ضرغامی : اهل رانت نیستم / روحانی بد عمل کرد / آدم‌های آویزان رجل سیاسی نیستند

سیاسی،   4000116110
ضرغامی : اهل رانت نیستم / روحانی بد عمل کرد / آدم‌های آویزان رجل سیاسی نیستند


عزت الله ضرغامی در گفتگو با فارس دیدگاههای خود درباره اداره کشور را بیان کرد .فارس در مقدمه این گفتگوی تفصیلی می نویسد :

می‌گوید از روی نیمکت ذخیره‌ها بلند شده‌ است و دارد خود را گرم می‌کند تا وارد زمین بازی شود. قبلاً درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود من همواره خودم را روی نیمکت ذخیره‌های نظام می‌بینم تا اگر روزی به من نیاز شد، وارد زمین مسابقه شوم.

سیّد عزّت‌الله ضرغامی، رسانه‌ای‌ترین کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری سیزدهم محسوب می‌شود. گفت‌وگوهای متعدد وی با رسانه‌ها گواه این مدعاست.

امّا رئیس اسبق سازمان صداوسیما خود را برای چه گرم می‌کند؟ می‌گوید می‌خواهم بیایم زیر میز بزنم؛ زیر میز ساختارهای ناکارآمد و هرآنچه در مقابل تحول قرار دارد.

از سخنانش برمی‌آید که حساب ویژه‌ای روی مناظرات انتخابات باز کرده است؛ مخالفت صریح خود را با حذف مناظرات اعلام می‌کند و در جایی دیگر می‌گوید اگر محمّدجواد ظریف در مناظرات حضور داشته باشد، مردم را مخاطب خود قرار خواهد داد و از او درباره قیمت گوشت، مواد غذایی و دلار نسبت به هشت سال پیش که دولت با شعار مذاکره رأی آورد، خواهد پرسید.

اصرار خاصی دارد تا خود را در دایره اصول‌گرایی تعریف نکند و بر فاصله‌گذاری با اصول‌گرایان تأکید می‌کند. از همین رو، می‌گوید بحث وحدت و ائتلاف را به‌طور کلی باید درباره او کنار گذاشت، زیرا مستقل وارد عرصه انتخابات خواهد شد و تا آخر هم خواهد ماند. البته نگرانی هم بابت نتیجه انتخابات ندارد، چرا که معتقد است هرکسی که در مقطع انتخابات توسط مردم انتخاب شود، انتخاب درستی است.

ضرغامی که می‌گوید کارگروه‌های مختلفی را برای حل مشکلات مردم تشکیل داده است، مهم‌ترین اولویت خود را امنیت غذایی و تهیه بسته غذایی برای مردم می‌داند. حل گرانی‌ها و مشکل اجاره‌بها، اولویت‌های بعدی او هستند.

نقطه قوت جدی در روحانی و عملکردش نمی‌بیند و پیش‌بینی‌اش درباره آینده سیاسی حسن روحانی این است که نقش با اهمیتی پیدا نخواهد کرد و علی‌رغم رؤسای جمهور قبلی به حاشیه خواهد رفت.

حمایت محمود احمدی‌نژاد از خود را نیز رد می‌کند و می‌گوید بیش از یکسال است که هیچ دیدار و صحبتی با او نداشته است.

ضرغامی می‌گوید نگرانی بابت عبور از فیلتر شورای نگهبان ندارد و رایزنی‌ هم در این باره انجام نمی‌دهد. معتقد است عدم «احراز» صلاحیت درباره‌ او، معنایی ندارد، چرا که هیچ موردی برای روش شدن ندارد، چنانچه از فیلتر شورای نگهبان عبور نکند، به‌معنای رد صلاحیت است نه عدم احراز.

****************************

آنچه در پی می‌آید چکیده این گفتگوی تفصیلی است

من ، اصلاح طلبی و اصولگرایی


ـ ….من معتقدم این جریان‌ها از قبیل اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در طول این سال‌ها یک پوست خربزه پیش پای ملّت و حتی نخبگان ما بوده است.من سال‌هاست این تقسیم‌بندی‌ها را قبول ندارم.

ـ ...خیلی از کسانی که می‌گویند اصول‌گرا هستند هیچ نسبتی با اصول‌گرایی ندارند؛ نه رفتارشان نه سبک زندگی‌شان، نه ادبیات‌شان. خیلی‌ها هم که می‌گویند اصلاح‌طلب هستیم فرسنگ‌ها با اصلاح‌طلبی واقعی فاصله دارند.


من خاکستری ام

ـ برخی خود را قبه نور می‌دانند و مردم را قشر خاکستری ... اصلاً یکی از شعارهای من که هشتگش را هم زده‌ام این است که «من خاکستری‌ام».

ـ ساختارهای غلط و ناکارآمد که مثل تار عنکبوت کشور را فرا گرفته و هر کاری که می‌خواهی بکنی آن‌ها نمی‌گذارند

ـ الان کارهای کشور خوابیده است. یک بخش این است، یک بخش دیگر این است که ما ساختارهای ناکارآمد داریم. وقتی ساختار ناکارآمد بود، مدیران کارآمد را هم ناکارآمد می‌کند.

ـ اصلاً مدیریت جهادی با سیستم اجرایی کشور هماهنگ نیست. اگر شهید سلیمانی می خواست پایبند باشد به این چارچوب‌ها اصلاً کارش جلو نمی‌رفت. این را به‌عنوان فرد مطلع می‌گویم.

ـ مدیری که می‌گوید مردم وضع شما را بهتر می‌کنم اولاً باید تجربه داشته باشد،‌ بداند ناکارآمدی‌ها کجاست. نخواهد چرخ را از اول اختراع کند. وقتی دانست مشکل چیست بعد باید بزند زیر میز این ساختارهای ناکارآمد، با شجاعت و به پشتوانه ملت.

ـ من دارم زیر میز تفکر خاکستری می‌زنم. وقتی می‌گویم ضرغامی خودش خاکستری است، دارم زیر این میز می‌زنم. من می‌گویم آیا جامعه ما مشکلات فرهنگی دارد؟

اولین کار من

ـ من خودم سال‌ها سابقه فرهنگی دارم. شما امروز اگر از ضرغامی بپرسید که چنانچه رئیس‌جمهور بشوید جدی‌ترین کار فرهنگی که انجام می‌دهید چیست من می‌گویم اولین کارهایی که باید بکنیم معیشت حداقلی مردم، امنیت غذایی و اجاره بها برای جوانان است. اصلاً بحث خرید مسکن منتفی شده؛ اجاره‌بها، مسئله جوانان شده است.

دولت جوان یعنی چه؟

ـ دولت جوان حزب‌اللهی و انقلابی از مفاهیمی است که به قول منطقیین تصورش موجب تصدیق است. دلایل آن هم روشن است. یعنی وقتی کسی جوان بود انرژی و انگیزه دارد. انگیزه رشد دارد، ‌نوآوری و خلاقیت دارد. خیلی ویژگی‌ها دارد. از آن مهم‌تر که تجربه شخصی خود من است، از برخی چیزها نمی‌ترسد.!

آدمها خودشان نیستند

ـ بگذارید هر کسی هر قضاوتی می‌خواهد راجع به من انجام دهد، من دارم حرف خودم را می‌زنم. یکی از مشکلاتی که ایجاد کرده‌ایم این است که آدم‌ها خودشان نیستند. یعنی وقتی می‌خواهند حرفی بزنند، مرتب نگاه می‌کنند که آقای ایکس و ایگرگ و فلان پدرخوانده و قیّم و فلان رسانه از آن‌ها ناراحت می‌شود و حال‌شان را می‌گیرند یا نه. همه داخل سانسور می‌افتند. بگذارید خودمان باشیم.


اهل رانت نیستم

ـ من به عنوان کسی که نه پسرم و دخترانم و نه دامادهایم هیچ کدام هیچ جا نیستند و علی‌رغم تحصیلات عالیه،مشکل اشتغال و درآمد ماهیانه دارند می‌تونم این را راحت بگویم که آقا! وقتی در کشور می‌گویند جوان‌گرایی، نگاه می‌کنید می‌بینید عده‌ای که نسبت‌هایشان تعریف شده است، زیرشان جک زده می‌‌شود و با یک رانت خاصی بالا می‌آیند. ممکن است در داخل آن‌ها افراد شایسته هم باشند؛ این را نفی نمی‌کنم.

ـ( گاهی می‌بینیم) پسر فلان آقا می‌رود قراردادهای مفصل اقتصادی، عمرانی و استارت‌آپی می‌گیرد و رشد می‌کند و چون پسر او بوده چه حالی به او داده شده است.

ـ دولت آینده ... باید ترکیبی باشد از نیروهای با تجربه و با صلاحیت که اهل جوانگرایی باشند و جوان‌هایی که در فرآیندی توانسته‌اند به ‌طور طبیعی رشد کنند و صلاحیت بخش زیادی از مسئولیت‌ها را دارند.

همچنان آماده‌ام

آماده‌ام برای 1400 . من الان خودم را گرم می‌کنم و هرچه هم جلوتر می‌رویم و فضای انتخابات و معادلات را که می‌بینم، می‌بینم که حضور من در رقابت‌های انتخاباتی ضروری‌تر است.

معتقدم کسانی باید جرأت داشته باشند زیر میز این ساختارهای ناکارآمد بزنند. اصلاً یکی از شعارهای من زیر میز زدن است. با رفرم‌های معمولی کار پیش نمی‌رود...

تابلوی من «زیر میز زدن» است. زدن زیر میز ساختارها و روابط ناکارآمد. ببینید؛ من چندتا شعار دارم؛ یکی فرصت زندگی است. هرچه هم جلو می‌رویم دارم این را تئوریزه می‌کنم. آقا! به حضرت عباس مردم می‌خواهند مقداری زندگی کنند. می‌خواهند مزه این انقلاب را یک خرده بچشند. پا را باید از گردن برخی برداشت، بگذاریم نفس بکشند.

*درواقع باید زیر میز بزنیم. هر کسی که مقابل تحول باشد می‌تواند رقیب محسوب شود.

* شما مشکلات مردم را حل کن از من و شما بیشتر خدا و اسلام و پیمغبر و رهبری و ولایت فقیه را قبول دارند.

*بنابراین یک از شعارهای من فرصت زندگی است، یک مدارا با مردم، ‌یکی هم زیر میز زدن…. اصلاح‌طلب و اصول‌گرا پوست خربزه است.

- من چون از خودم نمی‌ترسم و از دیگران هم می‌خواهم که من را از خودم نترسانند، می‌گویم بگذارید بماند.

- ضرغامی یک جریان جدید راه خواهد انداخت، زیر میز تمام ساختارهای ناکارآمدی می‌زند که اگر مذاکره هم می‌خواهید بکنید در این کشور، اصل مذاکره که اشکالی ندارد،‌ بنابراین باید ببینید چطور می‌خواهید مذاکره کنید.

- عشقم پیاده‌روی است. گاهی سر و صورتم را هم می‌پوشانم که کسی نفهمد من هستم تا فکر نکنند دارم تبلیغ می‌کنم. صف‌های مردم گرفتار جلوی فروشگاه‌های بزرگ را برای مرغ و روغن دیدم، واقعاً خجالت کشیدم. بابا! چهل سال گذشته، همه چیز هست، عرضه‌ی یک توزیع ندارید که عزّت و کرامت مردم زیر سؤال نرود؟


می‌خواهند مناظره را هوا کنند

ـ می‌گویند باید زیر میز مناظره بزنیم. آقا! زیر میز باید بزنیم، امّا نه زیر میز مناظره. اتفاقاً اگر در دوره‌ای لازم باشد که یک مقدار مردم بفهمند چه شده و چه اتفاقی دارد می‌افتد همین دوره‌ است و جای آن هم مناظره‌هاست. عده‌ای می‌گویند «بله، یک جریان می‌خواهد بیاید خلاف ساختارها حرف بزند، ساختارشکنی کنند، انقلاب را تضعیف کنند و مشکل امنیتی ایجاد کنند». چه مشکل امنیتی؟

مهمترین مسایل کشور

ـ من بیش از ۱۰۰ موضوع مهم کشور را که امروز چالش کشور است از مدت‌ها قبل یعنی حدود دو سال قبل که به‌طور جدّی وارد بحث‌های اقتصادی شدم احصاء‌کردم.

- اولویت اول حال حاضر کشور، امنیت غذایی است. یعنی مردم الان در نان شب‌شان مانده‌اند. یعنی من نگران این هستم که مردم گرسنه بمانند. ان‌شاءالله نان قسطی درست نباشد، ولی درست است.

- حتماً در ماه‌های اول پس از انتخابات به‌سمتی می‌رویم که مردم را مطمئن کنیم که شما مشکل غذایی نخواهید داشت.

- حالا تا حرف می‌زنیم عده‌ای می‌گویند کوپن. بابا منظور کوپن کاغذی نیست.

. می‌خواهم بگویم این سبد کالایی ثابت برای مواد غذایی نیاز امروز است و تورم هم ایجاد نمی‌کند.

- دومین مسئله گرانی‌‌هاست. بخش عمده این گرانی‌ها مصنوعی است. این‌ها برمی‌گردد به مدیریت.

- نکته سوم از نظر من اجاره‌بهای مسکن است…..امروز مشکل جوانان اجاره است، نمی‌توانند اجاره کنند.

با احمدی نژاد دیداری نداشتم

ـ در یک سال گذشته با آقای احمدی‌نژاد جلسه‌ای نداشته‌ام. همواره نگاه واقع بینانه و منصفانه من نسبت به عملکرد و کارنامه روسای جمهور باعث سوء استفاده برخی فرصت‌طلبان و یا دوستان ناآگاه می‌شود.

- آقای خاتمی با حمایت از روحانی، به جایگاه اصلاح‌طلبان لطمه زد، چرا که معتقدم چهره‌های سیاسی که عقبه اجتماعی دارند نباید سرمایه خودشان را خرج نامزدهای انتخاباتی کنند.

نگاه منصفانه دارم

ـ امّا درباره آدم‌ها، من یک فرقی با بقیه سیاستمدارها دارم و از خدا هم می‌خواهم که این ویژگی‌ را از من نگیرد، آن ویژگی این است که درباره آدم‌ها منصفانه صحبت می‌کنم.چه کروبی باشد چه احمدی نژاد.

آدم‌های آویزان رجل سیاسی نیستند

ـ نسبت من هم با احمدی‌نژاد هم معلوم است. به هیچ وجه نه کاندیدای پوششی هستم نه برای کسی می‌آیم نه با توصیه کسی می‌آیم نه نیابتی هستم. اصلاً من معتقدم رجل سیاسی کسی است که اول باید خودش باشد. آدم‌های آویزان رجل سیاسی نیستند.

کسی را پیدا نکردم

ـ من در زدنِ زیر میز، خودم را به هیچ کسی نزدیک نمی‌بینم، به همین خاطر است که می‌خواهم بیایم. شاید اگر کسی را به خودم نزدیک بدانم بروم بگویم حاضر هستی زیر میز این چیزها بزنی؟ ولی چون پیدا نمی‌کنم انگیزه‌ام دارد بیشتر می‌شود برای آمدن...اصلاً ائتلاف و این چیزها را درباره من کاملاً کنار بگذارید.

ظلم به رهبری

ـ اخیرا می‌دانید چه خطی راه افتاده؟ می‌گویند «حضرت آقا در سخنرانی‌شان گفته‌اند که باید انتخابات پرشور بشود تا دشمن نامید شود؛ آقا نگفته‌اند مشارکت حداکثری. آن موقع که آقا بخواهند همه بیایند پای صندوق، می‌گویند مشارکت حداکثری، اما اینبار گفته‌اند مشارکت پرشور و گسترده».

من یک توییت زدم و گفتم والله آقایی که من شناختم... ببینید؛ من با آقا ۱۰ سال در این حوزه‌ها کار مستقیم کرده ام. آقایی که من شناخته‌ام وقتی که می‌گویند مشارکت پرشور، گسترده و دشمن شکن یعنی همان مشارکت حداکثری. نروید آقا را مرزبندی کنید. دوستان ما این کار را می‌کنند. این‌ها ظلم به رهبری است.

برای همین خیلی وقت‌ها من می‌گویم برخی اصول‌گراها ظلم به رهبری می‌کنند که اولاً آقا را معادل اصول‌گرایی تعریف می‌کنند یا خودشان را که اصول‌گرا هستند معادل آقا تعریف می‌کنند بعد هم می‌روند این حرف‌ها را می‌زنند. از نظر من هیچ فرقی بین این کلمات که آقا هر بار از یکی از این‌ها استفاده می‌کنند نیست. آقا می‌گویند اگر با من و نظام هم مخالف هستید بیایید رأی بدهید، بعد برخی باز مشارکت حداقلی از آن در می‌آورند.

اصلاحات و مهندسی انتخابات

ـ اصلاحات همیشه در کشور جریان سیاسی پرقدرتی بوده و اینکه این دوره هم جریان اصلاحات موفق شود رئیس جمهور تعیین کند احتمال کمی نیست. اصلاح‌طلبان مهندسی خوبی برای انتخابات انجام می‌دهند. ما بلد نیستیم.

هم افزایی نامزدها

ـمن شخصاً شاید تنها نامزد جریان انقلاب هستم که هرجا صحبت کردم از سایر نامزدها تعریف و تحسین فراوان کردم. بقیه هم این کار را بکنند. وقتی که خبرنگار از من راجع به آقای جلیلی می‌پرسد، من آنچه شایسته آقای جلیلی هست می‌گویم و می‌گویم اگر آقای جلیلی رأی بیاورد، در این کشور این اتفاقات می‌افتد.

... وقتی از من راجع به آقای قالیباف، رئیسی و رضایی سؤال می‌کنند شما ببینید حرف‌های من را. امّا گاهی برخی دوستان هستند که خودشان خوب هستند امّا جریان رسانه‌ای‌شان کارهایی می‌کنند.

من نسبتی با اصول‌گراها نمی‌خواهم برای خودم تعریف کنم. ….

امّا من می‌گویم چه کسی گفته اگر همه را حذف کنید و قبا را به تن یکی بدوزید، او می‌رود و تخم دو زرده می‌کند؟ اینطور نیست. حالا که نیست، پس ظرفیت‌ها را هدر ندهیم.

نگران نیستم

ـ من بابت هیچ چیزی نگرانی ندارم. معتقدم هرکسی که صلاحیت دارد باید وارد شود و هر انتخابی که مردم کردند آن انتخاب انتخاب درستی خواهد بود.

دلیلی برای عدم احراز صلاحیت نمی‌بینم ولی یک مسئولیتی برای خودم احساس می‌کنم که اگر تأیید شوم بار بسیار سنگینی روی دوش من خواهد بود، امّا اگر تأیید نشوم هم شدیداً دعای خیر خانواده‌ام همراه شورای نگهبان خواهد بود هم دعای خیر خود من که مسئولیتی از دوشم برداشته شده است.

اهل لابی برای خودم نیستم

ـ من اهل اینکه رایزنی کنم، لابی‌گری کنم، آدم بفرستم- برخی این کارها را می‌کنند و شروع کرده‌اند- نیستم. ضرغامی آدم شناخته‌شده‌ای است در این کشور. یادتان باشد درباره من، عدم احراز صلاحیت هیچ‌وقت معنا ندارد. عدم احراز برای کسانی است که آن‌ها را نمی‌شناسند. ... همه چیزِ ضرغامی روشن است. پس اگر تأیید نشوم یعنی ردصلاحیت شده‌ام.

درباره ضرغامی چنین مسئله‌ای نیست، چون همه چیزش شناخته شده است، اگر تأیید نشود یعنی از سوی شورای نگهبان رد شده است.

روحانی بد عمل کرد

ـ آقای روحانی توفیقاتش خیلی کم بوده است. روحانی نه رفتار خوبی داشت نه اخلاق خوبی، نه مشکلات مردم را حل کرد نه مذاکره خوب انجام داد. اگر وزیری در طول یکسال یکبار با رئیس‌جمهور تلفنی صحبت کند می‌تواند این را جزء سوابق مبارزاتی و انقلابی‌اش بگذارد. جایی گفتم اگر روحانی ۱۰ دقیقه به بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش وقت می‌داد استعفا نمی‌کرد.

پیرترین دولت تاریخ

ـ روحانی خیلی کشور را عقب نگه داشت،‌ تولید را زمین زد، مذاکرات شکست خورد، هسته‌ای را زمین زد، توزیع هم نتوانست انجام دهد. چند وقت پیش به آقای نوبخت گفتم شما توزیع هم نمی‌توانید بکنید.

ضرغامی: برخلاف بقیه رؤسای جمهور که به نوعی بعد از خودشان یک جریان سیاسی را نمایندگی کردند، به نظر من آقای روحانی هرگز چنین جایگاهی نخواهند داشت.

- این دولت پیرمردترین دولت تاریخ است. درست در شرایطی که ما به جوان‌گرایی نیاز داریم پیرترین دولت تاریخ این کشور شکل گرفته است.

مذاکره در بستر موشک شکل میگیرد

- ضرغامی حرفش این است که باید تحریم داخلی را برداریم. در دعواهای سیاسی و مذاکرات نگاه می‌کنند به قدرت فرد و نگاه می‌کنند که ارزش افزوده دارد یا نه. این‌هایی که راجع به موشک حرف می‌زنند، عقل‌شان نمی‌رسد برخی هم خیانت‌کار هستند. همان موشک است که باعث می‌شود ما مذاکره کنیم. موشکی نباشد مذاکره معنا ندارد. مردم این‌ها را بدانند. ... به حضرت عباس راهِ یک مذاکره‌ی درست، موشکی است. ...شما وقتی قدرت داشتی، می‌گویی حالا قدرت دارم بیا بنشین مذاکره کنیم. قدرت نداشته باشی لهت می‌کنند.

تحریم داخلی مهمتر است

- من معتقدم تحریم داخلی از تحریم خارجی مهم‌تر است.ببینید؛ این نگاه‌ها همه از آنجایی سرچشمه می‌گیرد که ما برای مردم ارزشی قائل نمی‌شویم.

- شما وقتی تحریم داخلی را برداشتی و زندگی چرخید، وقتی مسکن که می‌تواند چندصد شغل راه بندازد... ‌مسکن چهار پایه دارد. زمین، مصالح، توان مهندسی و نیروی اشتغال. هر چهار داخلی است. اصلاً ما صادرکننده‌ایم. شما وقتی توانستید چرخ داخلی را راه بیاندازید و چندصد شغل هم راه بیاندازید می‌بینند که کشور دارد اداره می‌شود و اصلاً کاری با ما ندارند. می‌بینند که این‌ها دارد اداره می‌شود



- ما کشور بزرگی هستیم…. مسئله کشور این است که اگر داخل قوی باشد و ظرفیت‌ها را استفاده کنیم و مردم باور کنند شما را، دشمنان هم می‌آیند سر تعظیم فرود می‌آورند.



- با هر کسی که صادقانه برای مردم کار کند کار می‌کنم.





yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین