‌کند که ایران از ظرفیت کنونی تولید یعنی ۴ میلیون بشکه در روز فراتر رفته و به سطح تولید بیش از ۶.۵ میلیون بشکه برسد. افزایش تولید با محوریت افزایش ضریب برداشت نفت، ظرفیت جدیدی را برای صنعت نفت ایجاد می‌کند.

ربیعی در مور خشکسالی‌های اخیر اظهار داشت: ما باید بپذیریم که با یک واقعیت پیچیده روبه‌رو هستیم. الگوی توسعه و شیوه مدیریت همه بخش‌های مصرف‌کننده آب اعم از کشاورزی، صنعت، شرب و بهداشت به گونه‌ای بوده که به پرمصرفی انجامیده است. توسعه پُرآب‌بَر، مدیریت صرفاً تأمین و عرضه آب و کم‌توجه به مدیریت مصرف و تقاضا، و بی‌توجهی به اقتصاد آب به عنوان یک رکن مهم در مدیریت مصرف، سبب شده به وضع فعلی برسیم. تغییر اقلیم و خشکسالی همه در تاریخ با اقلیم ایران عجین بوده به عامل‌های ساختاری مذکور اضافه شده است.

وی ادامه داد: ما در این وضعیت پیچیده اگر تن به فشارها برای تأمین آب کشت‌وکارها ندهیم – که عمده آن‌ها کشت برنج است – با مشکل مواجه می‌شویم. شرایط اخیر خوزستان همین را نشان می‌دهد. اگر هم تن بدهیم و به مقدار فعلی آب رها کنیم، باید از امروز بگوییم که در پاییز و زمستان خشک امسال خوزستان که ظاهراً مدل‌های هواشناسی سال آبی خشکی را نشان می‌دهند، با مشکل حتی تأمین آب شرب ممکن است مواجه شویم.

ربیعی با تاکید بر اینکه مسائل پیچیده ساختاری را که در کوتاه‌مدت نمیتوان با فناوری یا مداخلات سریع حل کرد، اظهار داشت: باید با اجماع‌سازی بین ذینفعان حل کرد. همه طرف‌های ذینفع باید وارد گفت‌وگو شوند. به‌طور مشخص در شرایط امروز خوزستان، باید کشاورزان، صنایع، مصرف‌کنندگان خانگی (مثلا با نمایندگی شوراهای شهر و روستا)، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی، و البته همه بخش‌های مربوطه در دولت کنار هم بنشینند و گفت‌وگوهایی برای ساماندهی این وضعیت داشته باشند.

سخنگوی دولت بیان داشت: از سیاست‌های توده ستا، غیرعلمی و کوتاه‌مدت دوری کرد، می‌توان هم از فجایع جلوگیری کرد و هم کشور به مسیر درست هدایت می‌شود. خشکسالی واقعیت کشور است ولی انتظارات به وجود آمده فراتر از واقعیت‌ها و پتانسیل واقعی کشور می‌باشد. باید بپذیریم که پتانسیل آبی کشور محدودتر از انتظارات است.

ربیعی تصریح کرد: زمانی که ارگانهای جهانی می‌گویند که کشورها نباید بیش از ۴۰ درصد آبهای تجدیدپذیر را مصرف کنند، و بقیه هم سهم محیط زیست و حق نسل‌های بعدی است.  ما طی سالها‌ حدود ۱۰۰ درصد آبهای تجدیدپذیر را مصرف‌ کرده‌ایم.

وی افزود: این گفت‌وگوها که در زمان بحران، بروز مسئله و مشکل انجام می‌شود باید تا حل مسائل ادامه یابد. پس از پایان بحران است که می‌شود از سرمایه اندوخته‌شده در جریان این گفت‌وگوها برای اعتمادسازی و پیشبرد بیشتر برنامه‌های اصلاحی برای آینده استفاده کرد.

ربیعی تصریح کرد: من در کوتاه‌مدت راه‌حلی غیر از این نمی‌شناسم. البته راهکارهای فنی را هم وزارتخانه‌های ذیربط طراحی و اجرا کرده‌اند که در پاسخ به سوالات ایران و مهر به آنها اشاره کردم اما راهکار اصلی مدیریت بحران خشکسالی آب و حواشی آن درک مشترکی از مسئله توسط همگان و تن دادن به سیاستگذاری های دولت و آینده نگری است.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه برخی کارشناسان معتقدند که تصمیمات دولت روحانی مشکلاتی برای دولت آینده ایجاد خواهد کرد و گویی عملکردی پر از مشکلات به دولت آینده خواهید رسید؛ آیا دولت روحانی کارنامه سیاهی را به دولت آینده تحویل داده است؟، گفت: ما سال‌هاست که به سیاه نمایی ها عادت کرده ایم.

وی ادامه داد: اما امروز در پایانی دولت قرار داریم، نه به عنوان سخنگو، بلکه به عنوان یک شهروند مایلم بگویم نتایج این سیاه نمایی که به قیمت دولت زدایی و ناکارآمدجلوه دادن دولت صورت گرفت، خوانش آن در جامعه فقط محدود به دولت نمی ماند. با این سیاه نمایی ها روح و روان جامعه نیز آزار دید و نتایج آن امروز در هر سنجشی مشخص شده است. پاشیدن جوهر سیاه، فقط یک نقطه را سیاه نمی کند.

ربیعی تصریح کرد: همه کارنامه ما روشن است و بهتر است به جای طرح ابهامات کلی، مورد به مورد در خصوص هر مسئله ، مطالب مدنظرشان را بیان کنند تا علت یابی تبیینی دولت از مسئله بدست آید. اگر منصفانه نگاه شود، مشخص است که بخشی از مشکلات از سال ۹۷ تاکنون، ناشی از تحریم گران خارجی و نیز کسانی در داخل است که اساسا نخواستند تحریم را ببینند و تمایلی هم برای چاره اندیشی نداشتند.

وی خاطر نشان کرد: قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند. البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیمات اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد.هرچند ما همه تلاش خود را برای ایستادن و رفع مشکلات بکار برده ایم.

ربیعی اظهار داشت: نگاه کنید در  همین چند روز اخیر، یک روز می گویند کار عظیم جاسک که اتفاقا مورد تقدیر بزرگان کشور هم قرار گرفته، یک پروژه نیمه کار است! و یک روز دیگر هم مدعی برنامه ریزی برای کمبود کالا می شوند. ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته ایم اما کارنامه سیاه نمایی توسط رسانه های پروژه ای خارجی و مخالفان جریانی داخلی به جای مانده است.

 وی در پاسخ به این پرسش که طی روزها و هفته های اخیر جلساتی در سطوح مختلف دولت درباره وضعیت استان خوزستان برگزار شد و با توجه به سفر اقای جهانگیری به این استان دولت چه تصمیماتی اتخاذ کرده است، گفت: مشکلات ناشی از کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی در کشور، شرایط سختی را برای مردم مقاوم خوزستان به وجود آورده است و دولت از رنجی که به هم‌وطنان عزیزمان وارد شده،‌ آگاه و متاسف است.

ربیعی افزود: اما استان‌هایی که با خشکسالی مواجه هستند ‌به ویژه استان خوزستان، همواره ‌در کانون توجه دولت بوده‌اند. روند کم‌آبی و خشکسالی یک واقعیت است که آثارش در این سالها، بیشتر هویدا و در زندگی مردم ملموس شده است. برای همین، لازم است که این واقعیت بیش از هر مساله‌ای نه فقط در کانون توجه سیاستگذاران صنعتی و کشاورزی بلکه در کانون توجه جامعه و سبک زندگی و مصرف مردم نیز قرار بگیرد. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: اما در ارتباط با استان خوزستان، ما از ابتدای دولت یازدهم به این مشکلات توجه داشته‌ایم و اقداماتی را سامان دادیم؛ هرچند بر این باوریم که مجموعه این اقدامات، کافی نبوده و باید ادامه یابد.

وی درباره این اقدامات گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۲۱ هزار و پانصد میلیارد تومانبرای طرح‌های این استان  اختصاص یافته است . بین سالهای ۹۲ تا ۹۹ استان خوزستان از نظر مفدار اعتبارات استانی بین ۳۱ استان دارای مقام اول بوده است. ملاحظه می‌کنید که اگر این اقدامات نبود امروز مساله خشکسالی و کم‌آبی، به مراتب وضعیت بغرنج‌تری پیدا می‌کرد.

ربیعی بیان داشت: همچنین در تصمیمات اخیر مربوط به خوزستان نیز، هیات دولت مقرر کرد دستگاه مسئول تغییری در نحوه توزیع آب در استان انجام بدهد. البته یکی از مباحث مهم در دولت این موضوع بود که بازکردن آب به نحوی مدیریت بشود که در آینده، از آثار سوء این کار، پیشگیری بشود. در نتیجه این تصمیم، آب به سوی هورالعظیم جاری شده است. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: در مورد آب شرب هم در زمان خشکسالی، در کل کشور  باید ۶ هزار الی ۷ هزار روستا را با تانکر آبرسانی کنیم زیرا لوله‌های آب خشک می‌شوند. درباره خوزستان هم در این مقطع، با همکاری نهادهای مربوطه تدابیر لازم اتخاذ شده به روستاهایی که فاقد آب شرب هستند،‌ از طریق تانکرها آبرسانی شود. بر اساس طرحی هم که تهیه شده،‌ مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از محل درآمد‌های نفتی کشور به استان اختصاص می‌یابد.

وی افزود: در مصوبه دیگری تصمیم گرفته شد تا برای جبران خسارت واردشده به احشام، مبلغ‌ ۶ میلیارد تومان پرداخت شود. همچنین قرار شد آب شیرین کن های لازم برای شهرهای خرمشهر و آبادان خریداری شود تا در ماه‌های آتی که بدلیل ورود زهاب های کشاورزی به رودخانه، آب وضعیت مناسبی ندارد، در موقع ضرورت مورد استفاده قرار بگیرد. در دولت، مساله کم آبی برای فصل پاییز هم پیش‌بینی شده است.

ربیعی تصریح کرد: راجع به پروژه آب و فاضلاب استان هم در سال ۹۶ برای آب ۲۸ شهر و روستاها و مقابله با سیلابها مصوب شد از فاینانس استفاده شود. اما با توجه به تحریم‌ها، مقرر شد در صورتی که امکان استفاده از فاینانس و منابع دیگر، فراهم نشد، وزارت نفت متقبل شود که از سهم نفت، ‌مبلغ ۲ میلیارد دلار به این طرح اختصاص بدهد . 

وی اظهار داشت: همچنین قرار شد مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای تهیه و نصب آب‌شیرین‌کن‌ها اختصاص یابد تا در شهریور امسال مشکلی برای تامین آب شر با کیفیت پیش نیاید. یکی از مشکلاتی که نمی‌توان از آن گذشت و باید حتما به آن اشاره کرد، کشت شلتوک و برنج است که در این استان برخلاف مقررات انجام شده است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: بنابر گزارش وزارت نیرو حدود ۹۲ هزار هکتار کشتار برنج و شلتوک داشته‌ایم که این سطح از کشت، به آبی در حد بارش استان‌های شمالی نیاز دارد. از سوی دیگر، بند «ک» تبصره ۸ قانون بودجه کشور که به کشت برنج مربوط است، موجب نوعی تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای شده برای همین، اقدام بهره‌مندان از این تبصره، توجهی به اثرات اقدامات خود نداشته‌اند.

سخنگوی  دولت تصریح کرد: بنابر گزارش وزارت نیرو ۷۰ مترمکعب از کرخه، آب رها شده است تا مورد مردم قرار بگیرد اما متاسفانه بعد از ۴ روز این مقدار آب به مقصد نرسیده چرا که کشت‌های بین راه آن را مصرف کرده‌اند؛ به همین خاطر به ناچار باید از کرخه ۱۴۰ تا ۱۶۰ متر مکعب آب خارج شود. البته به نحوی برنامه‌ریزی خواهد شد تا مشکلی در آینده پیش نیاید.

وی ادامه داد: درباره سد گتوند هم ایراداتی در زمان افتتاح آن وجود داشت؛ باید می‌گذاشتند تا لحاف بتنی در کف سد ساخته بشود تا از نفوذ نمک به آب سد، جلوگیری شود اما به خاطر اصرار مسئولان بلندپایه وقت، این کار انجام نشد و به جای لحاف بتنی، لحاف رُسی تعبیه میکنند که آن هم بعد از مدتی شسته شده و از بین می‌رود و آب سد، شور می‌شود.

ربیعی گفت: البته با تلاش های صورت گرفته، موضوع شوری آب سد گتوند ، کنترل شده است یعنی آبی که از سد خارج می‌شود مشکلی برای زراعت ندارد و کشاورزان منطقه از آن بهره‌ می‌برند.
باید بدانیم مساله خشکسالی موضوعی است که باید آن را جدی‌تر گرفته و درباره‌اش اطلاع رسانی شود. این موضوعی است که نیاز به همیاری همه ارکان جامعه از دولت و ارگان‌ها گرفته تا سمن‌ها و رسانه‌ها و عموم مردم دارد.

دیدگاه کاربران

آرش۲۱۱۵۰۶۶۱۳:۳۶:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۵
شما رنگ جدیدی اختراع کرده این که هنوز اسمی برای آن انتخاب نشده است
علي۲۱۱۵۰۷۶۱۳:۴۱:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۵
اللله اكبر سنگ كم آورد پيش شما
سید۲۱۱۵۰۸۰۱۳:۴۳:۰۹ ۱۴۰۰/۵/۵
رنگ سیاه هم دارای درجه هست
آزاده۲۱۱۵۰۸۲۱۳:۴۳:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۵
خودشون از خودشون تعریف میکنن جای تاسف داره
ناشناس۲۱۱۵۰۸۹۱۳:۴۹:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۵
رنگی بالاتر از سیاهی در دولت روحانی بود
ناشناس۲۱۱۵۰۹۱۱۳:۵۱:۲۳ ۱۴۰۰/۵/۵
کارنامه شما کاملا سفید است یعنی خالی از کار مثبت
ناشناس۲۱۱۵۰۹۵۱۳:۵۳:۳۸ ۱۴۰۰/۵/۵
خیلی سفید است که چشم همه را کور کرده و چیزی نمی بینند.
ناشناس۲۱۱۵۰۹۹۱۳:۵۴:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۵
آقای ربیعی اصلاً نگران نباشید ملت ایران خیلی خیلی خوب می دانند که کارنامه سیاه ( دولت تدبیر و امید برجامی ) در ۸ سال اخیر مربوطه به عملکرد های خورزو خان است نه شماها !
ناشناس۲۱۱۵۱۲۳۱۴:۰۴:۰۰ ۱۴۰۰/۵/۵
خرابکارهای شما هیچ وقت فراموش نخواهد شد . شما مدیون فرد فرد ایران هستید . کاش هر کس بفهمد ناتوان است خودش کناره گیری کند
ناشناس۲۱۱۵۱۲۷۱۴:۰۵:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۵
باید اولا کارنامه تحصیلی شما دید دوما پرسید به چه رنگی سیاه می گویید قطعا روی سلسله قاجار را سفید کردید تا به اینجای کار
ناشناس۲۱۱۵۱۴۸۱۴:۱۶:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۵
بابا اعتماد به نفس. خدایا یعنی گوشهایم مخملی شده خودم خبر ندارم.
سلام۲۱۱۵۲۴۵۱۵:۰۴:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۵
کارنامه شما سیاه نیست بلکه خیلی خیلی خیلی سیاه است
ناشناس۲۱۱۵۴۲۵۱۶:۳۳:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۵
حالا بعد خساراتی که شما زده اید مشخص خواهد شد بیچاره دولت بعد که باید از شما این وضع را تحویل بگیرد
ناشناس۲۱۱۵۴۷۷۱۶:۵۸:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۵
یعنی شما سیاه را روسفید کردید
ناشناس۲۱۱۵۴۷۸۱۶:۵۹:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۵
مشک آنست که ببوید نه آن که عطار بگوید!
حسن۲۱۱۵۴۹۳۱۷:۰۷:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۵
تنها شغل مناسب برای روحانی ووزرا ومسئولینش بازنشستگی آنهم با حداقل حقوق تامین اجتماعی وعدم اعتناء به آنهاست
ناشناس۲۱۱۵۴۹۹۱۷:۰۸:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۵
حق با شماست. کارنامه ملت سیاه است که ۲ بار به شما رای داد.
Ali۲۱۱۵۵۹۱۱۸:۰۳:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۵
برو فقط
ناشناس۲۱۱۵۶۲۶۱۸:۳۱:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۵
برای دولتی با هفتاد درصد وعده های تحقق نیافته و بدون عذرخواهی خدایا خودت رنگشو انتخاب کن من واگذار تو کردم خدا که بهترین داوری.
بهرام۲۱۱۵۶۹۵۱۹:۳۳:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۵
بعد از رفتن شماها معلوم میشود کارنامه ای برای شماها صادر میشود که زنگ سیاه پیشش کم میاورد . (علی ربیعی با تأکید بر اینکه دولت یازدهم و دوازدهم کارنامه سیاهی به‌جا نگذاشته است، گفت: همه کارنامه ما روشن است.)
علی۲۱۱۵۷۷۴۲۰:۴۱:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۵
چنان رونق اقتصادی دادید... که کارنامه که هیچ مملکت رو به رنگ سیاه در اوردید
ناشناس۲۱۱۵۷۸۹۲۱:۰۳:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۵
پرونده تون فوق سیاه است شک نکنید.
علی زمانی۲۱۱۵۸۱۳۲۱:۲۹:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۵
تمام مملکتو به آتیش کشیدید دیگه چکار میخاید بکنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین