چین برخلاف آمریکا از ما تغییر ایدئولوژی نمی‌خواهد

سید ابوالفضل هاشمی، گروه تعاملی الف،   4000115011 ۱۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
چین برخلاف آمریکا از ما تغییر ایدئولوژی نمی‌خواهد

عرصه دیپلماسی مانند عرصه‌های بسیاری از پیچ و خم‌ها و مهارت‌ها و هنرهای خاص خود برخوردار است و متأسفانه این عرصه نیز همانند برخی عرصه‌های دیگر در تحلیل‌های عمومی و سطحی مردم، از تیرهای عوامانه و تزریقی دور نمانده است.

از نقدهای کوچه و بازاری به قرارداد ایران و چین که بگذریم، به تحلیل‌های مشترکی در جامعه می‌رسیم که نشان از موفقیت‌های اولیه اطلاع‌رسانی مغرضانه غربی‌ها دارد. اما در این گفتار با فاصله گرفتن از سمت و سوی عمومی و عوامانه و البته نه چندان دقیق در عرصه دیپلماسی، بلکه با زبان رسانه می‌خواهیم در خصوص قراردادی بگوئیم که خار چشم دشمنان ایران شده است؛ خواستن یک چیز است امکان اجرای خواسته‌ها چیز دیگر، در اوایل انقلاب در ایران شعارهای زیادی به صورت جسته گریخته مطرح می‌شد که بعدها معلوم شد بسیاری از این شعارها جزو اصول فکری انقلاب اسلامی در ایران نیست. البته این مساله را نمی‌توان به همه شعارها تعمیم داد ولی باید توجه داشت که شعار هم باید با اصول انقلاب نیز همخوانی داشته باشد، هیچ وقت اصول انقلاب بر اساس دشمنی با همه و یا طرد همه آنهایی که با ما همفکر نیستند، نبوده و برعکس راز موفقیت امام خمینی (ره) در جذب حداکثری همه بود که در بیان رهبری نیز مورد تأکید بسیار قرار گرفته است. فراموش نکنیم که موفقیت انقلاب اسلامی ایران در گرو مشارکت حداکثری همه جناح های سیاسی وقت با تفکرهای مختلف بود.

معروف است زمانی که اسلام هم در حال نشأت بود برخی یهودی‌ها به ظاهر مسلمان شدند و حتی به شخصیت‌های سیاسی و مذهبی و نظامی بسیار معروفی هم تبدیل شدند ولی با خود شعارها و تفکرهایی را آوردند که ربطی به اسلام نداشته و مربوط به یهودیت بود. امروزه هم در برخی مراکز پژوهشی دینی تلاش دارند این تفکرها؛ که به نام اسرائیلیات معروف است، را پیدا کنند و کاری کنند که از میان مسلمانان حذف شود، جای تاسف دارد که برخی از این شعارها که هیچ ارتباطی با اسلام ندارد آن قدر در میان بسیاری از مسلمانان جا افتاده که حتی به اصول فکری و عقاید آنها تبدیل شده و حتی مراجع دینی هم هر چه قدر تلاش می‌کنند که اینها را منتفی کنند باز هم بسیاری قبول نمی‌کنند.

در همه انقلاب‌ها از جمله انقلاب اسلامی در ایران هم شعارهایی مطرح می‌شود که بعدها به تابو تبدیل شد، تابویی که برداشتن آن شاید موجب آن شود که برخی دیگر را به ضد انقلابی بودن نیز متهم کنند، یکی از همین مسایل بحث شعارهای مرگ بر این کشور و آن کشور بود. برخی تفسیرشان از کلمه مرگ بر فلان کشور به معنای ترجمه لغوی مفوم مرگ است در حالی که شعار مرگ بر کشورها که در زمان اول انقلاب مطرح شد منظور از آن جلوگیری از دخالت آن کشور در امور کشورهای دیگر بود و هیچ وقت بنا نبود این شعارها تا ابد تفکر نظام اسلامی در ایران را اسیر خود کند.

به جز بحث رژیم غاصب صهیونیستی که به طور کل از نظر ایران به عنوان یک کشور مورد پذیرش نیست، در اول انقلاب شعار مرگ بر همه کشورهای عضو دائم شورای امنیت مطرح شد چون باور بر این بود، و هنوز هم هست، که این کشورها امتداد کشورهای استعماری قرن‌های سابق هستند و منظور از مرگ بر این کشورها مرگ بر آن ایده و تفکر استعماری بوده و هست نه  نابودی و یا اشغال آن کشورها.
وقتی هم برخی این کشورها متوجه شدند که رفتار و سیاست خود در قبال ایران را باید تغییر دهند؛ این شعارها آرام آرام برداشته شد، وقتی هم دوباره برخی کشورها مانند انگلیس دخالت‌های خود را در امور داخلی ایران آغاز کردند بازهم این شعارها عنوان شد.

هدف از کل این بحث هم در این است که اگر ایران احساس کند که کشورهای دیگر از چین و روسیه گرفته تا حتی کشورهای اروپایی و یا خود آمریکا می‌خواهند روابط حسنه ای با این کشور بدون دخالت در امور داخلی آن و یا تلاش برای استعمار آن و یا هیمنه بر آن داشته باشند، قطع یقین هیچ دلیلی وجود نخواهد داشت که ایرانی‌ها بخواهند به خصومت خود با این کشورها ادامه دهند و چه بسا حتی حاضر باشند توافق‌های همکاری و راهبردی هم با آنها امضا کنند، کما اینکه طی چند روز گذشته با چین و کمی پیش از این با روسیه سند همکاری امضا شد. فراموش نکنید که ایران حتی برجام را با کشورهایی که چند دهه پیش شعار مرگ بر آنها را می‌دادند امضا کردند اما این آمریکایی‌ها بودند که حاضر نبودند رابطه خود با ایران را بر اساس تعامل متقابل تنظیم کنند و تلاش داشتند که سیاست استعماری را بر علیه ایرانی‌ها اِعمال کنند.

مشکل اصلی آنها هم در این است که قبل از انقلاب و بعد از انقلاب حاضر نشدند به این درک برسند که ملت ایران با دیگر ملت‌های منطقه بسیار متفاوت است و نمی‌توان آن سیاست‌ها و رفتارهایی را که با دیگران در پیش می‌گیرند با ایرانی‌ها هم در پیش بگیرند. تاریخ را که ورق می‌زنیم، ملاحظه می‌کنیم زمانی که مصدق نفت ایران را ملی کرد امیدوار بود که از حمایت آمریکایی ها برخوردار شود و حتی به آمریکا سفر کرد و حدود یک ماه در آنجا تلاش داشت با آمریکایی‌ها همکاری کند، اما آمریکایی‌ها به دلیل همان تفکر استعماری که داشتند و مضاف بر آن تأثیرپذیری شان از رابطه با انگلیس در نهایت بر علیه او توطئه کردند و فکر کردند که بودن یک شاه ضعیف در ایران می تواند شرایطی را برایشان فراهم کند تا ایران را استعمار کنند.

هدف آنها از برقراری رابطه ظاهری و سطحی با مصدق هم فقط این بود که نفوذ و هیمنه انگلیس را از بین ببرند و خود بر ایران تسلط پیدا کنند در نهایت هم دیدیم که در ایران انقلاب شد و ایران از جرگه متحدین آمریکا خارج شد. شاید اگر آمریکایی‌ها در همان زمان مقداری تعقل به خرج داده بودند و به جای اینکه سیاست خصمانه بر علیه ملت ایران اتخاذ کنند سیاست همسو اتخاذ می‌کردند چه بسا امروزه حتی روابط ایران و آمریکا هم بهتر بود.

روابط حسنه ایران با چین و روسیه نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی در ایران انعطاف لازم در رابطه با همکاری با کشورهای دیگر را دارد و اینگونه نیست که اگر در زمان انقلاب برخی شعارها مطرح می شد تا ابدالدهر اسیر این شعارها باشد، اما طرف مقابل هم باید قدم‌هایی در جهت رفع خصومت فیمابین بردارد. تصور اینکه آمریکا بیاید و ملت ایران را تحریم کند و به ایرانی‌ها ظلم کند و بعد ایران مجبور شود سر خم کند و تسلیم شود تصور بسیار اشتباهی است، این سیاست ممکن است در مورد برخی کشورهای همجوار ایران عملی باشد، به عنوان مثال مشاهده می‌کنیم حتی ترکیه که این همه ظاهری مقتدر از خود نشان می‌دهد سر بزنگاه با کوچکترین تحریم آمریکا (سر بازداشت کشیش متهم به جاسوسی آمریکایی ) مجبور شد کوتاه بیاید، ولی ایران اینطوری نیست.

توجه داشته باشید نه ایران از چین می‌خواهد سیاست‌ها و یا تفکرها و یا ایدئولوژی خود را تغییر دهد نه چین از ایران چنین چیزی می‌خواهد، همین موضوع در رابطه با رابطه ایران و روسیه هم صدق می‌کند. برای درک بیشتری از فضای دیپلماسی مثالی می‌زنم؛ ایرانی‌ها و روس‌ها در کنار هم در سوریه در مقابل تروریست‌ها می‌جنگند اما رابطه روسیه با اسرائیل بسیار خوب است در حالی که ایران و اسرائیل دشمن سرسخت هستند، نه ایران از روسیه می خواهد که رابطه اش را با اسرائیل قطع کند نه روسیه از ایران می خواهد که اسرائیل را به رسمیت بشناسد هر دو کشور متوجه هستند که این مساله یک مساله داخلی است و در امور داخلی همدیگر دخالت نمی‌کنند.

درباره چین هم همین طور است، در حالی که چین یک کشور کمونیستی به حساب می‌آید که دین را به هیچ وجه قبول ندارد ایران یک کشور دینی است که ایدئولوژی اش بر اساس مبانی دینی بنا شده، نه ایرانی‌ها از چینی‌ها می‌خواهند ایدئولوژی خود را تغییر دهند و نه چینی‌ها از ایرانی‌ها می‌خواهند که ایدئولوژی شان را تغییر دهند این درحالی است که آمریکا و اروپا اصرار می‌کنند که ایران ایدئولوژی خود را تغییر دهد و روابط ایران با دیگر کشورها بر اساس دستور العمل آنها باشد و به عنوان مثال اسرائیل را به رسمیت بشناسد که چنین خواسته‌ای با ایدئولوژی فکری حاکم بر ایران به هیچ وجه انطباق ندارد. تا زمانی که آنها می‌خواهند خواسته خود را بر ایران تحمیل کنند قطع یقین طرفین نمی‌توانند به هیچ نتیجه‌ای برسند وغربی‌ها باید توجه کنند که برقراری رابطه با ایران منوط به تغییر رویکردشان در قبال ایران است.

می‌توان گفت سند همکاری 25 ساله ایران و چین یک تلنگر به آمریکا و غرب بود که باید سیاست خود در قبال ایران و بسیاری از مردم منطقه که دنباله رو ایدئولوژی انقلاب اسلامی در ایران و یا حتی موفقیت‌های ایران در عرصه‌های بین‌المللی هستند، را هرچه سریعتر تغییر دهند وگرنه سیاست نرم چین می‌تواند سیاست خشن آمریکا را در دیگر نقاط جهان شکست دهد و زودتر از آنچه حتی خود آمریکایی‌ها تصور اش را می‌کنند آمریکا جایگاه خود به عنوان ابر قدرت جهان را از دست دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۹۷۸۴۰۰۷:۵۲:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
منهم اگر منافعم تامین میشد هیچوقت از شما تغییر سیاست نمی خواستم.آخه این چه حرفیه که می زنید؟! با این صحبت نشون دادید که چقدر دارید به چین امتیاز میدید.اگر نصف این امتیازات رو به امریکا داده بودید، امریکا یکی از بزرگترین حامیان شما میشد و سعی میکرد در دیگر کشورهای منطقه سیاست های شما رو تبلیغ کنه.
ناشناس۱۸۹۸۱۰۴۱۰:۱۲:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
امتیاز بالا تر از این که دانش کشورتون را به خاطر این بمب اتم دار بتن ریختید؟ برو عمو
ناشناس۱۸۹۸۲۶۹۱۱:۳۹:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اینکه برنامه هسته ای با برجام متوقف شده یا بتن ریزی شده دروغ است چون اکنون فعالیت های هسته ای مجددا در کوتاهترین زمان مطابق قبل از برجام در حال انجام است
ناشناس۱۸۹۸۳۷۲۱۲:۲۰:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۱۸۹۸۵۶۳۱۴:۱۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اون طرف قرارداد برجام هم چین و روسیه بودن یعنی اونا هم سر ما کلاه گذاشتن ؟
ناشناس۱۸۹۸۵۹۹۱۴:۴۲:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
متن اصلی برجام توسط اندیشکده های امریکا پخت و پز و به ایران تحمیل شد.
ناشناس۱۸۹۸۳۷۵۱۲:۲۲:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
پروفسور وقتی در طول برجام دانش و صنعت را محدود می کنید یا قبل آن سعادت آباد که به کل پلمپ می کنید اسمش چی هست؟
ناشناس۱۸۹۸۴۴۸۱۲:۵۸:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
قراردادهای سعدآباد و ژنو و برجام خسارت محض بودند.
ناشناس۱۸۹۸۶۰۹۱۴:۴۶:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
عموجان شما بفرما چرا ظریف و غیره برای ملت نسخه های مختلف چینی میپیچن ولی خودشون وبچه هاشون و اقازاده ها و خانم زاده ها راهی امریکا و غرب هستد؟ کدامشان حاضره بره در چین سرمایه گذاری کنه و کار کنه و درس بخونه؟
ناشناس۱۸۹۸۹۷۶۱۹:۳۱:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
البته فراموش کردی که چین هم مثل آمریکا پای برجام و بتن ریزی رو امضا کرد
ناشناس۱۸۹۸۱۵۱۱۰:۴۱:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
همینکه چین اجازه نمیده متن قرارداد منتشر شه خودش یه نوع ایدوئولوژی است
ناشناس۱۸۹۸۲۸۵۱۱:۴۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
متن قرارداد اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا که در دهه 90 میلادی امضا شده تا به امروز منتشر نشده.
ناشناس۱۸۹۸۴۲۰۱۲:۴۲:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
متن اصلی برجام نافرجام چرا هرگز منتشر نشد ؟!
علی۱۸۹۸۷۶۹۱۶:۲۷:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اون هم باید منتشر می‌شد و البته شد. شفافیت در همه جا خواست مردم است.
ناشناس۱۸۹۸۴۲۳۱۲:۴۵:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
وقتی رسانه انگلیسی از بی دین بودن چین می گوید و رضا پهلوی نگران مردم می شود ! و بایدن احساس خطر می کند و رسانه منافقین جیغ می کشد و کار بدانجا می رسد که گلشیفته فراهانی پشت سرهم توئیت می زند باید بفهمیم این توافق به نفع ایران و به ضرر امریکاست.
ناشناس۱۸۹۸۴۳۵۱۲:۵۰:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
یک روزنامه امریکایی گفته قرارداد همکاری بین ایران و چین یک بازار صادرات مهم برای ایران ایجاد میکند و سرمایه گذاری چند صد میلیارد یورویی به ایران می آورد و از همه مهم تر اینکه تحریم های امریکا را شکست می دهد.
ناشناس۱۸۹۸۷۲۰۱۵:۵۱:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
این قرارداد همکاری تحریمهای امریکا را شکست می دهد و کاسبان تحریم به همین دلیل با توافق بین ایران و چین مخالفت می کنند.
ناشناس۱۸۹۸۲۵۶۱۱:۳۰:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
آن امتیاز آمریکایی که می خواهد تجزیه کشور در جهت قوی تر کردن اسرائیل است
ناشناس۱۸۹۸۴۲۶۱۲:۴۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
هاآرتص: توافق ایران و چین شکست استراتژی ترامپ و نتانیاهو را نشان داد.
ناشناس۱۸۹۷۸۴۲۰۷:۵۳:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اخه کسی که خدارو قبول نداره ایدئولوژی نداره فقط پول براش مهمه اونم که خدا به ما داده و چین هم فهمیده ما پول داریم
ناشناس۱۸۹۷۹۶۷۰۹:۰۵:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
توافق اقتصادی با شرق و غرب لازم مفید است. اما یک نکته؛ آمریکا یک کشور انقلابی بود که برای استقلال خود با استعمار انگلیس جنگید. اما بعد از جنگ جهانی دوم جا پای بریتانیا گذاشت و پس از پیروزی در جنگ سرد مقابل شوروی هیچ رحمی به مخالفان و رقیبان نکرد! چین هم بعد کسب مقام اول قدرت مانند آمریکا و بریتانیا بی رحم خواهد شد و در کار کشورهای مستقل اخلال ایجاد خواهد کرد! ایران باید طی 20 سال آینده که جنگ قدرت بین آمریکا و چین وجود دارد بهترین استفاده را کرده و با مدیریت و برنامه ریری درست کشور را به یک ثبات اقتصادی برساند و به یک قدرت جهانی تبدیل شود.
ناشناس۱۸۹۸۳۷۴۱۲:۲۲:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین اکنون بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیاست اما همانند امریکا زورگو و مستکبر نیست.
ناشناس۱۸۹۸۴۳۷۱۲:۵۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
واشنگتن تایمز: افسار تحریمهای ایران از دست امریکا در رفته است چین تحریمهای ایران را به بازی می گیرد.
ناشناس۱۸۹۸۴۸۵۱۳:۳۴:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اگه به احتمال یه درصد امربکا تکنولوژی تراشه رو دیگه به چین نده کلش میخوابه هنوز مونده برسه یه کشوری که اکثرش مونتاژه و شرکت های غربی به خاطر نیروی کار ارزون بالا اومده خیلی راحت بادش می خوابه
ناشناس۱۸۹۸۵۹۶۱۴:۴۰:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
مونتاژ برای قبلا بوده الان خودش صاحب تکنولوژی است
ناشناس۱۸۹۸۶۰۳۱۴:۴۴:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین باد امریکا را خواباند و هژمونی قدرت امریکا را به چالش کشید.
ناشناس۱۸۹۸۵۷۲۱۴:۲۷:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
تولید ناخالص ملی اسمی آمریکا 22 تریلیون و چین 16 تریلیون دلار هستش. تولید ناخالص داخلی برابری قدرت خرید آمریکا 22 تریلیون و چین 24 تریلیون دلار هستش. بودجه نظامی آمریکا 750 میلیارد دلار و چین 209 میلیارد دلار هستش. آخرین رده بندی ارتش های جهان: 1. آمریکا 2. روسیه 3. چین 4. هند
ناشناس۱۸۹۷۹۶۹۰۹:۰۶:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چینی ها مانند موریانه در حال لانه سازی در تمام نقاط دنیا هستند. موریانه همه چیز را خورده و نابود می کند.
ناشناس۱۸۹۸۳۷۷۱۲:۲۳:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
توافق ایران با بزرگترین شریک اقتصادی اروپا(چین) چه اشکالی دارد ؟!
ناشناس۱۸۹۸۴۴۵۱۲:۵۶:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
آنها نگران تمام شدن زورگویی آمریکا علیه ایران هستند و از طریق رسانه هاشون پر رنگ می کنند و عده ای ساده لوح هم اینجا آن را تکرار می کنند
ناشناس۱۸۹۸۴۵۰۱۲:۵۹:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین با کانادا و استرالیا و سایر کشورهای جهان روابط اقتصادی گسترده ای دارد.
ناشناس۱۸۹۷۹۷۰۰۹:۰۷:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
ما چند میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و پولش رو میگیریم. چرا باید بد باشه وقتی مشتری کلان دیگری نیست!
ناشناس۱۸۹۸۰۶۳۰۹:۵۱:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اینکه نفت بفروشی ' خوبه ولی اینکه نفت رو به نصف قیمت جهانی و بصورت قسطی ببرن ، خیلی بده
ناشناس۱۸۹۸۱۱۱۱۰:۱۶:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
نصف قیمت! امارات من رو کشته ان هم قسطی! انگار همه فروشندگان نفت را نقد می فروشند!
ناشناس۱۸۹۸۱۹۱۱۰:۵۶:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
نصف قیمت جهانی؟! حداکثر بین 2 تا 5 دلار در هر بشکه تخفیف داده شده. برای چی شایعه میکنید؟!
محمدرضا۱۸۹۸۰۸۲۱۰:۰۰:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
سوال اینه که چه شد که بازار پر از مشتری نفت ما (از اروپا تا کره و هند و چین و ژاپن)تبدیل شد به فقط یک خریدار ، تا بتونه در نبود رقابت تمام شرایط خودش رو به ما تحمیل کنه؟؟؟!!!
ناشناس۱۸۹۸۳۸۰۱۲:۲۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۱۸۹۸۴۴۷۱۲:۵۸:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اگر تحریم ها ادامه پیدا می کرد در همان سالی 92 دیوار تحریم فروریخته بود ولی باز در دام شیطان افتادن و بازیچه شدن
ناشناس۱۸۹۸۶۰۸۱۴:۴۶:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۱۸۹۹۰۹۳۲۱:۳۴:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کره به ما پولی داد؟ اروپا به ما پولی داد؟ هند به ما پولی داد؟
سعید۱۸۹۸۲۶۷۱۱:۳۷:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین اصلا قرار نیست پول بده. الان هم پول نفت، فولاد، مس و کلی منابع دیگه رو که از ایران میبره نمیده. همه پول ها در بانکی در خود چین قرار داره و هرکسی که دو خط اقتصاد خونده باشه میدونه این یعنی قرار نیست بده. پولها به صورت جنس و سرمایه گذاری غیر مستقیم صاف میشه. یعنی بشینین تا بدن!
ناشناس۱۸۹۸۴۱۵۱۲:۴۱:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
دو واحد اقتصاد کلان پاس کن.
ناشناس۱۸۹۸۷۱۴۱۵:۴۶:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
جنابعالی همون دو واحد اقتصاد خرد رو پاس کنید متوجه خیلی چیزها میشید.
ناشناس۱۸۹۷۹۷۲۰۹:۰۸:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
هدف نهایی چشم بادامی ها ابتدا سلطه اقتصادی و سپس سلطه سیاسی بر دنیا است.
ناشناس۱۸۹۸۴۱۲۱۲:۴۰:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کشورهای سلطه گر جهانی امریکا و انگلیس و فرانسه هستند.
ناشناس۱۸۹۷۹۹۱۰۹:۱۷:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
توافق با چین، پای هزاران پرسنل چینی کافر را به ایران باز می کند. خدا می داند که این افراد با آن فرهنگ عجیب و غریب خود چه تاثیری بر روی اجتماع ما بگذارند.
ناشناس۱۸۹۸۱۱۶۱۰:۲۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
تو که اینقدر نگران فرهنگ چینی هستی یک نگاه به خودت و اطرافت بکنید و از فرهنگ غلط غربی..!
ناشناس۱۸۹۸۴۴۱۱۲:۵۳:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
وقتی امریکا و اسرائیل از این توافق نگران و پریشان شده اند یعنی این توافق به نفع ایران است.
ناشناس۱۸۹۷۹۹۷۰۹:۱۹:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چرا آمریکا قرارداد باما نمی بنده که هیچ چین رو هم مانع میشه؟
یه الفی۱۸۹۸۱۷۸۱۰:۵۲:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
هنوز توی برجامش مونده
ناشناس۱۸۹۸۰۰۳۰۹:۲۱:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
مسیر قرارداد با چین باید از تصویب مجلس بگذرد
ناشناس۱۸۹۸۰۶۰۰۹:۴۹:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
این مجلسی رو که من دیدم " ۴۳ ‌ثانیه ای تصویب میکنه
ناشناس۱۸۹۸۱۰۶۱۰:۱۴:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
خود پیامبرش گفته اگر چیزی در هر کجای دنیا باشد شما برو طالب باش در آن کشور
ناشناس۱۸۹۸۶۳۴۱۴:۵۴:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
عزیزم پیامبر نگفته هر چیزی گفته هر علمی
ناشناس۱۸۹۷۸۵۴۰۸:۰۸:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
فقط یک قانون محکم و قوی و قرارداد غیر قابل تغییر بگذارید که هیچ تاجری نتواند بجز کالای درجه یک جنسی به کشور وارد کند و دولت چین هم خودش اجازه ندهدکالای بنجل به ایران قادر شود
ناشناس۱۸۹۷۸۶۰۰۸:۱۰:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اگر قرار است در مقابل نفت کالا دریافت کنید شرط کنید کالایی را که ما می خواهیم و از نوع بهترین آن که به کشورهای اروپایی و امریکایی صادر میکنند
ناشناس۱۸۹۸۱۱۵۱۰:۱۹:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
بی خود که فقط در مقابل فروش نفت باشد و باید دیگر اجناس هم بازار داشته باشد در چین
ناشناس۱۸۹۷۸۶۷۰۸:۱۴:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
برای مشروعیت دادن به قرارداد با چین این سند و راهب همکاری را در مجلس با رای شفاف نمایندگان تصویب کنید که مشخص شود چه نمایندگانی رای مثبت می دهند و چه نمایندگانی رای منفی
نقی۱۸۹۷۸۸۲۰۸:۲۳:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین استعمارگر جدید است. من نمی گویم با چین رابطه نداشته باشید. ولی حداقل مواظب باشید تا گرفتار نشوید. جوری نباشد که از چاله آمریکا درآمده و گرفتار چاه چین شویم. به نظر من ایران باید با همه کشورهای جهان غیر از اسراییل رابطه داشته باشد. ولی رابطه ای توام با عزت.
علی هاشمی۱۸۹۷۸۸۵۰۸:۲۷:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
در بطن استعمار ابر قدرتهای تردیدی نیست . دخیل کردن صغری ، کبرای بحثهای عقیدقی در قراردادهای بین کشورها بی معنی است . ایران اساسا راهی بغیر از یافتن سرمایه گذار جدید در بحث انرژی و زیر ساخت خود نداشت و چین شرایطی را مطرح کرد که در هر تعاملی طرف مقابل مجبور به پذیرش است . خیلی ساده است .
ناشناس۱۸۹۸۴۱۹۱۲:۴۲:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
آفرین
صمصام۱۸۹۷۸۹۴۰۸:۳۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
بسیار عالی . موضوع جالب و البته واقعیتی غیر قابل انکار اما این مدلی که توضیح دادید برای همه کشورها صدق نکرده است متاسفانه سوء مسئولیت مسئولان کشور ما در قبال معیشت و زندگی مردم به جایی رسیده که خود مردم ایران حاضرند حتی ایدئولوژی شان را مطابق با خواست امریکا تغییر دهند اما زندگی شان بهتر شود! برای اینکه در ذهن رهبران امریکا و اروپا جا بیفتد که کشور ما حیات خلوت انها نیست و نباید مثل ایران قبل از انقلاب به ان نگاه کرد باید به تحقق پیش نیازهایی اقدام شود مثلا به مدل رابطه امریکا و ژاپن یا امریکا و اروپا نگاه کنید امریکا و ژاپن هر کدام قابلیت ها و تواناییهایی دارند که منشا قدرت انهاست و طرف مقابل ان را درک کرده است و همین باعث شده که دو کشور با علم به تواناییهای طرف مقابل به فکر استثمار دیگری نباشند در موضوع ایران و امریکا یا ایران و اروپا هم که تکلیف طرف مقابل روشن اشت اما باید ما نیز به نقطه ای از اقتدار برسیم که امریکا و اروپا با علم به ان واقعیتهای (اقتدار) کشور ما را بپذیرند و دیگر به ایران به عنوان کشوری که میتوانستند شاهش را سرنگون کنند و شاهزاده جایش بنشانند، نگاه نکنند اقتدار ما کجاست ؟ اول ...دوم ...سوم اقتصاد و بعد چیزهای دیگر به گواه عالم و ادم درد اصلی ما که امریکا و اروپا همیشه از ان نقطه به ما ضربه زده است اقتصاد ماست اقتصادی که سالم نیست و فاسد است و شفاف نیست و رانتخواری و ویژه خواری مقامات و وابستگان انها مثل خوره به جانش افتاده است واقعا زیبنده کشور ما نیست که داعیه انقلاب اسلامی و رهبری جهان اسلام دارد اما مردمش برای یک تکه ران یا بال مرغ توی صف بایستند ! چرا باید در کشور ما ضعیف ترین اقشار مردم مثل کارگران و کارمندان درصف اول پرداخت مالیات باشندو بعد چند نفر با تصرف هزاران میلیارد تومان منابع بانکی به احدی پاسخگو نباشند یکی از مسئولین بانکی کشور چند روز قبل عنوان کرد که 90هزار میلیارد تومان منابع بانکی در اختیار 11 نفر است ! به تلویزیونهای معاند مثل من و تو و یا ایران اینتر.... و یا صدای امریکا نگاه کنید بیش از 90 درصد حجم انتن و برنامه هایشان بزرگ نمایی کردن مشکلات اقتصادی مردم ماست تلویزیون من و تو هر روز با پخش کلیپ فیلمهای ارسالی از صف ایستادن های مردم کشور ما به تریبون سیاه نمایی اقتصاد کشور و معیشت مردم کشورمان تبدیل شده است و یا هر اخباری از یک فساد و یا پرونده مفاسد اقتصادی یکی از مسئولان یا افراد مرتبط با مسئولین کشور ما تیتر اول اخبار این تلویزیونهاست البته متاسفانه فیلمها فیلم نیستند و واقعیت دارند ! چرا امریکا نمیتواند به ژاپن مثل ایران نگاه کند ؟ چون ژاپن اقتصاد قدرتمند و سالمی دارد و شفافیت نهادهای حاکمیتی ان باعث اعتماد مردم به دولت ان شده است ای کاش مسئولان کشور ما به درک این واقعیت برسند که موثرترین سلاح(حتی بیشتر از شهر موشکی زیرزمینی ) در مقابل امریکا واروپا اعتماد حداکثری مردم به نظام و دولت است و متاسفانه این اعتماد به دلیل عملکرد بد مسئولین به پایین ترین حد خود رسیده است عدم شفافیت و پاسخگویی غیر منطقی مسئولان در قبال موضوعاتی مثل توافق ایران و چین و نابسامانی اقتصادی و معیشت مردم ایران و فاش شدن پرونده های فساد مسئولان و اقازاده های مسئولان، خود مهمترین عوامل بی اعتمادی مردم به نظام و مسئولین است فقط ذکر یکی دو نمونه مهم کافی است -افشاگری محمود احمدی نژاد در ماجرای روز یکشنبه سیاه و استیضاح وزیر کار وقت با انتشار ان فیلم عجیب در مجلس که در کمال تعجب نه کسی از احمدی نژاد توضیحی خواست که ماجرای محتوای داخل فیلم چه بوده و نه کسی موضوع گفتگوهای داخل ان فیلم را تکذیب کرد -معاون دو رییس قوه قضاییه به مدت بیست سال مشغول فساد در یکی از مهمترین نهادهای راس نظام بوده است و از هیچ کدام از دو رییس قوه قضاییه کوچکترین توضیحی خواسته نشد که چطور از وجود چنین فرد متخلف و فاسدی در نهاد تحت مسئولیتشان با خبر نبوده اند یا حتی به وی شک نکرده اند ؟! امیدوارم رفتار مقامات کشورمان موجب بازگشت اعتماد مردم به نظام شود
ناشناس۱۸۹۸۰۸۸۱۰:۰۴:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اعتماد عمومی مردم با خیانت دولت در بورس از بین رفته است
ناشناس۱۸۹۸۶۰۲۱۴:۴۴:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
یعنی همه اینهائی را که گفتی دولت و حکومت با اینهمه کارگزار و مغز متفکر و اتاقهای فکر درنیافتند؟!
ناشناس۱۸۹۷۸۹۶۰۸:۳۵:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین فقط دنبال پوله و دموکراسی و حقوق بشر اصلا براش اهمیتی ندارد
ناشناس۱۸۹۸۰۰۷۰۹:۲۳:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
لطفا در قرارداهاتون تاکید کنید ما نفت را فقط در مقابل کالای درجه یک معاوضه می کنیم نه کالای بنجل
ناشناس۱۸۹۸۰۲۷۰۹:۳۰:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
شریک اول اقتصادی آمریکا و اروپا چین هستش. اگر غرب دموکراسی براش مهمتر از اقتصاد بود شریک اول تجاریش چین نبود! در ضمن تاریخ استعمار و استثمار غرب جایی برای طلبکاری در دموکراسی باقی نمیگذاره.
ناشناس۱۸۹۸۰۶۶۰۹:۵۲:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین با همه شرکاش ، یه جور برخورد نمیکنه و نمیتونه کلاه آمریکا رو برداره . آمریکا ، چین رو میدوشه
ناشناس۱۸۹۸۲۹۲۱۱:۵۰:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین پدر اقتصاد آمریکا رو در آورده.
ناشناس۱۸۹۸۴۴۳۱۲:۵۴:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
امریکا از چین و روسیه و ایران می ترسد.
ناشناس۱۸۹۸۰۳۴۰۹:۳۳:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
نه اینکه اروپا وامریکا خیلی پای بند حقوق بشر هستند ودین وایمانشان هم کامل است
ناشناس۱۸۹۸۰۷۵۰۹:۵۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
دین و ایمانشون مثل ما کامل نیست ولی مثل چین کلا بی دین و بی خدا نیستند
ناشناس۱۸۹۸۲۳۳۱۱:۱۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
الان نگران دین و خدا در چین شدن!!!
ناشناس۱۸۹۸۳۸۵۱۲:۲۸:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
امریکا با بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و قتل عام مردم بیگناه ویتنام و عراق و افغانستان و سوریه و یمن و لیبی غیره نشان داده که دشمن اصلی بشریت است.
ناشناس۱۸۹۸۱۹۰۱۰:۵۶:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
بعضی از کشور های اروپایی بی دین، از مجموع تمام کشورهای مدعی مسلمانی مسلمانترند.
ناشناس۱۸۹۸۳۰۱۱۱:۵۱:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
سطحی نگری در نظرات دوستان موج میزند!
ناشناس۱۸۹۸۳۸۷۱۲:۳۰:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
امریکا و انگلیس و فرانسه که از رژیم کودک کش صهیونیستی و آل سعود قاتل کودکان یمن حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند ملحد و کافر هستند.
ناشناس۱۸۹۸۴۹۸۱۳:۴۲:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
خدا اگه حق الله رو ببخشه حق الناس رو مطمئن بلش نمیبخشه
ناشناس۱۸۹۸۶۱۲۱۴:۴۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
مگر غربی ها برای حقوق بشر در کشورهای دیگر ارزشی قائل هستند یا بوده اند؟ این یکی از چندین سلاح غیر آتشین غربیها برای استفاده ابزاری در موقع نیازشان است. چین از این سلاحها نداره
ناشناس۱۸۹۷۹۰۳۰۸:۴۱:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین بدنبال تضعیف مذهب در مرزهای داخلی خود هست. چین با رژیم هایی که مسلمان ها را آزار می دهد دوست است مثل میانمار. اینکه چین بدنبال تغییر ایران نیست به این معنی نیست که اجازه می دهد ایران راحت ایده هایش را در آسیا گسترش دهد.
ناشناس۱۸۹۷۹۰۶۰۸:۴۲:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اگر شوروی و سیاست های سوسیالیست ها خوب بود چرا همه کشورهای بلوک شرق بعد از فروپاشی شوروی به سمت غربی ها رفتند.
ناشناس۱۸۹۸۳۵۷۱۲:۱۴:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
البته شوروی سوسیالیست نبود، کمونیست بود، چین هنوز هم کمونیست است، ولی اینکه رها شدگان از استعمار کمونیست غرب را انتخاب کردند و مردمانشان امروز زندگی و آینده ای به مراتب بهتر دارند کاملا درست است.
ناشناس۱۸۹۸۴۴۴۱۲:۵۵:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کمونیسم و لیبرالیسم هردو شکست خورده اند.
ناشناس۱۸۹۸۶۲۰۱۴:۵۰:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
معنی لیبرالیسم ورای القائات را حداقل برای خودت دریاب.
ناشناس۱۸۹۷۹۰۸۰۸:۴۲:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
احسن حرف حق جواب نداره یه عده عامدانه با اتحاد با چین مخالفت میکنن مشکشون از جای دیگس
حسین۱۸۹۸۰۵۳۰۹:۴۳:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
شخصا فکر می‌کنم موافق و مخالف بودن با قراردادی که اصلا معلوم نیست چیه کار درستی نیست. تا قرارداد منتشر نشه، چطور میشه راجع به اون قضاوت کرد. اما رفتارهای متناقض بعضی در مورد برجام و این قرارداد در مورد شفافیت یکم جای تعجب داره.
ناشناس۱۸۹۸۱۶۶۱۰:۴۸:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
شما شخصا اشتباه می کنی چین سابقه اش را به همه نشون داده چین قابل اعتماد نیست
ناشناس۱۸۹۸۲۸۰۱۱:۴۴:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
سابقه نشون داده!!!
ناشناس۱۸۹۸۳۹۱۱۲:۳۱:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
تعامل با دوستان شرقی خردمندی است.
ناشناس۱۸۹۸۶۲۵۱۴:۵۲:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اشتباهت در اینه که تبعات عملی قراردادی که نمیدونی چیه را نادیده گرفتی.
ناشناس۱۸۹۷۹۱۹۰۸:۴۹:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
ایدیولوژی ما از درون خودمان و از بیرون دیگران را سوزانده است کدام ایدیولوژی کدام کشک؟ ایدیولوژی که حرفش را میزنید آتش بر اعتقادات مردم ایران افکنده و روز به روز شیعیان بیشتری را دین گریز میکند کند
ناشناس۱۸۹۷۹۴۵۰۸:۵۶:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اصلا این ایدوئولوژی ما چی هست که چین تغییر آن را نمیخواهد ؟!!!!!
ناشناس۱۸۹۷۹۵۷۰۹:۰۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
دقیقا نکته همین جاست که چینی ها به هیچ چیزی به جز منافع ملی خودشون پایبند نیستن و ایدولوژی خاصی ندارن
ناشناس۱۸۹۷۹۶۴۰۹:۰۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
ایدوئولوژی ما چی هست ؟ مرغ کیلویی ۴۰ هزار ؟ محو و حذف کشورها ؟ صف روغن و مرغ ؟ تورم ۱۴۰ درصدی ؟ موشک ؟ اورانیوم ؟ کیک زرد ؟ بی کاری جوانان ؟
ناشناس۱۸۹۸۰۹۱۱۰:۰۵:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اگه بیکاری بیجا میکنی ساعت 9 صبح روز کاری توی اینترنت میچرخی. هرچند میدونم یا از کامنت نویسان مزدی هستی یا از قماش اون مدافعین حقوق کارگران دانشگاه تهران
ناشناس۱۸۹۸۱۶۸۱۰:۴۸:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
من نگران کشورم و نگران آینده جوانان این کشور هستم . سرمایه های خدادادی کشور مانند نفت متعلق به نسل های آینده این کشور نیز هست .
ناشناس۱۸۹۸۳۹۳۱۲:۳۲:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
مشکلات فوق که نام برده شد همگی نتیجه برجام و اعتماد بی جا به امریکا و غرب است.
ناشناس۱۸۹۸۴۴۶۱۲:۵۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
برجام باعث بدبختی و فلاکت بیشتر مردم شد.
ناشناس۱۸۹۸۲۲۲۱۱:۱۲:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
من ساعت ۹ صبح در اینترنت میچرخم که نگرانی عمیق خودم رو از آینده کودکان و نوجوانان و جوانان این سرزمین را به گوش مسئولان نجومی بگیر بی خیالی چون شما برسانم .
ناشناس۱۸۹۸۴۰۷۱۲:۳۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
توی همون کامنت اولم گفتم از چه قماشی هستی مثل اون جوگیرهای هستی که با کفش چند میلیونی از حقوق کارگران دفاع میکردند.
ناشناس۱۸۹۸۵۰۱۱۳:۴۴:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
انگار کار ریخته که میگی برو کار کن
ناشناس۱۸۹۸۶۳۲۱۴:۵۴:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
خخخخخخخخ........ حب بیکاره که داخل فضای مجازی پرسه میزنه.
ناشناس۱۸۹۸۱۲۲۱۰:۲۵:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
به شما ربطی ندارد
ناشناس۱۸۹۸۱۴۸۱۰:۳۹:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
۱۱ تا واکسن تا حالا ساختیم به قول خودمون ! هنوز ۱ ٪ جمعیت کشور هم واکسن خارجی نزدیم . اینم یه نوع ایدوئولوژی به سبک ما
ناشناس۱۸۹۸۶۰۴۱۴:۴۴:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چوندنبال موش آزمایشگاهی کردن مردم نیستیم و به همین خاطر برای چند ماه روی یک اقلیت کوچک آزمایش می کنیم که اگر اثر سو داشت توزیع عمومی نشود ولی مدینه فاضله شما بدون طی کردن این مراحل دارند واکسن می زنند
ناشناس۱۸۹۷۹۶۵۰۹:۰۵:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
این تفاهم نامه زمانی عملیاتی خواهد شد که آمریکا تحریم ها را بردارد در غیر اینصورت کمتر از 30 درصد تفاهم نامه عملیاتی خواهد بود
ناشناس۱۸۹۸۰۰۲۰۹:۲۱:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین با نحوه کشور داری کره شمالی (تمام ملت برده کیم جون اون) هم مشکلی نداره. این الان شده خوبی چین؟
ناشناس۱۸۹۸۰۸۱۱۰:۰۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
آمریکا هم با عربستان و ولیعهد اره به دست مشکلی نداره!
علی۱۸۹۸۰۰۵۰۹:۲۲:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
من با این توافق مشکل دارم ولی نه با جمهوری اسلامی و نا نه وطنم مشکل و دشمنی دارم ، چرا هرکس با شما هم نظر نباشد تبدیل به دشمن میشود؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۸۹۸۰۹۶۱۰:۰۷:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
شما چرا هرکی بهت میگه حرفت اشتباهه فکر میکنی منظورش اینه که دشمنی!؟ از کجای این مطلب برداشت کردی که بهت گفته دشمن!؟ میگه دشمن یه تبلیغاتی راه انداخته بعضی‌ها همون رو تکرار میکنن!!!!
علی۱۸۹۸۵۴۹۱۴:۰۹:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
شما چه برداشتی از این جمله در متن بالا دارید »بلکه با زبان رسانه می‌خواهیم در خصوص قراردادی بگوئیم که خار چشم دشمنان ایران شده است؛«چون موافق نیستیم میشیم دشمن ؟؟؟؟ این چه جور استدلالی هست ؟؟؟
ناشناس۱۸۹۸۶۱۰۱۴:۴۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
این استدلال شما چه جور استدلالی هست!؟!؟ گفته این قرارداد خار چشم دشمنان شده، یعنی آمریکا از این قرارداد دردش گرفته، شما چرا خودت رو می‌ندازی وسط، معنیش این نیست که هرکس مخالفه دشمنه که! معنیش اینه که هرکس دشمنه مخالفه! مثل هر گردی گردو نیست اما هر گردویی گرده!!
ناشناس۱۸۹۸۱۲۱۱۰:۲۴:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چرا در مورد برجام که ناموس کشور را تاراج کرد صداتون در نیومد؟ ولی در مورد تفاهم غیر تعهدی و فقط نقشه راهه خواب از چشمان شما گرفته؟ سوال اصلی این است
ناشناس۱۸۹۸۱۶۱۱۰:۴۶:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
برجام در اون شرایط بسیار خوب بود الان هم خوبه اروپا و امریکا به چین شرف داره
ناشناس۱۸۹۸۲۸۳۱۱:۴۶:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
بعله غرب هر چی بگوید خوب است و ما باید اجرا کنیم چه برسد به شرف!!!
ناشناس۱۸۹۸۳۹۸۱۲:۳۴:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
برجام خسارت محض بود زیرا نه تنها باعث لغو تحریم ها نشد بلکه باعث تشدید تحریم ها شد.
ناشناس۱۸۹۸۲۰۹۱۱:۰۷:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
توافق ایران و چین میوۀ برجام هست. (تیرماه 94 برجام امضا شد و دیماه 94 توافقنامه 25 ساله در سفر رییس جمهور چین به ایران پیشنهاد گردید)
ناشناس۱۸۹۸۲۹۶۱۱:۵۰:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
میوه برجام در خروج سرمایه و ذلیل کردن کشور بود و آیندگان خوب قضاوت خواهند کرد که چطور در دوره ای می روند به خاطر فروش نفت بیشتر توافقی می کنند که قفل و زنجیر به خود بزنند تا دیگران ناراحت نشوند
ناشناس۱۸۹۸۴۰۲۱۲:۳۶:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
دلار 32 هزار تومانی و سکه 15 میلیونی و پراید 140 میلیونی و تورم 1000 درصدی ثمره برجام است برجام و امید به غرب باعث تعویق 6 ساله توافق با چین شد.
ناشناس۱۸۹۸۴۷۴۱۳:۱۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
ساخت پراید هیچ ربطی به غرب نداره. این که ایران با وجود داشتن یک دهم منابع جهان وضعش این هست هیچ ربطی به غرب نداره.
ناشناس۱۸۹۸۶۱۹۱۴:۵۰:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
مشکلات اقتصادی فعلی کشور نتیجه برجام است اگر از سال 92 با چین قرارداد همکاری تجاری منعقد شده بود الان دلار 25 هزار تومان و پراید 120 میلیون نبود.
ناشناس۱۸۹۸۰۰۶۰۹:۲۲:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
در حقیقت چین هیچ چیز براش مهم نیست جز منافعش. اگر تمام محیط زیست کشور های دیگر نابود بشه و تمام ملت های دیگر از گرسنگی بمیرن کوچکترین اهمیتی براش نداره. برعکس غربی ها
ناشناس۱۸۹۸۰۹۰۱۰:۰۴:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
یعنی غربیها که خودشون جنگ راه میندازن براشون مهمه!؟!؟ دوست عزیز نمی‌خواد راه دور بری همین کشور خودمون بخاطر قحطی خودساخته انگلیسها ۹ میلیون نفر کشته شدن! اصلا نمی‌خواد خیلی به عقب بری الان تحریم دارو هستیم!!!!
ناشناس۱۸۹۸۳۱۳۱۱:۵۵:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
سند این ۹ میلیون کجاست؟
ناشناس۱۸۹۸۶۱۷۱۴:۴۹:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اگه خودت بخوای تاریخ واقعی ایران رو بدونی خیلی سخت نیست، با چندتا جستجوی ساده پیدا می‌کنی!!
ناشناس۱۸۹۸۶۲۱۱۴:۵۱:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
تاریخ را مطالعه کن.
ناشناس۱۸۹۸۷۱۶۱۵:۴۷:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
سندش همونجایی هست که میگه کوروش لوح حقوق بشری نوشته
ناشناس۱۸۹۸۰۹۳۱۰:۰۶:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
همه کشورها فقط منافعشون براشون مهمه، تاکید میکنم همه
ناشناس۱۸۹۸۴۰۳۱۲:۳۷:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
امریکا و غرب با تاسیس داعش بدنبال تجزیه ایران و عراق و سوریه و یمن بودند اما چین هرگز بدنبال سلطه بر آسیا و جهان نبوده و نیست.
ناشناس۱۸۹۸۵۸۱۱۴:۳۲:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
پس جریان تایوان و هنگ کنگ چیه؟! چین به زور می خواد تصاحبشون کنه
elias۱۸۹۸۰۵۹۰۹:۴۹:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
ما یک وقتی ایدولوژی داشتیم. حالا او نهم نداریم.
ناشناس۱۸۹۸۱۶۳۱۰:۴۶:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
یه زمانی اگه میگفتی می‌خوام گوشی چینی بخرم یه عده مسخره میکردن، میگفتن فلان برند کره‌ای یا آمریکایی خوبه! الان اگه به همونا بگی می‌خوام گوشی بخرم میگن حتما فلان برند چینی بگیر!! دوای این جماعت مقاله و سخنرانی نیست، باید ولشون کنی به حال خودشون، درست میشن!
ناشناس۱۸۹۸۴۸۶۱۳:۳۴:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چون پولمون دیگه به آمریکایی و کره ای نمیرسه مجبوریم چینی بگیریم میفهمی؟ مجبوریم وگرنه خود چینی ها گوشی کره ای و آمریکایی دستشونه
ناشناس۱۸۹۸۶۲۶۱۴:۵۲:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
هواوی جزو بهترین گوشی های دنیاست و ترامپ به همین خاطر این شرکت را تحریم کرد.
ناشناس۱۸۹۸۷۳۵۱۶:۰۶:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
وقتی نمی توانی بنز 5 میلیاردی و هیوندای دو میلیاردی بخری مجبوری به پراید بسنده کنی
ناشناس۱۸۹۸۲۹۷۱۱:۵۰:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین کل منابع خام کشوررا میخواهد آنها نیازی به ایدئولوژی ندارند!!!!
ناشناس۱۸۹۸۴۰۸۱۲:۳۹:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
احیای جاده ابریشم و افزایش صادرات نفت به چین بهترین راهکار مقابله با تحریمهای امریکاست.
ناشناس۱۸۹۸۳۷۳۱۲:۲۱:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
وقتی ایدئولوژی ما جیب اونها رو پر میکنه چرا تغییرش بدن؟ ایدئولوژی عربستان جیب آمریکا رو پر میکنه مگه دنبال تغییرش رفت؟ چون منافع کشور خودت از همه چیز بالاتره
ناشناس۱۸۹۸۴۳۰۱۲:۴۷:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
همین الان حکومت چین میلیونها نفر از مسلمانان اویغور را در استان سین کیانگ و شهر ارومچی در اردوگاهها زندانی کرده است این همان کاری است که هیتلر با یهودیان انجام داد
ناشناس۱۸۹۸۶۳۵۱۴:۵۵:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
جنایاتی که امریکا در یمن و عراق و افغانستان و لیبی و سوریه و ویتنام و ژاپن و غیره انجام داده از جنایات هیتلر کم تر نیست.
ناشناس۱۸۹۸۵۲۹۱۳:۵۴:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین اول صنعت واقتصاد کشور ما را می بلعد که تا کنون هم بخش های عمده آن را بلعیده است وسپس دین بخودی خود بلعیده خواهد شد که علما گفته اند وقتی فقر از در وارد شود دین از پنجره بیرون می رود
ناشناس۱۸۹۸۶۳۹۱۴:۵۶:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین همچون امریکا استعمارگر و سلطه گر و مستکبر نیست.
ناشناس۱۸۹۸۶۸۳۱۵:۲۶:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
این قرارد داد تو این وضعیت که ما رابطه با غرب نداریم و در جهان ایزوله شده ایم جز خسارت برای ایران و ملت چیزی ندارد.
ناشناس۱۸۹۸۷۱۲۱۵:۴۶:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اتفاقا با اين قرارداد فاتحه نابودي اسراييل هم خوانده شد. چون چين هم در اسراييل سرمايه گذاري دارد هم در ايران.
ناشناس۱۸۹۸۷۱۸۱۵:۵۰:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین مث روسیه و امریکا تامین کننده منافع اسراییل است
ناشناس۱۸۹۸۷۵۰۱۶:۱۷:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چین تغییر ایدئولوژی از ما نمی‌خواد چون چیزی برای ارائه نداره. اگر بحثش باز بشه این چین هست که باید تغییر کنه مثل رفتار با مسلمانان ایغوری یا سانسور اینترنت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین