اعراب و جنگ سرد آمریکا علیه چین از نگاه تحلیلگر مشهور جهان عرب

جهان،   4000123082

عبدالباری عطوان در مقاله ای ۳ رکن اساسی که ایالات متحده در مقابله با چین به آنها اعتماد می‌کند و احتمال موفقیت آن و نیز جایگاه کشورهای عربی در این تقابل را بررسی کرد.

اعراب و جنگ سرد آمریکا علیه چین از نگاه تحلیلگر مشهور جهان عرب

به گزارش الف، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در مقاله ای نوشت، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده با توجه به خطرات سیاسی و اقتصادی و نظامی که چین از زمان جنگ جهانی دوم علیه هژمونی آمریکا در سطح جهان داشته است، آتش جنگ سرد ضد چین را برافروخته است. استراتژی جدید آمریکا علیه چین شامل مراحل بسیاری است که برخی از آنها اقدامات ایالات متحده علیه اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد اول را شبیه سازی می کند و می تواند در موارد زیر خلاصه شود:

- تشکیلات ائتلاف جدید دموکرات ها به رهبری ایالات متحده و مشارکت کشورهای اروپایی علیه کشورهایی همچون چین و تا حدودی روسیه که منجر به تقسیم ایدئولوژیک جهان خواهد شد. 
- صدور لایحه ای توسط سنای آمریکا تحت عنوان «قانون روابط استراتژیک» که  هدف آن اجازه دادن به ایالات متحده جهت مقابله با چالش‌های ایجاد شده توسط چین است.
- فاش و برجسته  کردن موارد مختلف نقض حقوق بشر در چین و هم چنین کشورهایی چون هنگ کنگ و مناطق ترکمن و برجسته کردن سرکوبگری‌ها و تجاوزات در این مناطق.

عطوان در ادامه مقاله خود نوشت، اجرای عملی این سه مرحله با  ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته همچون ناوهای  هواپیمابر و کشتی‌های جنگی آمریکایی به جزیره تایوان و اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ۷ موسسه فناوری صنعتی چین به عنوان تولید کننده انواع کامپیوترهای هوشمند بسیار پیشرفته‌ای که عامل مهمی در ارتقای توانایی‌های نظامی چین هستند، آغاز شده است.

سردبیر روزنامه رای الیوم تصریح کرد، در واقع دولت بایدن با چنین تحرکاتی قصد دارد حداقل نیم قرن و دقیقا به اوج جنگ سرد علیه امپراتوری شوروی برگردد.  اما این رویکرد که اگر امپراتوری شوروی با این استراتژی برچیده شد امپراطوری چین نیز می تواند نابود شود یک اشتباه بزرگ است؛  چرا که جنبه های پیشرفت فنی و نظامی چین از ۲۰ سال گذشته تا کنون قدرتی به این کشور بخشیده که به آسانی قابل شکست نیست.

در ادامه این مقاله آمده است، نقشه منطقه خاورمیانه در این استراتژی قدیمی و تجدید شده ، همان نقشی است که کشورهای عربی و اسلامی در دوره قبل طی جنگ سرد بازی کردند؛ یعنی نقش وابستگی و تبدیل شدن به ابزار اجرایی جنگ های آمریکا. آنچه مسلم است این است که متحدان عرب آمریکا از جمله اعضای مهم در ائتلاف دموکرات ها هستند که بایدن برای مقابله با کشورهایی همچون چین و روسیه تشکیل می‌دهد. اما نکته مهمی که باید در این میان به آن توجه کرد این است که متحدان عرب آمریکا، دموکرات نیستند و حتی به فرض اینکه در چنین جنگی به شکل کامل کنار ایالات متحده بایستند، اما این امر نشان می دهد که شکاف ایدئولوژیک بزرگی در این ائتلاف وجود دارد. 

عطوان خاطرنشان کرد، مسئله دیگری که نمایانگر ضعف اساسی در استراتژی تهاجمی جدید آمریکا است مربوط به استفاده واشنگتن از مسئله حقوق بشر علیه چین  و تحریک مسلمانان علیه این کشور می‌شود؛ چراکه ایالات متحده با توجه به سابقه جنگ‌های خونین که در کشورهایی همچون سوریه و لیبی و عراق به راه انداخته آخرین کشوری است که می تواند درباره حقوق بشر صحبت و از مسلمانان در برابر آزار و اذیت ها محافظت کند. علاوه بر آن موفقیت یک استراتژی در ۵۰ سال گذشته لزوما به معنای موفقیت آن در زمان کنونی نیز نیست؛ زیرا چین کمونیست در حال حاضر تبدیل به قدرتمندترین اقتصاد سرمایه‌داری در جهان شده و همچنین ثبات بیشتری نسبت به ایالات متحده دارد. از سوی دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که بودجه های مالی ایالات متحده را تامین می کردند و به نیابت از این کشور در خاورمیانه می جنگیدند اکنون به دلیل کاهش قیمت نفت و نیز مقادیر تولید آن در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

این نویسنده و تحلیلگر عرب در ادامه مقاله خودتصریح کرد، در واقع اکنون دولت بایدن سردرگم و گرفتار در سیاست‌های اشتباه خود شده است؛ به ویژه بازگشت به سیاست تحریم‌هایی که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا علیه ایران و چین و روسیه و ونزوئلا اعمال کرده بود موجب افزایش ثبات و وحدت این کشورها و تقویت اتحاد جدید میان آنها شده که می تواند با ائتلاف بین المللی آمریکا و بلوک سرمایه‌داری غرب مقابله کند.

در پایان مقاله عطوان آمده است، در این میان اعراب و مسلمانان نباید یک بار دیگر فریب دروغ‌های آمریکا درباره دموکراسی و حقوق بشر را بخورند و در سنگر واشنگتن برابر کشورهایی همچون روسیه و چین که از قدرت و اهمیت بیشتری برخوردار هستند بایستند.  اگر اعراب و مسلمانان خاورمیانه بار دیگر چنین اشتباهی مرتکب شوند ناچار خواهند بود بهای سنگینی پرداخت کنند. متحدان عرب قدیمی و جدید واشنگتن نیز باید تاریخ را به دقت مطالعه کنند تا گرفتار فجایعی که همسویی با ایالات متحده برای آنها به همراه خواهد داشت، نشوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین