انتقاد ستادکل نیروهای مسلح از علوی/گلایه‌های عارف از واعظی، لاریجانی و روحانی/رئیسی کاندیدای انتخابات می‌شود؟

سیاسی،   3991128140 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتقاد ستادکل نیروهای مسلح از علوی/گلایه‌های عارف از واعظی، لاریجانی و روحانی/رئیسی کاندیدای انتخابات می‌شود؟

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به کرونا گفت: از دیروز تا امروز  بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، 8 هزار و 11 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 690 نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون و 534 هزار و 34 نفر رسید.

وی افزود: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 89 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 59 هزار و 117 نفر رسید.

لاری تاکید کرد: بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر 9 شهرستان در وضعیت قرمز، 39 شهرستان در وضعیت نارنجی، 228 شهرستان در وضعیت زرد و 172 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گفته وی، شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

دکتر مسعود مردانی،عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره ویروس کرونای انگلیسی اظهار کرد: تفاوت‌‌های عمده ویروس کرونای انگلیسی با انواع قبلی ویروس کرونا، سرایت‌پذیری خیلی بالاتر، افزایش ابتلا در افراد زیر 20 سال و مرگ‌‌ومیر بالاتر است.

وی ادامه داد: این ویروس جهش‌‌یافته، نسبت به ویروس کرونای قبلی، افراد زیر 20 سال را بیشتر درگیر می‌‌کند؛ به همین دلیل اگر موارد ابتلا به ویروس کرونا در جوانان بیشتر شود، می‌‌توان یکی از علل آن را ابتلا به نوع جهش‌‌‌‌‌یافته ویروس کرونا قلمداد کرد.

بیشتر بخوانید:

آمار کرونا در ایران: شناسایی ۸۰۱۱ بیمار جدید

سیر تا پیاز واکسیناسیون کرونا در ایران/ چگونه برای واکسیناسیون مراجعه کنیم؟

جهانپور: ۱۷ مبتلای قطعی به ویروس کرونای انگلیسی شناسایی شدند/ خطر گسترش سریع ویروس جهش یافته جدی است

***

تصویب کلیات لایحه جدید بودجه در مجلس

بررسی کلیات لایحه اصلاحی بودجه در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 28 بهمن) مجلس شورای اسلامی قرار داشت.

پس از نطق موافقان و مخالفان کلیات لایحه اصلاحی بودجه و اظهارات نماینده دولت پیرامون بودجه سال آینده در جلسه علنی، کلیات لایحه اصلاحی بودجه به رأی نمایندگان گذاشته شد.

بر اساس این گزارش، نمایندگان با 211 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 257 آرای مأخوذه با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال 1400 موافقت کردند.

بیشتر بخوانید:

کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد

قالیباف: دولت طبق نظر مجلس، ۷ اصلاح مهم را در لایحه بودجه انجام داد

دولت ۴۰ درصد دغدغه‌های مجلس را در لایحه ۱۴۰۰ اصلاح کرد

میرسلیم: بودجه ۱۴۰۰ سیاسی و انتخاباتی است

***

واکنش ستادکل نیروهای مسلح به اظهارات علوی

ستادکل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای توضیحاتی را در خصوص ادعای وزیر اطلاعات درباره یکی از عناصر مؤثر در به شهادت رساندن شهید فخری‌زاده ارائه داد. بخشی از متن این اطلاعیه به این ‌شرح است: «به‌دنبال اظهارات و ادعای اخیر حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات پیرامون مداخله یکی از کارکنان نیروهای مسلح در دست داشتن ترور و به شهادت رساندن دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور، شهید بزرگوار محسن فخری‌زاده، مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد:

اولاً فرد مورد ادعای وزیر اطلاعات در سال 93 در حال آموزش بوده است و در همان سال به‌دلیل مشکلات اخلاقی و اعتیاد اخراج گردیده است. ثانیاً عضویت فرد مورد ادعا قطعی نبوده و روال نیروهای مسلح این‌گونه است که ارزیابی‌های حین آموزش، یکی از عوامل اصلی قطعیت در عضویت بوده که نامبرده به‌دلیل وجود مشکل اخلاقی و اعتیاد، به عضویت رسمی درنیامده و در حین آموزش اخراج گردیده است...».

در پایان اطلاعیه آمده است:« لذا انتظار می‌رفت وزیر محترم اطلاعات در اظهارات رسانه‌ای خود آن هم در پخش زنده، دقت بیشتری می‌نمود که بهانه‌ای به دست دشمنان جنایتکار نظام همچون آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی نمی‌داد و از جایگاه خطیر وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج) و شأن نیروهای مسلح مراقبت می‌کرد».

بیشتر بخوانید:

ستاد کل نیروهای مسلح: فرد موثر در ترور شهید فخری‌زاده، اخراجی نیروهای مسلح بود

***

مردم و فعالان بازار نباید احساس رهاشدگی و بی‌سامانی داشته باشند

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تأکید بر برنامه‌ها و مؤلفه‌های مطرح در گزارش ارائه‌شده، گفت: موفقیت و پیروزی بزرگی در خنثی‌سازی هدف شوم و اصلی دشمن مبتنی بر ایجاد قحطی و فشار غیرقابل تحمل و کمبود در تهیه کالاهای ضروری و در نتیجه ایجاد به‌هم‌ریختگی در کشور به دست آمد و هدف‌گذاری دشمن کاملاً ناموفق و ناکام ماند.

رئیس جمهور تأکید کرد: مردم و فعالان بازار نباید در این حوزه احساس رهاشدگی و بی‌سامانی داشته باشند. سامانه جامع تجارت نیز باید در این مقطع به‌نحو مؤثر در راستای ارتقای شفافیت مورد بهره‌برداری قرار گیرد و ضروری است همه دستگاه‌ها به‌سرعت اقدامات خود را در این سامانه اطلاع‌رسانی کنند.

بیشتر بخوانید:

روحانی: از حقوق مردم، تمام قد دفاع می‌کنیم/ دولت سیاست‌های معیشتی خود را ادامه می‌دهد

***

قضات اگر هم فشاری باشد تسلیم نمی شوند

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با اشاره به پرونده عیسی شریفی گفت: این پرونده در دیوان عالی کشور است و رای دیوان صادر نشده است.

اسماعیلی با اشاره به کاندیداتوری رییسی گفت: انجام خدمات در دستگاه قضایی کاملا موفقیت آمیز بوده و تحول در دستگاه قضا از آغاز فعالیت رئیسی ایجاد شده و این فعالیت ها ارتباطی به این ایام و انتخابات ندارد. آقای رییسی برنامه تحول و جامع فعالیت در دستگاه قضایی را آغاز کرد و روند او منطقی است. او در دیداری که با دانشجویان داشت اعلام کرد به جز قوه قضاییه به موضوع دیگری فکر نمی کند. ما هم رویکرد دیگری از او ندیدیم.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه در متن نامه توکلی به رئیس قوه قضاییه و اینکه فشار برای حکم رئیس سابق سازمان خصوصی سازی بوده است گفت: در این پرونده هیچگونه فشاری نبوده است.  قضات ما اگر هم فشاری باشد تسلیم نمی شوند.  نتیجه و حکم نهایی دادرسی بهترین پاسخ برای این مسائل است.  این پرونده در موقع خودش به دادگاه ارسال شده است و دادگاه حکم مقتضی را صادر کرده است. پرونده در دیوان عالی کشور مطرح رسیدگی است.

بیشتر بخوانید:

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده پوری‌حسینی، عیسی شریفی، هفت تپه و توهین به رئیس جمهور

***

این توهین به رئیس جمهور نبود بلکه …

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد واکنش دولت به هجمه ها و اتفاقات مشکوک در راه پیمایی 22 بهمن و توهین به رئیس جمهور گفت: مردم ما به رغم همه خواب وخیال های دشمن به راهپیمایی آمدند، گفتند ایران چهل سالگی خود را نمی بیند اما ما جشن انقلاب را گرفتیم. در راهپیمایی امسال اتفاقاتی مشکوک  در یک شهر و به صورت محدود رخ داد و نمیشود آن را به همه تعمیم داد. در 42 سالگردانقلاب وحدت شعاری در برابر امریکا و اسرائیل جای خود را به انشقاق داد، این اتفاق شوک اور بود عده ای اقلیت به جای انکه علیه دشمنان شعار دهند به فرمانده میدان جنگ توهین کردند و مراسم باشکوه همبستگی با آرمانهای امام خمینی و دفاع  از جمهوریت و اسلامیت را با حواشی تلخ مواجه کردند. این توهین به رئیس جمهور نبود بلکه به تدابیر رهبری حمله شد و اختلال ایجاد کرد و تدابیر وحدت بخش را مورد حمله قرار دادند و با روح  22 بهمن هم همخوان نبود. به یاد می اوریم که چگونه گفتمانی در ضدیت با شهید بهشتی شکل گرفت. هدف ما ایجاد ارامش در سایه وحدت است، اهداف کوتاه مدت سیاسی را مدنظر قرار ندهیم، در ماجرای توهین به رئیس جمهور، قوه قضاییه کار خود را حتما دنبال می کند و افکار عمومی هم واکنش خوبی نشان داد.

بیشتر بخوانید:

ربیعی: تفرقه افکنی، تبعات ضدامنیتی دارد/ به جای دشمن به فرمانده میدان اهانت می‌کنند

موتورسواران اصفهانی چه چیزهایی از روحانی آموختند؟/ به جهنم رفتگان معترضند

***

گلایه‌های محمدرضا عارف از واعظی، لاریجانی و روحانی

محمدرضا عارف مصاحبه ای با روزنامه خراسان داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

 - فردی که در دولت اصلاحات معاون اول موفقی بوده اگر بنا بود به دولت برود معاون اولی بود. وقتی روحانی معاون اولی را پیشنهاد نمی دهد و سه پست دیگر را می گوید می فهمم که ایشان می خواهد محترمانه بگوید، آقای عارف شما همان بیرون کمک کنید برای ما بهتر است. 

- وقتی حرف کاندیدای اجاره ای می شود اشتباه می کند واعظی که به خودش و روحانی ختم می کند و با عرض معذرت نشان می دهد درک سیاسی لازم را ندارد . جریان اصلاحات آمد از نیروها و خواسته های خودش گذشت تا این مسیر دولت ادامه پیدا کند . در لیست امید که حدود 150نفر به مجلس فرستادیم مثلا در قم به علی لاریجانی رسیدیم یعنی جمع بندی ما این بود که اگر لیست امید از لاریجانی حمایت نکند با مشکلات جدی روبه رو می شود ، حتی او درجایی کم لطفی کرد و گفت، من نخواستم امیدی ها من را در لیست خودشان بگذارند . من مسائل را باز نکردم و باز هم نمی کنم .آن هایی که دست اندرکار بودند می دانند حتی کاظم جلالی را در لیست گذاشتیم و هنوز داریم هزینه در لیست گذاشتن جلالی و نعمتی و دیگران را می دهیم.

بیشتر بخوانید:

عارف: تردیدی برای کاندیداتوری ندارم

***

حمایت یک حزب از نامزدی ظریف در انتخابات

سعید نورمحمدی، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت و گو با ایرنا گفت: از محمدجواد ظریف خواهش کردیم تا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند و اگر این اتفاق بیفتد نه تنها حزب ما بلکه افراد و گروه‌های دیگر هم از او حمایت می‌کنند. تلاش می‌کنیم تا ظریف و خرازی را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری مجاب کنیم.

نورمحمدی افزود: تصور ما این است که حضور ظریف و صادق خرازی می‌تواند فرصتی برای پیروزی گفتمان اکثریت جامعه شود. اگر ظریف نامزد شود، حزب ندای ایرانیان از او حمایت می‌کند و اگر ظریف نپذیرد تا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود که تاکنون قبول نکرده است، گزینه اصلی حزب صادق خرازی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

حمایت حزب ندای ایرانیان از ظریف در صورت حضور در انتخابات ۱۴۰۰

***

توضیحات اداره کل زندان‌ها در رابطه با بهنام محجوبی

در پی مسمومیت محکومی به نام بهنام محجوبی در یکی از بیمارستان‌های تهران، اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان تهران در اطلاعیه‌ای ضمن ابراز تاسف، نسبت به این واقعه اعلام کرد: فرد مورد اشاره، دارای سابقه بیماری بوده و به همین دلیل در جریان تحمل محکومیت، تحت نظر پزشک قرار داشته است.

این اطلاعیه می‌افزاید: زندانی محجوبی از ابتدای امسال تاکنون نیز هیچ درخواست ملاقاتی به جز یک مورد نداشته است، در تاریخ ۷ بهمن ۹۹ مادر وی درخواست ملاقات داشته اند که ملاقات هم انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

سازمان زندان ها: بهنام محجوبی به دلیل مصرف بیش از حد دارو مسموم شده

***

تلاش برای وحدت میان اصولگرایان به روایت حدادعادل

غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با تشریح برنامه‌های شورای متبوع خود در انتخابات ۱۴۰۰ به مهر گفت: در تلاش هستیم تا یک ساز و کار مناسب برای انتخابات ریاست جمهوری تدوین کنیم. از تجربه خوب انتخابات مجلس استفاده خواهیم کرد. البته برخی سوءتفاهمات که ممکن است باعث تفرقه شود را باید برطرف کنیم. با دیگران در حال مذاکره هستیم که به یک وحدت حداکثری برسیم.

رئیس شورای ائتلاف در پاسخ به این پرسش که کدام احزاب در انتخابات ۱۴۰۰ ذیل شورای ائتلاف وارد عرصه خواهند شد، بیان کرد: همه احزاب هستند. ما از همه دعوت کرده‌ایم، البته ممکن است برخی انتقاداتی داشته باشند. باید انتقادات را بشنویم و به یک نتیجه واحد برسیم.

‎حدادعادل ضمن ابراز خوش بینی درباره اجماع شورای وحدت و ائتلاف، توضیح داد: سعی خواهیم کرد که به یک اتحاد و اتفاق نظر با شورای وحدت برسیم. ما اختلاف مبنایی با جامعه روحانیت مبارز نداریم، لذا من خوشبین هستم که این اجماع اتفاق خواهد افتاد.

***

مسدود سازي سايت‌ها ممنوع است/ اينترنت ملي وجود ندارد

محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت و گويي با روزنامه اعتماد داشته كه در ادامه بخش هايي از آن آمده است:  

*همواره اين هست كه قبل از انتخابات حركاتي براي محدودسازي شبكه‌هاي اجتماعي صورت مي‌گيرد. در اسفند 91 كميسيون امنيت مركز ملي فضاي مجازي مصوبه‌اي را ابلاغ كرد كه طي آن تمام فيلترشكن‌ها بايد مسدود مي‌شدند. در انتخابات 94 مباحثي پيرامون وايبر صورت گرفت. در سال 96 فشار زيادي براي فيلترينگ تلگرام صورت گرفت كه موفق نبود. در انتخابات 98 نسخه‌هاي فارسي تلگرام مسدود شدند و فشار به شبكه‌هاي اجتماعي بي‌ربط به انتخابات نيست. فقط اينستاگرام هم نيست. تمام شبكه‌هاي اجتماعي در معرض ديدگاه‌هاي مبارزه‌جويانه‌اي قرار مي‌گيرد. برخي گروه‌هاي سياسي، دستگاه‌هايي كه در حوزه امنيت مسووليت دارند، اعتقاد دارند كه شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توانند موجب بحران شوند و چون مديريت بحران را مشكل مي‌دانند راهكار مسدود‌سازي  را پيشنهاد مي‌دهند.

- البته من مسوول فيلترينگ نيستم؛ اما تا جايي كه مي‌دانم با توجه به شرايط اقتصادي اينستاگرام فيلتر نمي‌شود.

- وضعيت طوري شده كه وي‌پي‌ان به راحتي فروخته مي‌شود و شماره حساب داخلي داده مي‌شود و تراكنش‌ها هم مشخص است و ما هم گزارش مي‌دهيم. اما برخوردي نمي‌شود. يك نظام ساماندهي شده‌اي در پشت فروش وي‌پي‌ان هست. ما اطلاع داديم افرادي كه اقدام به فروش فيلترشكن مي‌كنند بنا بر همين فرآيندهاي پايش عادي مشخص هستند.

- نمي شود وي‌پي‌ان‌ها را مسدود كنيم، چون كاربردهاي مشروعي هم دارد. امروز بسياري از خدمات اينترنتي براي ip‌هاي ايراني بسته شده و چاره‌اي جز استفاده از وي‌پي‌ان براي ايرانيان باقي نمانده‌است. وي‌پي‌ان‌ها ابزاري براي خنثي‌سازي تحريم‌ها هستند. بنابراين نمي‌شود اينها را به كلي بست. چون كسي كه وي‌پي‌ان مي‌فروشد و حساب بانكي روشني دارد و با گردش مالي چند صد ميلياردي در حال فعاليت است هيچ‌گاه با برخوردي مواجه نمي‌شود؟ من هم نمي‌دانم چرا برخورد نمي‌شود.

- كلمه «اينترنت ملي» بارها گفته‌ام كه جعلي است و وجود ندارد و امكان درست شدنش نيست... اگر ايده هر كسي در كشور اين باشد كه چيزي به اسم «اينترنت ملي» ساخته شود اصلا از نظر فني امكان‌پذير نيست. هيچ‌گاه يك انديشكده با ظرفيت 80 ميليون فكر از يك انديشكده با ظرفيت 8 ميليارد فكر برتر  نيست و كسي كه دنبال اين برود، خيانت است.

بیشتر بخوانید:

آذری جهرمی: اینستاگرام مسدود نمی‌شود/ اینترنت ملی وجود ندارد

***

مشارکت بالای 60 درصد باشد بی‌تردید اصلاح طلبان برنده انتخابات می‌شوند

اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با برنا در خصوص وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات 1400 اظهار کرد: امکان پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات 1400 وابسته به حضور مردم در انتخابات است.

او گفت: اگر نامزدی از اصلاح طلبان تایید شود می تواند به کشاندن مردم به پای صندوق های رای کمک کند. اگر مشارکت بالای 60 درصد باشد بی تردید اصلاح طلبان برنده انتخابات خواهند شد.

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در رابطه با تصمیم نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان برای ورود به مصداق ها برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: تا اینجا اولین جلسه نهاد اجماع ساز شکل گرفته است و روز گذشته شروع به کار کرد تا آیین نامه آن تدوین شود. تصمیماتی باید در این راستا گرفته شود و طی این فرایند جلو برویم و به انتخابات نزدیک شویم. باید در این نهاد تصمیم گرفته و شاخص هایی تعیین شود و افراد خود را ارائه بدهند. کاندیدایی که می خواهد مورد اجماع و حمایت اصلاح طلبان قرار بگیرد قاعدتا باید وارد این مسیر شود و از طریق این مکانیسم که نهاد اصلاح طلبان آن را تعریف می کند ورود کند و خود را در معرض تصمیم جمع قرار بدهد.

او در رابطه با افزایش اسامی کاندیدای اصلاح طلب برای ۱۴۰۰ افزود: برخی تکلیف و ماموریت دارند و با اصلاح طلبان کاری ندارند و فقط می خواهند به اسم اصلاح طلبی بیایند و در میدان حضور پیدا کنند. اگر قرار بر این باشد که ما کاندیدایی واحد داشته باشیم باید اصلاح طلبان روی آن شخص به جمع بندی برسند و اجماعی صورت بگیرد و این شخص کاندیدای واحد اصلاح طلبان باشد و این طیف از او حمایت کنند.

امام با اشاره به گمانه زنی ها در خصوص علی لاریجانی و حضور او در اردوگاه اصلاح طلبان تاکید کرد: تا امروز از طرف جبهه اصلاحات هیچ کاندیدایی معرفی نشده است و ما تا امروز برنامه و تصمیمی در این رابطه و گزینه ای مثل لاریجانی نداشته ایم. آنچه مدنظر خاتمی است تصمیم جبهه اصلاحات است. هر تصمیمی در مجموعه اصلاح طلبان به اتفاق آرا به جمع بندی برسد مدنظر خاتمی است. قطعا جریان اصلاحات به دنبال کاندیدای اجاره ای، نیابتی و ائتلافی نیست.

بیشتر بخوانید:

سناریو جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

***

روايت یک روزنامه از تلاش اصولگرايان براي رسيدن به «بهشت»

اعتماد نوشت: مدتي است كه طيف‌ها و گروه‌هاي مختلف اصولگرا تلاش خود را آغاز كرده‌اند تا همزمان با معرفي كانديداي مطلوب خود در انتخابات رياست‌جمهوري، فهرستی را نيز برای کرسی‌های پارلمان شهري در خيابان بهشت تهران تدوين کنند. بخشی از اين اصولگرايان نزديك به شهردار اسبق پايتخت و رئيس اين روزهاي پارلمان وارد گود شده‌اند. مرتضی طلایی كه در مقاطعي كه قاليباف شهردار بود، او ازجمله اعضاي متنفذ شورای شهر تهران بود، این روزها با تشکیلاتي مجزا در حال هماهنگی و تدارک برای حضور در انتخابات شوراهاي ششم است... به‌تازگي زمزمه‌هايي  درباره فعال شدن تشكيلاتي تازه با عنوان شوراي ائتلاف رهپويان و ايثارگران (شارا) به گوش رسيد... براين اساس مي‌توان گفت كه اختلاف اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري، حالا عملا به انتخابات شوراها هم كشيده و درصورت توفيق اصولگرايان در انتخابات شوراي ششم، احتمالا همين اختلافات به موضوع انتخاب شهردار آينده تهران هم خواهد رسيد.

همزمان اما يك‌سوي جريان اصولگرا چهره‌هاي مطرح حاضرند كه بي‌توجه به كشمكش‌هاي روزانه طيف‌هاي كوچك و بزرگ اين جريان سياسي، برنامه‌هاي انتخاباتي خود را پيش مي‌برند. چهره‌هايي چون محمدباقر قاليباف، سعيد جليلي، محسن رضايي و حتي سيدابراهيم رييسي كه اگرچه بنابر برخي شنيده‌ها، خود را براي انتخابات رياست‌جمهوري آماده مي‌كنند اما همزمان بر فعاليت نزديكان‌شان در انتخابات شوراها نيز نظارت دارند. طرف ديگر نيز شوراي وحدت و مقابل اين نهاد بالادستي اصولگرا، شوراي ائتلاف صف‌آرايي كرده‌اند.

***

ریش‌سفیدی در جریان اصلاحات را نمی‌پسندم

سیدمحمدصادق خرازی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب ندای ایرانیان مصاحبه ای با خبرآنلاین داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

- مجلس یازدهم هم شعارهایی داد اما برخلاف شعارهایش عمل می کند، شعار شفافیت میدهد ولی با شفافیت مخالفت میکند، شعار مبارزه با فساد میدهد، ولی طرح فسادزای قیر رایگان را تصویب میکند. یا از قانونگذاری به عنوان یک ابزار برای حذف جریان رقیب سوء استفاده می کند. تصور من نیست که چنین مجلسی بتواند گره گشا باشد بلکه این مجلس گره  ها را کورتر می کند.

- از این مجلس دولت ستیزی، دولت گریزی، نظم ستیزی و نظم گریزی در می آید و این خوب نیست. من به عنوان کسی که علاقه دارم همه گروه ها و کنش گران سیاسی نقش داشته باشند، نگران رفتار مجلس هستم و توصیه ام به آنها این است که آرامش سیاسی را می توانند با آرایش سیاسی مخلوط کنند و حرف هایشان را بزنند. رهبری هم فرمودند که شما نقدتان را بکنید و حرف هایتان را بزنید اما نه اینکه اینگونه به رئیس جمهور بی ادبی شود.

-{درباره توهین به رئیس جمهور در اصفهان} البته این ادبیات تلخ دو طرفه است؛ نتیجه پژواک برخی از سخنان انتخاباتی در گذشته، تلخی های امروز است. اگر شما باد بکارید طوفان درو می کنید، این ضرب المثلی است که می گوید نتیجه آن رفتارها و اتفاقات، اتفاقات امروز را رقم زده است. اما خب متاسفانه ما یاد نگرفتیم پس از انتخابات رقابت ها و حرفهایی که رد و بدل شد را فراموش کنیم و رقابت را به رفاقت تبدیل کنیم؛ این مشکل هر دو جریان کشور است.

- آرزوی من این است که نظامی ها کار تخصصی خودشان را بکنند و به جمع بندی کارهای تخصصی خودشان برسند اما اگر کسی توانایی و قدرت تاثیر گذاری و اقبال ملی داشته باشد، مانند شهید سلیمانی می تواند بیاید و کاندید شود. اینکه بخواهیم نظامیان را منحصر کنیم کار پسندیده ای نیست، اینکه بگوییم خدا فقط شما را خلق کرده تا به جبهه بروید و شهید شوید، یا فقط بجنگید و ...، به نظر من این کار خیلی قابل توجیهی نیست. خیلی از رؤسای جمهور دنیا در آمریکا و اروپا نظامی بودند، مگر در اروپا ژنرال دوگل نبود؟ یا آیزنهاور در آمریکا. اگر توانایی ها و شایسته سالاری ها باشد، این مساله یک موضوعیت دیگری پیدا می کند. در صورتی که قانون منعی نداشته باشد، یک نظامی هم میتواند خودش را در معرض انتخاب شدن و رای مردم قرار دهد.

***

انتقاد روزنامه اصلاح طلب از حاشیه های سفر قالیباف به مسکو

شرق نوشت:‌سفر محمدباقر قالیباف به مسکو و ملاقات‌نکردن با ولادیمیر پوتین یکی از پرحاشیه‌ترین تحولات سال گذشته در روابط ایران با یکی از متحدان خود بود... امیرعبداللهیان دستیار ویژه قالیباف پس از این اتفاق، در توجیه آن از مسکو در یادداشتی می‌نویسد: «دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ مسکو، ساختمان پارلمان دوما/ طبق پروتکل همه‌گیری کرونا در روسیه - دیدار با رئیس‌جمهور پوتین نیازمند طی چند روز قرنطینه بهداشتی در مسکو است که این انتظار عزتمند نیست». عجیب اینکه جناب امیرعبداللهیان که خود از کارشناسان زبده وزارت خارجه و در سمت‌های سفیر و معاون وزیر بوده، از این پروتکل و «انتظاری که عزتمند نیست» پس از ورود به مسکو اطلاع یافته است. وقوع چنین احتمالی درباره سفری با این درجه اهمیت و به کشوری در حد روسیه از محالات است.

آشی که اطرافیان قالیباف پختند، آن‌چنان شور بود که حتی جناح همسو با رئیس مجلس نیز برنتابید. رجانیوز این اقدام را «ذوق‌زدگی و دستپاچگی اطرافیان» قالیباف توصیف و تأکید می‌کند که تیم قالیباف «چگونه برای کشور هزینه می‌تراشد».

مشکل قالیباف نگاه پررنگ او به «پاستور» است. او در همه حرکات و سکنات خود را با عینک ریاست‌جمهوری تنظیم می‌کند. در سه ماراتن قبلی شکست خورده و هنوز رؤیای جلوس بر صندلی پاستور را از سر بیرون نبرده و برای دستیابی بر آن این‌گونه برای کشور هزینه‌تراشی می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۲۸۰۴۳۲۰:۵۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
سفر آقای قالیباف به مسکو با استقبال گرم مقامات دومای روسیه مواجه شد و موفق بود.
ناشناس۱۸۲۸۴۳۴۱۰:۱۰:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
سفر قالیباف با عکس العمل و واکنش سرد پوتین مواجه شد
ناشناس۱۸۲۸۴۷۹۱۰:۴۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
آقای قالیباف رئیس مجلس است و مورد استقبال گرم همتای روس خود قرار گرفت.
ناشناس۱۸۲۸۴۸۵۱۰:۵۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
سفر قالیباف به روسیه در جهت تعمیق مناسبات دو کشور دوست و همسایه اهمیت ویژه داشت و با موفقیت انجام شد.
ناشناس۱۸۲۸۵۳۵۱۱:۱۶:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
تنها راه نجات اقتصاد کشور ملی کردن ثروت های حرام و نامشروع کلان و افسانه ای است و ان لیس للانسان الا ما سعی
امیر حسین سلطان/تهران۱۸۲۸۰۴۵۲۰:۵۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
«هيچ‌گاه يك انديشكده با ظرفيت 80 ميليون فكر از يك انديشكده با ظرفيت 8 ميليارد فكر برتر نيست و كسي كه دنبال اين برود، خيانت است.» - عالی و دستمریزاد جناب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
آریابان۱۸۲۸۵۰۸۱۱:۰۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
اندیشمندان و پژوهندگان برآنند که "چرخ" را بهتر و کاراتر کنند ؛ نه آنکه با بستن دیدگان بر روی تلاش های خستگی ناپذیر دیگران و نادیده انگاشتن دست-یافته های ارزشمند آنان ، در اندیشه اختراع مجدد "چرخ" !!!!!! باشند
ناشناس۱۸۲۹۰۷۷۱۷:۴۳:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
آقای امیر حسین سلطان دبیر بازنشسته حالا که نزدیک انتخابات شده است سکوت چند ماهه خود را شکست تا به تکلیفش در مقابل اصلاح طلبان عمل کند
ناشناس۱۸۲۸۰۴۶۲۰:۵۵:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
ظریف فعلا"چک برگشتی برجام را پاس کند نامزدیش در انتخابات باشه طلب مون !
ناشناس۱۸۲۹۱۷۳۱۹:۲۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
معلومه بازاری هستی ها؟ کلا ادبیات چک و تسویه و طلب؟
ناشناس۱۸۲۸۰۴۷۲۰:۵۸:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
روحانی پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۱۸۲۸۰۴۹۲۰:۵۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی هرچه سریعتر باید اجرایی شود تا اتمام این دولت وقتی نیست مرغان از قفس می پرند و به ریش همه میخندند
ناشناس۱۸۲۸۰۵۰۲۱:۰۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
اصلاح طلبان در 8 سال گذشته نشان دادند که حتی توانایی اداره یک بقالی را هم ندارند لذا باید از سیاست کناره گیری کنند.
ناشناس۱۸۲۸۵۸۴۱۱:۵۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
مخاطب کلام امام ره جناح راست آن موقع بود که فرمودند ؛ "اینها توانایی اداره یک نانوایی کوچک را هم ندارند" !!!
ناشناس۱۸۲۸۰۵۳۲۱:۰۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
آقای ربیعی لطفا"حسن روحانی را با شهید مظلوم بهشتی قیاس نکنید شهید دکتر بهشتی می فرمود: ای امریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.
ناشناس۱۸۲۸۰۵۴۲۱:۰۶:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
اظهارات آقای علوی نسنجیده بود.
ناشناس۱۸۲۸۰۵۶۲۱:۰۸:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
حزب ندای ضد ایرانیان.
ناشناس۱۸۲۸۰۵۹۲۱:۱۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
متاسفانه انگلیس در مورد سرعت سرایت و شدت کرونای انگلیسی مخفی کاری کرده بود.
ناشناس۱۸۲۸۰۶۳۲۱:۱۲:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
موز کیلویی 50 هزار تومان شده روحانی چرا در مورد عملکرد فاجعه بار دولتش پاسخگو نیست ؟!
ناشناس۱۸۲۸۰۶۴۲۱:۱۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
به قول زیباکلام مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
ناشناس۱۸۲۸۰۶۸۲۱:۲۱:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
برای مقابله با ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی استفاده از دو ماسک توصیه می شود.
ناشناس۱۸۲۸۱۷۳۲۳:۵۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
آقای ربیعی لطفاً دست از سفسطه و مغلطه کردن بردارید ، همین چند روز قبل آقای رئیس جمهور فرموند ( من به مذاکراتم افتخار می کنم ) اما امروز شما می گویید ایشان فرمانده میدان جنگ هستند .
محمود۱۸۲۸۲۴۳۰۳:۱۴:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
سلام اینقدر خود را درگیر انتخابات نکنین چون با این بلایی که در بورس سر مردم آوردین کسی شرکت نمیکنه
من ایرانی هستم۱۸۲۸۳۰۵۰۷:۵۲:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
آیا واقعا ما باید می رفتیم و سنگ پا از چین وارد می کردیم؟؟
ناشناس۱۸۲۸۳۱۳۰۸:۰۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
بعضیا پتانسیل رای مردمی رو ندارن . فقط باید با انتصاب در پست و مقام باشن
ناشناس۱۸۲۸۳۶۸۰۹:۱۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
عارف تو دیگه باید بری یه گوشه و استغفار کنی و عبادت کنی . هنوز دنبال کسب قدرتی ؟
ناشناس۱۸۲۸۴۹۰۱۰:۵۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
توهین نبود بلکه نفرین به دولتی بود که 8 سال ملت رو اذیت کرد.
ناشناس۱۸۲۸۸۱۲۱۴:۲۰:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
ستاد نیروهای مسلح عذرش بدتر از گناه است. چطور فرد اخراجی سال ۹۳ در تیم حفاظت از شهید فخری زاده نفوذ کرده؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین