شورای رقابت با مردم !

اقتصادی،   4000215128 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

در هفته‌ای که گذشت شورای رقابت مجوز افزایش حدوداً ۹ درصدی تمام محصولات ایران خودرو و سایپا را صادر کرد. این تصمیم در حالی گرفته شد که در ماه‌های اخیر قیمت خودرو سیر نزولی داشت و مردم امیدوار بودند با توجه به کاهش نرخ ارز چنین روندی ادامه داشته باشد. اما به نظر می رسد تصمیمات این شورا بیش از آنکه در جهت رفع انحصار از بازار خودرو باشد در رقابت با مردم عمل می کند!

شورای رقابت با مردم !

به گزارش الف، شورای رقابت که از چند هفته قبل در پی اعمال افزایش قیمت خودرو برای سال 1400 بود، سرانجام روز دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه تشکیل جلسه داد و اعضای آن مصوبه افزایش قیمت خودرو در سال جاری را امضا کردند. مطابق این مصوبه، تمام محصولات دو کارخانه خودروسازی ایران‌خودرو مشمول افزایش قیمت 8/2 درصدی شدند و خودروهای سایپا نیز مشمول افزایش قیمت 8/9 درصدی شدند. آن‌گونه که شورای رقابت مقرر داشته این افزایش قیمت صرفاً تا انتهای شهریورماه سال 1400 اعتبار خواهد داشت.

شورای رقابت اعلام کرده تصمیم خود را بر مبنای «تورم بخشی یک‌ساله اعلام‌شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال‌شده قبلی در سه‌ماهه اول و دوم سال 1399 و پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری» گرفته است.

مطابق نظر شورای رقابت، خودروهایی که در سال گذشته توسط دو خودروساز پیش‌فروش شده، خریداران مبالغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت، پرداخت کرده‌اند و سودی نیز دریافت نکرده‌اند از شمول این افزایش قیمت خارج‌شده‌اند. ازاین‌رو خودروهایی که در سال گذشته پیش‌فروش شده و موعد آن‌ها برای 6 ماهه ابتدایی سال جاری است می‌باید همچنان بر پایه قیمت‌های سه‌ماهه گذشته به مشتریان تحویل داده شود.

سال گذشته مقررشده بود که قیمت خودرو هر سه ماه یک‌بار به‌تناسب تورم صنعت خودرو تغییر داشته باشد اما شورای رقابت در دی‌ماه 99 اعلام کرد این دستورالعمل برای زمستان اعمال نخواهد شد و ازاین‌پس نیز قیمت‌گذاری خودرو به‌جای هر سه ماه هر 6 ماه یا سالانه تعیین خواهد شد.

تصمیم جدید شورای رقابت با واکنش‌هایی نیز همراه بوده است.

علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت در حاشیه دومین جلسه ستاد تسهیل در سال 1400 درباره تصمیم شورای رقابت اظهار داشت: شورای رقابت با جایگاه قانونی که دارد می‌تواند کالاهای انحصاری را قیمت‌گذاری کند. سال گذشته با افزایش 400 درصدی نرخ ارز و افزایش قیمت اقلام موردنیاز تولید خودرو، شورای رقابت حداقل افزایش قیمت را برای خودروها در نظر گرفت. شورای رقابت می‌تواند به حذف رانت بین کارخانه و بازار کمک کند و می‌تواند با اعمال درست قیمت رانت بین کارخانه و بازار را بشکند.

وزیر صمت گفت: رقابتی کردن بازار خودرو تا حدودی به واردات و فعالیت شرکت‌های خصوصی نیاز دارد. در شرایط کرونا و شرایط سخت تحریم تولید خودرو ادامه پیداکرده است. امیدوار هستیم قیمت‌ها واقعی شده و وضعیت بازار بهبود پیدا کند.

باوجود ابراز رضایت وزیر از این اتفاق، نمایندگان مجلس در اظهارنظرهایی که داشته‌اند با افزایش قیمت خودرو از چند هفته قبل مخالفت کرده بودند.

حجت‌الاسلام محمدباقری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو ناظر مجلس در شورای رقابت ضمن انتقاد از روش قیمت‌گذاری خودرو به فارس گفت: تا زمانی که قیمت‌ها تکلیفی باشند و انحصار وجود داشته باشد بحث رانت هم مطرح است.

وی شکست انحصار از دو خودروساز در کشور را ضروری دانست و افزود: قیمت‌گذاری باید متناسب با عرضه و تقاضا باشد، نه دستوری و تکلیفی و از طرف دیگر حاکمیت و دولت نیز باید نظارت کافی داشته باشد تا خودروسازان گران‌فروشی نکنند.

الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با انتقاد از تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش 10 درصدی قیمت خودرو گفت: خودروسازان بازار را به‌صورت انحصاری در اختیار داشته و هر زمان که اراده کنند، به بهانه‌های مختلفی به دنبال افزایش قیمت هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: ازآنجاکه خودروسازان مدعی هستند که تولید آن‌ها ارزبری دارد درنتیجه با افزایش نرخ ارز خواستار گرانی خودرو هستند باید به این نکته نیز توجه کرد که در حال حاضر نرخ ارز نسبت به ماه‌های گذشته کاهش‌یافته از سوی دیگر قیمت فولاد نیز تعدیل‌شده است بنابراین دلیلی برای رشد بهای خودرو وجود ندارد.

دهقانی اظهار داشت: دستگاه‌های نظارتی باید به موضوع افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت ورود کنند.

البته با توجه با هشدارهایی که درگذشته دستگاه‌های نظارتی درباره افزایش بی‌رویه قیمت خودرو داشته بودند احتمال ورود قوه قضائیه، سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده دراین‌باره متصور است.

لازم به ذکر است بازار خودروها در ماه‌های گذشته با رکود سنگینی مواجه بوده به‌گونه‌ای که قیمت برخی خودروها در هفته‌های اخیر کاهش چندمیلیونی نیز یافته بود. از سوی دیگر انتظار می‌رفت هم‌زمان با اثرات پاندمی کرونا و کاهش نرخ دلار این روند ادامه داشته باشد که به‌یک‌باره با تصمیم شورای رقابت عملاً قیمت‌ها سیر صعودی پیدا خواهد کرد.

باوجود تصویب افزایش قیمت خودروها که احتمالاً موجب خواهد شد حداقل ده میلیون بر قیمت خودروها اضافه شود به دلیل کاهش قدرت خرید مردم نمی‌توان چندان امیدوار بود که بازار خودرو در ماه‌های پیش رو رونق بگیرد. عامل دیگری که در آینده‌ای نزدیک بر بازار خودرو تأثیرگذار است نتایج مذاکرات وین هست که می‌تواند به رفع تحریم‌های صنعت خودروسازی کشور کمک کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۵۶۵۴۳۰۹:۳۶:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۱۶
پایین آمدن نرخ ارز موقتی است. نمی توان بر این اساس قیمتها را ثابت نگه داشت.
ناشناس۱۹۵۶۶۶۴۱۱:۳۸:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۶
ستاد کرونا از همین حالا اعلام کند هرکس برای عید مسافرت برود چوب در آستینش می کنیم
ناشناس۱۹۵۶۶۸۶۱۱:۵۳:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۶
عده ای با ریختن مبالغی ارز در بازار و درست کردن صف فروش باعث افت قیمت ارز شده اند تا به این ترتیب ارزهای مردم را با قیمت پایین خریده و مجددا قیمت ارز را افزایش دهند.
ناشناس۱۹۵۶۵۴۷۰۹:۳۸:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
نرخ ارز نمی تواند کاهش شدید ناگهانی داشته باشد. چون باعث افت قیمت محصولات و ورشکستگی صنایع می شود.
ناشناس۱۹۵۶۶۵۰۱۱:۳۰:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
شما فقط اثر ارز را روی ستاده های صنایع در کوتاه مدت در نظر گرفتی، در دراز مدت و با توجه به تغییر تکنولوژی و وابستگی مواد اولیه، تکنولوژی و سرویس نگهداری خطوط تولید به واردات، رشد قیمت ارز در نهایت به زیان تولید بادوام و رقابت پذیر تمام میشود. چهل سال است این آثار معکوس مستقیم و غیر مستقیم رشد نرخ ارز بر صنعت تجربه شده.
ناشناس۱۹۵۶۶۵۱۱۱:۳۰:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۱۶
در اقتصاد سالم، بازار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و وجود شوراهایی مانند این تنها باعث ایجاد رانت و دخالت بیمورد در بازار و برهم زدن بازار میشود. شرکتی که با اینهمه حاشیه سود نتواند در این بازار دوام بیاورد بهتراشت تعطیل شود.
رحمان۱۹۵۶۵۵۴۰۹:۴۶:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۱۶
این شورای بی خاصیت ....در زمانیکه قیمتها در حال ریزش بود با این ترفند مثل ترفندهای گذشته مانع این کار شدند...
ناشناس۱۹۵۶۵۶۴۰۹:۵۷:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۶
شورای رقابت با مردم و شورای رفاقت با خودرو ساز
ناشناس۱۹۵۶۵۶۹۱۰:۰۱:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
واقعا چه فکری می کنند سال گذشته هر سه ماه ۳۰ درصد افزایش قیمت دادند یعنی ۹۰ در صد ۲۰۶ سی میلیونی الان شده ۱۲۰ میلیون تو کارخانه بازم می گن نمی صرفه تو بازار هم که انقدر کم می دهند که نزدیک ۲۰۰ میلیونه تازه دقت کنید تو فروش ها هم اصلا ۲۰۶ نیست اسمش رو کردن ۲۰۷ و دارن ۸۰ میلیون گرونتر میدن مردم واقعا شورای رقابت این موضوع را نمی فهمد؟؟؟!!!
علی۱۹۵۶۵۷۱۱۰:۰۷:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
من بیچاره دی ماه 98 با کلی شرایط که در زندگیت نباید از کنار ایران خودرو هم ردنشده باشی و هزار شرایط و پرداخت مبلع ناقابل 3تومان به اپراتور محترم نمایندگی موفق به ثبت نام 207 شدم که با کمال ناباوری زمان تحویل را مهر 1400با قیمت روز زده بودن انروز ثبت نام قیمت 96 تومان بوده که ازما نصف مبلغ را گرفته اند حالا تا انروز خدا میدونه چه به سر ما بیارن یه مرد پیدا شه بگه حداقل ثبتنامی 98 را با قیمت 99 محاسبه کنن وا قعا ظلمه
ناشناس۱۹۵۶۵۷۸۱۰:۱۵:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۶
قیمت گذاری اجباری کاملا غلط است. دولت باید به بانک ها دستور دهد تا تسهیلات باسود بسیار کم به خودروسازها بدهند. هر قیمتی هم که دلشان بخواهد تولیداتشان را بفروشند و از سوی دیگر واردات خودرو آزاد شود و تعرفه واردات بصورت پله کانی کاهش یابد. اگر واقعا به فکر تولید و کیفیت هستید و اگر هم به فکر پرکردن جیب تان از اموال عمومی هستین همین فرمون عالیه
ناشناس۱۹۵۶۶۵۵۱۱:۳۲:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۶
اولا قیمت گذاری غیردستوری وقتی درست است که انحصار وجود نداشته باشد و هر ایرانی بتواند هر خودرویی را از هر سازنده ای در هر جای جهان بخرد و با سود گمرکی حداقلی وارد و استفاده کند. ثانیا قیمت ارز بر اساس شاخصهای واقعی اقتصاد مشخص شود نه با دستکاری دولت. در ایران منبع اصلی ارز دولت است و هر وقت بخواهد قیمت را به صورت کاذب افزایش میدهد و این را واعظی هم صریحا اعتراف کرد. پس قیمت ارز هم باید متعادل شود و بنابر شاخصی واقعی اقتصاد ایران قیمتهای کنونی ارز بیش از 50 درصد کاذب و حباب است. ثالثا فراموش کرده اید که خودروسازهای اصلی ایران دولتی هستند؟ اینها به وام بانکی نیاز ندارند بلکه مستقیم از دولت و از بودجه عمومی کمکهای بلاعو چند هزار میلیاردی دریافت میکنند! تا وقتی این وضعیت حاکم باشد مردم از خودروی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب محروم می مانند و فقط افراد ثروتمند می توانند از خودروهای با کیفیت استفاده کنند و البته همانها هم در بازار خودرو داخلی دست دارند و سود کلانی از /ان می برند و به عبارتی هزینه استفاده از خودروی گران خارجی را از بازار داخلی تامین میکنند. این واقعیت عریان اقتصاد فاسد ایران است.
ناشناس۱۹۵۶۵۸۹۱۰:۲۱:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۶
دهقانی اظهار داشت: دستگاه‌های نظارتی باید به موضوع افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت ورود کنند. شعار شعار شعار شعاااااااااااااااار
همشهری۱۹۵۶۶۲۰۱۱:۰۳:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۶
... همه چیز گرونی
علی۱۹۵۶۶۲۳۱۱:۰۹:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۱۶
بهترین راه کمپین نخریدن خودروست.
ناشناس۱۹۵۶۶۳۸۱۱:۲۲:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۶
واقعا در کدام کشوری در کره خاکی این بده بستان بین دولت و خودروساز وجود داره؟؟؟
ناشناس۱۹۵۶۶۴۳۱۱:۲۵:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۱۶
شورای رقابت مسخره‌ترین نهاد موجود در کشور است. لطفا بررسی کنید ببینید عملکرد این شورا در هر دو سمت تصمیمات چه بوده است. در بحث خودرو از روز ورود این شورا خودروسازان ضررده شده‌اند و قیمتها هم هر روز بالاتر رفته است. لطفا یک‌نفر خاصیت این شورا را کشف کند.
ناشناس۱۹۵۶۶۴۵۱۱:۲۸:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۶
هم مردم و هم خودروساز هردو از مصوبات این شورا می‌نالند. شورایی که خیرش به هیچ طرفی نمی‌رسد و فقط باعث هدر رفتن منابع می‌شود بهتر است تعطیل شود.
ناشناس۱۹۵۶۶۶۳۱۱:۳۷:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۶
فقط شورای رقابت نیست که دنبال رقابت با مردمه، تا وقتی دولت و بانکها دنبال بنگاه داری هستند، آش همین آش است و کاسه همین کاسه! از جیب مردم برای جبران زیان وارده از عملکرد مدیران یا کارکنان رانتی و بی کفایت در بنگاههای کلان و مقررات نادرست.
مصطفی۱۹۵۶۶۶۵۱۱:۳۸:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۶
یک عده شکم سیر تو پایتخت نشستن برای مردمی که با کار شبانه روزی تو وضعیت کرونا به زور می تونن ماهی 2 3 میلیون در بیارن تصمیم می گیرن که پراید و تیبا و این آت و آشغالا هنوز با قیمت 5 سال حقوق شهرستانی ها ارزونه ...
ناشناس۱۹۵۶۷۲۵۱۲:۳۲:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۱۶
آقای دهقانی لطفاً آدرس غلط ندهید ، از طرف دستگاه های نظارتی سه نماینده از طرف قوه قضائیه و سه نفر از طرف مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای شورای رقابت هستند!!!
بهرام۱۹۵۶۷۴۹۱۲:۴۹:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۶
تنها راه فعلا نخریدن محصولات ایرانی است اینهمه پول برای خودرویی که 25میلیون هم نمی ارزد مگر حقوق کارکنان هر 3ماه افزایش میدهند که خودروی خراب سالی 4بار افزایش میدهند باید شعار نه به خرید خودرو راه اندازی شود
محمد۱۹۵۶۷۷۸۱۳:۱۲:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۱۶
چقدر خوب میشه یک شورای رفاقت با کارگر هم تاسیس بشه و مثل این شورای رقابت مرتبا حداقل مزد کارگران را براساس شاخصهای تورمی بررسی و افزایش بدهد.
عباس۱۹۵۶۷۷۹۱۳:۱۲:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۶
تا زمانیکه انتخاب رییس شورای رقابت از طرف مردم نباشه خوش خیالیه که انتظار حمایت داشته باشیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین