امید به آمریکا، دندانی که باید کشید...

پارسا نجفی، کارشناس بین الملل،   3991228114 ۱۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
امید به آمریکا، دندانی که باید کشید...

از چهل سال قبل که دولت دموکرات کارتر اولین تحریم علیه ایران را وضع کرد و دارایی های ملت ما را بلوکه نمود تاکنون هر یک از ساکنان کاخ سفید فقط بر شدت تحریم ها افزوده اند و هیچکدام از فشارها نکاسته اند. بایدن هم مانند ترامپ در همین راستا حرکت می کند. اصولا سیاست خارجی امریکا در غرب آسیا تغییر نمی کند مگر اینکه عامل خارجی آن را به عقبگرد وادارَد.

اگر ایران مانند دهه 1360 هیچ برنامه هسته ای یا موشکی هم نداشته باشد باز هم آماج فشارها و حتی حملات آمریکا قرار خواهد داشت و برعکس اگر از مولفه های راهبردی و عوامل قدرت خود به ویژه در مسائل منطقه برای اعمال فشار به امریکا استفاده کند، واشنگتن مجبور به کاهش فشارها و امتیازدهی می شود. 

امریکا در سال 1367 چهار میدانی نفتی ایران به نام های رسالت، رشادت، نصر و سلمان را به توپ بست و همه تاسیسات گرانقیمت فراساحل آنها را نابود کرد. بر اثر آن تولید نفت ایران 530 هزار بشکه در روز کاهش یافت. همچنین به کشتی ایران اجر حمله کرد و آن را اشغال سپس غرق کرد. این جدای از شلیک موشک به پرواز 655 ایران ایر بود که 290مسافر آن را کشت. این جنایت ها در زمانی بود که ایران در حال دفاع در برابر صدام متجاوز قرار داشت و هرگز برنامه های موشکی، اتمی یا منطقه ای برای ایران مطرح نبود. بنابراین اقدامات برای فشار به ایران فقط و فقط برای سخت کردن زندگی مردم و آسیب زدن به استقلال کشورمان است و نیازمند هیچ بهانه ای نبوده و نیست. 

اصولا هدف امريكا از برجام راستی آزمایی فعاليت ايران و لغو تحریم ها نبود بلكه هدف واشنگتن اين بود كه مرحله به مرحله قدرت ايران را كاهش دهد سپس كشورمان را به ليبي دوم تبديل كند. 

به تجربه ليبي دقت كنيم؛ قذاقي بعد از مذاکره و توافق با آمريكا اول توان موشكي و اتمي را از دست داد سپس فشار اقتصادي را تحمل كرد در نهايت حكومتش متلاشي شد آنگاه ليبي در جنگ داخلي ويرانگر سوخت و چند تكه گرديد. اين هدف مطلوب امريكا براي ديگر كشورهاست. اينكه ايران به تعهدات هسته اي خود در قالب برجام عمل كرد اما امريكا از تعهداتش شانه خالي كرد سپس از برجام خارج شد نشان مي دهد كه دولت امریکا هرگز به فکر حل اختلافات خود با ایران نبوده است. 

قطعا بدتر از اين نمي شود

سوال مهم این است که اگر ایران فعالیت های هسته ای و موشكي خود را با نهایت توان پیگیری کند و تاثیرگذاری منطقه ای را به شدت گسترش دهد چه خواهد شد؟ پاسخ این است امریکا بیش از آنچه انجام داده هیچ اقدام دیگری نمی تواند انجام دهد. در بدترین حالت اگر امریکا پرونده ايران را به شورای امنیت ببرند و هر 15 كشور عضو نیز علیه ایران رای دهند می تواند تحریم های سازمان ملل را علیه ایران اعمال کنند که دقیقا با تحریم های حال حاضر امریکا درباره روابط بانکی و نفتی ایران هیچ تفاوتی نخواهد داشت. 

بنابراین از منظر اقتصادی در بدترین حالت ممكن، شرایط برای ایران هیچ تفاوتی با اكنون نخواهد داشت. درباره تهدید نظامی نیز امریکا دیگر توانایی جنگ فراگیر با یک قدرت منطقه ای که دارای توان موشکی جدی است را ندارد. 

شرایط امروز امریکا با 20 سال قبل که به کشورهای ضعیف فاقد ارتش مانند افغانستان سال 2001 یا عراق سال 2003 حمله کرد، فرق دارد. 

امریکای امروز هرگز توانایی یک جنگ فراگير با صدها میلیارد دلار هزینه را ندارد و میزان خسارت و زمان پایان آن نیز معلوم نیست. بنابراین آنچه در اختیار امریکا بود تاکنون به کار گرفته شده و تنها گزينه روي ميز دولت بایدن فقط فریب افکار عمومی یا دیپلماسی عمومی براي خريد زمان است. 

چرا امريكا اراده جنگ را ندارد

بوش دوم دولت امريكا را با مازاد بودجه 700 میلیارد دلاري از کلینتون تحويل گرفت و زمانی که رفت کسری بودجه صدها میلیارد دلاری را برجاي گذاشت. بخش بزرگي از بحران مالي سال 2008 نتيجه هزينه هاي بي ثمر دو جنگ بوش بود.  

در اواخر دوران بوش دوم، بروز ورشکستگی موجب بحران اقتصادی شديدي در وال استریت شد. این وقایع، توأم با انباشتگی روزافزون بدهی و بحران مالی ۱٫۳ تریلیون دلاری فدرال، منتج به کسادی شدید در آمریکا و رکود بازارهای جهانی گردید. دولت بوش بسته نجات مالي 700 ميليارد دلاري را به اجرا گذاشت اما آثار بحران مالی سال 2008 آمریکا ادامه داشت تا دولت اوباما قانون بهبود و سرمایه‌گذاری مجدد(American Recovery and Reinvestment Act of 2009) را در فوریه ۲۰۰۹ اجرا کرد که بر طبق آن ۸۰۰ میلیارد دلار از خزانه ملی برای پشتیبانی از وال استریت و تزریق نقدینگی در بازارهاي آمریکا اختصاص يافت.

در زمان بوش دوم گفته مي شد طرح نجات مالي براي جلوگيري از سرايت بحران اقتصادي از وال استريت به كوچه و خيابان است اما همگان فقر و بدبختي اكثريت مردم امريكا را در آشوبهاي تابستان سال 1399 ديديم. تاكنون نيز بحران با ارائه يارانه گسترده تسكين يافته است. 

اکنون شرایط برای امریکا به حدی وخیم است که مهمترین برنامه داخلی بایدن، طرح دو هزار میلیارد دلار براي ارائه يارانه، كمك هزينه مسكن و تامين فوري غذا براي 130 ميليون نفر در ايالات متحده است. جمعيت امريكا 330 ميليون نفر است و اين نشان مي دهد يك سوم جمعيت امريكا به دليل مشكلات اقتصادي و بيكاري براي رهايي از گرسنگي، بي‌خانماني و تامين هزينه درمان به شدت به يارانه سنگين دولتي براي يارانه 1200 دلاري، دو برابر شدن دستمزدها و پوشش بيشتر بيمه بيكاري نياز مبرم دارد. در چنین شرایطی چگونه آمریکا می تواند به جنگ شدید خارجی بی ثمر بیاندیشد.

چه باید کرد

تنها گزینه مقابل ایران حمايت گسترده يارانه اي از مردم متوسط و ضعيف و اخذ ماليات از ثروتمندان از يك طرف و اعمال فشار منطقه اي به امريكا از طرف ديگر است. ايران بايد به گونه اي دستمزد و يارانه را افزايش دهد كه مشكلي براي مردم وجود نداشته باشد و فكر لغو تحريم ها را هم از سر بيرون كند. چرا که آن‌ها هرگز این کار را نخواهند کرد.

تجربه اثبات كرده امريكا و هر قلدر ديگري زماني عقب مي نشينند كه با رويارويي قدرتمندانه مواجه شوند. نيازي نيست كار سختي انجام گیرد. ولی باید بدانیم دولت سعودي خط قرمز و نقطه ضعف بقاي امريكاست.

امریکا برای استمرار سلطه دلار بر تجارت جهانی نیازمند فروش نفت به دلار است و این مهم با تبعیت دولت سعودی از امریکا ادامه می یابد. بنابراين شاهرگ حیات امریکا که استیلای دلار بر تبادلات تجاری بین الملل است فقط با استمرار حکومت آل سعود بر عربستان در امان است و برعکس اگر دولت سعودی از درون  و توسط مردمش زیر فشار داخلی قرار گیرد می توان به تغییر روش آمریکا امیدوار بود. 

علت اصلی فشار امریکا برای کاستن از توان بازدارندگی منطقه ای و دفاعی ایران نیز، همین حفظ و بقای دولت خونریز آل سعود است. دولتی که همیشه یک پای ثابت ضد ایران و علیه دموکراسی بوده و خواهد بود. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۷۵۲۲۶۰۰:۱۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
آلمان و ژاپن قبل از شکست در جنگ جهانی دوم هم ابرقدرت بودند و پس از جنگ هم ابرقدرت هستند با این تفاوت که استقلال سیاسی از آمریکا ندارند. کلید پیشرفت اقتصادی در داخل است، وقتی چرخ اقتصادی در داخل به حرکت بیفته خود به خود تحریم ها کم اثر میشود و سرمایه خارجی هم وارد کشور میشود.
ناشناس۱۸۷۵۶۶۷۱۱:۱۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
چه جوری تحریم ها برطرف میشه ؟؟
ناشناس۱۸۷۵۷۳۱۱۲:۰۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
همان گونه که تحریم نظامی هستیم و با اتکا به درون جز قدرت های بزرگ در این رشته شدیم
ناشناس۱۸۷۵۷۳۲۱۲:۰۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
مثل کره شمالی
ناشناس۱۸۷۶۱۱۹۱۶:۲۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
کره شمالی رکود و تورم و بیکاری و آلودگی هوا ندارد و اوضاع شون از ما خیلی بهتر است.
ناشناس۱۸۷۵۸۵۰۱۳:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
سرنوشت کشورهایی که به امریکا اعتماد کردندعبارت است از ژاپن کره جنوبی مالزی سنگاپور امارات..
ناشناس۱۸۷۶۰۸۶۱۵:۵۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
ژاپن و مالزی و.. با اتکا به درون به اینجا رسیدن نمونه بارز آن ژاپن قبل جنگ نرم خوبی داشت با این که در تیم آمریکا نبود و بعد جنگ هم نرم خوبی داشت
ناشناس۱۸۷۶۰۹۳۱۶:۰۴:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
ژاپن و کره جنوبی گاو شیرده و مستعمره امریکا هستن و سربازان امریکایی به دختران این دو کشور تجاوز می کنند اما دادگاههای این دو کشور جرئت محاکمه این سربازان را ندارند !(کاپیتولاسیون)
ناشناس۱۸۷۵۹۱۲۱۴:۱۱:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
همونطور که تحریم بنزین برطرف شد! همونطور که تحریم سوخت 20درصد برطرف شد!
ناشناس۱۸۷۶۰۳۲۱۵:۲۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس و خودکفایی در تولید بنزین یک نمونه بارز از رفع تحریم است.
ناشناس۱۸۷۶۸۵۴۱۰:۵۷:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
البته فقط ساختمونها و لوله هاش رو اینجا ساختن و نصب کردن ابزار اصلی و دقیقش و تکنولوژیش ، بعد از برجام خریداری و نصب شد !!
ناشناس۱۸۷۶۹۷۴۱۴:۳۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
نوشته که اگر به عربستان گاو شیری امریکا فشار بیاریم
ناشناس۱۸۷۵۸۷۱۱۳:۴۲:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اف بر آلبانی نشین ها و دشمنان استقلال مملکت
ناشناس۱۸۷۶۲۸۸۱۹:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اف بر کاسبان تحریم
ناشناس۱۸۷۶۷۷۵۰۹:۲۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
با این مدیریت های درخشان؟ با خصولتی سازیها؟ با مدیرا سفارشی؟
ناشناس۱۸۷۶۸۶۱۱۱:۰۵:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
شرط راه افتاد ن اقتصاد تجارت آزاده وقتی به واسطه تحریم ها شما نمی تونید تجارت آزاد داشته باشید این فرض خواه ناخواه منتفیه چون نمی تونید تجارت بکنید پس
ناشناس۱۸۷۵۲۳۲۰۰:۳۳:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
تحریم های سازمان ملل با هم اکنون فرقی نمی کند ؟؟؟ یعنی با تحریم های سازمان ملل کماکان چین باز هم از ما نفت و بنزین و فراورده های پتروشیمی خواهد خرید ؟؟؟ نویسنده ی محترم .. مطمئن باش با توصیه های شما التهابات ارزی و قیمت دلار چند برابر خواهد شد
ناشناس۱۸۷۵۷۳۳۱۲:۰۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
ساعت خواب! تجربه سال 91 و 92 را ببین آمان از حافظه کوتاه مدت سیاسی که فقط کد خدا را می بیند
ناشناس۱۸۷۵۹۱۵۱۴:۱۵:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
شماها که همیشه میگفتین چین و روسیه قابل اعتماد نیستن یا میگفتین چرا الان چین از ما نفت نمیخره یا چرا پول ما رو نمیده! خب اگه به حرفهای خودتون اعتقاد دارین پس تحریمهای سازمان ملل هم برگرده با الان فرقی نداره!
ناشناس۱۸۷۵۹۵۰۱۴:۴۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
بله چین زیر قیمت میخره با هر تحریمی فرقی نداره
ناشناس۱۸۷۶۰۳۶۱۵:۲۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
در سال 1391 با وجود قطعنامه های سازمان ملل چین خیلی بیشتر از امروز از ایران نفت می خرید.
ناشناس۱۸۷۵۲۳۸۰۰:۳۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
دوست عزیز خیالبافی می کنی چرا آمریکا توان جنگ دوباره ای ندارد ؟ آیا از نظر تجهیزات نظامی نسبت به ما ضعیف تر است یا بودجه آن را ندارد اگر به زعم نویسنده بابت جنگ بودجه ای هم نخواهد اختصاص دهد کشورهای ساحل جنوبی خلیج همیشه فارس تامین کننده بودجه اند غره شدن به خود و چند موشک که هنوز در هیچ جنگ واقعی امتحان خود را پس نداده‌اند اشتباه ی استراتژیک است فراموش نکنیم .. مسئولان بعضا آن مقبولیت و سرمایه اجتماعی اوایل انقلاب را ندارند مردم آن قدر فساد کلان فقر و.. را دیده اند که ..نا امید شدند از بهبود وضعیت خودشان مضحک است قرار بود در ۱۴۰۰ در منطقه در همه زمینه ها اول باشیم حال مردم در صف مرغ و روغن و میوه رها شده اند
ناشناس۱۸۷۵۷۳۸۱۲:۰۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
آمریکا با هزاران کیلومتر فاصله فقط این جا پایگاه دارد و مهمان است و کشوری که میهمان است نمی تواند با کشور که خاکش آنجا است و قدرت نظامی دارد در بیفتد این یک دوم هم شما فقط صف مرغ و اقتصاد را می بینی ولی شاخص انسانی شاخص نظامی شاخه قدرت علمی را نمی بینی که در منطقه اول هستیم
ناشناس۱۸۷۶۱۰۷۱۶:۱۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
برو جنگ صدام وامریکا را مرور کن
ناشناس۱۸۷۵۷۴۱۱۲:۱۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
به لطف شما غرب زده ها که کشور را ده سال بعد از تحریم های قبلی معطل خارجی ها می کنید و اصلاح اقتصادی را عقب می اندازید هیچ گونه حقی ندارید روضه خوانی کنید و فرار رو به جلو. در ضمن اقتصاد بعد آن تحریم به روال عادی برگشته بود که برجام را امضا شد و بعد دوباره تحریم به ملت زدین و سو مدیریت خودتان را پشت تحریم قایم!
ناشناس۱۸۷۵۸۲۰۱۳:۰۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اگر دولت به جای ارز 4200 دادن به رانت خواران مابه التفاوت آن را در کارت مردم شارژ می کرد هم مردم قدرت خرید بیشتری داشتند و هم الان با قیمت با ارز آزاد فروخته نمی شد اجناسی که با 4200 وارد کردن و هم دنبال آن ها نمی گشتند و هم صفی درست نمی شد و بعد از مدتی که روال عادی شد بعد چند سال این مابه التفاوت دیگر داده نمی شد مدیریت کردن به خدا اینقدر سخت نیست که به دیگران ربط می دهید
ناشناس۱۸۷۵۸۷۰۱۳:۴۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اینها همه ترس و وحشت شما است که پوشالی است.در مورد مسیولین شماها باید پاسخگو باشید که چرا انتخاب درست نکردید؟؟
ناشناس۱۸۷۶۰۴۰۱۵:۲۷:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
امریکا در مقابل کشور کوچکی بنام کره شمالی عاجز و ناتوان است و جرئت حمله نظامی به این کشور را ندارد ایران که خیلی قوی تر از کره شمالی است پس گزینه حمله نظامی منتفی است.
ناشناس۱۸۷۶۰۹۶۱۶:۰۶:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اشتباه استراتژیک این بود که 8 سال با برجام فرصت سوزی کردیم و بفکر اجرای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و توسعه همکاری اقتصادی و تجاری با کشورهای بلوک شرق نبودیم.
ناشناس۱۸۷۶۴۱۵۲۱:۳۴:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
نویسنده نوشته یک سوم ایالات متحده محتاج یارانه فوری بایدن هستن جنگ پیشکش امریکا امریکای دیروز مرد مثل شوروی که سلاح داشت اما اقتصادش نابود شد
سعید۱۸۷۵۲۴۹۰۰:۴۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
خیلی خوبه این نظریه، مرد باشید و عمل کنید. از جیب و عمر مردم هم مایه نگذارید، خودتون که نسخه میپیچید خرج خودتون رو بدید. ولی چیزی که این تحریمها برای مردم داشته صف مرغ و روغن و فروش و.. از اون طرف هم بعضا مسئولین محترم به جای فکر برای امنیت ملی مشغول برج سازی در الهیه و قیطریه هستند. البته آقازاده هاشون از امریکا و کانادا برای مردم عکس میفرستند که مردم از دنیا عقب نمونن!!
ناشناس۱۸۷۵۷۵۱۱۲:۱۶:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
مشکل داخلی را درست کنید نه اینکه خودتان را پشت تحریم ها قایم کنید خیلی وقت است این چیزها کارایی ندارد و خودتان را قایم کنید
ناشناس۱۸۷۵۹۲۱۱۴:۱۸:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
داداش حداقل یه بار این مقاله رو میخوندی بعد نظر میدادی!!!! گفته زمان جنگ که ما نه موشک داشتیم نه هسته ای داشتیم نه نفوذ منطقه ای هم رفتار آمریکا همین بوده. پس بیخود فشار آمریکا رو گردن سیاستهای ایران نندازیم.سیاست آمریکا همینه! مردم هم باید حواسشون باشه تنها راه آمریکاییها فریب مردمه!!
ناشناس۱۸۷۵۹۲۸۱۴:۲۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
خب برادر من وقتی میخوای رای بدی رئیس جمهور یا نماینده مجلس تعیین کنی یه تحقیق ساده انجام بده ببین خونه طرف کجاست, بچه هاش کجا هستن!!! اون طرف که نمیاد بخاطر من و شما خونه قیطریه رو بفروشه بیاد میدون شوش زندگی کنه یا به بچه ش بگه از آمریکا و کانادا برگرده! ما اول چشم بسته رای میدیم بعد که باد مارک قبای طرف رو نمایان کرد غر میزنیم. خب اون آقا یا خانم که یه شبه اینطوری نشده!
ناشناس۱۸۷۶۰۵۶۱۵:۴۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
25 سال قبل که تحریم بانکی و نفتی و لیست سیاه FATF نبود چرا با مدیریت همین آقایان قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین و غیره چندین برابر شد و تورم و شاخص فلاکت رکورد زد ؟!
ناشناس۱۸۷۵۲۵۷۰۰:۵۳:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
وقتی با آمریکا رابطه داشته باشیم, قطعا به ضرر یک عده خاص .. رانت خور هست !!!
ناشناس۱۸۷۵۷۴۵۱۲:۱۳:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
رابطه ارباب و رعیتی
ناشناس۱۸۷۵۹۱۳۱۴:۱۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
و البته به نفع یک عده رانت خور دیگه!
ناشناس۱۸۷۵۹۵۶۱۴:۴۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
رانت خور در همه حال می خورد آن زمان برجام با خروج سرمایه نزدیک به 100 میلیارد دلار از دلار سرکوب شده و یا الان که که با رانت دولتی..!
ناشناس۱۸۷۶۰۸۸۱۶:۰۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
50 میلیارد دلار رانت ارز 4200 تومانی را کسانی خوردند که 8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره با امریکا کردند.
ناشناس۱۸۷۵۲۶۰۰۰:۵۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
قطعا دندان های زیادی را باید کشید
ناشناس۱۸۷۵۶۶۸۱۱:۱۵:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
روسیه و چین
ناشناس۱۸۷۵۸۴۳۱۳:۲۱:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اصل مسئله اینه: کسی به آمریکا دل نبسته، ما فقط میگیم از سرشاخ شدن با آمریکا دست بردارید.
ناشناس۱۸۷۶۰۹۴۱۶:۰۴:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
آمریکای شما دنبال تجزیه ایران در جهت قوی کردن اسرائیل است پس سرشاخ می شویم و پوزش هم می زنیم زمین و با خفت از منطقه اخراج می کنیم بعد نوبت اسرائیل غده سرطانی است که با ظهور منجی محو خواهد شد
ناشناس۱۸۷۶۱۲۷۱۶:۲۶:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره با امریکا و اروپا کردند و تورم 1000 درصدی سرسفره مردم گذاشتن حالا میگن ما به امریکا دل نبسته ایم !!!!
ناشناس۱۸۷۶۱۳۸۱۶:۳۸:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
کامنت گذاشته ای(ما فقط میگیم از سرشاخ شدن با آمریکا دست بردارید.) ما سال 32 با آمریکا درگیر شدیم که نفت ما ملی بشود یا انگلیس و آمریکا چپاول می کردند و مردم طاقت نیاوردند... آن زمان که جمهوری اسلامی در کار نبود.بد نیست کمی فهم خود را به کار بیاندازید.
ناشناس۱۸۷۶۰۶۰۱۵:۴۱:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اگر روسیه نبود امریکا به ایران حمله نظامی می کرد امریکا از ترس روسیه جرئت تعرض به ایران را ندارد.
ناشناس۱۸۸۱۴۷۹۱۰:۳۰:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۴
روسیه متحد صدام بود. تمام ارتش عراق تجهیرات روسی داشت ولی کمتر از یک هفته عراق توسط آمریکا تسخیر شد.
ناشناس۱۸۷۵۸۴۴۱۳:۲۳:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
فقط دندان هاي زيادي را بايد كشيد !! .. كامنت بالاتري !! ---------- گويند دندان عقل را بايد كشيد ، اما به نظرم فقط در امر سياست است كه دندان هاي عقل را بايد نگه داشت !! بله ؟!
ناشناس۱۸۷۵۲۶۴۰۱:۰۰:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
کارشناس بین المللی؟؟!!نگاهی به وضعیت معاش مردم مملکت خودمون بکن بعد برای دیگران نسخه بپیچ.
ناشناس۱۸۷۵۷۵۶۱۲:۱۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
آن وقت پروفسور زمانی آمریکا کدخدایی می کرد این جا چرا این قدر مشکلات داشتید؟
علی۱۸۷۵۲۶۶۰۱:۰۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
بسم الله تطهیر قبای لاکچری با حمله به سادگی گاندی و.. متاسفانه مردم ایران با جماعت سازماندهی شده ای در فضای مجازی طرف هستند که از لحظه نشر تصویر پارچه ایتالیایی قبای روحانی با حمله به سادگی رهبر حکیم انقلاب، گاندی هندی ، مرکل آلمانی و.. سعی میکنند از ناموفق ترین رییس جمهور تاریخ ایران(که در کارنامه اش بیش از .. اعتراضات اقتصادی در سالهای ۹۶، ۹۷ و ۹۸ وجود دارد) قدیس بسازند البته با کمک بی بی سی و..! پس مراقب اقدامات این جماعت در انتخابات۱۴۰۰ باشیم! #پروپاگاندا_فریبکاری_فرافکنی
ناشناس۱۸۷۵۲۷۶۰۱:۰۶:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
مشکل اصلی آمریکا با ایران، استقلال سیاسی ایران است. هسته ای و موشکی همه بهانه است.
ناشناس۱۸۷۵۶۴۴۱۰:۵۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
چرا فقط توی همه دنیا ، آمریکا فقط با ایران و کره شمالی مشکل داره ؟
ناشناس۱۸۷۵۷۴۹۱۲:۱۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
در هر منطقه آمریکا دنبال یک کشور می گردد برای بهانه تا بیاید برای استعمار همچون ونزوئلا و الان چین هم دارد قدرتش را می گیرد شروع کرده به تحریم کردن انها
ناشناس۱۸۷۵۷۹۸۱۲:۴۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
امریکا با خودش هم مشکل دارد چه برسد به ایران و حتی کودتا علیه مصدق کرد که این حکومت هم نبود
دقت و مطالعه۱۸۷۵۸۳۴۱۳:۱۱:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
ایران کره شمالی کوبا ونزولا چین روسیه سوریه لبنان سومالی به صورت عمده وبه صورت محدود آلمان به دلیل خط لوله گاز به روسیه و کل اروپا پس از تمایل به شبکه 5 جی چینی. سودان به تازگی بعد از دوستی با اسراییل از لیست خارج شده ولی هنوز در حال التماس است.
ناشناس۱۸۷۵۸۵۹۱۳:۳۱:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
با هر کشوری که بله قربان گو نیست مشکل داره. خودت بشمار! چین و روسیه هم به خاطر قدرت داخلی که دارند نتوانستند مثل ایران تحریم سنگین کنند.
ناشناس۱۸۷۵۸۶۳۱۳:۳۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
با روسیه و چین و سوریه و یمن هم مشکل داره با هر کشوری که تابع او نباشه و دنبال استقلال سیاسی باشه مشکل داره
ناشناس۱۸۷۵۸۸۲۱۳:۵۰:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
چون بقیه بدون اجازه آمریکا آب نمی خورن
ناشناس۱۸۷۵۹۳۳۱۴:۳۴:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
یعنی با روسیه و چین مشکل نداره!؟ با عراق و سوریه مشکل نداره!؟ به لیبی و یمن و افغانستان حمله نکرده!؟ حتی به آلمان نگفته اگه خط لوله گاز نورد استریم تکمیل بشه آلمان رو تحریم میکنه!؟ اصلا آمریکا به ونزوئلا که نه موشک داره نه هسته ای داره نه نفوذ منطقه ای داره نه با اسرائیل مشکل داره چیکار داره؟ چرا به ترکیه میگه نباید اس400 بخره!؟ .. آمریکا ذات زورگو داره و بقای خودش رو در این میبینه! مشکل اینه که شما فقط دوست داری بعضی چیزها رو ببینی!!!!!!
ناشناس۱۸۷۶۰۴۱۱۵:۲۹:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
امریکا با همه کشورهای استقلال طلب مشکل دارد از جمله ایران و روسیه و کوبا و چین و ونزوئلا و کره شمالی و غیره.
ناشناس۱۸۷۵۶۹۸۱۱:۳۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
آهان !!! فقط ما استقلال سیاسی داریم ۲۹۷ تا کشور دیگه جهان استقلال سیاسی ندارن و مستعمره آمریکا هستن ! شما راست میگی !!!!
ناشناس۱۸۷۶۰۶۲۱۵:۴۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
امریکا مستعمره و گاو شیرده می خواهد امریکا با همه کشورهای استقلال طلب مشکل دارد.
ناشناس۱۸۷۶۲۰۴۱۷:۴۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
تا یه ساعت پیش که دنیا 200تا کشور داشت. این یه ساعت که ما خوابیدیم چه خبر شده!؟!؟!!!!!
ناشناس۱۸۷۶۱۹۶۱۷:۲۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
مشکل آمریکا عملکرد ماجراجویانه ما می باشد که کشوری عادی در منطقه و دنیا نیستیم
ناشناس۱۸۷۶۵۰۳۲۳:۲۳:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
خخخه می رویم گند کاری های آمریکا جان را پاک می کنیم آن وقت ما مشکل هستیم!
ناشناس۱۸۷۵۲۸۷۰۱:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
کل داستانی که ایشون گفتنند این بوده که بدلیل مبارزه با آمریکا و به اسم دریافت مالیات از ثروتمندان ازمردم مالیات و پول بیشتری بگیرند که خرج فرزندان اغلب مسئولین در امریکا و اروپا .. وقتی اکثر مسئولین ما.. فرزندانشون را رهسپار فرنگ کرده اند، چه کسی ادعای غرب ستیزی این افراد را باور میکند و چرا عامه مردم باید هزینه این ادعاهای پوچ را بپردازدند.
ناشناس۱۸۷۵۷۶۲۱۲:۲۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
جهت اطلاع شما در همان مدینه فاضله شما دولت با گرفتن مالیات سر پا است و راه اصلی برای مهار گرانی و دلالی ها هم مالیات ستانی است که اسمش مالیات بر عایدی سرمایه که زیر بنای جلوگیری از تورم است و این مالیات گیری فرق دارد با مالیات گرفتن از حقوق و شما که اینقدر آمریکا آمریکا یا غرب می کنید و حتی شرق هم اجرا می کنندچرا این عمل خوبشان را اجرا نمی کنید تا ملت از گرانی ها راحت شوند؟
ناشناس۱۸۷۵۹۴۹۱۴:۴۰:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
البته بیشتر به نظر میاد این داستان بافی ذهن شما باشه تا نویسنده!
ناشناس۱۸۷۵۳۱۳۰۱:۵۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
فقط بدتر از اين نمي شود !!! -------- مگه بدتر از اين هم بدتر هست ؟!!
ناشناس۱۸۷۵۳۱۹۰۲:۰۹:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
برادر جان ! از نظر اينجانب « سياست » يعني يك تكه خمير بازي و نه يك تكه فولاد !! و گرنه اسم آن سياست نبود و مثلاً قاعده رياضي ٤ = ٢ + ٢ بود !!
ناشناس۱۸۷۵۹۵۳۱۴:۴۲:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اونوقت فقط ما باید بصورت خمیر تو یه دست چدنی با روکش مخملی باشیم یا طرف هم باید یه کم حالت خمیری از خودش نشون بده!!!!؟؟؟؟
ناشناس۱۸۷۵۳۲۸۰۲:۱۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
جماعتی که میره لوگوی پپسی روی ماه ببینه، جماعتی که فکر میکنه پهلوی در منطقه و جهان در زمان خودش سرآمد بوده، جماعتی که فکر میکنه تیکه انداختن توی کشورهای دیگه ((تجاوز)) محسوب میشه، جماعتی که فیش 67 هزار میلیارد تومانی معادل نیم درصد تولید ناخالص داخلی ایران و 15 درصد بودجه دفاعی ایران رو باور میکنه، جماعتی که فکر میکنه پراید توی عراق 900 دلاره و..، فرسنگ ها ماقبل فهمیدن است. تمام.
ناشناس۱۸۷۵۷۷۹۱۲:۳۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
یعنی آخرش بود این حرف شما دمت گرم
ناشناس۱۸۷۵۸۶۶۱۳:۳۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
احسنت فعلا یکی از بزرگترین مشکلها همین فریب افکار عمومی است که توسط رسانه‌های داخلی و خارجی انجام میشه و متاسفانه صداوسیما هم در مقابل کارایی چندانی نداره و اگر هم برنامه مفیدی بسازه با هزینه‌های چند برابری و گزاف میسازه و عملا بودجه را هدر میدهد
ناشناس۱۸۷۶۴۴۰۲۲:۰۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
بله تکه انداختن در غرب ازار جنسی هست و تبعات داره.
ناشناس۱۸۷۵۳۵۸۰۴:۱۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
آیا باید به روسیه و چین امید داشت راستی چین چه مقدار پول مارو بلوکه کرده؟
ناشناس۱۸۷۵۷۵۸۱۲:۲۰:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
از همان پول ها واردات می کنید
ناشناس۱۸۷۵۹۴۴۱۴:۳۹:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
از کجای این مقاله امید به روسیه و چین رو برداشت کردی!؟!؟
ناشناس۱۸۷۶۰۴۳۱۵:۳۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
رضا۱۸۷۵۳۷۰۰۴:۳۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
چرا فکر کرده کسی به آمریکا امید بسته؟ درستونو خوب بخونید که وقتی کارشناس مسائل بین الملل شدید اینقدر .. ننویسید ..
ناشناس۱۸۷۵۷۶۵۱۲:۲۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
وقتی به خاطر آنها دوبار بتن می ریزید در صنعت و دانش کشور و همچنان امید برای رفع تحریم و دشمنی آنها مشخص است همچنان بازیچه آنها خواهید شد
ناشناس۱۸۷۵۹۵۷۱۴:۴۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
چون یادش نرفته که یه عده میگفتن باید با کدخدا بست و امضای جان کری تضمینه! بهتره شما هم مویز بخوری برای حافظه خوبه!!!
ناشناس۱۸۷۶۰۴۶۱۵:۳۲:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
آنهایی که 8 سال بدنبال مذاکره با امریکا بودند و اخیرا"هم منتظر آمدن بایدن بودند همه چشم امیدشون به امریکاست.
ناشناس۱۸۷۵۳۸۶۰۶:۰۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
دولت روحانی به هر دلیلی دوست دارد به ساز غرب باشد و با سیاست فشار حداکثر به مردم در ایجاد کمبود مسکن ، غذا و تخریب بازار بورس و طلا و ارز و.. بدنبال وادار کردن کشور به .. نکبت بار ..
ناشناس۱۸۷۵۳۸۷۰۶:۰۴:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
در روابط بین الملل شعار دادن و امید به کشوری خاص داشتن هیچ جایگاهی نداره. چه اون کشور امریکا باشه و چه چین یا روسیه. صرفا باید بر اساس نفع ملی حرکت کرد و در دام نیفتاد
ناشناس۱۸۷۶۰۴۸۱۵:۳۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اصلاح طلبان درک درستی از روابط بین الملل ندارند و فرصت را از تهدید تشخیص نمی دهند به همین دلیل همیشه در سیاست خارجی شکست می خوردند.
,علی هاشمی۱۸۷۵۴۱۸۰۷:۰۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
برادر عزیز مگر اکنون که نقدینگی اقتصاد ما بخاطر عدم تولید و خلق پول بدون پشتوانه به اعداد وحشت انگیز در آمده چیزی بغیر از فاجعه است . پولی نیست که یارانه بدهند بنده خدا ، فقط اسکناس چاپ میکنند . اگر صادرات نفتی و غیر نفتی ندارید و تولید داخلی خوابیده از کجا مالیات بگیرند . اقتصاد مقاومتی این نیست که وقتی سازمان ملل اقتصاد ما رو کلا قفل کنه شما کشور ایران رو با ۸۷ میلیون نفر بسختی اداره کنید . مردم دیگه طاقت ندارند .شما از جامعه چی میدونید. اینهمه گرانی مسکن ، بیکاری و فقر رو نگویید بخاطر دولت است فقط .. پول مردم بیچاره تو بورس رفت ، دارایی مردم یک هفتم شد . خونه سر به فلک کشیده شما هنوز تو خواب هستید . بسه دیگه .....
ناشناس۱۸۷۵۷۷۰۱۲:۳۲:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
تولید خوابیده؟تولید ناقص حرکت می کند و اگر نمی دانی بدون ظرفیت صنعت ایران الان کمتر از یک سوم کار می کند و اگر این پول ها می رفت در صنعت و یا اصلا در صنعت و خدمات نمی رفت با گرفتن مالیات سنگین از دلالان اجازه جولان به این پول ها در بازار نمی دادن الان تورم شما زیر 10درصد می بودو اقتصاد مقاومتی هم همین را می گوید چیزی که در جهان تجربه شده البته یک بخش اقتصاد مقاومتی این است
ناشناس۱۸۷۵۴۲۹۰۷:۱۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
در کشور ما تاکنون هیچ برنامه ای در جهت اصلاح زیرساختهای اقتصادی اجرا نشده است آنوقت انتظار دارید بتوانیم فشارهای تحریم های آمریکا را کاهش دهیم . تا این زمان اجرای سیاستهای اقتصادی کشور به متخصصین این حرفه واگذار نشده است و افرادی که بیشتر سیاسی هستند تا اقتصاددان ، سکان اقتصادی کشوررا در دست داشته اند . نتیجه آنهم وضعیت فعلی کشور است . تا چه زمانی می خواهید مثل ..گذشته سیاستهای اجرایی واقتصادی کشور را به پیش ببرید . بروید از کشورهایی که منابعی مثل نفت و دیگر ثروتهای طبیعی را ندارند ودر وضعیت خوبی قرار دارند ، یاد بگیرید . البته کشورهای موفق مسائلی مثل رانت ، لابی ، آقازادگی و انحصارطلبی را ندارند
بهلول۱۸۷۵۴۳۰۰۷:۱۸:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
راه حل مدیریت صحیح روابط با جهان و صدای واحد از کشور است و نه امید به امریکا. اگر با بزدلان و خائنین حمله کننده به سفارت عربستان برخورد جدی شده بود، شاید امروز میلیاردها دلار پولهای عربستان به جیب امریکا نمی رفت و روابط منطقه ایران اینطوری نبود. اول طرح غلط موضوع می کنید و بعد رد می کنید. شرایط تحریم و... سبب رانت می شود و رانت همیشه فساد ایجاد می کند و نه عدالت.چاقو دسته اش را نمی برد.مالیات را از ثروتمندان .. نمی توان گرفت ،چون FATFرا که شفاف سازی مالی است نپذیرفته ایم. باید اهداف نظام از اهداف فعلی به رفاه مردم و عزت ایران تبدیل شود.
ناشناس۱۸۷۵۷۷۷۱۲:۳۶:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
عجب وقتی شفافیت برای خارجی ها که fatf است را به بهتر اداره کردن کشور و جلوگیری از رانت میدانی مشخص است آدرس غلط به شما دادن چون شفافیت مالی در داخل کشور ربطی به fatf که برای بین کشورها است ندارد و شفافیت و قانون مبارزه با پول شویی خیلی وقت است در مجلس تصویب شده قربان
ناشناس۱۸۷۵۷۸۶۱۲:۴۲:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
چرا دو هفته قبل از ماجرای سفارت عربستان اموالش را فروخته بود؟ در ضمن حمله به سفارت بعد از کشتن افراد بی گناه حجاج بود و تعطیل کردن سفارت بهانه بود چون هیچ وقت حمله به سفارت باعث قطع رابطه کشورها نمی شود همچنان که در جهان داریم این حملات به سفارتخانه ها را می بینیم مانند همین عربستان با کشور های دیگر ولی مشکلی درست نمی شود
ناشناس۱۸۷۵۹۹۴۱۴:۵۹:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اولش فکر کردم داری حرف حساب میزنی تا رسیدی به FATF. به نظر شما FATF شفافیت مالی برای ما ایجاد میکنه یا برای خارجیها!؟ مثلا اگر اونو قبول کنیم میگزان دارایی رئیس جمهور, وزرا یا نمایندگان مجلس برای مردم مشخص میشه!؟
ناشناس۱۸۷۵۹۹۶۱۵:۰۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
مثلا اگه نظام چیکار کنه میگی دنبال منافع مردمه!؟ لطفا از بیان حرفهای تکراری خودداری فرمایید.
ناشناس۱۸۷۶۰۱۷۱۵:۰۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
احتمالا سپاه به عنوان یک نهاد نظامی باید به جای ساخت موشک خودرو بسازه, سازمان فضایی هم به جای ساخت ماهواره باید دنبال تولید مرغ تخم مرغ باشه سازمان انرژی هسته ای هم باید قیمت میوه و لبنیات رو کنترل کنه تا شما بگی نظام دنبال منافع مردمه!!!!! شما هم دوباره با خیال راحت به مردی با قبای ایتالیایی رای بدی.
ناشناس۱۸۷۶۰۴۹۱۵:۳۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
شفافیت مانع فساد می شود دولت چرا سامانه حقوق و مزایای مدیران را راه اندازی نکرد ؟!
ناشناس۱۸۷۵۴۳۸۰۷:۲۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
امید به چین و روسیه ؛ کُل آرواره رو باید کند به جای دندان !
ناشناس۱۸۷۵۷۸۹۱۲:۴۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
هر وقت این دو کشور همانند کدخدای شما دشمن ایران شدن آن وقت افاضه کنید
ناشناس۱۸۷۵۴۴۰۰۷:۳۱:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
امید به آمریکا به مراتب بهتر از امید به چین کمونیست بی دین است . چین به دنبال نفت مجانی ماست والا رفتارش با مسلمانان چین کاملا روشن است
ناشناس۱۸۷۶۰۹۸۱۶:۰۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
امریکا با بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی نشان داد که دشمن اصلی بشریت است.
ناشناس۱۸۸۰۵۰۷۱۲:۰۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۳
چین دنبال منافع اقتصادی و امنیتیه ولی دنبال نابودی ایران نیست برعکس اسراییل و برخی سردمداران آمریکا
ناشناس۱۸۷۵۴۴۷۰۷:۳۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
من موندم ، مشکل ما با آمریکا چیه ؟!!!!!
ناشناس۱۸۷۵۶۵۰۱۱:۰۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
مشکل ما اینه که ما میخواهیم کدخدای دنیا شویم و این درحالی است که همه دنیا ، آمریکا را کدخدا میداند . آمریکا جای ما رو به ناحق گرفته همین !
ناشناس۱۸۷۵۹۸۲۱۴:۵۳:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
ولی به نظرم ما با آمریکا مشکل نداریم, آمریکا با ما مشکل داره مثلا ما که به صدام کمک نکردیم به آمریکا حمله کنه یا ما که هواپیمای مسافربری آمریکا رو نزدیم یا ما که آمریکا رو تحریم نکردیم یا .. فکر میکنم مشکل آمریکا با ما اینه که فکر میکنه اگه جلوی ما رو نگیره ممکنه ما بشیم کدخدای دنیا و به ناحق جای آمریکا رو بگیریم و بقیه به جای آمریکا به ما بگن کدخدا !!!! همین!
ناشناس۱۸۷۶۰۶۶۱۵:۴۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
ما با امریکا هیچ مشکلی نداریم این شیطان بزرگ است که تهدید و تحریم و ترور می کند و در امور داخلی ایران مداخله می کند و بدنبال باج خواهی در مسائل موشکی و هسته ای است.
ناشناس۱۸۷۵۹۶۵۱۴:۴۷:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اگه تا حالا متوجه نشدی زیاد خودت رو اذیت نکن!!!!
علی۱۸۷۵۴۵۹۰۷:۴۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
دوران آقای احمدی نژاد و بی توجهی به تحریم ها حاصل اندیشه همین مقالات است ..
ناشناس۱۸۷۵۷۸۱۱۲:۳۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
چرا نمی‌توانید مدیریت آن دوران که فشارها کمتر بود را اجرا کنید؟ یا از عمد است با بلد نیستید
ناشناس۱۸۷۵۹۶۸۱۴:۴۸:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
یعنی در دوره آقای روحانی که توجه کامل به تحریمها داشت اوضاع بهتر از اون موقع شده!؟
ناشناس۱۸۷۶۰۵۱۱۵:۳۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه و آشوب دار و دسته شما در سال 88 بود.
ناشناس۱۸۷۵۴۶۳۰۷:۵۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
ما را به خیر آمریکا امیدی نیست. در مورد اینکه آمریکا از این شرایط سود میبرد یا نه هم حرفی نیست ، اما چطور میخواهیم از شر او در امان باشیم؟ نکته دیگر این است که آیا بین آمریکا و اروپا، چین و روسیه، جیبوتی و کومور و...تفاوتی هست؟ که البته نیست، همه اینها بدنبال منافع خودشان هستند و به قول معروف اگر پا روی دمشان بگذارید، ذات واقعی آنها معلوم میشود. دوستی با مردم نیمی از خرد است
علی۱۸۷۵۴۷۷۰۸:۰۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
امید به روسیه و چین چی ؟
ناشناس۱۸۷۶۰۶۸۱۵:۴۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
این امریکاست که زورگویی و قلدری و تهدید و تحریم و ترور می کند چین و روسیه کاری به ما ندارند.
ناشناس۱۸۷۵۴۸۷۰۸:۱۹:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
دولت نابلد ما کاسه ..جلوی آمریکا گرفته وگرنه مردم هیچ امیدی به گشایش از طرف غرب علی الخصوص آمریکا ندارن
ناشناس۱۸۷۵۶۸۵۱۱:۲۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
این هرچه باشد از دولت فشل قبلی بهتر است که در آن دکل های نفتی غیب می شد!
ناشناس۱۸۷۶۰۷۷۱۵:۵۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
جریمه 18 میلیارد دلاری کرسنت زنگنه معادل 200 عدد دکل نفتی است.
ناشناس۱۸۷۶۰۸۰۱۵:۵۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
دکل دزدی نفتی هم کار اصلاح طلبان بود و آقازاده ی مهاجرانی در این رابطه دستگیر شده است.
ناشناس۱۸۷۶۱۳۲۱۶:۲۹:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
قیمت دکل نفتی گم شده 70 میلیون دلار بود اما خسارت کرسنت جناب زنگنه 53 میلیارد دلار است.
ناشناس۱۸۷۵۴۹۴۰۸:۳۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
مقاله کاملا نامربوط. بجای ترویج کار و تلاش گدا پروری را رایج کنیم . بجای تلاش جهت رفع تحریمها با امریکا درگیر شویم .. گرسنگی و بیکاری نمیدانید .
ناشناس۱۸۷۵۷۹۹۱۲:۵۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
دو واحد اقتصاد کلان بخون تا همه چیزی را به آمریکا ربط ندهی
ناشناس۱۸۷۵۴۹۹۰۸:۵۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
تحلیل خوبی بود.
ناشناس۱۸۷۵۵۰۴۰۹:۰۰:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
نمیدونم چرا یه عده دنبال جنگ با عربستان هستند. جنگی که روسیه به شدت در پشت پرده ازش حمایت میکنه.
ناشناس۱۸۷۵۷۹۴۱۲:۴۸:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
خود عربستان شروع کرده و تا همین چند سال قبل کاری با آنها نداشتیم ولی آنها از اول انقلاب بودجه خرج می کردن در جهت نابودی کشور ایران ولی از چند سال قبل دیگر سکوت ما تمام شد و مطمئن باش آل سعود رفتنی هستند و عربستان دوست ما خواهند شد
ناشناس۱۸۷۵۵۱۰۰۹:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
کسی به آمریکا یا هیچ کشور دیگری امید ندارد، مشکل این است که ما از جنگ بی پایان .. و خسارت های یک عمرش خسته شده ایم! سالها است هر بلایی سرمان آمده و حرف تکراری است! و البته در عمل تمام ویژگی های دنیا طلبی از قدرت طلبی تا ثروت طلبی تا انحصار و ...
ناشناس۱۸۷۶۰۶۹۱۵:۴۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
کشورهای بزرگ دنیا کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره !
ناشناس۱۸۷۵۵۱۹۰۹:۲۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
راهکار چیه فشار به عربستانه؟؟؟؟؟
ناشناس۱۸۷۵۶۴۸۱۱:۰۰:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اورانیومه
ناشناس۱۸۷۵۶۹۳۱۱:۳۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
راهکار ، کیک زرده
ناشناس۱۸۷۶۶۹۰۰۶:۳۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
بله نقطه ضعف امریکا همین عربستانه
ناشناس۱۸۷۵۵۲۵۰۹:۲۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اصولا ما باید نخبگانی داشته باشیم که بلد باشند مذاکره کنند .ظریف خوبه چون زبان بلد است ولی کافی نیست .کنار کسانی مثل جلیلی و دیگران می توانند تیم بهتری داشته باشند.قبول کنیم در منافع ملی نباید دید جناحی وحزبی داشته باشیم.ما یک تیم شطرنج باز ماهر می خواهیم که بتواند روسیه و چین و.. را به جان آمریکا بیندازد و خودش بنشیند آن بالا البته نه همش بخندد ونه همه اش اخم کند...ما سیاستمدارانی در طراز انقلاب اسلامی می خواهیم.
ناشناس۱۸۷۵۵۴۵۰۹:۴۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
امید به آمریکا نیست بلکه واقع نگری است چون آمریکا تمام شریان های حیاتی اقتصاد کشور رو با اعمال تحریم های گسترده برای تمام کشورهای دنیا قطع کرده بنابراین نویسنده جوان باید کمی بیشتر مطالعه کند تا متوجه عمق فاجعه بشود و نگارش مقالات احساسی هیچ دردی را دوا نخواهد کرد
ناشناس۱۸۷۶۰۷۲۱۵:۴۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور مربوط با تحریم هاست.
ناشناس۱۸۷۵۵۸۱۱۰:۰۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
مرگ بر آمریکا
ناشناس۱۸۷۵۶۰۶۱۰:۲۷:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
دشمنی را تمام کنیم .الزامی نیست امید داشته باشیم .
ناشناس۱۸۷۵۶۵۵۱۱:۰۴:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
کینه را باید کنار گذاشت
ناشناس۱۸۷۶۰۷۵۱۵:۵۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
امریکا باید دست از تهدید و تحریم و ترور و مداخله در امور داخلی سایر کشورها بردارد و به یک کشور عادی در دنیا تبدیل بشود تا زمانیکه خوی قلدری و روحیه استکباری دارند تعامل با آنها ممکن نیست.
ناشناس۱۸۷۵۹۶۷۱۴:۴۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
کی آن وقت دشمنی را تمام کند؟
ناشناس۱۸۷۵۹۹۰۱۴:۵۷:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
دوستی گرگ و گوسفند؟؟؟نمیشه..یاباید مثل کشورهای عربی جیره خوار وتوسری خور باشی.یا مثل چین و..قوی شویم.
ناشناس۱۸۷۶۰۹۷۱۶:۰۶:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
چین اقتصادش قویه تو نونمون موندیم برای دنیا خط و نشون میکشیم
ناشناس۱۸۷۵۶۳۱۱۰:۴۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
احسنت
رضا۱۸۷۵۶۴۰۱۰:۵۵:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
چرا سایر کشورها زیر فشار نیستند ؟ چرا قدرت هایی مثل چین و روسیه به دنبال قطع روابط و رویارویی با آمریکا نیستند. چون همه این کشورها در برآورد منافع ملی خود به این واقعیت رسیده اند که منافع روابط با آمریکا بیش از مشکلات دشمنی با آمریکاست. ..
ناشناس۱۸۷۵۸۰۲۱۲:۵۱:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
ساعت خواب الان چین و روسیه هم تحریم می شوند
ناشناس۱۸۷۶۰۷۹۱۵:۵۴:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
چین و روسیه بر سر توانمندی های استراتژیک هسته ای و موشکی خود با امریکا مذاکره نمی کنند و باج نمی دهند.
ناشناس۱۸۷۵۶۵۳۱۱:۰۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
کلا هر تابویی در سیاست اشتباهه و کلمه سیاست یعنی انعطاف بر مبنای مصالح.. آرزوی حذف این و اون و .. اسمش توهمه نه سیاست. کلا باید همه دندونها رو بکشیم و دوباره ایمپلنت بگذاریم.
ناشناس۱۸۷۵۸۰۴۱۲:۵۳:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
تغییرات منافق گونه خیری نمی بیند
ناشناس۱۸۷۵۸۷۴۱۳:۴۳:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اینکه گفتید شعاری بیش نیست هیچ کشوری نیست که در سیاستش تابو نداشته باشد اما مبنای تفکرها سبب میشه تابوها متفاوت باشه
ناشناس۱۸۷۵۹۸۷۱۴:۵۵:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
مثلا حرف زدن درباره هولوکاست تابو هست یا نه!؟
ناشناس۱۸۷۵۶۸۲۱۱:۲۶:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
و البته روسیه و چین کمونیست!
ناشناس۱۸۷۵۷۰۶۱۱:۴۶:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
از متن: "تجربه اثبات كرده امريكا و هر قلدر ديگري زماني عقب مي نشينند كه با رويارويي قدرتمندانه مواجه شوند." مثلا در برابر کره شمالی که چقدر هم عقب نشسته!! هر چی باشه کره شمالی بمب اتم داره و ما نداریم. ژاپنِ جنگ جهانی دوم هم که خیلی قدرتمندانه رویارویی کرد و آمریکا هم چقدر در برابرش عقب نشست!!
ناشناس۱۸۷۷۵۲۹۱۰:۱۶:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۱
حالا آمریکا در برابر کره شمالی عقب نشسته و گیرم شکست خورده. کره شمالی به کجا رسیده؟
ناشناس۱۸۷۵۷۳۶۱۲:۰۷:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
جالبه همین حالا که بایدن به پوتین گفته قاتل یه اجلاس برای ارائه راهکار برای وضعیت افغانستان با حضور نمایندگانی از آمریکا، ترکیه، پاکستان کشورهای عرب و جناح های مختلف درگیر افغان در روسیه برگزار شده اما هیچ خبری از حضور ایران که یکی از نزدیکترین کشورها به افغانستان است وجود نداره !!!!! معنی این چیه ؟ دلیل اون چیه ؟!! غیر از اینکه دشمنی ما باآمریکا باعث شده حتی در مسائل سیاسی منطقه خودمان هم که تاثیر مستقیم بر ما دارد به دلیل حضور آمریکا نتوانیم شرکت کنیم ؟!! آیا اسم این خودزنی نیست ؟!! آیا این دشمنی با آمریکا روز به روز بر انزوای ما اضافه نمی کند ؟! آیا این انزوا باعث بهره بری بیشتر دشمنانی مثل اسراییل وعربستان نمی شود ؟!!
ناشناس۱۸۷۵۷۶۱۱۲:۲۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
قابل توجه هالوهای امریکا پرست و آنهایی که بدون توجه به تاریخ و درس عبرت های آن حرف مفت میزنند
ناشناس۱۸۷۵۸۸۵۱۳:۵۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
آمریکا خوب نیست اما کسایی که به روسیه امید بستند رو هم می بینیم کره شمالی ونزویلا بولیوی میانمار لائوس و البته ارمنستان که در جنگ پوتین پشت شان خالی کرد
ناشناس۱۸۷۶۰۸۵۱۵:۵۸:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
عراق و افغانستان و لیبی و پاکستان و سودان و مصر و خیلی از کشورهای دیگر هم به امریکا امید بستن و بیچاره شدند.
ناشناس۱۸۷۶۱۰۲۱۶:۱۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
ایران به روسیه دل بسته؟ چی می گویی برای خودت
ناشناس۱۸۷۵۹۴۰۱۴:۳۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
شکی نیست که اصلاحات اقتصادی گسترده ای مثل اصلاح نظام مالیاتی ، حذف یارانه انرژی و حذف قیمت گذاری دستوری ، اصلاحات بودجه و کاهش کسری بودجه و ... لازم هست اما اینا جراحی هست ولی نمیشه بیماری که دیابت داره رو جراحی کرد. هیچ راه معقولی به جز رسیدن به یک توافق نسبی و نه مطلق با آمریکا و به طور کلی با نظام بین الملل نیست
ناشناس۱۸۷۶۱۴۷۱۶:۴۵:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
ولی بدون تعامل با جهان نباید به فکر توسعه بیفتیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین